529.5K
❓سؤال
سلام چه لزومی داره من که فارس هستم قران راعربی بخونم درحالیکه یک کلمه اش رانمیفهم
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال
سلام چه لزومی داره من که فارس هستم قران راعربی بخونم درحالیکه یک کلمه اش رانمیفهم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
برای این که قرآن کلام خداست.
اگر شما بخواهید به هر زبانی بخوانید، دیگر آن، کلام خدا نیست.
کلام مترجم.
و ثانیاً این که می گویید من یک کلمه اش را نمی فهمم یعنی چه؟
مثلا شما حمد و سوره که می خوانید؛ کلمۂ "بِسم الله"؛ نمی فهمید "بِسم اللّه" یعنی چه؟ "رحمان" نمی فهمید یعنی چه؟ "رحیم" نمی فهمید یعنی چه؟
اگر فارسی زبان باشید و واقعا فارس باشید "الحمدُ" نمی فهمید یعنی چه؟ للّه نمی فهمید یعنی چه؟ ربّ،عالَمین، کدامش را نمی فهمید؟!
نه اینها وسوسه شیطان است که ما خیال می کنیم که نمی فهمیم.
مطلب بعدی این که حالا فرض کنید شما[اصلا متوجّه نمی،شوید] این را توجه داشته باشید لغاتِ اکثرِ قرآن، که اگر انسان، این لغاتِ اکثرِ قرآن را بلد باشد هشتاد درصد قرآن را می تواند راحت بفهمد—حدود هشتصد کلمه را داریم که به اینها می گویند لغات اکثر؛ اینها تکرار زیاد دارد در قرآن؛ و کسی بخواهد این لغات اکثر را بلد باشد هشتاد درصد قرآن را خیلی راحت می فهمد.
از این هشتصدتا کلمه چهارصد، چهارصد و پنجاه تایش را ما فارسی زبانها کاملا بلدیم.
می مانَد سیصد، سیصد و پنجاه تا.
چقدر طول می کشد که انسان بخواهد سیصد، سیصد و پنجاه تا واژه را در طول عمرش[مثلا در] یک سال، دو سال، سه سال یاد بگیرد
کلّ نماز را[در نظر بگیرید]؛ شما کلماتی که در نماز هست را دقّت کنید ببینید چند تا کلمه شما بلد نیستید که باید یاد بگیرید؟!
[آیا] بیشتر از یک ساعت وقت لازم است که انسان بخواهد کل معنی نمازش را یاد بگیرد که کل عمرش یادش نرود؟
مطلب بعدی این که، هر زبانی اینجوری است. الان شما بخواهید گاتاهای زرتشت را بخوانید می فهمید؟!
یک موقعی من بیست تا از واژه های زرتشتی را یادداشت کردم، دیدم خودِ بنده که در ادبیات کار کرده ام، مدرّس ادبیات فارسی بوده ام، نمی دانم در مسابقات درسی ادبیات فارسی اول شده ام، یک کدام از این بیست تا واژه را من بلد نبودم! در هر زبانی اینجوری است.
شما[مطلبی را] به هر زبانی که باشد، مثلا بخواهید اوستا را بخوانید می فهمید ؟! خب نمی فهمید.
مطلب بعدی این که الان دیگر اینقدر نزدیکی و قرابت بین زبان عربی و زبان فارسی هست که اگر ما بخواهیم عربی را از زبان فارسی حرف کنیم، تقریبا دیگر صحبت نمی توانیم بکنیم.
من که الان با شما صحبت می کنم، درصد بالایی از حرف های من عربی است؛ [مثلا همین که]می گویم "صحبت"، خب "صحبت" لغتی عربی است، "حرف" عربی است؛ اینها را چطور می شود حذف کرد؟ "حذف" عربی است! خب هر چه که ما استفاده می کنیم عربی است! مگر می شود اینها را حذف کرد ؟
البته اینها را دیگر نمی شود گفت عربی، اینها فارسی است. اینهایی که ما در فارسی استعمال می کنیم، مثلا می گوییم انقلاب، عربها به انقلاب، انقلاب نمی گویند، می گویند الثوره ؛ کودتای نظامی را می گویند انقلاب. اینها دیگر الان فارسی شده.
این اسم هایی که الان ما [استفاده میکنیم]مثلا "حسن" ، "حسین" اینها اسم عربی نیست. شما بروید در عربستان[ببینید] از صد تا اسم یکی اش حسن نیست، یکی اش حسین نیست. اسمهای فرهنگ خودشان[را استفاده می کنند]؛ أحد و صمد و نمیدانم این چیزهایی که اصلا در فرهنگ ما نیست.
بنابراین الان عربی ای که ما در قرآن داریم که عربی مبین باشد، به فارسی ما نزدیک تر است تا عربی عراق و مصر و آنجا ها.
عربی مبین که عربی قرآن باشد به زبان فارسی ما نزدیکتر است تا به زبان و آن لهجه های عجیب و غریب عربها مثل فرض کن مصر و جاهای دیگر.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
120.6K
❓سؤال:
سلام حاج آقا چرا سوره توبه بسم الله الرحمن الرحیم نداره
یه صحبت ساده بفرمایید تا من برای بچه هام بتونم توضیح بدم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
دو تا نکته است.
یکی این که خب بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم، بحث رحمان و رحیم و رحمت است و بعد بلافاصله [در این سوره] می گوییم « برئت رسوله »[یعنی] بیزارم از خدا...؛ خب اینها با هم تناسب ندارند.
رحمان و رحیم و برائت و بیزاری.
و لذا گفته اند بگویید أعوذبالله من النار و الغضب الجبّار»
[پس]یکی این که بِسم الله با اول سوره برائت یا سوره توبه تناسب ندارد.
و دوم این که گفته اند که سورۂ توبه، ادامۂ سوره انفال بوده، یعنی سورۂ مستقلی نیست. ادامه سورۂ انفال است.
هر دو قول را گفته اند. هر کدام را هم که به بچّه ها بگویید عیب ندارد.
این که چون توپ و تشر هست اول سوره، [این]با بِسم الله، تناسب ندارد.
و این که ممکن است ادامۂ سوره انفال باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
56.7K
❓سؤال
کسی که منکر خداست یا منکر اصول دین باشد رفت وامد هم هست نمیشود قطع کرد خوب همه جا دست خیس بزنه ما چی کنیم نمیتونم همه روبشورم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اگر منکر خدا و پیغمبر و اینها باشد، یعنی منکر اصول دین باشد و واقعا سر لجبازی و این حرفها نباشد؛ واقعا بگوید من خدا را قبول ندارم و هر روز بگوید، این کافر است، نجس است و شما باید مراقبت کنید.
بله بخواهد با دست خیس هر جایی را دست بزند نحس می شود.
و رفت و آمد هم لزومی ندارد شما داشته باشید، به شکل شخصی.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
93.8K
❓سؤال:
و اینکه اگر کسی هیچ اعتقادی به خمس نداشته باشه و خمس نده و بگه من اصلا خمس رو قبول ندارم مشرک از نوع شرک در تشریع و اطاعت میشه همین طور کسی که هیچ اعتقادی به حجاب نداشته باشه تاکید میکنم هیچ اعتقادی نداره ؟؟؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
خب حجاب از ضروریات دین اسلام هست، همینطور خمس از ضروریات دین هست.
اگر قبول نداشته باشد و توجه داشته باشد که انکار این ضروری دین، بر می گردد به انکار خدا و پیامبر؛ بله ایشان دیگر مسلمان نیست و مشرک است، اصلا خارج از دین است.
کسی که انکارِ ضروریِ دین را کند، یعنی ضروریِ دین را انکار کند و [ضمن این انکار] توجه داشته باشد که این انکارش، به انکار خدا و پیامبر بر می گردد. آن به نظر همۂ علما از دین خارج است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
۱-هیچ پیغمبری لباسش، متفاوت از لباس امتش نبود؛ چه دلیل اصولی بر جواز یا استحباب پوشیدن لباس برای روحانیون وجود دارد
۲- چرا الان همه آزاد نیستند بپوشند این لباس را؟
۳-پیامبر ملتزم نبود یک پوشش خاصی داشته باشد؛چرا ما همیشه یک فرم خاص لباس میپوشیم؟
۴- در روایت آمده که شاخص عمامه مومنین از کفار و مشرکین تحت الحنک است و همچنین آمده که: الطابقیه عمامة الشیطان؛ پس ما چرا تحت الحنک نمیبندیم؟
(سؤال کمی خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این که پیامبران لباس خاصّی نداشته اند که بخواهد جدای از امّت باشد؛ خب بله این درست است.
اما آیا هیچ امتیازی نداشته اند؟ مثلا این که در همان زمان ممکن بود که عمامه خیلی مرسوم نباشد ولی پیامبر عنایت داشتند نسبت به عمامه، یا لباس هایی که می پوشیدند.
خب وقتی از جاهای دیگر می آمدند و لباس دیگری داشتند، خب پیامبر آن لباسها را مردود می دانست، آن لباس ها را قبول نمی کرد.
مطلب دوم این که بحث امروزِ لباس روحانیت، بحث این نیست که حالا ما این لباس را فرض کنید [جدا کننده بدانیم، یعنی این]که[روحانیت با این]لباس جدای از مردم باشد! بحث این است که اگر در شهر، در بیابان، مخصوصا برای محل این مطلب خیلی واضح روشن می شود، افرادی سوال دارند[بتوانند راحت فرد مورد نظر را بشناسند]خب آن زمان افراد پیامبر را می شناختند لازم نبود که ممتاز از دیگران باشد، غریبه هم که می آمد سؤال می کرد که[پیامبر کدام است] به او می گفتند پیامبر این است.
اما الان که اینجوری نیست! یک روحانی که در مثلا شهر مثل قم باشد کي می شناسدش اگر نخواهد لباسش ممتاز نباشد.
خب مردم می خواهند سؤال کنند از کي سؤال کنند؟ مردم می خواهند که به یک شخصی که مورد اعتمادشان است مراجعه کنند به کي مراجعه کنند!؟
چرا شما این اشکال را نسبت به نیروی انتظامی مثلا یا نسبت به پزشک ها نمی گیرید؟!
خب این لباس خاص، باعث می شود که مورد اعتماد مردم باشد،[به راحتی در دسترس و قابل شناسایی باشد] مردم بتوانند مراجعه کنند و هم اگر سؤال دارند بپرسند هم این که یک وقت امانتی بخواهند بسپارند و چیزهایی از این قبیل.
اما راجع به استحباب ذاتی این لباس؛ من ندیدم کسی گفته باشد که لباس روحانیت استحباب ذاتی دارد!
بله نسبت به عمامه مثلا ما روایاتی داریم، اما یک کسی گفته باشد که مثلا عمامه ذاتا مستحب است من جایی ندیده ام. فقیهی بخواهد فتوا داده باشد.
مطلب بعدی این که، این خودِ تشبّه خیلی مهم است. اگر پیامبر این لباس را می پوشید و ما هم بخواهیم تشبّه به پیامبر داشته باشیم خب باید همین عمامه و عبا و چیزهایی از این قبیل[ را استفاده کنیم]
مطلب بعدی این که خب الان لباس ایرانی ما،[درواقع]لباس اروپایی هاست، لباس ایرانی ها که نیست!
ایرانی های صد سال پیش، هفتاد سال پیش را شما نگاه کنید، می بینید که اکثرا عمامه داشتند، هنوز هم قسمت خراسان آنجاها خیلی هایشان عمامه دارند. قبا داشتند همین قبایی که ما داریم.
یعنی قبای ما، لباس ایرانی ها است. عمامه ما لباس ایرانی هاست، در حالی که کت و شلواری که حالا ایرانی ها می پوشند لباس اروپایی هاست!
اگر ما بنا است تشبّه به ایرانی ها داشته باشیم، "تشبّه به ایرانی ها داشته باشیم" حالا تشبّه به پیامبر هم نه! [یعنی]کسی می خواهد تشبّه به ملت خودش داشته باشد باید همین لباس ملّت خودش را بپوشد.
مطلب بعد، کي گفته که دیگران لباس ما را نپوشند؟! گفتم الان در نیشابور و سبزوار بروید همه شان عمامه می بندند، همین طور در سیستان و بلوچستان و جاهای دیگر؛ کي به آنها گفته است چرا عمامه گذاشت اید شما، مثلا. یا اگر کسی لباس بلند بپوشد، دشداشه بپوشد، کي به آنها می گوید تو چرا این لباس را پوشیده ای!؟
مطلب بعدی این که، خوب است که وقتی انسان عمامه سرش می بندد تحت الحنک بیاندازد، خب این[درست است] بله. این خیلی سفارش شده که بدون تحت الحنک نباشید. اما شاید الان در شرایط فعلی خیلی آسان نباشد که انسان این ترجیح را اینجا عملا نشان بدهد.
اما این که شما گفتید که عمامه مطابقی همین عمامه ما است نه اینجوری نیست. این را باید بیشتر دقت کرد و باید به لغت های دیگر مراجعه کرد.
عمامه طابقیه، خب همۂ عمامه ها طابقیه بودند. همین که دور دومش را پیچیدی می شود طابقیه. اصلا اگر اینجوری باشد باید بگوید همه عمامه ها میشود عمامه شیطان! آن وقت آن تاج ملائکه چه می شود؟
طابقیه یعنی دور دوم سوم داشته باشد. کدام عمامه است که دور دوم نداشته باشد!؟ اینجوری باشد ما دیگر نمی توانیم بگوییم الامامة التیجان الملائکة». باید بگوییم که الامامةُ سروال الشیطان؛ عمامۂ شیطان.
نه این هم درست نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
106.3K
❓سؤال:
باسلام اگر نوجوانی به ما گفت من نوکر خداوپیغمبرم هستم ائمه روهم دوست دارم نوکر همشونم هستم ولی حال نماز خوندن ندارم ماچی بهش بگیم
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این مثل این می مانَد که پدر و مادر به بچّه می گویند بیا غذا بخور، دچار سوء تغذیه میشوی، می میری از گرسنگی.
می گوید من نوکرتان هم هستم، دوستتان هم دارم امّا غذا نمی خورم؛ خب غذا نخوری می میری.
نماز خواندت برای خدا نیست که حالا نوکر خدا هستی، نوکر پیغمبری[ولی نماز نمی خوانی] برای پیغمبر که نماز نمی خوانی.
نماز که نخوانی دچار سوء تغذیه میشوی از لحاظ معنوی و می میری.
باید اینجوری به او گفت که آنها به نماز تو نیاز ندارند، به نوکری تو هم نیازی ندارند. اگر گفته اند نماز بخوان، برای این که نابود نشوی، برای این که دچار سوء تغذیه نشوی، برای این که از لحاظ انسانی و معنویت، دچار مرگ معنوی نشوی.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
تفسیر ۱۳-۳-۱۴۰۱.m4a
9.35M
#مسجد_باقریه
تفسیر سوره نحل آیات ۶۹ تا ۷۱
ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۶۹﴾
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ ﴿۷۰﴾
وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُوا بِرَادِّي رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ ﴿۷۱﴾
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
💢 حسادت، آفت دوستی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 حسَدُ الصَّدِيقِ، مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ.
🔹 حسادت با رفيق از بيمارى دوستى است.
✍️ دوست واقعى کسى است که خواهان پیشرفت و ترقى دوست خود باشد، هرچند تلاش کند خودش نیز به پیشرفت و ترقى برسد، بنابراین آن کس که چنین نیست دوست واقعى نیست و یا به بیان امام علی(علیه السلام) دوستى او گرفتار بیمارى است.
📚 حکمت 218 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/203756
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
حکمت 218 نهج البلاغه.mp3
1.18M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 218
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/187847
📎 #اعتقادات
📎 #حدیث
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
206.3K
❓سؤال:
سلام علیکم، خداقوت ما هر دوره ای زمان دجال داشتیم درسته؟ و اینکه شنیدم منابع اسناد اهل سنت در مورد دجال قوی تر از شیعه است، درست هست؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این که هر زمان و دوره ای، دجال داشته ایم، این درست نیست؛ اما این که دجّالیّت یک جریان است، یک مکتب است، این درست است. چنان که سفیانیت یک مکتب است.
از آن طرف مکتب علوی، مکتب حسینی، اینها همه مکتب است.
امام صادق فرمود زمانی پیغمبر بوده و ابوسفیان،زمانی امیرالمؤمنین بوده و معاویه، زمانی امام حسین بود و یزید.
اینها دو تا مکتب هستند، دو تا جریان هستند.
بازوی فرهنگی جریان باطل، اسمش دجال است، بازوی نظامی جریان باطل، اسمش سفیانیت.
و نقطۂ مقابل اش هم، حالا سید حسنی، سید حسینی، سید علوی، سید هاشمی، سید خراسانی، همۂ اینها یک حقیقت است؛ به این معنا درست است.
اما این که بگوییم هر زمانی حتما دجال وجود داشته باشد[خیر ممکن است اینطور نباشد]
اما راجع به سؤال دومتان؛ در منابع اهل سنت بیشتر دجال مطرح شده، کمتر سفیانیت مطرح شده؛ در منابع ما بیشتر سفیانیت مطرح شده دجال کمتر مطرح شده. نه این که بگوییم منابع آنها قوی تر است نه!
آنها بیشتر در منابع شان دجال مطرح شده مال ما بیشتر سفیانی مطرح شده.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
86.9K
❓سؤال
سلام نظر استاد می خواستم درمورد سندیت زیارت عاشورا
یه عده میگند حدیث قدسیه
یه عده میگند اصلا در زمان امام باقر وامام صادق روایت شده وقبل از آن نبوده
کدام نظر درسته؟؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
سند زیارت عاشورا معتبر است.
حدیث، قدسی است، منتها خب قبل از زمان امام محمد باقر و امام صادق که بنی امیه حاکم بودند که نمی شد که[آن را آشکار کرد] زمان حکومت معاویه که نمی شد[این را آشکار کرد در حالی که او] همۂ عالَم را تحت سلطه خودش داشت، اگر می گفت خدایا معاویه را لعنت کن، آل ابوسفیان را، همه را لعنت کن، چه کارش می کردند؟!
در زمان امام باقر و امام صادق، بله در آن دوره ظاهر شد نه این که نبوده است قبلش!
قبلش امکان گفتنش نبود و در آن دوره ظاهر شد.
سندس هم معتبر است
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
283.8K
سلام علیکم
شخصی به بنده گفت بالاترین دین انسانیت هست.
بنده در پاسخ گفتم انسانیت حاصل اسلام است پس برای انسانیت هم باید تابع اسلام شوی و همچنین اگر این انسانیتی که شما از اون دم میزنید کافی بود پس چرا خداوند ۱۲۴هزار پیامبر فرستاد
حالا بنده از استاد یک سوال دارم:
۱.آیا شیوه بنده در پاسخگویی مناسب بوده یا نه ، چون طلبه هستم و با اینگونه افراد بحث زیاد دارم و درضمن خود استاد به این شبهه چگونه پاسخ میدهند، این سوال زیاد پرسیده میشود لطفا کامل جواب داده شود
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
سلام علیکم
شخصی به بنده گفت بالاترین دین انسانیت هست.
بنده در پاسخ گفتم انسانیت حاصل اسلام است پس برای انسانیت هم باید تابع اسلام شوی و همچنین اگر این انسانیتی که شما از اون دم میزنید کافی بود پس چرا خداوند ۱۲۴هزار پیامبر فرستاد
حالا بنده از استاد یک سوال دارم:
۱.آیا شیوه بنده در پاسخگویی مناسب بوده یا نه ، چون طلبه هستم و با اینگونه افراد بحث زیاد دارم و درضمن خود استاد به این شبهه چگونه پاسخ میدهند، این سوال زیاد پرسیده میشود لطفا کامل جواب داده شود
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این پاسخ بد نیست، منتها شما باید از طرف بخواهید که انسانیت را تعریف کند، معیارهای انسانی را بگوید بعد وارد بحث جزئی بشوید.
آیا عدالت انسانیت است یا ظلم ؟!
آیا ایثار، انسانیت است...آیا تقوا انسانیت است...آیا شکر مُنعِم انسانیت است یا نافرمانی منعِم؟!
و همینطور... تک تک بپرسید آن وقت خواهید دید که اصول و فروع دین را او ناچار است که به عنوان انسانیت حقیقی اعتراف کند و تسلیم بشود.
پس باید موضوع کاملا تعریف بشود.
اینجا باید یک تعریف دقیقی از انسان بشود، غالبا اینها انسان را یک حیوان مرفّه تعریف می کنند.
شما باید، این ره زن را، اینجا دقّت کنید که انسان با حیوان فرق می کند.
می گویند خب غربیها را ببینید چنین و چنان اند؛ خب غربی ها را ببینید که هدفشان از زندگی چه است؟ چه فرقی با حیوانات دارند؟
آن وقت نمونه هایی از فرهنگ غرب را که، نه انسان را که الاغ ها هم قبول ندارند شما در همه دنیا بگردید میبینید که دو تا الاغ همجنس باز پیدا نمی کنید!
آنهایی که خودشان را انسان می دانند همجنس بازی را قانون کردند، تصویب کردند و کسی هم بخواهد با او مخالف باشد به او می گویند شما مخالف حقوق انسان هستید. نه! حیوانات هم این حرف را قبول ندارند!
از این نمونه ها خیلی زیاد است.
پس [تعریف]انسان باید کاملا مشخص بشود، هدف از آفرینش انسان کاملا مشخص بشود.
ببینیم که آیا آن لیبرالیسم غرب انسان را به هدفش می رساند یا آموزه های اسلام.
خواهیم دید صد در صد این دوّمی است.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
201.3K
❓سؤال
سلام ببخشید یک سوال. این که میگن دختر برکت خونهست و دختر خیلی خوبه و... ، یعنی پسر هیچ برکت و خاصیت معنوی نداره؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
نه، این مطلب، واکنشی است در مقابل آن فرهنگ جاهلی که در جامعه حاکم بود. دختران را زنده به گور می کردند وقتی که دختر «وإذا بشر أحدهم بالأنثى ظل وجهه مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ»
[دختر]یا با خواری و سستی صبر کند یا از قومش فراری شود یا او را در خاک دفن کنند.
در چنین جامعه ای که اینقدر نسبت به زن و دختر، اینقدر نگاه، بسیار وحشتناک و منفی بود، واکنش آن افراطی بود که نه دختر خیلی هم خوب است برکت است چنین و چنان است. چرا شما اینقدر می گویید پسر پسر
هنوز هم در جامعۂ ما می بینید که بعضی از خانواده ها از دختر خوششان نمیآید وقتی دختر برایشان متولد می شود، ناراحت می شوند.
آن[مطلب]واکنشی است به این[ماجرا] که نه ناراحت نشوید دختر هم خوب است وگرنه از نظر اسلام فرقی بین زن و مرد نیست.
زن بودن و مرد بودن به بدن انسان به حیوانیت انسان مربوط می شود نه به انسانیت او.
انسانیت انسان، نه زن است نه مرد است. انسانیت انسان به تقوا است، به ایمان است، به علم است، به عبادت آیت، به پاکی است، به جهاد است؛ نه به زن و مرد بودن.
زن و مرد بودن معیار فضیلت نیست یا معیار عدم فضیلت نیست.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
249K
❓سؤال:
با عرض سلام واحترام حضور شما استاد گرامی من در یکی از سخنرانی های حضرت عالی شنیدم که فرمودید ثروت داشتن چیز بدی نیست آنچه بد هست وابستگی به ثروت هست ، مولا علی علیه السلام هم ثروت و املاک زیاد داشتند اما وابسته به آنها نبودند پس چرا با وجود تمکن مالی حضرت مجبور شدند چادر حضرت زهرا سلام الله علیها را گرو پیش همسایه ی یهودی خود بگذارند تا از او جو یا گندم یا چیزی از این قبیل قرض کنند ؟
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال:
با عرض سلام واحترام حضور شما استاد گرامی من در یکی از سخنرانی های حضرت عالی شنیدم که فرمودید ثروت داشتن چیز بدی نیست آنچه بد هست وابستگی به ثروت هست ، مولا علی علیه السلام هم ثروت و املاک زیاد داشتند اما وابسته به آنها نبودند پس چرا با وجود تمکن مالی حضرت مجبور شدند چادر حضرت زهرا سلام الله علیها را گرو پیش همسایه ی یهودی خود بگذارند تا از او جو یا گندم یا چیزی از این قبیل قرض کنند ؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اوّلا که خب مراحل فرق می کرد. آن زمانی که اوائل حضور پیامبر در مدینه بود، خب همۂ مسلمان ها فقیر بودند و وضع اقتصادی خیلی بد بود، خیلی ها گرسنه بودند.
این اصحابِ صُفّه [که]چیزی حدود سیصد چهارصدتا اسم هم از آنها برده شده، لباس سِتر عورت نداشتند که در نماز شرکت کنند.
خود پیامبر گاهی سه شبانه روز هیچ چیز،دهیچ غذایی از گلویشان پایین نمی رفت؛ در آن شرایط آن صحبتهایی را که[گفتید]، آنجا[و در آن زمان بوده، حالا]اگر بپذیریم آن نقل ها را؛ آن نقل ها را اگر بپذیریم مال آن زمان است.
اما بعدها که حضرت نخلستان ها را آباد کرد، آن نخلستان ها، آن چاه ها هنوز هست. آن قنات ها هنوز هست در ذوالحلیفه و تحت عنوان اَبیار علی یا آبیارعلی هنوز هم هست؛ تابلو هم دارد.
خب اینها را که آباد کرد حضرت، نخلستانها و قنات ها را[که آباد کرد، ثروتی به دست آورد]. مثلا در یمبو که یک روستایی بود کنار دریا که الان شهر شده، آن جا حضرت مزارعی داشت که در آمدهای حضرت از آن مزارع در طول سال چهل هزار دینار بود. چهل هزار دینار یعنی چهل هزار سکه طلا، شما حساب کنید می بینید که یعنی دیه چهل تا انسان. درآمد یک جای حضرت بود.
پس حضرت اواخر که دیگر کارها را کرده بود، کارهای تولیدی که در دوره خانه نشینی که[کرده بود و] حضرت رفت سراغ عرض کنم آباد کردن نخلستان ها و کارهای تولیدی، دیگر آن زمان کل جامعه اسلامی هم وضع شان خوب شده بود دیگر.
آن موقع بله حضرت ثروت هم داشت، ولی مصرف نمی کرد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
326.2K
❓سؤال
بزرگواران سلام علیکم عرض ادب و احترام خدمت استاد محمدی حفظه الله، لطفاً استاد بزرگوار توضیح میفرمایند با توجه به اینکه با برپایی قیامت خورشید خاموش میشود معنای مضامین آیات که میفرماید بهشتیان در زیر سایه های خنک بهشتی میباشند چیست زیرا با توجه به اینکه خورشید در هم پیچیده میشود آیا بهشت گرما یا خورشید وجود دارد
(سؤال کمی خلاصه شده است)
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سؤال
بزرگواران سلام علیکم عرض ادب و احترام خدمت استاد محمدی حفظه الله، لطفاً استاد بزرگوار توضیح میفرمایند با توجه به اینکه با برپایی قیامت خورشید خاموش میشود معنای مضامین آیات که میفرماید بهشتیان در زیر سایه های خنک بهشتی میباشند چیست زیرا با توجه به اینکه خورشید در هم پیچیده میشود آیا بهشت گرما یا خورشید وجود دارد
(سؤال کمی خلاصه شده است)
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اوّلا ادبیاتی که ما صحبت می کنیم برای دنیا داده شده، نه برای بهشت.
و لذا خیلی از حقایق بهشت، با این ادبیات قابل بیان نیست.
این که برای انسان در دنیا یکی از لذت ها[بودن در سایه است] مخصوصا برای جاهایی مثل عربستان و جزیرة العرب که[شرایط جوی خاصی دارد]؛ سایه که یکی از بزرگترین نعمت های الهی محسوب میشد[بسیار لذت بخش بود و]چون پیدا کردن سایه هم[در این مناطق] کار ساده ای نیست، آن هم سایه ای خنک، که خب آن هم برای خودش لذتی است.
حالا [یک]این[چنین]لذتی را قرآن می خواهد منتقل کند، واژه ای دیگر هم نیست، جز همین که بگوید سایه های روح افزا، سایه های دل افزا.
لزوما[برای وجود داشتن]سایه لازم نیست که حتما آفتابی باشد تا سایه ای هم باشد.
و لزوما لازم نیست که حتما عرض کنم که رنج و دردی باشد، می خواهد آن لذتی که اگر مثلا فرض کنید که صحرای عربستان بود، در آن صحرای وحشتناک، یک سایه خنک پیدا می کرد، چقدر لذت از آن می بُرد؟! [این نوع لذت را می خواهد وصف کند]
در بهشت چنین چیزهایی با لذتهای خیلی بیشتر وجود دارد.
ادبیاتی وجود ندارد که بخواهد این مطلب را بیان کند.
مطلب بعدی این که در روایات داریم که عرض کنم که در بهشت[حالتی وجود دارد] مثل آن سپیده دم صبح که باصطلاح وقتی که نور هست ولی خورشید نیست؛ «لانرانا فیها شمسا و لا زمهریرا»؛ در بهشت[هم] نه حرارت و خورشید را به آن شکل می بینند نه سرمای خیلی شدید را.
ولی به هر حال این که استراحتگاه هایی هست، آن استراحتگاه ها، لذت زائد الوصفی دارد، آنها را[اینطور وصف می کنند یعنی] تحت عنوان سایه از آنها یاد می شود. چنانکه مثلا می گوییم که روز قیامت سایه ای جز سایه عرش الهی نیست، سایه به این معنایی که ما الان می گوییم به این معنا نیست،[ یعنی گاهی]میگوییم فلانی سایه تان مستدام، یا، زیر سایه شما هستیم؛ [حالا آیا منظور از این که می گوییم]زیر سایه شما هستیم، این است که شما ایستاده اید و ما در زیر سایه شما ایستاده ایم؟! نه!
یعنی در پرتو آن، آن پرتوی که چنین لذتی در بهشت دارد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
م ا:
✅نماز روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده
🔻در روز يكشنبه ماه ذیالقعده نمازی با فضيلت بسيار از رسولخدا«صلیاللهعليهوآله» روايت شده که هر كه آن را بهجا آورد:
🔹توبهاش مقبول؛
🔹گناهش آمرزيده شود؛
🔹خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند؛
🔹با ايمان بميرد و دينش گرفته نشو؛
🔹قبرش گشاده و نورانی گردد؛
🔹والدينش از او راضی گردند؛
🔹مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد؛
🔹توسعه رزق پيدا كند؛
ملکالموت با او در وقت مُردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود.
🔸کیفیت انجام نماز:
كيفيّت آن چنین است كه در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز«دوتا دو رکعت» گذارد در هر ركعت حمد يک مرتبه و سوره توحید سه مرتبه و مُعَوَّذَتَيْن«فلق و ناس» يک مرتبه، پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار كند و ختم كند استغفار را به «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ»،
👈پس بگويد: «يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اغْفِرْ لي ذُنُوبي وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِر ُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ.»
🔰مفاتیحالجنان، اعمال ماه ذیالقعده