❓سؤال :
گفتید " فروش روح به شیطان " و در مقابلش " فروش روح به خدا" نداریم
پس این آیه را چطور باید معنا کرد:
«ان اشتری من المومنین انفسهم و امثالهم بان لهم الجنه» (سوره مبارکه توبه)
یا این حدیث که:
«بهای جان شما جز بهشت نیست ، پس خود را به کمتر از آن نفروشید»!
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
معنای آیه یا روایت این نیست که حالا انسان مثلاً جانش را بخواهد یا روحش را بخواهد خرید و فروش بکند .
معنایش این است که در راه خدا بجنگد ولو این که به کُشتَنش منجر بشود .
یا این که آن روایت که[گفتید] منظورش [از نَفْس در] « لیس لأنفسکم ثمن إلی الجنّة »
آن جا " نَفْس" به معنایِ "خود" است .
شما "وجودتان" بهایش، بهشت است . نه این که روحِ شما بهایش بهشت است . [یعنی] "خودتان را" به کمتر از بهشت نفروشید ، نه این که روحتان را به کمتر از بهشت نفروشید.
یعنی این که ، شما خیلی مهم هستید .
نسبت به آیه هم می گوید در راه خدا بجنگید ؛ ولو این که [به] کشته شدنتان ، ولو این که به از دست دادن جانتان منجر بشود .
🖊پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1313256608.mp3
3.31M
شبهه :
از شق القمر به عنوان یکی از معجزات پیامبر (ص) یاد میشود، اما اگر واقعاً اتفاق افتاده بود، آیا نمیباید مردم سایر نقاط دنیا نیز آن را به چشم میدیدند؟ پس چرا در هیچ تاریخی نقل نشده؟ چرا علم روز آن را مردود می داند؟
#شبهه
#شق_القمر
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓ شبهه:
از شق القمر به عنوان یکی از معجزات پیامبر (ص) یاد میشود، اما اگر واقعاً اتفاق افتاده بود، آیا نمیباید مردم سایر نقاط دنیا نیز آن را به چشم میدیدند؟ پس چرا در هیچ تاریخی نقل نشده؟ چرا علم روز آن را مردود می داند؟
✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
1⃣نکتۂ اوّل این است که :
کسانی باید این حادثه را دیده باشند که در اُفُقِ انجام معجزه بودند ، نه سایر اُفُق ها ، که خُب ماهی نبوده یا نمی دیدند ماه را .
و این که بیدار باشند و بیرون باشند و به ماه نگاه کنند و چند تا نقطه .
یعنی فاکتور های متعددی این جا مؤثر است که برای دیدنش[باید وجود داشته باشد] .
2⃣نکتۂ دوّم این که:
برای اثبات ادّعا ، فقط باید به آن کسانی نشان داده می شد این حقیقت که آن جا حضور داشتند ؛ امّا این که باید به همه نشان داده بشود ؟ نه !
چه بسا یک تمثّلی بود که ، فقط برای این که آن ها ببینند [اتّفاق افتاد] ، گر چه حالا عرض خواهم کرد که حتی [اگر]در خارج هم اتّفاق افتاده باشد باز آن کسانی که معجزه برای آن ها ارائه شده باید ببینند ، که دیدند و این را که دیدند در آن تردیدی نیست .
اصولاً معجزه برای اثبات مدّعای نبوّت است . برای کسانی که تقاضا دارند که انجام بشود . خب آن هایی که آن جا تقاضا داشتند حضور داشتند ، آن ها مشاهده کردند و مطلب برایشان ثابت شد .
حالا این که آن ها لجاجت به خرج دادند و چه بسا بعضی هایشان نپذیرفتند و این را سِحر دانستند . این[جا] دیگر مقصّر آن ها بودند ولی کار از لحاظ اتمام حجّت ، تمام بود .
3⃣نکتۂ سوم این که :
گویا حادثه ای تاریخی است و با تحقیق عالمانه می تواند مشاهده شود . وقتی بررسی می شود می بینید از مسلّماتِ تاریخ است. در قرآن آمده ، در ده ها روایت آمده ، در تاریخ های معتبر آمده ، اگر کسی بنا است این حقیقتِ تاریخی را به ان اشکال کند باید با مِتُدِ خاصّ خودش اشکال کند .
نه با این تحلیل های بچّه گانه ، با این خیال های احمقانه بخواهیم ما یک حقیقت تاریخی را [ اشکال کنیم] ، نه!
این یک علم است ، تاریخ است ، تاریخ را باید با همان روش تاریخ بررسی کرد و اظهار نظر و نقّادی کرد.
4⃣نکتۂ چهارم این که ،: گفتند که ، علم روز آن را مردود می دانند ، کدام علم روز این حقیقت را مردود می داند ؟
[آیا] اصولاً علم می تواند در این باره قضاوت کند ؟ نظر داشته باشد ؟ علم تجربی می تواند از یک حادثه تاریخی خبر بدهد ؟ شما از علم بپرسید که آیا نادرشاه تبرزین داشت ؟ چه کسی می تواند بگوید ؟
علم آن جایی نظر می دهد که :
یک ، تجربه پذیر باشد ،
دو ، تکرار پذیر باشد .
سه ، بتواند در لابراتوار در آزمایشگاه روی آن کار کند ، همه ببینند .
[دربارۂ]حادثه ای که یک بار در تاریخ اتّفاق افتاده ، تمام شده رفته ، [آیا]علم می تواند نظر بدهد ؟
این ها نمی فهمند که علم یعنی چه ؟ تاریخ یعنی چه ؟ عقل یعنی چه ؟ شهود یعنی چه ؟ نمی فهمد که رسالتِ علم کجاست ؟ علوم تجربی ، در چه موضوعاتی حرف دارند در چه موضوعاتی حرف ندارند ؟ عقل کجا ها می تواند نظر بدهد کجاها حرف ندارد ؟
این جا ، نه جای عقل است که عقل فقط کلّیات را می فهمد ، نه جای علم است .
این جا جای " نقل " است .
منتها این چیز ها را نمی فهمند ، آن کسانی که این حرف ها را می گویند ، خودشان نمی فهمند ، مردم هم که دقّت نمی کنند ، مردم هم که همه متخصص نیستند. همه متدولوژی نخوانده اند که بدانند این ها چه دارند می گویند .
5⃣نکتۂ پنجم این که :
گفته شده که حتّی در مطالعات فضایی ، که سازمان های فضایی رفتند آن جا دیدند این مطلب مشاهده شده ؛ ما این را نمی دانیم این را باید از خودشان پرسید .
ولی در گزارش ها ما دیدیم توی خبرها دیدیم که آن ها تأیید کردند که چنین اثری بر کره ماه هست.
6⃣نکتۂ آخر عرض می کنم که نکتۂ ششم که : خُب قرآن ، قرآن کریم معجزۂ جاوید پیامبر است .
برای اثبات نبوّت پیامبر ، همین یک معجزه که معجزۂ همیشگی است جاویدان است ، کافی است .
حرف حساب دارید بِسم اللّه ، قرآن!
این معجزه ، معجزۂ جاودانۂ پیامبر است که موجود است .ضمن این که عرض کردم که ما کتاب ها داریم راجع به پیامبر ، معاجز النبی داریم که باید بررسی شود.
🖊پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضامحمدی شاهرودی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1321294286.mp3
1.38M
اگر بنده، عنایت و اراده خدا را شناخت و عاقل هم بود هرگز اراده و خواسته ای بر خلاف اراده و خواسته خدا انجام نمی دهد، زیرا که معرفت به اراده خدا ، حکم می کند به این که خداوند هرگز چیزی جز خیر و صلاح در حق بنده اش اراده نمی کند و از طرفی شخص عاقل ، هیچ حرکتی نمی کند مگر اینکه به صلاح او باشد ، پس وقتی متوجه این مطلب شد ریشه اراده مخالفتش با خدا از بین می رود ، پس چنین کسی طبق اراده الهی حرکت می کند و اراده ای جز اراده او نخواهد داشت
ولی دعا یعنی تغییر حال مثلا دعا می کند که خدایا وضع فعلی مرا تغییر ده ولی با توجه به توضیحات بالا وضعیت فعلی برای او بهترین است .
از طرفی دیگر ما ایمان داریم که خدا اکرم اکرمین و اجود اجودین است یعنی قبل از این که از او در خواست شود عنایت می کند پس در این صورت دعا منتفی می شود که این هم غلط است.
چگونه می توان این دو را توضیح داد؟
#دعا
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓سوال :
اگر بنده، عنایت و اراده خدا را شناخت و عاقل هم بود هرگز اراده و خواسته ای بر خلاف اراده و خواسته خدا انجام نمی دهد، زیرا که معرفت به اراده خدا ، حکم می کند به این که خداوند هرگز چیزی جز خیر و صلاح در حق بنده اش اراده نمی کند و از طرفی شخص عاقل ، هیچ حرکتی نمی کند مگر اینکه به صلاح او باشد ، پس وقتی متوجه این مطلب شد ریشه اراده مخالفتش با خدا از بین می رود ، پس چنین کسی طبق اراده الهی حرکت می کند و اراده ای جز اراده او نخواهد داشت.
دعا یعنی تغییر حال مثلا دعا می کند که خدایا وضع فعلی مرا تغییر ده ولی با توجه به توضیحات بالا وضعیت فعلی برای او بهترین است.
از طرفی دیگر ما ایمان داریم که خدا اکرم اکرمین و اجود اجودین است یعنی قبل از این که از او در خواست شود عنایت می کند پس در این صورت دعا منتفی می شود که این هم غلط است .
چگونه می توان این دو را توضیح داد؟
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند بنا ندارد که بخواهد بدون سبب کاری را انجام بدهد .
این اسباب ممکن است ،اسباب مادی باشد،[مثلا] شما چرا غذا می خورید ؟خدا که می داند شما گرسنه اید دیگر خب شما را سیرتان کند.
خب چرا شما به غذا متوسل می شوید؟ شما مریض می شوید ،چرا دکتر می روید مگر بهتر نیست حالتان خوب بشود؟
اصلا مریض نشوید وقتی هم مریض شدید ، مگر شافی خدا نیست ؟چرا به دکتر مراجعه می کنید؟ چرا دارو مصرف می کنید؟ این ها اسباب مادی است که خود خدا عالم را عالم اسباب و سببات خلق کرده.
امام صادق می فرماید:«ابی الله ان یجری الاشیا الا باسبابها» [ترجمه] خدا بنا ندارد که کارها به جریان بیفتد مگر از طریق اسبابش.
[حالا این اسباب] گاهی مادی است مثل همان دارو و پزشک و غذا و وسیله نقلیه و این ها گاهی معنوی است مثل دعا و مثل صدقه و صله رحم و چیزهایی از این قبیل .
خدا اراده کرده است که بخشی از سرنوشت انسان از طریق دعا رقم بخورد
پس اگر شما با دعا تغییری در سرنوشتتان دادید، عین اراده ی خداست. اگر ندادید، خلاف دستور خدا عمل کردید .
چون خدا فرموده :«ادعونی استجب لکم »[ترجمه] دعا کنید تا من اجابت کنم.
اگر شما دعا نکردید خلاف دستور خدا عمل کردید و ان دعا در واقع سرنوشت شما را عوض می کند .
پیامبر فرمود که:« الدعا یرد القضا وقد ابرم ابراما » [ترجمه] دعا سرنوشت را تغییر می دهد هر چند محکم محکم شده باشد.
چون سرنوشت با علل و اسباب مادی و معنوی تغییر می کند.
یکی از ان عوامل تغییر دهنده ی سرنوشت دعاست و استدلال شما به هیچ وجه درست نیست.
🖋پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1298879316.mp3
5.08M
شبهه :
در قرآن برخی از کارها مختص خدا معرفی شده مثل باراندن باران، بارور کردن زنان و... در حالی که امروز نیز بشریت می تواند این کارها را انجام دهد مثلا در سوره واقعه میفرماید که باران را خدا نازل میکند، در حالی که امروز میتوانند ابرها را بارور کنند تا ببارد! آیا منافاتی ندارد و یا دلیلی بر خطا و ضعف آیه نیست؟!
#شبهه
#باران
#نقد_به_قران
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
❓شبهه :
در قرآن برخی از کارها مختص خدا معرفی شده مثل باراندن باران، بارور کردن زنان و... در حالی که امروز نیز بشریت می تواند این کارها را انجام دهد مثلا در سوره واقعه میفرماید که باران را خدا نازل میکند، در حالی که امروز میتوانند ابرها را بارور کنند تا ببارد! آیا منافاتی ندارد و یا دلیلی بر خطا و ضعف آیه نیست؟!
✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته را عرض می کنم.
نکته اول این که : فعالیت خداوند در طول فاعلیت و تاثیر عواملی مثل مثلا فرض کنید که عوامل طبیعی یا عوامل انسانی [است] .مثلا انسانی که ابر را بارور می کند ،عیبی ندارد ،این ها فعالیت است.
اما چه چیز را بارور می کند؟
انسان را چه کسی خلق کرده؟ عقل و علم را چه کسی به انسان داده؟
فاعلیت این اموری که در طول فعالیت خداست، این را ما قبول داریم.
بنا ساختمان می سازد درست است اما آیا بنا آجر خلق کرده؟ از عدم آجر را به وجود آورده؟ شکل ساختمان را ؟ نقشه ساختمان را؟ خود بنّا را؟ علم بنّا را قدرت این ها را چه؟
۲_ فاعلیت غیر خدا از نوع فاعلیت اعدادی و حرکت است در حالی که فاعلیت خداوند متعال از نوع فاعلیت و علیت حقیقی ست.
او ان چه که نیست را ایجاد می کند [اما] این ها ان چیزی که هست را در ان حرکت ایجاد می کنند، جابجا می کنند.
ماده ای که وجود دارد، این ها را با هم ترکیب می کنند ،چیزهای جدید به وجود می اورند..
خاک و سنگ و انواع مصالح ساختمانی را ، این ها را با هم ترکیب می کنند می شود ساختمان.
این نیست که بنّا اول خاک که نیست را از عدم به وجود بی اورد .اول خاک را ایجاد کند، بعد به خاک خاصیت بدهد، بعد از این خاکی که حالا از عدم به وجود آورده،خاصیت هم به او داده،باز به ان خاصیت آجر بدهد
آتش را خلق کند و [به] آتش خاصیت حرارت دادند ، به آجر [اتش] بدهد که آجر سفت بشود.
این حرف ها نیست،[بلکه] ان چه که هست را در ان یک حرکت هایی ایجاد می کند.
می دانم که این حرف ها برای کسانی که قدرت فهم این چیزها را ندارند [شبهه سازان مغرض] حرف های سنگینی ست. او[شبهه سازان مغرض] چه می فهمد که حالا فاعلیت اعدادی چیست، فاعلیت حقیقی چیست ،علیت حقیقی چیست،علیت اعدادی چیست.
پدر و مادر علیت اِعدادی فرزند هستند نه علیت حقیقی .
انسان علیت حقیقی تصورات خودش است. ان چیزی که انسان در ذهنش خلق می کند حقیقتا از عدم ایجاد می کند.
می تواند در ذهن خودش یک انسان مثلا صد متری را خلق کند، قدرت هم به او بدهد که بتواند کوه دماوند را از جا بکند .این مخلوق ذهن انسان است.این علت علت حقیقی ست.
انسان علت حقیقی تصورات ذهنی خودش است اما آیا علت حقیقی فرزند هم هست؟ نخیر!
کا را به قول قرآن :« افریتم ماتمنون ءانتم تخلقون ام نحن الخالقون» شما ایجاد می کنید یا ما ایجاد می کنیم؟شما خلق می کنید یا ما خلق می کنیم؟
کار[انسان مذکر در خلقت فرزند] فقط همان ریختن ان آب است، تمام شد!
«افرءیتم ما تمنون ءانتم تخلقون ام نحن الخالقون»
علیت این جا علیت اِعدادی ست، علیت حرکت است، نه علیت حقیقی که بخواهد خلق کند، به وجود بیارد.
نکته سوم این که بارور کننده و علمش و خاصیت خودش و خاصیت ان بارور کنندگی و خود وجود ابر ، این ها از کیست ؟ این ها همه از خداست.خدا او را خلق کرده ،به او علم داده ،به او قدرت داده، اراده داده و ان ابر هم، ابر را خلق کرده و خاصیت بارور شدگی به ان داده، ان وقت این می اید ان کار را انجام می دهد [ انسان ابر بارور شده می سازد]
حالا اگر خدا اراده کرد که خاصیت را از این شخص بگیرد،علمش را از او بگیرد دیوانه می شود
[اگر] خدا اراده کرد که ابری که این بارور می کند، بارور نشود، باز هم می تواند این این کار را بکند؟
البته این جا خدا سنتش این نیست که بخواهد ان عادت هایی که حاکم بر عالم است را مگر در زمان پیامبر که ان هم برای دلایلی خاصی بخواهد این عادت ها را بشکند.[اما هر وقت] خدا اراده کرده این عادت ها بشکند خب می شکند
یا ابر هم هست و شما هر چه تلاش می کنید بارور نمی شود.
این هم یک نکته که باید توجه کرد که همه این ها از طرف خداست .
نکات دیگر هم هست ،خلاصه این که اصل این اشکال [به این دلیل است که] نفهمیده که این کارهایی که این ها می کنند این ها را خود خدا گفته این کارها را انجام بدهید ،خود خدا به ان ها قدرت داده،خود خدا می گوید بروید دنبال علم
خود خدا می گوید و دین می گوید که شما بروید سفر به آسمان ها کنید.
امام مسلمین وصیِّ پیامبر آخر الزمان امیرالمومنین علیه السلام می فرماید که (سلونی قبل ان تفقدونی فانی بطرق السماء اعرف منی؟ بطرق الارض....)
از من بپرسید قبل از این که من را در بین خودتان پیدا نکنید.
من راه های آسمان ها را بهتر می شناسم از راه های زمین او می فرماید که اگر عرش را پیدا بکنم از آب نور ایجاد می کنم ؛ از زمین نفت استخراج می کنم منتها ظرفیت نداشت[ظرفیت نداشتند مردم] کسی اهلش نبود که بخواهد [این علوم را]
(ادامه از پست قبلی)
علمی که این طور توصیه می کند دنبال این چیزها باشید ان وقت مثلا پیشرفت علم می شد، [ علم ] با دین متناقض است ؟
خود خدا گفته که بروید دنبال این ها،خود خدا گفته کاری کنید که مریض نشوید
خودش گفته که دنبال علم بروید.
ما چند کتاب فقط طبی داریم،طب الائمه داریم،طب النبی داریم،طب الرضا داریم
طب الاطباء الصادق داریم.این ها یعنی چه؟یعنی که خود دین می خواهد که انسان ها بروند دنبال علم.بروند راه های بارور کردن را یاد بگیرند. بروند راه های استفاده از طبیعت را یاد بگیرند.
این ها چه تناقضی دارد با دین که بگوییم حالا که دیگر خدا امد، حالا که دیگر راه بارور کردن ابرها را پیدا کردیم پس دیگر دین باید برود سراغ کارش یا این که فرض کنید که این باعث عقب نشینی دین می شود یا متضاد با آموزه های دینی ست
نه این ها همه یا از جهل و از بی اطلاعیست یا از غرض و غرض ورزیست که[از ان] سرچشمه می گیرد.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
پیاده شده از صوت استاد
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
صحیفه سجادیه ۷-۹-۱۴۰۰.m4a
11.34M
#مسجد_باقریه
شرح دعای شانزدهم #صحیفه _سجادیه
● دعای امام رضا علیه السلام برای باران
● خدا مهلت میدهد
● دلیل تکرار عبارات مشابه
● مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه
کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1324591851.mp3
339K
آیا فال بد زدن با سوءظن به یک معناست ؟
#فال_بد
#سوءظن
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1324607053.mp3
572.1K
متاهلم در محیطی کار می کنم که هر روز دخترهای بی حجاب را می بینم می دونم که نگاه حرام است. تمام سعیم را می کنم که نگاه نکنم اما این اتفاق متاسفانه می افتد .می دانم لذت در نگاه نکردن است و ان لذت را هم بردم نمی خواهم این لذت از من گرفته شود و می دانم گناه پر از درد و ناخوشی است.اما گاهی این اتفاق می افتد و این من را آزار می دهد.
چه دعایی کنم که شغل مذهبی پیدا کنم؟
#حجاب
#نگاه
#محیط_کار
#شغل
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1324116658.mp3
596.3K
پدر ما به رحمت خدا رفتند .برای ارث یک تکه زمین به من و خواهرم بیشتر از خواهران دیگر داده .حالا بعد چند سال خواهران بزرگ تر راضی نیستند.
آیا این تکه زمین اشکال شرعی دارد برای ما؟
#ارث
#ثلث_اموال
#هدیه
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1324573907.mp3
726.3K
این که گفته شده که موقع خوابیدن،ابتدا بر پهلوی راست بخوابید و سوره انا انزلناه بخوانید، این کار چه خاصیت و فایده و یا ثوابی دارد؟
#اداب_خوابیدن
#خوابیدن
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1324560679.mp3
258.2K
کسی که مال دیگری را به زور خورده یا غیبتش را کرده و یا به او ظلم کرده اگر این شخص از دنیا برود در حالی که ان دیگری که مورد ستم قرار گرفته هنوز زنده باشد آیا این شخص به خاطر رفتارش در حق ان دیگری با آن که او هنوز زنده است، محاسبه و عذاب میشود؟
چون شخص که مورد ظلم قرار گرفته هنوز زنده است و کسی نیست که طلب بازخواست کند.
#حق_الناس
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐
1_1324577660.mp3
708.2K
مگر خداوند نمی فرماید مردگان فرصت دوباره می خواهند به ان ها می گوییم «کلا»
این ایه چه طور با ان هایی که تجربه مرگ داشتند سازگار است؟
#مرگ
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#بازگشت_پس_از_مرگ
کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178
آدرس تلگرام
https://t.me/osooledin1
💐💐💐