eitaa logo
علوم حوزوی «تقریرات»
1.1هزار دنبال‌کننده
3 عکس
2 ویدیو
0 فایل
﷽ ✅ بهترین كانال #علمی_حوزوی كشور با متفاوت ترین روش با برنامه به تمام اهدافت برس🌹 ➖ خواهران ➖ برادران 📩 راه ارتباطی: ⁦👇🏻⁩ @modiriat_313 كانال تحت پوشش هيچ ارگان و نهادی فعاليت نمی‌كند‌ و شخصی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 🔖معاد ✍ شرايع آسماني، همگي در لزوم ايمان به جهان آخرت اتفاق نظر دارند. عموم پيامبران، همراه دعوت به توحيد، از معاد و حيات پس از مرگ نيز سخن گفته و ايمان به جهان آخرت را در سرلوحه برنامه خود قرار داده اند. ✍ بر اين اساس، اعتقاد به قيامت از اركان ايمان در اسلام است. مسئله معاد هرچند در عهدين در عهد جديد به صورتي روشن تر مطرح شده است، ولي قرآن بيش از كتب آسماني ديگر به اين موضوع پرداخته و بخش عظيمي از آيات اين كتاب به آن اختصاص يافته است. ✍ در قرآن از معاد به نامهاي مختلفي ياد شده است، مانند: يوم القيامة، يوم الحساب، اليوم الآخِر، يوم البعث، وغيره، و اين همه اهتمام، به علت اين است كه ايمان و دينداري بدون اعتقاد به قيامت ثمربخش نيست. ✳️ اصل يكصد و چهارم: ✍ حكيمان و متكلمان اسلامي بر لزوم معاد و زندگي پس از مرگ دلايل مختلفي اقامه كرده اند، و الهام بخش آنان نيز در اقامه اين دلايل، قرآن كريم بوده است. از اين روي مناسب است كه برخي از دلايل قرآني را با برهان منطقی یادآور شويم: ۱)مقدمه اول: خداوند حق مطلق بوده، و فعل او نيز حق و از هرگونه باطل و لغو پيراسته است. ۲)مقدمه دوم: آفرينش بشر بدون وجود حياتي هدفمند و جاودانه، لغو وعبث خواهد بود، چنانكه مي‌فرمايد: (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً و أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ) (مؤمنون/۱۱۵): آيا پنداشته ايد كه شما را بيهوده آفريده ايم، وشمابه سوي ما باز نمي گرديد؟! :.نتیجه: عدل الهي ايجاب مي کند که با انسان های نیکو کار و بد کار یکسان برخورد نشود. 🏷 منبع: عقاید امامیه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 ✴️ زمان ولادت پیامبر() ✳️ عموم سیره نویسان اتفاق دارند که تولد پیامبر گرامی در عامل الفیل در سال ۵۷۰ میلادی بوده است. زیرا آن حضرت به طور قطع، در سال ۶۳۲ میلادی درگذشته است، و سن مبارک او ۶۲ تا ۶۳ بوده است. بنابراین ولادت او در حدود ۵۷۰ میلادی خواهد بود. ✴️ معجزاتی که با ولادت پیامبر(ﷺ)اتفاق افتاد: ✳️ ممنوع شدن شیاطین از رفتن به آسمان های هفتگانه و گرفتن خبر. ✳️ سرنگون شدن همه بت ها. ✳️ ترک برداشتن کنگره های طاق کسری و فروریختن چهارده کنگره آن. ✳️ خشک شدن دریاچه ساوه که برای ایرانیان مقدس بود. ✳️ سرنگون شدن تخت تمام سلاطین عالم و لال شدن آنها در آن روز. ✳️ باطل شدن سحر،ساحران و جادوی جادوگران و قطع شدن ارتباط کاهنان با همزادان شیطانی آنها. ✳️ آتش آتشکده فارس خاموش شد. ✳️ نوری از وجود آن حضرت به سوی آسمان بلند شد که شعاع آن فرسنگها راه را روشن کرد. ✳️ انوشیروان و موبدان خواب وحشتناکی دیدند. ✳️ آن حضرت ختنه شده و ناف بریده به دنیا آمد. ❤️❤️ 🏷منبع: کتاب تاریخ پیامبر 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖معامله سلف (نسیه) ✍ یعنی خریدار قیمت کالا را می پردازد تا در آینده جنس را تحویل بگیرد که معامله سلف نام دارد. ✳️ احکام معامله نسیه: ◽️ در معامله نسیه باید مدت کاملا معلوم باشد. پس اگر جنسی را بفروشد که قیمت آن را هر وقت از سفر برگشت بگیرد،چون مدت آن کاملا مشخص نشده، معامله باطل است. ◽️ اگر جنسی را نسیه بفروشد بعد از تمام شدن مدتی که قرار گذاشته اند می تواند پول آن را مطالبه نماید، ولی اگر خریدار نتواند بپردازد باید به او مهلت دهد. ◽️ اگر به کسی که قیمت جنسی را نمی داند مقداری نسیه دهد و قیمت آن را به او نگوید، معامله باطل است، ولی اگر به کسی که قیمت نقدی جنس را می داند نسیه بدهد و گران تر حساب کند؛ مثلا بگوید: جنسی را که به تو نسیه می دهم ده درصد گران تر از نقد حساب میکنم و او قبول کند، اشکال ندارد. ◽️ اگر در معامله نسیه، فروشنده در ضمن شرط کند که اگر مشتری زودتر از وقت معین قیمت را پرداخت کرد مقداری از آن را کم کند اشکال ندارد. 🏷 منبع: آموزش فقه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 تعریف علم اصول فقه ✍ اصول فقه، علمی است که در آن از قواعدی بحث می‌شود که نتیجۀ آن‌ها در استنباط حکم شرعی مورد استفادۀ مجتهد قرار می‌گیرد. از این رو، علم اصول فقه نسبت به علم فقه، علمی ابزاری است که فقیه به وسیلۀ آن می‌تواند احکام شرعی فرعی را از منابع آن‌ها یعنی کتاب، سنّت، اجماع و عقل استنباط کند. 🔖 موضوع اصول فقه ✍ موضوع علم اصول، هر چیزی است که صلاحیت داشته باشد در مسیر استنباط احکام قرار گیرد. 🔖 تقسیمات کلی مباحث اصول ✍ مباحث اصولی به طور کلی به ۴ قسم تقسیم می‌شوند: ◾️) مباحث الفاظ كه در آن از مدلول و ظاهر الفاظى بحث مى شود كه در طريق استنباط احكام شرع قرار دارند يعنى الفاظى كه اختصاص به استنباط حكم خاص و شرايط خاصى نداشته باشند بلكه كليت داشته و در تمام استنباطها دخالت دارند مثل ظهور صيغه امر در وجوب. ◾️) مباحث عقليه كه در اين بخش از احكام كلى عقل كه در طريق استنباط نقش دارند بحث مى شود مثل حكم عقل بوجود ملازمه بين وجوب يك شى ء و وجوب مقدمه آن يا حكم عقل به اينكه امر به يك شى ء اقتضا دارد نهى از ضد آن را و امثال اين گونه مباحث. ◾️) مباحث حجج و امارات كه در اين قسمت بحث مى شود از ادله اى كه حجيت داشته و قابل استناد هستند مثلا بحث مى شود كه آيا خبر واحد حجت است يا نه؟ ◾️) مباحث اصول عمليه كه در اين بخش از محل رجوع مجتهد در موقع فقدان دليل، بحث مى شود. 🏷 منبع: الموجز آقای جعفر سبحانی 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 سوره حمد 📖 آیه(۱) بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ(1) 🔖 علت ابتداء هر سوره با بسم‌الله ✍ و اما اينكه اين نام شريف بر سر هر سوره تكرار شده ، نخست بايد دانست كه خداى سبحان كلمه (سوره) را در كلام مجيدش چند جا آورده، از آن جمله فرموده: (فأتوا بسورة مثله)، و فرموده: (فأتوا بعشر سور مثله مفتريات) و فرموده: (اذا انزلت سورة)، و فرموده: (سورة انزلناها و فرضناها). از اين آيات مى‌فهميم كه هر يك از اين سوره‌ها طائفه‌اى از كلام خدا است، كه براى خود و جداگانه، وحدتى دارند، نوعى از وحدت ، كه نه در ميان ابعاض يك سوره هست، و نه ميان سوره‌اى و سوره‌اى ديگر. و نيز از اينجا مى‌فهميم كه اغراض و مقاصدى كه از هر سوره بدست مى آيد مختلف است، و هر سوره‌اى غرضى خاص و معناى مخصوصى را ايفاء مى كند، غرضى را كه تا سوره تمام نشود آن غرض نيز تمام نمى شود، و بنا بر اين جمله (بسم الله) در هر يك از سوره‌ها راجع به آن غرض واحدى است كه در خصوص آن سوره تعقيب شده است. 💬 ادامه دارد لطفا با ما همراه باشید.... 🏷منبع: ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه: 27 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مسائلی از کتاب نکاح چنانچه فردی،غلام یا رجلی را وطء نماید، موجب حرمت ابدی مادر،دختر و خواهر فرد موطوئه بر موقب می گردد. بنا بر قول اصح در کتاب لمعه،ازدواج با زن زنا کار حرام نبوده ولی کراهت دارد. چنانچه همسر مردی،زنا کرده باشد و چنانچه اصرار بر ادامه آن داشته باشد،بنا بر قول اصح،بر آن مرد (شوهرش) حرام نمی شود. حکم وطء به شبهه و زنای سابق بر عقد،حکم صحیح در مصاهره می باشد.یعنی موجب حرمت موطوئه بهما بر پدر و فرزند واطی و موجب حرمت مادر و دخترش بر خود واطی می گردد. منبع:لمعه شریفه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 ایجاز ✍ ایجاز قرار دادن معانی بسیار، در الفاظی است که از آن معانی کمتر است در حالی که آن عبارت به روشنی و وضوح، مقصود را برساند. مانند: خُذِ العفوَ و امُر بالعرفِ...ای رسول شیوه عفو و بخشش پیشه کن و به نیکوکاری فرمان بده و از مردم نادان روی بگردان. ✳️ ایجاز بر دو گونه است: ایجاز (قصر) و (حذف) ➖ ایجاز قصر در بردارنده معانی بسیار و الفاظ اندک است و در آن چیزی محذوف نیست. مانند: و لکم فی القصاص حیاة. در قصاص کردن برای شما زیستن و حیات است. ➖ ایجاز حذف آن است که چیزی را که حذفش به کلام، آسیب نمی رساند حذف کنیم در جایی که قرینه لفظی یا معنوی بر محذوف دلالت کند. مانند: حذف حرف(ن)در لَم اکُ بغیاً.(لم اکن بغیا) 🏷 منبع: جواهر البلاغه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈🏻 بانک نمونه سوالات امتحانی پایه‌های تا . مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بانک سئوالات امتحانات مختلف اعم از سطوح عالی ویژه طلاب برادر سراسر کشور را راه اندازی نموده است، طلاب گرامی جهت استفاده از این نمونه سؤالات به صورت رایگان به بخش نمونه سئوالات در سامانه آموزش حوزه‌های علمیه مراجعه نمایند. 📡 www.quiz.ismc.ir 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 ثَمَّ ✍ اسمی که اشاره می شود به وسیله آن به سوی مکان دور و آن ظرف غیر متصرف است و همیشه مفعول می باشد و بر آن حرف تنبیه مقدم نمیشود و حرف خطاب از آن موخر نمی شود. 🔖 ثُمَّ ✍ این حرف عطف است که اقتضا می کند سه امر را: ➖ تشریک در حکم (معطوف علیه با معطوف در حکم یکی است) ➖ ترتیب (حکم ابتدا شامل معطوف علیه شده بعد شامل معطوف شده.) ➖ مهلت (یعنی بین معطوف علیه و معطوف فاصله زمانی است). نکته: چون مخرج "ث" با "ف" یکی است به همین دلیل برخی ثم را فم خواندن. 🏷 منبع: مغنی الاریب 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 احکام اسم تفضیل ✍ هرگاه اسم تفضیل با (مِن) استعمال شود همیشه مفرد مذکر آورده می شود، خواه موصوفش مذکر باشد یا مونث، جمع باشد یا مفرد یا تثنیه مانند: هند افضل من عمر، الزیدان افضل من بکر. ✍ گاه (من) با ما بعدش حذف می شود مانند الله اکبر و تقدیر آن چنین است: الله اکبر من ان یوصف. ✍ هرگاه اسم تفضیل با ال استعمال شود، دیگر من همراه آن به کار نمی رود. ✍ اسم تفضیل بنا به عقیده تمامی علماء نحو ضمیر مستتر را رفع می دهد، مانند: زید افضل من عمر که در اینجا افضل به (هو) رفع داده که به زید بر می گردد. 🏷 منبع:سیوطی 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 اطباق ✍ اطباق در لغت به معنای (منطبق شدن و روی هم قرار گرفتن دو سطح می باشد) و در اصطلاح قرائت، عبارت است از: (منطبق شدن بخشی از سطح زبان با سقف دهان در هنگام تلفظ حرف). ◽️حروف دارای صفت اطباق را(مُطبِقَه)می گویند. ◽️حروف مطبقه چهار حرف می باشند و عبارتند از: ص،ض،ط،ظ. ◽️این صف موجب درشت تر و پر حجم تر ادا شدن حروف مطبقه از سایر حروف استعلاء می شود. 🏷 منبع:روانخوانی و تجوید قرآن کریم 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 همیشه توجه مان به عیوب خودمان باشد ✍ بی عیب ما نداریم در دنیا و ما باید همیشه توجه مان به آن عیوب خودمان باشد ... و انسان که بخواهد برای خدا کار بکند و به مقام انسانیت برسد، باید همیشه دنبال این باشد که ببیند چه عیبی دارد. دنبال این نباشد که ببیند چه حسنی دارد. ✍ برای این که ، دنبال این که چه عیبی دارد ، می شود انسان در صدد رفع آن برآید ، و دنبال این که چه حسنی دارد پرده می شود در چشم انسان و نمی تواند عیوب خودش را ببیند.  (امام خمینی (ره ) ، صحیفه نور ، ج 17 ، ص 161) 🏷 منبع: بزرگترین کانال درس اخلاق 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📡 () 🌺دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه الله🌺 ✅ ثبت نام جهت اسکان در زائر سرای امام باقر و امام صادق عليهم السلام تحت اشراف دفتر آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله 🍃 از سوی مسئول زائرسرای امام باقر و امام صادق علیهما السلام مشهد مقدس اعلام شد: به اطلاع کلیه زائرین گرامی می رساند، سیستم رزرو خرداد ماه ۱۴۰۱ (محدوده ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ تا ۱۴۰۱/۰۳/۳۱) از روز شنبه مورخ «۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ساعت ۱۰ صبح»، استثنائاً بدون قرعه کشی قابل رزرو و برای عموم آزاد خواهد بود؛ لذا زائرین عزیز می توانند با ورود به سیستم و انتخاب گزینه "رزرو" درخواست خود را ثبت نمایند. ▫️طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا پذیرش افراد فقط با کارت واکسن امکان پذیر خواهد بود، لذا همراه داشتن کارت واکسن (افراد بالای ۱۲ سال) هنگام پذیرش الزامی است. ▫️در صورت اجرای محدودیت های ترافیکی زائرینی که با وسیله شخصی خود اقدام به سفر کرده و پس از مهلت تعیین شده انصراف دهند، طبق روال شامل جریمه خواهند شد. جهت رزرو در ماه مبارک رمضان و اردیبهشت نیز کاربران می توانند با مراجعه به بخش کاربری و انتخاب گزینه رزرو، در صورت وجود جای خالی و انصرافی، تاریخ مورد نظر خود را رزرو نمایند. 🌐 لینک ثبت‌نام: zaer.makarem.ir ☎️تلفن تماس: 37840007-025 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e