سخنرانی حضرت آیتالله دکتر رضائی بیرجندی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ در جمع هئیت ابوالفضلی شاخنیهای مقيم بیرجند (۱۴۰۳/۰۱/۱۵)
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
تلگرام
https://t.me/oloolalbab33
گروه واتساپ
https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK
ایتا
https://eitaa.com/oloolalbab33
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ.
#ماه_رمضان
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
مَنْ كَانَ وَصُولاً لِإِخْوَانِهِ بِشَفَاعَةٍ فِي دَفْعِ مَغْرَمٍ أَوْ جَرِّ مَغْنَمٍ ثَبَّتَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَدَمَيْهِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ اَلْأَقْدَامُ.
کسی که در کمک رسانی به برادران دینی و دفع زیان یا جلب سود آنان را یاری کند، خدا قدم هایش را در روزی که قدم ها می لغزد ثابت نگه میدارد.
وسائل الشیعه ج١۶ ص٣۴٢
مفاتیح الحیاة ص ۵٣۶
*تجربیات جستجوی مقاله*
.
یکی از نیازهای محققین برای آغاز نگارش یک پژوهش کتابخانهای، دانستن سابقه یک مسأله و موضوع پژوهشی است. این سابقه را، هم میتوان در کتابهای منتشر شده و نسخ خطی کتابخانهها جستجو کرد، و هم میتوان در مقالات علمی نگارش شده، پیگیری نمود.
جدای از پایگاههایی که به ثبت پایاننامههای دانشگاهی و حوزوی پرداختهاند؛ چند دهه است که پایگاههای اینترنتی متعددی برای نمایهسازی و ذخیرهسازی مقالات، در ایران ایجاد شدهاند؛ که غالب آنها عبارتند از:
1ـ بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) ـ دانلود پولی.
2ـ پایگاه مجلات تخصصی نور (نور مگز) ـ مطالعه رایگان، دانلود پولی.
3ـ پایگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (پرتال جامع علوم انسانی) ـ دانلود رایگان.
4ـ پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) ـ دانلود رایگان.
5ـ پایگاه انتشارات بوم سازه (سیویلیکا) ـ دانلود پولی.
.
برخی از تجارب شخصی این فقیر، در استفاده از این پایگاهها، که ممکن است دانستن آنها برای شما مفید باشد:
1ـ تعداد مقالات نمایه شده از نویسندگان در این سایتها و پایگاهها (از نظر تعداد و نوع مقالات)، متفاوت هستند. بنابراین در هنگام جستجوی سابقه یک کلیدواژه، حتماً تمامی پایگاهها و سایتهای نمایهسازی را جستجوی مستقل نمایید.
مثلاً اکنون، در مگیران (که فقط مقالات مجلات رشتههای گوناگون را نمایه میکند)، 65 مقاله برای عنوان «کاظم استادی» نمایه شده است.
ولی در نورمگز (که هم مقالات مجلات و هم مقالات برخی همایشها را نمایه میکند)، دو عنوان با نام «کاظم استادی» وجود دارد، که هر دو نفر یک شخص هستند؛ در یک عنوان، 2 مقاله نمایه شده و در دیگری، 46 مقاله. بنابراین مجموعاً 48 مقاله را از این شخص نمایه نموده است.
در سیویلیکا (که مقالات مجلات و همایشها را نمایه میکند)، 34 مقاله برای کاظم استادی نمایه شده است.
همچنین در پرتال جامع علوم انسانی، تنها 26 مورد مقاله برای کاظم استادی نمایه شده است.
و مثلاً در پایگاه جهاد دانشگاهی، دو عنوان با نام «کاظم استادی» وجود دارد، که هر دو نفر یک شخص هستند؛ در یک عنوان، 5 مقاله نمایه شده و در دیگری، 1 مقاله. بنابراین مجموعاً 6 مقاله را از این شخص نمایه نموده است.
2ـ مقالات نمایه شده در این پایگاهها و سایتها از یک شخص، میتوانند متفاوت باشند. به این معنی که ممکن است تعدادی مقاله از یک شخص در نورمگز وجود داشته باشد، که در مگیران موجود نیست، با این که ظاهراً رقم عدد مقالات یافته شدۀ مگیران، بیشتر از نورمگز میباشد.
بنابراین، نتایج جستجو و یافتههای هر سایت و پایگاه را، با یکدیگر تطبیق دقیق نمایید تا مقالات جاافتاده از آنها را بیابید؛ و در پیشینه و آمار تحقیقات خود داشته باشید.
3ـ نتایج جستجوی یک «کلیدواژه» در این سایتها و پایگاهها، میتوانند متفاوت باشند. همچنین به خاطر مشکلات خط فارسی، حتماً در جستجوهای خود، کلمات «متصلنویس و جدانویس» را جداگانه و چندباره سرچ نمایید؛ و نیز در جستجوهای خود، از فریب «فاصله و نیمفاصله»، غافل نباشید.
4ـ غالب مقالات منتشر شده (مخصوصاً مقالات غیرهمایشی که معتبرتر هستند) را، میتوانید به صورت «رایگان» داشته باشید، بنابراین در تهیه مقالات پولی، عجله نفرمایید.
اگر عنوان مقالهای را در یک سایتِ پولی یافتید، ابتدا، بررسی نمایید که مقاله در سایت اصلی مجله وجود دارد یا خیر؛ اگر باشد، میتوانید به صورت رایگان از سایت خود مجله دانلود کنید.
امّا اگر فایل مقاله در خود مجله نبود یا اساساً مجله سایتی نداشت، ابتدا در پایگاههای رایگان به دنبال آن عنوان مقاله بگردید؛ اگر بازهم نیافتید، نا امید نشود، زیرا فایل بسیاری از مقالات در برخی از سایتهای متفرقه اینترنتی، وجود دارند؛ پس قبل از خرید فایل، حتماً یک سرچ عمومی داشته باشید، تا بلکه فایل آن مقاله را به رایگان بیابید.
.
دیگه متن طولانی شد، بقیه تجارب بماند برای فرصتی دیگر😅.
.
https://t.me/kazemostadiqom/363
*تجربیات جستجوی مقاله*
.
یکی از نیازهای محققین برای آغاز نگارش یک پژوهش کتابخانهای، دانستن سابقه یک مسأله و موضوع پژوهشی است. این سابقه را، هم میتوان در کتابهای منتشر شده و نسخ خطی کتابخانهها جستجو کرد، و هم میتوان در مقالات علمی نگارش شده، پیگیری نمود.
جدای از پایگاههایی که به ثبت پایاننامههای دانشگاهی و حوزوی پرداختهاند؛ چند دهه است که پایگاههای اینترنتی متعددی برای نمایهسازی و ذخیرهسازی مقالات، در ایران ایجاد شدهاند؛ که غالب آنها عبارتند از:
1ـ بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) ـ دانلود پولی.
2ـ پایگاه مجلات تخصصی نور (نور مگز) ـ مطالعه رایگان، دانلود پولی.
3ـ پایگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (پرتال جامع علوم انسانی) ـ دانلود رایگان.
4ـ پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) ـ دانلود رایگان.
5ـ پایگاه انتشارات بوم سازه (سیویلیکا) ـ دانلود پولی.
.
برخی از تجارب شخصی این فقیر، در استفاده از این پایگاهها، که ممکن است دانستن آنها برای شما مفید باشد:
1ـ تعداد مقالات نمایه شده از نویسندگان در این سایتها و پایگاهها (از نظر تعداد و نوع مقالات)، متفاوت هستند. بنابراین در هنگام جستجوی سابقه یک کلیدواژه، حتماً تمامی پایگاهها و سایتهای نمایهسازی را جستجوی مستقل نمایید.
مثلاً اکنون، در مگیران (که فقط مقالات مجلات رشتههای گوناگون را نمایه میکند)، 65 مقاله برای عنوان «کاظم استادی» نمایه شده است.
ولی در نورمگز (که هم مقالات مجلات و هم مقالات برخی همایشها را نمایه میکند)، دو عنوان با نام «کاظم استادی» وجود دارد، که هر دو نفر یک شخص هستند؛ در یک عنوان، 2 مقاله نمایه شده و در دیگری، 46 مقاله. بنابراین مجموعاً 48 مقاله را از این شخص نمایه نموده است.
در سیویلیکا (که مقالات مجلات و همایشها را نمایه میکند)، 34 مقاله برای کاظم استادی نمایه شده است.
همچنین در پرتال جامع علوم انسانی، تنها 26 مورد مقاله برای کاظم استادی نمایه شده است.
و مثلاً در پایگاه جهاد دانشگاهی، دو عنوان با نام «کاظم استادی» وجود دارد، که هر دو نفر یک شخص هستند؛ در یک عنوان، 5 مقاله نمایه شده و در دیگری، 1 مقاله. بنابراین مجموعاً 6 مقاله را از این شخص نمایه نموده است.
2ـ مقالات نمایه شده در این پایگاهها و سایتها از یک شخص، میتوانند متفاوت باشند. به این معنی که ممکن است تعدادی مقاله از یک شخص در نورمگز وجود داشته باشد، که در مگیران موجود نیست، با این که ظاهراً رقم عدد مقالات یافته شدۀ مگیران، بیشتر از نورمگز میباشد.
بنابراین، نتایج جستجو و یافتههای هر سایت و پایگاه را، با یکدیگر تطبیق دقیق نمایید تا مقالات جاافتاده از آنها را بیابید؛ و در پیشینه و آمار تحقیقات خود داشته باشید.
3ـ نتایج جستجوی یک «کلیدواژه» در این سایتها و پایگاهها، میتوانند متفاوت باشند. همچنین به خاطر مشکلات خط فارسی، حتماً در جستجوهای خود، کلمات «متصلنویس و جدانویس» را جداگانه و چندباره سرچ نمایید؛ و نیز در جستجوهای خود، از فریب «فاصله و نیمفاصله»، غافل نباشید.
4ـ غالب مقالات منتشر شده (مخصوصاً مقالات غیرهمایشی که معتبرتر هستند) را، میتوانید به صورت «رایگان» داشته باشید، بنابراین در تهیه مقالات پولی، عجله نفرمایید.
اگر عنوان مقالهای را در یک سایتِ پولی یافتید، ابتدا، بررسی نمایید که مقاله در سایت اصلی مجله وجود دارد یا خیر؛ اگر باشد، میتوانید به صورت رایگان از سایت خود مجله دانلود کنید.
امّا اگر فایل مقاله در خود مجله نبود یا اساساً مجله سایتی نداشت، ابتدا در پایگاههای رایگان به دنبال آن عنوان مقاله بگردید؛ اگر بازهم نیافتید، نا امید نشود، زیرا فایل بسیاری از مقالات در برخی از سایتهای متفرقه اینترنتی، وجود دارند؛ پس قبل از خرید فایل، حتماً یک سرچ عمومی داشته باشید، تا بلکه فایل آن مقاله را به رایگان بیابید.
.
دیگه متن طولانی شد، بقیه تجارب بماند برای فرصتی دیگر😅.
.
https://t.me/kazemostadiqom/363
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم تلاوتی مشحون از اخلاص و به دور از حواشی ، که قاری محترم آن در صورت حضور در مسابقات بین المللی حتماً در جایگاه و رتبه ممتاز قرار خواهد گرفت .
📸 #گزارش_تصویری
سلسه دیدارهای رمضانیه
#حضرت_آیت_الله_دکتر_رضائی_بیرجندی با همسایگان مجاور بیت حضرت ایشان به مناسبت بهار قرآن و طبیعت همراه با ضیافت افطاری
رمضان ۱۴۴۵ (۱۴۰۳/۰۱/۱۵)
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
👇
https://t.me/oloolalbab33
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 بازی شیطان
🎞انسان اگر خود را به حق مشغول نکند
نفس او، او را به باطل مشغول می کند
🎙 #آیت_الله_جوادی_آملی
#تلنگر
🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیهای، مهارتی و بصیرتی
🆔 @nomov_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا رحمت کند مرحوم ارحام صدر را ، حدود ۵۰ سال در تئاتر انجام وظیفه میکرد ومردم را میخنداند، ولی متاسفانه ما فقط میخندیدیم ،در همین فیلم حال وروز مردم ایران را به نمایش گذاشته بود ولی ما نمیفهمیدیم ،خوب دقت کن ببین چی میگه ،روحش شاد ویادش گرامی .!!!
#روز_قدس
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔷 حضور حماسی امت اسلامی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان سنت حسنه ای از امام خمینی (قدس سره) جهت آزادسازی قدس از الحاد و شرک و رهایی قدسیان فلسطینی از ظلم و آوارگی است.
🔷 روز قدس تنها برای آزادسازی محرومان فلسطین نیست، بلکه #روز_قدس قداستی دارد به طول و عرض جهان اسلام.
🔷 حضور همگان در «راهپیمایی روز قدس» هم تقویت عدل است و هم تضعیف ظلم، هم تقویت مظلوم است و هم تضعیف ظالم، هم امنیت داخلی را تضمین می کند، هم امان مسلمانان را حفظ می کند، هم امنیت و امان «قدس» را تأمین می کند، هم امنیت و امان فلسطینی های مطرود و مظلوم را تأمین می کند و هم استکبار و صهیونیست را محکوم و مخذول می کند و جهان را برای ظهور و حضور صاحب اصیل و اصلی اش فراهم می کند، که امیدواریم اینچنین باشد.
🔷 امیدواریم همگان در این آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که پیام امام راحل را احیا می کنند، در راهپیمایی شرکت نمایند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#روز_قدس
🌐 https://esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
📸 #گزارش_تصویری
سلسه دیدارهای رمضانیه
#حضرت_آیت_الله_دکتر_رضائی_بیرجندی با تاکسی داران بیرجند به مناسبت بهار قرآن و طبیعت همراه با ضیافت افطاری
در محل موسسه قرآن و علوم اولوالالباب
رمضان ۱۴۴۵(۱۴۰۳/۰۱/۱۶)
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
👇
https://eitaa.com/oloolalbab33
واکنش معنادار به توهین پناهیان به پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع)
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیتالله سید عباس حسینی قائم مقامی، در یادداشتی در پاسخ به سخنان توهین آمیز علیرضا پناهیان نسبت به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) در یک برنامه تلویزیونی، واکنش نشان داد.
این سخنان را هرگز نباید و نمیتوان یک اشتباه در گفتار و یا خطایی در زبان تعبیر کرد، بلکه نتیجه منطقی و باوری برآمده از مقدماتی است که در گامهای پیشین طی شده و اینک صادقانه بر آن تصریح میشود:
* انکار "مکارم اخلاق" به مثابه هدف نهایی پیامبری (بعثت)
* اصالت بخشیدن به قدرت در فلسفه وحی و پیامبری (نبوت)
*قربانی کردن عدالت در آستان قدرت
* نفی کلی اصالت و مطلوبیت اخلاق و تقدیس قدرت و...
واینک محصول قطعی چنین مبانی و مقدماتی، "تحریف آشکار پیامبر رحمت و جایگزینی جعلی پیامبر قدرت و خشونت"
که از شدت خشونت ورزی هیچ دوستی برایش باقی نماند و این یعنی نادیده گرفتن دلالتهای انکارناپذیر عقلانی و انکار صریح انبوهی از آیات محکمات قرآن که به روشنی پیامبر را چنین معرفی میکند :
صفت بارز او:
"بزرگی و بزرگواری اخلاق"
(إِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ / قلم ۴)
فلسفه وجودیش:
"چیزی نیست جز رحمتی فراگیر برای همه انسانها بدون هیچ استثنا"
(وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ /انبیاء ۱۰۷)
و به دلیل همین بهرهمندی از رحمت خاص پروردگار،
"نسبت به مردمان، بسیار نرم خو و پرمهر ، بدون کمترین سخت دلی و خشونت"
(فَبِمَا رَحۡمَةٖ مِّنَ ٱللَّهِ لِنتَ لَهُم/ آل عمران۱۵۹)
آنچنان که:
"رنج همه انسانها بس بر او دشوار و سخت و نسبت به سعادت و آرامش آنها بسیار حریص و کوشا"
(لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ/ توبه ۱۲۸)
بطوریکه که:
"هماره بیم آن میرفت که جان گرامی خویش را برای آنان به هلاکت اندازد"
(لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ/ شعرا ۳
و از این رو محبوب همه و
"نیکوترین الگو برای انسان" بشمار میرود
( لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ.احزاب/۲۱)
که اگر جز این بود:
"همگان از اطراف او پراکنده میشدند."
(وَلَوۡ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلۡقَلۡبِ لَٱنفَضُّواْ مِنۡ حَوۡلِکَ /آل عمران ۱۵۹)
صد شگفت!
سخنی که پیشتر از سوی برخی روشنفکران، از تریبونهای شخصی شنیده شد، اینک به تکرار از تریبونهای رسمی و از سوی منسوبان به دین و روحانیت، وجاهت و انتشار مییابد.
از سوی دیگر اما، باید این سخنران محترم را سپاس گفت که آنچه بسیاری دیگر در دل نهفته دارند را صادقانه و صریح، آشکارا بیان مینماید و مخاطبان خود را از تعلیق رهانیده و راه را بر توجیه و تفسیر آنان که مخاطب خود را خام ذهن و ساده دل می پندارند میبندد، غافل از آنکه "مخاطبان آشنا" سخنانی چنین را نه در خلأ، بلکه در نسبت مستقیم و منطقی مبانی و مقدماتی که اشاره شد فهم میکنند و لذا هیچ راهی برای تکذیب، توجیه و تفسیر آن نیست جز انکار و برگشت از مبانیای که زاینده چنین باوریست.
باور به " اصالت قدرت " ، محصولی جز تقدیس خشونت و تحسین گوشت تلخی ندارد.
آیا با ترسیم چنین تصویری از پیامبر(ص) توسط برخی دوستداران، همچنان زبانی برای ابطال دشمنی ورزی هایی چون " آیات و کاریکاتورهای شیطانی" باقی میماند؟
.... در زمانه ای که "عَالِمُهَا مُلْجَمٌ وَ جَاهِلُهَا مُکْرَمٌ" (نهجالبلاغه/خ۲)
است، جز عرض شِکوه و شکایت به پیشگاه حضرت احدیت و ساحت قدسی پیامبر رحمت و امیر مودت به مثابه "نفس پیامبر" گریز و گزیری نیست.
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک
📸 #گزارش_تصویری
سلسه دیدارهای رمضانیه
#حضرت_آیت_الله_دکتر_رضائی_بیرجندی با کارگران ساختمانی بیرجند به مناسبت بهار قرآن و طبیعت همراه با ضیافت افطاری
در محل موسسه قرآن و علوم اولوالالباب
رمضان ۱۴۴۵(۱۴۰۳/۰۱/۱۹)
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
👇
https://eitaa.com/oloolalbab33
🌹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین 🌷
✍️ برخی از اعمال مهم شب آخر ماه مبارک رمضان:
1️⃣ : غسل.
2️⃣ : زیارت امام حسین (علیهالسلام).
3️⃣ : خواندن سورههای «انعام» و «کهف» و «یس» و گفتن «صد مرتبه»: أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ.
4️⃣ خوانده شود دعای: اللّٰهُمَّ هٰذا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَأَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِى هٰذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ وَلَكَ قِبَلِى تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِى بِهِ يَوْمَ أَلْقاكَ.
5️⃣ وداع کند با ماه مبارک رمضان با خواندن دعاهای ذیل:
🌸 امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: که هرکه در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شریف را وداع گفته و بگوید:
اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ من صِيامِي لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هٰذِهِ اللَّيْلَةِ إِلّا وَقَدْ غَفَرْتَ لِي.
پیش از آنکه سپیده برآید، حقتعالی او را بیامرزد و توبه و بازگشت نصیب وی کند.
🌸 رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) خطاب به جابر فرمود: ای جابر، این آخرین جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع کن و بگو:
اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ صِيامِنا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَلَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً.
بهراستی هرکه این دعا را در این روز بخواند به یکی از دو خصلت نیکو پیروزی یابد: یا رسیدن به ماه رمضان آینده یا آمرزش خداوند و رحمت بیانتهای او.(1)
✍️ نمازی بسیار با اهمیت در شب آخر ماه مبارک رمضان:
🌸 مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (ره) فرمودند: ... سيد بن طاووس (قدّس سرّه) روایتی از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) روايت كرده است كه فرمودند:
«كسى كه در شب آخر ماه رمضان ده ركعت نماز بجا آورد،
در هر ركعت يك بار فاتحة الكتاب و ده بارقل هو اللّه احد بخواند
و در سجده و ركوعِ خود ده بار بگويد: سُبْحانَ اللّٰهِ وَالحَمْدُ للّٰهِ وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ
و در هر دو ركعت يک بار تشهد خوانده و سپس سلام بدهد،
و در پايان ده ركعت نماز، بعد از سلام دادن هزار بار «استغفر اللّه» بگويد
و هنگامى كه از استغفار فارغ شد سجده كند و در سجده بگويد:«يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الجَلالِ وَالإِكرامِ، يَا رَحْمانَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يَا إِلٰهَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ، اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا، وَتَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنا وَصِيامَنا وَقِيامَنا.».
(حضرت فرمود:) قسم به كسى كه مرا بحق به پيامبرى برانگيخت، جبرئيل بنقل از اسرافيل و او از پروردگار متعال به من خبر داد كه: او (نمازگزار) سرش را از سجده برنمىدارد مگر اين كه خداوند او را آمرزيده، ماه رمضان را از او قبول نموده و از گناهانش مىگذرد، گرچه هفتاد گناه انجام داده باشد كه هر كدام از آنان بزرگتر از گناهان بندگان باشد، و از تمام اهالى منطقهاى كه در آن است قبول مىكند تا اين كه فرمود: اين هديه، مخصوص من و مردان و زنان امتم مىباشد و خداوند متعال آن را به هيچكدام از پيامبران و مردم قبل از من نداده است».(2)
📚 منابع : ...................
1 - مفاتیح الجنان.
2 - المراقبات ترجمه ابراهیم محدث بندرریگی ٬ صفحه ۳۱۶ تا ۳۳۱ - إقبال الأعمال: ۱ - ۴۱۷ - ۴۱۹
فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان (صحيفه سجاديه)
«السّلام عليْك من مجاورٍ رقّت فيه القُلوب وقلّت فيه الذنوب». سلام بر تو ای همسايهی عزيز كه ما در جوار رحمت تو بوديم. تو همسايه ای بودی كه در اين مدّت در اثر حُسن همجواری با تو دلها رقيق و گناهان كم شد.
«السّلام عليك مِن ناصرٍ أعان علي الشّيطان و صاحبٍ سهّل سُبُل الإحسان» سلام بر تو ای رفيقی كه كمك كردی تا ما بر شيطان مسلّط شديم. به راستی انسان در اين ماه بر شيطان مسلّط می شود و به خاطرات شيطانی گوش فرا نمی دهد...
حکمت عبادات ص ۱۷۳،١٧۴
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸واریز مبلغ فطریه به حساب فقیر
❓پرسش:
آیا می توانیم مبلغ زکات فطره را از طریق سیستم الکترونیکی، به شماره حساب فقیری که می شناسیم، واریز کنیم، حتی اگر در شهر دیگری باشد؟ و آیا اگر نیت کنیم که از حساب بانکی خودمان مبلغی به عنوان فطریه باشد، کافی است؟
✍️پاسخ:
مانعی ندارد اما صِرف نیت فطریه بودن مبلغی از حساب بانکی، کفایت نمی کند.
درباره واریز زکات فطره به حساب دیگری، اگر زکات فطره کنار گذاشته شده باشد باید به وکالت از فقیر، زکات فطره را قبض کند و سپس به جای آن به حسابش واریز کند و اگر کنار نمی گذارد، چنانچه نماز عید فطر می خواند باید فطره را پیش از نماز عید واریز کند و اگر نماز عید نمی خواند، تا غروب عید واریز نماید.
#متن_پیام_تبریک
عید_سعید_فطر
#حضرت_آیت_الله_دکتر_رضائی_بیرجندی
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه؛
می نوش یکی جام سلامت ای دوست خوش باشی و هرروز توچون عید شود .
عید برآمدن روزی نو و انسانی نو، مومنان در عید فطر به شادی و سرور می پردازند به خاطر این که در دوره کوتاه مدت خودسازی و تزکیه توانستند گام های بزرگی بردارند و خود را تا مرزهای متقین بالا بکشند.
عید نزدیک شدن دلهایی که به قرب الهی رسیده اند عید فطر جشن طاعت ره یافتگان به ضیافت الهی می باشد حلول ماه شوال و عید سعید فطربرهمه انسانهای آزاده ودارای فطرت الهی وهمه مسلمین جهان بویژه بر همه هم وطنان بالاخص بر هم استانی های عزیز و همشهریان بیرجندی مبارک باد به امید ظهور ولی الله الاعظم ارواحنا فداه
یاران همگی نغمه شادی بسرایید این عید سعید است و سعید است و سعید است
علی رضائی بیرجندی
22 فروردین 1403
برابر با اول شوال 1445
https://eitaa.com/oloolalbab33
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.57M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«روز عید، روز رجوع الی الله است...»
پیام عید سعید فطر
۸۴/٨/٧
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
منزلت شهيدان
آیت الله العظمی جوادی آملی:
فرمود: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»[۱]؛ما در زيارت «وارث» و امثال ذلك میگوییم ای كاش با شما شهدا بوديم، اين «ای كاش» را ما كه ماندهايم میگوییم، پيام شهيد هم اين است كه ای كاش میفهمیدید اينجا چه خبر است؛ اين «ای كاش» را هر دو می گويند. هم ما می گوييم: «يا ليتنا كنّا معكم فَنفوز فوزاً عظيماً» هم شهيدِ سوره «يس» می گويد: «... قالَ يا لَيْتَ قَوْمی يَعْلَمُونَ، بِما غَفَرَ لی رَبّي وَ جَعَلَنی مِنَ الْمُكْرَمينَ»[۲]؛ كاش می دانستند من اينجا چقدر راحتم، من را جزء مكرَمين كردند. مكرمين در فرهنگ قرآن چه كسانی اند؟ در سوره «انبياء» دارد كه مكرمين ملائكهاند:«...بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُون، لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»[۳] ، در زيارت «جامعه» هم مكرمين خاندان پيغمبرند؛ شما در قرآن و روايات، مكرَم بالإصاله غير از ملائكه و خاندان پيامبر سلام الله علیهم سراغ داريد؟ شهيد سوره «يس» میگوید:ای كاش میفهمیدند خدا مرا با ملائكه و خاندان پيامبر محشور كرده است.
[۱]آلعمران، آيه ۱۶۹
[۲]يس، آيات ۲۶ و ۲۷
[۳]انبياء، آيات ۲۶ و ۲۷