#تمرین قوی کردن حنجره:
منظور از حنجره قوی و صدای قوی، صدای بلند یا فریاد نیست،بلکه منظور حنجره و صدایی می باشد که دارای بنیه ای بالا و قدرتی است که بعد از اجرای یک برنامه،توانایی خود را به طور کامل از دست نداده باشد و به اصطلاح امروزی زود نگیرد.بعضی از اشخاص هستند که صدای آنان پرطنین و پر حجم و بلند است، اما بعد از مدتی کار کشیدن از حنجره،تارهای صوتی آنها از کار می افتند و زود خسته شده و توان انجام فعالیت بیشتر، از آن سلب می شود؛برعکس افرادی نیز هستند که صدای کم حجم و نازکی دارند،اما حنجره آنها از قدرت خوبی برخوردار است و تارهای صوتی او به زودی از کار نمی افتند.آنچه مهم است این است که یک خواننده بتواند از ابتدای یک مجلس تا انتهای آنرا به تنهایی عهده دار شود و قدرت انجام یک برنامه کامل را داشته باشد، اگر چه این خصوصیت بعد از سالها مجلس داری و اجرای برنامه برای شخص حاصل می شود و به خصوصیات فردی از قبیل بنیه جسمانی، حالت جمجمه، بزرگی قفسه سینه، بزرگی حفره های بینی و دهان و... نیز بستگی دارد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
نکته: بالا رفتن کیفیت صدا، رابطه مستقیم با کیفیت تنفس دارد.تنفس صحیح صدا را دلنشین تر می نماید.
نکته دیگر اینکه تارهای صوتی که صدا را تولید می کنند، در واقع چند عضله ضعیف و کوچک بیشتر نیستند.چون میتوان عضلات را با ورزش کردن قوی تر کرد،باید با ورزش دادن عضلات گلو و حنجره، صدا را قوی تر نمود تا دیرتر توان خود را از دست بدهند.دقیقا مثل یک بدنساز که با استفاده از دمبل های سبک و سنگین،عضلات شانه و بازوی خود را قوی تر می کند تا بعد از مدتی بتواند یک وزنه سنگین را بلند نماید.پس تنفس صحیح باعث پرطنین شدن صدا می گردد و در واقع ورزش عضلات بازو، دمبل زدن و ورزش عضلات حنجره درست خواندن است.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#تمرین قوی شدن صدا ؛
ابتدا با آرامش در محلی ساکت و آرام بنشینید و عضلات را شل کنید.سپس نفسی عمیقی کشیده و در پایین ترین پرده، حرف (آ) را به صورت ممتد و کشیده أدا نمایید و آنقدر ادامه دهید تا بازدم شما تمام گردد.دوباره ریه ها را تا جایی که امکان دارد، از هوا پر کنید و در حالت بازدم به صورت کشیده بگویید(آ).
این کار را پنج دقیق به طور مداوم تکرار نمایید.در این کار عجله ننمایید و از پایینترین حالت ممکن آغاز نمایید. وقتی که حس کردید حنجره شما خوب گرم شده است، حرف(آ) را در یک پرده بالاتر، با همان کیفیت اجرا کنید. این کار را همینطور پرده به پرده ادامه داده و بالا بروید.
نکته؛ کسانی که مبتدی هستند به هیچ وجه نباید عجله نمایند و با حوصله این کار را انجام دهند،چون تمام پختگی صدا و قوت آن بستگی به تمرین در پرده های پایین دارد.این کار را که انجام دادید و به پرده آخر صدای خود در حرف آ رسیدید،حنجره شما به خوبی گرم شده است و بعد از این یک ربع تمرین، حالا میتوانید با تمام قدرت،یک بیت شعر را با آواز بلند بخوانید، بدون آنکه آسیبی به حنجره شما برسد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
اگر دربین تمرین، هنگام بالا بردن پرده بعدی احساس خارش یا سوزش و یا سرفه نمودید، بدانید که عجله کرده اید.در این حالت به پرده قبلی بازگشته و دقایقی آنرا ادامه دهید ویا اینکه تمرین را برای مدتی قطع نمایید.همچنین در پر کردن ریه ها هم نباید عجله کرد.ابتدا آهسته آهسته شکم را پر نموده و سپس سینه را پر نمایید تا جایی که شکم و سینه شما کاملا متورم و مملو از هوا باشد.
*اگر پرده های پایین را در یک فضای بسته و پرده های بالا و ششدانگ را در یک محیط باز مانند کوه یا بیابان تمرین نمایید، بهتر خواهد بود و پیشرفت خود را مشاهده خواهد کرد و اگر بتوانید تمرین ششدانگ صدا را بعد از یک برنامه کوهنوردی قرار بدهید، بسیار بهتر و ثمر بخش تر خواهد بود.چرا که کوهنوردی باعث افزایش ظرفیت هوایی شش ها می شود.
نکته؛تمرینات فوق باید حداقل یک تا دو ماه به طور مستمر و همه روزه صورت گیرد تا صدا برای آغاز کار،صیقل پیدا نماید و از حالت نخراشیدگی بیرون بیاید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#اولین گام یاد گرفتن آهنگ های مداحی چیست؟
اولین مرحله یادگیری آهنگهای مداحی،خوب شنیدن و تمرین و تقلید است.
تا شخص، شنونده و مقلد خوبی نباشد، مداح خوبی نمی شود.همانطور که کسب مهارت در هر رشته ورزشی، نیاز به تمرین دارد برای پرورش صدا هم باید تمرین کرد.یعنی باید آنقدر از استاد یا cd بشنود و تکرار کند و در اشعار دیگری پیاده کند تا ملکه ذهن او گردد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#چه نیازی به آموختن آهنگها در مداحی داریم؟
مهمترین ابزار کار یک مداح ، آشنایی با آهنگ ها و دستگاههای موسیقی است.
در این قسمت به ۲ مورد اشاره می کنیم.
۱-هر آهنگی حالات خاص خود را دارد.بعضی از آهنگها شاد و برخی دیگر غمگین هستند.بعضی برای پند و نصیحت و گفتن حکایت و داستان زیبا هستند. و در ضمن درجه شادی هر آهنگ، ویا درجه غم هر آهنگ متفاوت است.شناخت هر آهنگ به مداح کمک می کند که با توجه به مناسبت مجلس که(ولادت است یا شهادت و...) آهنگ مناسبی را برای آن مجلس انتخاب کند. ونیز شعر مناسبی را انتخاب کند.
مثلا می خواهید در ولادت امام حسین(ع) مولودی بخوانید، هم شعر آن باید مناسب باشد و هم آهنگ آن باید مناسب باشد.مثل این شعر که در آهنگ بیات اصفهان( که مناسب میلاد است)می باشد.لطفا گوش کنید
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اجرای شعر در قالب بیات اصفهان۲۷.mp3
985.8K
اجرای شعر مولودی در آهنگ بیات اصفهان
توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
ولی اگر بخواهید درباره شب عاشورا و زبانحال حضرت زینب(س) بخوانید،شعر زیر را می خوانید که هم شعر آن متناسب است و هم آهنگ آن غمگین است.لطفا گوش کنید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
57f82d2f87-5bbe16b0c2fbb881008b7db6.mp3
877.6K
نمونه اجرای آهنگ شور عربی
توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
۲-از جمله فواید شناخت آهنگها این است که مداح در یک مجلس، از چند آهنگ مختلف استفاده می کند و خود و جلسه را خسته نمی کند و برای مداحی خود برنامه ریزی می کند.لطفا به مثال زیر توجه کنید
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
علي اکبر طوفاني.m4a
17.68M
#روضه ترکی علی اکبر(ع)
طوفانی...حاج رشیداسفندیاری
محرم ۹۷
@hajrashidesfandiyari
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
قبلا گفته شد که هفت دستگاه در موسیقی ایرانی وجود دارد که یکی از آنها دستگاه شور( دوگاه ) بود و گفته شد که دستگاه شور چهار آواز دارد که یکی از آنها آواز ابوعطا می باشد.
ما برای اینکه تدریس آسانتر شود ،آواز ابوعطا را به دو دسته(أبوعطای اول _ابوعطای دوم) تقسیم می کنیم.وگرنه در موسیقی ، چیزی به نام أبوعطای اول و دوم وجود ندارد.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
#معرفی و حالات آواز أبوعطای اول:
آواز أبوعطای اول نزدیک به دشتی است. این آهنگ(نغمه)، در انسان ، ایجاد ذوق و شعف می کند و بعضا محزون و رقت انگیز است. آرامشی همراه با غم دارد و از گذشتگان صحبت می کند.
این آهنگ معمولا در ابتدا ، وسط، آخر مداحی،کاربرد دارد.
این آهنگ پرکاربرد است.چون گام این آهنگ پایین است و نیاز به فشار زیاد بر حنجره نیست.
در آمد(خمیرمایه) آهنگ ابوعطای اول بدین گونه است:لطفاً خوب گوش کنید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
bd6fde37d3-5bc05709c2fbb83e008b7e29.mp3
1.02M
آهنگ و ملودی ابوعطای اول
با صدای استاد نصیرپور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
e533a58dc1-5bc0bf1fc2fbb8a2008b7e4a.mp3
685.8K
یه مثال دیگه برای ابوعطای اول از همان استاد که فقط ریتم شعر ای لشکر صاحب زمان رو آهسته تر کرده و این دعا رو خونده.وگرنه خمیرمایه هردو یکیست.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
ما باید آهنگ و ملودی این شعر را با تکرار و تمرین زیاد، یاد بگیریم.(ابتدا خوب گوش داده سپس تقلید کنیم) و در شعرهای دیگر مثل همین بخوانیم.
لازم به ذکر است اگر در جایی دیگر، همین آهنگ را در شعر یا روضه دیگری، شنیدید، این آهنگ أبوعطای اول می باشد.مثل شعر:
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
مولا به جان مادرت،آن مادر غم پرورت
مارا مرانی از درت، مارا مرانی از درت
مولا به جان مادرت....mp3
229.7K
مولا به جان مادرت...
اجرای حاج عبدالرضا نصیر پور فسایی
أبوعطای اول
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
شما می توانید، مداحی یا دعا و حتی روضه خود را با همین آهنگ( ای لشکر صاحب زمان) شروع کنید.
مثلا به این قسمت از زیارت عاشورا توجه فرمایید.
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
527b008be0-5bc05a4ac2fbb880018b7ebc.mp3
2.85M
اجرای ابوعطای اول روی #زیارت عاشورا.فقط لازمه کمی دقت کنید.چون زیارت عاشورا رو جور دیگه ای میخونه که اولش فکر میکنید اون دستگاه نیست ولی کم کم متوجه میشید همونه.فقط دقت بعد اجرا بعد تکرار.
اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
نکته: حالا اگر با آهنگ ابوعطای اول آشنا شدید و یاد گرفتید می توانید به راحتی آن را در موارد زیر بخوانید.البته برای هرکدام از موارد در فرصتی مناسب مثالهایی قرار خواهیم داد.
۱-قرائت تحقیق
۲-قرائت ترتیل
۳-تواشیح
۴-أذان
۵-مولودی
۶-شروع مداحی
۷-روضه
۸-دعا
۹-زمزمه های عارفانه
۱۰-نوحه
۱۱-سرود
۱۲-تصنیف و اشعار آوازی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
06cfa264eb-5bc2e149c2fbb884008b7fa2.mp3
1.19M
۱-أبوعطای اول در قرائت تحقیق
اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
199d5c89d0-5bc2e178c2fbb891018b7ff7.mp3
417.8K
۲-أبوعطای اول در قرائت ترتیل
اجرا توسط استاد نصیرپور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
ابوعطای اول در تواشیح.mp3
370.1K
۳-ابو عطای اول در تواشیح
اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
ابوعطای اول در اذان.mp3
1.25M
۴-ابوعطای اول در اذان
اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
d46a1cfced-5bc2fbd4c2fbb8fe008b7fdb.mp3
1.68M
۵-ابوعطای اول در مولودی
اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
a2c121911b-5bc2ffadc2fbb87d008b7f92.mp3
6.58M
۶-ابو عطای اول در شروع مداحی و روضه.البته ایشان سلیقه ای عمل کرده و بیت آخر را دشتی خوانده تا بتواند روضه را دشتی بخواند.
اجرا توسط استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
4_5859294354861983281.mp3
8.9M
خسته شدم بریده ام آقا شتاب کن...
اجرای حاج محمود کریمی در
آهنگ ابوعطای اول از دستگاه شور
اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
7bde7db836-5bc25ca0c2fbb894008b7f48.mp3
18.63M
شروع روضه کربلایی نادر جوادی با آواز ابوعطای اول
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد......
دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد
#روضه ترکی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir
94c38322df-5bc36ba1c2fbb851018b7fd1.mp3
1.14M
۷-ابوعطای اول در خواندن دعا(فراز سوم دعای جوشن کبیر)
اجرای استاد نصیر پور فسایی
https://eitaa.com/osoolemaddahi_ir