eitaa logo
کانال رسمی استاد حسین اکبری
5.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
466 ویدیو
20 فایل
کانال رسمی استاد حسین اکبری استـاد و پـژوهشگر نهـج‌البلاغـه 💠پایگاه تخصصی زندگی‌ به‌ سبک‌ نهج‌البلاغه‌ 🔻لینک کانال ها: zil.ink/naseranmahdi.ir 👤ادمین: @ostadHoseinAkbari_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 هدیه نهج البلاغه 🔹اهدای ۴۰ جلد توسط یکی از اعضای محترم کانال جهت هدیه دادن به و که مصمم و متعهد هستند با نهج البلاغه بگیرند و در راه نهج‌البلاغه قدم بردارند . ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 وسعت نعمت ها 🌸 «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا». 🌺 و اگر نعمت خدا را شماره کنید،نمی‌توانید آن را به شمار در آورید. ابراهیم آیه ۳۴ 🆔 @ostadHoseinAkbari
شرح حکمت ۳۱_2023_10_13_22_12_42_787_2023_10_13_22_15_28_894.mp3
27.08M
🔰 شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه ❇️ پایه های ایمان 🔹پایه های صبـر 🔸سلسله جلسات زندگی بـــه‌ سبــک نهج‌البلاغه 🕌 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، شبستان امام خمینی ره ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @ostadHoseinAkbari
🔰 آیا خوب است فردا هم بلا بر سر تو بیاید و از کسی، سر و صدا وفریاد بلند نشود واصلا متاثر نشوند؟ آیا ناراحت نمی شوی؟! 🔸آیت الله بهجت ره 🆔 @ostadHoseinAkbari
کانال رسمی استاد حسین اکبری
 🔰 گناه رضایت ! #بخش_دوم 🔸امیرالمومنین علیه السلام : 🔹إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاح
 🔰 گناه رضایت ! 🔹 در تعليمات اسلام، مسئله رضايت به كارهاى نيكوكاران و بدكاران عنوان خاصى دارد و با صراحت در روايات آمده است كه هر كس به كار ديگرى رضايت دهد در سلك و گروه او قرار خواهد گرفت. منتها مجرمان، دو گناه دارند و راضيان به اعمال آنها يك گناه، راضيان به اعمال نيك يك ثواب دارند و عاملان دو ثواب. 🔸علامه مجلسى ره در بحارالانوار بابى به اين موضوع اختصاص داده و در عنوان باب مى گويد: «إنَّ مَنْ رَضِىَ بِفِعْل فَهُوَ كَمَنْ أتاهُ; كسى كه راضى به فعلى شود همانند كسى است كه آن را انجام داده است» و در ذيل آن هشت روايت نقل مى كند. از جمله حدیثى از امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه ۱۸۳ سوره آل عمران آورده که خطاب به گروهى از کافران است که مى گفتند: ما به هیچ پیغمبرى ایمان نمى آوریم تا معجزه اى انجام دهد: «قَدْ جَاءَکُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ ; بگو: پیامبرانى پیش از من، براى شما آمدند و دلایل روشن و آنچه را گفتید آوردند; اگر راست مى گویید چرا آنها را به قتل رساندید؟!» امام علیه السلام در اینجا مى فرماید: «وَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَؤُلاَءِ لَمْ تَقْتُلُوا; معلوم است اینها که در عصر پیامبر صلى الله علیه وآله بودند انبیاى پیشین را نکشتند» «وَلَکِنْ لَقَدْ کَانَ هَوَاهُمْ مَعَ الَّذِینَ قَتَلُوا فَسَمَّاهُمُ اللَّهُ قَاتِلِینَ لِمُتَابَعَةِ هَوَاهُمْ وَ رِضَاهُمْ بِذَلِکَ الْفِعْلِ; ولى آن ها علاقه و فکرشان با قاتلان بود; از این رو خدا آنها را قاتل نامید چون خواسته و رضاى آنها به فعل آنان تعلق مى گرفت»۱ 🔹ممکن است سؤالى مطرح شود که ما روایات فراوانى داریم که نیت معصیت، معصیت نیست در حالى که انسانى که نیت معصیت مى کند در آن لحظه قطعاً راضى به معصیت است. جایى که رضایت به معصیت خود گناهى نداشته باشد رضایت به معصیت دیگرى چگونه ممکن است موجب گناه شود؟ پاسخ این سؤال روشن است; شخصى که نیت معصیت مى کند رضایت به معصیتى داده که انجام نشده و این شخص با کسى که به معصیت و گناهى که انجام گرفته است رضایت مى دهد تفاوت بسیار دارد.۲ ۱.بحارالانوار ج ۹ ص ۳۲۹ ۲.پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ج ۱۳ص ۲۷۸ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 نیاز امت اسلامی به مقام معظم رهبری : اگر شیعیان آن بزرگوار همین را بدون تفسیر و تشریح و توضیح فراوان می دانستند، بهره های و جمعی که به نام آن بزرگوار و به عنوان تشیّعش و پیروی‌اش معروفند بهره های بی حد و حسابی می‌بود. ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ 🆔 @ostadHoseinAkbari
💠 ! 🔹امیرالمومنین علیه السلام : 🔹إِنَّمَا مَثَلي بَيْنَکُمْ کَمَثَلِ السِّرَاجِ فِي الظُّلْمَةِ، يَسْتَضِيءُ بِهِ مَنْ وَلَجَهَا. فَاسْمَعُوا أَيُّهَا النَّاسُ وَ عُوا، وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا ❇️ همانا من در ميان شما چونان درخشنده هستم، كه هر كس به آن روى مى آورد از نورش بهرمند مى گردد. ، و به خوبى حفظ كنيد، گوش دل خود را باز كنيد تا گفته هاى مرا بفهميد. نهج البلاغه خطبه ۱۸۷ ✍ امیرالمومنین عليه السلام در این خطبه وجود خود را به چراغى پرنور در ميان امواج ظلمت، تشبيه کرده و به مردم دستور مى دهد به سوى اين چراغ بيايند و در حوزه پرتوافشانى آن قرار گيرند. نخست دستور مى دهند سخنان را بشنوند و کنند. سپس فرمان مى دهد که درباره آن تعمق نمايند و آن را درک کنند (و اين است تفاوت مفهوم جمله «فَاسْمَعُوا أَيُّهَا النَّاسُ وَ عُوا» با جمله «وَ أَحْضِرُوا آذَانَ قُلُوبِکُمْ تَفْهَمُوا» که يکى شنيدن و درک کردن و نگهدارى نمودن و ديگرى دقت کردن و به عمق آن رسيدن را مى گويد).۱ 🔸بخشی از فرمایشات مولا را سیدرضی ره در نهج البلاغه گردآوری کرده است که دستور مولا به شنیدن و فهم و درک کلامش، شامل کتاب شریف نهج البلاغه هم می گردد.بنابراین باید نهج البلاغه و با این کتاب گرفت و در مقام عمل طبق دستوراتش کرد و همچنین در نهج البلاغه خوانی کوشید. با مدد مولا ان شاالله ۱.پیام امام امیرالمومنین علیه السلام ج ۷ ص۲۶۰ 🆔 @ostadHoseinAkbari
❤️سلام بر تو ای یاور ستم دیدگان 🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَوْنَ الْمَظْلُومينَ... ❤️ سلام بر تو ای امید دل‌های غمدیده؛ سلام بر تو و بر روزی که حقّ مظلومان تاریخ را از ظالمان خواهی ستاند. صحیفه مهدیه زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختی‌ها ص۵۷۸ 🆔 @ostadHoseinAkbari
نهج البلاغه-استاد اکبری-402-07-13.mp3
5.92M
🔰 شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه ❇️ پایه های ایمان 🔹پایه های صبـر 🔸سلسله جلسات زندگی بـــه‌ سبــک نهج‌البلاغه 🕌 آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ، شبستان امام خمینی ره ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @ostadHoseinAkbari
🔰 که درباره خورده است. 🔸أمیرالمؤمنین عليه‌السلام : 🔻قالَ اللّه ُ تعالى: و عِزَّتي و جلالِي ، لا يَجُوزُني ظُلمُ ظالِمٍ و لَو كَفٌّ بِكَفٍّ، و لو مَسْحةٌ بِكَفٍّ، و نَطْحَةُ ما بينَ الشاةِ القَرْناءِ إلى الشاةِ الجَمّاءِ، فَيَقتَصُّ اللّه ُ لِلعِبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ حتّى لا يَبقى لأِحَدٍ عندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ يَبعَثُهُم اللّه ُ إلى الحِسابِ ❇️ خداوند متعال فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه ، گر چه زدن مشتى باشد، يا كشيدن دستى يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ. خداوند تقاصّ بندگان را از يكديگر مى‌گيرد، تا جايى كه هيچ كس به گردن ديگرى حق و مظلمه اى نداشته باشد‌، آن‌گاه ايشان را براى حسابرسى مى‌فرستد. میزان الحکمه ج ۶ ص ۵۴۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @ostadHoseinAkbari
🔻عاقبت ظالم آغازگر 🔸امیرالمومنین علیه السلام : ♨️ آغاز کنندهٔ ستم ، در قیامت انگشت به دهان می‌گزد. نهج‌البلاغه حکمت ۱۸۶ باهم نهج البلاغه بخوانیم🔻 @ostadHoseinAkbari
🔻عاقبت آغازگر 🔸امیرالمومنین علیه السلام : 🔹لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ. ♨️ آن ستمگر که ابتداى به ظلم مى کند فرداى قیامت دست خود را از پشیمانى (به دندان) مى گزد. نهج البلاغه حکمت ۱۸۶ ✍این حکمت از آیه ۲۷ سوره فرقان اتخاذ شده است « وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِى اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا; و (همان) روزى که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مى گزد و مى گوید: اى کاش با رسول (خدا) راهى برگزیده بودم» 🔸نکته شایان توجه این است که امام علیه السلام در اینجا ظالم را مقدم به «بادى» کرده یعنى آن کسى که ابتداى به ظلم مى کند، از این نظر که شخص دوم اگر مقابله به مثل کند ظلم نیست بلکه احقاق حقى است و اگر بیش از مقابله به مثل کند باز قبح و زشتى ظلم او به اندازه کسى که ابتدا به ظلم کرده نیست. 🔸تعبیر به «عَضَّة» (به دندان گزیدن) کنایه از شدت ناراحتى است، زیرا انسان هنگامى که به ناراحتى هاى شدید گرفتار مى شود; ناراحتى هایى که از خود او سر زده و خودش باعث و بانى آن بوده مى خواهد از خود انتقام بگیرد و براى این کار به آزار خویشتن مى پردازد; گاه بر سر و صورت خود مى کوبد و گاه دست خود را که با آن کار خلافى انجام داده مى گزد و همه اینها نشانه ناراحتى شدید از کار خویشتن و نوعى مجازات و انتقام از خود است. 🔸ظالم علاوه بر مجازات شدید اخروی ، درهمین دنیا نیز مجازات می شود. زیرا که از جمله گناهانى که کیفر و عقوبت آن در این دنیا دامان انسان را مى گیرد ظلم است، امیرالمومنین علیه السلام فرمود : «مَنْ عَمِلَ بِالْجَوْرِ عَجَّلَ اللهُ هُلْکَه; کسى که ستم کند خداوند در هلاکت او تسريع مى کند.(غرر ۸۰۴۷) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @ostadHoseinAkbari