eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
200 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 یک ایه ✨مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلاٰ یُجْزیٰ إِلاّٰ مِثْلَهٰا وَ مَنْ عَمِلَ صٰالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثیٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهٰا بِغَیْرِ حِسٰابٍ ✨ (غافر/ ۴۰ ) ✳️هر کس کار بدی انجام دهد، جز به همان مقدار کیفر داده نمی شود و هر کس از مرد یا زن که مؤمن باشد و کار شایسته ای انجام دهد، پس اینانند که داخل بهشت می‌شوند و در آن جا بی حساب روزی داده می‌شوند.
🌟 دعای سلامتی حضرت حجة (عج) : ✨ اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا✨
🌟 مَن أکرَمَکَ فأکرِمْهُ، و مَنِ استَخَفَّکَ فأکرِمْ نَفسَکَ عَنهُ. ✳️ امام صادق علیه السلام: هر کس تو را گرامی داشت، تو نیز او را گرامی بدار و هر کس به تو بی احترامی کرد، خودت را در مرتبه او قرار مده 📚 میزان الحکمه با ترجمه فارسی،ج ۱۰، ۳۴۴۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 41 نهج البلاغه.mp3
1.13M
💠 شرح 🔸 حکمت 41 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 رابطه عقل و گفتار 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش! 🔹 قلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ. 📚 نهج البلاغه حکمت 41 ✍️ قسمت عمده طاعات با زبان و قسمت مهم گناهان نیز با زبان است، بنابراین زبانى که در اختیار صاحبش نباشد بلاى بزرگى است و به عکس، زبانى که در اختیار عقل انسان باشد منبع برکات و طاعات فراوانى است. 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307696408.mp3
965.5K
نگران تربیت فرزندانم هستم. آن هم در آخر زمان و فضای مجازی. آیا اراده ی خداوند بوده که این فرزندان را به من بدهد یا اگر جلوگیری کرده بودم بچه دار نمی شدم؟ ۲.چرا در مفاتیح آمدم در شب برای اموات خیرات ندهید یا فاتحه نفرستید؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : نگران تربیت فرزندانم هستم آن هم در آخر زمان و فضای مجازی. آیا اراده ی خداوند بوده که این فرزندان را به من بدهد یا اگر جلوگیری کرده بودم بچه دار نمی شدم ؟ پس آن هایی که لوله هاشان را می بندند چه؟ ۲. چرا در مفاتیح آمده در شب برای اموات خیرات ندهید یا فاتحه نفرستید. ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم برای تربیت فرزندانتان بچه های بیشتر دارید ، بهتر است .اگر تک فرزند بود تربیتش دچار مشکل می شد .خیلی از نقایص در [تربیتشان] پیش می امد که در [تربیت] الان نیست. خود داشتن دو تا برادر باعث می شود که خیلی راحت تر تربیت بشوند و نگران تربیتش نباشید. اگر از فضای مجازی می ترسید خب از یک فرزند هم باید بترسید . اگر فضای مجازی ممکن است باعث مشکل بشود ، برای یک نفر هم می شود ، برای سه نفر هم اتفاق [می افتد] و این ها همدیگر را پوشش می دهند .پس این فکر شما فکر درستی نیست [که] چون تعدا شما زیاده شده ، تربیتشان دچار مشکل می شود. نه! این جوری نیست. این که اگر می خواستید که به طور جدی جلوگیری بکنید ، خب ، بله ! می توانستید جلوگیری بکنید. خدا با اراده خودتان [که] خواستید بچه دار بشوید یا نشوید [به شما فرزند داد] . ولی کارتان کار درستی نبود اگر مثلا جلوگیری می کردید و خودتان را محروم می کردید از این دو تا فرزند.در واقع دو تا باقیات و صالحات را با دست خودتان از دست داده بودید . در مفاتیح هم فکر نمی کنم داشته باشیم که در شب خیرات ندهید . گفته در شب به زیارت اهل قبور نروید. این دو تا با هم فرق می کند .فاتحه فرستاده شود ، خیلی خوب است. خیرات دادن، خیلی خوب است. زیارتشان را گفتند که تا غروب بیشتر نباشد . شب به زیارت اموات عادی نروید. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307326388.mp3
1.56M
در مورد آیه 223بقره :« زنان کشتزار شمایند » اشکال زیادی وارد می کنند که زمین و کشتزار هیچ نقشی در ژنتیک محصول ندارد. اما زن در ژن نقش دارد .پس این آیه اشتباه و ضد علم است. لطفا توضیح بدید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : درمورد آیه ۲۲۳ سوره بقره " زنان کشتزار شمایند..." اشکال زیادی وارد می کنند که: زمین وکشتزار هیچ نقشی در ژنتیک محصول ندارد،اما زن در ژن نقش دارد، پس این آیه اشتباه و ضد علم است. لطفا توضیح بفرمایید. ✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم این جا بحث نقش زن یا مرد در انعقاد نطفه نیست. بحث این که آیا ژن ها تاثیر دارند یا تاثیر ندارند،نیست. ما روایات فراوان داریم و در روایت دیگر هم داریم. مثلا در روایت داریم: " تخیروا لنطفتکم فان العرق دساس". یا این که برای فرزندان خودتان ظرف مناسبی انتخاب کنید و گر نه این " عرق دساس" [سبب سرایت صفت می شود ] ،" عرق دساس" یعنی ژن ها سرایت می کنند. ما تا ده ها روایت بحث خود ژن را داریم. این جا منظور آن بحث ژن نیست، منظور اینست که عرض کنم که شما زن هایی را انتخاب کنید که فرزند آور باشند. مثلا اگر امر دایر باشد[ بر] این که یک زنی که عقیم بودنش مشخص است انتخاب بشود ولو مثلا فرض کنید ثروت بیشتر داشته باشد یا زیبایی بیشتر داشته باشد یا زنی که " ولود" هست و فرزند اوراست یعنی کشتزاری که بارور است،کدام؟[ بهتر است ؟] آن دومی [ بهتر ] است. می خواهد بگوید که شما دنبال این باشید که فرزند داشته باشید، همین . اما این که حالا ژن ها از طرف مردها تاثیر داشته یا از طرف زن ها؟ اصلا این جا[ این موضوع مطرح] نیست. جاهایی دیگر عرض کردم. ده ها روایت داریم که با صراحت کلمه " عرق" آمده که شما عرق دساس را دقیقا می توانید ژن معنا کنید. عرق که در روایت ما فراوان است را می توانید ژن معنا کنید. مولا امیر المومنین علیه السلام به عقیل می گوید: که همسری[ برایم] انتخاب کن از طائفه ای که مردم شجاع داشته باشند می خواهم که فرزندان شجاعی از او متولد بشود. یعنی ژن های شجاعت از زن به فرزندان منتقل می شود. به فرزندش محمد بن حنفیه می گوید که: یک مقدار تعلل کرد با کعب[ پشت ] شمشیر زد به پشتش و گفت: " ادرکک عرق من امک" ،این ژن ها را از مادرت داری." ادرکک عرق من امک " این ژن ضعف[ عدم شجاعت] را از مادرت آوردی، من که علی هستم چنین نیستم. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307687170.mp3
2.29M
❓سوال : این که بعضی از کشور ها به عنوان مثال چین که کمونیست هست و نه خدا را قبول دارند و نه شیطان را، روحشان از کجا تغذیه می‌شود که این همه در بسیاری از عرصه ها پیشرفته هستند؟ خب این ها با این که دین و مذهب ندارند و عبادات درست و حسابی هم ندارند، روحشان از کجا تغذیه می‌شود و این همه انگیزه و تلاش و حوصله را از کجا می آورند؟ وقتی روح خدایی در آنها نیست، پس چگونه این قدر پیشرفت کرده اند و در تمام عرصه ها موفق هستند؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال : این که بعضی از کشور ها به عنوان مثال چین که کمونیست هست و نه خدا را قبول دارند و نه شیطان را، روحشان از کجا تغذیه می‌شود که این همه در بسیاری از عرصه ها پیشرفته هستند ؟ این ها با اینکه دین و مذهب ندارند و عبادات درست و حسابی هم ندارند، روح شان از کجا تغذیه می‌شود و این همه انگیزه و تلاش و حوصله را از کجا می آورند؟ وقتی روح خدایی در آنها نیست، پس چگونه این قدر پیشرفت کرده اند و در تمام عرصه ها موفق هستند؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم آن ها هم روح دارند ، مثل بقیۂ انسان ها ، نفس ناطقه دارند و آن ها هم ، به لحاظ فطری ، ایمان دارند و گاهی ایمانشان از ما که حالا به ظاهر اظهار ایمان می کنیم ، قوی تر و بهتر هم هست . هر جا شما خوبی دیدید ، آن را اسلام مسلمانی بدانید ، هر جا نظم دیدید ، هرجا اتقان دیدید ، هرجا قانون مداری دیدید ، بگویید اسلام این است . اسلام فقط ادّعا نیست که بگوییم ما مسلمانیم ، ولی اصلاً هیچ رفتارمان به مسلمان ها به اسلام شباهت نداشته باشد . این یک مطلب ! مطلب بعدی این که خُب دین و ایمان ، برای درست کردن آخرت انسان است ، گرچه دنیایشان را هم تأمین می کند و اگر به حرف دین گوش کنیم ، دنیای انسان هم تأمین می شود ؛ اما هدف اصلی دین ، دنیا نیست ، چون مردم خودشان چهار اسبه دنبال دنیا می روند ، برای راحتی دنیا و رفاه دنیا ، خودشان می روند . نیازی به پیامبر فرستادن و کتاب آسمانی و این ها ندارند . ولی در[مورد] آخرت ، نه ! مردم کوتاهی می کنند ؛ حتما باید دین و خدا و پیغمبر و کتاب آسمانی برایشان باشد . مطلب بعدی این که ، ما هم اگر به اسلام برگردیم ، آن زمانی که اسلام پیشرفته بود و همۂ کشورها در حضیض ذلّت و در عقب ماندگی [بودند] مثلا اروپا در زمان قرون وسطی به سر می بُرد ، ما مسلمان ها پیشرفته ترین و مترقّی ترین ، متمدّن ترین ملّت های دنیا بودیم. ولی هرچه که از اسلام فاصله گرفتیم این مشکلات برایمان بیشتر پیش آمد . شما ببینید بعد از انقلاب ، با همۂ مشکلات و با همۂ این ضعف ها و خیانت ها و ندانم کاری که ، بعضی از مسئولین داشتند ، تحریم ها و محاصره ها و جنگ و همۂ این ها ، ببینید همین که یک شعاعی از اسلام این جا تابید ، چه پیشرفت هایی ، ما این جا کردیم . ما از لحاظ علمی کجا بودیم ، الآن کجا هستیم؟ از لحاظ تکنولوژی از لحاظ پزشکی ، زمانی مقدّرات پزشکی ما دست بنگلادشی ها و هندی ها بود ، از لحاظ اسلحه هیچ چیز نداشتیم ، از لحاظ قدرت سیاسی ، از لحاظ قدرت منطقه ای ، هیچ کس برای ایران حسابی باز نمی کرد ؛ این ها همه به برکت یک شعاعی از خورشید اسلام است که این جا تابیده در عین حال که خیلی بد رفتار کردیم ، مخصوصاً بعضی از مسئولین ما ، خیلی لطمه زدند ، دشمن هم که هرچه در توان داشته در مدت این سی ، چهل سال فرو گذار نکرده ، [با وجود] همه این این ها باز می بینید که چه پیشرفت هایی [ داشته ایم ] این ها همه اش به خاطر اسلام است ؛ و إلّا همین مملکت بود ، قبل از انقلاب ، همین جوان ها بودند ، همین نبوغ و همین استعداد ها بود ولی آقایان می گفتند ما آفتابه هم نمی توانیم بسازیم . می گفتند که ما فقط بزباش بلدیم درست کنیم . مسئولین ما می گفتند ! روشنفکران ما می گفتند که ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم ! [می گفتند] ما باید از فرق سر تا انگشت پا باید غربی بشویم ، اگر بخواهیم به جایی برسیم . [این پیشرفت ها] این ها همه اش به برکت اسلام است . 🖊پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1303779186.mp3
1.21M
حدیث :« لولاک لما خلقت الافلاک...» با توجه به این حدیث شریف اگر خلقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود خلقت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و و حضرت علی علیه السلام هم نبود.... با توجه به این که مقام پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام از مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بالاتر است چگونه توجیه کنیم که مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام است ؟ در حالی که ممکن است برای بعضی ها این اشکال باشد که شاید مقام فاطمه زهرا سلام الله علیها بالاتر از این دو وجود نورانی است که خلقت آن دو وجود نورانی مشروط به خلقت فاطمه زهرا سلام الله علیها شده است. # حضرت_محمد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : حدیث : « لولاک لما خلقت الافلاک...» با توجه به این حدیث شریف اگر خلقت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود خلقت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام هم نبود.... با توجه به این که مقام پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام از مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بالاتر است چگونه توجیه کنیم که مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین علیه السلام است؟ در حالی که ممکن است برای بعضی ها این اشکال باشد که شاید مقام فاطمه زهرا سلام الله علیها بالاتر از این دو وجود نورانی است که خلقت آن دو وجود نورانی مشروط به خلقت فاطمه زهرا سلام الله علیها شده است ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم اگر حدیث را قبول کنیم و از سندش اغماض کنیم و با سندش کار نداشته باشیم معنای حدیث این نیست که مقام حضرت زهرا سلام الله علیها از امیرالمومنین و پیامبر بالاتر است . اگر ما می گوییم که تا وضو نباشد ، نماز نیست ،معنایش این نیست که رتبه و مقام وضو از رتبه و مقام نماز بالاتر است [ در حالی که می دانیم] ان مقدمه است . و این جا هم همین طور [ است] می گوییم اگر حضرت زهرا نبود نامی از امیر المومنین باقی نمی ماند ،[این جا هم ] همین طور است. اگر امیر المومنین نبود دین نابود شده بود نامی از پیامبر امروز نبود، همین طور [است] پس امیر المومنین وفاطمه زهرا دین را حفظ کردند .اگر مولا امیرالمومنین بعد از رحلت پیامبر شمشیر می کشید چیزی به نام اسلام وجود نداشت .اگر فاطمه زهرا سلام الله علیها برای دفاع از حضرت جان خودش را نمی داد امروز نامی از مولا نبود . پس این ها همه اش ان مثالی که من زدم است. اگر بگوییم :«تا تعلیم نباشد تربیت نیست ،تعلیم مقدمه ی تربیت است.اول انسان باید بداند که چی خوب است چی بد ؟ بعد به خوبی ها متخلق بشود.» معنیش این نیست که مقام تعلیم بالاتر از مقام تربیت است ،بالاتر است ،نه !مقام تربیت بالاتر است. منتهی ان مقدمه حتما باید باشد. مثالی که زدم ، مثال وضو و نماز مطلب را کاملا روشن می کند. این با فرض این است که حدیث را از لحاظ سند قبول کنیم. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307687290.mp3
1.6M
استاد در برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف در خصوص یکی از براهین اثبات صفت علم و قدرت خداوند فرمودند: ما در عالم علم و قدرت داریم پس معلوم می شود که خداوند عالم و قادر است. سوال: 1.ما در عالم خیلی چیزها داریم از جمله ظلم، بعضی رذائل اخلاقی مثل حسد، ریا،... نحوه جمع این دومطلب چگونه است؟ 2. با توجه به توحید افعالی چطور می توان وجود برخی اموری منفی مثل همین ظلم، و سایر معاصی در عالم را توضیح داد؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : استاد در برنامه پرسمان اعتقادی رادیو معارف در خصوص یکی از براهین اثبات صفت علم و قدرت خداوند فرمودند: ما در عالم علم و قدرت داریم پس معلوم می شود که خداوند عالم و قادر است. سوال: 1.ما در عالم خیلی چیزها داریم از جمله ظلم، بعضی رذائل اخلاقی مثل حسد، ریا،... نحوه جمع این دومطلب چگونه است؟ 2. با توجه به توحید افعالی چطور می توان وجود برخی اموری منفی مثل همین ظلم، و سایر معاصی در عالم را توضیح داد؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم پاسخ هر دو سوال یکیست و ان این که چیزهایی مثل ظلم و چیزهایی که شما اسم بردید این ها ماهیت وجودی ندارد ، ماهیت عدمی دارد. ما به نبود عدالت می گوییم ظلم به نبود نور می گوییم ظلمت به نبود سلامت می گوییم بیماری این ها عدمیند وجودی نیستند ، که بگوییم چه کسی ایجاد کرده. به تعبیر دقیقتر فنی تر و علمی تر این ها ماهیت است ، وجود نیست. وجود منتسب به خداست.وجود به خدا نسبت داده می شود نه عدم. ماهیت حد است ؛ محدودیت است؛ عدم است. این هایی که شما گفتید هم ، ماهیت بوده ، وجود نبود. پس ان چه که خدا خلق کرده ان وجود است. عدل را خدا خلق کرده چون وجود دارد. نور را خدا خلق کرده علم را خدا خلق کرده عرض کنم که سلامت را خدا خلق کرده نبود سلامت ، ان حد را به ان می گویند بیماری. نقایصی که انسان دارد ، هم ، به ان می گویند : بدی ها ان ظلم و جور که شما می گویید ،همه اش از ماهیت سرچشمه می گیرد،همه اش جنبه عدمیست.یعنی ماهیتشان، ماهیت عدمیست. وقتی که نیست، چه چیز را می شود به خدا نسبت داد. ان حد را ،محدودیت را، فقر را ما اسمش را می گذاریم ماهیت وقتی می گوییم انسان، «الانسان حیوانُُ ناطق » این حیوان و ناطق دو تا حد است دو تا خط است ،[که با ان حیوان را ] محدود می کنیم. اول یک خط می کشیم دور یک موجود می گوییم که این حیوان است پس جماد و نبات و ...نیست بعد دوباره یه خط دیگر می کشیم می گوییم اسب و شتر و این ها نیست بلکه ناطق است این ها همه اش حد است .این ها محدودیت است .این ها عدم است. فقر است نه که بگوییم چه کسی خلق کرده. . 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1307687377.mp3
661.2K
استغاثه با توسل چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد ؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐