⭕مدرسه مجازی عروج برگزار میکند :
🔸دوره مقدماتی متن خوانی فلسفه به زبان انگلیسی
🔸با موضوع : تأثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه غرب
▫️آموزش قواعد انگلیسی برای مبتدیان
▫️(مهلت ثبت نام تا ۱۰ آذر ماه)
▫️لینک ثبت نام:
http://B2n.ir/k33005
⚠️تذکر: دوره بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️حضرت آیت الله خمینی:
🔹این موجب تاسف است که یک حوزه ای ازیک خیراتی که هست محروم بماند، حتی فلسفه که یک امر عادی است،تا چه برسد به یکسری مسائل دیگر، عمده نظر من این بود تا جلوی معارف گرفته نشود،اسلام فقط عبارت از احکام فرعیه نیست،فرع اند اینها ، اساس چیز دیگر است ، نباید ما اساس را فدای فرع بکنیم و بگوییم اساس از اساس بیخود است.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
⭕️حضرت آیت الله خامنه ای:
🔹شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزههای علمیه می باشد؛این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
⭕️ علامه حسن زاده آملی:
🔹انسان با فقدان شفاء و اشارات شیخ الرئیس، و شرح اشارات خواجه طوسی ، و فتوحات و فصوص شیخ اکبر محی الدین و شرح علامه قیصری در فصوص حکم و مصباح الانس ابن فنّاری و اسفار صدرالمتألهین در بیان معارف الهی کتاب و سنت احساس غربت و خلاء می کند.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📣نشست صمیمی طلاب مدرسه آزاد عروج
🔻با حضور:استاد یزدان پناه
🔻زمان:یکشنبه۲۱ آبان ساعت ۱۲:۱۵
🔻مکان:مدرسه آزاد عالی عروج
🔻پخش زنده ایتا:https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📣گزارش تصویری
🔻نشست صمیمی طلاب مدرسه عالی عروج با استاد عبودیت
🔻۶ آبان ۱۴۰۲
#مدرسه_مجازی_عروج
#گزارش_تصویری
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📣پخش زنده نشست طلاب مدرسه عالی عروج با استاد یزدان پناه تا دقایقی دیگر
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📣پخش زنده از کانال مدرسه مجازی عالی عروج
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️علامه محمد حسین طهرانی
🔻بزرگان ما نیز به مسائل اعتقادیّه بذل توجّه ندارند، و آن را بیاهمّیّت تلقّی میکنند، و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید، میگویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است، زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است. و این رویّه خسرانی است بزرگ که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند!
🔻علوم عقلیّه راهگشا و راهنمای ما بدین معارف هستند. علوم عقلیّه راه صواب را از خطا نشان میدهد، و بنابراین با این علوم میتوانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ وگرنه تا روز قیامت در جهل فرو ماندهایم، و چنین میپنداریم که اخبار و روایات را فهمیدهایم.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_مجازی_عروج
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️آیت الله جوادی آملی:
🔻اگر شخصی مطالعاتی مناسب ، در حیطه ی علم نفس صداریی نداشته باشد در حل معظمی از معارف هستی شناسانه و انسان شناسانه ی قرآنی و روایی راجل و وا مانده است ؛ گرچه خود نداند.
#اجتهاد_در_معارف
#مدرسه_مجازی_عروج
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📣متن خوانی و گفتگو کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔻استاد مهدی منصوری
🔻چهار شنبه ها بعد از نماز ظهر و عصر
🔻مدرسه آزاد عالی عروج
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 به مناسبت روز بزرگداشت علامه محمد حسین طباطبایی (رحمه الله)
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
🔸توده ی کثیری از مردم شناخت لازم رو نسبت به علامه طباطبایی ندارند...
🔹وقتی که سقف الگویی ما بیاید پایین نباید انتظار داشته باشیم که راه برایمان در زندگی باز باشد..
🔸آشنایی با علامه طباطبایی سقف انسان را بالا میبرد
🔹توجه به شخصیت ایشان باعث می شود که انسان به کم قانع نشود و سقف خود را ارتقا ببخشد..
🔸انسان در دقت و توجه و تمرکز علامه انقدر وسعت می بیند که میبیند که وای چقدر کار،چقدر علم و چقدر معنویت و اینجاست که راه تکبر و سنگین شدن بر انسان بسته می شود...
✔️علامه از نظر اخلاقی و سلوک قَدر بودند...
🔹علامه طباطبایی فرموده اند:هر کسی میخواهد در سلوک معنوی موفق بشود؛ توسل به امام حسین و یا زیارت امام حسین را داشته باشد...
🔸ما طبق تصوراتمان عمل میکنیم؛ چه تصوری داریم از خود و از زندگی؟!
🔹آدمها اگر میخواهند بزرگ شوند،در مرحله اول باید بزرگی را تصور کنند...
🔸بزرگترین خسارتها وقتی وارد می شود که سقف انسانها پایین باشد...
✳️زندگی ها بر اساس تصورات است؛تصور ما کجاست؟!نگاه ما چیست؟!
✳️تصورات توجهات می سازد⬅️توجهات تمرکزات می سازد⬅️تمرکزات جهت ساز هستند...
✳️داشتن افق بالا بزرگترین عنصر است؛افق بالا رُشد است برای رسیدن...
🔰ادامه را باهم میشنویم
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶موضوع:
سیری در شخصیت علامه طباطبایی
(به مناسبت روز بزرگداشت ایشان)
🔹مورخ : ۱۴۰۲/۸/۲۶
🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
#علامه_طباطبایی
#سخنرانی_تکجلسهای
https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم؟
🔹 سخنرانی استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج
🔹 مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه
📎به علاقهمندان تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه میشود حتما این صوت را گوش دهند
#استاد_یزدان_پناه
#حکمت_متعالیه
#روش_فلسفه_خوانی
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
#اجتهاد_در_معارف
⬅️ استاد مهدی منصوری:
🔘معنای اجتهاد
▫️اجتهاد در لغت به معنای نهایت تلاش در انجام کار، در حد وسع و طاقت با تحمل زحمت و مشقت است و در اصطلاح فقها، اجتهاد به معنای نهایت تلاش و کوشش برای تحصیل حجت است.
▫️در تعریف اصطلاحی که بزرگان از اجتهاد مطرح میکنند، اجتهاد منحصر به حوزههای فقهی و تحصیل حجت شرعی است، در حالی که دین، خود را منحصر در حوزهی فقه نمیکند و قاعدتاً در حوزههای دیگر هم نظر دارد و برای دستیابی به آراء دین، در حوزههای دیگر هم اجتهاد لازم است.
▫️لذا ما میتوانیم سه نوع اجتهاد مطرح کنیم:
اجتهاد در فقه، اجتهاد در معارف، اجتهاد در دین
◽اجتهاد در فقه نهایت تلاش برای تحصیل حجت شرعی است
◽اجتهاد در معارف نهایت تلاش برای تحصیل نظر دین در حوزههای غیرفقهی است
◽اجتهاد در دین هم نهایت تلاش برای به دست آوردن آراء دین اعم از فقهی و غیرفقهی است. این نوع اجتهاد در دین را میتوان در وجود بزرگانی همچون حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی (ره) بوضوح دید.
🆔 لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
#اجتهاد_در_معارف
🔘استاد مهدی منصوری:
🔘معنای معارف:
✔️اجتهاد در معارف دقیقاً مقابل اجتهاد در فقه است لذا هر آنچه که غیر از بیان احکام وضعیه تکلیفیه است، موضوع اجتهاد در معارف است.
✔️گسترهی حوزهی اجتهاد در معارف اعم از توصیف مسائل اعتقادی و غیراعتقادی و توصیههای غیرفقهی است.
▫️توصیفهای اعتقادی مانند بحث از وجود خداوند، اسماءخداوند، وحیونبوت، امامت، معاد و جزئیات معاد است.
▫️توصیفهای غیراعتقادی مانند بحث از تاریخ، سیاست، طبیعت، هنر، فرهنگ و غیره است.
▫️توصیههای غیرفقهی مانند باید و نباید های اخلاقی است.
🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد یزدان پناه
🔘نحوه ی استفاده از معقول
صدرالمتألهین بعد از اینکه قائل به اصالت الوجود می شود نگاهش وجودی و خارجی است و خود را در خارج و واقع انداخته است.
بر اساس این، تمام آنچه که موضوع فلسفه قرار میدهد امر واقعی است و هیچ گاه در ذهن نمیماند و همیشه از ذهن به خارج پُل میزند و در خارج غور میکند.
گاهی فیلسوف از واقعیت سخن میگوید ولی در واقع ذهنی عمل میکند.
همه چیز را باید به خارج عرضه کرد و با چشم حقیقت به آن نگاه کرد و از راه های رسیدن به نگاه وجودی، تلطیف سِرّ است...
🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
#اعلام_مراسم
◼️مجلس عزای شهادت مظلومانه حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا«سلام الله علیها»◼️
🎙️سخنران:
حجة الاسلام مهدی منصوری
🎤با مداحی ذاکرین اهل بیت
⏱️زمان:
از یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ به مدت سه شب ساعت ۱۸:۳۰
📍مکان:مدرسه عالی عروج
🆔لینک مدرسه عالی عروج در ایتا
#تاریخ_و_نقد_مکتب_تفکیک
🔘تاریخچه مکتب تفکیک
🔘مکتب تفکیک در اصطلاح
✔️مکتب تفکیک در اصطلاح مکتبی فکری-رفتاری است که مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی در اواسط قرن 14 هجری قمری در مشهد مقدس آن را تأسیس کرد و پس از آن پیروان وی در مشهد، تهران، قم و غیر آن این مکتب را استمرار دادند.
🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
#تاریخ_و_نقد_مکتب_تفکیک
🔘تاریخچه مکتب تفکیک
🔘اساس مکتب تفکیک
✔️اساس مکتب تفکیک مخالفت جدی با عرفان و حکمت صدرایی و بی اعتنایی به عقل و شهود عرفانی در کشف معارف اعتقادی و ضرورت بهرهگیری از نقل است.
اعتقاد مکتب تفکیک، تفکیک میان یافتهها و مکاتب بشری با آموزههای وحیانی است.
نامگذاری مکتب تفکیک توسط محمد رضا حکیمی بوده است.
#مرور. #تاریخ_و_نقد_مکتب_تفکیک
🔘تاریخچه مکتب تفکیک
🔘زیست نامه آیت الله میرزا مهدی اصفهانی
آیت الله میرزا مهدی اصفهانی متولد سال 1303 ه.ق در اصفهان میباشد.در سال 1315 ه.ق برای ادامه تحصیل عازم کربلای معلی شده است. در کربلا ملازم سید اسماعیل صدر بوده که او نیز از شاگردان و ملازمان ملا فتح الله سلطان آبادی بود. ملا فتح الله نیز مرتبط با ملا حسینقلی همدانی بود ولی سر سازش با حکمت متعالیه و گرایش های عرفانی و وحدت وجودی نداشت.
سپس جناب اصفهانی پس از مدتی عازم نجف اشرف میشود و خدمت سید احمد کربلایی میرسد. در سال 1325 ه.ق در درس خارج اصول میرزای نائینی شرکت میکند و بعد از 13 سال از وی اجازه اجتهاد میگیرد.
در سال 1340 ه.ق وارد شهر مشهد میشود که با تسلط بر مبانی میرزای نائینی و بیان آن،(که در آن زمان آشنایی خاصی با آن مبانی در مشهد وجود نداشت) توانست مشتری فراوانی داشته باشد.
🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج