هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت رویکردهای قرآنگرا(همچون قرآنیسم) ادامه داد: بنا بر گفته علامه طباطبایی، قرآن در دلالتهای خودش مستقل است، قرآنگراها نظریات شخصی خودشان را در قالب بازگشت به قرآن انجام دادند، در حالی که باید روش ارائه میکردند و ما معتقدیم باید روش ارائه دهیم و این روش برگرفته از خود قرآن باشد؛ در این مقاله مبنا را تعریف کردیم و مبنای نوشتاری را خاص کردیم و مبانی روش تفسیر استقلالی به مبنای نوشتاری بودن قرآن بر میگردد و ورود به این مهم به بنیان و مجوز استناد به ظواهر الفاظ قرآن انجام میشود.
این پژوهشگر افزود: این مقاله دو بعد نظری و عملی دارد و در بعد نظری به تعریف مبنا و اصل و در بعد عملی وارد شبکه سیاقی شدیم که بهوسیله آن میتوان ضوابط و متن علوم مختلف را از فحوای این متن وحیانی استخراج کرد؛ اما متاسفانه آنچه کم دیده شده شبکه دیدن سیاق است که پژوهشگران قرآنی باید به این مهم توجه داشته باشند.
وی با اشاره به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور بیان کرد: امروزه موضوع عفاف و حجاب در جامعه بسیار مورد توجه است که برخی میگویند حجاب یک موضوع شخصی است و با سیاق در این مقاله اثبات کردیم که این حق اجتماعی است و ناقض این حق مستلزم جاری شدن حد هستند و جنبه عمومی بودن حق افراد جامعه مورد توجه باشد.
حیدری ادامه داد: در سیاق آیه هم به مردان و هم به زنان امر به حجاب شده و در واقع حجاب یک اصل انسانی و فطری است که قرآن کریم اصل حجاب را مورد قبول افراد جامعه دیده که اصلا صحبتی مبنی بر داشتن حجاب نشده است؛ حجاب امری فطری است و زنان و مردان جامعه آن را طلب و رعایت میکنند.
وی با اشاره به اینکه در مواجهه با علوم صادراتی از فرهنگ و تمدن غرب همواره سه رویکرد جریان روشنفکری غربگرا، اکثریت جامعه علمی کشور و نظریه مواجهه استقلالی است، گفت: هر پژوهشگری که میخواهد از نظریه استقلالی بهرهمند شود باید علوم غربی را تنها یک پیشینه علمی دانسته و بدون گرفتن حتی ایدهای اندک، به دنبال رفع نیازهای علمی جامعه با استفاده از منابع دینی باشد که این رویکرد در تولیدات علمی ایران و هیچ کشور مسلمان دیگری قابل مشاهده نیست.
حیدری گفت: تفاوت رویکرد سوم با دو رویکرد دیگر، تفاوت آیندهپژوهی با آیندهنگاری است، به این معنا که در آیندهپژوهی، تجارب گذشته و دستاوردهای فعلی بشری بهعنوان الگوها و عوامل تغییر و ثبات در کنار هم تحلیل شده و نمایی از آینده تصویر میشود، اما در آیندهنگاری، براساس منابع انتخاب شده توسط محققان برای ترسیم آینده، به دنیای فردا شکل داده شده یا به تعبیر دقیقتر تمدنسازی انجام میشود.
#اطلاعیهجدیدبرگزاریاردو
با سلام و احترام خدمت دانشجویان شرکت کننده در اردوی مشهد
لطفا در اسرع وقت نسبت به واریز هزینه اردو به شماره کارت 6037997565193399 اقدام نمایید و رسید را برای کارشناس دانشجویی ارسال کنید.
۱. زمان حرکت ساعت 6:30 دقیقه صبح روز پنج شنبه از دانشکده می باشد لذا دانشجویان محترم ساعت 6 در دانشکده باشند.
2. رضایت نامه ها رو حتما تا فردا قبل از حرکت آماده نمائید.
3.صبحانه فردا صبح رو یادون نره.
4.وسایل شخصی و اگه داروی خاصی نیاز دارید حتما به همراه خود بیارید.
5.سایر برنامه ها رو در مسیر خدمتتون اعلام می کنیم.
6.با توجه به برنامه رفتن به استخر ملزومات لازم رو به همراه بیارید.
#امورفرهنگی
@oqbojnurd
📢📣📣به اطلاع دانشجویان ورودی جدید خوابگاهی می رساند هزینه پیش پرداخت اجاره خوابگاه یا ودیعه(500/000 هزار تومان) را به حساب دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم فقط از طریق سامانه گلستان به آدرس https://golestan.quran.ac.ir بخش دانشجویی - پرداخت الکترونیکی- انجام دهند و به هیچ عنوان از تاریخ 1401/11/26 ازطریق فیش بانکی یا دستگاه عابر بانک واریز نکنند.
#امور_دانشجویی
@oqbojnurd
✅به اطلاع دانشجویان خوابگاهی می رساند در اسرع وقت با مراجعه به سامانه گلستان بخش خوابگاه نسبت به درخواست خوابگاه برای ترم جدید اقدام نمایند و سپس به کارشناس دانشجویی اطلاع دهند.
#اموردانشجویی
#دانشکدهعلومقرآنیبجنورد
🆔@oqbojnurd
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
پژوهشگر قرآنی:
زمان آن رسیده که غرب سر سفره علوم انسانی قرآنبنیان بنشیند
حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی پرتو گفت: قرنها غرب سر سفره اسلام نشست و خود را ساخت و ما هم قرنهاست سر سفره غرب نشستهایم آن هم به صورت ناخواسته و الان دوباره وقت آن است که غرب بر سر سفره اسلام بنشیند و از اندوختههای ما بهره ببرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی احمدی پرتو، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی به ارائه مقاله خود به عنوان یکی از هشت مقاله برتر پرداخت و گفت: بحث بنده تغییر رویکرد تنزیلی در حل مسئله اجتماعی در قرآن با محوریت مسئله زن است. قرنها غرب سر سفره اسلام نشست و خود را ساخت و ما هم قرنهاست سر سفره غرب نشستهایم آن هم به صورت ناخواسته و الان دوباره وقت آن است که غرب بر سر سفره اسلام بنشیند و از اندوختههای ما بهره ببرد؛ این موضوعی است که بارها مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرمودهاند.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
وی افزود: در حل مسئله در علوم انسانی غربی، روشهای متنوعی داریم ولی به صورت کلی این روشها با رویکردهای جزئی و یا کلیگرایانه و رویکرد بازتولیدکننده مسئله را بیان میکند و به سیاستگذاریها میپردازد. بنده در این تحقیق قصد دارم نظر قرآن را در روش حل مسئله زن بررسی کنیم.
این پژوهشگر با بیان اینکه مسئله زن از قدیمیترین مسئله بشری است، گفت: غربیها ۴۰۰ سال قبل سعی کردند آن را حل کنند و فمینیسم ایجاد شد و از ۲۰۰ سال قبل شروع به نظریهپردازی کردند و مباحث آنها وارد قوانین سازمان ملل شد ولی خروجی آن صنعت فحشایی است که از پردرآمدترین صنایع در دنیا به شمار میرود. در حالی که روش حل دین این است که زن میتواند به مقام کسانی چون حضرت زهرا(س)، حضرت آسیه و .... برسد.
احمدیپرتو بیان کرد: در روششناسی بنده از روش شهید صدر استفاده کردهام یعنی روش استنطاق از متون دینی و عرضه برخی پرسشها از بیرون به قرآن و روایات و از قرآن هم به صورت تنزیلی استفاده شده است. براین اساس نموداری از ترتیب نزول تهیه شده است که استاد بهجتپور براساس آن تفسیر خود را نوشتند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: این سبک معتقد است که برای رهایی هر کدام از مشکلات عصر پیامبر(ص) آیات نازل شده راهگشا بوده است و خداوند به موقع آیاتی را برای حل مشکلات بشر نازل کرده است. یعنی قرآن کتاب اخلاق نیست که کاری به جامعه نداشته باشد بلکه ناظر به تحولات جامعه است و وقتی به یک مفهوم کلیدی پرداخته است یعنی الان مورد نیاز است.
وی تأکید کرد: قرآن در این سبک به سخن آمده و راه حل مشکلات را بیان میکند. در این روش هم با مهندسی جامعه براساس ترتیب نزول قرآن آشنا میشویم.
احمدی پرتو بیان کرد: غرب برای حل مشکل خود بدون توجه با ساختارهای بازتولیدکننده مشکل، سراغ آن رفت و با به رسمیت شناختن تساوی در حقوق بین زن و مرد خواست مشکلات را حل کند ولی الان خود غرب این راه رفته را پر از اغلاط میداند و کتب زیادی در نقد آن نوشته شده است.
وی تأکید کرد: ولی قرآن برای حل آن ضمن توجه به پیچیدگیهای مسئله به ساختارهای بازتولیدکننده مسائل توجه کرده است و با رویکردی نه کاملاً کلنگرانه و نه کاملاً جزءنگرانه سراغ این موضوع رفته است و حتی سیاستگذاریها مورد توجه قرآن واقع شده است.(مثل لنین که میگوید در جامعه باید زلزله رخ دهد و از نو مسئله زن را بسازیم)
احمدی پرتو اظهار کرد: دو تفاوت اساسی میان حل مسئله قرآنی و غربی وجود دارد؛ در روش غربی تا جنبشی رخ نداد مسئله زن برجسته نشد ولی در اسلام، ۱۴ قرن قبل بدون اینکه جنبشی رخ دهد، وارد حل مسئله شد. قرآن کریم در بین این همه مسئله از مسائل به حل مسئله زن در ابتدا میپردازد. همچنین قرآن مبتنی بر وحی است؛ غربیها فکر کردند کنارگذاشتن منبع وحیانی افتخار است ولی الان آسیب آن را ملاحظه میکنند.
این پژوهشگر گفت: قرآن کریم در سیر نزول چند مرحله و روش را برای حل مسئله زنان مطرح کرده است، اولین سورههایی که به پیامبر(ص) نازل شده است قرآن کریم فرمود بای ذنب قتلت؛ یعنی به مسئله زنده به گورشدن دختران توجه فرموده است، در اینجا قرآن با انسان سخن میگوید نه با مؤمنان و دنبال ایجاد تغییر بینشی است.
وی اضافه کرد: اتفاق دیگر در سوره کوثر به عنوان پانزدهمین سوره نازله رخ میدهد و میفرماید ما به تو کوثر دادیم؛ در اینجا این انگاره وجود داشت که نسل یک فرد از طریق پسر منتقل میشود ولی قرآن کریم در این سوره تأکید دارد نسلی که از طریق دختر منتقل میشود کوثر است. قرآن این انگاره را مردود کرد و برتریطلبی به خاطر داشتن فرزندان پسر متعدد را زیر سؤال برد.
احمدی پرتو اظهار کرد: مسئله دیگر سورههایی است که به معرفی برترین زنان مانند آسیه و حضرت مریم و ... پرداخت و اینکه این زنان بزرگترین مسائل بشریت را حل کردند. حضرت مریم و آسیه چالشهای متعددی داشتند و توانستند چالشها را حل کنند و به نمونه برای تمام بشر تبدیل شده و قهرمان همه شدند. قرآن کریم در حقیقت با بیان داستان آسیه فرموده است که ای زنی که شوهر تو رئیس کفار است، تو میتوانی رئیس مؤمنان باشی.
این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: قرآن در گامی دیگر به برنامههای تربیتی مشترک برای زن و مرد پرداخت. گاهی این تصور وجود داشت که زنان اعمال عبادی متفاوتی باید داشته باشند ولی خداوند در بسیاری از موارد عبادات مشترک وضع کرد.
وی افزود: مسئله دیگر اینکه قرآن کریم سنتهای غلطی را که در مباحث ازدوج و طلاق و جنسی و ... وجود داشت به صورت ضابطهمند و منظم حل کرد و استقلال مالی زنان را به رسمیت شناخت و زنان را در مسائل سیاسی، اجتماعی و حاکمیت مشارکت داد.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام خاموشی:
پرداخت به مفاهیم قرآنی اولویت متخصصان علوم انسانی باشد
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما باید تلاش کنیم که به عنوان اولویت در امور پژوهش و تحقیق سراغ فهم قرآنی از مسائل برویم و این اتفاق باید از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن رخ دهد.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی ک، با تاکید بر اینکه ما باید نظرات قرآن در زمینه علوم انسانی مختلف را بدانیم، گفت: تاریخ علوم تربیتی، مسائل روانشناسی و جامعهشناسی و حقوق و ... باید از منظر قرآن کریم مورد بازبینی قرار بگیرند.
خاموشی افزود: بنده چون در مسائل حقوق تخصص دارم از زاویه این علم معتقدم که قرآن کریم آیات متعددی دارد که میتواند مرتبط با این مسئله باشد؛ از جمله آیات الاحکام و غیر آن.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بنده در حقوق جزا هرقدر نگاه میکنم میبینم مبنای آن از آیات قرآن است. مثلا قرآن در مورد سرقت و اعمال منافی عفت و شرب خمر و قتل و ... صحبت میکند پس زمینه زیادی در قرآن کریم درباره این شاخه از علوم انسانی وجود دارد و متخصصان رشتههای مختلف باید به آن بپردازند.
وی اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که به عنوان اولویت در امور پژوهش و تحقیق سراغ فهم قرآنی از مسائل برویم و این اتفاق باید از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن رخ دهد.
خاموشی تاکید کرد: پیشنهاد بنده این است که مقداری از رویکرد عام به قرآن کریم فراتر برویم و مسائل به صورت تخصصیتر از منظر قرآن دنبال شود.
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
از نویسندگان مقالات برتر سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی تقدیر شد
مقالات برتر سیزدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در مراسم اختتامیه این دوره از همایش معرفی و نویسندگان این آثار، با حضور چهره های علمی و پژوهشی تقدیر شدند.
#معاونت_پژوهشی_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
بنابراین گزارش عنوان و رتبه مقالات برتر پس از داوری آثار، بدین شرح اعلام گردید:
مقاله «چرایی مرجعیت یافتگی قرآن کریم در نظریه اسلامی سازی علوم انسانی آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)» با نگارش دکتر رامین طیاری نژاد، رتبه اول
مقاله «منهجیه استنباط العلوم الانسانیه وفق لرویه القرآن الکریم من قبل المفسرین المعاصرین» با نگارش خانم دکتر مواهب الخطیب، رتبه دوم
مقاله «تحلیل رویکرد تنزیلی در حل مسأله اجتماعی در قرآن با محوریت مسأله زن » با نگارش حجت الاسلام محمدتقی احمدی پرتو، رتبه سوم
مقاله «واکاوی دلایل نظام مندی علوم انسانی قرآن بنیان» با نگارش دکتر احد داوری، رتبه چهارم
مقاله «روش تفسیر استقلالی، تحولی بنیادین در گستره روش شناسی علوم قرآن بنیان» با نگار دکتر زهرا حیدری آبروان، رتبه پنجم
مقاله «جستاری در کاربست روش نظام واره تنزیلی در رفع موانع استخراج علوم انسانی قرآن بنیان (مطالعه موردی سوره علق و بقره)» با نگارش دکتر مجید چهری و دکتر مسعود اقبالی، رتبه ششم
مقاله «راهبرد زبانی روشی کارا در تربیت انسانی قرآن بنیان (مطالعه موردی پرسشگری و تصویر آفرینی) با نگارش دکتر بهمن هادیلو، رتبه هفتم
مقاله « اثر قصه القرآنیه فی استنباط علوم الانسانیه المبتنیه علی القرآن الکریم» با نگارش خانم دکتر هیام طعمه مطلک، رتبه هشتم
هدایت شده از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
حجتالاسلام غلامی:
تمدن ، مهمترین ثمره عقلانیت مدنی است
استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ما زمانی به تمدن اسلامی خواهیم رسید که عقلانیت مدنی به خصوص در بعد عملی ما را قوی و قدرتمند کند که این موضوع، مهمترین ثمره عقلانیت مدنی است.
#معاونت_پژوهشی_و_فناوری_دانشگاه
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
سروش:
🆔 https://sapp.ir/quran.ac.ir
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir