eitaa logo
علما و عرفا
345 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
3 فایل
کانال کلام علما و عرفا (دامت افاضاتهم)
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبر حکیم انقلاب در نگاه تنی چند از بزرگان: ✅ امام روح‌الله: در بين دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى، [شما] از جمله افراد نادرى هستيد كه چون خورشيد، روشنى مى‏دهيد. ✅ در طلیعه‌ی نامه‌ی بیعت به رهبر حکیم انقلاب چنین آمده است: «بنده انتصاب حضرتعالی را به سمت مقام ولایت و رهبری تبریک عرض می‌کنم.» آیت‌الله خامنه‌ای به حامل نامه فرمودند: این نامه که خیالم را راحت کرد. چون می‌دانم که ایشان اصلا بر مبنایی که دیگران ممکن است بنویسند و حرف بزنند، نمی‌نویسند و صحبت نمی‌کنند. (حامل نامه: آیت الله مصباح) ✅ : سینه‌ی خود را شکافتم، به هر_جای_آسمان رفتم این سید (خامنه ای) را دیدم. باید قنبر_حضرت_خامنه_ای_کبیر بود. (منبع: نشریه پرتو سخن 16/06/90) - علی شیروانی در صفحه 33 کتاب پرتوی از خوشید می‌نویسند: علامه عظيم‌الشأن حضرت آيت‌الله حسن‌زاده آملي، جلوي حضرت آقا دو زانو نشسته و ايشان را مولا خطاب مي‌كنند. حضرت آقا ناراحت شده و به علامه مي‌فرمايند اين كار را نكنيد. علامه حسن‌زاده مي‌فرمايند: اگر يك مكروه از شما سراغ داشتم اين كار را نمي‌كردم. @olamaorafa
✅در محضر خوبان #آيت_الله_العظمی_بهجت ره 🌷 فقط دیدن جمال امام زمان عج مهم نیست، بلکه معرفت داشتن به امام زمان عج و شناخت حضرت عج مهم است. 📚 در محضر بهجت،ج2، ص279 💠 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #امام_زمان @olamaorafa
🔅 #آیت_الله_بهجت(ره): هرکس عادت به تاخیر #نماز ها کرده است، خود را برای تاخیر در همه امور زندگی آماده کند. تاخیر در #ازدواج تاخیر در اشتغال تاخیر درتولد اولاد تاخیر در سلامتی و عافیت @olamaorafa
💫 💠 از سوال شد اگر ما بخواهیم در ظهور امام زمان تعجیل بشود ، باید چه ڪار ڪنیم؟ ایشان فرموند : همان ڪارهایی ڪه در عصر ظهورشون قرار است انجام دهیم را الان انجام دهیم. همان ڪارهای خوب را ، همین الان انجام دهیم. و بدی ها را ، همین الان ترڪ ڪنیم ظهور ایشان محقّق می شود... "به امیـدظهـورت حضرت یار" 🍃🌹🌾🌹🍃 @olamaorafa
⚠️اطاعت از 🔴 محراب : هركس ميخواهد بداند که اگر امام زمان عج ظهور فرمايد, نسبت به ايشان چه موضعي خواهدداشت، ببيند الان با نائب برحقش چگونه است اگر توانست مطيع ايشان باشد,اطاعت ازامام زمان(عج) هم ميتواند بكند. @olamaorafa
🔔 را سخت نکنیم❗️ 🌹 : 🔷 به آقایان منبری گفته ام که این خطب مختصر نهج البلاغه را در منبر برای مردم بخوانند. با آن مختصری اش خیلی جامعیت دارد. اگر منبری این خطب را بخواند و ترجمه ی ساده ای بکند، کانه مردم پای منبر خود علیه السلام نشسته اند ؛ واقعا همین طور است. 📚رحمت واسعه،ص ٢٩٦ @olamaorafa 🔮🌹🕊 🔮🌿🌹 🔮🔮🔮🔮
انسان در عرفان عملى به جايى مى رسد كه چشم برزخيش باز مى شود يعنى انسان ها را مطابق سَريره و مَلَكات آنها مشاهده مى كند. مثلا حشر ما در قيامت براى انسان هاى معمولى از مسائل ماوراى طبيعت به شمار مى آيد، ولى براى اهلش، الان قيامتشان قيام كرده است. براى مردان بزرگ و اولياى حق، قيامت در اين دنيا قيام كرده است همين طور پله به پله بالا برويد تا مى رسيد به امام عارفين و متقين، امام موحدين، حضرت وصى، جناب على (عليه السلام) كه مى فرمايد: «لو كشف الغطاء لما ازددت يقينا» دنيا و آخرت به آن صورتى كه بر ما حجاب است، براى آن حضرت نيست. 📖گفتگوصفحه۲۰۹ @olamaorafa
دیدار آیت الله با عج🍀 می فرمایند اگر علم انسان مطابق ایمانش باشد خیلی خوب است. علمای سابق علم را از ایمان جدا نمی‌دانستند. مرحوم میرزای شیرازی بزرگ در قضیه تحریم تنباکو فرموده بود: علت این حکمی که کردم، آن بود که در سرداب سامرا حضرت صاحب عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف را زیارت کردم و در آنجا به من الهام شد! آیا می‌شود کسی معنویت نداشته باشد و به او افاضه شود که به سرداب برود؟! در محضر بهجت، ج۱، ص۲۲۷ 🍃🌺🍃 @olamaorafa
🔻#علامه_حسن_زاده_آملي : 🔹رسول الله فرمود هركسي بعد از هر #نماز دستش رو روي چشمايش بگذارد يكبار #آيت_الكرسي بخواند هيچوقت چشمهايش را از دست نمي دهد. @olamaorafa
حضرت در در بیان بخشی از کلمات قصار حضرت امیر (ع) در : انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال» مربوط به کدام مسائل است؟! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اینکه فرمودند: «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال‏» این فقط در مسائل علمی است، اما در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را اسوه خود قرار بدهد و به او دل بسپرد، در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ‏» مطرح است و هم مسئله «انظر الی من قال»؛ هم ببیند که چه گفت، هم ببیند که چه کسی گفت؟ 🔷حضرت در اینجا فرمود آنچه که مربوط به باید و نباید یا بود و نبود مطلب علمی است، از هر راهی که شنیدید آنها را بگیرید، اگر یک صنعت، صنعت خوبی است، نباید گفت حالا چون فلان کشور کافرند ما چرا این صنعت را از آنها بگیریم؟! این علم، این صنعت، این هنر برای جامعه نافع است ما که نمی‌خواهیم از نظر سیره عملی خود را به آنها بسپریم. لذا «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ» ولو گوینده خود عمل نکند. @olamaorafa
چگونه با خود مأنوس باشیم؟! : 🌷تکان میخوری بگو یا صاحب الزمان 🌷می نشینی بگو یا صاحب الزمان، 🌷برمیخیزی بگو یا صاحب الزمان، 🌷صبح که از خواب بیدار میشوی مؤدب بایست و صبحت را با سلام به امام زمانت شروع کن و بگو آقا جان دستم به دامانت خودت یاری ام کن 💥شب که میخواهی بخوابی اول دست به سینه بگذار و بگو"السلام علیک یا صاحب الزمان"بعد بخواب. ✨شب و روزت را به یاد محبوب سر کن که اگر اینطور شد,شیطان دیگر در زندگی تو جایگاهی ندارد،دیگر نمیتوانی گناه کنی،دیگر تمام وقت بیمه امام زمانی...✨ 🌸 و خود (علیه السلام) فرموده است: که در دوران غیبت فقط کسانی بر دین خود ثابت قدم می مانند که با روح یقین مباشر و با مولا و صاحب خود مأنوس باشند @olamaorafa
📌 نهج البلاغه 🔹 نهج ‌البلاغه از آن جهت كه كلام ولی خدا و انسان معصوم و حجّت بالغه الهی (سلام الله علیه) است حكم قرآن كریم را دارد. تفسیر قرآن و تفسیر نهج ‌البلاغه نظیر شرح كتاب های عادی نیست. كتابی كه یك انسان عادی می ‌نویسد، یك انسان عادی دیگر آن را شرح می‌ كند؛ حالا چه در مسئله فقه باشد چه در كلام باشد چه در فلسفه باشد بالأخره اینها هم ‌فكر و همتای هم هستند. مرحوم محقّق (رضوان الله علیه) شرایع نوشته خیلی از فقها به عنوان مدارك, مسالك, جواهر این را شرح كردند، اما انسانی حرف انسانی عادی را شرح كرده و خود را صاحب ‌نظر می ‌داند و برابر رأی خودش می ‌تواند شرح كند. اگر در كلام مرحوم خواجه تجرید نوشته و مرحوم علامه شرح كرده بالأخره انسانی است كه حرف انسان عادی را شرح می‌كند و اگر در فلسفه ابن ‌سینا اشارات و تنبیهات نوشته و مرحوم خواجه شرح كرده یا فخررازی شرح كرده بالأخره انسانی است كه حرف انسان دیگر را دارد شرح می ‌كند؛ اما تفسیر قرآن و تفسیر نهج ‌البلاغه از این سنخ نیست كه متنی باشد انسان بخواهد شرح كند. شرح نهج ‌البلاغه نظیر تفسیر قرآن بالأخره یك تفسیر طلب می‌ كند این اصل اول. 🔹 اصل دوم آن است كه بالأخره این شارح باید خلیفه آن ماتن باشد، وگرنه شرح آن نیست؛ این می‌ شود جواهر كه شرح شرایع است، هر دو انسان ‌اند، فقیه ‌اند و بزرگوارند، اما آن قداست آسمانی را ندارد. در تفسیر قرآن كریم و تفسیر نهج ‌البلاغه یا صحیفه سجادیه و مانند آن تا شارح خلیفه ماتن نباشد و احساس نكند مقدورش نیست. 🔹 اصل سوم آن است كه خلیفه باید حرف مستخلف ‌عنه را بزند نه حرف خودش را، وگرنه خلیفه نیست! اگر كسی داعیه خلافت دارد در واقع باید این قدرت را داشته باشد، هنر و جان ‌كندن می‌ خواهد كه خواسته‌ های خودش را بگذارد كنار (یك) این را در حدّ ظرفیت قرار بدهد (دو) ساكت محض باشد و مؤدّب (سه) ببیند او چه می‌ گوید (چهار) این یك جان كندن می‌ خواهد. ما با كتاب های فقهی و غیر فقهی هم مأنوسیم و آنها را هم داریم شرح می‌ كنیم تفسیر را هم داریم شرح می ‌كنیم، می‌ بینیم این یك جان كندن می‌ خواهد، تفسیر این طوری باید باشد که آدم حرف نزند و فقط گوش بدهد. ما حرف های دیگران را مانند فارابی و بوعلی ـ بالاتر پایین‌تر ـ اینها را شرح می ‌كنیم آنها هم انسان ‌اند و ما هم انسان، اما وقتی ما می‌خواهیم خطبه‌ های نهج ‌البلاغه را شرح بكنیم به واقع جان ‌كندن می‌خواهد! فقط گوش می‌ دهیم كه ببینم حضرت چه می‌ گویند، این خیلی زحمت می‌ خواهد، هم خود انسان دخالت نكند و هم مشوب نكند، خیلی زحمت می ‌خواهد! 📚 دیدار محققین با حضرت استاد ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ @olamaorafa