eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
9.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1هزار ویدیو
170 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ سؤال سلام.استاد فرق عمل صحیح با عمل مقبول چیه؟مثلا من روزه میگرم ولی درطول روز غیبت هم میگم عمل من صحیح هست ولی مقبول نیست،حالا سوال اینجاست که من با این عمل (روزه) وارد بهشت میشم یانه ،بلاخره یک عمل دوحالت بیشتر نداره یا پاداش دارد یا عذاب،خب آخر کار من به خاطر این روزه پاداش گیرم میاد یا عذاب میشم؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم پدرِ شما می‌گوید برو برای من گردو بِخَر بیار. این‌جا شما چهار صورت می‌توانید انجام بدهید: یکوقت می‌روید با دقت تمام گردوی خوب انتخاب میکنید می‌خَرید می‌آورید پدرتان آن گردو را قبول می‌کند و از شما هم تشکر می‌کند که دستورش را خوب عمل کردید. یکوقتی هم می‌روید گردو می‌خرید ولی بی‌توجهی می‌کنید، دقت نمی‌کنید، گردویی که می‌آورید گردو هست اما بی مغز است؛ پدر، شما را تنبیه تان نمی‌کند عذابتان نمی‌کند اما این گردوها را هم قبول نمی‌کند، می‌گوید این گردوها به درد نمی‌خورد تو وظیفه‌ات را انجام داده‌ای خرج هم کرده‌ای و دستور را هم انجام داده‌ای اما آن گردو به درد بخور نیست. این‌جا قبول نمی‌شود ولی عذاب هم ندارد. یک وقت شما می‌روید از روی تمسخر یا از روی جهل به جای گردو قلوه سنگ می‌آورید؛ خب پدر شما را عذاب می‌کند، می‌گوید من به تو گفتم برو گردو بیاور تو رفته‌ای قلوه سنگ آورده‌ای! یک وقتی نه، [آن فرزند] می‌گوید "پدر گفت بیخود گفت... من انجام نمی‌دهم" این‌جا هم باز عذاب دارد. پس اینجوری نیست که بگوییم که چیزی که قبول نباشد شِقِّ آنطرفش عذاب دارد نه! نماز خوانده درست هم خوانده، یعنی هیچ اشکال شرعی نداشته که یک مرجع تقلید بگوید نماز شما به خاطر اینکه رُکنش را مراعات نکردید، نمی‌دانم وضو نداشتید، رو به قبله نبوده، نماز شما باطل است! نه نمازش درست بوده، همه آداب نماز را مراعات کرده، همه‌ی ارکان نماز را مراعات کرده و نمازش درست بوده؛ اما غیبت کرده یا مثلا فرض کنید حضور قلب نداشته، خب اگر حضور قلب نداشت این نماز قبول نمی‌شود ولی قضا ندارد، کتک ندارد، عذاب ندارد چون آن وظیفه را انجام داده منتها بی‌توجه بوده به آن که با دقت انجام بدهد [یعنی اعمالی که به مورد قبول واقع شدن نماز آسیب می‌زند را رعایت کند] حالا اینکه گفتم که حضور قلب نداشته قبول نمی‌شود[منظور] آن بخشی است که حضور قلب نداشته، چون یک بخشی هم حضور قلب داشته دیگر! آن اول که می‌خواسته نماز را نیت کند، اگر از او می‌پرسیدند می‌خواهی چکار کنی؟ می‌گفت می‌خواهم نماز بخوانم. [می‌پرسیدند]برای چه کسی؟ [می‌گفت] برای خدا. [می‌پرسیدند] کدام نماز؟ مثلا[می‌گفت] نماز ظهر. پس این مقدارش را حضور قلب داشته. به هر حال، اگر ما فرق بین این سه حالت را یک حالت که انجام نداده یا باطل بوده خب قضا دارد، کفّاره دارد؛ کسی که روزه نگرفته هم باید فضای روزه را انجام بدهد هم باید کفّاره بدهد برای خوردن روزه و افطار عمدی روزه. اما کسی که روزه گرفته و بعد هم غیبت کرده؛ این، نه کفاره دارد نه قضا دارد نه عذاب دارد که تو روزه را عمدا ترک کردی خوردی. [اما] بله قبول نمی‌شود. قبول نمی‌شود یعنی چه؟! یعنی اینکه آن ثواب ویژه‌ای که باید به او داده شود، آن احترام ویژه‌ای که باید داشته باشد آن را دیگر ندارد. فقط عذاب نمی‌شود و کفاره و قضا هم ندارد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
143.2K
❓ سؤال سلام علیکم تفاوت با لوح محفوظ در چیست؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم آن‌چه در لوح محفوظ است، ثابت است، لایتغیّر است؛ چون آنجا رابطه‌ی علّی تمام است و علت، علت تامه است و معلول هم خب از علت جدا نمی‌شود. در لوح محو و اثبات اینجوری نیست؛ علت‌ها متعدد هست، جابجا می‌شوند، علت‌ها جایگزین می‌شوند، مرتب مطالب نوشته می‌شود و پاک می‌شود، کم و زیاد می‌شود، محو می‌شود و اثبات می‌شود؛ [مثلا] بنا بود امشب بمیرد، پاک می‌شود، این مرگ امشب پاک می‌شود، بیست سال عمرشان اثبات می‌شود؛ «یمحوالله ما یشاء» آنچه خدا بخواهد... [خدا]خواست که عمر این بنده‌اش طولانی بشود، آن مرگشان را پاک کرد «و یثبت»... چه چیز را ثابت می‌کند؟ آن بیست سال عمر را. به این می‌گویند لوح محو و اثبات که مرتب تغییر می‌کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
55.7K
سلام به استاد عزیز از جوابهای شما ممنونیم ببخشید در مورد ذالقعده می گویند می توانم در تمام ایام سال خواند و ایا می شود بدون غسل هم بخوانیم این نماز را
90K
سلام و عرض ادب استاد بزرگوار🌷🙏 پدری که بیسواد بوده و نماز نخوانده الان براش نماز و روزه بدیم بخوانند آیا مورد قبول پروردگار متعال هست؛ و اثر در اعمالش در برزخ دارد که باعث رشد و تکاملش شود؟ و همینطور آیا در برزخ امکان تعلیم قرآن برای پدری که بیسواد بوده هست؟
43K
سلام و عرض ادب خدمت استاد محمدی بزرگوار سوالم اینه که میشه ماه رمضان که میگیرم کنم به مادر مرحومم؟ممنونم از پاسخگویی شما
76.1K
چه کار کنیم که خودمون و خانوادمون و مال و زندگیمون از و نظر بد مردم و بلا و مشکلات دور باشیم و همیشه با آرامش زندگی کنیم؟ ممنون.
💢 علت انحراف زبیر 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ما زَالَ الزُّبَيْرُ رَجُلًا مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، حَتَّى نَشَأَ ابْنُهُ الْمَشْئُومُ -عَبْدُ اللَّه-. 🔹 زبير همواره از ما اهل بيت (و از ياران خاص ما) بود تا آن كه فرزند شومش عبدالله نشو و نما كرد (و پدر را گمراه ساخت). 📚 حکمت 453 نهج البلاغه 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 453 نهج البلاغه.mp3
3.31M
💠 شرح 🔸 حکمت 453 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/192692 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
81.8K
برای ازدواج کنیم یا نه؟
46.1K
آیا تکلیف که بر ما مشخص شده رحمت است یا زحمت ؟
92.6K
سلام علیکم خسته نباشید برای باید چیکار کنم ؟ دروغ نگم و گناهان زبان نکنم ؟ آیا باید در طول ۲۴ ساعت شبانه روز سکوت کنم و اگر ضرورت نداره حرف نزنم و بیشتر ذکر بگویم مثل استغفار و صلوات ولی پدر و مادر من وقتی من ۲۴ ساعت سکوت میکنم و حرف نمیزنم باهاشون چون گناه نکنم و فقط واجبات را انجام میدم مثل نماز و ذکر میگویم مثل استغفار و صلوات و فقط با خدا حرف میزنم که گناه زبان نکنم پدر و مادر میگن مگر لال هستی خدا زبان داده درست ازش استفاده کنی و گناه نکنی و من در طول روز نیم ساعت یا یک ساعت فقط با خدا حرف میزنم آیا این کار من درسته ؟ باید چیکار کنم ؟ ممنونم
66.1K
سلام وعرض ادب و آرزوی طول عمر برای استاد بزرگوار من که صبح وضو گرفتم میگن میتونم با همون وضو نماز ظهر و عصر رو هم بخونم.. استاد بزرگوار سوالم اینه، موقعی که وضو میگیریم در حین وضو چه نیتی بکنم که بتونم بعد چندین ساعت وقتی به وقته نماز واجب رسیدم بدون تجدید وضو نماز ها رو ادا کنم؟؟ چی بگم؟؟
194.1K
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آدميزاد از زمانى كه خداوند او را آفريده است، هرگز با چيزى سخت تر از رو به رو نشده است. با اين همه، مرگ در قياس با بعد از آن، به مراتب آسانتر است. 📓 كنز العمّال :42209 ‌ ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ سلام علیکم میشه لطف کنید این جمله را برامون بازش کنید
130.4K
سلام علیکم یه سوال خود آقا امام زمان عج وقتی تو اون عالم آقا رو میبینه در این دنیا چه معنی داره؟ از سوی ما یا مثلاً در روایتی هست شب جمعه اولیاء خدا و شهدا .... میرن حرم امام حسین یعنی دسترسی تو اون عالم ندارن ارواح اینا
370.8K
درباره دین اینکه آزادی شون در چه حده؟ چقدر به خانوماشون احترام میذارن؟ درباره زن توی این دین چی میگن؟
101.2K
چرا خیلی از بزرگان ویا حتی امامان در مورد استجابت حتمی بعصی از دعاها به عزت وجلال ویا قسمتهای دیگری خورده اند ما کدومش را قبول کنیم بهترین دعایی که از نطر شما به اجابت نزدیک است کدام است یا را هم بفرمایید چیه
158.7K
سلام.وقت بخیر خواستم بدونم؛؟: ایا خداوند ما را به خاطر نیات بدمان که مثلا رضایت قلبی از انجام یک فعل حرام در گذشته می باشد؛ ولی بدلایلی امکان به فعلیت رسیدن آن فعل حرام در حال حاضر نیست.عقوبت خواهد کرد؟ و دیگر اینکه چه کنیم که نیات فعل حرام و یا رضایت از انجام آن در گذشته و لذت آن به سراغمان نیاید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
341.6K
❓ سؤال در کجای دین است؟حدیث یا آیه ای داریم؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓ سؤال جمهوریت در کجای دین است؟حدیث یا آیه ای داریم؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم جمهوریت به معنای اینکه با مردم مشورت بشود در چارچوب دین؛ فراوان داریم در قرآن، در روایات « بَشاورهم فی الامر...» در قرآن داریم «و أمرهم شورا بینهم...» در قرآن داریم. در روایات هم آنقدر روایت درمورد مشورت و مشاوره داریم که[تکلیف را کاملا روشن می‌کند] پس اصل اینکه حاکم با مردم مشورت کند یا اینکه مردم بخواهند حاکم را انتخاب کنند، هم آیه داریم هم روایت؛ چون مردم نباشند اصلا شکل نمی‌گیرد. پس مردم باید باشند. حالا [منظور از اینکه باید]مردم باشند، جمهور مردم باشند یا عده‌ای از مردم؟ خب معلوم است عده‌ای معدود نمی‌توانند در مقابل جمهور بایستند. چرا امیرالمومنین علیه السلام حاکم نشد با اینکه در مقام ثبوت، امیرالمومنین حاکم بود، خلیفه بود، حاکم سیاسی بود؛ در مقامِ اثبات،[حاکم] نشد! چرا؟ چون مردم[در کنار ایشان] نبودند. پنج سال بعد، جمهور آمدند به صحنه، همان شخصی که بیست و پنج سال پیش او را کنار زدند و حق را از ایشان گرفتند، بیست و پنج سال بعد آمد و حاکم شد، چرا؟ چون جمهور آمدند به صحنه. در خود نهج‌البلاغه در خطبه‌ی سوم داریم که «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر» این "حضور الحاضر" منظور همان "جمهور" است. « لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم لالقیت حبلها علی‌ غاربها و لسقیت آخرها بکاس اولها » خب آن حضور الحاضر نباشند، حکومتی شکل نمی‌گیرد ادامه‌اش هم همین‌طور... هم حدوثاً هم بقائاً، خود وجود حکومت اسلامی و این بخش از اسلام هم حدوثاً هم بقائا مستلزم حضور مردم است. این حضور مردم را حالا امروز به آن می‌گویند جمهوری وگرنه[مفهوم و منظور یکی است] البته نه آن اکثریتی که غربی‌ها می‌گویند... اکثریتی که حالا تحت عنوان دموکراسی از آن یاد می‌کنند! این‌ها نه واقعیت خارجی دارد نه عاقلانه‌ترین راه برای اداره جامعه است، نه، آن مقدار از مردم که ما تحت عنوان منبع الکفایة از آن یاد می‌کنیم. این را به آن می‌گوییم جمهور، من به الکفایة که با وجود آنها امکان حدوث حکومت و امکان بقای حکومت باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
178.7K
❓ سؤال در بین مردم جا افتاده که میگن کسیکه سید هست اگر سقف خانه اش از طلا هم باشه بازم بهش خمس تعلق میگیره آیا این نظر درسته یانه؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم خمس به تعلق می‌گیرد نه هر سیدی. فقیر هم کسی است که هزینه‌ی سالش را نداشته باشد. همانطوری که زکات به غیر سید فقیر تعلق می‌گیرد نه به غیر فقیر. شما زکات را نمی‌توانید بدهید به دارا و به غنی بدهید، اگر بدهید تکلیف از گردن تان برداشته نمی‌شود. خمس هم باید به سید فقیر داده بشود نه هر سیدی. کسی بخواهد به سید غیر فقیر خمس بدهد، تکلیف از گردنش ساقط نمی‌شود و خمس نداده. بنابراین نمی‌دانم که سقف خانه‌اش طلا باشد یعنی چه! می‌خواهند بگویند که ممکن است ساداتی باشند که شأن شان این باشد که مثلا فرض کن ماشین هم داشته باشند، مادامی که ماشین ندارند بله می‌تواند خمس بگیرد، اگر شأن عرفی اش این باشد که حتما ماشین داشته باشد، ماشین جزو ضروریات باشد و اگر نداشته باشد می‌گویند ایشان فقیر است؛ البته این‌ها خلاف احتیاط است، فقیر همان است که من گفتم...هزینه‌ی سالش را نداشته باشد. به این شخص می‌شود[خمس و زکات داد یعنی] خمس را به سید و زکات را به غیر سید داد تا هزینه‌ی سالش تأمین بشود. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
187.3K
❓ سؤال ببخشید و کبر و غرور" با یکدیگر چیست؟ ✅ پاسخ بسم‌الله الرحمن الرحیم «عُجب» خودپسندی است و «کِبر» خودبزرگ‌بینی است. این‌ها عام و خاص مِن وجه هستند؛ گاهی عُجب هست ولی کِبر نیست، گاهی کِبر هست ولی عُجب نیست و گاهی چرا... هم کِبر هست و هم عُجب. و «غرور» این است که انسان خودش را و آنچه که دارد را بیشتر از آن چیزی که هست و دارد ببیند. و در عمل، آن "زیاده دیدن" را به مَنصه‌ی ظهور برسانَد؛ مثلا به مال خودش مغرور بشود، به قدرت خودش مغرور بشود، بیشتر از آنچه که قدرت دارد و خیال می‌کند که دارد، نشان می‌دهد که دارد، این هم درواقع أخص از کِبر است. کِبر گاهی ممکن است که یک حالت نفسانی فقط باشد و دیگر ظهور خارجی نداشته باشد، یا این که نه ممکن است ظهور خارجی هم داشته باشد که آن‌وقت غرور می‌شود. یعنی اگر کِبر بخواهد تجلی خارجی پیدا کند آن می‌شود غرور. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐