eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
222 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت در نهج البلاغه ج۲.m4a
30.59M
🎙 ✅ با موضوع : تربیت در نهج‌البلاغه ✅ با ارائه حجت الاسلام و المسلمین رضامحمدی شاهرودی جلسه دوم 💡 بسیج حوزه علمیه مروی 🎞 📜 https://eitaa.com/basij_marvi
💢 منع اطاعت از مردم در معصیت خدا 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 لا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ. 🔹 اطاعت مخلوق در معصيت خالق روا نيست. 📚 حکمت 165 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/197754 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
حکمت 165 نهج البلاغه.mp3
1.37M
💠 شرح 🔸 حکمت 165 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/186803 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت در نهج البلاغه ج۳.m4a
29.21M
🎙 ✅ با موضوع : تربیت در نهج‌البلاغه ✅ با ارائه حجت الاسلام و المسلمین رضامحمدی شاهرودی جلسه سوم 💡 بسیج حوزه علمیه مروی 🎞 📜 https://eitaa.com/basij_marvi
627.4K
به نام خدا باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات وهابی‌ها می‌گویند شما که با ائمه معصومین علیهم السلام سخن گفته و استمداد و استغاثه می‌کنید و معتقد هستید آن‌ها غیب می‌دانند مشرک هستید و کافر هستید و طبق این آیه شریفه ۱۹۴ سوره اعراف: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (194) همانا كسانى را كه به جاى خدا مى خوانيد (و مى پرستيد)، بندگانى (آفريده هايى) همچون خود شمايند. پس اگر راست مى گوييد، آنان را بخوانيد، تا آنان جوابتان را بدهند. می‌گویند اگر امامان را بخوانید هیچ پاسخی نمی‌دهند. 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: به نام خدا باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات. وهابی‌ها می‌گویند شما که با ائمه معصومین علیهم السلام سخن گفته واستمداد و استغاثه می‌کنید و معتقد هستید آن‌ها غیب می‌دانند مشرک هستید و کافر هستید و طبق این آیه شریفه ۱۹۴ سوره اعراف: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (194) می‌گویند اگر امامان را بخوانید هیچ پاسخی نمی‌دهند. ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم منظور این آیه آن زمانی است که اینها، بتهایی را که هیچ شعور و هیچ خاصیّتی نداشتند، به عنوان ربّ و خدا می خواندند و آن ها را مستقلّاً مؤثر می دانستند و می گفتند کار اصلاً به دست بت ها است، دست خدا نیست. درحالی که خب خدا چنین چیزی را نگفته بود. ولی ما اوّلا که کسانی را میخوانیم که اینها زنده هستند و به نصّ قرآن« وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» و ثانیاً برایشان اثر استقلالی قائل نیستیم، که بگوییم که این ها، برای خودشان یک دم و دستگاهی دارند. آنها گفته اند که اصلا خدا دیگر کاره ای نیست. خدا کار را به همین بتها واگذار کرده. ما نه! می گوییم که اینها فقط واسطه هستند، اینها وسیله هستند. آنها بتها را به این معنا، وسیله نمی دانستند، بلکه دهندۂ حاجات میدانستند. پس دو تا اشکال در کار آن ها بود، یکی این که چیزهایی را می خواندند که نه عقل قبول داشت، نه شرع. ما کسانی را صدا می زنیم که هم عقل قبول دارد هم شرع. این یک. و دو؛ آنها برای بتها استقلالاً اثر قائل بودند در کنار خدا، بلکه[معتقدبودند] خدا کلّ کار را به اینها واگذار کرده بود، خود خدا کاره ای نبود! ما نه! این ها را در واقع وسیله هایی میدانیم که به اذن خدا، می توانند از خدا بخواهند، فقط واسطه شوند بین بنده و خدا. امّا در قرآن ما آیات فراوانی داریم « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ» خود قرآن، أمر می کند، می گوید تقوا داشته باشید، ای کسانی که ایمان آورده اید، تقوا داشته باشید و برای سخن گفتن با خدا دنبال وسیله باشید «وأبْتغوا إلیه الوسیلة» خود قرآن می فرماید که «وَلَو أَنَّهُم إِذ ظَلَموا أَنفُسَهُم جاءوكَ فَاستَغفَرُوا اللَّهَ وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّابًا رَحيمًا» اگر اینها که به خودشان ظلم کردند و گناه کردند، بیایند پیش خدا استغفار کنند و رسول و پیامبر را واسطه قرار دهند، خدا را توّاب و رحیم خواهند یافت. [خداوند]خودش می گوید، پیامبر را واسطه قرار بدهید و فرزندان حضرت یعقوب که پیغمبر زاده بودند و حالا بعدها هم از اینها، البته خودشان نه، ولی از فرزندانشان، پیغمبر هم شدند؛ این ها می آیند پیش پدرشان و می گویند « یا أبا إستغفر لنا إنّا کنّا خاطئین» پدر، تو واسطه بشو از طرف ما، از خدا بخواه که خدا ما را ببخشد[از طرف ما]استغفار کن. پدرشان که پیغمبر است نمی گوید چرا شما کافر شدید، چرا شما مشرک شدید، خودتان بروید استغفار کنید! می گوید: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي» بله[حضرت یعقوب قبول کردو]گذاشت برای شب جمعه که شب بهتری باشد که بخواهداستغفار کند. از این موارد در قرآن زیاد هست. مطلب بعدی این که، وهّابی ها، توسّل را قبول دارند. می گویند پیغمبر وقتی زنده است، عیب ندارد به او متوسّل بشوید. وقتی مُرد[دیگر نمیشود متوسّل شد] مثل مارکسیستها،ماتریالیست ها که می گویند که انسان تا وقتی که زنده است خاصیّت دارد و وقتی از دنیا رفت، دیگر تمام شده. آن ها هم یک اندیشۂ ماتریالیستی دارند. خب اگر توسّل به غیر خدا، شرک است، [آیا توسّل به پیغمبر]موقعی که پیامبر زنده است[به این معنا است که] پیغمبر، خدا است؟ می گویند وقتی زنده است، نه، شرک نیست، کفر نیست. وقتی از دنیا رفت می شود کفر! چه فرقی می کند اگر [در حیات باشد یا نباشد!] توجه داشته باشید که گزاره های توحید و شرک، گزاره های عقلی است. گزاره های عقلی استثنا بر نمی دارد. نمی توانیم بگوییم دو دو تا چهارتا، مگر...! مگر اگر ندارد که! اگر توسّل به غیر خدا شرک است، چه در زمان حیات پیامبر باشد شرک است، چه پس از رحلت پیامبر. اگر توسّل به غیر خدا شرک است، توسّل به نماز هم شرک است، که این آقایان می‌گویند اشکال ندارد! مگر نماز، خدا است؟ نه، شما به آن کتاب « در ساحل حقیقت» ما مراجعه کنید. به آن کتابها مراجعه بکنید، عین مطلب را، آن جا می بینید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
93K
❓سؤال: اگر کسی یه قسمی خورده باشه بعد قسمش رو بشکونه باید چه کار کنه؟ منظورم اینه که کسی توبه کرده و در توبه قسم خورده ب یکی از امامان اما متاسفانه شکست قسمش رو ایا کفاره داره؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قسّم شرعی باید به خدا باشد. به غیر خدا، نمی شود قسّم خورد، آن قسّمی که به غیر خدا باشد، اثر شرعی بر آن مترتّب نیست. اگر به خدا قسّم خورده باشد، باید کفّاره بدهد، کفّاره اش هم آزاد کردن بنده است که الآن وجود ندارد یا ده تا فقیر را سیر کند یا بپوشاند یا سه روز روزه بگیرد. البتّه این در صورتی است که به خدا قسّم خورده باشد. در رساله هست، دستور شکستن قسّم؛ امّا خب گناه کرده باید استغفار کند دیگر. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
100.2K
❓سؤال: سلام علیکم ببخشید اینکه در ماه مبارک رمضان ، شیطان در زنجیر ست یعنی تمام شیاطین کاملا بی اختیار هستن ونمیتوانند برای انسان مشکل ساز باشند؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله اگر ما، ماه رمضان[واقعا] برایمان ماه رمضان باشد و همۂ آن اعمال و آداب را انجام بدهیم شیطان دیگر خلع سلاح است. امّا ما خودمان با دست خودمان، شیطان را، زنجیر را از دست و پایش بر می داریم دیگر! هر گناهی که می کنیم مساوی است با برداشتن زنجیر از دست و پای شیطان و مسلّط کردن شیطان بر خودمان. در همان روایت هم دارد که پیامبر فرمود که درهای آسمان باز است، شما[با گناهان این درها را]به روی خودتان نبندید. شیاطین در زنجیر هستند، شما آنها را باز نکنید؛ با گناه کردن[شیاطین از زنجیرها] باز می شوند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
107.3K
❓سؤال: با سلام و خدا قوت سال نو مبارک و طاعاتتون قبول🌹 سوال یک:آیا زن میتواند بدون اجازه و اطلاع شوهر بخشی از طلای خود را بفروشد و صرف اموری کند که خودش دوست دارد؟ سوال 2- آیا درست است که مردها به زیور زن هم به چشم سرمایه گذاری نگاه کنند و توقع داشتع باشند فقط در اموری که آنها دوست دارند مصرف شود؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم آن چه که مال زن هست در اختیار خودش است. می تواند بفروشد، صرف هرکاری می خواهد بکند، بکند و شوهرش آنجا حقی ندارد که بخواهد آن جا[زن از شوهرش]اجازه بگیرد و[شوهرش] مخالفت کند. آن مال خودش است و به هر صورتی که بخواهد میتواند مصرف کند. بعضی فقها گفته اند اگر بخواهد نذر کند، با اجازه شوهر باشد. ولی این جا که بحث نذر نیست. می خواهد که اموال خودش را بفروشد یا بخواهد هر جا صرف کند اشکالی ندارد. پاسخ سؤال دومتان این است که نه مرد چنین حقی ندارد، چون مال زن هست و زن هم هر شکلی که دلش بخواهد می تواند اموال خودش را مصرف کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
141.6K
باسلام وقبولی طاعات شما استاد گرامی یک سوال دارم اینکه همه ما ادمها از نور محمدی به وجود اومدیم میخام بدونم انسانهای کافر یا تکفیریها هم از نور حضرت محمد هستن وچرا اگر ما از نور به وجود اومدیم به یک انسان شیطانی تبدیل میشیم ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم پیامبر و اهل بیت واسطه فیض الهی هستند، فیض الهی از آن طریق به همۂ مخلوقات می رسد، حالا چه مؤمن چه کافر. اما این که از نور محمدی ایجاد شدیم؛ نه، آن ها نور وجودی شان مستقل است. بله عرض کنم که فرمودند «شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا» [شیعیان]ما از اضافه طینت ما آفریده شده اند. اما این که نور اهل بیت با وجود ما یکی باشد، اینجوری نیست. اما این که چرا بد می شویم؟ چون انسان [بر اساس]اصل اختیار[عمل می کنند] همۂ انسانها روح الهی دارند. روح الهی هم، اقتضایش این است که انسان، خوب باشد. ولی از اختیارشان سوءاستفاده می کنند و برخلاف اقتضای روح الهی عمل می کنند، در نتیجه بد می شوند؛ حالا چه کافر چه گناه کار. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
221.2K
سلام خدمت استاد بزرگوار. بنده معتقد هستم که زندگی انسان همواره همراه با جبره و عبارت:(لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین) رو قبول ندارم. با این استدلال: زندگی انسان همواره در برخی موارد مستقیما و در برخی موارد غیر مستقیم همراه با جبره... مستقیما مثل: انتخاب پدر و مادر؛ تاریخ و مکان تولد؛ ویژگی های بدنی مثل قد_رنگ چشم و.... یا حتی زمان مرگش و چیز های دیگه.... و بقیه انتخاب ها(البته به اعتقاد من جبر) همگی به صورت غیر مستقیم جبره.. مثلا کسی وقتی میخواد بین چندتا غذا یه غذا رو انتخاب کنه یا بین چندتا لباس؛ لباسی رو انتخاب کنه بازهم جبر حساب میشه چون شرایط زندگی؛ سلیقه و محیط و مکان تولد؛ ثروت و..... که خودشون بدون واسطه جبر هستند در انتخاب تاثیر گذاره. پس به نحوی اینه هم جبر غیر مستقیمه... و در اخر اینکه حتی اگه اختیاری هم باشه بازهم جبره. اصلا چرا ماباید بین خوب و بد؛ خیر و شر و...... انتخاب داشته باشیم.. چرا نباید بیخیال باشیم؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐