eitaa logo
الوافي 🇵🇸
488 دنبال‌کننده
740 عکس
74 ویدیو
50 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
مذاهب فقهي جهان اسلام: ۱_ مذهب جعفري (امام ابو عبدالله جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام) . ۲_ مذهب حنفي (ابو حنیفة نعمان) ۳_ مذهب منذري (ابوبکر بن محمد النیسابوري) ۴_ مذهب خزیمي (ابوبکربن اسحاق سلمي) ۵_ مذهب تعلیمي یا جریري (ابوجعفر محمد بن جریر الطبري)
📍کلیپی از آقای کمال حیدری دیدم ایشان در آن کلیپ می‌گفتند که در قبل دولت صفویه علماء شیعه و سنی در ایران پای درس هم می نشستند . در کلیپی دیگر گفتند که اخباریه متاثر از فضای سیاسی دولة صفوی رشد کرد . خارج از اینکه ایشان خودش مروج انسدادیان هست و ما قبلا گفتیم که اخباریه یک قرائت دست و پا شکسته از همان اصول انسدادیان است . لکن باید بگوییم که بله همین گونه است دولت صفوی برای اغراض سیاسی خود که شاید بیشتر آنها مطابق با فقه و سیاست اسلام نبود این میدان را به آنها داد . والا ما گفتیم که در نیشابور بیش از پنج مذهب کنار هم زندگی می کردند . ما نمی گوییم شما الان کشور جعفري را تقدیم اهل سقیفه کنید اما اگر همان شیوه تقریبی ادامه پیدا می‌کرد الان ما در حوزه های علمیه از حکم خدا بحث میکردیم نه بناء عقلا! راه برای تجسس از حکم خدا در کتب حدیثی آنان باز بود نه بعد از اینهمه سال آیت الله بروجردی رجال اجتهادی را بحث کنند و آن را توسعه دهند . الان همه مسلمین حول حکم خدا متحد اند اما هر از چند گاهی میبینیم متکلمینی که به برکت مدرنیته ! (بله مدرنیته با تمام بدی آن و اینکه سایه حکومت شیطان است خوبی هم داشت و آن از بین رفت حکومت متکلمین یا حداقل تضعیف آن بود) از بین رفته اند بازهم بساط تفرقه خود را پهن کردند . تبل شده جزو شعائر ! بردن نام ممتد امام حسین علیه السلام شده شعائر ! قمه زني شده شعار ! اما اینکه فقه اهل بیت در مورد روابط خارجی چه میگوید را می گویند ببینیم بناء عقلا چه میگوید ! وقتی قانون نوشته شده هست وقتی عمومات فراوان فقهي هست متکلم و عقلش حکم خدا نیست ! تا دو کلمه در مورد حکم خدا مینویسیم و از روش درست استخراج آن صحبت میکنیم می گویند شما باید مثل اساتید ما سی چهل سال درس اصول شرکت کنید ! بعد همان هایی که کتب آنان را بمنزله قرآن می پرستند برخی‌شان چند ماهی درس استاد خود شرکت کردند و کتاب اصول نوشتند و برخی دیگرشان اصلا سنشان به شاگردی برخی اساتید نمیرسیده فقط در فضای فکری آنجا بودند! آری این جماعت انسداد خود را متولی مذهب جعفری میدانند ! مذهبی که از قال الباقر و قال الصادق آن چیزی نمانده و همه اش بناء عقلا و اصول عملیه است . @osol_fegh
هدایت شده از الوافي 🇵🇸
📍حرف های چرند متکلمین. حضرت آیت الله خامنه ای در روش تفسیر خود به مسئله متکلمین می پردازد . متکلمین بر پایه همین افکار قانون اسلام را تفسیر به رای می کردند و می کنند و مکاتبی در اصول فقه تشکیل دادند برای این امر. [ترجمه تفصیلی آیت الکرسی نشر صهبا_ص۳۱,۳۲] . دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی نیز چنین مقال و گفتاری را در فن استدلال دارند که بعداً ذکر خواهد شد. @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍کلیپی از آقای کمال حیدری دیدم ایشان در آن کلیپ می‌گفتند که در قبل دولت صفویه علماء شیعه و سنی در ا
جهل جماعت انسدادی نسبت به فقه آنقدر زیاد بود که تا اینان بشخصیت فقیه و دانایی چون شیخ حر عاملی یا مرحوم مجلسی می رسیدند نمی دانستند اینان اخباری اند یا اصولی می گفتند اینان اخباری معتدل اند ! مرحوم فاضل در تعریف اجتهاد می فرماید : صرف العالم بالمدارک ! بعد از ایشان سوال شد که چرا نگفتید فقیه ! ایشان فرمودند با وجود اخباریه در این زمان معنی فقیه مشتبه شده ! و آنان فکر میکنند وقتی ما میگوییم فقیه یعنی آن جماعت طلاب مبتدي! «وعندي أن الأولى في تعريفه : أنه صرف العالم بالمدارك وأحكامها نظره في ترجيح الاحكام الشرعية الفرعية. فدخل القطعيات النظرية. وخرج الشرعية الاصلية. ولم يستعمل فيه ( الفقيه ) مع خفاء معناه ههنا .» در انتهای متن ، مصحح الوافیة آدرس داده به الفوائد المدنیة ! واقعا هم مرحوم فاضل درست فرمودند که مع خفاء معناه هاهنا ! بلکه بنده بالاتر می گویم که حتی در زمان ما هم مخفی است والا مصحح الوافیه بعوص آدرس دادن به الفوائد المدنیة به رساله نماز جمعه فاضل آدرس میداد تا معنی فقیه را می فهمیدند نه اینکه به کلام باطل استر آبادی ارجاء دهند ، کلمة حق یراد بها الباطل . @osol_fegh .
هدایت شده از الوافي 🇵🇸
📍فرق بین مذهب افتاحیان (فقهاء) با اخباریان . اعلم ان الفرق بین مذهب السید و الاخباریین _ مع عدم عمل کل منهما باخبار الآحاد _ أن معظم الأخباریین یدعون القطع بصدور جمیع الاخبار المودعة في الکتب المعروفة، و السید یدعي کون أکثر الأحکام معلومة بالضرورة أو الإجماع أو الأخبار المتواترة، کما نقله عنه في المعالم، فلایلزم أن یکون عنده جمیع الکتب الأربعة فضلا عن غیرها قطعیاً . ✍ المیرزا موسی التبریزي . 📚 اوثق الوسائل، ج ۲، ص ۵۸ . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍کلیپی از آقای کمال حیدری دیدم ایشان در آن کلیپ می‌گفتند که در قبل دولت صفویه علماء شیعه و سنی در ا
📍فرق ما با اهل سقیفه در بحث خلافة و امامت یک فرق جوهری است لکن فقهی نه دعواهای بی حاصل کلامی . ما امامت را انتصابی می دانیم چنانچه در قرآن این منصب از جانب خداوند به حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام اعطاء شد و خداوند ایشان را منصوب کرد : انی جاعلک للناس اماما . همچنین حدیث نقباء امتي اثناء عشر کلهم من قریش و دیگر احادیث و وقایع که به این مطلب تصریح دارند. لذا ما خلافت را یک حکم تکلیفی شرعی عبادی میدانیم نه یک مقوله سیاسی صرف لذا آن را در باب نماز جمعه بحث می کنیم چون انتصاب است و در باب قضا مطرح نمی کنیم چون یک امر قضایی نیست (امر قضایی یعنی ضمانت اجرای احکام تکلیفی مثل حدود که ضامن اجرای وجوب حفظ خون مسلمان است) و یک امر سیاسی هم نیست که یعنی ما برای اجرای امر قضایی نیاز داشته باشیم به امام جامعه خیر ، امامت یک انتصاب است و یک حکم تکلیفی شرعی نه قضایی و نه سیاسی که تبعا ثمراتی هم و لوازمی هم بخاطر اینکه یک امر تکلیفی است در باب قضا و سیاست دارد ولی اصل آن انتصاب از جانب خداوند است . تا آنجا که میدانم غیر از زیدیه و اسماعیلیه و اباضیه کلیه مذاهب اسلامی حدیث نقباء امتي اثناء عشر را قبول دارند ولی اینکه از باب قضا یا سیاست میدانند بینشان اختلاف است . بله به اینگونه می شد علمی با اهل سقیفه صحبت کرد و در طول سالیانی به بحث پرداخت و متقاعدشان کرد که ما جعفری مذهبان اجماع را قبول داریم ولی اصلا اجماعی در سقیفه روی نداده تا کاشف باشد که اولی یکی از آن نقباء است . ولایت فقیه هم همین گونه است یک منصب و قانون (حکم) تکلیفی شرعی عبادی که لوازمی در باب قضا و سیاست دارد . متاسفانه انسدادیان ولایت فقیه را یک امر قضایی و سیاسی می‌بینند لذا خیال می‌کنند وقتی ما میگوییم وکلای شرعی ناظر اند خیال می‌کنند نظارت قضایی و سیاسی است و نمی دانند در فقه جعفري نظارت وکیل شرعی از باب عبادات و انتصاب از جانب خداوند است و صد برابر از باب قضاء و سیاست اشرف تر. جماعة انسدادی قدری فقه بخواند به جای بر نمی خورد. @osol_fegh .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوندا آیت الله سیستانی و شاگردان و فرزندانش را برای عراق حفظ فرما زیرا آنان اهل فقاهت اند (فتوی-قضاء-سیاست) و میدانند چگونه عراق را از دل فتنه ها بیرون بکشند . @osol_fegh .
فهرستی از مولفین انفتاحیان حقیقی باب علم (فقهاءیامکتب الوافي) در عصر حاضر : ۱ـ آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردي. ۲ـ آیت الله امام سید روح الله خمیني. ۳ـ آیت الله صافي گلپایگاني. ۴ـ آیت الله علوي گرگاني. ۵ـ آیت الله سید علي سیستاني. ۶ـ آیت الله سید محمد رضا سیستاني. ۷ـ آیت الله سید علی خامنه اي. ۸ـ آیت الله سبحاني. ۹ـ آیت الله شبیري زنجاني. ۱۰ـ آیت الله نوري همداني. ۱۱ـ آیت الله مظاهري. ۱۲ـ آیت الله جوادي آملي. ۱۳ـ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر. ۱۴ـ آیت الله سید منیر خباز. ۱۵ـ..... نکته : حضرت آیت الله خوئی و شاگردان و کلیه شاگردان مدرسه آیت الله کمپانی قائل به نظریه انفتاح هستند ولی انفتاح آنان از باب سیر عقلا است نه نص لذا به آنها انفتاح ادعائی لقب میدهیم چون عملا روایتی ندارند و سیره عقلا در جایی که روایت ندارند برای آنها حکم است . این گروه باعدم وجود روایت (بخاطر سختگیرهای غیر معقول سندی و بخاطر نداشتن روش تجمیع مناطات یا همان تجمیع ظنون از روایات و تشکیل جمله ای جدید از روایات) به سراغ سیر عقلا می روند و با توجیه اینکه شارع یکی از عقلا است و ما پیامبر باطنی داریم و حکم آن در زمان نبود نص از پیامبر ظاهری نافذ است ، حکم پیامبر باطنی را نافذ می دانند . درصورتی که سیره عقلایی که به مراه و مسمع معصوم نرسیده باشد در دیدگاه انفتاحیان حقیقي باب علم فاقد حجیت است و آن دسته از سیر عقلائیه ای که به مراه و مسمع معصوم رسیده باشد تقریر است و قسمی از سنت . @osol_fegh .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍چرا عقیده حق از طرفدارانش بیش از مخالفانش آسیب می بیند؟ 🎙 شهید آیت الله مطهری. @osol_fegh .
📍از جمله بهترین شاخه های منطق جدید، منطق ربط است که طبیعتاً پیشینه ای از منطق جدید را می طلبد . اثر : استیون رید . ترجمه استاد اسدالله فلاحی . @osol_fegh .