سوالات مرحله نهایی آزمون المپیاد دانشجویی الهیات شهریور ۱۴۰۱
*تفسیر*:
۱- مراد از تسبیح پروردگار (در اوقات گوناگون) درآیات مبارک فاصبر علی مایقولون وسبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس وقبل الغروب ومن اللیل فسبحه وادبار السجود ق ۴۰ و۴۱ چیست ؟اقوال موجود در این زمینه براساس المیزان کدام است ؟ وقول راجح از نظر علامه چیست؟
۲-دیدگاه های تفسیری علامه در تفسیر آیه والسماء بنیناهابایید وانا لموسعون درباره ایید وموسعون تبیین کنید.
۳-دیدگاه تفسیری شیخ طبرسی را در آیات مبارک افرایتم اللات والعزی ومناه الثالثه الاخری (نجم ۱۹و۲۰)براساس آنچه در مجمع آمده بنویسید.
۴-دیدگاه علامه در بیان مراد از "مس"و"طهارت' و"مطهرون" در آیه " لا یمسه الا المطهرون" (واقعه؛ ۷۹)تبیین کنید.
۵-درباره منابع مورد استفاده سید هاشم بحرانی در "البرهان فی تفسیر القرآن" وانتقادهایی که یه آنها وارد است ونیز روش وی در این اثر شاخص تفسیری - دیدگاه های آیت الله معرفت در التفسیر والمفسرون فی ثوبه القشیب را گزارش کنید.
*علوم قرآن*:
۱- معانی حرف "لام" را در آیات زیر بنویسید:
الف) الحمدلله
ب) لله الامر
ج) له مافی السموات ومافی الارض
د) وانه لحب الخیر لشدید
۲- معانی حرف " او " را در آیات زیر بنویسید:
الف) قالوا لبثنایوما اوبعض یوم
ب) وانا اوایاکم لعلی هدی او فی ضلال مبین
ج) ففدیه من صیام اوصدقه اونسک
د)ولاعلی انفسکم ان تاکلوا من بیوتکم اوبیوت آبائکم
۳-معانی نهی را در آیات زیر بنویسید:
الف) ربنا لاتزغ قلوبنا
ب) ولاتمش فی الرض مرحا
ج) لا تسالوا عن اشیاء ان تبد لکم تسوءکم
د) اصبروا او لاتصبروا
۴-آیات زیر دارای چه نوع از ایجاز حذف است:
الف) لکنا هوالله ربی
ب)سرابیل تقیکم الحر
ج) ویعذب المنافقین ان شاء اویتوب علیهم
د) ولکن البر من آمن
۵- اطلاعات خود را درباره کتاب ها وعناوین زیر بنویسید :
الف) مسائل نافع بن ازرق
ب) موافقات عمر
ج) المعربات
د) تاسیس شیعه
۶- معانی دعا در آیات زیر را بنویسید :
الف) ولاتدع من دون الله
ب) دعواهم فیها سلحانک اللهم
ج) یوم یدعوکم
د)لاتجعلوا دعاءالرسول بینکم
۷-حکمت تقدیم وتاخر درآیات زیر کدام است :
الف) ان من ازواجکم واولادکم عدوا لکم
ب ) الهم ارجل یمشون بها ام لهم اید یبطشون بها
ج) وجعلناها وابنها آیه للعالمین
د) ومایستوی الاحیاء ولاالموات
۸- معانی استفهام در آیات زیر رابنویسید:
الف) الحاقه مالحاقه
ب) مالهذا الکتاب
ج) الم یان للذین آمنوا
د)من ذالذی یقرض الله قرضا حسنا
۹-مبین آیات زیر را از قرآن بنویسید:
الف) وجوه یومئذ ناضره الی ربها ناظره
ب) واذا بشر احدهم بما ضرب للرحمن مثلا
ج) صراط الذین انعمت علیهم
د) احلت لکم بهیمه الانعام الا مایتلی علیکم
۱۰- موضوع ونویسنده کتاب های زیر را بنویسید :
الف) آلا الرحمن
ب) اعلام الوری باعلام الهدی
ج) مناهل العرفان
د) کتاب النقط
*حدیث*
۱- تفاوت دو علم مختلف الحدیث و الناسخ والمنسوخ فی الحدیث را نوشته از هر کدام از این دو علم کتابی معرفی کنید وضمنا درباره طرق شناخت منسوخات ( حتی الامکان با ذکر مثال) توضیح دهید .
۲- در اقسام کتاب های حدیثی دو اصطلاح "مستدرک" و " "زواید" اشتراکات واختلافاتی دارند- ضمن معرفی آثاری از این کتب اشتراکات وافتراقات این دوقسم از کتب ودرجه اعتبار آنها را مشخص سازید.
۳- در عبارت کشی آنجا که می گوید " اجمعت العصابه علی تصحیح ما یصح عنهم" موارد زیر را توضیح دهید :
الف) اجماع مورد بحث چه اجماعی است ؟
ب) تصحیح مایصح عنهم بر چه امری دلالت دارد ؟
ج) با توجه به اختلاف نظر دانشمندان اصحاب اجماع بر دیگر راویان چه مزیتی دارند؟
۴- سیره شیخ طوسی در زمینه جرح وتعدیل راویان ونقد روایات در دو کتاب تهذیب الاحکام والاستبصار چیست وچه تحلیلی در بردارد؟
۵- طبق نظر شیخ عبد الله مامقانی معنای اصطلاحات " مولی" و "غلام " و "قطعی" را نوشته وارتباط آن را با مدح وذم راویان مشخص سازید .
۶- نظر صبحی صالح را درخصوص تعریف حدیث مرسل ؛ بیان ضعف یا حجیت حدیث مرسل ونیز اعتبار مراسیل صحابه وتابعان مرقوم داشته حتی الامکان نقد کنید.
تفسیر
۱. مراد از ( پدید آوردن حقیقت ) در آیه " و جاءت سکرت الموت بالحق ..." ق۱۹ چیست ؟ دیدگاه علامه طباطبایی را بیان کنید.
۲. از دیدگاه علامه مقصود از ( مقسم به ) در آیه ۱ تا ۴ سوره ذاریات ( آیه رو نوشته بود ) چیست؟
۳. با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی در مورد آیه " الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش الا لمم .... فلا تزکوا انفسکم " به سوالات زیر پاسخ دهید.
الف. مقصود از " کبائر الاثم و الفواحش " چیست؟
ب. منظور از " لمم " چیست؟
ج. مقصود از " فلاتزکوا انفسکم " را بیان کنید.
۴. نظر علامه طباطبائی و طبرسی در مورد ( کفارکم ) و ( اولئکم ) در آیه " اکفارکم خیر من اولئکم ام لکم برائه فی الزبر " را بیان کنید. همچنین معنی " برائه " و " زبر " را نیز بیان نمائید.
۵. معنی ( نور ) در آیه " یوم تری المومنین یسعی نورهم بین ایدیهم " حدید ۱۲ از دیدگاه علامه طباطبایی چیست؟ چه نظرات دیگری در مورد آن بیان شده است؟
۶. یکی از ویژگی های تفسیر کبیر فخر رازی اهتمام ویژه به ائمه است با توجه به نظر آیت الله معرفت در ( تفسیر المفسرون ) درباره آن توضیح دهید.
حدیث
۱. احادیث اریکه چیست و چه جایگاهی در منابع حدیثی دارد؟ با ذکر نمونهای از این احادیث مطرح کنید چه نظراتی در مورد آنها مطرح شده و کدام نظر صحیح است
۲. در مورد اصول چهار صدگانه دو دیدگاه مطرح است ( دیدگاه مشهور و غیر مشهور ) بیان کنید که این دو دیدگاه بر چه مبنایی بیان شده اند؟
۳. نظر علامه مامقانی در مورد ۴ مورد تقسیم بندی جاعلان حدیث را مطرح کرده و برای هر یک از آنها یک نمونه مثال بنویسید
۴. تحلیل صبحی صالح از قاعده یجوزالعمل بالضیف فی فضائل الاعمال چیست؟ نظر متقدمان و متاخران درنتیجه احتجاج به حدیث ضعیف را توضیح دهید.
۵.اشکالات وارده بر حدیث "ان الفقیه لا یعید الصلوة" و " من شهد ان لا اله الا الله و أن محمد رسولالله حرم الله علیه من النار" را بنویسید. ایرادات فقه الحدیثی وارد بر آن را بر اساس شواهد ( آیات و روایات ) بررسی کنید.
۶. نام مؤلف و موضوع
هر کتاب چیست.
الف_جامع المسانید والسنن الهادی لاقوم السنن
ب_ البا عث علی الاخلاص حوادث القصاص
ج_ معرفه علوم حدیث
د_ میزان الاعتدال
ه_ زهرالربی علی المجتبی
چ_ جامع الا حادیث شیعه فی احکام شریعه
ذ_ من لا یحضره الامام
ش_ البلدالامین والدرع الحصین
س_روضه المتقین فی شرح الاخبار ائمه معصومین
ر_هدایت المحدثین
سوالات علوم قرآنی
معانی حرف مِن در آیات زیر:
الف) من المسجدالحرام
ب) حتی تنفقوا مما تحبون
ج) ماننسخ من آیه
د) مما خطیئاتهم اغرقوا
ه) یعلم المفسد من المصلح
و) ارضیتم بالحیاه الدنیا من الاخره
ز)ما تسقط من ورقه
ان الذین یاکلون اموال الیتامی ظلما
لحن الخطاب در آیه شریفه را به فارسی بنویسید؟
کدام قسم از اقسام نسخ به معنی تحریف کتاب است؟ وچه کسانی به این نوع نسخ معتقدند؟
آیا مَن در زبان قران شامل جنس مذکر میشود؟ دلیل قرآنی ذکر کنید؟
نکره در سیاق نهی به چه چیز دلالت دارد؟
با ذکر مثال؟
اعراب یا نقش کلمه قیما در آیات؟
اتزل علی عبده الکتاب ولم یجعل له عوجا قیما ، را دقیقا ذکر کنید و معنای آیات را بنویسید؟
اطلاعات خود را از مصاحف زیر مشروحا بنویسید؟
الف) معاذ بن جبل
ب) ابی بن کعب
ج) عبدالله بن عباس
خلاصه-علوم-قرآن-معرفت (1).pdf
802.7K
خلاصه-علوم-قرآن-معرفت (1).pdf