❇️ تصادف در تاریخ چه مفهومی دارد ؟
🔘 آیةاللهالعظمی جعفر سبحانی
⏹ پیامبر عالیقدر اسلام و اولیاى الهى در زندگى فردى و اجتماعى خود، در انتظار معجزهها ننشسته و پیوسته با اتکاى به فضل و کرم خدا، از طریق کار و کوشش به اهداف خود میرسیدند و لحظههایى که جان ها به لب میآمد و نفسها در سینه تنگ میشد و تمام دربها را بسته میدیدند، باز از پاى نمىنشستند، با توجه و نیایشها که خود نیز یک نوع سببخواهى و تمسک به اسباب است وظیفه خود را انجام میدادند، در زبان عرب مثلى است میگویند: «ما حک ظهرى غیر ظفرى»، پشت مرا جز ناخنم کسى نخارد...
➕ متن کامل مقاله 👈
🌐 http://l1l.ir/3m5u
🔰 @ofogh_howzah
✴️ ولایت نبی (ص) و امام (ع) بر مؤمن
🔘 آیةالله حائری شیرازی (ره)
🔹بعضی از این دانشمندان تا ده سال، بیست سال بعد از مرگشان روشنی بخشاند و بعد تحتالشعاع دانشمندان دیگری واقع میشوند و فراموش میشوند. بعضی از این دانشمندان تأثیراتشان بیشتر است و فضای بیشتری را روشن میکنند؛ مثل آن پروژکتورهای استادیومهای ورزشی میدان وسیعی را روشن میکنند. اینها هم پنجاه سال، صد سال، نورافشانی دارند و مطرحاند. بعضی از دانشمندان با گذشت هفتصد سال، هزار سال، هنوز کهنه نشدهاند. مثل خواجه نصیر طوسی، علامه حلی..ولی امامان و پیغمبران از نوع این چراغها نیستند. از نوع نور ماه هستند. خورشید نورافشانیاش بسیار بالاتر از ماه است، چون نور ماه بازتاب نور خورشید است. در این آفتاب و مهتاب آیه و نشانهای است برای تدبر در ولایت و امامت. آنکه نورش از ابتدا است، این ولایت الهیه است، ولایت الهیه مثل خورشید است..
🔹 نبی بیشتر از مؤمن بر مؤمن ولایت دارد. بر مال مؤمن، بر جان مؤمن. در جایی مؤمن جانش را از خطر میخواهد حفظ کند، ولی نبی به او میگوید: جانت را در خطر بیانداز و به میدان نبرد با دشمن برو، مؤمن میگوید حالا که او گفته: من به فرمان او، خودم را در خطر میاندازم، چرا؟! چون او ولایتش بر من از خودم بیشتر است. امام همین گونه است نسبت به مقام مافوق خودش، اینها سلسله ولایت است. اما ولایت پیغمبر بر انسانها مثل روشنی ماه است؛ ولایت خدا مثل روشنی خورشید است...
➕ متن کامل 👈
🌐 http://l1l.ir/3lnl
🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (22)
🔵 احکامی پیرامون حضرت علی علیهالسلام
فقها در مورد حضرت علی علیهالسلام نکاتی را بیان فرمودهاند:
1- لقب «امیرالمؤمنین» از مختصات امام علیبن ابیطالب علیهالسلام است و به هیچکس حتی امامان دیگر هم نمیشود این لقب را اطلاق نمود؛ بعضی از فقهای شیعه در این باب رساله مستقل نگاشتهاند.
2- ائمه جمعه بنابر احتیاط، مکلف میباشند در خطبه دوم نماز جمعه، نام پیامبر و حضرت علی و حضرت زهرا و اولاد پاک ایشان سلاماللهعلیهماجمعین را برده بر آنان درود بفرستند. (صلاةالجمعة، آیةالله شیخ مرتضی حایری (م1406)، ص233)
3- شایسته است خطیب جمعه در مقام وعظ و نصیحت مردم، بعضی از خطبههای منسوب به حضرت علی یا سایر ائمه علیهمالسلام را انتخاب نموده برای شرکتکنندگان در نماز جمعه بیان کند. (تحریرالوسیلة، امام خمینی/1/233، دارالعلم، چاپ اول)
4 - بنابر احتیاط واجب شخص بیوضو و جنب و حایض و نفسا نباید دست به نام مقدس آنحضرت و فرزندان طاهرین ایشان بزند. ولی برخی از فقها در این زمینه احتیاط مستحب دارند. لازم است در این مورد به نظریات فقها مراجعه شود. (توضیحالمسایل محشی، امام خمینی (م1409)/1/212)
۵- خوارج و شورشکنندگان بر امیرالمؤمنین علیهالسلام و هر امام معصوم دیگر، محکوم به کفر میباشند هرچند ادعای اسلام نمایند.(جواهرالکلام فی شرح شرائعالاسلام، محمدبن حسنبن باقر نجفی (م1266)/22/337)
6- غلوکنندگان در مورد امیرالمؤمنین علیهالسلام و معتقدین به الوهیت آنحضرت یا هر شخص دیگر اگر ملتفت به گفته خویش هستند، کافر میباشند. (همان/28/38)
7- نواصب (دشمنان و بدگویان علی علیهالسلام و فرزندان معصوم ایشان) در حکم کافرند و احکام مسلمان بر آنان مترتب نمیگردد.(الحدائقالناضرة فی احکام العترةالطاهرة، یوسفبن احمدبن ابراهیم بحرانى (م1186)/22/199)
8- گرچه شهادت ثالثه (اشهد ان علیا ولیالله) جزو اذان و اقامه نیست، ولی به فتوای برخی از فقها در اذان اعلامی نباید ترک گردد
9- شهادت ثالثه در تشهد نماز نباید گفته شود. امام خمینی در این زمینه مینویسند: باید تشهد نماز به همانطور كه وارد شده و متعارف است خوانده شود. (استفتائات/امام خمینی (م1409)/1/166)
10- مستحب است نامگذاری فرزندان بهنام محمد و علی و فاطمه. جناب شیخ حر عاملی (متوفای 1104ق) در کتاب گرانسنگ «وسائلالشیعة الی تحصیل مسائلالشریعة» بابی را منعقد نموده است تحت عنوان «باب استحبابالتسمیة بعلی» در این باب این روایت ذکر شده سلیمان جعفری میگوید از امام رضا علیهالسلام شنیدم که فرمودند: فقر وارد خانهای نمیگردد که در آن نام محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله و از زنان نام فاطمه باشد. و در روایتی از امام حسین علیهالسلام نقل شده که فرمودند: اگر صد پسر داشته باشم دوست دارم نام همه آنها را علی بگذارم. (همان/396)
11- محدثین و فقها زیارتهای مختلفی برای آنحضرت در مناسبتهای گوناگون ذکر نمودهاند مانند تولد و شهادت آنحضرت، عید مبعث و تولد پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امثال این موارد.
12- فقها در مقام بیان احکام دفن میت فرمودهاند: مستحب است پیش از آن كه لحد را بپوشانند، دست راست را به شانه راست میت بزنند و دست چپ را به قوت بر شانه چپ میت بگذارند و دهان را نزدیك گوش او ببرند و به شدت حركتش دهند و سه مرتبه بگویند «اسمع افهم یا فلانبن فلان» و به جاى فلان، اسم میت و پدرش را بگویند آنگاه در ضمن دعایی خاص، شهادتین و امامت علیبن ابیطالب و اولاد طاهرین ایشان علیهمالسلام را ذکر نمایند، به این عمل در اصطلاح رسالههای عملیه «تلقین» گفته میشود.
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ «لیلةالقدر» حضرت فاطمه (س) است
💠 فراتبن ابراهيم كوفی رضواناللهعلیه كه از علماى قرن سوم هجرى است، در تفسير شريف معروف به تفسير فرات كوفى روايت فرموده است: قال حدثنا محمدبن القاسمبن عبيد معنعنا عن أبىعبدالله عليهالسلام قال «إنّا أنزلناه في ليلةالقدر» الليلة فاطمة، والقدرالله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلةالقدر (تفسير فراتالكوفي، ص581) در تفسیر فرات کوفی از قول امام صادق علیهالسلام آمده است که«لیلةالقدر» حضرت فاطمه سلاماللهعلیها است.
💠 این سخن بسیار عرشی و فهم آن هم بسیار مشکل است؛ فهم اینکه بر چه اساسی امام صادق علیهالسلام حضرت زهرا سلاماللهعلیها را لیلهالقدر معرفی کرده است؛ بسیار مشکل است اما این نکته را عرض کنم که «لیلةالقدر» وعاء و ظرف نزول قرآن است و آنچه معمول مردم از لیلةالقدر میفهمند در جای خود محفوظ است که شب قدر ظرف زمانی است برای نزول قرآن؛ لذا شرافتی یافته است و خداوند متعال بر اساس آن شرافت، فضایلی را در آن شب قرار داده است...
حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی خراسانی
➕ متن کامل 👈
🌐 yon.ir/7sq8q
🔰 @ofogh_howzah
🔵 امتیازات شب قدر (1)
1⃣ شب قدر قلب ماه رمضان است
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که فرمود: همانا تعداد ماهها نزد خداوند در کتاب خدا و در آن روزى که آسمانها و زمین را خلق کرد، دوازده ماه است و اول ماهها ماه خداست که ماه رمضان است و قلب ماه رمضان شب قدر است.
2⃣ شب قدر بهتر از هزار ماه است "لیلة القدر خیر من الف شهر"
3⃣ شب قدر اول هر سال است.
"عن ابى عبداللّه (علیهالسلام) قال: رأس السنة لیلة القدر، یکتب فیها ما یکون من السنة الى السنة"
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که فرمود: سر سال شب قدر است که در آن شب هر چه در طول سال بعد اتفاق مىافتد، نوشته مىشود.
4⃣ نزول قرآن: بزرگترین اتفاق شب قدر، نزول قرآن کریم در این شب مبارک است "إنا أنزلناه فى لیلة القدر"
5⃣ تقدیر امور سال آینده: در شب قدر امورات سال بعد اعم از تولد، مرگ، ارزاق و غیره مقدر مىشوند.
از امام باقر علیهالسلام نقل شده است که فرمود:... خداوند عزوجل فرمود: در آن شب مبارک هر امر محکمى تقسیم مىشود. امام علیهالسلام فرمود: در شب قدر هر چه در سال آینده تا شب قدر دیگر از خوبى و بدى و اطاعت و عصیان و زایش و مرگ و رزق اتفاق مىافتد، مقدر مىشود...
احمد عابدین زاده
➕ متن کامل 👈
🌐 yon.ir/qcOEI
🔰 @ofogh_howzah
🔵 امتیازات شب قدر (2)
6⃣ آمدن فرشتگان: در این شب فرشتگان از آسمان بر زمین فرود مىآیند و احکام سال بعد را بر ولى امر ابلاغ مىکنند
7⃣ زنجیر شدن شیاطین: در شب قدر شیاطین زنجیر مىشوند و نمىتوانند انسانها را فریب دهند، خداوند با ایجاد دیوانگى، مرض و اسباب دیگر فساد در آنها، مانع آنها مىشود.
عن النبى (صلّىاللّهعلیهوآله) قال: "إن الشیطان لایخرج فى هذه اللیلة حتى یضىء فجرها و لایستطیع فیها على أحد بخبل أو داء أو ضرب من ضروب الفساد و لا ینفذ فیه سحر ساحر.
8⃣ بى اثر شدن سحر و جادو: سحر و جادو در این شب اثر نمىکند.
"عن النبى(صلّىاللّهعلیهوآله) قال: إن الشیطان لایخرج فى هذه اللیلة... و لاینفذ فیه سحر ساحر."
9⃣ آمرزیده شدن گناهان: در شب قدر گناهان گذشته با بهانههاى مختلف آمرزیده مىشوند.
"عن النبى(صلىاللّهعلیهوآله) قال: من قام لیلة القدر إیمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه."
احمد عابدین زاده
➕ متن کامل 👈
🌐 yon.ir/qcOEI
🔰 @ofogh_howzah
🔵 هر روز به قدرى که وقتتان اجازه مىدهد قرآن بخوانید و به خود ولىعصر (ع) هدیه کنید. اگر به این کار عمل کنید، و در طول سال هر روز بالاترین گوهر را که کلام اللّه است قرائت کنید و به ایشان هدیه نمایید، شب بیست و سوم رمضان که شب قدر است، دفتر عمل شما به امضاى ایشان مىرسد
آیه الله العظمی وحید خراسانی
🔰 @ofogh_howzah
🔵 پیام های شب قدر (1)
1⃣ مديريت زمان
زمان بسيار مهم است. ما در پرتوي استفاده مفيد از زمان و بهرهوري از زمانهاي خاص ميتوانيم به رشد موردنظر خود نزديک شويم. گاهي يک لحظه ميتواند در سرنوشت يک عمر انسان نقش داشته باشد. گاهي شخصي با چندثانيه افتخاري بزرگ براي خود رقم ميزند که قهرمانان المپيک از آن شمارند. دانشمندان نيز از لحظهها، ماندگاريها را آفريدند. يک شب، گاهي واقعاً هزار شب ميشود و ابديت روشني را ميآفريند. با توجه به اين مهم، ضرورت مديريت هرچه بهتر اين زمان ويژه براي استفاده کامل از آن ضروري است. مادري چون حضرت فاطمه(س) با خواباندن کودکان در عصر پيش از شبهاي قدر و شام سبک، آنها را در بيداري شب قدر ياري ميرساندند.
2⃣ همه با هم
پيگيري فردي با پيگيري گروهي تفاوت معناداري دارد. برخي از برنامهها را با پيگيري جمعي بهتر ميتوان به فرجام رساند. تصور کنيد براي دريافت امکانات جديد براي محلهاي که در آن ساکن هستيد به صورت فردي اقدام کردهايد، چقدر احتمال نتيجه ميدهيد؟ حال اگر گروهي دور هم گرد آييد و خواسته خود را که منفعت عمومي دارد، پيگيري کنيد احتمال سودمندياش بيشتر خواهد بود. در احتياج ما به خداوند هيچ شکي نيست. گاهي تنها از خدا ميخواهيم و زماني هم نيازمند درخواستهاي گروهي هستيم. در اين گروه، درجه تقرب آدمها به خداوند گوناگون است. ممکن است به خواسته يکي از خوباني که در جمع ما نشستهاند، دعاي همه ما پذيرش بگيرد. ضمن اينکه، بهانهاي است تا از بنبست تنهايي و خودمحوري خارج شويم.
3⃣ اعتماد بهنفس معنوي
روانشناسان يکي از شاخههاي اعتماد بهنفس را نوع معنوي آن دانستهاند. يعني قبول کنيم که برخي از توانمنديها از حيطه اراده و اختيار ما خارج است و تنها به دست خداوند اجرا ميشود. در علم اخلاق از آن به نام «تفويض» ياد ميکنند؛ يعني واگذاري مسايل مهم به خداوند. پديدآيي چنين نگاهي در زندگي، ميتواند بسياري از نگرانيها و اضطرابها را شستوشو دهد. زماني که خود را به آفريدگار و قدرت بياندازهاش ميسپاريم، آسودهخاطر قدم ميزنيم و به آنچه او را خرسند کند، ميانديشيم.
🔰 @ofogh_howzah
🔵اينکه ائمه(علیهمالسلام) فرمودهاند: «صبر ميکنيم شب جمعه شود تا درهاي رحمت الهي باز شود و علم ما آلمحمد در شبهاي جمعه و شبهاي قدر و غيره نورانيت بيشتري پيدا ميکند.» بله! آن لحظههاي خاص و آن رحمت الهي در سحر (است). بزرگان وقتي ميخواستند مطلبي و فيضي را از خداوند بگيرند، از شب و سحر استفاده ميکردند..
آیه الله العظمی بهجت (ره)
🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (23)
🔵 نذر
💎 نذر دارای دو قسم است و هر دو صحیح میباشد: مطلق و مقید.
نذر مطلق، آن است که بدون شرط باشد، مثل اینکه گفته شود: برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم. نذر مقید آن است که مشروط به چیزی باشد، مثل اینکه گفته شود: اگر به سلامت به مقصد رسیدم، برای خدا بر من است که ده هزار تومان به فقیر بدهم.
در نذر مطـــلق، مطلقـــاً باید به نذر خود عمل نماید، ولی در نذر مقید، در صورت حاصل شدن حاجت، باید به نذر عمل کند.
💎 وفای کامل به نذر
پس از انجام نذر شرعی، لازم است کاملاً به نذر عمل نمود نه بهطور ناقص، مثلاً اگر گوسفندی نذر شده که برای خدا در مجلس عزای سیدالشهدا علیهالسلام مصرف شود، تمام آنرا باید برای مجلس عزای آنحضرت به کار برند حتی باید پوست آن فروخته شود و در مجلس امام حسین علیهالسلام مصرف گردد، پس نذرکننده نمیتواند دل یا جگر یا بعضی قسمتهای دیگر آنرا برای خود بردارد، مگر آنکه در هنگام نذر استثنا کرده باشد.
💎 آیا میتوان نذر را تغییر داد؟
الف) اگر نذر كند روز معینى را روزه بگیرد، باید همان روز را روزه بگیرد و نمى تواند در آن روز مسافرت كند. (توضیحالمسایل محشی/2/616)
ب) اگر نذر كند كه به فقیر معینى صدقه دهد، نمی تواند آنرا به فقیر دیگر بپردازد و اگر آن فقیر بمیرد، بنابر احتیاط باید به ورثه او بدهد.
ج) اگر نذر كند كه به زیارت یكى از امامان علیهمالسلام مثلاً به زیارت حضرت اباعبدالله علیهالسلام مشرف شود، چنانچه به زیارت امام دیگر برود كافى نیست و اگر بهواسطه عذرى نتواند آن امام علیهالسلام را زیارت كند چیزى بر او واجب نیست. (توضیحالمسایل محشی/2/618)
بنابراین، نذرکننده باید مطابق نذر خود عمل نماید و نمیتواند آنرا تغییر دهد.
حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی
🔰 @ofogh_howzah
🔸امام سجاد علیهالسلام
💠 ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّه مَن یَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا یَقتَدِی بِأعمالِهِ...
💠 هشدار که منفورترین مردم نزد خداوند کسى است که سیره امامى را برگزیند ولى از کارهاى او پیروى نکند.
📚 کافى/8/234
🔰 @ofogh_howzah
✴️ برکات صلوات در کلام آیةالله بهجت قدسره (ویژه نامه بهجت عارفان)
💠 ترک صلوات و دعا کردن به دعاهای شخصی، مانند رها کردن سرچشمه و بهدنبال جوی آب و یا حوض گشتن است؛ زیرا وقتی برای وسعت مقام و درجه واسطه فیض دعا میشود، دعاهای شخصی هم در آن گنجانده شده است.
💠 خدا میداند یک صلواتی را که انسان بفرستد و برای میتی هدیه کند، چه معنویتی، چه صورتی، چه واقعیتی برای همین یک صلوات است. باید به کمی و زیادی متوجه نباشد، به کیفیت اینها متوجه باشد.
💠 کار آسان و کوچک ـ بعد از ملاحظه واجبات و محرمات ـ صلوات فرستادن است؛ صلوات عاشقانه و محبانه. صلوات محبتآور است و محبت، انسان را بالا میکشد..
🔰 @ofogh_howzah
🔵 باورهای غلط زندگی
🔘 حجةالاسلام علیاکبر مظاهری
🔹 برخی از رخدادهای کوچک، اگر تکرار شوند، گسترش مییابند و به باور عمومی و فرهنگ اجتماعی بدل میشوند؛ بهگونهای که مردمان میپندارند آنها جزو حتمی زندگیاند. حتی گاهی، از فرط گسترش، گمان میرود جزو ذات بشرند. حال آنکه چنین نیستند، بلکه در آغاز، از جایی کوچک شروع شدهاند و سپس، به سبب تکرار، گسترش یافتهاند و ذهنیت اجتماعی ساختهاند و به حد فرهنگ عمومی و شعور اجتماعی رسیدهاند؛ بهگونهای که دیگر آغازشان ناپیدا شده و شکل اکنونیشان دیده میشود
🔹همه ما شنیدهایم که میگویند: "دعوا و قهر زن و شوهر، نمک زندگی است، مثل نمک در غذا." و یا: "زندگی زن و شوهری که بدون دعوا و قهر، نمیشود. "واضح است کسی که باور داشته باشد دعوا نمک زندگی است، دعوا میکند؛ همانگونه که ریختن نمک در غذا را لازم میداند و میریزد. حال آنکه صحیح آن است که دعوا سم زندگی است. نزاعهای خانوادگی را که ریشهیابی کنیم، به این ریشههای کاذب، بسیار برمیخوریم؛ ریشههایی که از زندگانی همسران و از خان و مان ایشان، دمار برمیآورد...
➕ متن کامل 👈 http://l1l.ir/3dng
🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (24)
🔵 قصد
⏹ «بلالانسان علی نفسه بصیرة» (قیامت/14)
فقها با توجه به آیه فوق، به نتایجی دست یافتهاند:
1- تشخیص ریا: میدانیم انجام اعمال عبادی برای «ریا» و نشان دادن به دیگران، عبادت را باطل میکند. ولی معنای سخن مزبور این نیست که لزوماً عبادات باید در خلوت انجام گیرد. بلکه این «قصد» است که تکلیف عمل را روشن میسازد؛ چنانچه قصد در انجام عبادت، امتثال فرمان خداوند باشد، عمل صحیح و در غیر اینصورت عبادت باطل است. معیار اینکه عمل برای خدا هست یا نه، تشخیص خود مکلف میباشد؛ زیرا اینگونه امور از «علوم حضوری» است و هر شخصی در علوم حضوری از حال خود آگاهتر است.
2- تشخیص ضرر: آنچه مجوز ترک روزه در ماه رمضان است، «مضر» بودن روزه میباشد؛ بنابراین، «تمارض» مجوز ترک روزه نیست. ولی مرجع شناخت ضرر و تمییز آن از تمارض، خود شخص میباشد چراکه او از حال خویش نسبت به دیگران آگاهتر است.
3- قدرت بر قیام: میدانیم کسی که توانایی بر ایستادن دارد، نباید نماز واجب را نشسته بخواند. معیار در تشخیص اینکه انسان توانایی بر قیام دارد یا نه، خود مکلف میباشد، زیرا او نسبت به حال خود از دیگران آگاهتر است.
4- خوابیدن: خوابی وضو را باطل میکند که گوش نشنود. بنابراین اگر گوش، صدای اطراف را میشنود وضو باطل نیست، گرچه چشمها بسته باشد. معیار در اینکه خواب انسان به حد مزبور رسیده یا نه، خود شخص میباشد نه دیگری؛ زیرا او نسبت به حال خود از دیگران آگاهتر است.
▪ سؤال:
آیا کسی که قادر نیست تشخیص دهد روزه برای او ضرر دارد یا نه، میتواند به تشخیص پزشک عمل کند؟
▪ پاسخ: اگر از گفتار پزشک برای او اطمینان حاصل شود، اشکال ندارد.
حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی
🔰 @ofogh_howzah
🔵 امتحانی سخت برای آیه الله العظمی بهجت (ره)
💎 کسی پیش پدر ایشان رفت و سعایت کرد و گفت فرزند شما که به نجف رفته، دارد مسیر تصوف را طی میکند. پدر بزرگوار ایشان هم به آقای بهجت نامه مینویسد و آقای بهجت را از اقدام به غیر واجبات -بهجز درس- نهی میکند. ایشان هم با استادشان میرزا علیآقا قاضی قدسسره مشورت میکنند و آقای قاضی میفرماید: پیش مرجع تقلیدت برو. آقای بهجت هم به محضر آیةالله آقا سیدابوالحسن اصفهانی رحمهاللهعلیه میروند و ایشان هم آقای بهجت را به پایبندی امر پدرشان توصیه میکنند
💎 آقای بهجت، با این عطشی که خداوند در وجودش قرار داده بود و نیز چون چشمه زلال وجود میرزا علی قاضی را هم دیده بود، تا پدرش زنده بوده، مستحبات را انجام نمیداد. این خودش بالاترین کف نفس و ریاضت بوده که اگر نسخههای سیروسلوکی را انجام میداد، معلوم نبود اینقدر اثر داشته باشد...
➕ متن کامل 👈 http://l1l.ir/39iq 🌐
🔰 @ofogh_howzah
✴️ آیا در بهشت هم رعایت حجاب برای زنها و مردها الزامی است؟
🔹 آیا در بهشت که چشم ناپاک و قلب منحرف و احتمال فساد و گناه وجود ندارد، حجاب لازم است؟ آیا اصلاً رعایت حجاب بهخاطر وجود یا احتمال وجود گناه و انحراف است و در بهشت همچون هیچ فساد و شهوتی وجود ندارد، آیا با این وجود در آنجا نیز رعایت حجاب لازم میشود؟
🔹 ابتدا باید به این نکته توجه نمود که همه چیز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنیا فرق دارد. آنجا جهان دیگرى است با قوانین خاص خود که نمیتوان ویژگیها و امور آنرا با دنیا مقایسه نمود؛ مثلاً در حالیکه دنیا سرای عمل و تکلیف است آخرت سراى جزا و پاداش است.
🔹از سوی دیگر، پوشش برای زنان و مردان جزو زیباییها و برهنگی در تمام جوامع دنیا حتی جوامعی که به دین و آیین الهی معتقد نیستند، ناپسند است؛ لذا اینگونه نیست که تنها دلیل ما برای حجاب و پوشش، دفع فساد باشد که اگر مسئله فساد در بهشت منتفی است، در نتیجه حجاب نیز منتفی باشد...
➕ متن کامل http://l1l.ir/39go 🌐
🔰 @ofogh_howzah
➕ برنامههای تربیتی ماه رمضان (19)
🔵 قطع رحمت خدا بر سه گروه
💠 فَمَنْ أَدْرَكَهُ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ وَ مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ فَلَمْ يَغْفِرِ اللَّهُ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ
💠 پس کسی که ماه رمضان را درک کرد؛ ولی بخشیده نشد، خدا او را از رحمت خود دور کند و کسی که پدر و مادرش را درک کرد؛ ولی آمرزیده نشد، خدا او را از رحمت خویش دور کند و کسی که نام من نزد او ذکر شد؛ ولی بر من صلوات نفرستاد، آمرزیده نشد و خدا او را از رحمتش دور گرداند! الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج4 ؛ ص67
🔰 @ofogh_howzah
➕ رمضان در آیینه احکام (مطابق فتاوای مراجع عظام تقلید) (25)
🔵 شیعه دوازده امامی
مواردی که حکم شرعی مختص به شیعه دوازده امامی شده و شامل سایر مسلمین نمیگردد، برخی از آنها به این ترتیب است:
1- مرجع تقلید باید شیعه دوازده امامی باشد. (توضیحالمسایل محشی/1/13)
2- امام جمعه و جماعت لازم است شیعه دوازده امامی باشند. (همان/790) بله در مقام تقیه (حتی تقیه مداراتی) شرکت در نماز یا اقتدا اشکال ندارد.
3- گیرنده زکات که بهعنوان فقیر به او زکات داده میشود، باید از شیعیان دوازده امامی باشد.(همان/2/150)
4- کسی که به او کفاره داده میشود، بنابر احتیاط یکی از شرایطش این است که شیعه دوازده امامی باشد. (صاحب جواهر در این زمینه میگوید: اذ لاخلاف بینالأصحاب فی أن من اعتقد معتقدالشیعةالإمامیة مؤمن، یعلم ذلک من کلامهم فیالزکاة والنکاح والکفارات (جواهرالکلام/12/9)
5- کسی که به او زکات فطره داده میشود، بنابر احتیاط در کنار بقیه شرایط، باید شیعه دوازده امامی باشد. (همان/176)
6- سیدی که به او خمس پرداخت میشود، لازم است از شیعیان دوازده امامی باشد. (توضیحالمسایل محشی/2/61)
7- شخصی که بهعنوان نایب، به حج فرستاده میشود، لازم است شیعه دوازده امامی باشد. (نجاةالعباد، امام خمینی (م1409)، ص211)
8- کسی که میخواهد میت را غسل دهد، باید شیعه دوازده امامی باشد. (توضیحالمسایل محشی/1/318)
9- قاضی لازم است شیعه دوازده امامی باشد. (قواعدالاحکام فی معرفةالحلال والحرام، علامه حلی (م726)/3/419) امامان معصوم علیهمالسلام شیعیان را بر حذر داشتهاند که در ترافعات خود به دیگران مراجعه نمایند.
🔰 @ofogh_howzah
❇️ آیا ازدواج با امّ کلثوم (س) گواه بر حسن روابط است؟
🔘 حضرت آیةالله العظمی سبحانی
🔹پرسش یاد شده یک سوال تاریخی محض نیست بلکه پیوند ناگسستنی با عقاید و اندیشههای شیعی درباره خلفا دارد; پس از درگذشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله، خانه حضرت زهرا علیهاالسلام، مورد تجاوز قرار گرفت، به گونهای که خلیفه نخست، در آخرین روزهای زندگی، آرزو میکرد که ای کاش، به خانه وحی تجاوز نمیکرد. خلیفه دوم نیز با آتش در برابر خانه دخت گرامی پیامبر صلیاللهعلیهوآله حاضر شد... .
🔹 با این شرایط، چگونه میتوان بهآسانی پذیرفت که فرد متجاوز، از دختر حضرت زهرا علیهاالسلام خواستگاری کرده و پدر و کسان دختر با دست و دلباز، دسته گل زهرا سلاماللهعلیها را به وی اهدا کرده باشند؟
از این جهت چنین مسائلی به خاطر تعدد ابعاد، بیش از هزار سال مورد بحث و بررسی قرار گرفته است ما در این مقام تنها نظریات گوناگون پیافکنان کلام و حدیث شیعی را در اینجا منعکس میکنیم:
🔹شیخ مفید در رساله ویژهای که در این موضوع نوشته، در صحت آن تشکیک کرده و میگوید: خبر تزویج از طریق زبیر بن بکار نقل شده و او مورد اعتماد نیست، بالاخص که او از دشمنان حضرت علی علیهالسلام بود، طبعاً نقل وی بالاخص آنچه مربوط به بنیهاشم است، قابل پذیرش نخواهد بود. آنچه مایه انتشار این خبر گردید این است که ابومحمد، حسن بن یحیی علوی آن را در کتاب "النسب" خود نقل کرده و از آنجا که یک فرد علوی آن را نقل کرده است، گروهی آن را پذیرفتند...
➕ متن کامل 👈 http://l1l.ir/3de2
🔰 @ofogh_howzah
➕ برنامههای تربیتی ماه رمضان (20)
🔵 رمضان، ماه مسابقه طاعت
امام حسن مجتبی (ع)
💠 إنّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مضماراً لِخَلْقِهِ، فَیسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفازُوا، وَ قَصِّرَ آخَرُونَ فَخابُوا
💠 خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدهای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجهی و سهل انگاری خسارت و ضرر میببینند
تحف العقول, ج 1 , ص 236
🔰 @ofogh_howzah
💎 ورع
🔘 رهنمودهای اخلاقی از آیةالله محمد فاضل استرآبادی
🔸در رسیدن به کمال، ما سه مرحله داریم:
1- تقوا: ترک حرام معلوم
2- ورع: ترک حرام مشکوک
3- زهد: ترک حلال معلوم
🔸تقوا دهها بار در قرآن آمده، ولی ورع یک بار هم در قرآن نیامده است و آن هم بهخاطر سنگینی عمل به ورع است و هر کسی از عهده آن بر نمیآید. ولی در احادیث و سنت آمده است.
🔸 با توجه به معنای ورع است که از ما خواستهاند: «اعینونی بالورع». نگاهی که، شک داری حرام است، نگاه نکن. غذایی که، شک داری و موسیقی که احتمال حرام میدهی ترک کن....
➕ متن کامل 👈 http://l1l.ir/37yz
🔰 @ofogh_howzah
❇️ نصحیت دوستداشتنی
💎 چیزی به نماز ظهر نمانده بود که آیةالله بروجردی قدسسره وارد حیاط مدرسه شد. سپس کنار حوض رفت. آقا آستینهای قبایش را بالا زد ، طلبهی جوان قدمی جلو گذاشت و تا آقا به پایش مسح کشید، دستش را به پای آقا مالید و بلند شد و آن را به صورتش کشید. آقا با تعجب و ناراحتی، نگاهی به طلبه انداخت؛ امّا چیزی نگفت. آستینهای قبایش را پایین کشید و به طرف نمازخانه فیضیه راه افتاد.
💎 قلب طلبهی جوان پر از دلشوره بود. با این فکر و خیال خودش را به نماز جماعت رساند. نماز که تمام شد، طلبه احساس کرد قلبش کمی آرام شده است. با خود گفت: «هر چه بود به خیر گذشت؛ آقا هم که مرا نمیشناسد!...»
مثل همیشه سجدهی شکر به جا آورد و از جا بلند شد. تا خواست برود، دید چشمان آقا منتظر اوست. از خجالت سرش را پایین انداخت. میخواست از نگاههای آقا فرار کند که آقا جلو آمد و گفت: «بیاید من با شما کار دارم!»
💎 آقا دست به شانهی او گذاشت و آرام در گوشش گفت: «دوست ندارم از این کارها بکنید، من از این کارها خوشم نمیآید، اذیت میشوم!» بعد صورت طلبه را بوسید و لبخند زد. طلبهی جوان هم لبخندی زد و دستش رو به چشمش برد و گفت:«به روی چشم آقا، دیگر تکرار نمیشود!»
🌐 http://l1l.ir/31rt
🔰 @ofogh_howzah