eitaa logo
علما و عرفا
346 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
887 ویدیو
3 فایل
کانال کلام علما و عرفا (دامت افاضاتهم)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 سحرها را از دست ندهيد؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد. 🔸 در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند! 🔸 سحرها را ضايع نكنيم، اگر نماز مستحبی هم نخوانديم، حداقل ده مرتبه "يا ارحم الرّاحمين" بگوييم! اگر آن را هم انجام ندادی اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: "سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر" #نماز_شب @olamaorafa
🔆راهکار چگونگی 👌 آیت الله مؤیدی ، در خلال جلسه 8 شرح حدیث فرمودند: 👈 انسان باید به نشسته و از پس از بلوغ را به دقت محاسبه کند تا بتواند گذشته خود را جبران کرده و از موانع و زنجیرها که ریشه در گذشته دارند، رها شود. ◀️متن زیر به‌طور مشروح به چگونگی اجرای این محاسبه پرداخته است. انتشار این متن با اجازه و صلاح‌دید استاد مویدی صورت می‌گیرد. امید است سروران بزرگوار، جز آن که خود به اجرای این محاسبه همّت می‌ورزند، در انتشار و معرفی آن به دیگران نیز خواهند کوشید. 🔸بزرگان اهل معرفت جهت پذیرش شاگردِ سلوکی و سیر در مراتب ولایت اهل بیت علیهم‌السلام ، اولین دستوری که به سالک می‌دادند، این بود که ظرف وجودی او را پاک می‌کردند تا سالک را مستعدِ پذیرش باران رحمت الهی گردانند. 🔸همچنان که آیت‌الله قاضی به یکی از شاگردان خود فرموده بودند: تا آن زمان که هر حقی که بر گردن باشد، ادا نشود، باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. 🔸از این رو، دستوری بسیار کاربردی و جامعی که با اقتباس از کتاب رساله لقاء الله (میرزا جواد آقا ملکی تبریزی) است، به دوستان تقدیم می‌شود. 🔻دوستان یقین بدانند که موانع بسیاری را با عمل به این دستور از زندگی دنیا و آخرت خود، مرتفع خواهند کرد و شامل انوار رحمت رحیمه الهی خواهند شد. 🔸نخست، دفترچه‌ای را با حدود ۶۰ برگ در راستای عمل به این دستور اختصاص دهید.‌ در این راستا، کتاب محاسبه النفس (سید بن طاووس) راه‌گشا خواهد بود. 🔸این دفترچه را به سه قسمت تقسیم کنید؛ ۱. حق الناس ۲. حق الله ۳.حق النفس 🔸در بخش ابتدایی این دفترچه، هر حقی که از دوستان یا آشنایان و یا اقوام خود به گردن دارید (چه قرض باشد، چه حقوق و دِین، چه کسب حلّیّت و چه غیر آن) یادداشت نمایید! این که آیا در حال حاضر تواناییِ ادا‌ کردن آن را دارید یا خیر، موضوعیتی ندارد! مهم این است که فعلاً بنویسد! ان‌شاءالله در روزهای بعد به کمک و توفیقات الهی، آن‌ها را یک به یک ادا خواهید نمود. 🔸در بخش دوم این دفترچه، حقوق تضییع‌شده و ازدست‌رفته‌ای را که پرودگار متعال به شما تکلیف فرموده و شما می‌بایست آن‌ها را ادا می‌کردید، یاداشت کنید!(نمازهای قضا، روزه‌های قضا، خمس، زکات، کفارات و مانند آن) حتی اگر نمی‌دانید که خمس بدهکار هستید و یا نمازی به گردن دارید، بهتر است تکلیف خود را از دفتر مرجع تقلید خود، جویا شوید. 🔸در قسمت سوم دفترچه، اسم تمام اعضای بدن خود را نوشته و یک‌به‌یک آن‌ها را به محاسبه می‌کشانید! اگر خدایی ناکرده، از ابتدای بلوغ تا به حال گناهی را با آن عضو مرتکب شده‌اید، یاداشت کنید و برای هر یک از آن‌ گناه‌ها، یک استغفار نمایید! بهتر است، گناهان خود را به‌صورت رمزی نوشته تا دیگران متوجه آن نشوند. نیز بهتر است در رایانه و مانند آن نوشته نشود. چرا که شاید از رجوع به آن غفلت ورزیده و بتدریج به فراموشی سپرده شود. در دست‌رس بود و در پی آن مشاهده هرازچندگاهی آن‌ها، سبب دفع عجب و تکبر می‌شود.‌ صفحات بیش‌تری را در نظر بگیرید! زیرا در مرور زمان، ان‌شاءالله خدای سبحان کمک کرده و گناهانی را که فراموش کرده‌اید، به شما یادآوری خواهد کرد. 🔸پس از اتمام این سه دستور، به مفاتیح الجنان رجوع کرده و غسل و نماز یک‌شنبه‌های ماه ذی‌القعده (غسل و نماز توبه) را به‌جا آورید! 🔸پیش از شروع نماز، نیتی را که مرحوم آیت‌الله بهجت می‌فرمودند، با اخلاص تمام و جدیت، در نظر آورید؛ "خدایا نیت می‌کنم، از امروز تا حتی صد سال دیگر هم، حتی یک مرتبه هم، عالماً، عامداً و مختاراً، معصیت تو را نکنم! در صورتی که خدای ناکرده، از این نیت، عدول کردید، بلافاصله تجدید بیعت کرده و راه را ادامه دهید! توجه داشته باشید که نااُمیدی از بخشش پروردگار، خود، گناهی بزرگ‌تر است. 🔸 پس از نماز، سعی کنید که در نیتی که کرده‌اید، ثابت‌قدم بوده و به‌مرور، حق‌الناس و حق‌الله‌هایی را که به گردن دارید، ادا نمایید. چند تن از دوستان خود را از مکان این دفترچه اگاه کنید، تا اگر خدای ناکرده پیش از اتمام ادای حقوق بر گردن‌تان، از دنیا رفتید، آنان به نیابت از شما، به پرداخت آن‌ها اقدام کنند. هر از چند گاهی، آن‌ها را به‌روزرسانی کنید! 🔸در راستای اتیانِ نیتی که کرده‌اید، احکام مبتلا به و گناهان کبیره را از کتاب گناهان کبیره (آیت‌الله دستغیب) مطالعه نمایید. @olamaorafa
❓حکمت تکرار نمازها در هر روز آن هم پنج،نوبت چیست؟ ❇️آیت الله بهجت: 🔹شاید حکمت تکرار نماز، علاوه بر تثبیت، سیر باشد، به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد. #نماز @olamaorafa
! ✍️آیت الله بهجت (ره)؛ 💌کسی که می خواهد روزی اش فراوان شود،و کسب و کارش برکت افتد این ذکر را بسیار بگوید و در آغاز و پایان آن هم، یک صلوات بفرستد《أَغنِنی بِحَلالِِکَ عَنِ حَرامِکَ، وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواک》:خدایا! مرا به وسیله حلالت از حرام خویش بی نیاز کن، و با فضل و بخشش خودت، از هر چه غیر خودت بی نیاز ساز! ┄┄┅─ 💚✵─┅┄ @olamaorafa
#هُجوم_وحشتناک_گرگ_ها_به_ما #بعد_از_گرفتن_دین_ما_دنیای_ما_را_هم_میگیرند. 🌷حضرت آیت الله بهـــجت(ره): ای کاش می ‌فهمیدیم که گرگ‌ها بر ما هجـــــوم آورده‌اند و دارند ما را میخورند ما باید به کفار سوءظن داشته‌باشیم و با آنهااَوِدّاء و اَخِلاّء محــــب و دوســت نباشیـــــم و از مطالب حقشان بترسیـــم چه برسد به باطلشان؛ زیرا آنان حــــق را تور و وسیله‌ی صـــــید و شکار ما قرار می‌دهند خدا کند بفهمیم که صلاح دیــــن و دنیای ما تمسک به انبیا و اولیاعلیهم‌السلام است و جدایی از آنها به صـــــلاح دین و دنیای ما نیست و اینکه کفار بــعد از گرفتن دین ما دنیای ما را هم از دست ما می‌گــــــیرند. 📕در محضر بهجت ج ۱ ص ١۴٧ #سخنان_حکیمانه @olamaorafa
🔴 قل لن یصیبنا... مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری میفرموند در دوران ما فراگیر شد که افراد زیادی فوت شدند، ولی خانواده ما و بعضی از افرادی که “قل لن یصیبنا” را میخواندند از این بلا محفوظ ماندند لذا به تمام دوستان خواندن “قل لن یصیبنا” را تاکید میکنیم. که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است و برای رفع حوادث بخصوص بیماری‌های واگیردار توصیه شده است، که این هفت آیه است: 1️⃣ قلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (سوره توبه آیه۵۱) بگو هرگز جز آنچه خدا برای ما خواسته به ما نخواهد رسید، اوست مولای ما، و البته اهل ایمان در هر حال باید بر خدا توکل کرد 2️⃣ وإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (سوره انعام آیه ۱۷) و اگر از خدا به تو ضرری رسد هیچ کس جز خدا نتواند تو را از آن ضرر برهاند، و اگر از او به تو خیری رسد (هیچ کس تو را نمیتواند از آن منع کند) که او بر هر چیز تواناست 3️⃣ ومَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (سوره هود آیه ۶) و هیچ جنبنده در زمین نیست جز آنکه روزیش بر عهده خداست و خدا قرارگاه (منزل دائمی) و آرامشگاه او را می‌داند، و همه احوال خلق در دفتر علم ازلی خدا ثبت است. 4️⃣ إنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ ۚ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ(سوره هود آیه ۵۶) من بر خدا که پروردگار من و شماست توکل کرده‌ام، که زمام اختیار هر جنبنده‌ای به دست اوست و البته پروردگار من (در کار بندگان) به راه راست است 5️⃣ وكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (سوره عنکبوت آیه۶۰) و چه بسیار حیوانات که خود بار روزی خود نکشند، این خداست که به آنها و هم به شما روزی می‌رساند، و او شنوا (ی دعای محتاجان) و دانا (به احوال بندگان) است. 6️⃣ ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ. (سوره فاطر آیه۲) دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید هیچ کس نتواند آن را ببندد و آن در که او ببندد هیچ کس جز او نتواند بگشاید، و اوست خدای بی‌همتای با حکمت و اقتدار 7️⃣ ولَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۚ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ ۚ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ ۖ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ، (زمر آیه ۳۸) و اگر از این مشرکان بپرسی که زمین و آسمانها را که آفریده است؟ البته جواب دهند: خدا آفریده. پس به آنها بگو: چه تصور می‌کنید، آیا همه بتهایی که جز خدا می‌خوانید اگر خدا بخواهد بمن رنجی برساند آن بتان می‌توانند آن را رفع کنند؟ یا اگر خدا بخواهد مرا به رحمتی رساند بتان می‌توانند آن رحمت را از من باز دارند؟ بگو: خدا مرا کافی است، که متوکلان عالم بر او توکل می‌کنند. وسپس بخوانید: حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلْعَظِیمِ بحار الانوار جلد 83 صفحه 337 خواندن این آیات بعد از نماز صبح سفارش شده است. برای عزیزانتون ارسال کنید @olamaorafa
❇️ با استغفار باطن خود را شستشو دهیم حضرت‌آیت‌الله جوادی‌آملی در یکی از جلسات درس اخلاق:🔻 ◻️ #ماه_رجب، ماه #استغفار است. وجود مبارک پیغمبر(ص) فرمودند: خودتان را با استغفار معطّر کنید. بوی بد گناه شما را رسوا نکند یک وقت می‌بیند انسان کاری می‌کند، حرفی می‌زند، جایی می‌رود، چیزی می‌نویسد یا چیزی امضا می‌کند که آبرویش ریخته است لذا فرمود: «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّکم روائح الذنوب» ◻️ ماه #رجب، ماه درخواست ظرفیت است، درست است که بعضی از کارهای بدی که کردیم از ما ظرفیت را گرفته است ولی ظرفیت‌ده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفیت طلب کنید، استحقاق طلب کنید، لیاقت طلب کنید و بعد از خداوند مسئلت کنید که به این ظرفیت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند. @olamaorafa
🔵 چرا آیت الله خامنه ای؟؟؟ 👈 کاندوليزا رايس(وزیرسابق امور خارجه آمریکا وم شاور ارشد جرج بوش) رهبر ايران مي‌تواند نقشه‌هايي را که بهترين ذهن‌ها ، با صرف بيش‌ترين بودجه‌ها ، در زماني بسيار طولاني کشيده و مجرياني ماهر اجراي آن را به عهده گرفته‌اند ، با يک سخنراني يک‌ ساعته خنثي کند. 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 دکوئيار (رییس اسبق سازمان ملل متحد): نقل از علی اکبر بشارتی وزیر اسبق کشور: پس از ملاقات، دکوئیار به من گفت: رییس جمهور شما( آن موقع آقای خامنه ای رییس جمهور ایران بودند) از کدام دانشگاه علوم سیاسی فارغ التحصيل شده است. گفتم: چطور؟ گفت: من از چند دانشگاه معتبر دنیا مدرک دکترای علوم سیاسی دارم و بیش از ۳۰ سال است که کار سیاسی می کنم و ۱۰ سال است که دبیر کل سازمان ملل هستم. در این مدت کمتر شخصیت سیاسی و رییس جمهوری هست که وی را ندیده و با او گفتگو نکرده باشم ولی تاکنون شخصیتی سیاستمدارتر و هوشمندتر از رییس جمهور شما ندیده ام. 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 عده اي به " آيت الله بهجت " گفتند: آقاي خامنه اي جوان است براي رهبر شدن ! آيت الله بهجت در جواب آن عده فرمود: همان يك باركه گفتند حضرت علي عليه السلام جوان است و ايشان را از خلافت منع كردند ، براي هفت پشتمان كافي است . 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 روزي بعد از ملاقات آيت الله خامنه اي با " آيت الله بهاءالديني " ، از ايشان مي پرسند كه آيا ديروز مقام معظم رهبري به اينجا آمده بودند؟ ايشان در جواب مي فرمايند: بله چند دقيقه خورشيد در اينجا تابيد ورفت ، او چون خورشيد داراي خير وبركات است... 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 کوفي عنان( دبیر کل سابق سازمان ملل): من با شخصیت های مختلفی از جمله ژاک شیراک و هلموت کهل دیدار داشته ام که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته ام. ولی در ملاقات با ایشان احساس کردم هنوز کسی را مثل ایشان ندیده ام شخصیت معنوی ایشان چنان مرا تحت تاثیر قرار داد که پیش خودم فکر کردم چرا شخصيتی مثل من باید دبیر کل سازمان ملل باشد. پس از این دیدار شخصیت هایی که مرا جذب کرده بودند همه را به فراموشی سپردم. 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 علامه عظيم الشان حضرت آيت الله حسن زاده آملي ، جلوي حضرت آقا دو زانو نشسته وu ايشان را مولا خطاب مي كنند، حضرت آقا ناراحت شده و به علامه مي فرمايند: اينكار را نكنيد. علامه حسن زاده مي فرمايند: "اگر يك مكروه از شما سراغ داشتم اين كار را نمي كردم." 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 مرحوم محمد تقي بهلول نقل كرده است: من در طول مدت عمرم ، امرا و صاحب منصبان زيادي را ديده ام، اما كسي را به لحاظ بي رغبتي به مقام و منصب دنيايي ، همپاي " آقا " نديده ام. وقتي در زندگي روزمره او را از نزديك مي بينم حس مي كنم كه ذره اي ميل به دنيا طلبي در او وجود ندارد . 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 امام خمينی (ره) : روزی آقاي خامنه اي از سفر آمده بودند و به خدمت امام خميني رسيدند. همين كه امام ، آقاي خامنه اي را ديدند گفتند: وقتي شنيدم هواپيماي شما در فرودگاه نشست ، خيالم راحت شد. سپس فرمودند: هرموقع كه شما به سفر مي روي من مضطرب هستم تا برگردي ، خيلي سفر نرو !! 👈 امام خمينی (ره) : " الحق ايشان (آقاي خامنه اي) شايستگي رهبري را دارند" 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 پوتين (رئيس جمهور روسيه) : با عنایات به مطالعاتی که من درباره مسیح داشته ام در ملاقات با رهبر ایران تمام ویژگی های نوشته شده برای مسیح را در آیت الله خامنه ای دیدم و برایم متجلی شد. حکیم بزرگی در ایران نشسته است که به ذهن من خطور نمی کرد او تا به این حد همه جانبه نگر باشد. او حکیم و دانشمندی است که تصمیم گیری و تنظیم سیاست ایران با اوست و با وجود درایت و هوش سرشار ایشان هیچ خطری متوجه ایران نمی شود. من در ملاقات با ایشان معنای واقعی قانون اساسی جمهوری اسلامی و مفهوم ولایت فقیه و ولایت علمای دینی را که شنیده بودم، فهمیدم. 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 مرجع عاليقدر، آیت الله سیستانی: من زمان آقای خمینی هرشب برایشان دعا می کردم و امروز برای آقای خامنه ای هرشب دعا می کنم، شما سلام مرا به همه برادران برسانید. 🔵 چرا خامنه ای؟؟؟ 👈 علامه حسن زاده آملی: "گوش‌تان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجت‌بن‌الحسن(عج) است." این جملات وقتی بیش‌تر معنا پیدا می‌کند که بدانیم صاحب تفسیر المیزان، علامه عارف آیت‌ا... طباطبایی درباره شاگردش علامه حسن‌زاده فرموده‌اند: حسن‌زاده را کسی نشناخت جز امام زمان(عج). راهی که حسن‌زاده در پیش دارد، خاک آن توتیای چشم طباطبایی. @olamaorafa
❓در عصر غیبت مسلمانان با گرفتاری ها و بلاهای زیادی دست و پنجه نرم می کنند شما فکر می کنید؟ باید چه کار کنند و چه چاره ای بیندیشند؟ ❇️آیت الله بهجت: 💠خدا می داند که چه بلاهایی بدتر از این در زمان غیبت آن حضرت بر سر مسلمانان آمد و می آید آلمان در مدت کوتاه، چهارده کشور اروپایی را شکست داد که بزرگترین آن ها یونان بود و سقوط آن بیست و پنج روز طول کشید! بنابراین، ممالک اسلامیه در نزد آن ها، هر کدام یک لقمه است ولی پیشرفت به سرعت، لازمه غفلت از دشمن و پشت سر است که خداوند هر کدام از قدرت های شرق و غرب را معذب و رقیب دشمن مقابل خود قرار داده است، و ظاهر این است که تا قیام حضرت حجت (عجل الله تعالی فرج الشریف) اسم سلام باقی است: لا یبقی من الاسلام الا اسمه؛ از اسلام به جر نام آن باقی نمی ماند. اگر دو گروه برابر هم قرار گرفته و با یکدیگر در حال جنگ باشند، یک فرد از این دو گروه را پیدا می کرد و رئیس گروه دیگر را می ربود، گروه بی رئیس یکی از دو راه را دارند: یا باید تسلیم شوند و یا بدون رهبر با دشمن مخالف بجنگند. حال ما مسلمانان با کفار تقریبا همین طور است... آیا نباید مواظب و محافظت کنیم؟... از جمله راههای محافظت و مواظبت این است که که اولا فریب کفار را نخوریم، ثانیا: آن چه را که به ما هدیه می دهند - تا مجذوب آن ها شویم و از این راه بر ما مسلمانان و منافع ما مسلط شوند و بر ما ظلم و ستم کنند - قبول نکنیم. @olamaorafa
‍ 🌸 📚 آیت الله جوادی آملی : ✨ لیلة الرغائب به معنای آرزوها نیست ⚡️ انسان تا در پوسته خودش هست خود را می‌ بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است ، اما وقتی از پوسته خود به در آمد ، از حجاب خویشیِ خویش به در آمد ، آن‌گاه منطقه دیدِ او وسیع است. 🌸 در لیله الرغائب باید رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد ، هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم ، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم. 🔹 رغبت یعنی میل کنیم نه آرزو ، 💫 لیلةالرغائب به معنای آرزوها نیست ، لیلة رغائب و رغبت‌ها و گرایش‌‌ ها و مجذوب‌ شدن‌ هاست آن گرایش و آن میل و آن شوق را می‌ گویند رغبت ، در برابر رهبت. @olamaorafa
آیت الله حسن زاده آملی: عزیزان بدانید دو چیز باعث می شود که قلب بمیرد و روح تاریک شود و نفس انسان سرکش گردد: 1- پر خوری 2- پر حرفی #خودسازی @olamaorafa
✳️ بعضی از گناهان هستند که کفاره آنها فقط به فکر مردم بودن است حضرت آیت الله العظمی در جلسه درس اخلاق در ادامه سلسله مباحث شرح نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام به شرح هفتاد و نهمین کلمه از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند: حضرت فرمود: «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ»؛ کلمات حکیمانه، رفتار حکیمانه، گفتار حکیمانه، نوشتار حکیمانه را هر جا دیدید أخذ کنید، نگاه نکنید که گوینده این کلمه حکیمانه خود عمل می‌کند یا عمل نمی‌کند. ایشان ادامه ادند: اینکه فرمودند: «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال‏» این فقط در مسائل علمی است، اما در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را اسوه خود قرار بدهد و به او دل بسپرد، در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ‏» مطرح است و هم مسئله «انظر الی من قال»؛ هم ببیند که چه گفت، هم ببیند که چه کسی گفت؟ معظم له با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم خاطرنشان کردند: در قرآن فرمود ﴿فَلْینْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی‏ طَعامِهِ﴾ یعنی انسان وقتی کنار سفره نشست، غذای خود را نگاه کند که سالم است یا سالم نیست؟ مسموم است یا مسموم نیست؟ در ذیل این آیه روایتی از امام(سلام الله علیه) آمده که درست است این طعام ظاهری، مشمول آیه است اما منظور از طعام، تنها غذای ظاهری نیست، علم، غذای روح است و انسان علمی که فرا می‌گیرد را نیز باید ببیند از کدام دهن و از کدام قلم نشأت گرفته است، بعضی از اذهان، گفتارها، رفتارها و نوشتارها به قدری حق و زیباست که خدا به آنها قسم یاد می‌کند؛ ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ﴾ اما همه گفتارها و رفتارها و نوشتارها اینگونه نیستند لذا انسان باید در این زمینه دقت کند. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: حضرت در اینجا فرمود آنچه که مربوط به باید و نباید یا بود و نبود مطلب علمی است، از هر راهی که شنیدید آنها را بگیرید، اگر یک صنعت، صنعت خوبی است، نباید گفت حالا چون فلان کشور کافرند ما چرا این صنعت را از آنها بگیریم؟! این علم، این صنعت، این هنر برای جامعه نافع است ما که نمی‌خواهیم از نظر سیره عملی خود را به آنها بسپریم. لذا «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ» ولو گوینده خود عمل نکند. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: حضرت نفرمود ارزش هر کسی به علم اوست، علم چیز خوبی است اما ارزش هر کسی به هنر اوست، هنر چیست؟ هنر، نفع رساندن و کار خیر کردن است؛ هم فعل حَسَن و هم احسان «قِیمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یحْسِنُهُ» اینکه چقدر انسان می‌تواند به جامعه خیر برساند؟ گاهی یک عمل، کل جامعه را نجات می‌دهد یا یک حرف کل جامعه را نجات می‌دهد. معظم له تصریح داشتند: بعضی از گناهان‌اند که کفاره مشخصی دارند، اما بعضی از گناهان هستند که هیچ چیزی کفاره آن نیست مگر یک اصل و آن اصل این است که «إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا یكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَوْمٌ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا یكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِی طَلَبِ الْمَعِیشَة»، فرمود هر گناهی را که با نماز و روزه حل نمی‌کنند، بعضی از گناهان هستند که کفاره آنها فقط به فکر مردم بودن است؛ کوشش و تلاش، فکر و فهم، که من چگونه این مشکل مملکت را حل کنم، با اینکه همه چیز در این مملکت هست چه کنم که عده‌ای ندزدند؟ چه کنم که عده‌ای اختلاس نکند؟ راه را چگونه بر غارتگران ببندم؟ چقدر این کلام مبارک است! 🔵«انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال» مربوط به کدام مسائل است؟! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اینکه فرمودند: «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال‏» این فقط در مسائل علمی است، اما در مسائل تربیتی اگر کسی بخواهد دیگری را اسوه خود قرار بدهد و به او دل بسپرد، در آنجا هم مسئله «انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ‏» مطرح است و هم مسئله «انظر الی من قال»؛ هم ببیند که چه گفت، هم ببیند که چه کسی گفت؟ 🔷حضرت در اینجا فرمود آنچه که مربوط به باید و نباید یا بود و نبود مطلب علمی است، از هر راهی که شنیدید آنها را بگیرید، اگر یک صنعت، صنعت خوبی است، نباید گفت حالا چون فلان کشور کافرند ما چرا این صنعت را از آنها بگیریم؟! این علم، این صنعت، این هنر برای جامعه نافع است ما که نمی‌خواهیم از نظر سیره عملی خود را به آنها بسپریم. لذا «خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ» ولو گوینده خود عمل نکند. @olamaorafa