eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
333 دنبال‌کننده
105 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴الف. نقش برخی خوردنی‌ها در اخلاق اشاره در این قسمت خوردنی‌هایی به بحث گذاشته می‌شود که در اخلاق انسانی نقش مستقیم دارند. ۱. گل و خاک امام باقر علیه السلام می‌فرماید: خوردن خاک از بزرگترین کمین گاه‌های شیطان و کار وسوسه است. خوردن خاک عامل امراض جسمانی و تحریک کننده دردهاست. آن که خاک می‌خورد قدرت بدنش از آنچه قبلاً داشت کمتر می‌شود و از انجام کارهایی که قبلاً انجام می‌داد، ناتوان می‌شود. پس کارهایی که پیش از آن انجام می‌داد و حالا نمی تواند انجام دهد، محاسبه می‌شود و مورد عذاب قرار می‌گیرد. [۱] و امام صادق علیه السلام می‌فرماید: أَكْلُ اَلطِّينِ يُورِثُ اَلنِّفَاقَ [۲] ؛ خوردن خاک نفاق می‌آورد. از آثار خوردن خاک این است که بدن را به تدریج از کار می‌اندازد و موجب پیدایش نفاق در دل آدمی می‌شود. البته از میان خاکها تنها تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام است که خوردن آن به قصد استشفا اشکالی ندارد. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۵۳؛ المحاسن، ص ۵۶۵. 📚[۲]: الكافي، ج ۶، ص۲۶۵؛ بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۵۴. اخلاق فطری ، ص ۱۲۱ ، ۱۲۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 2 ت 28 - 6 - 90.m4a
12.97M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در روایات ضمن تصریح به این موضوع، آدابی برای خوردن تربت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسين علیه السلام ذکر شده است. مردی از امام صادق علیه السلام پرسید: من از شما شنیدم که فرمودید: تربت حسین علیه السلام از داروهای خاصی است که به هیچ دردی نمی رسد، جز این که آن را از بین می‌برد. حضرت فرمود: آری این را من گفته ام. بعد فرمود: آیا در این مورد سؤالی داری؟ عرض کردم: من از آن تربت تناول کردم ولی مرا نفعی نبخشید. فرمود: بدان آن را دعائی است که اگر کسی از آن بخورد و آن دعا را نگوید و استعمالش کند، نفعی برایش نخواهد داشت. می‌گوید: پرسیدم: آن دعا چیست؟ فرمود: پیش از هر چیزی آن را می‌بوسی و بر روی چشمان خویش می‌گذاری و بیش از یک نخود نمی خوری... سپس حضرت دعا را تعلیم دادند. [۱] البته غیر از تربت امام حسین علیه السلام در روایات از خاک دیگری به نام «گل ارمنی» هم برای استشفا ذکری به میان آمده است. [۲] 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۱۵۶. 📚[۲]: بحارالانوار، ج۶۵، ص ۱۵۵. اخلاق فطری ، ص ۱۲۲ ، ۱۲۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 3 ت 29 - 6 - 90.m4a
12.94M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۲. استمرار شرب خمر امام باقر علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ کَعَابِدِ وَ ثَنٍ وَ یُورِثُهُ الِارْتِعَاشَ وَ یَهْدِمُ مُرُوءَتَهُ وَ یَحْمِلُهُ عَلَی أَنْ یَجْسُرَ عَلَی الْمَحَارِمِ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ وَ رُکُوبِ الزِّنَا حَتَّی لَا یُؤْمَنَ إِذَا سَکِرَ أَنْ یَثِبَ عَلَی حَرَمِهِ وَ هُوَ لَا یَعْقِلُ ذَلِکَ وَ الْخَمْرُ لَا یَزِیدُ شَارِبَهَا إِلَّا کُلَّ شَرٍّ [۳] ؛ همانا آن که بر نوشیدن شراب مداومت دارد، مانند بت پرست است و نوشیدن شراب موجب ارتعاش (رعشه) در اوست و مروت و مردانگی او را از بین می‌برد و او را بر ارتکاب محرمات الهی مانند خون ریزی و زنا جسور می‌کند. و موقعی که مست می‌شود محارمش هم از دست او در امان نیستند؛ چرا که او حرمت آن امر را نمی فهمد. و شارب خمر هر شری از دستش بر می‌آید. 🔴۳. زیاده روی در خوردن گوشت و ترک آن در برخی روایات از تأثیر گوشت نخوردن به مدت چهل روز سخن گفته شده است. امام علی علیه السلام می‌فرماید: عَلَيكُم بِاللَّحمِ؛ فَإِنَّ اللَّحمَ مِنَ اللَّحْمِ، وَ اللَّحْمُ يُنْبِتُ اللَّحْمَ، وَ قَالَ: مِنْ تَرَکَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۱] ؛ بر شما باد به گوشت، همانا گوشت از گوشت است و گوشت است که گوشت را می‌رویاند. و فرمود: کسی که چهل روز گوشت را ترک کند، بد خلق می‌شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مَنْ تَرَکَهُ [اَللَّحْمِ] ارْبَعِینَ یَوْماً سَاءَ خُلُقُهُ کُلُوهُ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی اَلسَّمْعِ وَ اَلْبَصَرِ [۲] ؛ کسی که گوشت را چهل روز ترک کند بد خلق می‌شود. گوشت بخورید که شنوایی و بینایی را می‌افزاید. و در روایت دیگر از امير المؤمنین علیه السلام نقل شده است که: کسی که چهل روز گوشت نخورد بد خلق می‌شود و آنگاه که خلق انسان یا حیوانی بد شد در گوشش اذان بگویید. 📚[۱]: من لا يحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۴۵؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۳. 📚[۲]: قرب الاسناد، ص ۵۱: وسائل الشيعة، ج۲۵، ص ۴۲؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۵۶. 📚[۳]: المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۴۱؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۶۶ اخلاق فطری ، ص ۱۲۳ ، ۱۲۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 4 ت 30 - 6 - 90.m4a
12.79M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در این روایات ائمه علیهم السلام اصحابشان را به خوردن گوشت توصیه کرده و از ترک آن به مدت چهل روز بر حذر داشته اند. حتی در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به نقل شده که اگر بر کسی چهل روز گذشت و نتوانست گوشت تهیه کند، حتماً قرض کرده و گوشت بخورد. [۱] البته به همان اندازه که در برخی روایات به خوردن گوشت تأکید شده و آثار ترک آن بیان شده، در مقابل مصرف زیاد آن نیز توصیه نشده و آثاری همانند آثار ترک گوشت به مدت چهل روز برای آن هم بیان شده است. در روایتی نقل شده است که: مَنْ أَکَلَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ [۲] ؛ کسی که چهل روز گوشت بخورد بد خلق می‌شود. در روایتی دیگر به جای «ساء خلقه»، «قسا قلبه» نقل شده است. [۳] بنابراین چنان که اصل خوردن گوشت از نظر روایات برای انسان لازم شمرده شده است، زیاده روی در خوردن آن نیز مورد نکوهش قرار گرفته است. پس با اعتدال و میانه روی در آن و پرهیز از افراط و تفریط می‌توان سلامت جسم و روح را حفظ کرد. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۵۶، ص۶۵؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۶۴. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۲۶ 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۲، ص۲۹۴. اخلاق فطری ، ص ۱۲۴ ، ۱۲۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 5 ت 3 - 7 - 90.m4a
12.52M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴آنچه نقل شد در ظاهر مربوط به انواع مختلف گوشت بود. ولی از این میان برخی از گوشت‌ها تأثیر خاصی نسبت به برخی از صفات نفسانی و اخلاق انسانی دارند. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مورد گوشت دراج [۱] می‌خوانیم: مَنِ اشْتَكَي فُؤَادَهُ وَ كَثُرَ غَمُّهُ فَلْيَأْكُلِ الدُّرَّاجَ [۲] کسی که دلش گرفته و غم بر او فزونی یافته دراج بخورد. و نیز می‌فرماید: مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَقِلَّ غَیْظُهُ فَلْیَأْکُلْ لَحْمَ اَلدُّرَّاجِ [۳] آن که خوشحال می‌شود که خشمش کم گردد، دراج بخورد. امام صادق علیه السلام هم فرمود: هر گاه یکی از شما غصه و ناراحتی در خود یافت و سبب آن را ندانست، گوشت دراج بخورد، إن شاء الله بر طرف می‌شود. [۴] پس به طور کلی تأثیر گوشت در اخلاق امری مسلم است و کسی که می‌خواهد خوش اخلاق باشد نباید بیشتر از چهل روز گوشت را ترک کند. و همین طور آن که دلش می‌خواهد غم و غصه اش برطرف شود از گوشت دراج استفاده کند. 📚[۱]: دراج: کبک. 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۴. 📚[۳]: الکافی، ج ۶، ص ۳۱۲؛ مکارم الاخلاق، ص ۱۶۱؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۵. 📚[۴]: همان اخلاق فطری ، ص ۱۲۵ ، ۱۲۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 6 ت 4 - 7 - 90.m4a
11.3M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۴. انگور و کشمش امام صادق علیه السلام فرمود: لَمَّا حَسَرَ اَلْمَاءُ عَنْ عِظَامِ اَلْمَوْتَی فَرَأَی ذَلِکَ نُوحٌ عَلَیْهِ السَّلاَمُ جَزِعَ جَزَعاً شَدِیداً وَ اِغْتَمَّ لِذَلِکَ فَأَوْحَی اَللَّهُ إِلَیْهِ أَنْ کُلِ اَلْعِنَبَ اَلْأَسْوَدَ غَمُّکَ [۱] ؛ آن گاه که آب از استخوان‌های مردگان بر گرفته شد و حضرت نوح علیه السلام آن را مشاهده کرد، به شدت بیتابی نمود و از این امر اندوهناک گشت. پس خدای تعالی او را وحی کرد که انگور سیاه بخورد تا اندوهش برطرف گردد. البته این امر اختصاص به انگور تازه ندارد و انگور خشک و کشمش هم این نقش را در اخلاق انسان ایفا می‌کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: عَلَیْکُمْ بِالزَّیْتِ فَإِنَّهُ... یُحَسِّنُ اَلْخُلُقَ وَ یُطَیِّبُ اَلنَّفْسَ وَ یَذْهَبُ بِالْغَمِّ [۲] ؛ بر شما باد به کشمش (مویز) همانا کشمش... خلق را نیکو و نفس را طيب و پاکیزه و غم و اندوه را برطرف می‌کند. و نیز می‌فرماید: نِعْمَ اَلطَّعَامُ اَلزَّبِیبُ.. وَ یُطْفِئُ اَلْغَضَبَ... وَ یُطَیِّبُ اَلنَّکْهَهَ وَ یُصَفِّی اَللَّوْنَ [۳] ؛ چه طعام خوبی است کشمش... خشم را فرو می‌نشاند... بوی دهان را پاکیزه می‌کند و رنگ را صاف و روشن می‌کند. 📚[۱]: المحاسن، ج ۲، ص ۵۴۸؛ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۳۳۱ 📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۵۱؛ الخصال، ص۳۴۳. 📚[۳]: اختصاص، ص ۱۲۳؛ مستدرک الوسائل، ج۱۶، ص ۳۹۴؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۱۵۳. اخلاق فطری ، ص ۱۲۶ ، ۱۲۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️انا لله و انا الیه راجعون اعظم اللَّه اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسين عليه السّلام، و جعلنا و إيّاكم من الطالبين بثاره مع وليّه الإمام المهدي من آل محمّد صلوات اللَّه عليهم یا رب الحسین، بحق الحسین، اشف صدرالحسین، بظهور الحجة