💠 هدیه نهج البلاغه
🔹اهدای ۴۰ جلد #نهج_البلاغه توسط یکی از اعضای محترم کانال جهت هدیه دادن به #نوجوانان و #جوانانی که مصمم و متعهد هستند با نهج البلاغه #انس بگیرند و در راه #ترویج نهجالبلاغه قدم بردارند .
۱۴۰۲/۰۷/۲۱
#نهج_البلاغه
#انس_با_نهج_البلاغه
#ترویج_نهج_البلاغه
🆔 @ostadHoseinAkbari
#تلنگر_قرآنی
💠 وسعت نعمت ها
🌸 «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا».
🌺 و اگر نعمت خدا را شماره کنید،نمیتوانید آن را به شمار در آورید.
ابراهیم آیه ۳۴
🆔 @ostadHoseinAkbari
شرح حکمت ۳۱_2023_10_13_22_12_42_787_2023_10_13_22_15_28_894.mp3
27.08M
🔰 شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه
❇️ پایه های ایمان
#جلسه_اول
🔹پایه های صبـر
#بخـش_اول
🔸سلسله جلسات زندگی بـــه سبــک نهجالبلاغه
🕌 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، شبستان امام خمینی ره
🆔 @ostadHoseinAkbari
🔰 آیا خوب است فردا هم بلا بر سر تو بیاید و از کسی، سر و صدا وفریاد بلند نشود واصلا متاثر نشوند؟ آیا ناراحت نمی شوی؟!
🔸آیت الله بهجت ره
🆔 @ostadHoseinAkbari
کانال رسمی استاد حسین اکبری
🔰 گناه رضایت ! #بخش_دوم 🔸امیرالمومنین علیه السلام : 🔹إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاح
🔰 گناه رضایت !
#بخش_سوم
🔹 در تعليمات اسلام، مسئله رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت. منتها مجرمان، دو گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب.
🔸علامه مجلسى ره در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مى گويد: «إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْل فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ; كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مى كند. از جمله حدیثى از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه ۱۸۳ سوره آل عمران آورده که خطاب به گروهى از کافران است که مى گفتند: ما به هیچ پیغمبرى ایمان نمى آوریم تا معجزه اى انجام دهد: «قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ; بگو: پیامبرانى پیش از من، براى شما آمدند و دلایل روشن و آنچه را گفتید آوردند; اگر راست مى گویید چرا آنها را به قتل رساندید؟!» امام علیه السلام در اینجا مى فرماید: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلاَءِ لَمْ تَقْتُلُوا; معلوم است اینها که در عصر پیامبر صلى الله علیه وآله بودند انبیاى پیشین را نکشتند» «وَلَکِنْ لَقَدْ کَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِینَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِینَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَ رِضَاهُمْ بِذَلِکَ الْفِعْلِ; ولى آن ها علاقه و فکرشان با قاتلان بود; از این رو خدا آنها را قاتل نامید چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مى گرفت»۱
🔹ممکن است سؤالى مطرح شود که ما روایات فراوانى داریم که نیت معصیت، معصیت نیست در حالى که انسانى که نیت معصیت مى کند در آن لحظه قطعاً راضى به معصیت است. جایى که رضایت به معصیت خود گناهى نداشته باشد رضایت به معصیت دیگرى چگونه ممکن است موجب گناه شود؟
پاسخ این سؤال روشن است; شخصى که نیت معصیت مى کند رضایت به معصیتى داده که انجام نشده و این شخص با کسى که به معصیت و گناهى که انجام گرفته است رضایت مى دهد تفاوت بسیار دارد.۲
۱.بحارالانوار ج ۹ ص ۳۲۹
۲.پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ج ۱۳ص ۲۷۸
🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 نیاز امت اسلامی به #نهج_البلاغه
مقام معظم رهبری :
اگر شیعیان آن بزرگوار همین #متن_نهج_البلاغه را بدون تفسیر و تشریح و توضیح فراوان می دانستند، بهره های #امّت_اسلامی و جمعی که به نام آن بزرگوار و به عنوان تشیّعش و پیرویاش معروفند بهره های بی حد و حسابی میبود.
۱۳۵۲/۱۲/۲۴
🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 #ای_مردم #سخنان_مرا #بشنوید !
#بخش_اول
🔹امیرالمومنین علیه السلام :
🔹إِنَّمَا مَثَلي بَيْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِي الظُّلْمَةِ، يَسْتَضِيءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَيُّهَا النَّاسُ وَ عُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا
❇️ همانا من در ميان شما چونان #چراغ درخشنده #در_تاريكى هستم، كه هر كس به آن روى مى آورد از نورش بهرمند مى گردد. #اى_مردم_سخنان_مرا_بشنويد، و به خوبى حفظ كنيد، گوش دل خود را باز كنيد تا گفته هاى مرا بفهميد.
نهج البلاغه خطبه ۱۸۷
✍ امیرالمومنین عليه السلام در این خطبه وجود خود را به چراغى پرنور در ميان امواج ظلمت، تشبيه کرده و به مردم دستور مى دهد به سوى اين چراغ بيايند و در حوزه پرتوافشانى آن قرار گيرند. نخست دستور مى دهند سخنان را بشنوند و #نگهدارى کنند. سپس فرمان مى دهد که درباره آن تعمق نمايند و #حقيقت آن را درک کنند (و اين است تفاوت مفهوم جمله «فَاسْمَعُوا أَيُّهَا النَّاسُ وَ عُوا» با جمله «وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا» که يکى شنيدن و درک کردن و نگهدارى نمودن و ديگرى دقت کردن و به عمق آن رسيدن را مى گويد).۱
🔸بخشی از فرمایشات مولا را سیدرضی ره در نهج البلاغه گردآوری کرده است که دستور مولا به شنیدن و فهم و درک کلامش، شامل کتاب شریف نهج البلاغه هم می گردد.بنابراین باید نهج البلاغه #خواند و با این کتاب #انس گرفت و در مقام عمل طبق دستوراتش #عمل کرد و همچنین در #ترویج نهج البلاغه خوانی کوشید. با مدد مولا ان شاالله
۱.پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ج ۷ ص۲۶۰
🆔 @ostadHoseinAkbari
❤️سلام بر تو ای یاور ستم دیدگان
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَوْنَ الْمَظْلُومينَ...
❤️ سلام بر تو ای امید دلهای غمدیده؛
سلام بر تو و بر روزی که حقّ مظلومان تاریخ را از ظالمان خواهی ستاند.
صحیفه مهدیه زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها ص۵۷۸
🆔 @ostadHoseinAkbari
نهج البلاغه-استاد اکبری-402-07-13.mp3
5.92M
🔰 شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه
❇️ پایه های ایمان
#جلسه_دوم
🔹پایه های صبـر
#بخـش_دوم
🔸سلسله جلسات زندگی بـــه سبــک نهجالبلاغه
🕌 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، شبستان امام خمینی ره
🆔 @ostadHoseinAkbari
🔰#سوگندی که #خدای_متعال درباره #ظالمان خورده است.
🔸أمیرالمؤمنین عليهالسلام :
🔻قالَ اللّه ُ تعالى: و عِزَّتي و جلالِي ، لا يَجُوزُني ظُلمُ ظالِمٍ و لَو كَفٌّ بِكَفٍّ، و لو مَسْحةٌ بِكَفٍّ، و نَطْحَةُ ما بينَ الشاةِ القَرْناءِ إلى الشاةِ الجَمّاءِ، فَيَقتَصُّ اللّه ُ لِلعِبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ حتّى لا يَبقى لأِحَدٍ عندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ يَبعَثُهُم اللّه ُ إلى الحِسابِ
❇️ خداوند متعال فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه #از_ظلم_هيچ_ظالمى_نگذرم، گر چه زدن مشتى باشد، يا كشيدن دستى يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ. خداوند تقاصّ بندگان را از يكديگر مىگيرد، تا جايى كه هيچ كس به گردن ديگرى حق و مظلمه اى نداشته باشد، آنگاه ايشان را براى حسابرسى مىفرستد.
میزان الحکمه ج ۶ ص ۵۴۳
#کودکان_مظلوم
#اسرائیل_ظالم
🆔 @ostadHoseinAkbari
🔻عاقبت ظالم آغازگر
🔸امیرالمومنین علیه السلام :
♨️ آغاز کنندهٔ ستم ، در قیامت انگشت به دهان میگزد.
نهجالبلاغه حکمت ۱۸۶
باهم نهج البلاغه بخوانیم🔻
@ostadHoseinAkbari
🔻عاقبت #ظالم آغازگر
🔸امیرالمومنین علیه السلام :
🔹لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ.
♨️ آن ستمگر که ابتداى به ظلم مى کند فرداى قیامت دست خود را از پشیمانى (به دندان) مى گزد.
نهج البلاغه حکمت ۱۸۶
✍این حکمت از آیه ۲۷ سوره فرقان اتخاذ شده است « وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا; و (همان) روزى که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مى گزد و مى گوید: اى کاش با رسول (خدا) راهى برگزیده بودم»
🔸نکته شایان توجه این است که امام علیه السلام در اینجا ظالم را مقدم به «بادى» کرده یعنى آن کسى که ابتداى به ظلم مى کند، از این نظر که شخص دوم اگر مقابله به مثل کند ظلم نیست بلکه احقاق حقى است و اگر بیش از مقابله به مثل کند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه کسى که ابتدا به ظلم کرده نیست.
🔸تعبیر به «عَضَّة» (به دندان گزیدن) کنایه از شدت ناراحتى است، زیرا انسان هنگامى که به ناراحتى هاى شدید گرفتار مى شود; ناراحتى هایى که از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مى خواهد از خود انتقام بگیرد و براى این کار به آزار خویشتن مى پردازد; گاه بر سر و صورت خود مى کوبد و گاه دست خود را که با آن کار خلافى انجام داده مى گزد و همه اینها نشانه ناراحتى شدید از کار خویشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است.
🔸ظالم علاوه بر مجازات شدید اخروی ، درهمین دنیا نیز مجازات می شود. زیرا که از جمله گناهانى که کیفر و عقوبت آن در این دنیا دامان انسان را مى گیرد ظلم است، امیرالمومنین علیه السلام فرمود : «مَنْ عَمِلَ بِالْجَوْرِ عَجَّلَ اللهُ هُلْکَه; کسى که ستم کند خداوند در هلاکت او تسريع مى کند.(غرر ۸۰۴۷)
🆔 @ostadHoseinAkbari