eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
643 دنبال‌کننده
372 عکس
321 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 وب‌سایت okhowah.com 🔹 اینستاگرام instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @Hadi_hri72 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (۱۷۹ بقره) ⛔️مطالبه ی محاکمه عاملان جنایت ۸ مهر ‼️۷۶ هفته از‌هشت مهرماه ۱۴۰۱ گذشت. 🛑چرا با وجود مطالبه ی رهبری و نماینده ی ایشان احکام پرونده اعلام نمی شود؟! 💢در ۸ مهر ۱۴۰۱ درگیری هایی بین مردم معترض زاهدان و نیروی انتظامی صورت گرفت. متأسفانه در این میان، عده ای از هموطنان بیگناه بلوچ و اهل سنت به شهادت رسیدند. @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ 🔻🔻🔻 خدايا هر غمگينى را دلشاد گردان    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شیخ محمود الحسنات؛ خطیب شهیر فلسطینی 🔻هیچ غم و اندوهی برای غزه نیست. زیرا آن تنها مکانیست که آزاد شده. 🔻چه کسی گفته غزه نابود شده؟! این کرامت ماست که نابود شده!    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ. (الحجرات، ۱۰) 💠 سال جدید را خدمت تمامی مخاطبین اخوت تبریک عرض میکنیم و در این سال اتفاقات خوب و مبارکی برای اعتلای امت اسلام، به خصوص ملت مقاوم فلسطین آرزومندیم. 🌹🌹🌹    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ 🔻🔻🔻 خدايا هر غريبى را به وطن باز رسان    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🔰وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (۱۷۹ بقره) ⛔️مطالبه ی محاکمه عاملان جنایت ۸ مهر ‼️۷۷ هفته از‌هشت مهرماه ۱۴۰۱ گذشت. 🛑چرا با وجود مطالبه ی رهبری و نماینده ی ایشان احکام پرونده اعلام نمی شود؟! 💢در ۸ مهر ۱۴۰۱ درگیری هایی بین مردم معترض زاهدان و نیروی انتظامی صورت گرفت. متأسفانه در این میان، عده ای از هموطنان بیگناه بلوچ و اهل سنت به شهادت رسیدند. @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢استاد شیخ عبدالحمید واسطی ⛔️ نباید نسبت به مساله فلسطین بی‌تفاوت بود!    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
📣فراخوان برگزاری افطاری وحدت با طعم فلسطین 🔰 برای ایجاد هر چه بیشتر وحدت و همدلی بین برادران شیعه و سنی در منزل، محله و مسجدتان مراسم افطاری (حتی ساده) برگزار کنید و از مذاهب دیگر اسلامی دعوت کنید. 💠 با این عمل خداپسندانه علاوه بر تقویت روح اخوت و همدلی، فرصت خوبی هم برای گفتگو پیرامون اولین مسئله‌ی جهان اسلام، فلسطین عزیز ایجاد می‌شود. سعی کنید از نمادهای اسلامی و مرتبط با فلسطین و مقاومت در مراسمتان استفاده کنید. ⭕️ برای پوشش خبری بیشتر، عکس‌ و فیلم‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. 🔻ایتا و تلگرام: @Hadi_hri72 ‌🔺اینستا: okhowahmag ⏳مهلت شرکت در فراخوان: تا پایان ماه مبارک رمضان ‌    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یا رمضان؛ آیین کهن ترکمن‌ها‌ 🔻قوم ترکمن‌ در کناره‌های دریای خزر (شمال‌شرقی استان گلستان) و در بخش‌هایی از خراسان ، و اطراف رودخانه اترک و گرگانرود سکونت دارند. ترکمن‌‌ها پیرو مذهب حنفی هستند. 🔻 یکی از آداب و رسوم خاص در فرهنگ ترکمن ها در نیمه ماه مبارک رمضان، مراسم یارمضان می باشد. آیین «یارمضان» در شب چهاردهم ماه مبارک رمضان به شکرانه به نیمه رسیدن ماه و سعادت بهره‌مندی از نعمت‌های بی‌شمار آن، برپا می‌شود. 🔻 طبق این آیین، در هر محله‌ای بعد از اقامه نماز عشا و تراویح، جمعی از جوانان و نوجوانان همراه با پیش نماز مسجد خود بر در خانه اهالی محله می‌روند و با خواندن اشعاری در ستایش ماه رمضان، از صاحب خانه پول یا شیرینی می‌گیرند و در آخر بین خود تقسیم می‌کنند. پیام کلی «یا رمضان» این است که ماه نیمه شد، برای نیمه دیگر همت کنید.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
💠 امام حسن مجتبی (علیه السلام) از دیدگاه علمای اهل سنت 🔹اهل تشّیع و تسنّن، به‌اتّفاق بر این عقیده‌اند که آن حضرت، یکی از اصحاب «کساء» است که آیه «تطهیر» در شأن آنان نازل شد؛ و طبق حدیث متواتر «ثقلین»، عِدل قرآن، و نیز یکی از چهار نفری است که پیغمبر (صلّی‌الله علیه و آله) او را برای مباهله با نصارای «نجران»، حاضر فرمود. (1) 🔸ابن حجر هیتمى، فقیه، عالم و مؤلف شافعی (974): «کان الحسن ـ (رضی الله عنه) ـ سیّداً کریماً حلیماً زاهداً ذا سکینة و وقار وحشمة، جواداً ممدوحاً» (حسن ـ (رضی الله عنه) ـ آقایى کریم، بردبار، زاهد، داراى سکینه و وقار و حشمت، اهل جود و مورد مدح و ستایش بود) (2) 🔹 دکتر محمّد عبده یمانى از بزرگان تصوف در حجاز، وزیر پیشین فرهنگ عربستان: «... وتخرّج الحسن واخوه فی کنف النبىّ(صلى الله علیه وآله) فنشأ على سجایا الخیر واخلاق النبوة حتى شبّ، وفیه مخایل جده، محیاه الوسیم وخلقه العظیم، وعلمه الواسع الجادّ. نشأ ذا حشمة وسکینة، محبباً إلى الناس، عفّ اللسان، لم یسمع منه فحش قطّ، فصیحاً بلیغاً طلیق اللسان، ورث البلاغة والفصاحة عن جده وعن امّه وابیه...» (3) (...حسن و برادرش در دامان پیامبر(صلى الله علیه وآله) تربیت شده و بزرگ شدند. لذا آن دو بر اخلاق خیر و اخلاق نبوت پایه گذارى شده تا آن که بر آن بالا آمدند. در وجود او اوصاف جدّش و نشانه هاى حیات معنوى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و اخلاق عظیم و علم واسع او است. او با حشمت و جاه و وقار بزرگ شد. مردم او را دوست داشتند. زبانش عفیف بود. هرگز فحشى از او شنیده نشد. فصیح، بلیغ، و زبانى روان داشت. بلاغت و فصاحت را از جدّش رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و از پدر و مادرش به ارث برده بود...) 🔸 شمس‌الدین ذهبی، محدث و تاریخ‌نگار (748): «الحسن بن على بن ابى طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف، الامام، السید، ریحانة رسول الله(صلى الله علیه وآله) وسبطه، وسیّد شباب اهل الجنّة، ابو محمّد القرشى الهاشمى المدنى الشهید. وقد کان هذا الامام سیّداً، وسیماً، جمیلا، عاقلا، رزیناً، جواداً، ممدوحاً، خیّراً، دیّناً، ورعاً، محتشماً، کبیرالشأن» (4) (حسن بن على بن ابى طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف، امام، سیّد، دسته گل رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و سبط او، و آقاى جوانان بهشت، ابومحمّد، قرشى، هاشمى، مدنى و شهید است. این امام، بزرگوارى بود تنومند، اهل خیر، بسیار دیندار، با ورع، داراى حشمت و جاه، و شأنى بزرگ) 1. اهل بیت، نویسنده: توفیق ابو علم 2. صواعق المحرقة، ص 82 3. علّموا اولادکم محبّة آل بیت النّبى(ص)، ص 124 4. سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 253 ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ. (الحجرات، ۱۰) 📌حجت الاسلام و المسلمین قنبریان ⛔️ اخوت را به مفهومی اخلاقی-تربیتی تقلیل ندهید!    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏ 🔻🔻🔻 خدايا مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🔰وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (۱۷۹ بقره) ⛔️مطالبه ی محاکمه عاملان جنایت ۸ مهر ‼️۷۸ هفته از‌هشت مهرماه ۱۴۰۱ گذشت. 🛑چرا با وجود مطالبه ی رهبری و نماینده ی ایشان احکام پرونده اعلام نمی شود؟! 💢در ۸ مهر ۱۴۰۱ درگیری هایی بین مردم معترض زاهدان و نیروی انتظامی صورت گرفت. متأسفانه در این میان، عده ای از هموطنان بیگناه بلوچ و اهل سنت به شهادت رسیدند. @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مولوی طارق جمیل 🔻پیامبر اسلام(ص) به انس فرمود: من بزرگترین سنتم را که هیچ سنتی از آن بالاتر نیست، به تو می‌آموزم و آن سنت این است که...    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ توصیه‌ای نجات‌بخش برای شب‌های قدر 📌حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد 🔸شب قدر، شب تعیین سرنوشت است. 🔸در مساجد و اجتماع عظیم شب‌های قدر، دعای جوشن صغیره را برای نجات مردم‌ مظلوم فلسطین و غزه و نابودی صهیونیست بخوانیم.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رهبر انقلاب: 🔻مسئله‌ی غزه مسئله‌ی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئله‌ی فلسطین فقط مسئله‌ی جغرافیا نیست؛ مسئله‌ی بشریت است؛ مسئله‌ی انسانیت است. 🔻روز قدس امسال، یک خروش بین المللی علیه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🔰کوتاه‌ترین خطبۀ نماز جمعه... 📌شیخ محمود الحسنات: «اگر ۳۰ هزار شهید، ۷۰ هزار مجروح و دو میلیون آواره فلسطینی، نتواند امت را بیدار کند؛ حرف‌های من چه کار میتواند بکند؟!! نماز را اقامه کنید...» پ.ن: محمود سلمان جبرئیل الحسنات، واعظ و نویسنده فلسطینی، مقیم ترکیه و بزرگ شده در نوار غزه است. وی در سال ۲۰۰۶ در رقابتی در زمینۀ فن بیان عمومی در فلسطین مقام اول را به دست آورد و در ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ به‌عنوان بهترین خطیب جهان عرب و جهان اسلام انتخاب شد و نام «خطیب الفقراء» را به خود اختصاص داد.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️ دستنوشته روز قدس    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دعای برای رفع تعصب و تفرقه به نام قوم و مذهب توسط آیت الله شهید واعظ بهسودی 🔻سیدمحمد سَروَر مشهور به واعظ بهسودی، (۱۲۹۵-۱۳۵۷ش) از عالمان افغانستان است. سیدمحمد پس از اتمام تحصیلات مقدماتی، عازم نجف گردید. او بعد از چند سال تحصیل درس خارج آیت‌الله حکیم و آیت‌الله خویی موفق به دریافت اجازه اجتهاد از آیت‌الله حکیم گردید و به دستور وی به افغانستان بازگشت و به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخت. 🔻کتاب مصباح الاصول از تألیفات اوست. واعظ بهسودی در ۱۳۵۷ش به دستور نورمحمد تره‌کی، رئیس‌جمهور دولت کمونیستی افغانستان، به زندان افتاد، و از آن زمان تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست. برخی اخبار، خبر از شهادت او داده‌اند.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عید فطر بر همگان مبارک 🔻عید همه مسلمان به خصوص مردم فلسطین و غزه مبارک باشه. 🔻انشاءالله این عید بزرگ زمینه ساز محو رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی آمریکا باشد، الهی آمین🤲    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 وحدت عید و فرصتی برای فهم اختلاف فتاوا ⭕️لزوم رسیدن به مسائل حقیقی 🔻هرچند دل‌مان از غم غزه خون است، اما وحدت عید امسال را که موجب عدم تکرار مباحث تفرقه انداز شده است مبارک می‌شماریم و یادآور می‌شویم که چه عید فطر در تمام جهان اسلام یکی شود و چه نشود، هیچ‌گاه اختلاف فتوا نباید موجب اختلاف امت گردد. ماه امت هرساله باید ماه فلسطین باشد.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️همین یک تصویر خودش یک دنیا مرثیه و حرف داخلش داره 🔻گروهک و بقیه نوکرای اسقاطیل هر چقدر تلاش کنند تخم نفرت بکارند، اما این آرزوشون رو به گور می‌برند. 🔻ماها (شیعه وسنی/سیستانی و بلوچ) قلبمون بهم پیوند خورده، تو شادی و غم با هم شریک بودیم و هستیم.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
🦠 با شاخه رسانه ای گروهک جیش الظلم آشنا شوید! خدا را بر توفیق صیام و قیام شکر ولی کشتارهای غزه برای از بین بردن شادی کافی بود که ترورهای بلوچستان نیز آن غم را مضاعف و دل را پاره پاره کرد. تحرک گروهک در این دوره زمانی را میتوان به چند مسأله مرتبط دانست: حتما بروز اخبار ناامنی از ایران دقیقاً زمانی که همه دنیا منتظر پاسخ ایران به رژیم هستند و حمایت ایران از جریان مقاومت علیه رژیم در منطقه کاملا آشکار شده است به نفع آمریکا و اسرائیل است و هویت استخباراتی این تحرکات قابل انکار نیست. ولی نمی توان زمینه های اجتماعی سیاسی این جنایات را نیز نادیده گرفت والا نمیتوان به خوبی توضیح داد که چرا در سالهای قبل این اقدامات کاهش جدی داشتند و چرا حالا بالا گرفتند؟! جریانی سیاسی در بلوچ ها که معمولا سهمی را از دولت ها می گرفت از دولت جناب رییسی سرخورده شد چرا که برخلاف رویه عدم حمایت از اصولگرایان، این بار از ایشان علنا حمایت کردند و طبعا انتظار رسیدگی و انتصابات بیشتری داشتند. بعلاوه ماجرای تجاوز چابهار و کشتار هشت مهر که با تاخیر و عدم قاطعیت در رسیدگی به مجرمان و ایجاد ناامیدی در بخشی از بدنه همراه بود، امید گروهک ها برای اقداماتی با شعار انتقام که در بلوچ ها یک سنت قومی نیز هست را توسعه داد! کسی که مثل ما با هر دو قوم اختلاط داشته می داند که مردم این منطقه بشدت آرام و صلح جو و مخالف ناامنی هستند و همان‌قدر که اتهام قتل هشتم مهر به کل سیستانی ها ظلم است عکس‌ آن نیز در این اتفاقات خیانت است اما جریان رادیکال اقلیت در هر دو طرف، انگشت اتهام را به سمت قوم مقابل می‌گیرند! همان ها که از مطالبه محاکمه مجرمان هشتم مهر ناراحت می شدند چرا که فکر می‌کردند محاکمه یکی از «خودمشما» هست حالا به قوم مقابل تهمت میزنند و بالعکس عده ای که قاتل گروهکی را از «ماشما» بشمارد از انتقام قومی سخن میگوید!‌ شما هر کس که به این دوگانه دامن زد را بلاشک شاخه فرهنگی رسانه ای گروهک بدانید! سیستانی هایی که به عیادت مقتولان هشتم مهر رفتند و بلوچی که به کمک نیروهای انتظامی شتافته مهمترین بازوهای شکستن چرخه نفرت و انتقام هستند ... کثرالله امثالهم + پ ن: گرچه تندروها خوش ندارند ولی جناب عبدالحمید را همواره مخالف عمل مسلحانه شناختم و تهمت حمایت از ترور به ایشان ناروا و بدون دلیل است... خصوصا حالا که به غربگرایان تمایل شدیدی دارند و حتی از صلح میان مظلومان غزه با قاتلان اسراییلی سخن می‌گویند ... مواضع اخیر پس از کشتار راسک، درباره لزوم گفتگو بجای درگیری هم که نشان داد متاسفانه از شدت صلح طلبی به سمت عدم تعادل غش کرده اند! فقط نمی دانم چرا درباره رسیدگی به پرونده هشتم مهر نمی شد از در صلح طلبی افراطی وارد شد و بیخیال مجازات گردید؟! 📍 @komeilialireza
⭕️ تاملی در زمینه‌های اجتماعی رادیکالیسم در بلوچستان 📍بخش اول ✍🏻 حامد رضایی 🔸چند ماهی است حجم عملیات‌های تروریستی در بلوچستان بالا رفته است. متاسفانه عمده تحلیل‌ها پیرامون این ماجرا رنگ‌وبوی امنیتی، نظامی و احیانا فقهی و کلامی داشته و کمتر به زمینه‌های اجتماعی آن پرداخته می‌شود. 🔸زمینه‌های اجتماعی این اتفاقات را در دو سطح کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توان مورد بررسی قرار داد. در سطح کوتاه‌مدت باید گفت حادثه تعرض به دختر بلوچ توسط فرمانده نیروی انتظامی چابهار در شهریور 1401 و پس از آن ریخته شدن خون ده‌ها نمازگزار بلوچ در 8 مهر 1401 که هیچ‌یک با برخورد جدی با خاطیان مواجه نشد، عامل فوران خشم اجتماعی و تقویت حرکات رادیکال مانند جیش العدل است. 🔸با اینکه گفته میشود فرمانده نیروی انتظامی چابهار بخاطر تعرض به دختر بلوچ حکم زندان گرفته، اما حاکمیت نه انجام تعرض را گردن گرفته و نه محاکمه آن را رسما اعلام کرده است. درباره حادثه 8 مهر هم که تاکنون حتی یک نفر محاکمه نشده است! و این درحالی است که رهبری نظام کشته‌شدگان را «شهید» و نماینده ایشان در استان هم اتفاق رخ داده را «جنایت» نامیده است! گفته میشود حدود 100 نفر در این حادثه به شهادت رسیدند. البته آمار نهادهای حاکمیتی کمتر است. 🔸با توجه به پررنگ بودن فرهنگ انتقام جویی و خون را با خون شستن در جامعه بلوچ و باتوجه به عدم محاکمه عاملان و آمران این جنایت، گسترش رادیکالیسم مسلح را باید نتیجه تعرض به دختر بلوچ و فاجعه 8 مهر دانست. اما اگر همین جنایت، با تمام هولناکی‌اش، در منطقه‌ای دیگر رخ می‌داد، احتمالا نتایجی شبیه رادیکالیسم امروز بلوچستان به دنبال نداشت. و این یعنی زمینه‌های اجتماعی عمیق‌تری از گذشته وجود داشته که این اتفاقات آنها را تشدید کرده است. 🔸در واقع آتشی زیر خاکستر وجود داشته که اتفاقات اخیر به گُر گرفتن آن کمک کرده است. بنابراین باید به دل تاریخ رفت و زمینه‌های اجتماعی دیرپاتر را ردیابی کرد.به نظر میرسد برای تحلیل پدیده جیش‌العدل و سایر حرکات افراطی حداقل باید یک قرن به عقب رفت و از زمان شکل‌گیری دولت مدرن در ایران، مسئله را مورد بررسی قرار داد. نگارنده معتقد است رادیکالیسم فعلی محصول یک قرن «در حاشیه بودگی سیاسی و فرهنگی»، «ناامنی هویتی» و «حس تبعیض» است. در حاشیه بودگی سیاسی و فرهنگی 🔻این مسئله در بلوچستان ریشه‌های تاریخی دارد. بلوچستان در طول تاریخ فقط به لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای حاشیه‌ای و دورافتاده نبوده، بلکه به لحاظ فرهنگی و سیاسی نیز چنین سرنوشتی داشته است. در طول تاریخ هیچ‌یک از پادشاهان ایران از منطقه بلوچستان برنخاسته‌اند. هیچ‌گاه بلوچ‌ها جایگاه قابل اعتنایی در ساختار سیاسی کشور نداشته اند و در حوزه‌های فرهنگی نیز کم‌تر به آنان بها داده شده است. 🔻با این حال نخبگان محلی در دوره دولت پیشامدرن، هرچند در محدوده محلی خود، سهمی از قدرت داشته‌اند و حکومت مرکزی این سهم را به رسمیت می‌شناخته است. در این دوره مراجع محلی قدرت- که در بلوچستان شامل خوانین و سرداران می‌شدند – به نمایندگی از حکومت مرکزی در منطقه خود حکمرانی می‌کردند. اما با ورود دولت مدرن این مسئله مورد تهدید جدی قرار گرفت. رضاشاه سهیم بودن نخبگان محلی در قدرت را به رسمیت نمی‌شناخت و به دنبال ایجاد دولتی متمرکز و اقتدارگرا بود. 🔻از دست دادن قدرت نخبگان محلی در بلوچستان سبب شد تا بعضی از آنان علیه دولت مرکزی شوریده و درگیری‌هایی با قوای نظامی رضاشاه ایجاد کنند که با پیروزی رضاشاه به پایان رسید. اما پس از چندی، دولت رضاشاه توانست مدلی از حکومتداری را در بلوچستان ترسیم کند که در آن، رژیم قدرت و نفوذ خوانین را به رسمیت می‌شناخت، لیکن در درون ساختار دولت مدرن. محمدرضا شاه نیز سیاست پدر خویش را ادامه داد و توانست از این طریق بلوچستان را تا حد زیادی کنترل کند. 🔻با شکل‌گیری انقلاب اسلامی اما مراجع محلی قدرت یعنی خوانین و سرداران به کلی از ساختار رسمی قدرت حذف شدند و نیروهای غیربومی در قالب نهادهای حکومتی مدرن، قدرت را به دست گرفتند. حالا خوانین حذف شده بودند، مولوی‌ها هم پس از مدت کوتاهی از چشم افتاده بودند، بنابراین بلوچ دیگر هیچ نقشی در قدرت سیاسی ندارد. یعنی پس از انقلاب حس درحاشیه بودگی و عدم تأثیر در سرنوشت کشور تقویت شد. 🔻هرچند در سالهای اخیر بدنه بلوچ وارد بعضی مناصب حکومتی شده اما این حس کاملا از بین نرفته. یکی به این دلیل که بلوچ‌ها کماکان نمی‌توانند وارد پست های مهم و حیاتی شوند و دوم اینکه معتقدند هنوز به نسبت جمعیت‌شان از قدرت سهم نگرفته‌اند.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄
⭕️تاملی در زمینه های اجتماعی رادیکالیسم در بلوچستان 📍بخش دوم ‌ ✍🏻 حامد رضایی ناامنی هویتی 🔸یعنی ترس از دست دادن هویت قومی و مذهبی. بلوچ حکومت مرکزی را دشمن هویت قومی و هویت مذهبی خویش تلقی کرده و گمان می‌برد که حکومت مرکزی درصدد است هویت بلوچی را به نفع هویت فارسی و هویت سنی را به نفع هویت شیعی به ورطه نابودی کشاند. این ترس، هرچند القایی و توهم‌آمیز است، اما ریشه‌هایی در واقعیت هم دارد. 🔸حقیقت آن است که حکومت پهلوی، هم از جهت ایدئولوژیِ ناسیونالیستیِ پارس محورِ خود که سعی در نوعی یکسان‌سازیِ فرهنگی مبتنی بر فرهنگ و زبان فارسی داشت، و هم از جهت تلاش در راستای مدرن‌سازی آمرانه جامعه ایران، هویت قومی بلوچی را مورد هجوم قرار می‌داد. مردم بلوچ از جانب هویت قومی خود از فعالیت‌های پارس‌محور حکومت پهلوی هراس داشتند. 🔸پس از انقلاب اسلامی اما نه تنها هراسِ از بین رفتنِ هویت قومی از بین نرفت، که هراسی به مراتب سهمگین‌تر، یعنی هراس از دست رفتن هویت مذهبی نیز بر آن افزوده شد. بلوچِ امروز پر است از احساس ناامنی هویتی. وقتی فرد هویت خود را در خطر می‌بیند، برای حفظ این هویت هرکاری خواهد کرد. چراکه هویت فرد تمام دارایی اوست و او برای حفظ دارایی‌اش به آب و آتش خواهد زد. حس تبعیض 🔻«حس تبعیض» با «تبعیض» متفاوت است. حس تبعیض ممکن است ریشه در تبعیض‌های واقعی داشته باشد و ممکن است صرفاً در توهمات ذهنی لانه کرده باشد. حس تبعیضی که مردمان بلوچ بدان مبتلایند هم ریشه در تبعیض‌های واقعی دارد که در حق آنان روا داشته شده و هم ریشه در ذهنیات غیرواقعی آنان. به هرحال بلوچ عمیقاً معتقد است که هم در دوران پیش از انقلاب و هم در دوران جمهوری اسلامی، در حق او ظلم و تبعیض به عمل آمده است. 🔻بلوچ می‌پندارد امکانات اقتصادی و سیاسی در مناطق فارس‌نشین و شیعه‌نشین توزیع شده و بلوچستان عامدانه از حقوق طبیعی خود محروم می‌گردد. بلوچ‌، علت تبعیض در جمهوری اسلامی را دو چیز می‌داند. اول اینکه او بلوچ است و حکومت فارس، دوم اینکه او سنی است و حکومت شیعه. 🔻می‌توان گفت که حس تبعیض است که ناامنی هویتی را باورپذیرتر می‌کند. بلوچ تبعیض را نیز با مسئله «هویت» مرتبط می‌داند. او معتقد است که هویت او سبب شده که مورد تبعیض قرار گیرد. این سه مشکل عمده طی یک قرن اخیر در جامعه بلوچستان روی هم انباشت شده و جنایت 8 مهر نیز آن را تشدید کرده است. در چنین فضایی رادیکالیسم رشد می‌کند. 🔻علاج نکردن این سه مشکل اساسی و باقی ماندن در توهمات فقهی و کلامی و یا امنیتی، اوضاع را بدتر می‌کند که بهتر نمی‌کند. جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته الگویی برای حل بحران مشارکت تبیین کند که هم ریشه در مبانی انقلاب اسلامی داشته باشد، هم منافع ملی را تأمین کند و هم هموطنان مسلمان بلوچ را به حقوق‌شان برساند. 🔻برای مقابله با حس تبعیض نیز باید به دنبال راه‌حلی همه‌جانبه گشت. صرف محرومیت‌زدایی - که متأسفانه با سرعت کمی در حال انجام است - کافی نیست. چراکه مسئله اصلی، نه تبعیض که حس تبعیض است. محرومیت‌زدایی و توزیع عادلانه امکانات، بخشی از راه‌حل است نه تمام آن. 🔻مسئله بغرنج‌تر اما ناامنی هویتی است. متأسفانه اراده‌ای جدی برای مقابله با این عامل وجود ندارد. تحرکات حساسیت‌برانگیز برخی نهادهای حکومتی و نیز نیروهای مذهبی غیرحکومتی همچنان ادامه دارد و جلوگیری قاطع از آن به عمل نمی‌آید.    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄ ‌‌💠 @okhowahmag    ┄┄┅┅┅┅┅┅ ✦ ┅┅┅┅┅┅┄┄