eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
591 دنبال‌کننده
234 عکس
29 ویدیو
5 فایل
مدرسه عالی عروج تحت اشراف جناب استاد عبدالرسول عبودیت و تحت اشراف و نظارت حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه در رشته های مختلف معقول و منقول شکل گرفته است. 🆔https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f ارتباط با ادمین: @rezamzn
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶موضوع: سیری در شخصیت علامه طباطبایی (به مناسبت روز بزرگداشت ایشان) 🔹مورخ : ۱۴۰۲/۸/۲۶ 🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم؟ 🔹 سخنرانی استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج 🔹 مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه 📎به علاقه‌مندان تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می‌شود حتما این صوت را گوش دهند 🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
⬅️ استاد مهدی منصوری: 🔘معنای اجتهاد ▫️اجتهاد در لغت به معنای نهایت تلاش در انجام کار، در حد وسع و طاقت با تحمل زحمت و مشقت است و در اصطلاح فقها، اجتهاد به معنای نهایت تلاش و کوشش برای تحصیل حجت است. ▫️در تعریف اصطلاحی که بزرگان از اجتهاد مطرح می‌کنند، اجتهاد منحصر به حوزه‌های فقهی و تحصیل حجت شرعی است، در حالی که دین، خود را منحصر در حوزه‌ی فقه نمی‌کند و قاعدتاً در حوزه‌های دیگر هم نظر دارد و برای دست‌یابی به آراء دین، در حوزه‌های دیگر هم اجتهاد لازم است. ▫️لذا ما می‌توانیم سه نوع اجتهاد مطرح کنیم: اجتهاد در فقه، اجتهاد در معارف، اجتهاد در دین ◽اجتهاد در فقه نهایت تلاش برای تحصیل حجت شرعی است ◽اجتهاد در معارف نهایت تلاش برای تحصیل نظر دین در حوزه‌های غیر‌فقهی است ◽اجتهاد در دین هم نهایت تلاش برای به دست آوردن آراء دین اعم از فقهی و غیر‌فقهی است. این نوع اجتهاد در دین را می‌توان در وجود بزرگانی همچون حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی (ره) بوضوح دید. 🆔 لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد مهدی منصوری: 🔘معنای معارف: ✔️اجتهاد در معارف دقیقاً مقابل اجتهاد در فقه است لذا هر آنچه که غیر از بیان احکام وضعیه تکلیفیه است، موضوع اجتهاد در معارف است. ✔️گستره‌ی حوزه‌ی اجتهاد در معارف اعم از توصیف مسائل اعتقادی و غیراعتقادی و توصیه‌های غیرفقهی است. ▫️توصیف‌های اعتقادی مانند بحث از وجود خداوند، اسماءخداوند، وحی‌ونبوت، امامت، معاد و جزئیات معاد است. ▫️توصیف‌های غیراعتقادی مانند بحث از تاریخ، سیاست، طبیعت، هنر، فرهنگ و غیره است. ▫️توصیه‌های غیرفقهی مانند باید و نباید های اخلاقی است. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد یزدان پناه 🔘نحوه ی استفاده از معقول صدرالمتألهین بعد از اینکه قائل به اصالت الوجود می شود نگاهش وجودی و خارجی است و خود را در خارج و واقع انداخته است. بر اساس این، تمام آنچه که موضوع فلسفه قرار می‌دهد امر واقعی است و هیچ گاه در ذهن نمی‌ماند و همیشه از ذهن به خارج پُل می‌زند و در خارج غور می‌کند. گاهی فیلسوف از واقعیت سخن می‌گوید ولی در واقع ذهنی عمل می‌کند. همه چیز را باید به خارج عرضه کرد و با چشم حقیقت به آن نگاه کرد و از راه های رسیدن به نگاه وجودی، تلطیف سِرّ است... 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
◼️مجلس عزای شهادت مظلومانه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا«سلام الله علیها»◼️ 🎙️سخنران: حجة الاسلام مهدی منصوری 🎤با مداحی ذاکرین اهل بیت ⏱️زمان: از یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ به مدت سه شب ساعت ۱۸:۳۰ 📍مکان:مدرسه عالی عروج 🆔لینک مدرسه عالی عروج در ایتا
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘مکتب تفکیک در اصطلاح ✔️مکتب تفکیک در اصطلاح مکتبی فکری‌-رفتاری است که‌ مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی در اواسط قرن 14 هجری قمری در مشهد مقدس آن را تأسیس کرد و پس از آن پیروان وی در مشهد، تهران، قم و غیر آن این مکتب را استمرار دادند. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘اساس مکتب تفکیک ✔️اساس مکتب تفکیک مخالفت جدی با عرفان و حکمت صدرایی و بی اعتنایی به عقل و شهود عرفانی در کشف معارف اعتقادی و ضرورت بهره‌گیری از نقل است. اعتقاد مکتب تفکیک، تفکیک میان یافته‌ها و مکاتب بشری با آموزه‌های وحیانی است. نامگذاری مکتب تفکیک توسط محمد رضا حکیمی بوده است.
. 🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘زیست نامه آیت الله میرزا مهدی اصفهانی آیت الله میرزا مهدی اصفهانی متولد سال 1303 ه.ق در اصفهان می‌باشد.در سال 1315 ه.ق برای ادامه تحصیل عازم کربلای معلی شده است. در کربلا ملازم سید اسماعیل صدر بوده که او نیز از شاگردان و ملازمان ملا فتح الله سلطان آبادی بود. ملا فتح الله نیز مرتبط با ملا حسینقلی همدانی بود ولی سر سازش با حکمت متعالیه و گرایش های عرفانی و وحدت وجودی نداشت. سپس جناب اصفهانی پس از مدتی عازم نجف اشرف می‌شود و خدمت سید احمد کربلایی می‌رسد. در سال 1325 ه.ق در درس خارج اصول میرزای نائینی شرکت می‌کند و بعد از 13 سال از وی اجازه اجتهاد می‌گیرد. در سال 1340 ه.ق وارد شهر مشهد می‌شود که با تسلط بر مبانی میرزای نائینی و بیان آن،(که در آن زمان آشنایی خاصی با آن مبانی در مشهد وجود نداشت) توانست مشتری فراوانی داشته باشد. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘دلیل مخالفت میزا مهدی با فلسفه یکی از ادله اصلی مخالفت میرزا مهدی ‌اصفهانی با فلسفه‌وعرفان این است که ایشان پس از توسل فراوان به امام زمان(عج)در عالم رویا خود را در یکی از مدارس نجف اشرف در حجره‌ای می‌بیند و ورقه‌ای به دستش می‌رسد که در طرفی از ورقه به خط نسخ نوشته شده«طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکار هم» و در طرف دیگر ورقه نوشته شده«و قد اقامنی الله و انا حجه‌ بن الحسن» میزا مهدی اصفهانی این رویا را به باطل بودن اساس سیروسلوک و کشف‌وشهود تفسیر می‌کند و زان پس با حکمت‌وعرفان به شدت مبازره می‌کرد. این ما جرا در نگاه تفکیکیان بسیار با اهمیت است.آنان با آنکه بر بی‌اعتباری مکاشفه‌های غیرمعصوم اصرار می‌ورزند، آن را نقطه آغاز مکتب معارف وحیانی و ظهور علم خالص و غیربشری می‌دانند و بر خلاف نوشته خود میرزا به این رویای ساده بال و پر فراوان داده اند. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد یزدان پناه 🔘فلسفه صدرایی 🔘چگونه حکمت متعالیه بخوانیم؟ فیلسوف همه‌ی امور ذهنی را باید از حقیقیت بگیرد و به حقیقت ارجاع دهد. این راه درست در کار فلسفی است که با تلطیف سِرّمحقق می‌شود. تلطیف سِرّ یعنی همیشه خود را در حقیقت قرار دهیم و براساس حقیقت سیر کنیم و احکام فراوان برحسب حقیقت بیابیم. در هر چیزی انسان خوب غور کند و احکام مناسب حقیقیت را بیابد تلطیف سِرّاش بهتر می‌شود و اگر ادامه دهد قدرت حدسش بالا می‌رود. به این دلیل است که جناب صدرا در خیلی از جاها می گوید که این تلطیف سِرّ می‌خواهد. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج