eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
182 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1325877709.mp3
1.27M
«لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ {التملق} وَ الْحَسَدُ إِلَّا فِي‏ طَلَبِ الْعِلْم‏» (بحار الأنوار ؛ ج75؛ ص177) این روایت را توضیح دهید. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : « لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِ الْمَلَقُ {التملق} وَ الْحَسَدُ إِلَّا فِي‏ طَلَبِ الْعِلْم‏ » (بحار الأنوار ؛ ج75؛ ص177) این روایت را توضیح دهید. ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم «ملق» فقط به معنای چاپلوسی نیست به معنای نرمش و این چیزها در لغت امده بنابراین متعلم نسبت به معلمش با نرمش و یا معلم نسبت به متعلمش با نرمش باشد . تملق اگر به معنای چاپلوسی هم باشد عیب ندارد .در فضای علم برای کسب علم حتی اگر خوش زبانی و چاپلوسی هم بکند ، اشکال ندارد. حسد هم به ان معنای بد اخلاقی در فضای علم ،اصلا معقول نیست . چون حسد تقاضای زوال نعمت است از کسی. یعنی خواستن ، تمنای زوال نعمت است از کسی. حالا چه در خودش باشد، چه نباشد ‌ممکن است احیانا تلاش هم کند برای این که ان نعمت از او زائل هم بشود. در امور حقیقی، این جا حسد معنا ندارد. حسد در امور اعتباری است. مثلا مالکیت، پست و مقام ، ان جاها حسد جا دارد. اما در علم که یک امر حقیقی خارجی است نمی تواند که تمنا داشته باشد که این علم نداشته باشد ،خب علم را دارد[یا] تمنا داشته باشد که این انسان نباشد ، این جا حسد معنا ندارد. [یا] تمناداشته باشد که مرد نباشد خب مرد است. علم هم چون امر حقیقی عینی خارجی است، حسد به ان معنای مزمومش این جا راه ندارد. این جا حسد می شود، همان غبطه . به این معنا که نسبت به ان کسی که علم دارد ،[به] او حسد بورزد یعنی بخواهد که خدا ان [علم را] به او بدهد یا خودش تلاش کند که خودش به ان جا برسد. یعنی یک نوع رقابت علمی را اسمش را گذاشت حسد نه ان حسد به معنای مزمومش که در اخلاق امده است. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1325826805.mp3
319.3K
با توجه به این آیه :«وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ » ﻭ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ]ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ . اولا منظور از غلمان چیست؟ ثانیا اگر مراد پسر و مذکر هست ، آیا این آیه منافات با حرمت لواط ندارد؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ» ﻭ [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ]ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺮﻭﺍﺭﻳﺪﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﻑ ﻫﺴﺘﻨﺪ . اولا منظور از غلمان چیست؟ ثانیا اگر مراد پسر و مذکر هست آیا این آیه منافات با حرمت لواط ندارد؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم این ها خدمتگزاران بهشت هستند. این ها همسر نیستند و رابطه شان هم با اهل بهشت رابطه ی خدمتگزاری و پذیرایی کنندگی است ،نه رابطه ی همسری که حالا بخواهد بحث لواط مطرح بشود یا مثلا دختر باشند. نه ! این ها خدمتگزارند. برای همین کار خلق شدند. هیچ نقش دیگری هم ندارند. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1325804952.mp3
1.21M
ارتباط دین و سیاست را برایم توضیح دهید که چرا با هم مرتبطند و چگونه؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: ارتباط دین و سیاست رو برایم توضیح دهید که چرا با هم مرتبطند و چگونه؟ ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن الرحیم دین اسلام به همه نیازهای انسان پاسخ داده و پاسخگو هست. یکی از نیازهای انسان این است که به هر حال باید جامعه، با توجه به این‌که جامعه بدون حکومت از بین خواهد رفت دچار هرج و مرج و آنارشیسم و زوال می‌شود، باید یک حکومتی داشته باشد. اسلام آن نوع حکومت را مشخص کرده. حکومت باید با ان مشخصات باشد. پس اسلام آن نیازهای سیاسی فرد را هم برآورده .چنان که نیازهای اجتماعی، فردی، خانوادگی، مادی، معنوی، غریزی، فطری همه این نیازها را برطرف کرده، [و] پاسخگوست. برای نیازهای سیاسی هم اسلام پاسخگوست. پاسخ اسلام به نیازهای سیاسی را ، به ان ،می‌گویند که آن سیاست اسلامی، که عین دین هم هست.بخشی از دیانت انسان است. که یک شاخه از شاخه های دین اسلام که بحث حکومت و ولایت و نحوه اداره جامعه و آن روابط سیاسی باشد ،می‌شود همان سیاست دین ، بخش سیاسی دین که اسلام این بخشش خیلی برجسته است. چون خیلی از احکام اسلام بدون حکومت قابل اجرا نیست احکامی مثل حدود و دیات و تعزیرات و احکام مدنی و دفاع و امر به معروف و نهی از منکر و جامعه و خیلی از این احکام اسلام بدون حکومت قابل اجرا نیست. پس در واقع بخشی از دین اسلام، بخش سیاسی آن است. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضامحمدی شاهرودی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1321690073.mp3
928.9K
حال که خداوند ازلی و ابدی هست، قبل از زمانی که آدم را بی افریند چه می کرد؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : حال که خداوند ازلی وابدی است، قبل از زمانی که آدم را بیافریند چه می کرد؟ ✅ پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم قبل و بعد زمانی، مال ماده است.کل عالم ،که زمان ندارد . زمان خودش جزیی از عالم است.زمان یکی از ابعاد ماده است.ماده چهار تا بعد دارد: «طول،عرض،ارتفاع و زمان" دیگر ،کل عالم که زمان هم بخشی از آن است، که یک بعد از ابعاد عالم است،که زمان ندارد. این که خدا قبل از این چه کار می کرد؟!قبل که نیست وقبلی وجود ندارد.عالم همیشه بوده است. این تازه عالم ماده است. عالم مجردات که اصلا زمان ندارند. مثلا این که بگوییم دو دوتا چهار تا ، کی بوده؟! کی متولد شده؟! کی بوجود آمده؟! همیشه دو،دوتا،چهار تا بوده است. مجردات همیشه بودند بله! ذاتشان از خودشان نیست. یعنی ذاتاً حادث هستند و زماناً قدیم هستند. تنها وجودی که هم ذاتاً قدیم است، هم زماناً قدیم است،خداست. او ازلی وابدی است ذاتی و زمانی است.بقیه موجودات، همه عالم، ذاتاً حادث است ولی زماناً قدیم است . پس این که [خدا] قبل [از افرینش] چه کار می کرد؟ ، «قبلی» وجود ندارد. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1321266577.mp3
571.8K
اگر انقلاب و نظام را نخواهی، فقط روضه امام حسین را دوست داشته باشی طوری هست ؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓ سوال : اگر انقلاب و نظام رو نخواهی و فقط روضه امام حسین( ع) را دوست داشته باشی اشکالی دارد؟ ✅پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم خب ، این نظام و این انقلاب هم نتیجه همان روضه امام حسین( ع) بوده است ، دیگر ! مردم درتاسوعا و عاشورای سال۵۷ کمر رژیم را شکستند. بنابراین کسی که واقعا راست بگوید ،روضه امام حسین( ع) را دوست داشته باشد، باید ببیند الان امام حسین( ع) کجا ایستاده و یزید کجا ایستاده است. یک کسی که انقلاب و نظام را نخواهد، چه بخواهد و چه نخواهد از جبهه امام حسین( ع) خارج می شود. ممکن است توجه ندارد یا ذهنش را با بعضی تبلیغات مسموم پر کردند. ولی اگر کسی بخواهد، واقعا امام حسین( ع) را دوست داشته باشد و بخواهد در جبهه امام حسین ( ع) باشد، باید در همین جبهه انقلاب باشد. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1018820938.mp3
335.2K
بعضی از آدم ها بدون درس و بحث به مقاماتی می رسند که بعضی از طلاب هم نمی رسند مثل رجب علی خیاط یا کسانی دیگر این چه جوریست؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : بعضی از آدم ها بدون درس و بحث به مقاماتی می رسند که بعضی از طلاب هم نمی رسند مثل رجب علی خیاط یا کسانی دیگر این چه جوریست؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم خب علم دو نوع است : علم مدرسه ای و علم حفاظی کسی که با خدا باشد و در راه خدا باشد و پاکدل باشد، دلش صافی می شود و علوم حفاظی که همان نور باشد به قلبش القا می شود . یکی از راه های کسب علم همان درس خواندن و این چیزهاست یک راه هم تهذیب نفس و پاک کردن دل است. 🖋 پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1018819822.mp3
443.4K
۱.. دوست دارم با مفاهیم کلمات عربی آشنا بشم چه کار کنم؟ ۲. کسانی که اصلا اهل دعا و قرآن نیستند خواب‌هایی می‌بینند که ما آرزو داریم چرا؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : ۱.. دوست دارم با مفاهیم کلمات عربی آشنا بشوم چه کار کنم؟ ۲. کسانی که اصلا اهل دعا و قرآن نیستند خواب‌هایی می‌بینند که ما آرزو داریم چرا؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم برای اشنایی با مفاهیم عربی همان قران که می خوانید یک نگاهی به بعضی از کلماتش داشته باشید، یواش یواش اشنا می شوید و مفاهیم را یاد می گیرید. نسبت به خواب هم عزیز مصر که ان خواب های خوب را می دید ،کافر بود مشرک بود ، شراب خوار بود. اگر هرکس خواب خوب دید دلیل بر خوبی اش است یا اگر کسی خواب بد دید دلیل بر بدی اش است ؟ نه! این که شما [چنین قیاسی می کنید] قیاستان درست نیست. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1313282038.mp3
6.44M
شبهه : قرآن در ایات فراوای تصریح کرده که هر ملتی پیامبر خودش را دارد. پس ما ایرانی ها هم باید همان آیین زرتشتی را داشته باشیم که احکام آن«انسانی»، «انعطاف پذیر»، «عقلانی» و مطابق روز است. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓شبهه: قرآن در آیات فراوانی تصریح کرده که هر ملتی پیامبر خودش را دارد. پس ما ایرانی ها هم باید همان آیین زرتشتی را داشته باشیم که احکام آن«انسانی»، «انعطاف پذیر»، «عقلانی» و مطابق روز است. ✅پاسخ : بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم هیچ آیه ای در قرآن نداریم که گفته باشد هر ملّتی ، پیامبر «خودش» را دارد . و این یک دروغ ، یک ادّعای بی اساس و کاذب است که ، به قرآن نسبت می دهند. مگر می شود که هر ملّتی بخواهد برای خودش پیغمبر داشته باشد؟! هزاران ملّت داریم! الان مثلاً اروپا چند تا ملّت دارد ؟ خودِ ملّت های اروپا چند شاخه می شوند ؟ مسیحی ها چند گروه می شوند ؟ بگوییم که هر کدام شان باید مثلاً هشتاد تا باشند ، نه ! هشتصد تا هشت هزار تا باید دین باشد ! کي گفته که هر ملّت باید برای خودش دین داشته باشد ؟ نخیر ! قران چنین چیزی نگفته . [این] که [زبان] پیامبر ، اول که ظهور می کند ، به زبان قومش هست ، این یک حرف دیگری است ، اما این که هر ملّتی باید پیامبر داشته باشد ، از آن دروغ های عجیب و غریب است که می گفتند وقتی دروغ هر چه بزرگتر باشد ، بیشتر اثر می گذارد . نکتۂ دوّم این که ، خود قرآن می فرماید که پیامبر برای همۂ عالمیان مبعوث شده. «و ما ارسلناک إلّا کافّة للنّاس بشیراً و نذیرا» سوره سبأ آیۂ ۲۸ به نظرم باید باشد . یا می فرماید که « و أوحِي إليَّ هذا القرآن لأنذرکم و مَن بَلَغ » یعنی قرآن بر من نازل شده که شما و هر کس که به آن می رسد را من انذار کنم. خُب پیامبر ،در سال هفتم هجری به همۂ جهان به همۂ عالَم نامه نوشته ،همه را دعوت کرده به اسلام ، همۂ شاهان و امپراطوران را و همۂ ملّت ها را دعوت کرده ، در همان زمان پیامبر ، ده ها ملّت ، در همان زمان ، ده ها ملّت ، به پیامبر ایمان آوردند ، نگفتند که هر کدام از ما ، یک پیغمبر می خواهیم. در همان زمان ، عده‌ای از مردم حبشه [همان]آفریقا ، عدّه ای از مردمِ عرض کنم که ، حالا خود حجاز چند ملّت می شدند ، ملّت یمن ، حتّی ایرانی هایی که در یمن بودند ، مسلمان شدند در همین راه هم شهید شدند . عدّه ای از ایرانی ها در دفاع از اسلام و در جنگ با پیامبران دروغین ، [در] بازار ... آن جا شهید شدند ؛ تا می رویم سایر جاهای دیگر . این ها مسلمان شدند ، ملّت های مختلف . خودِ قریش چند شاخه می شوند؟ آن وقت غیر قریش، آن قحطانیان، ادنانیان و چیز هایی از این قبیل . نه ![این ها] از جهل و بی سوادی این شبهات را نتیجه می گیرند و نتیجه گرفته شده . نکتۂ سوم این که ، آیین زرتشتی که ، حتّی در تاریخ تولد پیامبرش بیش از هزار سال اختلاف است از چهارصد و پنجاه سال قبل از میلاد ما تاریخِ حضرت زرتشت را داریم تا هزار و پانصد و خورده ای قبل از میلاد ، یعنی قریب به هزار سال فقط اختلاف در تاریخ تولدش است ، که کجا متولد شده ؟ در کدام شهر متولد شده ؟ کجا تبلیغ کرده ؟ آیینش چه بوده ؟ الان چه در اختیار هست ؟ در این بدیهیّاتش اختلاف است . آن وقت این که در بسیاری از نیاز های فرهنگی ، علمی ، دینی ، أُخروی ، دنیوی ، فردی ، اجتماعی ، ظاهری ، باطنیِ انسان پاسخ گو نیست . چه کار کنیم ؟ از کي بپرسیم ؟ این که در بسیاری از موارد ، آن گزاره ها خلاف عقل است ، خلاف منطق است . ثنویّت خلاف منطق [و] خلاف عقل است که عالَم بخواهد، دو تا مبدأ داشته باشد . این را ما بر اسلام ترجیح بدهیم ؟ چون ما ایرانی هستیم ؟ این معقول است که بگوییم چون ما ایرانی هستیم پس عقلمان را تعطیل کنیم ! حقیقت را زیر پا بگذاریم و چون ایرانی هستیم ، مجبور هستیم که افضل را ، بهتر را رها کنیم به یک آیین ناقصی چون اسمش ایرانی است ، به آن ایمان بیاوریم ؟! عقل این را قبول می کند ؟ بگوییم ما چون ایرانی هستیم ، گرچه می دانیم که این غذا ما را اذیّت می کند ، می دانیم که اگر ما مثلاً فرض کن فلان کار را کنیم ، مریض می شویم . امّا چون ایرانی هستیم ، و این روش ایرانی ها است ما این کار را انجام می دهیم که مریض بشویم ! می دانیم که این راه ، راهِ باطلی است . امّا ما چون ایرانی هستیم ، باید همین راه را برویم . چرا ؟ چون پدران ما رفتند . این حرف ها در قرآن زیاد است که می گوید اگر پدران نمی فهمیدند باید این ها هم نفهمند ؟ نه . این که بخواهد انسان بر اساس احساسات ناسیونالیستی و احساسات تعصب جاهلی انسان بخواهد حقیقت را زیر پا بگذارد این که قابل قبول نیست. نکتۂ بعد که عرض می کنم این که ، این احکامِ آیین زرتشت انسانی است ؟! انعطاف پذیر و عقلانی است؟ آن جامۂ کاستی و ضدّ انسانی ساسانیان؟! محصول کدام آیین بود ؟ که حتّی می گفتند اگر با سواد بشوند ، پدرشان را در می آوردند که چرا شما می خواهید با سواد بشوید ؟ داستان کفش گر زاده را شما در شاهنامه فردوسی بخوانید . طرف حاضر است هزینۂ ارتش را بدهد که بچّه اش می خواهد درس بخواند . این محصولات آیین زرتشت بود که جامعه را طبقه بندی کرده👇
👆 طبقه اول شاهان، طبقه دوم روحانیون و مغان و عرض کنم که عُلما و همین طور تا می رود آن پایین که می رسد به [این که] حتی حق باسواد شدن هم ندارند . این ، انسانی است؟ این جامعه، جامعۂ انسانی است؟این آیین، آیین انسانی است؟ آیینی که از طرف خداست ، می تواند انعطاف پذیر باشد ؟! خدا گفته که مثلاً فرض کنید نماز بخوانید ، حالا طرف می گوید من نمی خواهم نماز بخوانم ،[به او] بگویند نماز نخوان ، عیب ندارد ما انعطاف پذیر هستیم ! خدا گفته که شما زنا نکنید ، طرف زنا کرده می گوید حالا عیب ندارد ما انعطاف پذیر هستیم ! یعنی چه انعطاف ؟! می شود [در] حقیقت انعطاف داشت ؟ طرف می گوید دو دو تا چهار تاست ، ما می گوییم حالا دیگر سخت نگیر دیگر ، حالا چون ما می گوییم دو دوتا چهار تا نیست شما هم انعطاف داشته باش ، از نظر خودت برگرد . در حقایق، انعطاف یعنی چه ؟! خدا یا یکی هست یا نیست . می گوید حالا ما انعطاف پذیر هستیم عیب ندارد گرچه ما می دانیم خدا یکی است ولی چون شما می گویید خدا دو تا است ما هم انعطاف داریم می گوییم خب حالا نه دو تا نه یکی . یکی و نصفی است !!! معنای انعطاف این است دیگر . شما می گویید خدا دو تا است قائل به ثنویّت هستید ، ما می گوییم خدا یکی است . می گویید خب ما انعطاف پذیر هستیم نه حرف شما که می گویید خدا یکی است نه حرف ما که می گوییم خدا دو تا است . خدا یکی و نصفی است !!! آخر این چه حرف احمقانه ای است؟! انعطاف پذیر است!!! حکم خدا حکم است . تمام شد. حقیقت یکی است ، به او می گوییم نسبت به قانون ارشمیدُس ما انعطاف پذیر هستیم ، تا حالا می گفتیم که وقتی جسمی در مایعی فرو برود به اندازۂ وزن مایع هم حجم خودش، از وزنش کاسته می شود ، حالا خیلی سخت نمی گیریم می گوییم نصف . مگر می شود؟! آن ، همان حقیقت است ، قابل انعطاف نیست . مگر در اختیار ما است که بخواهیم انعطاف داشته باشیم ؟ امّا این که گفته عقلانی است ، ثنویّت عقلانی است ؟! این که عالَم دو تا مبدأ داشته باشد ، این عقلانی است؟! ازدواج با خواهر و دختر و نمی دانم مادر ، این ها انسانی است؟! این ها عقلانی است ؟ کي گفته این ها عقلانی است؟! نه اگر شما زرتشتی هم بودید [اما]عاقل بودید ، این حرف را نمی گفتید. اگر بخواهد بنای بر سنگ اندازی باشد کسی که در خانۂ شیشه ای نشسته است ، عقل به او می گوید ، شما دیگر سنگ نینداز . اگر بخواهد بحث بشود ، این جا بخواهیم وارد بشویم آن وقت دیگر چیزی باقی نمی ماند برای کسی که در این صحنه دارد حرف می زند . 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا