📔 #اصول_فقه
🔖 تعریف علم اصول فقه
✍ اصول فقه، علمی است که در آن از قواعدی بحث میشود که نتیجۀ آنها در استنباط حکم شرعی مورد استفادۀ مجتهد قرار میگیرد. از این رو، علم اصول فقه نسبت به علم فقه، علمی ابزاری است که فقیه به وسیلۀ آن میتواند احکام شرعی فرعی را از منابع آنها یعنی کتاب، سنّت، اجماع و عقل استنباط کند.
🔖 موضوع اصول فقه
✍ موضوع علم اصول، هر چیزی است که صلاحیت داشته باشد در مسیر استنباط احکام قرار گیرد.
🔖 تقسیمات کلی مباحث اصول
✍ مباحث اصولی به طور کلی به ۴ قسم تقسیم میشوند:
◾️) مباحث الفاظ كه در آن از مدلول و ظاهر الفاظى بحث مى شود كه در طريق استنباط احكام شرع قرار دارند يعنى الفاظى كه اختصاص به استنباط حكم خاص و شرايط خاصى نداشته باشند بلكه كليت داشته و در تمام استنباطها دخالت دارند مثل ظهور صيغه امر در وجوب.
◾️) مباحث عقليه كه در اين بخش از احكام كلى عقل كه در طريق استنباط نقش دارند بحث مى شود مثل حكم عقل بوجود ملازمه بين وجوب يك شى ء و وجوب مقدمه آن يا حكم عقل به اينكه امر به يك شى ء اقتضا دارد نهى از ضد آن را و امثال اين گونه مباحث.
◾️) مباحث حجج و امارات كه در اين قسمت بحث مى شود از ادله اى كه حجيت داشته و قابل استناد هستند مثلا بحث مى شود كه آيا خبر واحد حجت است يا نه؟
◾️) مباحث اصول عمليه كه در اين بخش از محل رجوع مجتهد در موقع فقدان دليل، بحث مى شود.
🏷 منبع: الموجز آقای جعفر سبحانی
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔 #تفسیر سوره حمد
📖 آیه(۱)
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(1)
🔖 علت ابتداء هر سوره با بسمالله
✍ و اما اينكه اين نام شريف بر سر هر سوره تكرار شده ، نخست بايد دانست كه خداى سبحان كلمه (سوره) را در كلام مجيدش چند جا آورده، از آن جمله فرموده: (فأتوا بسورة مثله)، و فرموده: (فأتوا بعشر سور مثله مفتريات) و فرموده: (اذا انزلت سورة)، و فرموده: (سورة انزلناها و فرضناها). از اين آيات مىفهميم كه هر يك از اين سورهها طائفهاى از كلام خدا است، كه براى خود و جداگانه، وحدتى دارند، نوعى از وحدت ، كه نه در ميان ابعاض يك سوره هست، و نه ميان سورهاى و سورهاى ديگر.
و نيز از اينجا مىفهميم كه اغراض و مقاصدى كه از هر سوره بدست مى آيد مختلف است، و هر سورهاى غرضى خاص و معناى مخصوصى را ايفاء مى كند، غرضى را كه تا سوره تمام نشود آن غرض نيز تمام نمى شود، و بنا بر اين جمله (بسم الله) در هر يك از سورهها راجع به آن غرض واحدى است كه در خصوص آن سوره تعقيب شده است.
💬 ادامه دارد لطفا با ما همراه باشید....
🏷منبع: ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه: 27
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
#لمعه
🔰مسائلی از کتاب نکاح
چنانچه فردی،غلام یا رجلی را وطء نماید، موجب حرمت ابدی مادر،دختر و خواهر فرد موطوئه بر موقب می گردد.
بنا بر قول اصح در کتاب لمعه،ازدواج با زن زنا کار حرام نبوده ولی کراهت دارد.
چنانچه همسر مردی،زنا کرده باشد و چنانچه اصرار بر ادامه آن داشته باشد،بنا بر قول اصح،بر آن مرد (شوهرش) حرام نمی شود.
حکم وطء به شبهه و زنای سابق بر عقد،حکم صحیح در مصاهره می باشد.یعنی موجب حرمت موطوئه بهما بر پدر و فرزند واطی و موجب حرمت مادر و دخترش بر خود واطی می گردد.
منبع:لمعه شریفه #پایه_پنج
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#بلاغت
🔖 ایجاز
✍ ایجاز قرار دادن معانی بسیار، در الفاظی است که از آن معانی کمتر است در حالی که آن عبارت به روشنی و وضوح، مقصود را برساند.
مانند: خُذِ العفوَ و امُر بالعرفِ...ای رسول شیوه عفو و بخشش پیشه کن و به نیکوکاری فرمان بده و از مردم نادان روی بگردان.
✳️ ایجاز بر دو گونه است:
ایجاز (قصر) و (حذف)
➖ ایجاز قصر در بردارنده معانی بسیار و الفاظ اندک است و در آن چیزی محذوف نیست. مانند: و لکم فی القصاص حیاة.
در قصاص کردن برای شما زیستن و حیات است.
➖ ایجاز حذف آن است که چیزی را که حذفش به کلام، آسیب نمی رساند حذف کنیم در جایی که قرینه لفظی یا معنوی بر محذوف دلالت کند. مانند:
حذف حرف(ن)در لَم اکُ بغیاً.(لم اکن بغیا)
🏷 منبع: جواهر البلاغه
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
👈🏻 بانک نمونه سوالات امتحانی پایههای #اول تا #دهم.
مرکز مدیریت حوزههای علمیه بانک سئوالات امتحانات مختلف اعم از سطوح عالی ویژه طلاب برادر سراسر کشور را راه اندازی نموده است، طلاب گرامی جهت استفاده از این نمونه سؤالات به صورت رایگان به بخش نمونه سئوالات در سامانه آموزش حوزههای علمیه مراجعه نمایند.
📡 www.quiz.ismc.ir
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#مغنی
🔖 ثَمَّ
✍ اسمی که اشاره می شود به وسیله آن به سوی مکان دور و آن ظرف غیر متصرف است و همیشه مفعول می باشد و بر آن حرف تنبیه مقدم نمیشود و حرف خطاب از آن موخر نمی شود.
🔖 ثُمَّ
✍ این حرف عطف است که اقتضا می کند سه امر را:
➖ تشریک در حکم (معطوف علیه با معطوف در حکم یکی است)
➖ ترتیب (حکم ابتدا شامل معطوف علیه شده بعد شامل معطوف شده.)
➖ مهلت (یعنی بین معطوف علیه و معطوف فاصله زمانی است).
نکته:
چون مخرج "ث" با "ف" یکی است به همین دلیل برخی ثم را فم خواندن.
🏷 منبع: مغنی الاریب
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#نحو
🔖 احکام اسم تفضیل
✍ هرگاه اسم تفضیل با (مِن) استعمال شود همیشه مفرد مذکر آورده می شود، خواه موصوفش مذکر باشد یا مونث، جمع باشد یا مفرد یا تثنیه مانند: هند افضل من عمر، الزیدان افضل من بکر.
✍ گاه (من) با ما بعدش حذف می شود مانند الله اکبر و تقدیر آن چنین است: الله اکبر من ان یوصف.
✍ هرگاه اسم تفضیل با ال استعمال شود، دیگر من همراه آن به کار نمی رود.
✍ اسم تفضیل بنا به عقیده تمامی علماء نحو ضمیر مستتر را رفع می دهد، مانند: زید افضل من عمر که در اینجا افضل به (هو) رفع داده که به زید بر می گردد.
🏷 منبع:سیوطی
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
#تجوید
🔖 اطباق
✍ اطباق در لغت به معنای (منطبق شدن و روی هم قرار گرفتن دو سطح می باشد) و در اصطلاح قرائت، عبارت است از: (منطبق شدن بخشی از سطح زبان با سقف دهان در هنگام تلفظ حرف).
◽️حروف دارای صفت اطباق را(مُطبِقَه)می گویند.
◽️حروف مطبقه چهار حرف می باشند و عبارتند از: ص،ض،ط،ظ.
◽️این صف موجب درشت تر و پر حجم تر ادا شدن حروف مطبقه از سایر حروف استعلاء می شود.
🏷 منبع:روانخوانی و تجوید قرآن کریم
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#اخلاق
🔖 همیشه توجه مان به عیوب خودمان باشد
✍ بی عیب ما نداریم در دنیا و ما باید همیشه توجه مان به آن عیوب خودمان باشد ... و انسان که بخواهد برای خدا کار بکند و به مقام انسانیت برسد، باید همیشه دنبال این باشد که ببیند چه عیبی دارد. دنبال این نباشد که ببیند چه حسنی دارد.
✍ برای این که ، دنبال این که چه عیبی دارد ، می شود انسان در صدد رفع آن برآید ، و دنبال این که چه حسنی دارد پرده می شود در چشم انسان و نمی تواند عیوب خودش را ببیند.
(امام خمینی (ره ) ، صحیفه نور ، ج 17 ، ص 161)
🏷 منبع: بزرگترین کانال درس اخلاق
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
#منهای_علمی
📡 #اطلاعيه_زائرسرا (#خرداد_ماه1401)
🌺دفتر آیتالله مکارم شیرازی حفظه الله🌺
✅ ثبت نام جهت اسکان در زائر سرای امام باقر و امام صادق عليهم السلام #مشهد_مقدس تحت اشراف دفتر آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله
🍃 از سوی مسئول زائرسرای امام باقر و امام صادق علیهما السلام مشهد مقدس اعلام شد:
به اطلاع کلیه زائرین گرامی می رساند، سیستم رزرو خرداد ماه ۱۴۰۱ (محدوده ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ تا ۱۴۰۱/۰۳/۳۱) از روز شنبه مورخ «۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ساعت ۱۰ صبح»، استثنائاً بدون قرعه کشی قابل رزرو و برای عموم آزاد خواهد بود؛ لذا زائرین عزیز می توانند با ورود به سیستم و انتخاب گزینه "رزرو" درخواست خود را ثبت نمایند.
▫️طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا پذیرش افراد فقط با کارت واکسن امکان پذیر خواهد بود، لذا همراه داشتن کارت واکسن (افراد بالای ۱۲ سال) هنگام پذیرش الزامی است.
▫️در صورت اجرای محدودیت های ترافیکی زائرینی که با وسیله شخصی خود اقدام به سفر کرده و پس از مهلت تعیین شده انصراف دهند، طبق روال شامل جریمه خواهند شد.
جهت رزرو در ماه مبارک رمضان و اردیبهشت نیز کاربران می توانند با مراجعه به بخش کاربری و انتخاب گزینه رزرو، در صورت وجود جای خالی و انصرافی، تاریخ مورد نظر خود را رزرو نمایند.
🌐 لینک ثبتنام: zaer.makarem.ir
☎️تلفن تماس: 37840007-025
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#حدیث
🔖 موضوع: زبان
✳️ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
➖ عَوِّدْ لِسانَكَ حُسنَ الكَلامِ تَأمَنِ المَلامَ
👈 زبان خود را به نکوگویی عادت بده، تا از ملامت محفوظ مانى
🏷 منبع: غررالحكم
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
#سفارش_آیت_الله_بهجت
#کتاب_جهاد_با_نفس
#فصل_شانزدهم: باب وجوب حسن ظنّ به خداوند و تحریم بدگمانی نسبت به خدا
🍃🌸سِنان بن طَریف گوید: از حضرت آقا امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرمود:
✨بر مؤمن سزاوار است که چنان از خداوند بترسد که گوئیا نزدیک است که به آتش افکنده شود و چنان به رحمت او امیدوار باشد که گوئیا از اهل بهشت است.
💫سپس فرمود:خداوند تبارک و تعالیٰ در نزد گمان بنده اش به خود حاضر است؛ اگر گمانش به او خیر باشد، خداوند هم خیر برایش پیش می آورَد و اگر گمانش بد باشد، خداوند هم بد برایش پیش می آورَد.
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e