114.3K
سلام وقت بخیر حاج آقا
آیا جن کافر می تواند به انسان صدمه بزند ؟می تواند انسان را بترساند وچهره خود رانشان دهد؟برای دفع جن چه کارهای لازم است انجام شود؟ممکن است خانه ای که در آن قرآن تلاوت نمی شود جن بد وستمکاروارد آن خانه شود؟
134.2K
سلام استاد بزرگوار خدا قوت
نظرتون در رابطه با کتاب های ...... را بفرمایید تا چه حد می تواند حقیقت داشته باشد ؟ آیا ممکن این دو کتاب کذب باشد ؟ در بسیاری از موارد با دین ما مطابقت دارد و درست است .
استاد عزیز ما با یک زندگی نمی توانیم به کمال و به خدا برسیم و راه های سیر الی الله را طی کنیم آیا نباید خداوند به ما فرصت های بیشتری بدهد ؟
106.8K
سلام حاج آقا وقتتون بخیر
لطفاً چیزی بفرمائید که توی این اوضاع آروم بشیم..
📌📌 کانال اصول دین
پاسخ به سوالات اعتقادی توسط
حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
حکمت 336 نهج البلاغه.mp3
1.48M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 336
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/190426
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📎 #شاهچراغ
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
💢 لزوم وفای به وعده
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الْمَسْئُولُ حُرٌّ، حَتَّى يَعِدَ.
🔹كسى كه از او درخواستى شده، تا وعده نداده آزاد است. (ولى پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود)
📚 حکمت 336 نهج البلاغه
📎 #اعتقادات
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
📎 #نهجالبلاغه
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @ostadmohamadi
❓سؤال
سلام علیکم، نظر حضرت استاد درباره وحدت وجود چیست؟ و آیا خود استاد وحدت وجودی است یانه؟ و اگر نه چرا؟
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
من در این باره صحبت کردم، هم در رادیو هم در تلویزیون، هم همینجا صحبت کردم.
شما اول معنای وحدت وجود را بگویید یعنی چه؟ تا بعد، ما بگوییم که نظرمان چه هست.
اگر منظور از وحدت وجود از منظر حکمای اسلامی و شیعه باشد که میگویند که واجب الوجود یکی بیشتر نیست، بقیه موجودات، همه ممکن هستند و وجودِ واجب، یکی بیشتر وجود ندارد؛ خب ما این را قبول داریم و برهان های متعددی در قرآن، در روایات [هست] و دلایل عقلی متعددی هم داریم که واجب الوجود که وجودِ صرف است، یکی بیشتر نمیتواند باشد.
اگر نظر عرفا باشد، آنها میگویند که وجودِ حقیقی و آن وجودی که عینِ وجود هست، یکی بیشتر نیست، بقیۂ موجودات وجود ندارند و ظلّ وجود هستند، عکس وجود هستند؛ شما جلوی آینه که میایستد دو تا نیستید! عکس شما در آینه افتاده. کُلّ موجوداتی که شما میبینید، آنها ظلّ خدا هستند، اینها عکسِ وجود هستند.
خب این هم، مطابق آن ادبیاتی است که خودشان دارند. آن ادبیات را اول انسان باید دقت کند منتها با ادبیات خودشان، اشکالی به آن وارد نیست.
اما اگر منظور از وحدت وجود، این باشد که همهی موجودات، خدا هستند! این را هیچ عاقلی که نه، هیچ دیوانهای هم قبول نمیکند!
اینکه موجودی که سراسر فقر و نیاز است، این بخواهد بینیاز باشد و این خودش مخلوق است و بخواهد خالق باشد.
یکی از شاگردان صدرالمتالهین ملا بود رفته بود کهک قم آنموقع که مُلّا اینجا در انزوا به سر میبُرد، سؤال داشت، سؤال علمی داشت رفت پیش مُلّا [و او] برایش چای آورده بود، چایش را نمیخورد، میگفت من چای شما را نمیخورم.
پرسید چرا؟ گفت چای شما نجس است. گفت چرا چای ما نجس است؟ گفت چون شما قائل به وحدت وجود هستید. پرسید که یعنی چه که من قائل به وحدت وجود هستم؟! گفت چون شما همه چیز را خدا میدانید.
مُلّا گفت بیا چایات را بخور، من عاقل تر از آن هستم که الاغی مثل تو را بخواهم خدا بدانم!
اگر بخواهد این، معنای وحدت وجود باشد، خب هیچ عاقلی زیر بار این حرف نمیرود.
شما اول مشخص کنید منظورتان از وحدت وجود چه هست؟ تا بعد من نظر بدهم.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
338.2K
❓سؤال
سلام علیکم، نظر حضرت استاد درباره وحدت وجود چیست؟ و آیا خود استاد وحدت وجودی است یانه؟ و اگر نه چرا؟
207.8K
❓سؤال
سلام وقت بخیر، لطفا قضا و قدر علمی و عینی رو به زبان ساده توضیح بدید
✅ پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
این اصطلاحاتی است که معمولا درست میکنند. باید از کسی که این اصطلاح را درست کرده، از خودش بپرسید که منظورش چه هست؟!
چون "جعلِ اصطلاح" هست وگرنه خب قضا و قدر معنایش مشخص است و مفهوم لغوی و مفهوم اصطلاحی اش مشخص هست.
علیالقاعده اینها منظورشان این است که یکوقت در نظر انسان، یعنی به لحاظ نظری، انسان معتقد است که عالَم، همهاش معلول خدا است و خدا اراده کرد که عالَم ایجاد بشود، این میشود "قضای الهی در نَظَر".
و خدا هندسه و اندازههای همهی اشیاء را ارداه کرده، این میشود "قَدَر علمی".
بعد از اینکه این را، خداوند اراده کرد، در خارج هم محقق کرد؛ یعنی اراده، در خارج هم، محقق شد؛
هم عالَم به وجود آمد که این میشود "قضای الهی" و هم اینکه با این هندسهی خاص به وجود آمد، این میشود "قَدَر الهی"؛ منتها در عمل، نه فقط در نَظَر.
علیالقاعده باید نظرشان این باشد، که این دو مرحله است؛
یک مرحله در علم خداست [یعنی] قضا و قدر، در علم خدا گذشته که خلق بشود و در علم خدا گذشته که با یک هندسه خاص خلق شود.
یکوقت نه، در خارج است: این میشود قضا و قدر عینی یا قضا و قدر خارجی و حقیقی.
علیالقاعده باید معنایش این باشد.
🖊پیاده شده از صوت استاد
⏪⏪ کانال اصول دین
استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐