eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
182 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
❓شبهه : نسبت هاي ناروای قرآن به پيامبران دلیل بشری بودن آن است نسبت هایی همانند: لوط دخترانش را به قوم ظالم هديه مي كند ، طالع بيني ابراهيم، دروغ گفتن ابراهيم، آموزش نيرنگ به ايوب، يوسف به برادرانش اتهام دزدي مي زند ، تأييد قتل عام مردم سرزمين فلسطين توسط قوم يهود به دستور خدا، آيات شدت خصمانه عليه يهود و..... ✅پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم هیچ کدام از این مواردی که گفته شده نسبت ناروا نیست ! 1⃣همۂ این ها در کتب تفسیری تبیین شده ، توضیح داده شده . این شبهه گر ، به خودش زحمت نداده است که یک بار مراجعه کند ببیند آن جایی که حضرت ابراهیم گفته است «إنّي سقيم» منظور چه بوده ؟ « از دست این بت پرستی های شما من اعصابم داغان است من بیمار هستم [به خاطر این] که چنین صحنه هایی را از شما می بینم. » کجا ابراهیم [منجّم بود؟] کجا عرض کنم که ما نجوم و کیهان شناسی [را] به ابراهیم نسبت دادیم ؟! نه ! او نگاه می کند به آسمان ها می گوید که من با این وضعی که شما دارید [بیمار شدم] ، این وضع شما مرا بیمار کرده و دروغ هم نیست ، حقیقت دارد . ضمن این که به هر حال توریه ما داریم ، به هر حال ممکن است که لازم باشد ، انسان ، دفع افسد به فاسد بکند . ماجرای حضرت لوط ، [این است که ] می خواهد این ها را از این گناه بسیار زشت ، منصرف کند ؛ می گوید خُب شما چرا مسیر صحیح را نمی روید ؟ بعضی ها گفتند منظور از «دختران» این بود که چون پیامبر در واقع پدر همۂ قوم است ، منظورش این است که چرا شما از راه صحیح نمی روید ؟ خُب بروید با زن ها ازدواج کنید ، نه لواط . این در واقع ، راه را به آن ها نشان می دهد . کجایش اشکال دارد؟ کجایش ناروا است ؟ نگفت من دختران خودم را در اختیار شما قرار می دهم ؛ گفت راه صحیح این است که شما ازدواج کنید . راه ازدواج هم این است که مرد با زن ازدواج کند ، نه با مرد . بر فرض هم که دختران خودش را گفته بود ، با شرایطی [که] شما مسلمان بشوید ، پاک بشوید ، دست از این گناه بردارید ،ان وقت [با دختران من ازدواج کنید]. [و این که] حضرت لوط چند تا دختر داشته که [ برای ازدواج با ایشان اقدام شود] [آن هم در یک] شهر [که] مثلا فرض کنید صدها نفر [مرد دارد] ؟ [ حضرت لوط] فقط می خواست که آن ها را ، از آن انحراف نجات بدهد ، وگرنه این ها کجایش ناروا است ، حالا شما نمی فهمید نسبت ناروا می دهید؟! می گویید ناروا بوده ؟! 2⃣نکتۂ دوم این که شما که می گویید ناروا است ، یک مورد ناروا بودنش را ثابت کنید ،[شما] فقط می گویید این مطلب ناروا است ؛ چرا ناروا است ؟ خلاف عقل است؟ خلاف علم است؟ خلاف وجدان است؟ خلاف سایر نقل ها است؟ آیا در کتب آسمانی دیگر نیامده است؟ فقط شما راجع به قرآن دارید حرف می زنید ! آیا در کتب تاریخ نیامده؟ دلیل ناروا بودنش را شما ثابت کنید . صرف ادّعا که نمی شود که ! 3⃣نکتۂ سوم این که قرآن تحدّی می کند و اگر بشری است خب پاسخ بدهید ، یک سوره مثل قرآن بیاورید . شما می گویید چون از این حرف ها گفته پس بشری است . نخیر ، [قرآن] این حرف ها[را] هم گفته ، [و ] شما مثل همین حرف ها [را] هم نمی توانید بیاورید . بیایید یک آیه ، یک سوره یک ، نمونه اش را بیاورید . « وَإِن كُنتُم في رَيبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلىٰ عَبدِنا فَأتوا بِسورَةٍ مِن مِثلِهِ» هزار و چهارصد سال است دارد تحدّی می کند . مبارزه طلبی می کند [که] اگر کلام بشر هست ، خب شما هم بشر هستید ، بیایید مثل آن را بیاورید . نکتۂ دیگر که عرض می کنم این است که ، شبهه داران ، که بویی از علم و آدابِ علم نبردند ، نادانی خودشان را ، کج فهمی خودشان را ، نفهمیدن معارفِ قرآن را به عنوان حقیقتِ مسلّم تلقّی می کنند . و بر اساس این فهم اشتباه خودشان ، شبهه می سازند . حالا شما نفهمیدید مطلب قرآن را ، قرآن ، آن چه که شما فهمیدید و می گویید و ادّعا می کنید و دروغ می گویید را ، قبول ندارد . به آن نسبت می دهید ، تحمیل می کنید نظر خودتان را . و نمی توانید بگویید که این ، حتماً حرف قرآن است . ما یقین داریم که حرف قرآن نیست ؛ چرا ؟ چون شما یک بار به خودتان زحمت ندادید که نظر مفسّرین بزرگ را ببینید ، چون همه دربارۂ این موضوعات توضیح داده اند . شما بروید المیزان را ببینید ، اگر توجیه المیزان و تفسیر المیزان صد در صد منطبق بر عقل و علم و دانش بشری و فهم بشری نبود ، آن وقت حرف بزنید . ولی این ها ، یک برداشت های بچّه گانه که نه ، احمقانه و خیالپردازانه را از خودشان به قرآن نسبت دادند ، یک! [دو: ] بر اساس این تخیلات و خیالبافی ها آمدند اشکال کردند و مقدمۂ چینی کردند ، صغری و کبری چیدند و بعد یک نتیجه ای گرفتند. که صغری و کبری و نتیجه ، همه شان غلط است. 🖊پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1313339958.mp3
1.98M
شبهه: ترساندن یکی از مهم ترین روش های محمد برای اثبات نبوتش است. مثلا:ترس از جهنم مهم ترين و شايع ترين روش قرآن براي دعوت به ايمان، تهديد كساني كه مي خواهند شبيه قرآن بياورند، تهديد كساني كه قرآن را نقد مي كنند ، محكوميت بحث با پيامبر، توبيخ پيروي كوركورانه از پدر و مادر و انتظار همين رفتار از مسلمانان ، تهديد به عذاب اهل شک کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : ترساندن،یکی از مهم ترین روش های محمد( ص) برای اثبات نبوتش است.مثلا: ترس از جهنم مهم ترین وشایع ترین روش قرآن برای دعوت به ایمان، تهدید کسانی که می خواهند شبیه قرآن بیاورند، تهدید کسانی که قرآن را نقد می کنند،محکومیت بحث با پیامبر، توبیخ پیروی کورکورانه از پدر و مادر و انتظار همین رفتار از مسلمانان، تهدید به عذاب اهل شک ... ✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم باز ادعاهای واهی ودروغ بی اساس. چون غرض آمد هنر پوشیده شد/صد حجاب از دل به سوی دیده شد شبهه ۹ همین طور بود،[شبهه] ۹ ادعاهای واهی و بی اساس بود. شبهه ۱۰ هم همین طور[ است]. حالا من در [ شبهه ] ۱۰ چند نکته می گویم که به درد شبهه ۹ هم می خورد.این پاسخ شبهه ۱۰ به درد شبهه ۹ هم می خورد. نکته اول همین است که: این ها ادعاهای واهی و دروغ و غرض ورزانه است. نکته دوم این که: پیامبران هم تبشیر دارند هم انذار و این یک روش تربیتی است و به پیامبر اعظم هم اختصاص ندارد. شما ببینید مثلا در شعر مولوی هم است. هم باید زخم را نیشتر زد و هم باید مرهم گذاشت.هم انذار ،هم تبشیر. ما در روش تربیتی، شما هر کتاب تربیتی، مطالعه کنید هم تشویق هست هم تنبیه.هم وعده هم وعید.هردو برای تربیت است. دراسلام هم، درقرآن هم ، پیامبران هردو کار را کردند.نه این که فقط مردم را بترسانند ، نه ! تبشیر هم هست، مژده هم هست. بیشتر از انذار،تبشیر است.آن ها می گویند که رحمت خدا بر غضبش سبقت گرفته،یعنی مردم را به رحمت بیشتر امیدوار می کنند. " یا من سبقت رحمته غضبه" خب! بهشت هشت تا در دارد درحالی که جهنم هفت تا در دارد، پس تبشیر قوی تر از انذار است. نکته بعد عرض می کنم که : این کار یک روش تربیتی بوده،که خب وجود دارد و بر اساس ترس هم کاری نکردند. وقتی پیامبر خودش تنهاست و حداکثر می شوند ۲ نفر ،۳نفر ،امیرالمومنین،خدیجه وپیامبر،قریش باید از چه می ترسیدند؟! بعدش هم ایرانی ها با آن قدرتشان از چه ترسیدند؟! کدام ترس؟!!! ترسی در کار نبود، بلکه حق رادیدند و فهمیدند و قبول کردند. نه! این حرف هم حرف جدیدی نیست .این همان مکتب پوزیتیویسم " اگوست کنت" که گفته و قبل از ایشان هم می گفتند. کسانی که می خواستند دین را براساس روانشناسی تحلیل کنند،می گفتند که منشاء دینداری بشر ،ترسش است. چرا؟ چون تحلیلی از علوم نداشتند این ها را به خدا نسبت می دادند. این حرف، حرف جدیدی نیست و پاسخش هم درجای خودش داده شده است. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کافی ۸-۹-۱۴۰۰.m4a
13.17M
شرح باب البدع و الرای و المقاییس ● امیرالمومنین علی علیه السلام: انما بدع وقوع الفتن ...‌ ● منشا شروع فتنه‌ها ... ● حق و باطل را مخلوط می‌کنند ● رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم: اذا ظهرت البدع فی امتی ... ● لعنت خدا بر عالم ساکت ● تعریف و مصادیق بدعت ● رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم من اتی ذا بدعه ... ● بزرگداشت بدعت‌گزار، اسلام را ویران می‌کند کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 یک ایه ✨لَهُ مَقٰالِیدُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشٰاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ✨(شوری/۱۲) ✳️ کلیدهای آسمان‌ها و زمین برای اوست، برای هر که بخواهد رزق را توسعه می‌دهد و یا تنگ می‌گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حکمت است).
🌟 دعای سلامتی حضرت حجة بن الحسن (عج) : ✨ اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا ✨
🌟أهنی العَیشِ اطِّراحُ الکُلَفِ. ✳️ امام علی علیه السلام: گواراترین زندگی [در] دور افکندن تکلّفات است. 📚میزان الحکمه با ترجمه فارسی ،تکلّف ،جلد۱۰، ۳۴۵۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 بترسيد از حمله پست چون سير شود، و از حمله كريم چون گرسنه شود 🔹 احْذَرُوا اللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ، وَ صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إِذَا جَاعَ. ✍️ گرسنگى كنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن می باشد. افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند كه به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا كنند كه در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى كنند؛ ولى لئيمان هنگامى كه به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى كنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى كه پس از سيرى، مست مى شوند. 📚 نهج البلاغه حکمت 49 📎 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 49 نهج البلاغه.mp3
1.25M
💠 شرح 🔸 حکمت 49 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1325877709.mp3
1.27M
«لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ {التملق} وَ الْحَسَدُ إِلَّا فِي‏ طَلَبِ الْعِلْم‏» (بحار الأنوار ؛ ج75؛ ص177) این روایت را توضیح دهید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : « لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ {التملق} وَ الْحَسَدُ إِلَّا فِي‏ طَلَبِ الْعِلْم‏ » (بحار الأنوار ؛ ج75؛ ص177) این روایت را توضیح دهید. ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم «ملق» فقط به معنای چاپلوسی نیست به معنای نرمش و این چیزها در لغت امده بنابراین متعلم نسبت به معلمش با نرمش و یا معلم نسبت به متعلمش با نرمش باشد . تملق اگر به معنای چاپلوسی هم باشد عیب ندارد .در فضای علم برای کسب علم حتی اگر خوش زبانی و چاپلوسی هم بکند ، اشکال ندارد. حسد هم به ان معنای بد اخلاقی در فضای علم ،اصلا معقول نیست . چون حسد تقاضای زوال نعمت است از کسی. یعنی خواستن ، تمنای زوال نعمت است از کسی. حالا چه در خودش باشد، چه نباشد ‌ممکن است احیانا تلاش هم کند برای این که ان نعمت از او زائل هم بشود. در امور حقیقی، این جا حسد معنا ندارد. حسد در امور اعتباری است. مثلا مالکیت، پست و مقام ، ان جاها حسد جا دارد. اما در علم که یک امر حقیقی خارجی است نمی تواند که تمنا داشته باشد که این علم نداشته باشد ،خب علم را دارد[یا] تمنا داشته باشد که این انسان نباشد ، این جا حسد معنا ندارد. [یا] تمناداشته باشد که مرد نباشد خب مرد است. علم هم چون امر حقیقی عینی خارجی است، حسد به ان معنای مزمومش این جا راه ندارد. این جا حسد می شود، همان غبطه . به این معنا که نسبت به ان کسی که علم دارد ،[به] او حسد بورزد یعنی بخواهد که خدا ان [علم را] به او بدهد یا خودش تلاش کند که خودش به ان جا برسد. یعنی یک نوع رقابت علمی را اسمش را گذاشت حسد نه ان حسد به معنای مزمومش که در اخلاق امده است. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1325826805.mp3
319.3K
با توجه به این آیه :«وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ » ﻭ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ]ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ . اولا منظور از غلمان چیست؟ ثانیا اگر مراد پسر و مذکر هست ، آیا این آیه منافات با حرمت لواط ندارد؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ» ﻭ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ]ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ . اولا منظور از غلمان چیست؟ ثانیا اگر مراد پسر و مذکر هست آیا این آیه منافات با حرمت لواط ندارد؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم این ها خدمتگزاران بهشت هستند. این ها همسر نیستند و رابطه شان هم با اهل بهشت رابطه ی خدمتگزاری و پذیرایی کنندگی است ،نه رابطه ی همسری که حالا بخواهد بحث لواط مطرح بشود یا مثلا دختر باشند. نه ! این ها خدمتگزارند. برای همین کار خلق شدند. هیچ نقش دیگری هم ندارند. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1325804952.mp3
1.21M
ارتباط دین و سیاست را برایم توضیح دهید که چرا با هم مرتبطند و چگونه؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: ارتباط دین و سیاست رو برایم توضیح دهید که چرا با هم مرتبطند و چگونه؟ ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن الرحیم دین اسلام به همه نیازهای انسان پاسخ داده و پاسخگو هست. یکی از نیازهای انسان این است که به هر حال باید جامعه، با توجه به این‌که جامعه بدون حکومت از بین خواهد رفت دچار هرج و مرج و آنارشیسم و زوال می‌شود، باید یک حکومتی داشته باشد. اسلام آن نوع حکومت را مشخص کرده. حکومت باید با ان مشخصات باشد. پس اسلام آن نیازهای سیاسی فرد را هم برآورده .چنان که نیازهای اجتماعی، فردی، خانوادگی، مادی، معنوی، غریزی، فطری همه این نیازها را برطرف کرده، [و] پاسخگوست. برای نیازهای سیاسی هم اسلام پاسخگوست. پاسخ اسلام به نیازهای سیاسی را ، به ان ،می‌گویند که آن سیاست اسلامی، که عین دین هم هست.بخشی از دیانت انسان است. که یک شاخه از شاخه های دین اسلام که بحث حکومت و ولایت و نحوه اداره جامعه و آن روابط سیاسی باشد ،می‌شود همان سیاست دین ، بخش سیاسی دین که اسلام این بخشش خیلی برجسته است. چون خیلی از احکام اسلام بدون حکومت قابل اجرا نیست احکامی مثل حدود و دیات و تعزیرات و احکام مدنی و دفاع و امر به معروف و نهی از منکر و جامعه و خیلی از این احکام اسلام بدون حکومت قابل اجرا نیست. پس در واقع بخشی از دین اسلام، بخش سیاسی آن است. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضامحمدی شاهرودی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا