eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
972 ویدیو
194 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حسن جان نیمه شب چشم‌های بارانی کودک غم نصیب یعنی تو و زمان گذشتن از کوچه گریه‌های عجیب یعنی تو 😭😭 در سالروز شهادت آیت الله مدرس و شهید فخری زاده بنیابت از همه شهدا و اموات ۱۴صلوات نثار امام حسن مجتبی علیه السلام لعنت بر یزیدیان زمان یاحسن علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟یک ایه ✨ فَمٰا أُوتِیتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَمَتٰاعُ الْحَیٰاةِ الدُّنْیٰا وَ مٰا عِنْدَ اللّٰهِ خَیْرٌ وَ أَبْقیٰ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلیٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ✨ ( شوری/۳۶) ✳️ انچه به شما داده شده بهره زندگی دنیاست و آنچه نزد خداست برای کسانی که ایمان آورده و به پروردگارشان توکّل می‌کنند، بهتر و باقی تر است.
🌟 دعای سلامتی حضرت مهدی (عج): ✨اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا ✨
🌟لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِکُلِّ ما تَسمَعُ، فکَفی بذلکَ خرقا ✳️ امام علی علیه السلام: هر چه را می‌شنوی برای مردم بازگو مکن، که این نشانه حماقت است. 📚میزان الحکمه با ترجمه فارسی ،کلام، جلد۱۰ ، ۳۴۶۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 عفو در هنگام قدرت 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 شايسته ترين مردم به عفو، قادرترين آنها به مجازات است. 🔹 أوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ، أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَة 📚 نهج البلاغه حکمت 52 📎 📎 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 52 نهج البلاغه.mp3
644.9K
💠 شرح 🔸 حکمت 52 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1324108654.mp3
1.36M
عصمت موهبتی ائمه (ع) با عصمت اکتسابی بزرگانی چون حضرت زینب چه فرقی دارد؟ این که گفته می شود امام زمان (ع) بعد از ظهور ، اسلامی ارائه می کنند که مردم می گویند این با اسلام قبل فرق دارد ، یعنی چه؟ کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : عصمت موهبتی ائمه (ع) با عصمت اکتسابی بزرگانی چون حضرت زینب چه فرقی دارد؟ این که گفته می شود امام زمان (ع) بعد از ظهور ، اسلامی ارائه می کنند که مردم می گویند این با اسلام قبل فرق دارد ، یعنی چه؟ ✅پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم این عصمت موهبتی که به خاطر ان سمت داده می شود یعنی چون امام است حتما باید این ابزار در اختیارش باشد و گر نه خب نمی تواند امامت کند، نمی تواند نبوت بکند. این از باب این که لازمه ان سمت است این را به او می دهند و همین طور که گفتم تضمین شده هم هست که دیگر اشکالی هم در ان نیست. اما عصمت اکتسابی: خودش با تقوی و پرهیز و تمرین کردن یواش یواش به جایی می رسد که دیگر در مقابل گناه خود به خود واکسینه می شود. مثل یک ورزشکار و یا هنرمندی که بر اثر تمرین آن چنان ورزیده می شود که دیگر مثلا یک خط می خواهد بنویسد اشتباه نمی نویسد ، بد نمی نویسد یک چنین وضعی. اما راجع به امام زمان علیه السلام نه! ان اسلامی که امام زمان (ع) بعد از ظهور می اورد با ان اسلامی که الان به نام اسلام آمریکایی حاکم است ۱۸۰ درجه اختلاف دارد. اسلامی که هر جنایتی، هر خیانتی همه این ها به حساب اسلام انجام می دهند. حاکمش با رئیس جمهور آمریکا شراب می خورد و هیچ اشکالی هم ندارد. خب ان اسلامی که امام زمان (ع) می اورد .خیلی با این فرق دارد اما این که مثلا یک قرآن دیگر امام زمان (ع) می اورد، نه! خب قرآن احکامش همین است دیگر. سنت پیامبر را زیر پا می گذارد ؟ نه! بله انی که الان حاکم است در خیلی از جوامع اسلامی، ان اسلام، خودشان می گویند ، ان علمای وهابی می گویند این اسلام، اسلام نیست. چنان چه الان بقیه را خود این ها تکفیر می کنند ،می گویند شیعه کافر است ،چرا؟ چون فرض کنید که برای امام زمان (ع) قداست قائل است. ان ها اسلام امام زمان (ع) را می گویند غیر از اسلام ماست. 🖋پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1331418311.mp3
571.7K
در کتب روایی باب ها و روایت هایی را داریم که ناظر به این مطلب است که خداوند عملی را خارج از ولایت اهل بیت قبول نمی کند:«انه لا تقبل الأعمال إلا بالولایه» ،« بغیر ولایتنا لم ینفعه ذلک شیئاً» این گونه روایات را با اعمال کسانی که چه بسا کافر هستند و در عین حال خدماتی را به بشر داشته اند چطور می توان جمع کرد؟ با توجه به آنکه استاد با عنایت به آیات قرآن می فرمایند: « فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ‏ أَجْرَ الْمُحْسِنين» کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : در کتب روایی باب ها و روایت هایی را داریم که ناظر به این مطلب است که خداوند عملی را خارج از ولایت اهل بیت قبول نمی کند:«نه لا تقبل الأعمال إلا بالولایه» ،« بغیر ولایتنا لم ینفعه ذلک شیئاً» این گونه روایات را با اعمال کسانی که چه بسا کافر هستند و در عین حال خدماتی را به بشر داشته اند چطور می توان جمع کرد؟ با توجه به آن که استاد با عنایت به آیات قرآن می فرمایند: «فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ‏ أَجْرَ الْمُحْسِنين» ✅پاسخ: بسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قبول نشدن ، غیر از این است که بخواهد بی خاصیّت باشد. قبول نمی شود ، چنان که کسی هم که در نمازش ، حضور قلب نداشته باشد ، نماز [او] قبول نمی شود ؛ [آیا]معنایش این است که نماز نخوانده ؟ چرا! نماز خوانده ، قضا هم ندارد . [آیا]معنایش این است که می برندش جهنّم می گویند تو تارک الصّلاة بودی ؟ نه! نمازش را خوانده ، فقط حضور قلب نداشته . قبول نمی شود یک حرف است، بی اثری و بی خاصیّتی یک حرف دیگری است . کسانی که کار خوب انجام دادند، در همین دنیا ، خداوند اجرشان را به آن ها می دهد ، [اگر]نشد مرگشان آن قدر زیبا و لذّت بخش است که جبران بشود ، [اگر]نشد در برزخ یا قیامت غذابشان تخفیف پیدا می کند . حتّی ممکن است د جهنّم باشند و نسوزند . به هر حال اجرشان ضایع نمی شود ولی عملشان هم قبول نمی شود . 🖊پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1331460995.mp3
1.4M
مقصود از اباحه گری چیست و مصادیق اباحه گری را بیان کنند. در گفتگویی که با یکی از دوستان در این زمینه داشتم ایشان با استناد به قاعده «کل شی لک حلال حتی یرد فیه النهی/کل شی لک حلال الا ما خرج بالدلیل » فقها را پرچمدار اباحه گری در جامعه معرفی کردند! کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : مقصود از اباحه گری چیست و مصادیق اباحه گری را بیان کنند. در گفتگویی که با یکی از دوستان در این زمینه داشتم ایشان با استناد به قاعده «کل شی لک حلال حتی یرد فیه النهی/کل شی لک حلال الا ما خرج بالدلیل » فقها را پرچمدار اباحه گری در جامعه معرفی کردند! ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اباحه گری یک اصطلاح است ، [معنی] اصطلاحش این است که انسان هیچ چیز را بد و حرام نداند ، حتّی محرّماتی هم که خدا گفته حرام [است] را ، هم ،حرام نداند. اباحه گری یک اصطلاح است. معنای لغوی آن منظور نیست. فرقه ای که این مرام را دارند ، همه چیز را برای خودشان جایز می دانند. مثلاً فرض کنید که زنای با محارم ،[یا] هرچیزی را . اباحه گری به این معنا است . امّا این که از این قواعد یک اصل عقلی استفاده می شود و آن ، «اصالت الحلّیه» است ، نه «اصالة الاباحه» نه! مباح ، دو طرف دارد ؛ واجب و مستحب یک طرفش است ، مکروه و حرام یک طرف دیگرش است . مباح آن وسط است ، اباحه آن وسط است ، نمی شود گفت «اصالة الإباحه» ،نخیر دو طرف دیگر هم دارد ، امّا ا«صالةالحلّیه» را می شود نتیجه گرفت و آن این که ، همه چیز حلال است مگر این که حرمتش ثابت شود ، این هم از باب این است که ، چون خداوند متعال لطف دارد و در مقام بیان بوده ، محرّمات را گفته ، لیست محرّمات را گفته . آن چه که نگفته معلوم است که حرام نبوده ، از این حیث است . یعنی عقل می گوید که خداوند که حکیم است ، نسبت به بنده هاش لطف دارد ، آن هایی که برای بنده ضرر داشته آن ها را گفته چه چیزهایی حرام است ، اگر نگفته ، سکوت کرده ، معلوم است که آن ها حرام نبوده .آن وقت این می شود «اصالةالحلّیه »آن هم از باب لطف خداوند متعال و این که ، عرض کنم که در مقام بیان ، حتماً حکیم ، آن چه که ضرر دارد را متذکر می شود. 🖊پیاده شده از صوت استاد کانال ایتای استاد رضامحمدی شاهرودی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1298897084.mp3
4.12M
شبهه : در قرآن تصریح شده است که انسان حتی نمی‌تواند یک مگس خلق کند، اما امروز در همین اصفهان گوساله شبیه‌سازی خلق کرده‌اند و یا چیزهای دیگری که دانشمندان درست می‌کنند(؟!) کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓شبهه : در قرآن تصریح شده است که انسان حتی نمی‌تواند یک مگس خلق کند، اما امروز در همین اصفهان گوساله شبیه‌سازی خلق کرده‌اند و یا چیزهای دیگری که دانشمندان درست می‌کنند(؟!) ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم در شبهه قبلی به برخی [قسمت] از این شبهه هم جواب دادم. آن چه که قران می فرماید انسان نمی تواند انجام بدهد این است که آن چه نیست را از عدم ایجاد کند.یعنی «بارئ » باشد ، «باری» باشد به اصطلاح یا بدیع باشد، نو به نو ایجاد کند. مثلا فرض کنید مواد اولیه مگس را ایجاد کند، بعد به ان ها خاصیت بدهد، مونتاژ کند، این پرواز کند. نه قدرت دارد که مواد اولیه اش را به وجود بیاورد ،نه قدرت دارد که مونتاژ بکند. حالا فرض کنید مونتاژش را قدرت داشته باشد، مواد اولیه اش چه؟ این را قران می فرماید که این ها اگر بخواهند مگسی خلق کنند نمی توانند. «ضعفت طالب و المطلوب» ، اگر مگسی را از ان ها بگیرد، قدرت این که بخواهند در مقابل مگس بایستند و مثلا کاری کنند که مگسی نباشد از عدم ،یعنی ان قدرت را مگس نداشته باشد، نمی توانند این کار را بکنند.خاصیت مگس را نمی توانند از او بگیرند. این غیر از ان است که انسان ها از ان چیزی که هست ،در ان حرکت ایجاد می کنند ،اگر شبیه سازی می کنند از چه شبیه سازی می کنند؟ آن چه موجود است ، ان مولکول ها، اتم ها، ژن های موجود را جابجا می کنند دست کاری می کنند. یک وقت گوساله در رحم گاو رشد می کند. یک نطفه گاو نر هست در رحم گاو ماده و این ها در رحم گاو ترکیب می شوند و نطفه به وجود می اید و[نظیر] این ها یک وقت همین کار را خارج از رحم انجام می دهند، کاری نکردند این جور نیست که اول نطفه را از عدم ایجاد کنند بعد برای ان ها خاصیتشان را قرار بدهند ان چه که هست را در ان حرکت ایجاد می کنند، جابجا می کنند. مطلب دوم که عرض کردم که مطلب مهمی هست خب این خاصیت را چه کسی به این ها داده؟ انسان را چه کسی خلق کرده؟ علم را چه کسی به انسان داده؟ ظرفیت علمی را چه کسی به انسان داده؟چه کسی به انسان گفته برو دنبال این کارها؟[چه کسی] به او گفته تو می توانی؟ چه کسی انسان را قادر کرده که ایجاد بکند. قرآن نمی گوید که[انسان توانایی خلق ندارد] ، این نوع خلق را قرآن انکار نمی کند. حضرت عیسی ع می گوید: «انِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ» همان نطفه هایی که بناست مثلا فرض کنید که در جوجه مرغ، تخم مرغ به وجود بیاید، [انسان] می گوید من در خاک همان مولکول ها را جابجا می کنم با خاک با گل پرنده درست می کنم بعد هم در ان فوت می کنم پرنده درست می شود.«اخلق» ،خلق می کنم. خدا با این که انسان می تواند خلق بکند که قرآن مخالف نیست ، قران خدا را «احسن الخالقین »می داند یعنی شما خالق هستید اما او «احسن الخالقین» است چرا ؟ چون او انشاء می کند شما نمی توانید انشاء کنید. در سوره مبارکه مومنون هست :«فانشاناهم خلقنا آخر فتبارک الله احسن الخالقین» این که[خدا] روح ایجاد می کند،روحی که نیست ایجاد می کند، این باعث می شود او «احسن الخالقین » باشد. بله ! انسان ها می توانند خلق کنند،انسان می تواند ساختمان خلق کند، انسان می تواند ماشین، هواپیما خلق کند انسان حتی می تواند موجود زنده را که البته از ان چیزی که هست [خلق کند] عرض کردم بله! انسان قادر بر خلق است،حضرت عیسی ع می گوید من خلق می کنم :«انی اخلق لکم من الطین» من از گل برای شما پرنده خلق می کنم ،این خلق را قرآن با ان مخالف نیست. ان چیزی که می گوید نمی توانید انجام بدهید ان همان علیت حقیقیست. این علیت اعدادی را بله! انسان توانش را دارد. منتها همه اش باذن الله ،همه اش با حول و قوه خداست.لاحول و لا قوه الا بالله بله! انسان اگر حول و قوه الهی که دارد ،همه اش از خداست.هر وقت هم اراده کند ،از او می گیرد.. ان وقت انسان می بیند که اسم خودش را یادش می رود. همین انسانی که شبیه سازی می کند.خدا اراده کند اسم خودش را هم یادش می رود ، اسم خودش هم نمی تواند بگوید اسمم چیست؟«عرفت الله بفسخ العزائم و نقض الهمم » اشکال این گونه شبهات این است که نفهمیدند فرق خلق خدا با خلق دیگران، علیت خدا با علیت دیگران،چه تفاوتی دارد. این ها را نفهمیدند که خدا به عنوان مبدا هستی به عنوان واجب الوجود [که] او هستی را به وجود می آورد ،انشاء می کند، ابداء می کند، ابداء ( با همزه) می کند دیگران آن چه که هست را جابه جا می کنند حرکت می دهند حرکت در ان ایجاد می کنند و ان باز هم تازه دستور خود خداست. ان هم خدا علمش را، قدرتش را، فهمش را، وجودش را، همه اش را،وجود خودش را به ان ها داده، این ها را نمی توانند از هم تفکیک کنند. کانال ایتای استاد رضا محمدی شاهرودی ⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا