💠گریه خطیب سنی برای شیعیان کشمیر
✍آیت الله احمد بهشتی:
در ایام حضورم در کانادا و شهر تورنتو حتىالامکان سعی میکردم به کتابخانه سر بزنم و از وضعیت کتاب و نشر و فرهنگ تا حدودی مطلع شوم. یک بار در کتابخانه ای کتابی توجهم را جلب کرد. به نظر می آمد که این کتاب درباره ی سیاستهای دولت است. در بخشی از کتاب آمده بود که ما کشور مهاجر پذیری هستیم و صاحبان همه ی ادیان میتوانند به راحتی به اینجا بیایند، همچنان که در حال حاضر بیش از پانصد هزار مسلمان مهاجر در كانادا حضور دارند، که نسبت به گذشته پنج برابر شده است. من شنیدم که به مسلمانها خیلی راحت اجازه ی ساخت مسجد میدهند. حتی اجازه میدهند مالیات و عوارض شهرداری را که خیلی سنگین هم هست برای ساخت مساجد و حسینیه صرف کنند. این خود مشوق و فرصت بسیار بزرگی برای مسلمانان به خصوص شیعیان است که بر مساجدشان بیفزایند. البته اهل سنت فعال تر هستند و مساجد بسیاری بنا کردهاند. حتی بعضی از کلیساها را خریده و تبدیل به مسجد کرده اند. اتفاقاً ما به یکی از این مساجد رفتیم و همراه جمع بسیار زیادی از مسلمانان که عمدتاً هم جوان بودند در نماز جمعه شرکت کردیم. خطیب جمعه یک روحانی جوان هندی بود که خطبه ی پرشوری ایراد کرد و در قسمتی از خطبه اش جان سوزانه درباره ی ظلم و ستمی که حکومت هند در آن ایام نسبت به شیعیان کشمیر روا داشته بود سخن گفت و هایهای گریست و حضار را به شدت متأثر ساخت. این شور و غیرت دینی و تعصب، نسبت به هم کیشان واقعا مایه مباهات و افتخار بود.
📚کتاب حکمت و سیاست؛ خاطرات آیت الله احمد بهشتی، ص۲۸۱
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠وحدت یعنی؛ تفاهم، تحمل، زندگی. نه تغییر مذهب دیگری!
📌حجت الاسلام دکتر رستم نژاد
@okhowahmag
💠اساس تقریب؛ عدم تذویب یا تغییر مذهب
📌اعضای شورای راهبردی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاه مطالعات تقریبی متشکل از نمایندگان برخی از نهادها و موسسات حوزوی مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته دیدار کردند.
حضرت آیت الله سبحانی در این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای این شورا در زمینه فعالیتهای تقریبی به نکاتی توصیه فرمودند:
🔻در ایام جوانی روزی مرحوم قمی (ره) به مدرسه ما آمدند و در موضوع وحدت امت اسلامی سخنرانی کردند. نکته مهمی که ایشان بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. مشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاهها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.
🔻نکته دیگر اینکه خداوند متعال در قرآن میفرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا. من گاهی فکر میکردم که چرا خداوند فرموده بحبل الله؟ و چرا نفرموده واعتصموا بالاسلام یا بالقرآن الکریم؟
العلم عندالله. شاید مقصود قرآن این است که جمعیتی که متفرق است و اهواء گوناگون دارد مثال کسی است که در چاه افتاده باشد. کسی که در چاه افتاده باشد مرگش حتمی است مگر اینکه برایش ریسمان و طنابی بفرستند و او چنگ زند به آن و بیاید بالا. در واعتصموا بحبل الله ولاتفرقوا قطعا مراد حبل تقریب و حبل وحدت و حبل مشترکات است. و الا اگر متحد نباشیم دشمنان اسلام ما را در چاه نابودی میافکنند. پس راه نجات، راه تقریب و وحدت است تا انشاءالله در کنار هم باشیم.
🔻خداوند رحمت کند مرحوم آسید عبدالحسین جبل عاملی را که جملهای دارد و دیگران هم آن را نقل میکنند. میگفتند هرگاه با علمای اهل سنت در بیروت جمع میشویم میگویم: ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا. فلذا ایشان در بیروت خیلی محترم بود. ایشان کتاب المراجعات را نوشته ولی خیلی محترمانه نوشته است.
🔻نکته آخر اینکه: سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمیشناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایهگذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عدهای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا(ع) به من گفت: ان الشیعة تسب الصحابة!
در حالی که ما صد هزار صحابی داریم. نام شانزده هزار از ایشان درتاریخ ذکر شده و نام بقیه نیست و ما ۸۴ هزار نفر از ایشان را نمیشناسیم. و آنهایی که نامشان نیست از اصحاب ولاء اهل بیت هستند، چگونه ما آنها را سب میکنیم.
آن خطبه ای را که آقا امام سجاد سلام الله علیه درباره اصحاب النبی صلوات الله علیه و آله میخواند را پخش کنید و آشکارا بخوانید تا بدانند ما صحابه بما هو صحابه را کمال احترام میگذاریم. اما صحابه یک مسئله است و صحابهای که پایش را کج میگذارد مسئلهای دیگر است. صحابی بما هو صحابی محترم لانهم رأو نور النبی الإکرم و تربوا علی یدیه. اما این احترام مانع از این نمیشود که اگر در زندگی دچار انحراف شدند انحرافشان را نادیده بگیریم.
🔻انشاءالله خداوند شما را موفق بدارد.
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آیت الله بروجردی به اقدامات تقریبیشان میبالیدند..
📌آیت الله علوی بروجردی
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تفرقه بنداز و حکومت کن، سیاست فرعونی است!
📌حجت الاسلام قاسمیان
برنامه محفل، ۱۱فروردین۱۴۰۲
@okhowahmag
💠آیا ما شیعه اهلبیت(ع) هستیم؟!
.
🔻الامام الحسن علیه السلام في جَوابِ رَجُلٍ قالَ لَهُ: إنّي مِن شِيعَتِكُم: يا عبدَ اللّه، إن كُنتَ لَنا في أوامِرِنا و زَواجِرِنا مُطِيعا فقد صَدَقتَ، وإن كُنتَ بخِلافِ ذلكَ فلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بدَعواكَ مَرتَبةً شَرِيفَةً لَستَ مِن أهلِها، لا تَقُلْ: أنا مِن شِيعَتِكُم! ولكن قُل: أنا مِن مُوالِيكُم ومُحِبِّيكُم ومُعادِي أعدائكُم، وأنتَ في خَيرٍ وإلى خَيرٍ.
🔻امام حسن عليه السلام در جواب مردى كه عرض كرد: من از شيعيان شما هستم:
اى بنده خدا! اگر مطيع اوامر و نواهى ما باشى، راست مى گويى، ولى اگر چنين نباشى، پس با ادعاى منزلت والايى كه تو اهل آن نيستى، بر گناهانت ميفزاى! مگو: من از شيعيان شما هستم، بلكه بگو: من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم. در اين صورت، تو آدم خوبى هستى و به خوبى گرايش دارى.
📚تنبيه الخواطر: ۲ / ۱۰۶
@okhowahmag
💠علمای بزرگ شیعه، حامیان مهم فلسطین
📌نظر علمای بزرگ شیعه راجع به فلسطین را در پوسترهای بالا مشاهده کنید
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از نظر مرجع شیعه، پیروان سایر مذاهب اسلامی مسلمان واقعی هستند..
📌فتوای آیت الله سیستانی از زبان سید منیر خباز
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ازنظر قرآن، بالاترین خیرها وحدت
⛔️و بدترین شرها اختلاف است..
📌شهید مطهری
@okhowahmag
💠والله ما پس از عُمر افندی به این بزرگی ندیده بودیم!
📌خاطرهای از رفتار شهید آیت الله مدرس با دو مامور قطار سنی در سفری به ترکیه:
🔻برخورد محترمانه شهید مدرس ویژه بزرگان و مقامات عالی اهل سنت نبود. با توده مردم اهل سنت نیز چنین برخوردی داشت؛ به گونه ای که جذب کلام و رفتار او می شدند. نظام السلطنه مافی در سفر مهاجرت به اسلامبول میگوید:
«وقتی که ما عازم اسلامبول بودیم، قطار برای ما و همراهان جا نداشت، ناچار یک واگن به قطار وصل نموده به ما اختصاص دادند ما به نام هیأت ایرانی در واگن استراحت میکردیم. مدرس چای تازه و قلیان خود را آماده کرده، مشغول کشیدن قلیان شد. دو نفر از مأمورین قطار نزد ما آمدند و مدرس به آنها چای تعارف کرد و آنها هم نوشیدند. مدرس چای دوم هم به آنها داد؛ چون بسیار معطر بود. آن را هم نوشیدند و تشکر کردند. موقع پیاده شدن از قطار، رئیس قطارکه متوجه موضوع شده بود، دست در جیب خود کرد که پول چای را بدهد به او اشاره کردیم که لازم نیست. قطار متوقف شد و هیأت دولت عثمانی در ایستگاه به استقبال ما آمده بودند. مدرس جلو بود و ما پشت سر او حرکت میکردیم آنگاه رئیس قطار متوجه شد که این مرد، رئیس و بزرگ دولت ایران است که به استقبال او آمده اند؛ لذا شرمنده شد و جمله ای به دوستانش گفت که آن جمله بعداً مشهور شد. جمله چنین است: «والله ما پس از عُمر٬ افندی به این بزرگی ندیده بودیم».
🔻وحدت در سیره و گفتار آیت الله مدرس را در لینک زیر بخوانید
okhowah.com/fa/13942
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اگر حسینی(ع) نیستید، زینبی(س) باشید
🔻شهید شیخ خضر عدنان- از فرماندههای حرکت جهاد اسلامی فلسطین
@okhowahmag
💠اختلاف مذهبی را بپذیریم ولی دشمنی نکنیم!
✍️رضا بابایی
📌درمواجهه با اختلافات دو راه وجود دارد:
1. جنگ گفتاری و رفتاری تا قیام قیامت
۲. کوشش برای توافق ممکن.
راه دوم برچند پایه استوار است:
- اختلافات دینی و مذهبی را بپذیریم، اما بر پایهٔ آنها جبهه سازی نکنیم؛ سخن از حق و باطل یا کفر و ایمان نگوییم؛ اختلافات را در هر حدی و به هر دلیلی که پدید آمده اند، به رسمیت بشناسیم، و با مخالفان همانگونه رفتار کنیم که دوست داریم آنان با ما رفتار کنند؛ اختلافات نظری را در حد مباحثات علمی نگه داریم و بر پایهٔ آنها درباره دیگران داوری و انگیزه خوانی نکنیم.
- هرمذهبی، دو گونه محتوا دارد: محتوای ایجابی و محتوای سلبی. محتوای ایجابی، آموزه ها و معارفی است که آن مذهب پرچم دار آن است. محتوای سلبی دیدگاههای آن مذهب درباره خطاها و عیبهای دیگران است که در فرهنگ دینی به آن «مثالب و مطاعن» میگویند. مثلا محتوای ایجابی تشیع، معارف ارزشمندی است که از طریق اهل بیت(ع) در حوزه های شناخت، اخلاق، ادعیه و احکام به دست ما رسیده است. محتوای سلبی تشیع، اعتقاد به مطاعن و خطای صحابه در سقیفه و مانند آن است. کانون تشیع، درواقع محتوای ایجابی آن است و دیدگاه های سلبی، برای حفظ مرزها و پاسداشت هویت مذهبی است. ارزش مرزها به اندازه مجموعه ای است که در بر میگیرند و امن ترین مرزها در کشورهایی است که اقتدار درونی و ساختاری دارند، وهمه قدرت خود را در مرزها به رخ نمیکشند. پس هدف محتوای ایجابی است و مرزها برای حفظ آن محتوا است؛ اما اگر تشیع، هویت خود را درمحتوای سلبی بجوید و همچنان رفتار اقلیت های هویت طلب را پیشه کند، اولا گرفتار «اختلاف برای اختلاف و دیگر هیچ» میشود و ثانیا در گوشه ای از تاریخ محصور میماند. آیت الله بروجردی، مطابق گزارش چند تن از شاگردانشان، بارها فرموده است: «پیامبر(ص) واهل بیت(ع) دوشأن داشتند: خلافت یا رهبری سیاسی و مرجعیت علمی. مسئلهٔ اول، اختلافی است و زمانش هم گذشته است و دیگر جای بحث ندارد.»
🔻متن کامل
http://okhowah.com/fa/13944
@okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ائمه(ع) با اهل سنت جنگ نمیکردند
✅در نماز جماعت آنها شرکت میکردند..
📌آیت الله بهجت
🔻به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله بهجت
@okhowahmag