جلسات «نظریات جامعه شناسی کلاسیک»
⭕️ این جلسات نگاهی به برخی نظریات اساسی جامعه شناسی در دوران پیدایش این دانش تا نیمه اول قرن بیستم است و به اجمال نظریات این اندیشمندان را پوشش میدهد:
- آگوست کنت
- امیل دورکیم
- کارل مارکس
- ماکس وبر
- گئورگ زیمل
برای دوستانی که جلسات المیزان ذیل آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷ و آیه ۲۱۳ سوره بقره را استماع کرده اند احتمالا این جلسات در مقام تطبیق موثر باشد.
لینک دسترسی:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1104
تاریخ ارائه جلسات: زمستان ۱۴۰۲
@ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗓«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید!»
📝متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
👇بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
✏️شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
✏️جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
✏️«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
✏️سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
✏️سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
✏️بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
📝سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
🖼 انگلیسی | متن فارسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچوقت ذره ای به نمایش اخلاق مصطفی ملکیان ارادتی نداشتم. فرومایگی و نوسان فکری (از به قول خودش بنیادگرایی تا عقلانیت و معنویت!) در او موج میزند. او نماد اضمحلال انسان شرقی در زیر دست و پای غرب است.
ببینید همین استاد فلسفه اخلاق که سالها همه را از مطلق گویی بر حذر داشته در این چند ثانیه چند حکم مطلق و جزمی بی اساس صادر میکند و در مورد چیزهایی که قطعا اطلاعی از آن ندارد یاوه می بافد...
افسوس بر ذهن جوان ایرانی که سالها توسط این جماعت مورد حمله و نابودی قرار گرفت و اینان به عنوان نماینده فکر و فلسفه به او معرفی شدند.
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علی من قُتل عطشانا ...
#شب_جمعه
🔰 من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روحاللَّه خمینی است. وقتی آقا روحاللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید میآورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.»
رهبر انقلاب 74/9/16
@ofoqemobin
وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ وَ قالَ یا أَیُّهَا النّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ: نمل: ۱۶
@ofoqemobin
🔺تاملِ در این چند خط بنیان برانداز و عافیت سوز است:
🔰 خلاصه كلام اينكه ما بايد بدون توجه به غرب حيلهگر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامى كه فقه در كتابها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه كافى نيست. حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند، چه بسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهاى آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هم اكنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.
منشور روحانیت، امام خمینی (ره)
@ofoqemobin
🖊وظیفه یا نتیجه؟
⭕️ معادله عمل به وظیفه و نسبتش با نتیجه از پیچیده ترین چالشهای جریان انقلابی و حزب اللهی در ۲۰ سال اخیر بوده است. عدم ایجاد تعادل بین این دو مفهوم ناکامی های بزرگی برای انقلاب اسلامی و کشور و جریان انقلابی پدید آورد. پس از #انتخابات سال ۹۲ همین مسئله به صورتی جدی در ذهن دانشجویان مطرح بود و موجب سوالاتی از رهبری در جریان دیدار دانشجویی شد. پاسخ رهبری به این سوال از مهمترین وجوه نظریه سیاسی ایشان در حوزه عمل است.
در ادامه این بیانات را بخوانیم 👇
📌 یک سؤال دیگر این است - که اینجا هم باز بعضی از دوستان گفتند - که رابطهی «#تکلیفمداری» با «دنبال #نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختیها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و #موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال #نتیجه نبود؟ حتماً #تکلیفگرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به #نتیجهی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به #نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجهی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که #تکلیفش را انجام داده. اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامهریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده. بنابراین، این که تصور کنیم #تکلیفگرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.
در دفاع مقدس و در همهی جنگهائی که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضی از ائمه (علیهمالسّلام) بوده است، کسانی که وارد میدان جهاد میشدند، برای تکلیف هم حرکت میکردند. جهاد فیسبیلالله یک #تکلیف بود. در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانی که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند. اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟ راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامهریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند؟ اینجور نیست. بنابراین #تکلیفگرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست میآید، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههای مشروع و میسّر، برنامهریزی کند.
بیانات در دیدار دانشجویان ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
@ofoqemobin
هدایت شده از هیئت ام ابیها (مدرسه فقهی امیرالمومنین)
سخن_1.mp3
39.21M
افق مبین||سید محمد هاشمی
📌 درباب ویژگی جوهری امر اجتماعی در ایرانِ عصر انقلاب اسلامی
⭕️ در روایت است که در روز شهادت امام جواد (ع)، امام هادی (ع) خبر از شهادت پدرشان دادند از ایشان پرسیدند چگونه متوجه شدید پدر شما از دنیا رفته است؟ فرمودند: خشوع و حقارتی در برابر خداوند بر من وارد شد (اثر امامت) که تا کنون حس نکرده بودم:
⭕️ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى عَنْ أَبِي الْفَضْلِ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْفَضْلِ أَنَّهُ قَالَ: «فِي الْيَوْمِ الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ مَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَقِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ عَرَفْتَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ تَدَاخَلَنِي ذِلَّةٌ لِلَّهِ لَمْ أَكُنْ أَعْرِفُهَا.»
بصائر الدرجات، ج1، ص 467 ، باب في الإمام متى يعلم أنه إمام
پ.ن: منظور از ابوجعفر در روایت امام جواد است که به ابوجعفر ثانی مشهورند.
@ofoqemobin
انتخابات پیشین مجلس از حیث لجن پراکنی درون گفتمانی یک فاجعه بزرگ بود که تاثیر آن در درصد بسیار ضعیف مشارکت در دور دوم هم دیده شد اما بدتر از آن اثری است که بر انتخابات جاری دارد و هر نوع اجماع و همراهی در جبهه خودی را دشوار یا غیرممکن میکند.
نمایش بزرگ جنگ قدرت در غیاب نسبی حریف و فقدان هرگونه تحرک و افق گشایی گفتمانی برای آینده انقلاب اسلامی در آن انتخابات، اثر شوم خود را حفظ کرده است.
@ofoqemobin
اتمام جلسات نهایه الحکمه (منتخبی از ۱۲ مرحله کتاب)
لینک:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/1150
@ofoqemobin
🔰 نگرانی های انتخاباتی:
1- امید اصلی پس از شهادت مرحوم آقای رییسی تلاش برای حضور کسی بود که بتواند مسیر دولت ایشان را ادامه دهد و در حد زیادی شخصیت فردی و سیاسی او را نمایندگی کند، آنچه در میان کاندیداهای انقلابی به چشم می خورد این است که این بزرگواران گرچه به جهات شخصی ارزشمند هستند اما از این ملاک بسیار فاصله دارند.
2-دو کاندیدای اصلی جریان انقلابی، رای به شدت «منجمد» شده ای دارند و گرچه بیش از یک دهه در معرض فضای انتخاباتی بوده اند اما نتوانسته اند ایده ای مطرح کنند که عموم مردم را با خود درگیر کند.
3- از دو کاندیدای اصلی جریان انقلاب یکی هنوز ایده روشن گفتمانی ندارد و دیگری گرچه ایده های خوب و ارزشمندی دارد اما این ایده ها را حتی در میان نخبگان انقلابی نتوانسته بسط دهد چه برسد به عموم مردم. و از سوی دیگر در توان و امکان اجرای این ایده ها و توان اجماع سازی برای تحقق آن نیز سوالات بسیاری وجود دارد.
4- دو کاندیدای اصلی تفاوت های بسیار زیادی دارند و هوادارانشان نیز (خصوصا یک سمت) بعضا طرف مقابل را بی صلاحیت (نه واجد صلاحیت کمتر) می دانند، در نتیجه پدید آمدن اجماع پیش از برگزاری انتخابات احتمال بسیار کمی دارد.
5- وضعیت پیش گفته نتیجه روشنی دارد: کشیده شدن انتخابات به دور دوم و یا انتخاب رییس جمهوری با آرای حداقلی که در وضعیت امروز بین المللی کشور بسیار خطرناک است.
6- پس از فجایع انتخابات مجلس، جریان انقلابی (بر خلاف اصلاح طلبان غربگرا) هیچ نقطه کانونی اجماع سازی ندارند و تمام شخصیت ها و نهادهایی که روزی چنین وظیفه ای بر عهده داشتند یا در میان ما نیستند یا به جهت جایگاه و تاثیر، به محاق رفته اند.
7- از فحوای بیان نیروهای انقلابی این به چشم می آید که به مشارکتی زیر 60 درصد امید دارند تا کار به دست جریان غربگرا نیافتد. این یک فاجعه بزرگ شناختی است.
به نظر می رسد فضای این انتخابات بسیار نگران کننده باشد. امید است به لطف حضرت حق تحولات مثبتی رخ دهد ان شاء الله
@ofoqemobin
☀️ مرحوم میرزا جواد #ملکی_تبریزی در اعمال روز عرفه پس از توضیح اعمال زیارت سیدالشهداء می فرماید هیچ وسیله ای از وسائط، در باز شدن ابواب رحمت الهی برای دعا و حاجات مانند سید الشهداء علیه السلام موثر نیست. او دری است که معادل تمامی درها و وسائل دیگر به سمت خدا ارزش و اثر دارد و اثر او در هیچ حدی محدود نمی شود ...
📕 المراقبات فی اعمال السنه، شهر ذی الحجه، ص 363
🔰 صلی الله علیک ایها المظلوم الشهید ...
@ofoqemobin
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿۱۰۳﴾
وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ ﴿۱۰۴﴾
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۰۵﴾
🌙 آیا مسلخ اسماعیل نمیگوید تمام قواعد بشریِ راستی و درستی در نهایت به مسلخ می رود و ته کاسه اخلاق هیچ باقی نمی ماند جز الله جل جلاله .... ؟
و آیا این همان بهای امامت ابراهیم علیه السلام و کلمات سهمگین ابتلای او نیست؟
وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿۱۲۴﴾
رتوریک و هنر بلاغت رکن امر سیاسی است. بدون آن هرگونه کنش سیاسی گسترده به سختی رقم میخورد، اجماع عمومی پدید نمی آید، و اندیشه های عمیق موتور محرکی در توده های مردم پیدا نمیکند.
سالهاست در این حوزه ضعف داریم. حوزه ای که در ابتدای انقلاب مالک مطلق آن بودیم.
در فقدان آن چطور میتوان در یک رقابت گسترده اجتماعی پیروز شد؟
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
رتوریک و هنر بلاغت رکن امر سیاسی است. بدون آن هرگونه کنش سیاسی گسترده به سختی رقم میخورد، اجماع عمو
نیروهای جوانی که رقابت و تنش اجتماعی را تجربه نکنند در آینده فاقد این هنر خواهند بود و تاثیر اجتماعی نخواهند داشت.
دهه چهل و پنجاه اوج تنش برای نیروهای معتقد به تحقق اسلام در ساحت اجتماع و سیاست، در برابر مجموعه ای از رقبای جدی بود؛ سید علی خامنه ای، بهشتی، مطهری، مفتح و ... - علاوه بر توانمندی فوق العاده دانشی - به علت حضور و رقابت در چنان عرصه ای در اوج توانمندی بلاغی و اوج امکان گفتگو با عموم جامعه بودند.
@ofoqemobin
هدایت شده از شیعه پژوهی در غرب
ترجمه کامل تفسیر المیزان به انگلیسی مشتمل بر ۴۰ جلد
المیزان اخیراً ترجمه اش کامل شده است. جلدهای آخرش ۲۰۲۳ به چاپ رسیده و در اختیار عموم روی سایت (www.almizan.org) قرار گرفته.
جلدهای ۱ تا ۱۲ را آقای سید سعید اختر رضوی انجام دادند و این پروژه ۱۹۸۳ شروع شد، ایشان داشتند جلد ۱۳ را انجام می دادند که از دنیا رفتند لذا فرزندشان تکمیل کردند. این جلدها را WOFIS
(World Organisation for Islamic Services)
بار اول چاپ کرده. ارزیابی اولیه بنده از ترجمه این بود که اشتباهات گرامری ندارد ولی زبان ادبی و علمی هم نبود.
جلدهای ۱۴ تا ۴۰ را افراد مختلفی انجام دادند: طاووس راجا، الکساندر خلیلی، سلیم روزیر، نظام الدین، آمینا انلوز و غیره.
به نظر می رسد خود مرکز توحید استرالیا ترجمه اینها را سفارش داده و به چاپ رسانده.
تعدادی از این افراد خودشان آکادمیک بودند و ترجمه با زبان علمی ارائه شده است.
الآن، هم آن چند جلدی که قبلاً ترجمه شد و هم اینهایی که اخیراً ترجمه شده همه در یک قالب بندی و ساختار واحد، روی آدرس مذکور قرار گرفته.
الحمد لله پس از این همه سال بالآخره این پروژه به اتمام رسید! به هر حال خبر خوبی است.
قبلاً نیز پژوهشگران شیعه پژوهی به تفسیر المیزان توجه داشتند، ولی این کار موجب میشود مراجعه به این کتاب برای سطوح مختلف پژوهشگران و عموم مخاطبان راحت تر شود.
@shiistudiesinwesternacademia
هدایت شده از اخبار سوریه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهيد حسن المجتبى احمد چهارشنبه پیش شهید شد و وصیت کرد قبرش مثل قبر ائمه بقیع باشه و هیچ چیزی روی قبرش نوشته نشه تا کمی از مظلومیت اونها رو تجربه کنه...
ما در عصر آهن و فولاد، در عصر ارتباطات، در عصری که همه فکر میکنند اخلاقیات مرده و اعتقادات فراموش شدهاند همچنان بوی کربلا را در گوشه کنار این کره خاکی احساس میکنیم و مشام ما به کلمات، چشم ما به نگاه و احساس ما به وجود نورانی کسانی روشن میشود که انگار از قرنها پیش یه امروز آمدهاند؛ انگار از بدر و احد و خندق، انگار از محشر کربلا پا به امروز گذاشتهاند...
اینها بخشی از زیبایی جهان امروز ما هستند، تو گویی که بشر قرار است از نو متولد شود و روح بلند چنین انسانهایی که برای زندگی در میان جمع پرهیاهوی ما به دنیا نیامدهاند؛ قرار است چونان پروانهای زیبا در آتش عشق به حضرت دوست بسوزند و آسمانی شوند... اما ما چقدر عقب افتادیم و چقدر پابند دنیا شدیم و انگار بند دنیا به پایمان بسته شده و اجازه حرکت نمیدهد... انگار دل کندن و رفتن کار سختی شده است و انگار ما دیگر ما نیستیم...
@SyrianKhabar
📕 معرفی کتاب به مناسبت عید #غدیر (3)
🔺 یکی از آثار در دفاع از امامت امیرالمومنین (ع) و مساله غدیر کتاب ارزشمند «کشف المحجه لثمره المهجه» وصیت نامه علمی معنوی #سید_بن_طاووس به فرزند خویش است.
🔺این کتاب ابعاد مختلفی دارد که پیش از این پیرامونش سخن گفته ایم.
🔺اما از فصل پنجاه و پنج تا فصل صد و دوم کتاب به بحث از امامت امیرالمومنین و سایر ائمه علیهم السلام با بررسی آیات و روایات و همینطور ادله عقلی به صورتی کاملا قابل فهم و ساده اختصاص دارد.
🔺 بخش هایی از این فصول به گزارش مناظرات مرحوم سید بن طاووس با علمای #حنبلی و #زیدی و #مستنصری و ... اختصاص یافته و ثمره آموزشی نیز دارد.
🔺 مطالعه این اثر تجربه متفاوتی از مواجهه با کتبِ قدمای از علمای شیعه به دست می دهد.
#غدیر_خم
@ofoqemobin
☀️ ارتد الناس الا ثلاثه
🔺 با توجه به تواتر بی نظیر حدیث غدیر تردیدی در وقوع این مراسم با اوصافی که شیعه می گوید، نیست. یعنی پیامبر اکرم (ص) بی شک امیرالمومنین (ع) را به جانشینی خود تعیین کرد.
🔺 پس ده ها هزار نفر این واقعه را به چشم دیدند. با پذیرفتن این مقدمه باید گفت کسانی که در مدینه بودند و به چشم دیدند حق علی (ع) غصب شد و تاریخ اسلام به چنین انحرافی کشیده شد و کسانی که از اطراف جغرافیای اسلامی این مطلب را شنیدند و سکوت کردند، از سیاه دل ترین و منحرف ترین، یا از ساده ترین و بزدل ترین انسان های تاریخ بودند. و کسانی که برای این غصب طراحی کردند را باید موجودات خطرناکی دانست که اسلام ذره ای به قلبشان داخل نشده بود.
قَالَ الباقر (ع) : ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلَاثَة (اختصاص شیخ مفید ص 10)
@ofoqemobin