eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
609 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۷ متن یکصد 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻جابر جعفی می گوید مردی از دانشمندان شام ◀️ به نزد امام باقر علیه السلام در آمد و عرض کرد به نزد شما آمده ام تا سؤالی بپرسم و کسی را پیدا نکردم که توضیح آن را برای من بگوید از سه گروه از مردم (دانشمند) سؤال خود را پرسیدم که هر گروهی برخلاف دیگری پاسخ مرا داد . 🌸امام باقر علیه السلام فرمود: سؤال تو چیست؟ 🔸 آن مرد عرض کرد از شما می خواهم که بفرمایید اولین چیزی که خداوند آفرید ، چه بود؟ 🔹 عده ای می گویند : قدرت 🔹 گروهی می گویند : علم 🔹 و دیگران می گویند : روح بوده است. 🌸 امام باقر علیه السلام فرمود: ↩️ چیزی به تو نگفتند (حقیقت مسئله را به تو بازگو نکرده اند ) 🍀 و من به تو می گویم : ☑️ خداوند بود و چیزی جز او نبود. ☑️ هنگامی که عزّتی نبود عزیز بود ، ☑️ چون او قبل از عزّت است ↩️ و این معنای سخن خداوند است که فرموده است: 📕 «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ» « پروردگار تو پاک است ، همان پروردگاری که از آنچه وصف می کنند برتر است.» (سورهٔ صافات آیهٔ ۱۸٠ ) ☑️ هنگامی که آفریده ای نبود او آفریدگار بود. ✅ نخستین چیزی که آفرید آن بود که همۀ اشیاء از او است و آن ،آب است. 🔸 پرسش کننده پرسید: آیا چیز را از چیزی آفرید و یا از غیر چیز؟ 🌸 امام علیه السلام فرمود : ✔️ چیزها را از چیز قبلی نیافرید ✔️ و اگر آن چیز را از چیزی می آفرید دیگر برای آن پایانی نبود و در این صورت تا خدا بود، آن چیز هم همراهش بود ، ✔️ در حالی که خدا بود و چیزی با او نبود. پس چیزی را آفرید که همۀ چیزها را از آن آفریده است پس آن ، آب است. ____________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲٠ صفحه ۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۸ متن صد و یک 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🌸 امام علی علیه السلام 🌹 از رسول خدا صل الله علیه و آله ↩️ نقل می کنند که آن حضرت فرمودند: ✅ یگانه دانستن خداوند نصف دین است ✅ و با صدقه دادن روزی را به طرف خود بکشانید. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 🔻 داوود بن قاسم می گوید : 🌸از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود : ✔️ کسی که خداوند را به مخلوقاتش تشبیه کند ، مشرک است ✔️ و کسی که او را به مکانی توصیف نماید، کافر است ✔️ و کسی که آنچه از آن نهی شده است را به خداوند نسبت بدهد دروغ گو است. ↩️ سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: 📕 «إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ۖ وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ» «کسانی به خداوند نسبت دروغ می دهند که به آیات الهی ایمان نیاورده اند و این گروه دروغ گویان هستند» ( سورهٔ نحل ، آیهٔ ۱٠۵). ________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲۴ و۲۵؛ صفحه ۶۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۹ متن صد و دو 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 نزال بن سبره می گوید: مردی یهودی به نزد امام علی علیه السلام آمد و عرض کرد: ای امیر مؤمنان پروردگار ما از چه موقع وجود دارد؟ 🌸 حضرت علی علیه السلام فرمود: 🍀 از چه موقع هست؟ به چیزی گفته می شود که ابتداء نبوده و بعد به وجود آمده است 🍀 و پروردگار ما بدون آنکه بودنی باشد، وجود داشت . ( یعنی ) بود ، 🍀 بی آنکه چگونگی داشته باشد. 🍀 همواره بود و خواهد بود ، بدون آن که چگونگی داشته باشد. 🍀 او بود بدون آنکه قبلی وجود داشته باشد ، 🍀 او قبل از هر قبلی بود ، بی آنکه قبلی باشد و یا آغاز و پایانی وجود داشته باشد. 🍀 او پایان است در حالی که پایانی برای او نیست ، 🍀 پایانی است که تمام پایان‌ها به او ختم می‌شوند و او پایان هر پایان پذیری است. ____________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۳۳ صفحه ۷۷ و ۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱٠ متن صد و سه 🔰 باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی 🔻 شريح بن هانی از پدرش نقل می کند که گفته است مردی اعرابی (بیابان نشین ) در روز جنگ ،جمل در برابر امام علیه السلام ایستاد و گفت : 🔸 ای امیر مؤمنان آیا شما می گویید که خداوند یگانه است؟ 🔹 در این هنگام تعدادی از یاران حضرت به او حمله ور شدند و گفتند مگر نمی بینی که امیر مؤمنان (به دلیل جنگ) نگران هستند؟ 🌸 حضرت فرمودند : او را رها کنید ، (زیرا) آن چه این مرد بیابان نشین می خواهد ، همان چیزی است که از این گروه (اصحاب جمل ) می خواهیم . 🌸 سپس فرمودند: 🍀 ای مرد بیابان نشین ! این سخن که خداوند ، یکی است، ♦️ بر چهار قسم می باشد : 🔻دو قسم از آن چهار قسم ❌ بر خداوند، جایز نیست، ✅ دو قسم در مورد خداوند صحیح است . 🔰 اما آن دو قسمی که صحیح نیست، 1⃣ ❌ سخن کسی است که با گفتن «یک » ، عدد را در نظر گرفته باشد ، زیرا چیزی که یک بوده و دومی ندارد جزء عدد نیست مگر نمی بینی که هرکس بگوید ،خداوند یکی از سه نفر است کافر است 2⃣❌ و کسی که بگوید او یکی از مردم است و قصدش نوعی از جنس باشد ، در مورد خداوند صحیح نیست ، زیرا این شباهت دادن است و پروردگار ما ، از این سخن بالاتر است. 🔰 اما آن دو قسمی که صحیح است ، 1⃣✔️ سخن کسی است که می گوید او یگانه ای است که در میان پیامبران ، شباهتی برای او وجود ندارد . پروردگار ما این چنین است. 2⃣ ✔️ و سخن کسی که می گوید او در معنا و حقیقت یگانه است به این معنا که در وجودی که دارد و در عقل و خیال ، تقسیم پذیر نیست، پروردگار ما ، این چنین است. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب سوم ، باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی ، حدیث ۳ صفحه ۸۷ و ۸۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
سلام علیکم 🔻شرح کامل سقیفه و کیفیت آن از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی با ترجمه فارسی ◀️ را در کانال سقیفه شناسی ملاحظه بفرمایید . 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۱ متن صد وچهار 🔰 درباره اینکه خداوند شیء است. 🔻 عيسى بن عُبید می گوید : 🌸 حضرت ابوالحسن (امام رضا علیه السلام ) به من فرمودند: 🍀 اگر گفته شود که مرا از خداوند آگاه کن که آیا شیء است یا خیر؟ تو چه می گویی؟ 🔸 عرض کردم خداوند ، برای خود شیء را ثابت دانسته است ، آن جایی که در قرآن می فرماید : 📕 «قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ..» 🍀 «ای پیامبر بگو کدام شیء در شهادت بزرگتر است؟ بگو که خداوند بین من و شما شاهد است.» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱۹ ) 🔸 پس من می گویم ،خداوند شيء است ✅ اما مثل دیگر اشیاء نمی باشد. 🔸 زیرا اگر (به طور کلی ) شیء بودن را از او نفی کنیم( لازمه اش) باطل دانستن و نفی خداوند می باشد. 🌸 حضرت امام رضا علیه السلام به من فرمودند : 🍀 راست گفتی و (به منظور واقعی شیء). رسیدی . 🌸 سپس فرمودند: ◀️ مردم دربارۀ توحید سه عقیده دارند: 1⃣ نفیِ (خداوند) 2⃣ تشبیهِ (او به چیزی ) 3⃣ و ثابت دانستن او ، بدون این که به چیزی شبیه باشد . ✔️ عقیدهٔ نفی و تشبیه صحیح نیست ـ ↩️ زیرا چیزی شبیه خداوند نیست ✅ و راه سوم که خداوند بدون این که به چیزی شباهت داشته باشد راه صحیح است. _________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۷ درباره اینکه خداوند شیء است.، حدیث ۸ صفحه ۱۲۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺روش جستجو و دسترسی آسان به احادیث 🔸 در کانال سقیفه شناسی این کلیپ ۵۴ ثانیه ای را ملاحظه بفرمایید . کانال سقیفه شناسی 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۲ متن صد و پنج 🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند 🔻عبدالله بن سنان 🌸از امام صادق علیه السلام دربارهٔ (این آیهٔ قرآنی ) نقل می کند 📕 «لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ » «چشمها او را نمی بینند ولی ،او چشم ها را می بیند» . ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۳) 🌸 که آن حضرت فرمودند: 🍀 منظورِ خداوند ، احاطه کردن گمان است ( یعنی منظور از چشم ، خیال است) 🔻 مگر نمی بینی که فرموده است : 📕 «قَدْ جَآءَكُمْ بَصَآئِرُ مِنْ رَبِّكُمْ » «چشم هایی از طرف خداوند به شما داده شد» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۴) ↩️ و منظور ،نور چشم نیست 📕 « فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ » «پس کسی که بیناست ، برای خودش است» ↩️ و از بصر چشم قصد نشده است 📕 « وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا » «و کسی که نابیناست ، برای خودش است» ↩️ و نابینایی چشم ها قصد نشده است . 🔺و ( در تمام این موارد) احاطه نشده ، بلکه خیال و تفکر قصد شده است. 🔻 همان طوری که گفته می شود : 🔸 فلانی به شعر ، آگاه است 🔸 و فلانی به (علم) فقه آگاه است 🔸 و فلانی به درهم ها آگاه است 🔸 و فلانی به لباس بصیر است (شناخت دارد) . ✅ خداوند بزرگتر از آن است که با چشم دیده شود. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱٠ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۳ متن صد و شش 🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند 🔻 ابوهاشم جعفری 🌸 از امام رضا علیه السلام نقل می کند که از آن حضرت درباره خداوند پرسیدم 🔸 که آیا ( خداوند ) وصف می شود؟ 🌸امام رضا علیه السلام فرمودند : آیا قرآن خوانده ای؟ 🔸 عرض کردم بله . 🌸 فرمودند: آیا این آیه را خوانده ای « چشم ها او را درک نمی کنند ولی او چشم ها را درک می کند» 🔸 عرض کردم بله. 🌸 فرمودند ابصار را می شناسید؟ 🔸عرض کردم بله . 🌸 فرمودند آنها چه چیز هستند؟ 🔸 عرض کردم : منظور، نور چشم ها هستند . 🌸 فرمودند : 🍃 فکرِدرون ، بیشتر از نور چشمان است. ✅ پس اندیشه ها ، او را درک نمی کنند در حالی که او ، اندیشه ها را درک می کند. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱۱ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ابن ابی الحدید غضب حضرت فاطمه علیها سلام را از گناهان صغیره و بخشیده شده می داند !!! ابن ابی الحدید بعد از آوردن ( روایات عامه در خصوص ماجرای بیعت با ابوبکر) چنین می‌گوید: آن چه از نظر من صحیح می‌باشد این است که فاطمه - علیها السلام - با غضب از ابوبکر و عمر از دنیا رفتند و وصیت نمودند تا آن دو بر پیکر ایشان نماز نخوانند و این امر از نظر اصحاب ما [اهل تسنن] از گناهان صغیره و بخشیده شده آن دو است. و بهتر آن بود که آن دو ایشان را اکرام می‌نمودند و حرمت منزلت ایشان را حفظ می‌کردند. ولی آن دو از تفرقه و فتنه بیمناک شده بودند و آن چه را که به گمان خودشان بهتر بود انجام دادند. ابوبکر و عمر از دین و یقینشان از جایگاهی ویژه برخوردارند... و اگر هم چنین چیزی اثبات شود، گناه کبیره نیست و بلکه از گناهان صغیره به شمار می‌آید و نباید به جهت آن تبرّی یا تولی نمود. - -------------------------------------------------------------- [۱]: شرح النهج ۲ ر ۲۰ 🔻سقیفه شناسی https://eitaa.com/sagifeh/276