eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
200 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 336 نهج البلاغه.mp3
1.48M
💠 شرح 🔸 حکمت 336 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/190426 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 لزوم وفای به وعده 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 الْمَسْئُولُ حُرٌّ، حَتَّى يَعِدَ. 🔹كسى كه از او درخواستى شده، تا وعده نداده آزاد است. (ولى پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود) 📚 حکمت 336 نهج البلاغه 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
❓سؤال سلام علیکم، نظر حضرت استاد درباره وحدت وجود چیست؟ و آیا خود استاد وحدت وجودی است یانه؟ و اگر نه چرا؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم من در این باره صحبت کردم، هم در رادیو هم در تلویزیون، هم همین‌جا صحبت کردم. شما اول معنای وحدت وجود را بگویید یعنی چه؟ تا بعد، ما بگوییم که نظرمان چه هست. اگر منظور از وحدت وجود از منظر حکمای اسلامی و شیعه باشد که می‌گویند که واجب الوجود یکی بیشتر نیست، بقیه موجودات، همه ممکن هستند و وجودِ واجب، یکی بیشتر وجود ندارد؛ خب ما این را قبول داریم و برهان های متعددی در قرآن، در روایات [هست] و دلایل عقلی متعددی هم داریم که واجب الوجود که وجودِ صرف است، یکی بیشتر نمی‌تواند باشد. اگر نظر عرفا باشد، آن‌ها می‌گویند که وجودِ حقیقی و آن وجودی که عینِ وجود هست، یکی بیشتر نیست، بقیۂ موجودات وجود ندارند و ظلّ وجود هستند، عکس وجود هستند؛ شما جلوی آینه که می‌ایستد دو تا نیستید! عکس شما در آینه افتاده. کُلّ موجوداتی که شما می‌بینید، آن‌ها ظلّ خدا هستند، این‌ها عکسِ وجود هستند. خب این هم، مطابق آن ادبیاتی است که خودشان دارند. آن ادبیات را اول انسان باید دقت کند منتها با ادبیات خودشان، اشکالی به آن وارد نیست. اما اگر منظور از وحدت وجود، این باشد که همه‌ی موجودات، خدا هستند! این را هیچ عاقلی که نه، هیچ دیوانه‌ای هم قبول نمی‌کند! این‌که موجودی که سراسر فقر و نیاز است، این بخواهد بی‌نیاز باشد و این خودش مخلوق است و بخواهد خالق باشد. یکی از شاگردان صدرالمتالهین ملا بود رفته بود کهک قم آن‌موقع که مُلّا این‌جا در انزوا به سر می‌بُرد، سؤال داشت، سؤال علمی داشت رفت پیش مُلّا [و او] برایش چای آورده بود، چایش را نمی‌خورد، می‌گفت من چای شما را نمی‌خورم. پرسید چرا؟ گفت چای شما نجس است. گفت چرا چای ما نجس است؟ گفت چون شما قائل به وحدت وجود هستید. پرسید که یعنی چه که من قائل به وحدت وجود هستم؟! گفت چون شما همه چیز را خدا می‌دانید. مُلّا گفت بیا چای‌ات را بخور، من عاقل تر از آن هستم که الاغی مثل تو را بخواهم خدا بدانم! اگر بخواهد این، معنای وحدت وجود باشد، خب هیچ عاقلی زیر بار این حرف نمی‌رود. شما اول مشخص کنید منظورتان از وحدت وجود چه هست؟ تا بعد من نظر بدهم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
338.2K
❓سؤال سلام علیکم، نظر حضرت استاد درباره وحدت وجود چیست؟ و آیا خود استاد وحدت وجودی است یانه؟ و اگر نه چرا؟
207.8K
❓سؤال سلام وقت بخیر، لطفا قضا و قدر علمی و عینی رو به زبان ساده توضیح بدید ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این اصطلاحاتی است که معمولا درست می‌کنند. باید از کسی که این اصطلاح را درست کرده، از خودش بپرسید که منظورش چه هست؟! چون "جعلِ اصطلاح" هست وگرنه خب قضا و قدر معنایش مشخص است و مفهوم لغوی و مفهوم اصطلاحی اش مشخص هست. علی‌القاعده این‌ها منظورشان این است که یک‌وقت در نظر انسان، یعنی به لحاظ نظری، انسان معتقد است که عالَم، همه‌اش معلول خدا است و خدا اراده کرد که عالَم ایجاد بشود، این می‌شود "قضای الهی در نَظَر". و خدا هندسه و اندازه‌های همه‌ی اشیاء را ارداه کرده، این می‌شود "قَدَر علمی". بعد از این‌که این را، خداوند اراده کرد، در خارج هم محقق کرد؛ یعنی اراده، در خارج هم، محقق شد؛ هم عالَم به وجود آمد که این می‌شود "قضای الهی" و هم این‌که با این هندسه‌ی خاص به وجود آمد، این می‌شود "قَدَر الهی"؛ منتها در عمل، نه فقط در نَظَر. علی‌القاعده باید نظرشان این باشد، که این دو مرحله است؛ یک مرحله در علم خداست [یعنی] قضا و قدر، در علم خدا گذشته که خلق بشود و در علم خدا گذشته که با یک هندسه خاص خلق شود. یکوقت نه، در خارج است: این می‌شود قضا و قدر عینی یا قضا و قدر خارجی و حقیقی. علی‌القاعده باید معنایش این باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
163.4K
❓سؤال سلام علیکم استاد بزرگور،درکلیپی فرمودید امربه معروف اگر امری (دستوری) نباشه امربه معروف حساب نمیشه. بنده همیشه طبق فرموده شما امر میکردم مثلا میگفتم خواهرخوبم لطفاشالت روبپوش ولی اکثر مواقع نتیجه عکس میدادیابه پرخاشگری منجر میشد ولی چندمدته بجای امرکردن، نصیحت دوستانه میکنم و بیشتر نتیجه مثبت میگیرم.الان کار من امر به ‌معروف و نهی ازمنکر نیست؟؟
❓سؤال سلام علیکم استاد بزرگور،درکلیپی فرمودید امربه معروف اگر امری (دستوری) نباشه امربه معروف حساب نمیشه. بنده همیشه طبق فرموده شما امر میکردم مثلا میگفتم خواهرخوبم لطفاشالت روبپوش ولی اکثر مواقع نتیجه عکس میدادیابه پرخاشگری منجر میشد ولی چندمدته بجای امرکردن، نصیحت دوستانه میکنم و بیشتر نتیجه مثبت میگیرم.الان کار من امر به ‌معروف و نهی ازمنکر نیست؟؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این‌که گفتم در امر به معروف و نهی از منکر حتما باید امر و نهی باشد، معنایش این نیست که اگر انسان از یک راه دیگر می‌تواند به نتیجه برسد، آن کار را انجام ندهد، اگر مثلا با حتی خواهش، تمنا و...[می‌شود به نتیجه برسد، با توجه به موضوع مورد نظر، می‌تواند این کار را بکند] بله این[کار شما امری نیست یعنی] امر به معروف و نهی از منکر نیست ولی نتیجه‌اش همان شده، چون امر به معروف و نهی از منکر مرتبه غیر زبانی هم دارد. در مرتبه غیر زبانی‌اش که لازم نیست که حتما انسان بخواهد[با زبان چیزی] بگوید که! همین که مثلا فرض کن یک نگاه به او می‌کند، با یک نگاه نهی از منکرش می‌کند، همین کافی است. حتی ممکن است که با تقاضا باشد، با مثلا فرض کن نصیحت باشد، عیبی ندارد! این‌ها مرحله اول است. مرحله دومش که زبانی باشد باید [باتذکر لسانی انجام بشود] وقتی [حالتی از] امر و نهی [در سخن گفتن] باشد، می‌شود امر به معروف و نهی از منکر. اما یک‌وقت ممکن است نیاز به امر به معروف و نهی از منکر نباشد، نیاز به نصیحت باشد، نیاز به ارشاد جاهل باشد و اصلا نوبت به نهی از منکر نمی‌رسد که حالا [بخواهیم بگوییم که] انسان امر بکند یا نکند. به تعبیر دقیق تر وقتی شما می‌دانید که با نصیحت کردن، مسئله حل می‌شود، این‌جا دیگر جای نهی از منکر نیست که حالا بخواهید امر و نهی داشته باشید یا نداشته باشید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
59.1K
❓سؤال سلام علیکم حاج اقا فرمودن نسبت این دنیا به دنیای برزخ مثل جنین به این دنیاست حالامنظور از دنیا همین کره خاکی است یاشامل همه سیارات و کهکشانهاست وسوال دیگر اینکه خدا می فرماید هفت عالم افرید منظوراز هر عالم شامل همه این کره وهمه کرات وکهکشانهاست وهر عالمی باز شامل کلی کرات وکهشانهاست ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم منظور از دنیا، کُلّ جهان ماده هست. یعنی هفت آسمان که حالا یک آسمانش همین آسمان اول است، این ستاره‌ها و کهکشان که ما می‌بینیم همین آسمان اول است. هفت آسمان به این معنا کُلّش می‌شود دنیا. و برزخ، محیط بر کلّ دنیا است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
176.6K
❓سؤال سلام. اینکه میگویند در بهشت هرچه بهشتیان بخواهند برایشان فراهم هست آیا اگر یک انسانی که در بهشت هست مثلا به فرض دیگر خسته شده نمی‌خواهد در بهشت باشد و دیگر وجود نداشته باشد آیا خدا خواسته اورا برآورده می‌کند و اورا نیست وعدم میکند مثل کسی یا چیزی که اصلا وجود ندارد ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم این فرض، فرض باطلی است. دقیقا مثل این می‌مانَد که بخواهد یک شخصی بخواهد که مربع تبدیل به مثلث بشود، یا این‌که بخواهد مثلا فرض کنید که [عدد] چهار، فرد بشود و زوج نباشد! چون انسان هستی را می‌خواهد، نیستی را نمی‌خواهد، ذات انسان و فطرت انسان و ماهیت انسان دنبال "بود" است نه دنبال "نبود". بنابراین فرض شما، فرض درستی نیست. بر فرض که[فرض شما]درست باشد؛ کار بهشتی‌ها این نیست، جهنّمی‌ها بله این آرزو را دارند؛ در قرآن هم داریم که این آرزو را می‌کنند ولی به او می‌گویند نه، از "نیستی" خبری نیست، از مرگ خبری نیست! ولی در بهشت آنچه که "هست" را می‌خواهند نه آنچه که "نیست". " عدم" خواستنی نیست، "وجود" خواستنی است؛ مگر این‌که در جهنّم باشد که آن‌جا مرگ را می‌خواهد و آن‌جا به او می‌گویند از مرگ خبری نیست! فرض شما فرض باطلی است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
121.3K
❓سؤال درودخداوندبراستادمحمدی، باعرض سلام سؤالی دارم دربحث حافظه...انسان دارای حافظه میباشد ک اتفاقات روزمره درآن ذخیره میشوداونایی که مرگ موقت داشتند یاحتی اوناییکه میمیرند اطلاعاتی که در دنیا زندگی کردند با آنهاهست یا اونایی که برمیگردندچیزهایی که دیدندرو به یاد میآورند. مطلب رابرماروشن کنید اصلا حافظه اصلیه ما که اطلاعات ذخیره میشه کجاست.. (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مکتسباتی که انسان دارد، حالا چه علمش باشد چه کمالات دیگرش باشد، این‌ها در نَفْسِ انسان ذخیره می‌شود. نَفْسِ انسان است که متأثر می‌شود از این چیزها. نَفْسِ انسان هم چیزی غیر از بدن خاکی است که دفن می‌کنند، غیر از آن بدن برزخی است. آن‌ها ابزار نَفْس هستند. خود مغز انسان، ابزار است برای حفظ، و إلّا خودش حافظه نیست. حفظ، کارِ نَفْس است. چنانکه چشم، ابزار نَفْس است، خود چشم کاره‌ای نیست. بنابراین اگر در انسان نَفْسْ باشد و روح نداشته باشد، چشم دارد ولی آن چشم نمی بیند. چشم، مثل عینک می‌مانَد. مغز، مثل عینک می‌مانَد. اصل همه چیز انسان، نَفْسِ انسان است، که علم هم، در نفس انسان ذخیره می‌شود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
99K
سلام علیکم ما بیشتر به آنکه خدا به ما نعمت داده باید فکر کنیم تا شکرش را بجا آوریم یا آنکه نداده و استغفار باید کرد.؟( حدیثی هست که آنکه خدا بهت داده چی نداده وآنکه نداده چه داده را معنا بفرمائید)
💢 ضرورت عمل گرایى 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ، كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ. 🔹دعوت كننده بى عمل، چون تيراندازی است كه از كمان بى زه تير اندازد. 📚 حکمت 337 نهج البلاغه 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 337 نهج البلاغه.mp3
2.13M
💠 شرح 🔸 حکمت 337 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/190817 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | زن ایرانی، سربلند در همه میدان‌ها 🔺 رهبرانقلاب: زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده، اینها دلشان پر است.... 🌱 ریحانه؛ بخش زن و خانواده رسانه Khamenei.ir
124.4K
سلام و خدا قوت لطفا از حاج اقا محمدی سوال کنید کدام مورد بیشتر مورد عنایت حق تعالی هست؟ ۱- نماز شب بیحال و بی رمق، سپس نماز صبح و تعقیبات جزئی ۲-نماز صبح اول وقت بهمراه تعقیبات مفصل، دعا و زیارت عاشورا و... ۳- نماز اول وقت و تعقیبات جزئی و خواندن نمازهای قضا و اینکه از نماز شب فقط سه رکعت آخر یعنی نماز های شفع و وتر را بخوانیم هم خاصیتی داره؟ ممنون از زحمات شماعزیزان و حاج آقا محمدی بزرگوار
99.7K
سلام این آخرالزمان آیا کمیت داره ؟ مثلا میگن فلان نشانه ها مال اخر زمانه. و آیا این نشانه ها باید ده سال وجود داشته باشه که امام زمان ظهور کنه؟ ۱۰۰ سال باشه؟ ۲۰۰ سال باشه؟ این اخر الزمان چند سال طول میکشه. چون این نشانه ها در جاهای مختلف دنیا بدترش هم حدود یک قرنه که بروز کرده. و سوال دوم اینکه چه تضمینی هست که این نشانه ها آخرالزمان باشه شاید قبلا هم در تاریخ بارها همچین نشانه هایی بروز کرده باشه و همه فکر کردن که اخرالزمانه بنده فکر میکنم که انقدر جلو میره که حتی کسی برای هدایت مردم وجود نداشته باشه و تنها کسی که بتونه این کار رو انجام بده خود امام زمان باشه.(نظر شخصی نه علمی)
188.7K
❓سؤال سلام. 1.چرا در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر، چهار رکعت اضافه میشه؟ یعنی دو رکعت به هر کدوم اضافه میشه؟ 2.چرا نباید نافله ظهر و عصر را در سفر خواند و اینکه چرا نافله عشا به قصد رجا باید خوانده شود؟ مرجع تقلیدم آیت الله خامنه‌ای هست. متشکرم ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم در تعبّدیّات، انسان باید بنده باشد، باید تسلیم باشد. روز جمعه، به خاطر فضیلت جمعه، چهار رکعت اضافه شده، این چهار رکعت هم، این‌جوری نیست که دو رکعت به نافله ظهر اضافه شده باشد و دو رکعت به نافله عصر. نه! چهار رکعت را پشت سر هم می‌خوانید بعد هر کدام از این نافله‌ها را هم هشت رکعت می‌خوانید که می‌شود بیست رکعت. و این دستور است و تعبّد. همین‌طور این‌که چرا در سفر، نافله‌هایش عرض کنم که ساقط می‌شود؟ برای این‌که خب خودِ نماز نصف شده، آن‌وقت باز شما می‌خواهید نافله‌ها را هم بگذارید رویش؟! برای همین عرض کنم که این لطفی که خدا کرده، نماز نافله خواندن دیگر آن لطف از بین می‌رود، آن امتنانی که خدا خواسته که با شکسته شدن نماز کرده باشد، از بین می‌رود. نماز عشا هم چون شکسته است، نافله‌اش ساقط می‌شود. از این طرف هم نماز وتیره را بعضی‌ها گفته‌اند نافله حساب نمی‌شود، بعد فقها گفته‌اند اگر کسی می‌خواهد این نماز را بخوانَد، رجاءً بخوانَد نه به قصد ورود؛ که اگر[به قصد] نافله‌ی عشا باشد، خب[در سفر علی‌القاعده] ساقط باید باشد لذا گفته‌اند به قصد رجاء بخوانَد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
69.4K
❓سؤال سلام خدا قوت. طلای مادری که فوت شده به دختران میرسد یا به کل ورثه؟ واینکه اول مادر فوت شده و بعد پدر این ربطی به تقسیم طلا (بین کل ورثه یا فقط دختران) پیدا میکند ؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم طلای مادر، به همه‌ی ورثه می‌رسد. بله اگر مادر، اول فوت کرده، یکی از ورثه هایش پدر است. یک چهارم ثروت مادر به شوهرش که پدرتان باشد، می‌رسد. [فقط یک چهارم به پدرتان میرسد]چون فرزند دارد این مادر، و إلّا نصفش مال او بود. بله آن طلاها هم مثل بقیه ثروتش به همه ورثه می‌رسد از جمله پدر. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
126.7K
❓سؤال سلام علیکم. با توجه به ایات و روایات بسیاری که در مذمت و حرمت موسیقی داریم قائل شدن به موسیقی حلال مبتنی بر چه منبعی هست؟ ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مراجع، همه‌ی روایات را دیده‌اند، همه‌ی آیات را دیده‌اند و فتوا داده‌اند. شما از هر مرجعی که بپرسید مثلا [آیا] کسانی که قرآن می‌خوانند کار حرام انجام می‌دهند؟ آن هم قرآن خواندن که در قالب مقامات موسیقی است! کسانی که نوحه می‌خوانند، این‌ها همه‌اش موسیقی است! آیا این‌ها حرام است؟ تا این که منظور شما از موسیقی چه باشد؟! مطلق آهنگ خوب، آهنگ زیبا، که حتما در قالب نُت‌های موسیقی نوشته می‌شود[آیا] بگوییم حرام است؟ نه، موسیقی هم مثل بقیه علوم. بله اگر آن شکلش یا محتوایش فاسد یا مفسد باشد، آن حرام می‌شود. آن روایاتی که شما می‌گویید، مراجع، همه‌ی آن روایات را دیده‌اند و فتوا داده‌اند به این‌که موسیقی سه نوع است. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐