eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
187 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓سوال : معنای این که ابن سینا می گوید اصل علیت در کنار هم امدن و از پی هم امدن پدیده ها نیست ،چیست ؟ جسارتا مثال هم بزنید. ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم کنار هم امدن یا دنبال هم امدن ، معنایش این است که، دو تا موجود مستقل وجود دارند ،یکی هستی بخش دیگری نیست .هر دوی ان ها خود هستند .فقط کنار هم هستند یا پشت سر هم می ایند . اما در علت و معلول این جوری نیست.معلول هستی اش وابسته به علت است .یعنی معلول منهای علت ، نیست.علت است که معلول را ایجاد می کند. یک وقت دو نفر ادم کنار هم هستند. مثلا فرض کن پدر با فرزندش پیش هم هستند.این پدر و فرزند نمی شود گفت پدر ، علت حقیقی فرزند است.حالا ممکن است معد باشد، این جا معد است، ولی علت نیست ،پدر علت فرزند نیست. گاهی یک وقت ، نه ! در ذهن خود یک بچه ای را خلق می کند ،در ذهن خود ،مثل بچه خود، تربیتش می کند ،هر کاری که دلش می خواهد، بچه را فرض کن ،درس خوان ،خوش اخلاق،ورزشکار و چیزهایی از این قبیل .وجود ان ادمی که در ذهن انسان است، وابسته به ذهن انسان است. یعنی هستی اش منوط به ذهن انسان است نه این که خودش مستقل وجود داشته باشد . تا وقتی که انسان فکر می کند و ذهنش به او مشغول است ،وجود دارد ،همین که ذهنش منصرف شد، دیگر او هم وجود ندارد. رابطه علت و معلول حقیقی این جوری است. علیت فلسفی که همان علیت حقیقی باشد، حقیقت معلول کاملا وابسته به علت است. مثل انسان و سایه اش، مثل همین مثالی که من زدم ،که وجود ان بچه ای که در ذهن انسان است، وابسته به ذهن و اراده انسان است. 🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245535684.mp3
693.5K
ایا ما نمی توانیم به مقام های معنوی برسیم یا این که فقط خدا افراد خاص را انتخاب می کند؟ ایا کاری باید انجام داد تا به این مقام رسید؟ آیا علمای برادران اهل سنت به این مقامات هم می رسند؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1245541749.mp3
1.58M
نگهداری از سگ و بازی با ان حرام است و در شان مومن نیست؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1245536247.mp3
545.4K
گاهی تا زمانی که از خودمان راضی هستیم و کار خوب انجام می دهیم با اشتیاق نماز شب می خوانیم ولی اگر در روز کسی را ناراحت کنیم یا گناهی انجام بدهیم دیگر می گوییم ول کن چه فایده که این نماز شب را می خوانی و مستحبات دیگر را هم کنار می گذاریم. چکار کنیم؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟یک ایه ✨وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤْمِنین ✨ ذاریات / ۵۵ و پند ده، که مؤمنان را پند سود بخشد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
✨ اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا✨
🌟 حدیث روز بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام مَنْ قَوَّی مِسْکِیناً فِی دِینِهِ ضَعِیفاً فِی مَعْرِفَتِهِ عَلَی نَاصِبٍ مُخَالِفٍ فَأَفْحَمَهُ لَقَّنَهُ اللَّهُ یَوْمَ یُدْلَی فِی قَبْرِهِ أَنْ یَقُولَ اللَّهُ رَبِّی وَ مُحَمَّدٌ نَبِیِّی وَ عَلِیٌّ وَلِیِّی وَ الْکَعْبَةُ قِبْلَتِی وَ الْقُرْآنُ بَهْجَتِی وَ عُدَّتِی وَ الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَانِی فَیَقُولُ اللَّهُ أَدْلَیْتَ بِالْحُجَّةِ فَوَجَبَتْ لَکَ أَعَالِی دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَتَحَوَّلُ عَلَیْهِ قَبْرُهُ أَنْزَهَ رِیَاضِ الْجَنّة امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هر کس بنده عاجز از علم و معرفتی را تقویت نموده و در برابر دشمن تجهیز و غالب نماید، خداوند نیز به وقت بازپرسی در قبر، این کلمات را به او تلقین فرماید: الله پروردگار من، و محمّد پیامبر او، و علی بن ابی طالب جانشین پیامبر است، و کعبه، قبله من، و قرآن مایه سعادت و خوشبختی من است، و اهل ایمان برادران من هستند. آنگاه از جانب خداوند خطاب می‌رسد: حق را اظهار کردی و اعتقاد صحیحت را بیان نمودی، پس مقام و منازل رفیع بهشت را برایت واجب نمودم. در این حال قبر او تبدیل به یکی از باغ‌های خوش منظره بهشت می‌گردد. منبع : بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الایمه الاطهار علیهم السلام با ترجمه فارسی - «۱۴» - مجلد ۲، تتمه ابواب العلم،باب۸،ح۱۴ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 کسى که نزديکانش او را رها سازند آنها که دورند براى (حمايت از او) آماده مى شوند. (خداوند كسانى را مى گمارد كه او را تنها نگذارند) 📚 نهج البلاغه حکمت 14 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 14 نهج البلاغه.mp3
6.8M
💠 شرح 🔸 حکمت 14 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ میلاد حضرت رسول ،محمد مصطفی ، صلی الله علیه و اله و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک✨
t_voice1245535400.mp3
952.7K
لذت عقلی چطوراثبات می شود؟ روایاتی داریم که دلالت بر لذت عقلی کند؟ و لذت وهمی را بامثال تعریف کنید. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1245538164.mp3
1.42M
مادر شوهرم بسیار ظلم می کند،از خدا نمی ترسد ،گویی خدا شده. جواب بدی را با بدی نمی دهم . می ترسم دیوانه شوم. حاضرم همسرم طلاقم بدم و بچه ها را خودش بردارد .خیلی حالم بد است ،نیاز به دلداری دارم. ۱۳ سال است ،توسلاتم نتیجه نمی دهد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245541119.mp3
1.27M
یکی از راه های شناخت ، عقل معرفی می،شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ، نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم ؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : یکی از راه های شناخت ،عقل معرفی می شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ،نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم عقل در ان مواردی (حجت است)که بداهت عقلی وجود دارد و (در) مستقلات عقلیه . ان جا حجت است و حکمش مورد قبول است .در بعد نظری ، ان جایی که جنبه نظری دارد و همه یک حکم نمی کنند ، ان جا حجت نیست، که شما گفتید که ،الان یک حکمی می کند عقل ،دوسال بعد حکمش عوض می شود .اگر ان موقع عقلا ی دیگری بودند ، ان حکم اولی را قبول نداشتند می گفتند نه ! شما اشتباه می کنید، این عقل،عقل نظری است، این عقل بدیهی نیست. ان عقلی که راه شناخت است و انسان به ان یقین می کند ،ان عقل بدیهی است. همان مستقلات عقلی است . در ان جا انسان تردید ندارد و گرنه در عقل نظری خب ، بله ، اختلاف نظر هست بین عقلا . و مطلب بعد که من فکر می کنم، شما بین عقل و علم خلط کرده باشید. ان که بعد ها ، بعد از دو سال دیگر عوض می شود، به نظرم علم است. مثلا شما در دو سال قبل خیال می کردید که این قرص و این دارو و یا فرض کن این غذا برای مزاج شما خوب است و دوسال بعد متوجه می شوید که نه ان دارو و ان غذا برای مزاج شما ضرر داشته ،این بیشتر ، این علم است و من فکر می کنم منظور شما علم است نه عقل . مثلا دو سال پیش عقل می گفت خدا یکی است، بعد از دو سال عقل می گوید خدا دوتا است ؟ یا دو سال پیش می گفت :«دو دو تا چهار تاست » بعد از دو سال می گوید :«من اشتباه می کردم، دو دو تا چهار تا نیست» ؟ نه حکم عقل ... قطعی است،جزمی است ان علم هست که مرتب در حال تغییر و استکمال است. 🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245539154.mp3
2.47M
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا. با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید. آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟ و اگر کسی به غیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند ، مرتکب معصیت شده؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال :  وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا. با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید. آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟ و اگر کسی بغیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند مرتکب معصیت شده؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله . خُب این یک عام است که مخصص هایی دارد ؛ از جمله مثلاً آیات و روایاتی که بحث دیه را مطرح می کند ، آن ها ، این جا ، تخصیص می زنند، یعنی شما (اگر)طوری بزنید که قرمز شود یا کبود شود یا سیاه شود ، که خُب دیه دارد ، حرام هم هست . چون ، آن ، این مطلب عام را ، این حکمِ عام را ، تخصیص می زند . همین طور مخصّص های عقلی وجود دارد . ضرب ، ضربی باید باشد که ، عرض کنم که ، به حدّ دیه نرسد ؛ یعنی قرمز نشود و کبود نشود ، سیاه نشود. بحث چوب جارو و این ها را هم ، توی روایات داریم . چوب جارو که نه ، مثلاً خلال دندان و این چیزها را داریم ، در روایات داریم . آن هم تفسیر و تأویل نیست ، بلکه درواقع روایت است که ، زدن باید مثلا به این حد باشد . جهتش هم این است که باید باعث دیه نشود ، و إلّا بخواهد فرض کن با یک چیزی زده شود که دیه واجب بشود که خب معلوم است که خلافِ دستورِ دیۂ قرآن و حکم اسلام را ، عمل کردید. پس این ها تأویل نیست . بلکه این ها در واقع ، تفسیرِ همان ضرب است یا بیانِ ضرب است ، حدّ ضربه را ، مشخص می کند. این را هم توضیح می دهم که ،درواقع از باب نهی از منکر است . در نهی از منکر که سه مرتبه دارد : مرتبۂ اولش که قلبی باشد خب هیچ شرطی ندارد . مرتبۂ دومش که زبانی باشد ، خب چهار تا شرط دارد . مرتبۂ سومش که یدی باشد که همان ضرب و شتم و چیز هایی از این قبیل باشد ، حتماً باید با اجازه حاکم شرع باشد ، آن هم در محدوده ای که مشخص هست . و این از آن قبیل است ، بنابراین در همان حدّی که شرع مشخص کرده باید نهی از منکر کرد. این را هم بگویم که مردی هم اگر ناشز باشد ، حکمش همین است .منتها این جا دیگر زن نیست که اجرا می کند حکم را ، خودِ حاکمِ شرع ، اجرا می کند . پس این اختصاص به زن ها ندارد . اگر زنی ، خوفِ نشوزش بود ؛ اول موعظه ، بعد قهرِ در رختخواب ، بعد هم ضرب . اگر مردی هم ناشز شد ؛ خودِ حاکم شرع گوشش را می گیرد و می آوَرَدَش در راه . این جوری نیست که بگوییم که فقط خاصّ زن ها است این مطلب. البته در تفسیرِ این ضرب ، بعضی ها هم گفتند ، که در قرآن هم داریم : "ضرب فی الارض" ، در قرآن هم داریم ، یعنی مسافرت کردن . بعضی از مفسّرین هم گفته اند مراد از " ضرب "این جا همان سفر کردن است . پس اول نصیحتش کنید ، اگر نشد ، در رختِخواب با او قهر کنید ، اگر نشد ، بروید مسافرت . ما این را قبول نداریم. ولی یک تفسیر است . این هم یک تفسیر است که "ضرب" را اصلاً کلّاً به معنای "زدن" نگرفته اند ، به معنای مسافرت گفتند . چون "ضربِ فی الأرض" در قرآن هم داریم . باز من تاکید می کنم ما این تفسیر را قبول نداریم ؛ ولی این هم یک تفسیر است که بعضی مفسّرین دارند. 🖋 پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245540499.mp3
911.9K
فرق سرزنش با نصیحت و نهی از منکر چیه؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐