لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸افتراء عظیم جناب میلانی به تفکیکیان 2:00
🔸تصوّر و تصدیق 4:00
🔸نقد بر مرحوم میرزا 5:00
🔸نقد استاد بیابانی بر مرحوم میرزا در شرح غایة المنی 5:45
🔸توضیحاتی پیرامون کرامت 6:40
🔸مواردی از کرامات علماء 9:00
🔸اتهام جناب میلانی بر مرحوم میرزا و 🔸توضیحاتی پیرامون علم جفر 10:50
🔸اتهام جناب میلانی بر مرحوم حلبی 13:10
🔸اشتیاق مرحوم حلبی برای دیدن مرحوم میرزا! 13:45
🔸منبرهای مرحوم حلبی 16:00
🔸آیا مرحوم میرزا مکتبسازی کردند؟ 17:00
🔸علت احتراز از عبارتخوانی و بحث درباره مبانی 19:00
🔸معنای ظهور خداوند و ضعف استدلال عقلی 21:10
(توضیح ما درباره عبارت توحید الامامیه
دفاعیه شاگردان جناب میلانی و جواب ما
توضیح استاد بیابانی درباره ظهور خداوند)
🔸عبارت خوانی آقای پارسا نیا و توضیح ماجرا 23:00
🔸توضیحی درباره انخلاع و شهود 27:25
🔸توضیحی درباره ارزش عقل درکلام مرحوم میرزا 28:35
🔸جناب وکیلی و شیوه ی صحیح نقد کردن! 31:35
🔸تبیین روایت "بصنع الله یستدل علیه" 33:00
🔸سوال سائل و تلنگری که در بین اطرافیان جناب میلانی پیش آمده! 34:30
🔸ابواب الهدی و وحدت وجودی بودن مرحوم میرزا 39:20
🔸تحریف نقل قول مرحوم میرزا 40:10
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
4_5951937160213959252.mp3
10.22M
🎙پاسخی به قسمتی از #مناظره_بیست_و_سوم حجت السلام حسن میلانی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در ابتدای این حدیث شریف، امام موسی بن جعفر علیهماالسلام خوف و ترس از خدای تعالی را مشروط به عقل و فهم از ناحیه خدای تعالی نموده است. ظاهر این عبارت دلالت دارد که اگر علم و معرفت و فهم و خرد از ناحيه خدای تعالی برای انسان حاصل شود، خوف از خدای سبحان هم در دل او پدید خواهد آمد. آنگاه امام علیه السلام نشانهء چنین معرفتی را رسوخ در قلب شمرده و آن را محصول تصدیق گفتار به کردار و موافقت ظاهر با باطن دانسته است؛ زیرا راه رسیدن به امور قلبی و شناخت باطن انسان، رفتار و کردار ظاهری اوست. بنابراین کسی که مدعی فهم و خرد از ناحیه خدای تعالی است و علم و معرفت خویش را از پیامبران و اوصیای آنان میداند، باید با اعمال و کردار خویش نیز این ادعا را مورد تصدیق و تأیید قرار دهد. [۱]
امور مؤثر در نقصان عقل
اشاره:
پس از روشن شدن رابطهء عقل و اخلاق، شایسته است اموری که موجب نقصان عقل میشود و اخلاق انسانی را تحت تأثیر قرار میدهند نیز بررسی گردد. برای عقل آفات و آسیبهای فراوانی در روایات معصومان علیهم السلام ذکر شده است که به مناسبت در این جا به سه آفت مهم آن اشاره میکنیم [۲] .
📚[۱]: ر. ک: شرح اصول کافی، ج ۱، ص ۱۷۴ - ۱۷۷.
📚[۲]: به برخی دیگر از آفات عقل در ضمن مبادی اخلاق اشاره خواهیم کرد.
اخلاق فطری ، ص ۷۶ ، ۷۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۵۶_شناخت قرآن.m4a
11.89M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_پنجاه_و_ششم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۱. ترک تعلّم وتعقّل
چنان که پیش تر گفتیم، علم ریشه و اساس عقل است. عقل نیز نقش مهمی در افزایش علم دارد و فزونی علم، عقل و خرد انسانی را افزایش میدهد. بنابراین یکی از مهم ترین آفات عقل، عدم تعلم و یادگیری و کسب دانش خواهد بود؛ زیرا با کنار گذاشتن علم و دانش یکی از مهم ترین ریشهها و پایههای عقل فرو میریزد و رشد عقلانی انسان متوقف یا گند میگردد. از سوی دیگر چون علم و شناخت واقعی انسان از موجودات و حقایق با افزایش عقل افزایش پیدا میکند، در نتیجه با ترک تعقل، دانش انسان هم نسبت به حقایق موجودات رشد نخواهد کرد. بنابراین اگر میخواهیم شناخت و خردمان همیشه سیر تکاملی و فزونی بپیماید و هر روز به مرتبه بالاتری از علم و عقل نایل شویم، نباید نسبت به تعلم و یادگیری کوتاهی کنیم، بلکه همواره باید برای کسب دانش تلاش کنیم. همچنین نباید از مصاحبت با دانشمندان و خردورزان غفلت کنیم و نیز لازم است از همنشینی و همراهی با نادانان و بی خردان دوری کرد تا توفيق رسیدن به دانش جدید و احراز رتبه ای بالاتر در عقل و خرد نصیب انسان شود. حضرت امیر المؤمنين علیه السلام دربارهء تأثیر تکامل خرد و دانش در دل انسان میفرماید:
إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِه [۱] ؛
همانا دلها همچون بدنها ملول و خسته میشوند، پس برای رفع خستگی و ملالت آنها تازههای حکمت را طلب کنید.
📚[۱]: نهج البلاغه، قصار الكلم ۱۹۳؛ بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۸۲.
اخلاق فطری ، ص ۷۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۵۷_شناخت قرآن.m4a
12.55M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_پنجاه_و_هفتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴(ترک تعلّم و تعقّل)
البته باید توجه داشت که رشد علم و عقل به طور کلی گرچه ممکن است تا آخر عمر در انسان متوقف نشود، ولی چون بیشترین رشد آن در سن جوانی است، بنابراین لازم است انسان تا به سن پیری نرسیده در کسب مدارج عالی دانش و خرد هیچ گونه سستی به خود راه ندهد و همواره در کسب دانش و خرد کوشا باشد.
امام صادق علیه السلام در این باره میفرماید:
يَزيدُ عَقلُ الرَّجُلِ بَعدَ الأربَعينَ إلى خَمسينَ وَ سِتّينَ، ثُمَّ يَنقُصُ عَقلُهُ بَعدَ ذلكَ [۱] ؛
عقل انسان بعد از چهل سالگی تا شصت و پنج سالگی رشد میکند و بعد از آن رو به نقصان میگذارد.
🔴۲. نافرمانی از احکام عقل
*نافرمانی از احکام عقل [۲]
کسی که میخواهد درهای دانش به روی او گشوده شود و رتبه ای عالی از خرد را احراز کند، باید احکام و دستورات عقل را فرمان برده، عمل به آنها را سر لوحهء تمام کارهایش قرار دهد. [۳]
بدیهی است که هر اندازه به دانش و خرد انسان افزوده می شود باید بر طاعت و فرمانبری و کارهای نیک و پسندیده او هم افزوده شود.
📚[۱]: الاختصاص، ص ۲۴۴؛ بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۳۱.
📚[۲]: منظور از ترک تعقل، ترک بهره گیری از نور عقل در شناخت احکام عقلی است و نافرمانی از احکام عقل بدان معناست که انسان بعد از بهره گیری از نور عقل و شناخت احکام عقلی، از عمل به دستورات آن سرباز زند.
📚[۳]: احکام عقلی افزون بر احکام مستقل عقلی - یعنی احکامی که عقل به طور مستقل آنها را درک میکند - شامل احکام غیر مستقل - یعنی احکامی که از ناحیه مولی و مالک حقیقی نسبت به بندگان صادر میگردد - نیز میشود؛ زیرا عقل به طور مستقل اطاعت از مولا و مالک را در همهء دستورات لازم و واجب میداند. بنابراین همهء امور اخلاقی که عقل به طور مستقل و با تذکر و یادآوری مربیان الهی و معلمان آسمانی و پیروان آنها درک میکند؛ مانند خوبی شکر منعم، احسان و دستگیری از مظلومان، رسیدگی به بینوایان، پناه دادن به بی پناهان، تقوی، مؤدب بودن، راستی گفتار، خوبی کردار و رفتار و زشتی پیروی از هوای نفس، کبر، غرور، غضب، طمع و مانند آنها و نیز احکام مولوی تعدی مانند نماز، روزه، حج، خمس، زکات و انواع معاملات حلال و حرام که در آیین الهی بیان شده است، همگی باید مورد اطاعت قرار گیرد و نافرمانی آنها، مانع رشد عقل و شکوفایی خرد انسان میگردد.
اخلاق فطری ، ص ۷۸ ، ۷۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۵۸_شناخت قرآن.m4a
9.85M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_پنجاه_و_هشتم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امير المؤمنين علیه السلام میفرماید:
أَعْقَلُ اَلنَّاسِ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ [۱]:
خردمندترین مردم فرمانبرترین آنها از خدای تعالی است.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
مَنِ ازدادَ فی العِلمِ رُشداً فلَم یَزدَدْ فِی الدّنیا زُهداً، لَم یَزدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْدا [۲] ؛
کسی که فزونی علمش موجب فزونی زهد او در دنیا نباشد، دوریش از خدای تعالی بیشتر خواهد شد. عقل و خرد، دل بستن به اموری را که همیشه در حال تغییر و زوال است به مصلحت هیچ انسانی نمی داند، به ویژه اگر موجب از دست دادن امری زوال ناپذیر باشد. بنابراین علم وقتی ارزش دارد که در سایه آن حکم عقل هم زیر پا نهاده نشود.
در روایتی دیگر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
إنّ العبدَ لَيُذنِبُ الذنبَ فَيَنسى بهِ العِلمَ الذي كانَ قد عَلِمَهُ [۳] ؛
همانا ارتکاب گناهی توسط بنده، موجب فراموشی دانشی میشود که پیش تر آن را فرا گرفته بود.
پس باید توجه داشت که نافرمانی از احکام عقل و دستورات الهی یکی از مهم ترین آفات رشد عقل به شمار آمده است. نور خرد در انسان به واسطهء پشت نمودن، به آن به تدریج فروغ خود را از دست میدهد تا به جایی میرسد که خدای تعالی میفرماید:
«وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ
الْغَافِلُونَ» [۴]
همانا برای جهنم بسیاری از جنیان و آدمیان را آفریدیم که دلهایی دارند که با آن فهم نمی کنند و چشمهایی دارند که با آن نمی بینند و گوشهایی دارند که با آنها نمی شنوند. آنان مانند چهارپایان هستند، بلکه گمراه ترند. آنان گروهی غافل هستند.
📚[۱]: تصنيف الغرر، ص ۵۲.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۲، ص ۳۷.
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۷۷؛ عدة الداعي، ص ۲۱۱
📚[۴]: الاعراف (۸)، آیه ۱۷۹.
اخلاق فطری ، ص ٧٩ ، ٨٠
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۵۹_شناخت قرآن.m4a
11.47M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_پنجاه_و_نهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام باقر علیه السلام در تفسير «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها» میفرماید:
طَبَعَ اَللَّهُ عَلَيْهَا فَلاَ تَعْقِلُ [۱] ؛
خداوند بر دل هایشان مهر زده، پس خرد نمی ورزند.
این نتیجه گناه، نافرمانی و پشت کردن به نور دانش و خرد و کفران نعمت بزرگ الهی است. معلوم است که هیچ انسانی جز معصومین علیهم السلام از گناه و معصیت مبرا نیست و همواره همگان در خطر سقوط هستند. شیطان نیز در کمین است و دام خود را در راه آنان گسترده تا مانع رسیدن آنان به مدارج بالایی از نور و روشنایی گردد. اما کسی که دانش و خرد خویش را به کار گیرد، به محض ارتکاب معصیت، بلا فاصله توبه میکند و صفحه دل خویش را از آلودگی گناه پاک میکند. [۲]
📚[۱]: تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۴۹؛ بحارالانوار، ج ۵، ص ۱۹۷.
📚[۲]: در بحث قلب باز هم درباره تأثیر گناه بر قلب که محل و سکنای عقل است سخن خواهیم گفت.
اخلاق فطری ، ص ۸۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
جلسه۶۰_شناخت قرآن.m4a
12.58M
🔴صوت درس #شناخت_قرآن
#جلسه_شصت
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a