فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲
میدانیم که بنا نیست همهی بیماران شفا پیدا کنند یا همهی اسیران آزاد شوند، اما در ادعیه به ویژه #دعا ی #ماه_مبارک_رمضان «اللهم اشف کل مریض» و «اللهم فک کل اسیر» و... میخوانیم.
دعایی که قرار نیست مستجاب شود، چه خاصیتی دارد؟
یکی از خاصیتهای چنین دعایی، نشان دادن وسعت وجود و سطح دغدغهی انسان است. آدمی که دغدغه و نیازش بهبودی «همه»ی مریضهاست، حتا آنها که نمیشناسد و حتا کسانی که با او همعقیده و هممذهب و همنژاد نیستند، بندهای است بزرگ، نه موجودی حقیر.
در این روز و شبهای ماه #رمضان که زمان «تفکر» است، این پرسش برای تامل مناسب است.
به نظر شما دعاهای غیرمستجاب چه خاصیتی دارند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۳
«کلا، ان الانسان لیطغی» (علق ۶) چند تاکید لفظی دارد که اگر بخواهیم درست ترجمهاش کنیم، چیزی میشود شبیه «حتمن، حتمن، حتمن هر انسانی سرکشی میکند» سرکشی در برابر خداوندش... این سرکشی فقط یک شرط دارد «ان رآه استغنی» (علق ۷) به محض اینکه احساس بینیازی کند.
چارهای نداریم جز اینکه یا سرکشی کنیم، یا جلو حس بینیازی و استغنایمان را بگیریم.
چه چیزی مثل گدایی و خواهش این حس بیاساس را از بین میبرد؟ و چه کسی جز خدا ارزش دست دراز کردن دارد؟
دعاها چه استجابتشان یقینی باشد، چه امکان استجابتشان نباشد، دست کم قاتل استغنای انسان خواهند بود...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۴
«إنّا لله و إنّا الیه راجعون» این ذکر قرآنی بر خلاف تصور عمومی مخصوص مجالس ختم و از دست دادن عزیزان نیست بلکه در زمان مصیبت جاری میشود. «الذین اذا اصابتهم مصیبة...»
و مصیبت یعنی سختی و تنگنا. از این رو هر گاه سختی بر روح انسان فشار میآورد جای این ذکر است.
و این ذکر دو یادآوری دارد:
۱. «إنّا لله» یادمان باشد ما مال خداییم. بیصاحب نیستیم. و کسی که صاحبی چون او دارد سختیای جز دوری صاحبش نخواهد داشت.
۲. «و إنّا الیه راجعون» مژدهی بازگشت به مالک و اصلمان هر سختی را آسان میکند.
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
بازجوید روزگار وصل خویش
.
پ.ن:
این بار سحر که برسد، نبودنش هفت ساله میشود. لطف میکنید اگر صلواتی هدیه کنید به روح مادرم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۵
#ماه_مبارک_رمضان ویژگیهای عجیبی دارد. برکات و فضیلتهایی که کارهای معمولی یک انسان را همسطح عبادت، و عبادتهای کوچک را همتراز عبادتهای دستنیافتنی میکند.
گاهی گمان میشود این فضیلتها برای روزهداران این ماه عزیز است و کسی که به هر دلیل قادر نیست روزه بگیرد بهرهای ندارد. پیامبر گرامی اسلام در خطبهی شعبانیه خطاب به عموم مسلمانان میفرماید: «أنفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عبادة...» (نفس کشیدنهایتان در این ماه تسبیح است و خوابتان در این ماه #عبادت است...»
این خطاب، برای همهی میهمانان «ضیافة الله» است، نه تنها کسانی که توان و شرایط روزه دارند. پس معذوران از روزه نیز امیدوارند که از #ماه_رمضان بهرهمند خواهند بود ان شاء الله.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۶
بعضی تصور میکنند برای اینکه دعایشان اجابت شود نباید زیاد بخواهند، پس بهتر است چیزهایی که اهمیت بیشتری دارد را بخواهند!
شاید تصورشان شبیه چراغ جادویی است که تنها سه #آرزو را برآورده میکند، نه بیشتر! در حالی که #دعا کاملن برخلاف این خیال است.
در #روایت توصیه شده همه چیز را از خدا بخواهید، حتا خواستههای روزمرهتان را، حتا نمک سفرهتان را...
در آیه ۲۰۰ سوره بقره کسی که اندک درخواست میکند و تنها دنیا را طلب میکند و از خدا میخواهد سرزنش شده و بعد از آن توصیه شده این طور دعا کنیم: «ربنا ءاتنا فی الدنیا حسنة، و فی الآخرة حسنه، و قنا عذاب النار»
از ما میخواهد کم نخواهیم. زیاد بخواهیم. خوبی #دنیا، خوبی #آخرت، رهایی از آتش که غایت بهره بردن از #ماه_مبارک_رمضان است...
همت بلند دار که مردان روزگار، از همت بلند به جایی رسیدهاند. در دعا کردن با حسن ظن به خدا و همت بلند از او طلب کنیم.
#رمضان #ماه_رمضان #منبر
معرفی کانال «سلمانیان کازرون»
وابسته به «گروه فرهنگی تبلیغی سلمان فارسی کازرون»
اعضای این گروه غالبا از فضلا و روحانیان کازرونی مقیم قم هستند.
تأسیس گروه: 1383 شمسی
کانال سلمانیان کازرون در این ایام به ترویج معارف شیعی به زبان و قلم فرزندان کازرون در فضای تلگرام و ایتا مشغول است.
@SalmaniyaneKazeroon
همراهی شما در این ماه مبارک، موجب افتخار است.
اگر قابل دانستید ما را به دوستانتان معرفی کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۷
هدیه به روح #شهید_قاسم_سلیمانی
شنیدهام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن میکند که بتوان گفت (#حافظ)
در وصلیم یا در فراق؟
یکی از تاملهایی که در #ماه_مبارک_رمضان شایسته است، فکر کردن دربارهی ربط و فاصلهی خودمان با خداست.
اگرچه خدایی که میشناسیم از رگ قلب نزدیکتر است، اما گاهی خودمان باعث فراق میشویم. «فالنفسُ غیرُ راضیةٍ بفراقک» (دعای #امام_حسین علیه السلام در روز عرفه)
این فراق دردناک را امیرالمومنین سختتر از عذاب جهنم میداند. «صَبَرتُ علیٰ عذابِک، فکیف أصبِرُ علیٰ فراقِک» (دعای کمیل)
در فراق درد و رنج میکشیم یا نه؟
حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت
(حافظ)
.
پ.ن: قصد کردم این یک دقیقههای ناقابل را تقدیم کنم هر بار به روح مطهر یکی از جاودانانِ شهید. باشد که خاک را به نظر کیمیا کنند...
.
#رمضان #ماه_رمضان #منبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۸
هدیه به روح #شهید #کریم_بادپیما
حضرت یونس -علی نبینا و آله و علیه السلام- بعد از ترک کردن قومشان به کام نهنگ میافتد. در شرایطی که امید به حد اقل میرسد و غم و اندوه ایشان را احاطه میکند «فنادیٰ فِی الظُلُمات أن لّا اله الا انت سبحانک إنّی کُنتُ مِنَ الظالمین» در تاریکی خدا را خطاب کرد که: خدایی جز تو نیست، منزهی تو و من از اهل ظلم بودم.
به همین جهت به این ذکر «ذکر یونسیه» گفته میشود. در روایتی از امام صادق -علیه السلام- نقل شده که تعجب میکنم از کسی که دچار غم و اندوه است و به ذکر یونسیه پناه نمیبرد...
در ادامهی این ذکر خداوند میگوید: «فَاستَجَبنا لَه و نَجّیناهُ مِن الغَم و کذٰلکَ نُنْجِی المؤمنین» پس او را اجابت کرذیم و از غم نجاتش دادیم. پ این چنین اهل ایمان را نجات میدهیم.
این ذکر که راه نجات از اندوه است، دو بخش دارد؛ یکی اقرار به خدای یگانهای که یگانهْ راهِ نجات و رهایی است، و دیگر اقرار به ظلم. پذیرش ظلم و خطا و پاک دانستن قادر متعال...
ایمان و امید به او، و پذیرش خطا، تنها راه رهایی از غم و بلاست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۹
هدیه به روح #شهید #مدافع_حرم #مرتضی_حسین_پور (#حسین_قمی)
«این نیز بگذرد...» این ضرب المثل کوتاه برای غم و شادی کاربرد دارد. آدمی وقتی در نقطهای میایستد، گمان میکند به انتهای دنیا رسیده. اگر در خوشی باشد، اندوه را به یاد نمیآورد. و اگر غمگین باشد، درکی از نشاط ندارد.
امیر المومنین علیه السلام میگوید: «الدهر یومان، یومٌ لک و یومٌ علیک» روزگار دو روز است. روزی در خدمت و موافق مرادت و روزی در برابر تو...
این بیان، حکایتی است از سنت الهی. روز و روزگار به خواست خدا در میان مردم میگردد. مردم یعنی هر انسانی، با هر مذهبی و هر عقیدهای و هر نژادی... گاهی غالب است و گاه مغلوب. اگر در پیروزیاش مغرور شود، یا در شکست بشکند، به انتها میرسد، در حالی که این نهایتش نیست...
«و تلک الأیام نُداوِلُها بین الناس...» (آل عمران ۱۴۰) کسی که این سنت خداوندی را بداند در هیچ اوجی و هیچ فرودی آرامشش را نمیبازد. چون میداند: چنین است رسم سرای درشت
گهی پشت به زین گهی زین به پشت...
(#فردوسی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۰
هدیه به روح #شهید #مدافع_حرم #محمد_مسرور
خداوند متعال در بنیان خلقت قواعدی قرار داده که بعضی از آنها مادی است. مثل قواعد فیزیک و شیمی، جاذبهی زمین، واکنشهای مواد و...
در کنار این قواعد مادی بعضی قواعد معنوی و غیر مادی را نیز وضع کرده است، که به آن #سنت_الهی گفته میشود.
همان طور که قواعد مادی مختص یک زمان و یک گروه نیست، سنت خداوندی نیز یکسان بوده و خواهد بود. « و لَن تَجِد لِسنتِ الله تبدیلاً...» یکی از این سنتها را خدا خطاب به پیامبرش بیان میکند تا تاکید کند که این قاعده برای رسول الله هم استثنا ندارد. «لَو کُنتَ فَظّاً غلیظَ القلب، لَانفضوا مِن حولک...» اگر بد اخلاق و سختدل بودی، از اطرافت پراکنده میشدند...
این سنت الهی است که انسانهای درشتخو و بدخلق، تنها خواهند بود...
.
.
.
پ.ن: یادم نمیآید از کسی خواسته باشم مطلبم را بازنشر کند.
اما حالا که لطف خدا شامل شد و در دهمین شب #ماه_مبارک_رمضان دهمین #یک_دقیقه_منبر را ارسال کردم، پیشنهاد میکنم اگر به نظرتان این یک دقیقهها میتواند برای دنیا و آخرت کسی مفید باشد یا دلی را آرام کند یا بزنگاه یادآوری باشد، بفرستید به اهلش...
بااسم یا بیاسم، با تصویر یا بیتصویر، متن یا صوت یا ویدیو... فرقی نمیکند!
.
.
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #منبر #خدا #قرآن #اسلام #اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۱
هدیه به روح #شهید #ابراهیم_هادی
.
«وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ...» (مائده ۸) دشمنیتان به عدهای باعث نشود دربارهشان از راه عدل خارج شوید.
این دستور قرآنی است. میتوانیم به خاطر بدیهای بعضیها، با آنها بد باشیم و دشمن. میشود اشکالها و ایرادهایشان را دید و نقد کرد و طرد... اما باید پرسید همهی گفتار و کردار بدها بد است؟ هنر عدالت ورزیدن اینجاست که با کسی دشمن باشیم و خوبیهایش را هم ببینیم. وگرنه دیدن خوبیهای خوبها و دوستانمان کار سخت و پیچیدهای نیست!
جالب اینکه خدای متعال حتا دربارهی افعال هم این عدالت را میآموزد. آنجا که سخن از شراب و قمار میگوید در عین اینکه این دو را آفت انسانیت و تکامل میداند، خوبیهایشان را نیز انکار نمیکند و به پیامبرش دستور میدهد وقتی مردم از «خمر» و «مَیسِر» میپرسند، بگوید در این دو گناه بزرگی است و منافعی هم برای مردم دارد، اگرچه گناه و ضررش از نفعش بزرگتر است...
«يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا...» (بقره ۲۱۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۲
هدیه به روح #شهید #مدافع_حرم #محسن_حججی
در زمان رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- که ابزار ضبطی جز حافظهی انسان و نوشتن نبوده، هنگام سخن گفتن حضرت، شنوندگان سعیشان بر حفظ کردن آیات و احادیث بوده. به طور طبیعی گاهی موفق به درک همهی سخنان نمیشدهاند و از ایشان میخواستهاند تا آهستهتر بیان بفرمایند.
میگفتند «راعنا» (از مادهی رعی) اما کافران با شنیدن این عبارت آن را به معنای دیگری تاویل میکردهاند. (از مادهی رعن، به معنای احمق داشتن)
برای همین آیه نازل میشود که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره ۱۰۴) کافران به خاطر تمسخر و بهانهجویی مبرا نیستند و مجازات خواهند شد، اما شما به جای «راعنا» بگویید «انظرنا» که همان معنی را دارد و جای برداشت غلط هم ندارد.
موضوعِ جابهجاییِ دو واژه این قدر مهم است که برایش آیه نازل شود و بخشی از معجزی جاودان باشد؟
در حقیقت این عبارت هشداری است به همهی مسلمانان در هر زمان و مکانی، که موقعیت برداشت غلط را برای کافران مهیا نکنند و به تعبیری گزک به دست دشمن ندهند.
#ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان #رمضان #اسلام #قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۳
هدیه به #شهید #مدافع_حرم حاج #عبدالله_اسکندری
.
فرعون ادعای خدایی داشت. «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ» (نازعات ۲۴) ادعایش گزاف و دروغ بود، اما شیوهی حکمرانیِ ویژهاش را هم بر اساس ادعایش ساخته بود.
در ماجرای بعثت حضرت موسی -علی نبینا و آله و علیه السلام- وقتی فرعون قصد داشت معجزهی آن حضرت را انکار کند از ساحران خواست تا در برابر همه جادویی کنند که ادعای نبوت باطل شود.
ساحران که گمان میکردند موفقیتشان حتمی است، از ابتدا وعدهی پاداش خواستند. «وَجَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ»
کار بزرگی میکردند و انتظار پاداش بزرگی داشتند. فرعون هم وعدهی بزرگترین پاداش را داد تا تشویقشان کند؛ تقرب... «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِين»
بالاترین پاداش هر کس مال و مانند آن نیست، بلکه قرار گرفتن در جمع مقربان است. چنان که در مناجاتهای اهل معنویت درخواست وصل است و تقرب.
ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیده
(#سعدی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۴
هدیه به #شهید #مدافع_حرم #امیر_سیاوشی
.
در #ماه_مبارک_رمضان معنویتی حاصل میشود که خیلیها دنبال #ذکر میگردند. کدام ذکر فایدهی مهمتری دارد؟ کدام ذکر ثواب بیشتری دارد؟
چند سال پیش شنیدم چند نفر از کسی که اهل فضل بود ذکر خواسته بودند و او هم توصیه به #سکوت کرده بود.
در سورهی مومنون دربارهی صفات مومن آمده: «وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (مومنون ۳) یعنی آنها کسانیاند که از «#لغو» دوری میکنند. و لغو یعنی کار و حرف بیهوده...
وقتی نگاه میکنیم میبینیم بسیاری از گفتههای ما نفعی برای دنیا و آخرتمان ندارد. یعنی بیهوده است و لغو...
به بیهوده گفتن مبر قدر خویش... (#سعدی)
خوب است این روزها ساعتی را نیت کنیم و قربتاً الی الله مشغول شویم به #ذکر_سکوت
.
#رمضان #ماه_رمضان #اذکار #اسلام #قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۵
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_سید_مهدی_جودی_ثانی
.
مستحب است ابتدای هر کار بسم الله بگوییم. به طور ویژه سر سفرهی غذا...
این بسم الله گفتن ظاهری دارد و باطنی. باطن این ذکر، یادآوری و توجه به چند چیز است:
۱. توجه به منشا... غذایی که بر آن بسم الله میگوییم از راه حلال و رضایت خدا حاصل شده یا از سرقت و غصب و کمفروشی و ربا و... این ذکر باید مانع حرام و شبهه باشد.
۲. «فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (عبس ۲۴) انسان باید به خوراکش نگاه و توجه کند. بسم الله یادآور این نگاه است که این خوردنی حلال است یا حرام. مورد رضایت خداست یا نه!
۳. یادآوری رازق... رزق و روزی محصول توان و هوش ما نیست، نتیجهی رحمت پروردگار است. بسم الله میگوییم تا یادمان باشد.
بر در شاهم گدایی نکتهای در کار کرد
گفت: بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود
(#حافظ)
.
#رمضان #ماه_مبارک_رمضان #ماه_رمضان #قرآن #اسلام #خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۶
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_محمد_جنتی
.
یک ابزار ساده، یک وسیلهی قابل فهم، یک محصول تجاری مثل گوشی موبایل، جزییاتی دارد که ممکن است تنها سازندهی اصلیاش آن را بداند. به همین خاطر هم ضمانت و گارنتی یک محصول را مشروط میکنند به اینکه توسط تعمیرکار غیرمجاز تعمیر نشود یا قطعهی متفرقهای جز آنچه سازنده مشخص میکند به کار نرود.
همهی این حرفها دربارهی وسیلهای است که قابل فهم و تجربه است. اما وقتی مفهوم پیچیده و عمیقی مثل #روح #انسان آسیب میبیند، چه کسی جز سازنده و سرچشمهی این روح از جزییاتش آگاه است و چارهی درمانش را میداند؟
«فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» (حجر ۲۹)
منشا و سرچشمهی روح آدمی خداست. و درمان زخمهای روح هم جز در دست او یافت نمیشود.
حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست
که آشنا سخن آشنا نگه دارد
(#حافظ)
دردهای روح ما از جنس اوست.
.
#ماه_مبارک_رمضان #رمضان #ماه_رمضان #خدا #اسلام #قرآن #دوست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۷
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_حاج_حسین_همدانی
.
«وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ...» (غافر ۶۰)
خدای شما میگوید مرا بخواند تا اجابتتان کنم.
از ما خواسته شده همواره خدا را بخوانیم و از او بخواهیم. این امر برای هر روز و هر ساعت است، اما در #ماه_مبارک_رمضان که لطف و رحمت پروردگار واسعتر است، این امر هم قویتر است.
اما کیفیت این دعا و خواندن چهگونه باشد؟
«ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً...» (اعراف ۵۵)
خدایتان را با تضرع و در خفا بخوانید...
تضرع، زاری و ابراز دردمندی زمینهای برای دریافت و اجابت است. اگر کسی خود را اهل نیاز و درد نیابد، دستش به اکسیر ویژهی خداوندی نمیرسد.
طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق، لیک
چو دردمند نبیند که را دوا بکند؟
(#حافظ)
.
#رمضان #ماه_رمضان #خدا #اسلام #قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۸
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_حسین_بادپا
.
«إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ» (یوسف ۵۳)
نفس انسان همواره به بدیها امر میکند. اما نهایت کار نفس این نیست. او از نیرنگها هم بهره میبرد. یکی از نیرنگهای نفس این است که خود را شکستناپذیر و خواستههایش را غیر قابل تخلف جلوه میدهد. جوری که انگار تنها راه پیشِ رویمان همان است که او خواسته.
اما قبل از شکست دادن نفس در هر موضوع باید ابهت نفس را شکست تا به این ایمان برسیم که میشود خواستهی هوا و هوس را اجابت نکرد.
راه حل #ریاضت است. یعنی مخالفت با نفس... این ریاضت هم #روح انسانی را تقویت میکند و هم ضعف نفس را آشکار میکند.
در شرع، هر گونه ریاضتی جایز نیست و بعضی ریاضتهای خاص تجویز شده، از جمله #روزه. روزه نمادی از مخالفت است. آنجا که نفس خوردن و آشامیدن میخواهد و سعی میکند نخوردن و نیاشامیدن را غیر قابل تحمل و ناممکن نشان بدهد.
پس باید جز روزهداری، با سایر خواستههای نفس هم مخالفت کرد و به دهان بستن اکتفا نکرد. در مقابل کسی که عذری برای روزه دارد، با مخالفتهایی که شرع اجازه داده و ریاضتهای شرعی، شکست هوای نفس را تمرین کند.
به قول #سعدی:
کند مرد را نفس اماره خوار
اگر هوشمندی عزیزش مدار
.
#رمضان #ماه_رمضان #خدا #اسلام #قرآن #نفس_اماره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۱۹
هدیه به شهدای #ناوچه_کنارک
.
«وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» (قدر ۲)
چه میدانی که #شب_قدر چیست؟
شناخت شب قدر از عهدهی انسان عادی بر نمیآید، مگر به ظاهر آنچه خود خداوند معرفی میکند.
خدا شب قدر را با این ویژگیها معرفی میکند:
شب نزول قرآن: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر ۱)
شبی بهتر از هزار ماه: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (قدر ۳)
شب نزول فرشتگان و وحی: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ» (قدر ۴)
شب سلام و رحمت: «سَلَامٌ هِيَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» (قدر ۵)
از این ویژگیها و اوصاف تنها مبارک بودن و سراسر خیر بودن بر میآید، نه عزاداری.
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
(#حافظ)
در شبی که به عید میماند و سرشار بهجت و نور و سرور است، سه جایگاه برای #اشک هم هست.
۱. اشک توسل: گریه بر اباعبدالله الحسین، روضه خواندن و شنیدن و ذکر توسل، اکسیر محبت و ولایت است که میتواند موجب تقرب و اجابت شود.
۲. اشک تضرع. پیشتر عرض شد که دعا و خواندن خدا همراه با حال زاری و دردمندی، چیزی است که باعث استجابت و کمال قرب الهی است.
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
نیاز نیمشبی دفع سد بلا بکند
(#حافظ)
همان طور که در دعای #ابوحمزه با #تضرع میگوییم: «فما لی لا أبکی، أبکی لخروج نفسی...»
۳. اشک شوق وصل. در شبی که دست یافتن به بارگاه پروردگار از هر لحظهی دیگر نزدیکتر است، کسی که به وصل برسد شکر را با اشک میگزارد.
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲۰
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_حمید_تقوی
.
هر کدام از ما مجموعهای از خوبی و بدیهاییم. استعدادها و تواناییهایی داریم. هنر و مهارتی داریم.
اگر این امتیازها را نادیده بگیریم و به زبان نیاوریم، مبتلا میشویم به خودکمبینی! یا به تعبیری اعتماد به نفسمان را از دست میدهیم.
در مقابل اگر این امتیازها را در ذهنمان بپروریم و بر زبان جاری کنیم، مبتلا میشویم به خودپسندی! و چندین رذیلهی اخلاقی از جمله، عُجب و غرور و تکبر و... در نفسمان نفوذ میکند.
چه باید کرد در میانهی این دو آسیب؟
«وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» (ضحیٰ ۱۱)
نعمتهای خدایت را بازگو کن...
توجه به اینکه هر امتیاز و استعدادی داریم، نعمتی از جانب هنرمندِ متعال است، هم واسطهای است برای دوری از احسای غرور و حقارت، هم بهانهای برای یادآوری پروردگار.
این نگاه دربارهی تواناییها و امتیاز دیگران نیز موثر است. آن چنان که همهی زیباییها و خوبیها شاهدی میشود بر جمال و جلال خداوندی.
چشم کوتهنظران بر ورق صورت خوبان
خط همی بیند و عارف قلم صنع خدا را
(#سعدی)
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا #اسلام #قرآن #اعتماد_به_نفس #غرور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲۱
هدیه به شهیدان #عبدالرسول_سجادیان و #عبدالرضا_سجادیان
.
«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (قدر ۱)
خداوند در چنین شبی قرآن را بر #انسان نازل میکند.
و در چنین شبی #انسان #قرآن_ناطق را به شهادت میرساند.
تویی حقیقت قرآن و برتر از قرآن
که صامت است کریم و تو ناطقی و کریم
(#ملک_الشعرای_بهار)
اگرچه قاتل #امیرالمومنین علیه السلام، #عبدالرحمن_بن_ملجم بود، اما فرایندی که به این فاجعه منجر میشود، با طرد #علی از سوی عموم امت آغاز شده.
این انسان است که لایق #علی_بن_ابیطالب نبوده...
در دعای #ابوحمزه به خدا میگوییم:
«تَتَحَبَّبُ إلَيْنَا بِالنِّعَمِ، وَ نُعَارِضُكَ بِالذُّنُوبِ»
تو به ما محبت میکنی و نعمت میدهی، و ما در مقابلش گناه میکنیم!
«خَيْرُكَ إلَيْنَا نَازِلٌ، وَ شَرُّنَا إِلَيْكَ صَاعِدٌ»
خیر تو بر ما نازل است و شر ما به سوی تو میآید...
امشب زمان این دعاست...
وقتی خدا قرآن صامتش را بر ما نازل میکند و ما قرآن ناطقش را پس میفرستیم...
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا #اسلام #قرآن #شب_قدر #قدر #۲۱رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲۲
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_هادی_کجباف
.
«و َمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ» (طه ۱۲۴)
خداوند متعال دو مجازات برای کسی مشخص میکند که از یاد خدا دوری و اعراض کند.
یکی مجازات دنیوی است: زندگی سخت و معیشت تنگ...
دیگری مجازات اخروی: نابینا محشور شدن!
طبق قاعده هر کسی باید در حال صحت و سلامت خودش محشور شود. به همین دلیل چنین فردی معترض میشود که من نابینا نبودهام.
«قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا» (طه ۱۲۵)
خداوند پاسخ میدهد که در واقع تو نابینا بودن را برگزیدی. نشانههای مرا در دنیا میدیدی و چشم میبستی. در حالی که چشم برای دیدن همینها بود.
«قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنسَىٰ» (طه ۱۲۶)
دیده را فایده آن است که دلبر بیند
ور نبیند چه بود فایده بینایی را
(#سعدی)
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا #اسلام #قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲۳
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_اصغر_پاشاپور
.
یکی از آداب #دعا کردن این است که همراه با #امید باشد. امیدوارانه دعا کردن...
بستهام در خم گیسوی تو امید دراز
آن مبادا که کند دست طلب کوتاهم
(#حافظ)
در شب قدری که بناست بار یک سال گذشته را بگذاریم و توشهی یک ساله برداریم، خوب است وقتی دعا میکنیم، وقتی استغفار میکنیم، وقتی «العفو» میگوییم، وقتی قرآن به سر داریم، غرق در امید و رجا باشیم.
اما گاهی هوای نفس ما راه به خودمان امیدوار میکند. به نماز و روزه و ختم قرآن و اخلاق و اشک و...
و گاهی خام میشویم! آن قدر که به خوبیهای خودمان امید میبندیم!
در دعای #جوشن_کبیر میگوییم: «یا مَن لایُرجیٰ الّا فضلُه...» ای کسی که جز به فضل و بخشش تو نمیشود امید داشت.
هر چه خوبیهای ما زیاد باشد که نیست، باز هم اگر در محک #عدل قرار گیرد، چیزی جز خسران نداریم!
پس امید داریم، اما امیدمان تنها و تنها خداست...
مرا چه بندگی از دست و پای برخیزد
مگر امید به بخشایش خداوندی
(#سعدی)
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا #اسلام #قرآن #آقای_اصغر #شب_قدر #۲۳رمضان #رمضان_کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲۴
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_محسن_قیطاسلو
.
خداوند به موسی -علی نبینا و آله و علیه السلام- دستور مهاجرت میدهد. حضرت، قومش را باخبر میکند و به سمت رود نیل حرکت میکنند.
ما امروز میدانیم که قرار بوده رود بشکافد و راه باز شود. اما خدا به آنان خبر نداده بود.
یاران فرعون خبردار میشوند و دنبالشان میکنند. در جایی آنقدر یاران فرعون نزدیک میشوند، که هر دو گروه یکدیگر را میبینند... «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَىٰ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ» (شعرا ۶۱)
یاران موسی راهی نمیبینند و با دیدن فرعونیان، هراس و ناامیدی به سراغشان میآید.
«إِنَّا لَمُدْرَكُون» یعنی گیر افتادیم و کارمان تمام است! عبارتی که نشان میدهد آرامششان به هم خورده.
اما موسی با اینکه نمیداند دستور بعدی چیست، به واسطهی ایمان به دستور خداوند میگوید: «قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ» (شعرا ۶۲)
«کلا» یعنی هرگز! یعنی امکان ندارد. خدا با من است و راهنماییام میکند. عبارتی سرشار از امید و آرامش.
کسی که ایمان داشته باشد، ناآرام نمیشود.
هزار دشمنم ار میکنند قصد هلاک
گرم تو دوستی از دشمنان ندارم باک
(#حافظ)
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا #اسلام #قرآن #رمضان_کریم #ایمان #آرامش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#یک_دقیقه_منبر ۲۵
هدیه به #مدافع_حرم #شهید_مجتبی_ذوالفقارنسب
.
روایتهای مختلفی وجود دارد که نهی میکند از #مدح و #ستایش دیگران. هر کدام هم به جنبهای اشاره دارد. مثل این که مدح دیگری باعث غرور آن فرد میشود.
اما به طور خاص در زبان معصوم -علیه السلام- از مدح افراد پست و فرومایه نهی شده است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «مِن أقبح المذامّ، مدحُ اللئام»
مدحِ لئیمان یا همان ستایش فرومایگان، حتا اگر به واسطهی کار دیگری غیر از پستیشان باشد، هم آنان را در چیزی که هستند تشویق میکند و جسارتشان را در پردهدری میافزاید، و هم دیگران را به پستی سوق میدهد.
مدح و ستایش گاهی به تمجید زبانی است و گاهی با توجه کردن و بها دادن. در همین فضای مجازی دنبال کردن و کامنت گذاشتن و لایک، ابزاری برای تشویق و ستایش است.
همان طور که اینگونه ستایشِ مجازی، از تعریف و تمجید زبانی در ترغیب و تشویق موثرتر واقع شده و میشود.
از همین رو شایسته است در ستایش دیگران به ویژه این افراد توجه و حساسیت بیشتری داشته باشیم.
آن گُهر از دست مده رایگان
خاصه که در مدح فرومایگان
(#جامی)
.
#رمضان #ماه_رمضان #ماه_مبارک_رمضان #خدا #اسلام #رمضان_کریم