eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
218 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
84.8K
❓سؤال: سلام.خدا قوت.سوالی از استاد محمدی داشتم.مگه در عبادات نباید فقط برای خدا اون کارو انجام داد و اگه کمی هم برای غیر خدا یا پول باشه،اون عبادت قبول نیست پس چرا میشه به کسی پول داد تا برای اموات نماز بخونن .اون شخص که پول میگیره آیا اون نمازش مشکل نداره؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم آن کسی که اجیر می گیرد[یعنی] برای خدا پول می دهد اجیر می گیرد که دستور خدا که همان خواندن نماز بعد از فوتش است، اجرا بشود. آن کسی هم که کار را انجام می دهد، او هم اجیر می شود برای خدا، که هم درآمدی داشته باشد برای خدا، هم این که دستور خدا را که[این است که] بعد از مرگ متوفّی، نمازهایش را انجام بدهند را انجام بدهد. پس هر دو قربت الی الله است و ریا در هیچ کدامش نیست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
122.7K
❓سؤال: سلام ایا این که هر هفته ترک یک گناه رو تمرین کنی منتها هر هفته علاوه بر گناه جدید موضوع گناه های هفته های قبل هم ادامه بدی . روش درستیه؟ اگر نه ممنون میشم بهترین روش رو بفرمایید باتشکر ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم انسان باید از گناهانش به یکباره توبه کند. این که بخواهد عرض کنم گناهان را به تدریج توبه کند، البته این اشکالی ندارد [توبه اش از] آن گناهانی که توبه کرده، درست است اما از کجا[معلوم]که انسان تا هفته بعد زنده باشد تا بخواهد گناه بعدی را[توبه کند]. به تعبیری دیگر، توبه واجب فوری است. داریم که بیشترین فریاد اهل جهنّم از تسویف است؛ یعنی همین توبه را به تأخیر انداختن. نباید توبه به تأخیر بیفتد؛ و بگوییم که حالا، یکی اش را امروز [توبه اش را]انجام می دهیم، یکی اش را نه[بعدا توبه می کنم]. فورا باید همۂ گناهان را، انسان کنار بگذارد و از همۂ گناهان توبه[کردن]واجب فوری است. حالا اگر راه دیگری ندارد یا مثلا نمی تواند، آن حرف دیگری است. واگرنه در شرایط عادی باید از همۂ گناهان به یکباره توبه کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
129.1K
❓سؤال: باسلام .حکمت اینکه سر مزار مردگان اب میریزن چیه. و چه تاثیری داره برا مرده یه سوال دیگه من چند وقته به این اعتقاد پیدا کردم که وقتی برا ائمه اشکی میریزم روی گردن و سینه میمالم چون شنیدم خیلی خوبه حالامن یکم از اشک رو به گوشام میمالم برا اینکه باهاشون غیبت وهر چیز گناهی رو نشنوم یکم به زبونم میزنم تا باهاش گناه نکنم یکم به دستام برا اینکه باهاشون گناه نکنم .حالا سوالم اینه که به اشکی که تبرکه بی احترامی نمیشه . (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم [در روایات]داریم[که] وقتی مُرده را، دفنش می کنید، بعد از این که قبر را پوشاندید، یک آبی روی قبرش بریزید؛ یعنی آن قبر که به شکل مستطیل است، اوّل محیط اش را با آب رسم کنید بعد هم قطر هایش را. این فقط مال همان وقتی است که مُرده است که دفنش کرده اند. بعد که بعد از بیست سال دیگر می روند سر قبرها آب می پاشند وجهی ندارد و کار درستی هم نیست. فقط اسراف آب و تبذیر آب است و کار درستی نیست. این کاری هم که شما گفتید این هم وجهی ندارد. چون اینجا [در روایات هم] نداریم که شما این کار را بکنید. این که انسان اشک را بخواهد به سر و صورتش بمالد، به سر و سینه اش بمالد[که گناه نکند]؛ نه! این کارها یواش یواش خرافات می شود، یواش یواش به حساب دین گذاشته می شود، اینها را ما در دین نداریم. اهل بیت این کارها را نمی کردند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
176.8K
❓سؤال: یکی از اسمای خدا همان قهر کننده هست،مگر خدا پر از رحمت نیست هر گناه که کرده باشیم میبخشه،بعدش خودش گمراه میکنه که بندش بره جهنم؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قهّار به معنی قهر کننده نیست؛ مثلا فرض کنید که خدا بخواهد با بنده اش قهر کند. قهّار یعنی این که غیر خودش را باقی نمی گذارد. بعد از "واحد" ، "قهّار" می آید. « والله الواحد القهار» دو نوع "واحد" داریم: واحد ی که اثنا دارد ثلاث دارد. واحدی که خدا خودش دیگر برای خودش شر یکی باقی نمی گذارد. در مورد "أحد" اینجوری نیست؛ آن جایی که می گوییم «قل هو الله احد» دیگر قهّار به دنبالش نیست چون واحد، دو و سه دارد، اما این یک واحدی است که، دو و سه بر نمی دارد. این قهّار معنایش این است که دیگر شریفی برای خودش بر نمی دارد. شریکی ندارد. اما اینکه قهّار به معنای قهر کننده یا مثلا خدا قهر کند یا مثلا نابود می کند؛ نه اینجوری نیست. معنایش این نیست. معنا این است که شریکی برای خدا باقی نمی مانَد و بنده هایش را هم گمراه نمی کند؛ آن یُضِلُّ برای کسانی که هدایت اول را قبول نکردند آن وقت دیگر مرتبه دوم هدایت را به آنها نمی دهد. چون آنهایی که پله اول را نیامدند نمی شود بُردِشان پله دوم که! دیگر "عدم الهدایه" گفته می شود به آن. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر مبارکباد 🌹 یادآور دلاور مردی و ایثار شهیدان ، استقامت و پایداری ملت ایران و رشادت فرمانده‌هان گرامی باد 🔴 قرارگاه فرهنگی شهدا گمنام کوه خضرنبی
💢 تلاش برای بردبار شدن 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ، فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ. 🔹 اگر بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار (و همانند حليمان عمل كن) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود. 📚 حکمت 207 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201500 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 207 نهج البلاغه.mp3
1.05M
💠 شرح 🔸 حکمت 207 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187601 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
53.3K
❓سؤال: یک سوال دیگه، برای اینکه بین خلایق عزیز بشیم چی؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم عزّت دست خدا است. اگر انسان به خدا ایمان بیاورد و مؤمن بشود، عزّت پیدا می کند. العزة للّه و لرسوله و للمؤمنین هر چه ایمان انسان بیشتر بشود، عزیزتر می شود. هر چه تقوای انسان بیشتر بشود، عزیزتر می شود. انّ اکرمکم عمد اللّه أتقاکم راهش اینهاست. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
156.7K
❓سؤال: سلام و عرض ادب خدمت شما و استاد بزرگوار . اگر ما قایل به بی نهایت بودن زمانی و مکانی وجود باشیم پس خلقت معنا نداره و ازلیت پیش میاد و قائل به شرک میشویم . چون فقط خداوند ازلی و بی نهایت است. عقلانی نیست که عدم باشه یا بوده باشه . بی نهایت بودن هستی هم قابل فهم نیست . اصولا عدم چه تعریفی داره . آیا خلقت از عدم بوده یا از چیزی یا از چیزی که چیز نبوده ؟؟ (سؤال کمی خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم من سؤال شما را خوب نفهمیدم؛ این که می گویید عَدَم، بی نهایت نیست! چرا بی نهایت نیست؟ سلسله عدد، بی نهایت است. منتها بی نهایت، دو نوع داریم: بی نهایتِ ذات، که از ذات، خودش، بی نهایت است. بی نهایتی که او آن را خلقش کرده. سلسله اعداد را ذهن ما خلق کرده. ما و ذهن ما را خدا خلق کرده. انسان هم، بعد از این که ایجاد شد، دیگر تا بینهایت هست. دیگر زمانی نداریم بگوییم [ که در آن زمان] انسان نیست اما خب وجودش وابسته به خداست. پس بی نهایت، دو نوع است: بی نهایتِ ذاتی، بی نهایتِ قیدی. خداوند بی نهایتِ ذاتی است. مخلوقات، "ممکن" است باشند، منتها بی نهایتِ قیدی هستند. این هم که از عدم آفریده شده؛ یعنی نبوده، خداوند اراده کرده ایجاد شده. نه این که یک چیزی بوده و بعد خداوند از آن چیز، چیز دیگری خلق کرده! نه، هیچ چیز نبوده. خدا اراده می کند که کن فیکون می‌شود؛ آن چه که نیست را ایجاد می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
94.9K
❓سؤال: سلام استاد وقت بخیر استاد چگونه به یه گناهکار امید بخشش و رحمت بدیم؟《امید بخشی به گناهکار ‌》 ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم از طریق قرآن و روایات؛ خدا که دروغ نگفته که! «فإنّ الله یغفر الذّنوب جمیعا» «انّ اللّه یُحبّ التّوابین و یحب المتطهّرین.» و از طریق روایات؛ پیامبر می فرماید: «التّائبُ مِن الذّنب،کَمَن لا ذنب له» کسی که از گناه توبه کند. مانند کسی است که اصلا گناه نکرده. یا أمیرالمؤمنین می میفرمایند که « التّوبةُ یُطَهّر القلوب و یغسل الذنوب» توبه دلها را پاک می کند، گناهان را می شوید. از طریق آیات و روایات. آنها را باید باور کنیم که خدا راست می گوید و پیامبر و اهل بیت راست می گویند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
123.6K
❓سؤال: با سلام و تشکر از استاد بزرگوار عرف شده که وقتی فردی فوت میکند فامیل و دوستان در مراسم دفن و ختم حضور میابند اغلب بخاطر اینکه نگویند فلانی نیامد و یا اینکه دیگران هم در ختمها و مراسم ما اگر نرویم شرکت نمیکنند. آیا با نیاتی از این قبیل در اینگونه مراسم شرکت کردن بوی شرک نمیدهد و آیا گناه نیست؟ با چه نیتی شرکت کنیم تا ثواب لازم را ببریم؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم شرک نیست؛ یک نوع معامله است. معامله، شرک نیست، امّا ثوابی هم ندارد. چه کار کنیم که ثواب داشته باشد؟ قربت الی الله برای تعزیت و تسلیت آن شخص برویم. بله خودمان را هم به او نشان بدهیم، چون در روایات هم داریم که حدّاقلِ تعزیت و تسلیت این است که او ببیند که شما در مجلس ختم شرکت کرده اید. برای تسلیت برای دلداری او، برای این که او خوشحال بشه از این که مثلا برای دلداری اش آمده اید، خوب است که انسان برود؛ منتها قربت إلی الله. چون خدا گفته بروید،[شما هم]بروید و چون خدا گفته که خودتان را به او نشان بدهید، تا بفهمد که شما شرکت کرده اید، ما هم خودمان را به او نشان می دهیم. آن وقت این کار ثواب دارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐