❇️ کار فرهنگی این است؛
✍🏻 مسئله این است؛ قران را بخوانیم یا بفهمیم؛
اگر مردم قرآن فهم بودند، نه علی علیهالسلام غریب می شد نه فاطمه سلام الله علیها شهید..
مشکل مردم شام این بود که قرآن خوان بودند، نه قرآن فهم!
⬅️ کار فرهنگی یعنی زنده کردن معارف غریب قرآن در جامعه
نه این ظاهر قرآن که کلماتیست بر روی پوست و کاغذ..
قرآن آن است که در قلب من و شماست.
📌 برگرفته از جلسات «برای امامت»
متن جلسه سوم فصل اول برای امامت- نسخه موبایل.pdf
793.6K
✍️ سخنرانی برای امامت، جلسه سوم، فصل اول، مبحث «رویارویی نا امامان»
📱نسخه موبایل
متن جلسه سوم فصل اول برای امامت.pdf
871.1K
✍️ سخنرانی برای امامت، جلسه سوم، فصل اول، مبحث «رویارویی نا امامان»
🖥️ نسخه رایانه
📚 رساله حقوق #امام_سجاد(علیهالسلام)
🔖 حد و مرز اطاعت تا کجاست؟
🔰 امام سجاد علیه السلام فرمودند: «وَ أَمَّا حَقُّ سَائِسِكَ بِالْمِلْكِ فَأَنْ تُطِيعَهُ وَ لاَ تَعْصِيَهُ إِلاَّ فِيمَا يُسْخِطُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
فَإِنَّهُ لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اَلْخَالِقِ»
✍🏻 و امّا حق سائس بمِلک (مالک) بر تو این است که، او را اطاعت نمایی و معصیتش را نکنی مگر در چیزی که موجب غضب و سخط خداوند شود؛
زیرا که در #نافرمانی خداوند هرگز نباید بندهای را اطاعت کرد.
✍🏻 اینکه خدا را به غضب وا ندارد، اعم از #گناه است؛ گاهی آدمی تکلیفی را رها میکند،
یا حرامی را انجام میدهد،
یا کاری را انجام میدهد که نه تکلیف است و نه حرام، امّا میداند که خداوند از این کار راضی نیست؛
⚠️ اینجا هم مرزی است که شما حق ندارید از کسی #اطاعت کنید؛
حتی اگر پدر و مادر باشند.
و در #معصیت خالق، هیچکس حق اطاعت ندارد.
⬅️ سائس به مِلک، همان صاحب انسان است، که انسان عبد و برده اوست.
📌برگرفته از جلسات «جهاد با نفس»
شاه بیت غزل بندگی در کلام #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها؛
🔰 وَ عَنْ سَیِّدَةِ اَلنِّساءِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهَا قَالَتْ:مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَلَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه.(بحار الأنوار ، ج68، ص184)
هر کس عبادت خالصش را به سمت خدا بالا فرستد، خدای متعال بهترین مصلحتش را به سمت او فرو میفرستد.
حرف از رابطهی دوطرفهی بنده و خداست..
✍🏻 این شاه کلید را از حدیث زهرای مرضیه سلام الله علیها به دست میآوریم که؛
رفتار معبود، مطابق رفتار بندگان، با اوست..
عملکرد الهی وابسته به نوع عملکرد و کنش بشر با اوست
چرا که خداوند، تقدیر بندگان را در متغیرهایی شناور نموده است و کیفیت رفتار بنده به قدر خلوص عمل بالا میرود و در مقابل به میزان خلوص، افضل مصلحت، از طرف خداوند برایش رقم میخورد.
✍🏻 باید گفت که خدای متعال به صورت ابتدایی تقدیراتی را برای انسانها مقدر کرده. برای همگان؛ حتی کافر و منافق..حتی شمر..
که این مقدرات، همان رزق رحمانی ست.
رزق رحمانی وابسته به قابل بودن و شایستگی بنده نیست
اما خدا رزق دیگری هم دارد..
✍🏻 رزق رحیمی که به تناسب قابلیت و شایستگی بنده بر او فرو فرستاده میشود.
رزق رحیمی ارتباط مستقیم با خلوص عمل بنده دارد
هر چه ارتباط انسان با خدای متعال بر اساس بندگی و اخلاص باشد، تقدیراتی بر اساس برترین مصلحت ها برای او رقم میخورد.
هر چه #اخلاص بیشتر باشد، #مصلحت هم به سمت افضلیت پیش میرود.
البته این مصلحت لزوما رفاه و آسایشهای مادی و دنیوی نیست
✍🏻 هرچه ارتباط بنده و معبود تنگاتنگ شود، خدای متعال به همان میزان نسبت به بندهاش غیورتر شده و در قبال مصالح او برای رشد و کمال و محافظت از هر آفت، حساستر میشود.
📌 برگرفته از جلسات «خلوص عبادت، هبوط مصلحت»
#رزق