eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
11هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
232 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
147.9K
❓سؤال: سوالی از استاد رضا محمدی : بارها در قرآن کریم و احادیث آمده که دین اسلام سخت نیست و باید آسان گیری کرد پس چرا اکثر مراجع تقلید در رساله خود در احکام غسل گفته اند آب باید به همه جای بدن برسد و حتی اگر به ذره ای از بدن نرسد غسل باطل است و اینکه اگر در بدن خود مو های بلندی دارد هنگام غسل باید آب را به موها و ریشه آن برساند و گرنه غسل باطل است. خوب می بینیم که مراجع با این گفتار های خود حساسیت به خرج داده اند و آسان گیری نکرده اند ولی می توانستند بگویند غسل اینگونه است که چند ثانیه ای سر و گردن را شست ؛ چند ثانیه ای طرف راست بدن و چند ثانیه ای طرف چپ بدن حال چه آب به همه جای بدن برسد یا نرسد بدون این همه جزئیات و ریزه کاری ها 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سوالی از استاد رضا محمدی : بارها در قرآن کریم و احادیث آمده که دین اسلام سخت نیست و باید آسان گیری کرد پس چرا اکثر مراجع تقلید در رساله خود در احکام غسل گفته اند آب باید به همه جای بدن برسد و حتی اگر به ذره ای از بدن نرسد غسل باطل است و اینکه اگر در بدن خود مو های بلندی دارد هنگام غسل باید آب را به موها و ریشه آن برساند و گرنه غسل باطل است. خوب می بینیم که مراجع با این گفتار های خود حساسیت به خرج داده اند و آسان گیری نکرده اند ولی می توانستند بگویند غسل اینگونه است که چند ثانیه ای سر و گردن را شست ؛ چند ثانیه ای طرف راست بدن و چند ثانیه ای طرف چپ بدن حال چه آب به همه جای بدن برسد یا نرسد بدون این همه جزئیات و ریزه کاری ها ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم قانون باید قاطع باشد. این که[می گویید حالا آب در غسل] به بعضی جاها برسد به بعضی جاها نرسد[ این باید مشخص باشد که]آنوقت به چه جاهایی [آب]نرسد[غسل صحیح است]؟! یک فردی ممکن است که یک پنجم بدنش را هم نشویَد بعد بگوید به بعضی جاهایش رسیده به بعضی جاهایش نرسیده؛ این که دیگر غسل نکرده که! آنها[یعنی مراجع] باید بگویند همۂ بدن شسته شود، اما حالا این که می گویند همۂ بدن شسته شود[آیا] باید آنجا میکروسکوپ بگذارند یا ذرّه بین بگذارند ببینند که مثلا به اندازۂ یک ذرّه، آنجا خشک بوده؟ نه، این دیگرعرفی است. همین که عرفا بگویند ایشان سرش را شست کافی است. عرفا بگویند که سمت راستش را شست[کافی است] ولو دست بکشد که عرض کنم که آب به جریان بیفتد، همین که خیسی را روی بدنش دست بکشد کافی است. این از این به بعدش دیگر عرفی است و خیلی آسان است. اما اینکه بگویند که نه شما بشویید، نصفش را هم که شستید عیبی ندارد؛ می گویید خب چرا نصفش؟! می خواهم یک سومش را بشویَم. میگویند خب یک سوم عیبی ندارد، میگویید چرا خب یک سوم؟! من می خواهم یک پنجمش را بشویَم. آنوقت دیگر این غسل نیست که! قانون باید قاطع باشد. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
52.4K
❓سؤال: برای کسب آرامش چه ذکری بگوئیم ؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم هر ذکری اینجا مؤثر است برای آرامش بخشیدن؛ اما دوتا ذکر را من توصیه می کنم: یکی؛ بعد از طلوع فجر، دست روی قلب بگذارید و هفتاد بار اسم شریف «یا فتّاح» را تکرار کنید. یکی هم، ذکر شریف « لا حول و لا قوّة إلّابالله العلی العظیم» که شاه کلیدی است که همۂ دردها را درمان می کند. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
36.6K
❓سؤال: سلام علیکم تقبل الله اعمالکم از استاد عزیز و بزرگوار برای پاسخ به سوالات ممنونم بعد از عید فطر که فرمودند تا یک هفته روزه بگیرید آیا از فردای روز عید فطر شروع می شود یا از چند روز بعد از عید در کتاب مراقبات آمده سه روز بعد از عید فطر را روزه بگیرید لطف کنید راهنمایی فرمائید با سپاس و تشکر از شما ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم مستحبّ است بعد از عید فطر شش روز روزه بگیرند، یعنی فردای عید فطر شروع کنند تا شش روز؛ این مستحبّ است. من سه روز جایی ندیدم، یک هفته هم جایی ندیدم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
273.1K
سلام و عرض ادب. تو جهنم برزخ و قیامت ،انسانی که مرده درد رو میفهمه‌ دقیقا مثل این دنیا.مثلا این آتیش که میگن آدم توش میندازن دردناک؟ تو زندگی پس از زندگی گفت دیدم یک عده میرن بالا میفتن تو آتیش دوباره رفتن ته صف.واقعا اینجوریه ؟ اگه دردناکه خدا چطوری دلش میاد .نگید اعمال خودش که میگم چه ربطی داره الان یک نفر کار بدی هم میکنه یکبار اعدام میشه چون درد ناکه اون دنیا هی طرف درد بکشه دوباره ببرن ته صف😱😱داعش بازیه😂 یکیشون گفت میله آتیشه از پهلوم رد کردن اون یکی فرشته کشیده دوباره از اول همین کار رو کردن.انگشت زده بود دست یک زن مؤمن تو جوونی.خوب واقعا این مجازات برای این کار اینه تو اون دنیا.چه خوفناک فکر میکردم مهربانی خدا اون دنیا پیشی داره بر غضبش.بخوان مو رو از ماست اینجوری بکشن که آدم ها بدبختن.پس اهل بیت کجان کی به داد آدم اون دنیا میرسن😔 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام و عرض ادب. تو جهنم برزخ و قیامت ،انسانی که مرده درد رو میفهمه‌ دقیقا مثل این دنیا.مثلا این آتیش که میگن آدم توش میندازن دردناک؟ تو زندگی پس از زندگی گفت دیدم یک عده میرن بالا میفتن تو آتیش دوباره رفتن ته صف.واقعا اینجوریه ؟ اگه دردناکه خدا چطوری دلش میاد .نگید اعمال خودش که میگم چه ربطی داره الان یک نفر کار بدی هم میکنه یکبار اعدام میشه چون درد ناکه اون دنیا هی طرف درد بکشه دوباره ببرن ته صف😱😱داعش بازیه😂 چه خوفناک فکر میکردم مهربانی خدا اون دنیا پیشی داره بر غضبش. (سؤال خلاصه شده است) ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم راجع به مشاهدات و این درک های کسانی که مرگ را تجربه کرده اند، ما در برنامه های گذشته در سالهای گذشته مفصّل توضیح دادیم؛ که من اینجا تکرار نمی کنم، برگردید در همان کلیپها ببینید که اینها چقدر مورد قبول ما هست و چقدر نیست. اما اینکه عذاب آن طرف چیزی جز اعمال خود انسان نیست کاملا درست است. یعنی مثلا غیبت، حقیقتش همان خوردن گوشت مردار برادر خود انسان حساب می شود. منتها اینجا مشخص نمی شود آنجا انسان متوجه میشود که عجب من چکار کرده ام! خوردن مال یتیم، واقعا خوردن آتش است، منتها اینجا متوجّه نمی شود آنجا متوجه می شود. پس عذاب آن طرف چیزی جز نَفْسِ عمل خودِ انسان نیست. البته بله، خدا رحمتش بر غضبش سبقت گرفته، این کاملا درست است. اما به هر حال باید فرق باشد بین انسانها؛ کسانی که خوب بودند با کسانی که بد بودند نباید مساوی باشند و تفاوت وجود نداشته باشد، حتما باید تفاوت داشته باشند. مطلب بعدی این که نباید ما اینقدر بترسیم که دیگر از رحمت خدا نا امید بشویم نه این که متجرّی به گناه بشویم و جرأت پیدا کنیم خیلی راحت گناه کنیم. باید بین خوف و رجا باشیم. هم باید به رحمت خدا امید داشته باشیم بدون حد، هم باید[به خاطر اعمالمان]از خدا بترسیم باز بدون حد. باید بین این دو تا باشیم. نه، امید ما بر عرض کنم که خوف مان ترجیح پیدابکند، نه خوف مان بر امیدمان. باید بین این دو تا باشیم. هم به رحمت خدا صد در صد امیدوار باشیم، هم این که از خدا بترسیم و جرأت بر گناه پیدا نکنیم. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
hkhmt_181_nhj_lblgh.mp3
3.18M
💠 شرح 🔸 حکمت 181 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/187105 📎 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
💢 نتیجه کوتاهی و ثمره دوراندیشى 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ثمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ، وَ ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ. 🔹 ثمره تفريط و كوتاهى در كارها پشيمانى است و ثمره دورانديشى سلامت است. 📚 حکمت 181 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/198924 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
۲۶ رمضان المبارک ۸-۲-۱۴۰۱.m4a
11.28M
شرح حدیث معراج ●ویژگی‌های اهل دنیا ● کتاب منیه المرید و کتاب مسکن الفواد 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
292.6K
سلام علیکم و تسلیت ایام و طاعات قبول. از استاد محمدی می خواهم درباره ایه ۷۴ سوره طه تفسیری بیان کنند اینکه ایه فرموده من یات ربه مجرما... فرق مجرم و مذنب چیست؟ ایا به بی نماز و روزه نگیر و زکات نده و غیره مجرم بگیم یا کسانی که ولایت اهل بیت علیهم السلام را ندارند؟ 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال: سلام علیکم و تسلیت ایام و طاعات قبول. از استاد محمدی می خواهم درباره ایه ۷۴ سوره طه تفسیری بیان کنند اینکه ایه فرموده من یات ربه مجرما... فرق مجرم و مذنب چیست؟ ایا به بی نماز و روزه نگیر و زکات نده و غیره مجرم بگیم یا کسانی که ولایت اهل بیت علیهم السلام را ندارند؟ ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بین عرض کنم جُرم و گناه، رابطه، رابطۂ عام و خاصِ مِن وجه است؛ گاهی کاری عرض کنم جُرم هست ولی گناه نیست، مثلاً فرض کنید در غیر کشورهای اسلامی کسی بخواهد خلاف رانندگی انجام بدهد، خب این جریمه میشود امّا گناه برایش نوشته نمیشود. گاهی گناه هست و جُرم نیست؛ کسی که فرض کن سوء ظن دارد نسبت به مردم یا نسبت به خدا، خب این را به او نمی گویند مجرم. یا کسی ترسو است مثلا؛ ترس خودش گناه اخلاقی هست اما جُرم نیست. و یک فصل مشترک هم دارند این که مثلا کسی دروغ می گوید؛ هم مجرم است هم گناه کار هم مُذنب. مطلب دوم این که، [در رابطه با]این چیزها[مثل] این دوتا[یعنی جُرم و گناه]باید توجه کنید که مُجرم، اسم فاعل نیست، صفت مشبّه است؛ یعنی کسی که جُرم در آن تداوم دارد. یا کسی که یک بار کاری را انجام داده باشد، نمیشود گفت که این، خدا را، در حالی که مجرم بود ملاقات کرد. به خاطر یک گناهی که مثلا یک بار انجام داده، اگر هم پشیمان شده یا یک گناه کوچکی انجام داده بگوییم که این به خاطر یک گناه کوچکی که انجام داده، در حالی خدا را ملاقات می‌کند که مُجرم است؛ نه، اینجوری نیست. پس آن کسی که جُرم در او نهادینه است، که به او می گویند مُجرم؛ یعنی اسم فاعل نگیرید شما، صفت مشبّهه بگیرید. بله کسی که با این حال بر خدا وارد بشود، این، انواع گناهان در او هست، و به جهنّم هم خواهد رفت و آنجا نمی میرد و بیرون هم نمی آید. 🖊پیاده شده از صوت استاد ⏪⏪ کانال اصول دین استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
306.2K
❓سؤال: سلام با آرزوی قبولی طاعات و عبادات یک سوال از استادمحمدی عزیز دارم ،گناهکاران پلید که ضعیف النفس اند و مثلا گرفتار شهوترانی هستند و یا گرفتار غیبت هستند و اگر غیبت نکند دغ میکند و یا زود تهمت به افراد میزنند و امثالهم از گناهان دیگر ،حالا چنین افرادی با وجود شیعه بودن و ایمان کامل به خداوند و قرآن و اهل بیت علیهم السلام ولی در عمل صاحب گناهان زیادی هستند آیا در بهشت هم مرتکب غیبت میشود ؟چون خودش بی نهایت به این گناه علاقمنده و اختیار هم داره و در بهشت اجباری هم نیست پس چطور چنین انسانی گناه نمیکند؟ آیا آنجا هم مردم بطور اجتماعی زندگی میکنند؟و اگر اجتماعی است چطور انسانها از گناهان مصون هستند؟باتشکر از ادمین کانال و استادگرامی حاج آقامحمدی (سؤال خلاصه شده است) 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐