eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
313 دنبال‌کننده
88 عکس
32 ویدیو
166 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️شهادت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سبط اکبر، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر امام زمان ارواحنا فداه و شیعیان حضرتش، تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
ج 20 ت 29 - 7 - 93.MP3
40.18M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت بیستم ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/bLIUE کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا ▪️آجرک الله یا صاحب الزمان کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴مظلومیت علم بخش 1 در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات اصل عبارت مرحوم میرزا: ثم اذا كان الغير ممن له الراي والبداء والايجاب يكون حيث ذات المجعولات بهذا الغير مجعولة بالذات ‏عند رايه وبدائه وايجابه بلاجعل ولافعل ولاتاثير ولاغيرها... ‏ اما مستشکل عبارت را اینگونه آورده است: ‏ ‏"يكون حيث ذات المجعولات بهذا الغير مجعولة بالذات بلاجعل ولافعل ولاتاثير ولاغيرها" ‏ و براساس این عبارت تقطیع شده هم ایراد اشکال نموده ومیفرماید:‏ مرحوم ميرزا ميخواهد بگويد مخلوقات به فعل وجعل وايجاد خدا خلق نشده اند واين همان وحدت وجود عرفاست. ‏ توضیح:‏ الف: مستشكل چون بنا داشته تا اثبات نماید كه مرحوم ميرزای اصفهانی منكر فعل وخلق وايجاد لامن شيء است، عبارت ‌‏" ثم اذا كان الغير ممن له الراي والبداء والايجاب" و سپس عبارت "عند رايه وبدائه وايجابه" را حذف نموده تا به مقصود خود ‏دست یابد. زيرا اگر عبارات فوق را حذف نمیکرد، مشخص ميشد كه مرحوم ميرزا خلقت را به مشيت واراده ميدانند. ‏ ب) دقيقا چند سطر قبل مرحوم ميرزا معناي فعل وجعل نزد فلاسفه وعرفاء را مطرح ميكنند ودر اين عبارات درصدد اثبات اين ‏هستند كه خلقت خداوند متعال به رأي واراده ومشيت است، نه به فعل وجعلي كه فلاسفه وعرفاء ميگويند.‏ واینک عبارات قبل:‏ ذهب اعاظم الفلاسفه الي ان قالوا قدرته تعالي عبارة عن فعلية التاثير وان الجعل والفعل منه تعالي هو الوجود الذي من لوازم ذاته وانه ‏ازلي لامتناع تخلف العلة التامة عن معلولها وذهب فحول العرفاء واكابرهم الي ان فعله تعالي هو التطور والتشان والتجلي بنفس ذاته ‏القدوس . ‏ پس مرحوم ميرزا خلقت را به تكوين وايجاد و رأي واراده ميدانند، اما نه به فعل وجعل موهوم نزد فلاسفه ( الوجود الذي من لوازم ‏ذاته) ونه به فعل وجعل موهوم نزد عرفاء ( التطور والتشان والتجلي )‏ وهمچنین در جایی دیگر میفرمایند:‏ فیکون الغیر الذی به الکون والتحقق حیث ذاته الجاعلیة بلا جعل ولا فعل ولا تاثیر ولا رشح ولا فیضان ولا تطور ولا تشأن ولا ‏مجعولیة وجود ولا ماهیة ولا غیر ذلک مما توهموه. آری، قید "مما توهموه" مهم است.‏ یعنی خلقت خدا به جعلی که فلاسفه توهم کرده اند نیست، به تطوّری که عرفا توهم کرده اند نیست، وقس علی هذا در فعل و تاثیر ‏و . . . .‏ ج) علاوه براين عبارت محل بحث ــ كه تصريح میکند خلقت، به رأي وخواست خداوند است ــ عبارات بسياري در معارف القران ‏وديگر اثار مرحوم ميرزا موجود میباشد كه نص بر این مطلب است. ‏ از باب نمونه : صرح بان الخالق اللطيف الجليل خلق وصنع لا من شيء وظاهر ان هذا عين المخالفة للمعارف البشرية فانهم يقولون ‏بانه تعالي هو المتعين بنفس ذاته وخلقة الاشياء عين تعينه تعالي. 📚معارف ج٢ ص٥٩٤‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/h5sp9 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴نقش پیامبران و اوصیا در معرفت خدا حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول خدا صل الله علیه و آله، دربارۀ امیرمؤمنان سلام الله علیه و یازده فرزند معصومشان سلام الله علیهم چنین نقل می فرمایند: خدا جز از راه معرفت آنان شناخته نمی شود. امام باقر سلام الله علیه می فرماید: خداوند به واسطۀ ما عبادت و شناخته میشود و به واسطۀ ما خدا به توحید یاد میشود. همان طور که پیش از این بیان گردید، همیشه و در همه جا، معرفت فعل خدای متعال بوده و هیچ کسی در این زمینه با او شریک نیست. امّا این فعل خداوند، طبق سنّت الهی و به خواست خداوند عزّوجلّ، از طریق خاصّی صورت می گیرد و مشروط به اموری خاص از جمله تربیت و تعالیم و تذکّرات انبیا و اوصیا گردیده است. ——————————————- ( توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۰-۶۷ ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
1_1034604642.m4a
25.43M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت بیست و یکم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/QuYvi کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان
🔴مظلومیت علم بخش 2 در نقد و بررسی مقاله ای در نشریه سمات آنچه مسلم است در مقاله مجله سمات ــ که توسط مستشکل تنظیم گردیده ــ عبارات مرحوم میرزا تقطیع شده و حاوی بحث ‏امکان نمیباشد.‏ به نظر میرسد انگیزه اصلی این تقطیع، عدم تلقی معنای صحیح عبارت مرحوم میرزا باشد بر همگان واضح است که ایراد اشکال، متوقف بر فهم صحیح کلام گوینده است، لذا اشکالی که بر اساس فهم شخصی ایراد گردد، ‏ارزش علمی نداشته و زبان طعن مخالفین را میگشاید.‏ ‏*** اصطلاح امكان در فلسفه الف ) امكان ماهوي: اين امكان وصف ماهيت است (ماهیت ممکنه) ودر تعریف ماهیت هم گفته اند:‏ الماهیة من حيث هي ليست الا هي، لاموجودةً ولا معدومةً. ‏ ومنظور از امكان، لا اقتضائیت ماهیت نسبت به وجود وعدم میباشد. به عبارت دیگر ماهیت ممکنه، نسبت به وجود وعدم حالت ‏تساوی دارد. ‏ ماهیت ممکنه برای اینکه موجود شود، احتیاج به علتی دارد تا او را از حالت تساوی خارج کرده و وجود داشتن را برایش ‏ضروری کند وآن را واجب الوجود بالغیر نماید.‏ ماهيت دارای حيثيت نفسی است و از حيث ذاتش مخلوق ومحتاج نيست، لذا الماهية من حيث هي لا مخلوقة ولا خالقة، ‏ لا مجعولة ولا جاعلة. ‏ وفقط در موجود شدن نیاز به غير دارد ولی از حيث ذاتش ديگر نيازي ندارد. ‏ ب) امكان فقری: اين اصطلاح در ظرف پذيرش اصالت الوجود واعتباريت ماهيت واينكه ماهيات اعدام هستند مطرح ميشود، ‏ومنظور از آن اين است كه احتياج ونياز حيث ذات وجود باشد وديگر معنای آن تساوی طرفی الوجود والعدم نيست، زيرا حقيقت ‏اشياء وجود است وخود وجود تساوی وجود وعدم برايش بی معناست. ‏ اين امكان فقری كه در حكمت متعالية مطرح می شود همان فقر و ربط وجود است به وجودي كه ان وجود عين مربوط اليه وغني ‏است، ولی نهايتا هر دو وجود سنخ هم بوده و وحدت در وجود است. و در واقع فقر الشي الي نفسه می باشد. يعنی وجود ربطي با ‏وجود مربوط اليه، يك وجود است ( همان خداست العياذ بالله ) واين نياز وفقر در ذات وجود منافات با غنا ندارد زيرا اين فقر ‏الشي الي نفسه است نه الي غيره. ‏ خلاصه اینکه : ‏ چون فلاسفه صدرايی قائل به اصالة الوجود هستند، لذا امكان ماهوي را نمی پذیرند. ‏ زيرا امكان ماهوي يعنی حد وسط وجود و عدم. و بنابر نظر ملا صدرا كه همه اشياء وجود هستند ــ ذات اشياء وجود است ــ ‏برای وجود فرض اينكه حد وسط وجود وعدم باشد نمیتوان کرد، در نتیجه وجود، ديگر امكان ماهوي ندارد. ‏ اما امكان فقری يعنی وجودی كه عين فقر الي الواجب است. و چون وجود واحد است ويك سنخ است، لذا در واقع دو وجود ‏متباين در كار نيست ــ اصلا غیری نیست ــ كه يكي محتاج ديگری باشد. بلكه خودش به خودش محتاج وفقير است.‏ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
1_1051218950.m4a
14.08M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت بیست و دوم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/3MxwQ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
‏فایل صوتی از طرف محمد بیابانی_221004_160412.sdocx
1.79M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت دوازدهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
‏فایل صوتی از طرف محمد بیابانی_221004_160300.sdocx
1.72M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت سیزدهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/0dBOS کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
‏فایل صوتی از طرف محمد بیابانی_221004_160424.sdocx
1.78M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت چهاردهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
‏فایل صوتی از طرف محمد بیابانی_221004_160247.sdocx
1.64M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت پانزدهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
‏فایل صوتی از طرف محمد بیابانی_221004_160400.sdocx
1.51M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت شانزدهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
‏فایل صوتی از طرف محمد بیابانی_221004_160344.sdocx
95.8K
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت هفدهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴 بررسی و نقد - مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/EmbdA کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
1_1065896581.m4a
10M
🔴 گفتگوی علمی حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ و حجت الاسلام والمسلمین در اعتقاد یا عدم اعتقاد مرحوم آیت الله العظمی به مساله و سایر مبانی ( قسمت بیست و سوم) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
🔴همۀ آیاتی که در مورد متذکّر نمودن انسان به معرفت فطری در حال سختیها و گرفتاریها بیان گردید، مربوط به توحید در ربوبیّت و خالقیّت و الوهیّت میباشد.شروط به اموری خاص از جمله تربیت و تعالیم و تذکّرات انبیا و اوصیا گردیده است. همچنین در برخی از روایاتِ بخش «معرفت فطری » نیز سخن از فطری بودن توحید به میان آمده است. به عنوان مثال حدیث امام صادق سلام الله علیه درباره آیه ۳۰ سوره روم و احادیث امام باقر سلام الله علیه برای شرح و بسط و توضیحات این آیات و روایات به کتاب ( توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی، انتشارات ولایت؛ صص ۶۶ - ۶۹ ) مراجعه شود. بنابراین، همان گونه که پیش از این نیز در بحث معرفت خداوند متعال و فطری بودن آن توضیح داده شد، معرفت فطری آفریدگار، همان توحید اوست و آنچه در آیات قرآن کریم و روایات معصومین سلام الله علیهم دربارۀ توحید خداوند متعال و نفی هر گونه شرک و شِبه و مِثل آمده، همه برای یادآوری و تنبیه به این امر فطری است که مورد غفلت و نسیان قرار گرفته است. لذا اگر در آیه ای، در ظاهر استدلالی به توحید شده، منظور از آن، اثبات توحید از طریق براهین منطقی نیست، بلکه مقصود از آن، بیدارگری و اشاره به فطری بودن توحید بوده و تأکید به این نکته است که ادّعای خلاف آن، نامعقول است. ——————————————- ( توحید، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛ انتشارات ولایت؛ صفحه ۶۶-۶۹ ) کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی @ostad_biabani
PTT-20220920-WA0003.opus
1.75M
🔴 پاسخ استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین به مطالبی که اقای برای توجیه مخالفت خود با انتشار فایل های صوتی جلسه مناظره مطرح کردند . 🔻قسمت هجدهم کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a