eitaa logo
دین فطری، استاد عظیمی
1هزار دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
کانال رسمی استاد نمی باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم جهت استفاده ی این مجموعه ی ارزشمند از موضوعات مورد نیاز هر انسان حق جو؛از ابتدای کانال مباحث رو پیگیری نمایید. در صورت استفاده ؛هزینه ۲۰۰صلوات میباشد
0101. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.59M
✳️درس اول 🔰قسمت اول 🔻 مسئله شناخت شناخت را بايد از مسائل مربوط به انسان آغاز کرد https://eitaa.com/dinefetri
0102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
21.98M
✳️درس اول 🔰قسمت دوم 🔻دقت در عظمت هستی 🔸مقايسه زمين با خورشيد كه ستاره منظومه شمسي است . https://eitaa.com/dinefetri
0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.38M
✳️درس اول 🔰قسمت سوم 🔻آيا جهان هستي به همين مقدار که از ستاره ها و کهشکان ها گفته شد ختم مي‌شود؟ https://eitaa.com/dinefetri
هدایت شده از حسینی
0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.26M
✳️درس دوم دین فطری 🔰قسمت اول 🔻حکم مسلم عقل است که این هستی قطعاً با این عظمت خالق دارد اما عقل از ما می پرسد که خالق هستی کیست؟ ویژگی‌های این خالق هستی چیست؟ https://eitaa.com/dinefetri
0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️درس دوم دین فطری 🔰قسمت دوم 🔻وقتی دربارۀ ویژگی های حضرت حق می خواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بی نهایت استفاده کنیم. https://eitaa.com/dinefetri
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️درس دوم دین فطری 🔰قسمت سوم 🔻دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی https://eitaa.com/dinefetri
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️درس سوم دین فطری 🔰قسمت اول 🔻آیات انفس چیست؟ 🔸نشانه های خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما https://eitaa.com/dinefetri
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️درس سوم دین فطری 🔰قسمت دوم 🔻منشا شرور در عالم چیست؟ https://eitaa.com/dinefetri
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️درس چهارم 🔰قسمت اول 🔻خدایی که معدن بی نهایت است چرا انسان را آفریده است؟ https://eitaa.com/dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم 🔰قسمت دوم 🔻عطای بی‌نهایتی که خدا می‌خواهد به انسان بکند چیست؟ کی وکجا این عطا را می‌کند؟ https://eitaa.com/dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️درس چهارم 🔰قسمت سوم 🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد،نه بوسیله ابزارها https://eitaa.com/dinefetri
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم 🔰قسمت اول 🔻لذت بینهایت 🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد. 🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟ ▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند ▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم 🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا 🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند 🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم 🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت ▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه.. ▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند 🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر 🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند 🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان 🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟ ▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم. ▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند. https://eitaa.com/dine
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم 🔰قسمت دوم 🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست 🔸نعمت‌های بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است. ▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست می‌کند ▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم می‌کند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم می‌کند ▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همه‌ی حرارت‌های منفی و همه‌ی بدی‌ها را از انسان زائل می‌کند. ▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بی‌خار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است 🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است ▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد) 🔸همه این‌ها پایین‌ترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست. 🔸جنت النعیم پایین‌ترین درجه‌ی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است 🔸بالاتر مقام رضوان است ▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل می‌رسد. لذتش از نعمت‌ها و احترام و تکریم خداوند است. 🔸مقام بالاتر مقام لقا است ▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد ▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم می‌دوزند 🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص می‌کند 🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت می‌برد 🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا می‌رسیم 🔸رسیدن به لقا آسان‌تر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل می‌کند سختی عمل برایش لذت‌ بخش است 🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم 🔰قسمت اول 🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد 🔻اگر خدا می‌خواهد به ما لذت بی‌نهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟ 🔸جواب: برای این‌که لذت بینهایت در ما تولید بشود 🔸فرایند تولید لذت : ▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمی‌شود ▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد 🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که می‌خواهد به ما بدهد برسیم 🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پست‌ترین نقطه ی هستی ▪️وقتی انسان محدودیت‌ها را چشید به درک نامحدود می‌رسد ▪️شما می‌توانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه 🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت ▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند ▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد 🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد ▪️چرا خدا می‌خواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بی‌نهایت بیشتر شود. 🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند ▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند 🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم 🔰قسمت دوم 🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است 🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت 🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند ▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد ▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است ▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست 🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد 🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار ▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم ▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند 🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال 🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند 🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟ ▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد ▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع 🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء 🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز ▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید 🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است https://eitaa.com/dinefetri