📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
پس از ظهور مدت حکومت حضرت مهدی(ع)چقدر است؟
آیا بعد از آن قیامت است؟
حضرت مهدی به شهادت میرسند یا به مرگ طبیعی از دنیا میروند؟
✅ بعد از ظهور امام زمان(ع) فوراً قیامت بر پا نمى شود بلکه حضرت مدتى را در روى زمین سلطنت و حکومت مى کند. البته روایات در رابطه با مدت حکومت مختلف است از پنج سال تا 309 سال ذکر شده است. این اختلاف شاید اشاره به دوران هاى مختلف حکومت آن حضرت باشد.
علامه مجلسى مى گوید: بعضى از روایات بر جمیع مدت حکومت و بعضى بر زمان استقرار دولت، دلالت دارد.(1) یکى از اعتقادات شیعه، مسئلة رجعت است. رجعت در زمان ظهور و پس از ظهور امام زمان(ع) به وقوع مى پیوندد. عقیدة شیعه امامیه آن است که خداوند متعال در موقع ظهور امام زمان(ع) مردمى از شیعیان آن حضرت را که قبلاً مرده بودند به دنیا بر مى گرداند تا به ثواب یارى او و مساعدت وى و مشاهده دولت آن حضرت فائز گردند. هم چنین برخی از دشمنان آن حضرت را زنده مى گرداند تا از آن ها انتقام گیرد.(2) بر این اساس در دعاى عهد نیز مى خوانیم: اگر قبل از ظهور حضرت مرگم فرا رسید، مرا از قبر بیرون آور تا در رکاب حضرت باشم.
ازبرخی روایات استفاده مى شود که بعضى از امامان (ع) مانند امام حسین(ع) به دنیا بر مى گردند. امام صادق(ع) مى فرماید: «نخستین کسى که قبرش مى شکافد و زنده مى شود و به دنیا بر مى گردد حسین بن علی(ع) است و این رجعت عمومى نیست بلکه افراد خاصى به دنیا بر مى گردند که یا مؤمن خالص و یا مشرک محض باشند».(3)
عیاشى در تفسیر خود از جابر بن یزید جعفى روایت نموده که گفت شنیدم حضرت باقر(ع) مى فرمود: به خدا قسم مردى از ما اهل بیت بعد از مرگش سیصد و نه سال سلطنت مى کند. عرض کردم: این در چه زمانى خواهد بود؟
فرمود: بعد از مرگ قائم است. عرض کردم: حضرت قائم در عالم خود چقدر باقى مى ماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قیام تا هنگام مرگش. عرض کردم: آیا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى شود؟ فرمود: آرى پنجاه سال. آن گاه امام منتصر به دنیا باز مى گردد براى خون خواهى خود و یارانش. وى بى دین ها را به قتل مى رساند و به اسارت مى برد.
پس از ایشان امام سفاح به دنیا بر مى گردد پس تمام دشمنان ستمگر ما را مى کشد و تمام زمین را مالک مى شود و خداوند کار او را اصلاح مى گرداند و سیصد و نه سال سلطنت مى کند آن گاه امام فرمود: اى جابر مى دانى امام منتصر و سفاح کیست؟ منتصر حسین(ع) و سفاح، امیرالمؤمنین(ع) است.(4)
در برابر این گونه روایات دسته دیگر از روایاتی است که می گوید بعد از امام مهدی قیامت بر پا خواهد شد.
مرحوم شیخ مفید در این مورد مى فرماید: غالب روایات مى گویند: مهدى موعود چهل روز پیش از قیامت مى میرد و در آن چهل روز هرج و مرج خواهد شد و علامت بیرون آمدن مردگان و روز رستاخیز براى حساب و پاداش اعمال آشکار خواهد شد.(5)
با توجه به این مطالب ، داوری در مورد مدت حکومت مهدی (ع) و زمان قیامت نمی تواند قطعی باشد، اما آنچه مسلم است این که مدت حکومت عادلانه در زمین که آرزوی تمام انبیاء و اولیای الهی بوده است ، نمی تواند کوتاه و زودگذر باشد.
—------------------------------------------------------------------------------------------------------—
پی نوشت ها:
1. منتخب الاثر، ص 618.
2. مهدى موعود، ص 1232.
3. مهدى موعود، ص 1186.
4. مهدى موعود، ص 1239.
5. علامه مجلسی، مهدى موعود، ص 1238.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
⁉️ چگونه آدمی به سهمى از خیر دنیا و آخرت مى رسد؟
وقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنزَلَ رَبُّكُمْ ۚ قَالُوا خَيْرًا ۗ لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۚ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ۚ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ.
و (هنگامى که) به پرهیزگاران گفته شد: «پروردگار شما چه چیز نازل کرده است؟» گفتند: «خیر (و سعادت)» (آرى،) براى کسانى که نیکى کردند، در این دنیا نیکى است؛ و سراى آخرت از آن بهتر است؛ و چه خوب است سراى پرهیزگاران!
نحل – 30
شیخ در امالى به سند خود از ابى اسحاق همدانى از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت کرده که در ضمن نامهاى که به اهل مصر نوشتند فرمودند:
اى بندگان خدا نزدیکترین حالى که انسان به آمرزش خدا و رحمت او دارد آن موقعى است که به طاعت خدا عمل کند و بطور جدى توبه نماید،
بر شما باد تقوا،
که تمامى خیرات را براى شما جمع مى کند،
و اصولا غیر از تقوا چیز دیگرى نیست
به وسیله تقوى است که آدمى به سهمى از خیر دنیا و آخرت مى رسد،
همچنان که خداى تعالى فرمود: و به کسانى که پرهیز کردند گفته مى شود پروردگارتان چه چیز نازل کرده بود؟ مى گویند خیر را آرى براى کسانى که خوبى کنند در این دنیا حسنهاى است و البته آخرت براى متقین بهترین سر منزل است.
📚 منبع: تفسير الميزان جلد دوازدهم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
33.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آهنگ سلام یا زهرابه سبک سلام فرمانده
🌸 عهدمیبندم که حافظ دین وچادرت باشم
🌱زیباست از دست ندید
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
تفسیر مجمع البیان علامه طبرسی
زمانی سکتهای بر علامه عارض میشود و خاندانش به این گمان که او به رحمت ایزدی پیوسته است وی را به خاک میسپارند. او پس از مدتی به هوش آمده، خود را درون قبر میبیند و هیچ راهی را برای خارج شدن و رهایی از آن نمییابد. در آن حال نذر میکند که اگر خداوند او را از درون قبر نجات دهد کتابی را در تفسیر قرآن بنویسد.
در همان شب قبرش به دست فردی کفن دزد نبش میشود و آن گورکن پس از شکافتن قبر شروع به باز کردن کفنهای او میکند. در آن هنگام علامه دست او را میگیرد! کفن دزد از ترس، تمام بدنش به لرزه میافتد، علامه با او سخن میگوید، لیکن ترس و وحشت آن مرد بیشتر میشود. علاوه طبرسی به منظور آرام ساختن او، ماجرای خود را شرح میدهد و پس از آن میایستد. کفن دزد نیز آرام شده، با درخواست علامه که قادر به حرکت نبود، او را بر پشت خود مینهد و به منزلش میرساند.
طبرسی نیز به پاس زحمات آن گورکن، کفنهای خود را به همراه مقدار بسیاری پول به او هدیه میکند. آن مرد نیز با مشاهده این صحنهها و با یاری و کمک علامه توبه کرده، از کردار گذشتهاش از درگاه خداوند طلب آمرزش میکند. طبرسی نیز پس از آن به نذر خود وفا کرده، کتاب مجمع البیان را مینویسد.
شیخ طبرسی تفسیرخود را در مدت هفت سال و با اقتباس از تفسیر «التبیان» اثر شیخ طوسی، تدوین کرد و هر یک از فنون مختلف قرآنی را به صورت جدا از هم و در قالبی منظم و مرتب بیان نمود. این نظم خاص سبب گردید که دانشمندان شیعه و سنّی، آن تفسیر را بر بسیاری از تفاسیر دیگر برتری داده، آن را مورد ستایش قرار دهند.
تفسیر ارزشمند قرآن در کتاب مجمع البیان
مجمع البیان در ده جلد تدوین و در پنج مجلد چاپ شده است. این کتاب با مقدمهای مفید آغاز شده و موضوعاتی در هفت فن به قرار ذیل در آن مطرح شده است: تعداد آیات قرآن و ثمره آشنایی با آن، ذکر اسامی قرّاء مشهور قرآن و نظرات آنان، تعریف تفسیر، تأویل و معنی، نامهای قرآن و معانی آن، یادی از علوم قرآن و مسائل مربوط به آن و کتابهایی که در مورد آن تألیف شده است، احادیث مشهور پیرامون فضیلت قرآن و اهل آن و بیان آنچه که برای قاری قرآن نیکوست (چون زیبا خواندن الفاظ قرآن).
امام مفسران، امین الاسلام طبرسی پس از حدود هشتاد سال زندگی بابرکت شبانگاه روز نهم ذی الحجه سال ۵۴۸ ق. در شب عید قربان در شهر سبزوار به دیار باقی شتافت.
بازسازی مقبره شیخ طبرسی
پیکر شیخ طبرسی پس از وفات، از سبزوار به مشهد مقدس انتقال یافت و در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) در قبرستان قتلگاه به خاک سپرده شد؛ آرامگاه او که در ابتدای خیابان طبرسی واقع شده بود، از آغاز، محل زیارت مردم بوده است. مقبره شیخ طبرسی در سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۱ هجری شمسی درجریان طرح توسعه حرم مطهر رضوی به محل کنونی یعنی شمال صحن انقلاب و شرق باغ رضوان یا به عبارتی دیگر در ضلع غربی سردرهای ورودی طبرسی به مجموعه حرم انتقال یافت؛ بدین ترتیب که به دلیل عملیات توسعه خیابان و اجرای طرح عظیم فلکه حضرت، با تزریق بتون به اطراف قبر، مکعبی سیمانی حاوی جسد مطهر آن عالم فرزانه ساخته شد و قبر ایشان، در وسط «باغ رضوان» جای گرفت.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرادُّكَ إِلى مَعادٍ قُلْ رَبِّي أَعْلَمُ مَنْ جاءَ بِالْهُدى وَ مَنْ هُوَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ «85»قصص
همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعاً تو را به وعدهگاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانيد. بگو: پروردگارم آگاهتر است كه چه كسى هدايت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است.
نکته ها
در آيه هفتم گذشت كه خدا به مادر موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دريا بينداز و نگران
جلد 7 - صفحه 102
مباش كه ما او را به تو باز خواهيم گرداند، «فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِ- إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ»
در اين آيه نيز خدا به پيامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش بازگرداند. «لَرادُّكَ إِلى مَعادٍ» آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نيز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند.
در اينكه «مَعادٍ» اشاره به چه معنايى دارد و مصداق آن چيست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «مكّه» زادگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و اين آيه را يك خبر غيبى دانستهاند، كه اى پيامبر! روزى همين مكّه به دست تو فتح خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نيز آن را مقام محمود پيامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قيامت و بهشت، معنا و تفسير كردهاند.
امّا روايات، مراد از معاد در اين آيه را رجعت پيامبر اسلام به دنيا مىدانند.
از عقايد قطعى ما كه از آيات و روايات بسيارى بر مىآيد، «رَجعت» است. يعنى اينكه خداوند گروهى از اولياى خود را قبل از قيامت به دنيا برخواهد گرداند
تفسیر نور (محسن قرائتی)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@امورمذهبی
🌷 رسول اکرم(صلى اللہ عليه و آله) :
✍ مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ؛
👌 هر كس تقوا روزى اش شود، خير دنيا و آخرت روزى او شدہ است.
📚( كنزالعمال ، ج۱۳ ، ص ۱۵۱)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
ذرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ ۖ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
آنها را به حال خود واگذار تا بخورند، و (از دنیا) بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولى بزودى خواهند فهمید!
حجر - 3
اینکه فرمود: رهایشان کن! بخورند و کیف کنند، و آرزو بازشان بدارد دستورى است به رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) به اینکه دست از ایشان بر دارد و رهایشان کند تا در باطل خود سرگرم باشند.
و این تعبیر کنایه از این است که سر بسرشان نگذار، و براى اثبات حقانیت دعوتت و اثبات اینکه بزودى آرزو مى کنند که اى کاش آن را پذیرفته بودند، با ایشان محاجه مکن، بزودى آن روز را خواهند دید و آرزوى اسلام خواهند کرد، اما وقتى که دیگر راهى بدان نداشته باشند و دیگر نتوانند مافات را تدارک کنند.
جمله (فسوف یعلمون) به منزله تعلیل دستوریست که داده است، و معنایش این است که از این جهت احتیاجى به استدلال و احتجاج نیست که خودشان به زودى مى فهمند چون حق و حقیقت بالاَخره یک روزى ظاهر خواهد گردید.
📚 منبع: تفسیر المیزان
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
🌸امام صادق عليه السلام:
🔹هيچ گاه پيامبر خدا درباره چيزى كه گذشته بود، نمى فرمود: كاش غير اين بود
📚الكافی ج 2 ص 63
🔸🔶 براى رسيدن به موفقيتهاى چشمگير بايد از ای کاش ها دست برداريد!
▫️ای کاش شانس فلانى را داشتم
▫️ای کاش شرايط بهتر بود
▫️ای کاش جوان تر بودم
▫️ای کاش ديگران اعصابم را خُورد نكنند
▫️ای کاش خانواده ام مرا درك مى كردند
▫️ای کاش با من موافق بودند
▫️ای کاش جاى فلانى بودم
▫️ای کاش ديگران مى گذاشتند
▫️ای کاش پارتى داشتم
▫️ای کاش ديگران به حرف من گوش مى دادند
▫️ای کاش در گذشته اين اتفاق نيفتاده بود
▫️ای کاش فلان كشور یا فلان شهر بودم
🔻ای کاش ها رو از زندگیتون حذف کنید و با توکل به خداوند متعال، تلاش کنید به بهترین موفقیت ها برسید...
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
enc_16743867906710667414613.mp3
1.28M
🎙پیام کیانے
🌿کم کم داره یادم میره حال و هواے حرمو پس کوچه هاے خلوت
نیمـہ شباے حرمو
#امام_زمان
#شب_جمعـہ
#حجاب
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
شجاعتر بودن امام علی از پیامبر گرامی علیهما السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓تو کتاب الانوار النعمانیه جلد اول صفحه 19 اومده امام علی شجاع تر از پیامبره ، آیا این کفر نیست ؟❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی اسلام شجاع ترین افراد بوده است به گونه ای که حتی خود امیر مومنان علیهما السلام تصریح می کند که در جنگ ها در پناه پیامبر اسلام قرار می گرفته است , چنان که در نهج البلاغه فرمود :
" كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللَّه صلى الله عليه و آله، فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ " هرگاه آتش جنگ، سخت شعلهور مىشد ما به رسول خدا صلى الله عليه و آله پناه مىبرديم و در آن هنگام هيچيك از ما به دشمن از او نزديكتر نبود "
📚نهج البلاغه حکمت ٩
❕شارحین در مورد کلام فوق می نویسند :
" اين مسئله واقعاً عجيب است، فرمانده دشمن معمولًا در تيررس دشمن قرار نمىگيرد آن هم بهگونهاى كه از همه به تيررس دشمن نزديكتر باشد تا بتواند مديريت لشكر را انجام دهد. اين نشانه مهمى از شجاعت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و توكل او بر ذات پاك پروردگار و آرامش بخشيدن به نفرات لشكر است تا آنها بدانند يارى خداوند در انتظارشان است و به يقين پيروز مىشوند و هرگز احتمال شكست را در وجود خود راه ندهند كه اين خود عامل مهم پيروزى در ميدان نبرد است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج14، ص: 215
❕علامه مجلسى در جلد شانزدهم بحارالانوار در بحث شجاعت پيامبر اكرم اين حديث را به نقل از کتاب مکارم الاخلاق از على عليه السلام نقل مىكند:
«لَقَدْ رَأَيْتُنِي يَوْمَ بَدْرٍ وَنَحْنُ نَلُوذُ بِالنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله وَهُوَ أَقْرَبُنَا إِلَى الْعَدُوِّ وَكَانَ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ يَوْمَئِذٍ بَأْساً " من در روز جنگ بدر شاهد و ناظر بودم كه ما به پيامبر پناه مىبرديم و او از همه ما به دشمن نزديكتر و از برجستهترين جنگجويان در آن روز بود». "
📚بحار الانوار ج 16 ص 232 _ مکارم الاخلاق ص 19
❕همینطور از انس نقل می کند :
" پيغمبر (ص) شجاعترين و نيكوترين و سخىترين مردم است، يك شب بانگى هولناك برآمد چنان كه همه مردم مدينه به فزع آمدند و به طرف صدا به راه افتادند، پيغمبر با ايشان برخورد كرده در حالى كه بر آنان سبقت داشت وى گفت چرا مىترسيد؟! و در اين حال بر فرس و اسب ابى طلحه سوار بود و شمشير بر گردن داشت. انس گويد مردم شروع كردند به اين سخن كه از چه ميترسيد. كه اين دريا و سرابى بود (يعنى بانگ ترسناك ريشه و اصل مهمى نداشت). " " عَنْ أَنَسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَشْجَعَ النَّاسِ وَ أَحْسَنَ النَّاسِ وَ أَجْوَدَ النَّاسِ قَالَ فَزِعَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ لَيْلَةً فَانْطَلَقَ النَّاسُ قِبَلَ الصَّوْتِ قَالَ فَتَلَقَّاهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ سَبَقَهُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَنْ تُرَاعُوا وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ لِأَبِي طَلْحَةَ وَ فِي عُنُقِهِ السَّيْفُ قَالَ فَجَعَلَ يَقُولُ لِلنَّاسِ لَمْ تُرَاعُوا وَجَدْنَاهُ بَحْراً أَوْ إِنَّهُ لَبَحْرٌ "
📚همان منابع
👌ابن ابىالحديد در شرح نهجالبلاغه خود از «واقدى» نقل مىكند كه در روز احد هنگامى كه آن صدمات را بر وجود پيامبر صلى الله عليه و آله وارد كردند على عليه السلام فرمود: قسم به خدايى كه او را به حق مبعوث كرد " «ما زالَ شِبْراً واحد إنّه لَفي وَجْهِ الْعَدُوّ تَثُوبُ إلَيْهِ طائِفَةٌ مِنْ أصْحابِهِ مَرّةً وَتَتَفَرَّقُ عَنْهُ مَرَّةً "
"آن حضرت صلى الله عليه و آله حتى يك وجب از برابر دشمنان عقبنشينى نكرد و در اين حال، گاه گروهى از يارانش به سوى او مىآمدند و گاه پراكنده مىشدند (اما او همچون كوه ايستاده بود)». "
📚شرح نهج البلاغه ج 15 ص 19
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال در مورد سوال مطرح شده گفتنی است که روایت معروفی است که در کتاب ابن شاذان قمی نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
"«به من سه چيز داده شده كه على هم در آنها شريك است، و به على سه چيز داده شده كه من در آنها شريك نيستم».
پرسيده شد: اى پيامبر خدا! آن سه چيز كه على عليه السلام در آن با تو شريك است، چيست؟
فرمود: «بيرق حمد (ستايش)، از آنِ من است و على، بر دوش كشنده آن است؛ و كوثر، از آنِ من است و على، ساقى آن است؛ و بهشت، از آنِ من است و على، تقسيمكننده آن است.
و امّا آن سه چيز كه به على داده شده و من در آن شريك نيستم: به او پيامبر خدا به عنوان پدرْ زن داده شده و به من داده نشده؛ و همسرى چون فاطمه زهرا به وى داده شده كه به من داده نشده؛ و دو فرزندش حسن و حسين، به وى داده شدهاند كه به من داده نشده است». " "اعطيتُ ثَلاثا وعَلِيٌّ مُشارِكي فيها، واعطِيَ عَلِيٌّ ثَلاثَةً ولَم اشارِكهُ فيها، فَقيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، ومَا الثَّلاثُ الَّتي شارَكَكَ فيها عَلِيٌّ؟ فَقالَ: لِواءُ الحَمدِ لي وعَلِيٌّ حامِلُهُ، وَالكَوثَرُ لي وعَلِيٌّ ساقيهِ، وَالجَنَّةُ لي وعَلِيٌّ قاسِمُها. و أمَّا الثَّلاثُ الَّتي اعطِيَت عَلِيّا ولَم اشارِكهُ فيها: فَإِنَّهُ اعطِيَ رَسولَ اللّهِ صِهرا ولَم اعطَ مِثلَهُ، واعطِيَ زَوجَتَهُ فاطِمَةَ الزَّهراءَ ولَم اعطَ مِثلَها، واعطِيَ وَلَدَيهِ الحَسَنَ وَالحُسَينَ ولَم اعطَ مِثلَهُما "
📚الفضائل لابن شاذان: ص 95، بحار الأنوار: ج 39 ص 90 ح 3 _ الأمالي للطوسي: ص 344 ح 708
❕این حدیث را مرحوم جزائری در کتاب الانوار النعمانیه نقل کرده و در آن به اشتباه و به صورت سهوی به جای بخش " پدر زن " تعبیر " شجاعت " نقل شده , یعنی پیامبر می گوید به علی شجاعتی داده شده که به من داده نشده است : " فانه اعطی شجاعه و لم اعط مثله "
📚الانوار النعمانیه ج 1 ص 19
❕مرحوم نعمانی می گوید که شیخ صدوق چنین نقل کرده , در حالی که نقل شیخ صدوق چنین است که پیامبر فرمود :
"«اى على! سه چيز به تو داده شده كه پيش از تو، به هيچ كس داده نشده است». گفتم: پدر و مادرم فدايت! چه چيز به من داده شده است؟ فرمود: «پدرْ زنى چون من به تو داده شده؛ و زنى چون همسرت؛ و فرزندانى چون حسن و حسين به تو داده شده است». " يا عَلِيُّ، إنَّكَ اعطيتَ ثَلاثا لَم يُعطَها أحَدٌ مِن قَبلِكَ. قُلتُ: فِداكَ أبي وامّي، وما اعطيتُ؟ قالَ: اعطيتَ صِهرا مِثلي، واعطيتَ مِثلَ زَوجَتِكَ، واعطيتَ مِثلَ وَلَدَيكَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ. "
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 2 ص 48 ح 188
❕بنابراین مرحوم نعمانی اشتباه کرده است و در نقل روایت خطا کرده و بخش شجاعت را به اشتباه نقل می کند , در حالی که در اصل روایت بخش مذکور نیست , با این وجود مرحوم جزائری در توجیه مطلب مذکور می گوید که :
" مقصود از شجاعت در حدیث مذکور , اِعمال و به کار گیری شجاعت و شرکت در جنگها است نه مبدا شجاعت و آن قوت قلب و جرات داشتن بر ورود در جنگها زیرا از این نظر پیامبر شجاع ترین افراد بوده و بهره کافی و کامل از شجاعت را داشته است اما از آنجایی که پیامبر اسلام حاکم و سلطان بوده است ( معمولا ) علی علیه السلام را پرچم دار نبردها کرده و در میدان وارد می کردند لذا علی علیه السلام بیشتر اِعمال شجاعت کردند و شجاعت ورزی از خود نشان دادند : " و ينبغي ان يراد بالشجاعة هنا اعمالها و ممارسة الحروب و الدخول فيها لا مبدءها من قوة القلب و الجرأة على اقتحام الحروب لان النبي صلّى اللّه عليه و آله منها الحظ الاوفر. نعم لما كان هو الملك و السلطان لم يباشر الحروب بنفسه المباركة بل تصدى لها علي عليه السّلام "
📚الأنوار النعمانية، ج1، ص 19 _ 20
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
...وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ......﴿۱۲﴾حجرات
بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده اش را بخورد از آن كراهت داريد
گاهی یک غیبت نمیگذارد؛ مخصوصاً نسبت به اخوان و برادران راه. وای که اگر [در حق برادران دینی و سلوکی] کوتاهی شود، آثار منفی زیادی دارد.
با شخصیت دیگران و دوستان خود بیمارگونه برخورد نکنیم. برای همه آنها احترام فوقالعاده قائل باشیم.
اینها کسانی هستند که گفتهاند خدا و پای آن ایستادهاند؛ منتها در رفتن راه خدا، همه ما دچار مشکل هستیم؛ نگاه منفی، حرف منفی نسبت به اخوان و دوستان ارتباط انسان را [با خدا و اولیاء خدا] قطع میکند.
آنقدر تعارض نفوس و آفات ظاهری و باطنی در دنیا هست! خدا میداند چه خبر است! ما باید چارچوبهایمان را یک طوری با خدا ببندیم.
گاهی از کنار دیواری عبور میکنیم، روی دیوار نوشته است: «خدا لعنت کند کسی را که اینجا آشغال بریزد». این را زیاد مینویسند. این آشغال ریختن اتفاقی است که گاهی در باطن هم در بین ما میافتد.
گاهی طرف میآید، به دلایلی، آشغالهایش را در ذهن، یا سرنوشت ما میریزد و میرود؛ مثلا گاهی خود انسان، بعد از مجالستی و همنشینی با بعضی میبیند که حالش، خراب شد.
آنهایی که لطیف هستند، از جلسه که بیرون میآیند؛ میبینند وای چه به روزش آمده است! حالش به هم میخورد. یک نفر پیش انسان میآید گاهی زندگی انسان را به هم میریزد؛ اما معادلات از بس که مادی است، گاهی هیچ چیزی او را نمیگیرد؛ یعنی متوجه نمیشود که باطنش پر از آشغال شده است.
ما برای حفظ از آشغال ریختن دیگران، چه کار کردهایم؟ چه طور داریم زندگی میکنیم؟ نه اینکه این مساله بیشتر مربوط به عالم غیب است، سر در نمیآوریم. یک دفعه فلهای یک زمین سرسبز از دل مان را زیر آشغال دیگران میبریم و یک کسی اینجا میآید، یک کثافتی در این سرزمین سبز وارد میکند که دیگر نمیشود آن را پاک کرد. طرف، سالها مجروح میماند. چرا؟ چه کنیم؟
باید با خدا بست و از خدا خواست تا ما را حفظ کند. این دعاهای اهلبیت (علیهمالسلام) که برای محافظت شدن انسان سفارش مینمودهاند، خیلی آدم را نگه میدارد از اینکه مردم، آشغالهایشان را در سرزمین انسان بریزند. این بخش، خیلی قابل توجه است.
من گاهی میدیدم این را روی دیوار مینویسند، میگفتم ای کاش همهی ما، روی سینههایمان، این را مینوشتیم و همینقدر حساس بودیم که مردم، آشغالهایشان را روی سر و وضع ما نریزند و بروند.
حضرت عیسی (علیهالسلام)، همیشه خطاب به حواریین، جملات جالب و خیلی طلایی دارد. ایشان، این جمله را میفرمودند: «شما برای امور دنیاییتان، (محاسبات و مخفی کردن پولتان) اینقدر، دقیق عمل میکنید، چرا آن جواهرات گرانبهایتان [داشته های معنوی] را نمیشناسید؟ چرا برای ارزشهای حقیقی، ارزش قائل نیستید؟»
کد ۸۳۵
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
یاری در کارها را از خدا بخواهید
🍃🌸 و قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنْک سُلْطناً نِّصِیراً 🌸🍃
☀️سوره اسراء، آیه 80☀️
و بگو: «پروردگارا، مرا (در هر کار،) با ورودی صادقانه وارد کن، و با خروجی صادقانه خارج ساز؛ و از نزدت برای من تسلّطی یاری بخش، قرار ده.»
1. لازم است پایه ی اصلی هر کاری بر صداقت، راستی و درستی باشد و این خط تا پایان کار حفظ شود تا پیروزی به بار آورد و گرنه اگر ورود به کار بر اساس دروغ و نیرنگ باشد و یا راستی تا پایان ادامه نیابد، در نهایت سبب شکست می شود.
2. در این آیه اشاره شده که پیامبر صلی الله علیه و آله و هر انسان دیگری نیازمند امداد الهی در کارهاست و امداد الهی شامل دلایل و منطق نیرومند، دوستان جانباز، اراده ی قوی، فکر روشن و سلطه ی الهی است. آری؛ این تکیه بر خدا و قطع وابستگی از غیر خداست که نیرویی معنوی به انسان می بخشد و او را در کارها پیروز می کند.
1. لازم است خط اصلی مسلمانان از آغاز تا فرجام کارها بر اساس صداقت و درستی باشد.
2. راستی، پایداری صادقانه، تسلّط و یاری در کارها را از خدا بخواهید (که این ها عوامل پیروزی است).
📒منبع: تفسیر قرآن مهر، جلد سوم، صفحه 389
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 هر موقع دلگیر بودید و غم دنیا به دلتون سنگینی کرد، این صوت ملکوتی رو گوش بدید.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
🔎 #کلام_نور
📣امام علی(ع)
✍️ کسی که قانع باشد، اندوهگین نشود.
👈 غررالحکم ح 7771
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرودی با ۱۰ هزار دهههشتادی👌👌
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
واژه 🌛 عید 🌜 یک بار در قرآن : در آیه 114 سوره مائده آمده است.
قٰالَ عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ اَللّٰهُمَّ رَبَّنٰا أَنْزِلْ عَلَيْنٰا مٰائِدَةً مِنَ اَلسَّمٰاءِ تَكُونُ لَنٰا 🌛 عِيداً🌜 لِأَوَّلِنٰا وَ آخِرِنٰا وَ آيَةً مِنْكَ وَ اُرْزُقْنٰا وَ أَنْتَ خَيْرُ اَلرّٰازِقِينَ (١١٤) مائده
🍏 معنا و مفهوم برکت 🍏
روز عید می گویید: عید مبارک یا عیدتان مبارک باد ، یا وقتی معامله ای صورت می گیرد می گویید: خدا برکت بدهد و به تعبیر قدیمی ها: خداوند برکت دهاد! ؛ یا وقتی عروسی می شود می گویید: بادا بادا مبارکبادا!
معنا و مفهوم این کلمه برکت و مبارک چیست؟
از نظر معنایی یعنی معنای لغوی، واژه برکت در زبان عربی در اصل به معنای بقا و ماندگاری مفید و متناسب چیزی است. از این روست به جایی که آب جمع می شود و استخر طبیعی را می سازد حالا این به سبب گودی منطقه باشد یا یک سد طبیعی که از آن به سَل یا به تعبیر قدیمی تر : اُسَل همانند اُشکم را شکل می داده و سپس به عربی رفته و واژه سد و حتی صدّ ساخته شده ، به چنین جایی برکه می گویند و با تعبیر برکه آب از دیگر موارد ماندگاری جدا می شود؛ برکه به سبب آن که آب را برای مدت طولانی برای بهره برداری آسان و مفید و متناسب آب فراهم می آورد، برکت گفته می شود. هم چنین در آیات قرآنی به هر چیزی از جمله زمین که همه چیز مورد نیاز بشر را به آسانی و سازنده فراهم می آورد ، سرزمین مبارک گویند.
این معنای لغوی برکت است؛ اما در اصطلاح برکت به معنای بقا و ماندگاری مفید و خیری است که به چیزی به سبب بقا و ماندگاری خداوند داده می شود؛ زیرا هر چیزی که متصل به خداوند شود و با او پیوند بخورد از ماندگاری مفید و سازنده برخوردار می شود.
از همین روست که لغویان و مفسران و قرآن شناسان برکت را به معنای بركت به معناى ثبوت و پايدارى خير الهى در چيزى(مفردات، ص 119) و رشد و افزايش است.(لسان العرب، ج 1، ص 386) مفسّران بركت را به معناى خير نافع[(. تفسير التحريروالتنوير، ج22-24، جزء24، ص244.) و امرى غير محسوس و اعمّ از مادّى و معنوى مىدانند و بين آن و نظام جارى اسباب و مسببات منافاتى نمىبينند، چنانكه معتقدند بركت، امرى نسبى است و در هر چيزى به حسب هدفى است كه در آن نهفته است.(الميزان، ج7، ص280-282.)
اما چگونه بدانیم در زندگی یا مال و امور دیگر از برکت برخورداریم؟ در پاسخ باید گفته شود: وقتی یک ابزار برقی مانند یخچال، موبایل، رایانه و تلویزیون می خرید، به ظاهر این امر مفیدش پنج یا ده سال است، اما این ابزارها بیش از عمر مفید خود عمر می کند و بدون آن که خم به ابرو بیاورد و به تعمیرگاه برود کار می کند و هیچ هزینه ای تحمیل نمی کند، این نشانه برکت در آن است؛ هم چنین اگر یک غذایی را درست می کنید که برای پنج نفر است ولی ده نفر می خورند و سیر می شوند این نیز نشانه ای از برکت است. پیامبر(ص) یک آب گوشتی را به یک لشکر داد و همه خوردند و سیر شدند و باز بخشی ماند که این خودش نیز نشانه ای از برکت در آن غذا بود.
به هر حال، اگر می خواهید عیدتان مبارک است یا نه؟ ببنید که اگر عید به معنایی روزی که گناه نمی کنید یا همه سعادت و خوشبختی را در آن احساس می کنید اگر این احساس تا عید سال دیگر ادامه یافت بدانید که عیدتان مبارک بود؛ زیرا هر روزتان عید شد و نوروزتان تا نوروز سال دیگر پیروز بوده و غم و اندوهی بر آن مسلط نشده تا پیروزی عید از دست برود.
خلیل منصوری
🌸🌸🌸🌸🌸
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 سال "مهار تورم، رشد تولید"🌺
📹 ببینید | فیلم کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲
💫 #مهارتورم_رشدتولید
🌸🌸🌸🌸🌸
@omouremazhabi