eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
332 دنبال‌کننده
96 عکس
40 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️آجرک الله یا مولای یا صاحب الزمان ارواحنا فداه
صلی الله علیک یا جعفر بن محمد الصادق ▪️آجرک الله یا مولای یا صاحب الزمان
💐💐اسعدالله ایامکم یا مولای یا صاحب الزمان💐💐
992.2K
🔻معرفت بالوجه چیست ؟ 🔻آیا معرفت بالوجه به معرفت ذات می انجامد یا خیر ؟ 🎙 استاد بزرگوار حجت الاسلام محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
💐صلی الله علیک یا علی بن محمد ایها الهادی النقی اسعدالله ایامکم یا مولای یا صاحب الزمان ارواحنا فداه💐
🔴معنای اخلاق در این فصل نخست به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی اخلاق می‌پردازیم و برای تکمیل بحث به بیان آیات و روایاتی که مبین معنای اخلاق است، خواهیم پرداخت. در ادامهء فصل نیز به راه کارهای شناخت صاحبان اخلاق نیک از بد اشاره می‌کنیم. الف. معنای لغوی واژه اخلاق در لغت عرب جمع خُلق یا خُلُق است. این منظور خُلق و خُلُق را طبیعت و سرشت معنا می‌کند. [۱] راغب اصفهانی خُلق را سیرت و سجایای انسان که حکایت از هیئت باطنی انسان دارد و با دیده بصیرت قابل درک است، دانسته و خَلق را هیئت و شکل ظاهری و جسمی انسان که با چشم دیده می‌شود معنا کرده است. [۲] واژه شناسان فارسی هم خُلق را به خوی، طبع، سجیه و عادت معنا کرده اند. [۳] 📚[۱]: لسان العرب، ج ۱، ص ۸۶ 📚[۲]: مفردات راغب، ص ۱۵۸. 📚[۳]: ر. ک: فرهنگ عمید، ج ۲، ص ۱۰۳۵ اخلاق فطری ص ۴۰ ، ۴۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴 بررسی و نقد مرحوم علامه طباطبایی جهت مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/3KSvD کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
صلی الله علیک یا موسی بن جعفر 💐اسعدالله ایامکم‌ یاصاحب الزمان
🔴جلسه اول عدل بحث از «عدل الهی» به جهت پیوند با موضوع جبر و اختیار و ارتباط با سایر اصول دین،‌ از مباحث مهم و اصولی همۀ ادیان الهی شمرده شده و در اسلام نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین اعتقاد به معاد،‌ نبوّت، امامت و حتّی توحید، بدون اعتقاد به عدل الهی و آزادی و اختیار انسان معنایی نخواهد داشت. امام صادق علیه السلام در این زمینه می‌فرمایند: إِنَّ أَسَاسَ الدِّينِ التَّوْحِيدُ وَ الْعَدْلُ. همانا اساس دين، توحيد و عدل است. با توجّه به این‌که «عدل» یک اصل دینی است، برای رسیدن به معنای آن از نگاه دین، باید کاربردهای آن در متون دینی بررسی شود. با مراجعه به کتاب‌های لغت، به این نتیجه می‌رسیم که واژۀ عدل معنای گسترده‌ای دارد و با توجّه به موارد استعمالش، همۀ موارد زیر می‌توانند معنای عدل باشند: برقراری تساوی بین دو چیز _ چه از نظر ارزش و چه از نظر مقدار _ انصاف، حکم به حق و قرار دادن هر چیز در جایگاه شایستۀ آن. در همۀ موارد فوق،‌ معنای قرار دادن شیء در موضعش وجود دارد و در مقابل این معنا،‌ واژۀ «ظلم» به معنای قرار دادن شیء در غیر موضع آن خواهد بود. با توجّه به این توضیحات، درمی‌یابیم که عدل در مورد خدای تعالی به معنای آن است که خداوند متعال با توجّه به جایگاه و شأن هر چیزی نسبت به آن حکم می‌کند و هیچ عاملی سبب نمی‌شود که او چیزی را از جایگاه شایستۀ آن خارج کرده و به آن ستم کند. ——————————————- [ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه  ۱۲-۱۹] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴عدل الهی در آیات قرآن کریم در قرآن کریم، واژۀ «عدل» به عنوان یکی از صفات ثبوتی خدای تعالی به کار نرفته است، امّا در آیات فراوانی ضدّ آن، یعنی ظلم، از خداوند متعال نفی شده است. ۱- به آیات زیر توجه کنید: آیه ۴۶ سوره فصلت آیه ۱۸۲ سوره آل عمران آیه ۵۱ سوره انفال در این آیات به این نکته تأکید شده است که نتیجه و آثار عمل بندگان به عهدۀ خود آن‌هاست؛ چراکه اعمال آنان از روی قدرت و اختیار از آنان سر می‌زند. در نتیجه اگر کسی به سبب گناه و رفتار ناشایست خویش، از برخی نعمت‌های دنیوی و اخروی محروم شود،‌ این محرومیّت نتیجۀ فعل اختیاری او بوده و خدای متعال در حقّ او ظلم و ستمی روا نداشته است.  گاهی خداوند متعال بندۀ  مؤمنی را به جهت امتحان و ارتقا به مقام بالاتر، به سختی و گرفتاری مبتلا نموده و از نعمت‌هایش محروم می‌سازد، و یا آن‌که به فرد کافری به جهت استدراج، نعمت می‌بخشد. و خدای متعال در همۀ این موارد عادل است و به کسی ظلم نمی‌کند. ۲- به دسته دیگر آیات توجه کنید: آیات ۲۴ تا ۲۹ سوره ق در این آیات علاوه بر بیان مواردی نظیر شرک و مانع شدن از خیر به عنوان عوامل عذاب بندگانِ سرکش، و اشاره به ظلم بودنِ عقاب بدون بیان، به این نکته تأکید شده که چون خدای تعالی پیش‌تر به اهل جهنّم هشدار داده بود و آن‌ها را نسبت به پیامدهای سوء رفتارشان آگاه کرده بود، پس با عذاب آنان هیچ ستمی در حقّشان روا نمی‌دارد. ۳- به آیات زیر توجه کنید: آیه ۲۵ سوره آل عمران آیه ۴۰ سوره نساء آیه ۱۶۰ سوره انعام «توفّی» به معنای ادا کردن حقّ کسی به صورت کامل و تمام است. در این آیۀ شریفه خدای متعال از ادای کامل اجر بندگان خبر می‌دهد، به گونه‌ای که هیچ نقصانی در جزای اعمالشان نخواهد بود. ——————————————- [ عدل، خلاصه اعتقادات؛ بیابانی اسکوئی؛انتشارات ولایت؛ صفحه  ۱۹-۲۳] کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a