لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی آیت الله دکتر رضایی بیرجندی در مجلس ترحیم مرحوم مغفور فرخنده
نوفرست_مسجد چهارده معصوم علیهم السلام
۳۰فروردین ۱۴۰۳
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
تلگرام
https://t.me/oloolalbab33
گروه واتساپ
https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK
ایتا
https://eitaa.com/oloolalbab33
🖊 چگونه در شبکههای اجتماعی بحث کنیم؟
این مطلب برگرفته از نویسنده ای بهنام لوئیس وُون است که در تفکر انتقادی و نظریههای اخلاقی تخصص دارد. وُون در کتاب بسیار تأملبرانگیزش بهنام «فلسفهنگاری: راهنمای دانشجویان برای خواندن و نوشتن جستارهای فلسفی»، مطلب مهمی را درباره چگونگی بحث در شبکههای اجتماعی و آنلاین مطرح میکند.
فرض کنید که شما میخواهید در شبکههای اجتماعی درباره موضوع سیاسی یا اخلاقی یا فلسفی مهمی وارد بحث جدی، صادقانه و سازنده شوید. شما قصد دارید در یک مباحثه واقعی مشارکت کنید و از بحثهای بیفایدهای که وقت و انرژی شما را هدر میدهند، اجتناب کنید. چگونه این کار را باید انجام دهید؟ به این شیوه:
1️⃣ قبل از هر چیز، از کسانی که فکر میکنید فقط میخواهند برتری خودشان را به رخ بکشند، جلب توجه و خودنمایی کنند، خود را آرام کنند، خشم خودشان را بر سر شما خالی کنند، یا شما را عصبانی و تحریک کنند، دوری کنید. اگر در نیمهراه بحث متوجه شدید که طرف مقابل شما علاقهای به بحث عقلانی ندارد، خداحافظی کنید و خود را کنار بکشید. به سمت گفتوگوهایی بروید که در آن مباحث محترمانه و هوشمندانه رایج است.
2️⃣ فقط روی استدلال متمرکز شوید. شکل استدلال یا صدق مقدمات طرف مقابلتان را نقد کنید و اصلاً به شخصیت او کار نداشته باشید. از شخصی کردن بحث اجتناب کنید و عواطف خود را وارد بحث نکنید و بحث بیربط به موضوع را طرح نکنید.
3️⃣ سعی کنید دیدگاه طرف مقابل را خیلی خوب فهم کنید. با این کار مجال ارائهی بحث خوب را افزایش میدهید و چیزهایی را که نمیدانستید، یاد میگیرید و با نشان دادن همدلی خود بحث را آرام میکنید. با ارج نهادن به ایرادات طرف مقابلتان میتوانید استدلال خودتان را قویتر کنید و نشان دهید که در بحث جدی و منصف هستید.
4️⃣ به طرف مقابلتان در بحث احترام بگذارید. حرفهای او را با دقت بخوانید و گوش فرادهید. در مورد انگیزههای او، یا ارزشهای او یا پیشینهی او بدترین حالت را متصور نشوید. تنها بر مبنای گرایشها و تمایلات سیاسی به طرف مقابلتان برچسب نزنید. از اظهارنظرهای رکیک، تمسخرآمیز، فحاشانه و توهینآمیز اجتناب کنید.
5️⃣ محل نزاع را عوض نکنید؛ با طرح موضوعات جانبی بیربط یا با عیبجویی بحث را منحرف نکنید. با اشاره به اشکالات گرامری طرف مقابلتان یا بر شمردن خطاهای تایپی و املائی او اصلاً بحث پیش نخواهد رفت و احتمالاً مهر خاتمه خواهید زد بر هرگونه شانس بحث عقلانی.
6️⃣احساسات خود را مهار کنید. اگر خشمگین یا مضطرب یا عصبانی هستید، نمیتوانید آنطور که باید واضح فکر کنید، ممکن است بهجای اقامه استدلال قوی و محکم، شروع کنید به ناسزا گفتن و احتمالاً طرف مقابلتان هم به همین شیوه به شما پاسخ خواهد داد.
7️⃣ بدانید که در مورد چه چیزی صحبت میکنید. فرض کنید که با کسی درباره یک موضوعی بحث میکنید. در گرماگرم بحث متوجه میشوید که از واقعیاتی بیخبر هستید. اما همچنان اصرار میورزید که بر حق هستید، چون برای شما بسیار عذابآور است که قبول کنید، درباره آن موضوع یکسری نکات را نمیدانستید. این وضعیت اتلاف وقت است. بهتر است قبل از اینکه وارد بحث و منازعه شوید از واقعیات باخبر شوید. از قبل در مورد موضوع تحقیق کنید و از استدلالهای له و علیه موضع مورد بحث مطلع شوید.
هدایت شده از خبرهای فوری / مهم🔖
آیتالله العظمی جوادی آملی: اگر اقتصاد ضعیف باشد، دینداری سخت است
🔹 آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست/ تولید سفارشی و نصیحت نیست/ بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند
🔹آیتالله العظمی جوادی آملی در دیدار مدیر عامل بانک ملی ایران و هیئت همراه بیان داشت: اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است.
🔹غالباً اختلاس ها از راه بانک ها می گذرد، و لذا شما باید بیش از پیش نسبت به این امر حساسیت داشته باشید تا جلوی کسانی که می خواهند سوء استفاده کنند، گرفته شود.
✅ @Khabar_Fouri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از خطوط هوایی آلمان برای اینکه به مردم این پیام رو برسونه که در کنار هم بودن خیلی با ارزشه، این طرح رو توی چند تا فرودگاه آلمان پیاده کرده است! بی نهایت زیباست!
انسانیت همیشه زیباست😍✨💐
داستان زیبا
"ماری" كوچولو دختری 5 ساله، زیبا و با چشمانی درخشان بود. یك روز كه با مادرش برای خرید به بازار رفته بودند، چشمش به یك گردنبند مروارید پلاستیكی افتاد.
از مادرش خواست تا گردنبند را برایش بخرد.
مادر گفت كه اگر دختر خوبی باشد و قول بدهد كه اتاقش را هر روز مرتب كند، آن را برایش میخرد.
ماری قول داد و مادر گردنبند را برایش خرید...
ماری به قولش وفا كرد؛ او هر روز اتاقش را مرتب میكرد و به مادر كمك میكرد.
او گردنبند را خیلی دوست داشت و هر جا میرفت، آن را با خودش میبرد....
ماری پدر دوست داشتنی داشت كه هر شب برایش قصه میگفت تا او بخوابد. شبی بعد از اینكه داستان به پایان رسید، بابا از او پرسید: ماری، آیا بابا را دوست داری؟
ماری گفت: معلومه كه دوست دارم.
بابا گفت پس گردنبند مرواریدت را به من بده!
ماری با دلخوری گفت: نه! من آن را خیلی دوست دارم، بیایید این عروسك قشنگ را به شما میدهم، باشد؟
بابا لبخندی زد و گفت: آه، نه عزیزم! بعد بابا گونه اش را بوسید و شب بخیر گفت.
چند شب بعد، باز بابا از ماری مرواریدهایش را خواست ولی او بهانه های آورد و دوست نداشت آنها را از دست بدهد....
عاقبت یك شب دخترك گردنبندش را باز كرد و به بابایش هدیه كرد.
بابا در حالی كه با یك دستش مرواریدها را گرفته بود، با دست دیگر از جیبش یك جعبه قشنگ بیرون آورد و به ماری كوچولو داد.
وقتی ماری در جعبه را باز كرد، چشمانش از شادی برق زد: خدای من، چه مرواریدهای اصلِ قشنگی!
بابا این گردنبند زیبای مروارید را چند روز قبل خریده بود و منتظر بود تا گردنبند ارزان را از او بگیرد و یك گردنبند پرارزش را به او هدیه بدهد.
•••خدا خیلی نعمتهایش را می گیرد و در عوض خیلی بهترش را میدهد....
پس غصه ی از دست دادن یک نعمتی را هیچ وقت نخور.....!•••
💠 موانع دیدار امام زمان(ع) در تشرف علی بن مهزیار
🍀 هنگامی که علی بن مهزیار، بعد از بیست سال، خدمت حضرت مشرف شد، حضرت از او گله کرد که چرا دیر آمدی! سپس خود حضرت علت را در سه چیز بیان فرمود:
1️⃣ تجمل گرایی و ثروت اندوزی
«كَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ؛ اموال فراوانی انباشته اید».
✍🏻 هرچند انسان برای راحت زیستن، باید در دنیا تلاش کند، ولی تجمل گرایی و ثروت اندوزی در نگاه اسلام مذموم است.
2️⃣ فشار بر ضعیفان جامعه
«وَ تَجَبَّرْتُمْ عَلَى ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِينَ؛ ضعفای مؤمنین را به زحمت افکندید»، یا «تَحَيَّرتُم»؛ یعنی کاری کرده اید که ضعیفان جامعه، متحیر و سرگردان شده اند و گویا تشخیص راه صحیح برایشان مشکل شده است.
3️⃣ قطع صله رحم
«وَ قَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِي بَيْنَكُمْ؛ «و صله رحم را در میان خود، قطع کردید».
✅ آری! این سه علت، به عنوان مانع دیدار ولی عصر عجل الله تعالی فرجه بیان شده است.
📚 دلائل الإمامة، بعثت، ص541.
❇️ مذمت کردن دنیا برهان علمی ندارد
🎙 آیت الله جوادی آملی
✂️ برشهایی از متن:
🔴 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از درست رفتاری و درست گفتاری و درست کرداری خود در دنیا به آنجا رسیده است
🔴 دنیا از آن جهت که مخلوق ذات اقدس الهی است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است. انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد
🔴 رسم عده ای است که روزگار و دنیا را بد می گویند، در کلمات عده ای از بزرگان هم هست اما اینها متوجه اند که چه می گویند. نمی گویند دنیا بد کرده است، می گویند دنیا داری است که حوادث تلخی واقع می شود ....
🔺جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
andishehma.com/mazemat-donya
🌐 اندیشهما
@andishemaa
2024-04-27-#58.mp3
41.14M
🍇. جلسه غیر حضوری 🍇
تغذیه طبیعی. ( آنلاین )
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
عمر اگر خوش گذردزندگی نوح کم است❤️
گربه ناخوش گذرد یک نفسش بسیار است
🍇🍉🍌🍋🍊🍐🍎
فری کنفرانس مسیر سبز
💐🍒🍇💐🍒🍇🍒
موضوع مشارکت . مسائل فقهی در تغذیه طبیعی
💐💐💐💐💐💐
مهمان ویژه جلسه و سخنران .
آیت الله دکتر رضایی بیرجندی هستند . .💐💐💐🍇🍇
تاریخ جلسه.
شنبه . ۸ . اردیبهشت . ۱۴۰۳
🙏🙏🙏🙏🙏🙏
دوستانی که سوالهای شرعی و مذهبی دارند در جلسه حضور داشته باشند .
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
خشکه مقدّس ها بدترین جنایتکاران
به طور کلی افرادی که به دین میگروند و سپس بیرون میروند از افرادی که از اول گرایش پیدا نکردهاند خشنتر و ضد انسانتر میشوند؛ زیرا دین به حکم نیروی عظیم خود همه عواطف دیگر انسانی را تحتالشعاع قرار میدهد و اگر رفت همه آنها را که در خود هضم و جذب کرده بود نیز با خود میبرد. این است که افرادی که زمانی متدین بوده و سپس بیدین شدهاند از بیدینهای اوّلی خشنتر و بیعاطفهتر و خطرناکتر میشوند.
اما خطرناکتر از این طبقه، متدینان منحرفشده و کجسلیقه خشکه مقدساند. این طبقه علاوه بر اینکه عواطف انسانیشان تحتالشعاع عاطفه دینی قرار گرفته و از تأثیر مستقل افتاده، نیروی دین به حکم اینکه منحرف شده اثر خود را نمیبخشد و از آن طرف چون زائل نشده و به صورت انحرافی کار میکند به همان قدرت که مقتضای نیروی دین است فعال است. اینها دیگر از هر سبع خطرناکتر و وحشتناکترند.
تاریخ نشان میدهد که بیرحمانهترین جنگها، کشتارها، زجر و شکنجهها به وسیله خشکه مقدسان صورت گرفته است. بزرگترین نمکنشناسیها را اینها انجام میدهند زیرا «یحْسَبونَ انَّهُمْ یحْسِنونَ صُنْعاً». جنگهای صلیبی، جنگهای خوارج، حتی فاجعه کربلا ساخته دست این طبقه است.
استاد مطهری/پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، ص۷۵-۷۴
✍️ امام محمد غزالی در احیاءالعلوم و کیمیای سعادت و دیگر مؤلفاتش این سخن را تکرار کرده است که:
زنهار تا خود را آراسته و پیراسته نسازی، به اصلاح دیگران مپرداز.
تا خود، مار در گریبان داری از دیگران چه دفعِ مگس میکنی؟
مَثَلِ تو همان است که افعی در جامه دارد و بادبیزن بدست گرفته مگس از دیگران میپراند.
👤 استاد جلال الدین همایی
📗 غزالی نامه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس تفسیر سلام
تفسیر موضوعی سلامت (جسمی، روانی ،اجتماعی ومعنوی) در قرآن کریم
چهارشنبه: ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
استاد: آیت الله دکتر رضائی بیرجندی
حوزه علمیه حضرت آیت الله فاضل و دفتر شهید فاضل رحمت الله علیهما
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
تلگرام
https://t.me/oloolalbab33
گروه واتساپ
https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK
ایتا
https://eitaa.com/oloolalbab33
درس تفسیر سلام
تفسیر موضوعی سلامت (جسمی، روانی ومعنوی) در قرآن کریم
چهارشنبه: ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
استاد: آیت الله دکتر رضائی بیرجندی
حوزه علمیه حضرت آیت الله فاضل و دفتر شهید فاضل رحمت الله علیهما
موسسه قرآن و علوم (اولوالالباب)
تلگرام
https://t.me/oloolalbab33
گروه واتساپ
https://chat.whatsapp.com/C8LKi8cnXvZFUfLRiDo0TK
ایتا
https://eitaa.com/oloolalbab33
زین ماتمى که چشم ملائک ز خون ترست/ گویا عزاى صادق آل پیغمبرست
بیست و پنجم شوال سالروز شهادت جانگداز ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، مؤسس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (ع) است، روزی که جهان تشیع در عزای امام صدق و صفا، فاتح قله های دانش، بزرگ پرچمدار شيعه راستین علوی، به عزا می نشیند و اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ اِلَی اللّه ـ یا وَجیها عِنْدَ اللّه، اشفع لنا عند اللّه سر میدهد.
فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه و جانگداز ششمین کوکب تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)، به محضر مقدس منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) و بر تمامی مسلمانان و حقيقتگرايان مجاهد و پويندگان طريقت. تسلیت و تعزیت عرض می نمایم .
التماس دعا🤲
نائومی کلاین، عید فصح برای عبور از صهیونیسم: درسی برای ما،
محمود دلخواسته
نائومی کلاین یکی از اساتید و معتبرترین متفکرین یهودی در جهان و مولف کتابهای بسیاری از جمله: «دکترین شوک: ظهور سرمایه داری فاجعه» و«این همه چیز را عوض می کند: سرمایه داری در برابر محیط زیست» می باشد، در تظاهرات یهودیان مخالف نسل کشی فلسطینی ها بدست ارتش اسرائیل و حمایت اکثریت مردم اسرائیل و در مراسم عید فصح که جشن آزادی یهودیان از بردگی فرعون و خروج از مصر می باشد، یکی از تاریخی ترین و موثرترین سخنرانی های خود را بیان کرد.
در این سخنرانی، کلاین، با استفاده بسیار هشیارانه ای از داستان «خروج» در جشن فصح، در حوالی خانه چاک شومر، رئیس یهودی مجلس سنای آمریکا، و در حضور یهودیان طرفدار صلح و مخالف آپارتاید، اعلام کرد که خروج یهودیان از صهیونیسم آغاز شده است. او با استفاده از داستانهای تورات، صهیونیسم را «گوساله سامری» طلایی و بتی دیگر، که بار دیگر بسیاری از یهودیان را به انحراف برده است معرفی کرد و عنوان نمود:
« ما در مورد بت های دروغین صحبت می کنیم. درباره گرایش انسان به پرستش ناپسند و درخشان، نگاه به صغیر و مادی تا بزرگ و متعالی. آنچه من می خواهم امشب در این جشن فصح انقلابی و تاریخی در خیابان ها به شما بگویم این است که بسیاری از مردم ما، یک بار دیگر یک بت دروغین را می پرستند. این بت آنها را هیجان زده کرده است و مست آن شده اند و هتک حرمت کرده اند. این بت دروغین صهیونیسم نام دارد.»
کلاین ادامه داد که صهیونیسم، بسیاری از مردم ما را عمیقا غیر اخلاقی کرده است و آنها دین یهود را به کناری گذاشته اند و اینکه ده فرمان ما می گوید مرتکب قتل مشو و ما مرتکب جنوساید (هولاکاست) فلسطینی ها می شویم. می گوید دزدی نکن و ما سرزمین آباء و اجدادی فلسطینی ها را به قیمت کشتن و آواره کردن آنها دزدیده ایم.
ادامه می دهد که در تورات منحوس ترین جنایت، کودک کشی است که فرعون مرتکب آن شد و موسی از آن جان بدر برد و حال این ماییم که فرعون وار، فرزندان فلسطینی ها را کشتار می کنیم:
«از همان ابتدا، این منجر به نوع زشتی از آزادی شد که کودکان فلسطینی را نه به عنوان مردم، بلکه به عنوان یک تهدید جمعیتی می دید - همانطور که فرعون در کتاب خروج، از جمعیت فزاینده بنی اسرائیل می ترسید و بنابراین دستور کشتن پسرانش را صادر کرد. صهیونیسم ما را به این لحظه فاجعه کشانده است و زمان آن فرا رسیده است که آن به وضوح بگوییم که (صهیونیسم) همیشه ما را به اینجا کشانده است. (1) و اینکه بت دروغین و گوساله طلایی صهیونیسم سبب شده است که آزادی یهودیان را از طریق کشتار کودکان فلسطینی با بمبهای خوشه ای ببینیم و اینکه:
«صهیونیسم بت دروغینی است که به هر ارزش یهودی، از جمله ارزشی که ما برای پرسشها قائل هستیم، خیانت کرده است.»کلاین سخن از این گفت که دین یهود، دولت قومی/ethnic state را برنمی تاید و دینی جهانی است و اینکه:
«ما به دنبال رهایی یهودیت از یک دولت قومی هستیم که میخواهد یهودیان همیشه بترسند، میخواهد فرزندان ما بترسند، میخواهند ما باور کنیم که جهان علیه ماست، به سوی قلعه و زیر گنبد آهنین آن میدویم. یا حداقل تسلیحات و کمک های مالی را حفظ کنید.»
ادامه می دهد که نتانیاهو تنها نیست و جهانی که او را خلق کرد و جهانی را که او خلق کرده است هیچ نیست جز ایدئولوژی قومیت گرا و نژاد پرست صهیونیسم. (2)
در آخر کار خطاب به چاک شومر(های) دنیا (یعنی فرعونهای زمان) پیام می دهد:
"نمی گوییم مردم ما را رها کنید (همانگونه که فرعون به یهودیان اجازه خروج داد) بلکه می گوییم: «ما قبلاً رفته ایم. و فرزندان شما نیز آنها اکنون با ما هستند.» (3)
درسی برای ما
نائومی کلاین یک یهودی سکولار و فمینیست محیط زیستی است. (4) با این وجود و از آنجا که متفکر بودن کنشگری است و نه کنش پذیری و در نتیجه نه دین ستیز که ناقد دین. چنین متفکری، به نقش عمیق دین در فرهنگ و فرهنگ سازی، چه از نوع سازنده و چه از نوع مخرب آن آگاه است. اینگونه است که او می بیند ایدئولوژی صهیونیسم که در واقع ریشه در ناسیونالیسم نژادی اروپا در قرون 19 و 20 و بخصوص ناسیونالیسم نژادپرست آلمانی دارد.(5) و ایدولوژی استعماری است، چگونه یهودیت را از طریق از خود بیگانه کردن آن، به سرقت برده است. می بیند که نژادپرستی، نقاب دین بر صورت زده و یهودیت را به نفع خود مصادره کرده و اینگونه، این گوساله سامری، توانسته است بسیاری از یهودیان را آنگونه به انحراف بکشد که اینک قربانیان هولاکاست و جنوساید قرن بیستم، به مرتکبان هولاکاست در قرن بیست و یکم تبدیل شده اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗عنوان كتاب : آرام بخش دلها در مصیبت و بلایا
🖋نویسنده اثر : زین الدین بن نورالدین علی بن احمد عاملی جُبَعی
📚ناشر كتاب : موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
📝مترجم: حاج شیخ عبدالحمید واسطی
🗣 فصل چهارم
https://eitaa.com/isinpublication
علامه طباطبایی در اشاره یکی از اشعارش می فرماید: «در ایام تحصیل که در نجف بودم، مدتی ارتباط با ایران به سختی برقرار بود که موجب فقد زمینه مالی و کمبود وسایل اولیه رفاه میشد. علاوه، گرمی هوا در نیمی از سال، برای ما مشکلات بیشتر فراهم میکرد. به همین جهت روزی خدمت علامه قاضی رسیدم و قصه دل با او گفتم، ایشان نصایحی فرمودند. آنگاه که از خدمت استاد مراجعت کردم، گویی آنچنان سبکبارم که در زندگی هیچگونه ملالی ندارم و مضمون پند ایشان را به صورت شعری درآوردم.»
حالا من هم آن شعر را می آورم تا این که آن را بخوانیم و شاد شویم:
دوش که غم پرده ما میدرید
خار غم اندر دل ما میخلید
در بَرِ استاد خرد پیشهام
طرح نمودم غم و اندیشهام
کاو به کف آیینه تدبیر داشت
بخت جوان و خرد پیر داشت
پیر خرد پیشه و نورانیام
برد ز دل زنگ پریشانیام
گفت که «در زندگی آزاد باش!
هان! گذران است جهان شاد باش!
رو به خودت نسبت هستی مده!
دل به چنین مستی و پستی مده!
زانچه نداری ز چه افسردهای
و زغم و اندوه دل آزردهای؟!
گر ببرد ور بدهد دست دوست
ور بِبَرد ور بنهد مُلک اوست
ور بِکِشی یا بکُشی دیو غم
کج نشود دست قضا را قلم
آنچه خدا خواست همان میشود
وانچه دلت خواست نه آن میشود