🔺آلعمران_ ۴۰: منافقین از موفقیت مومنین ناراحت و از ناکامی آنها خوشحال میشوند.
🔹إنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ. آلعمران_120
🔹این آیه کریمه در ادامه آیات گذشته به یکی دیگر از خصوصیّات أهل نفاق اشاره میکند.
🔹تاکید و پافشاری قرآن کریم بر تبیین وضعیت این جماعت، حاکی از خطرات بزرگی است که ممکن است آنها در اثر غفلت أهل إیمان، به جامعه و حاکمیّت دینی وارد کنند لذا مؤمنین باید مُراقب تحرّکات و برنامههای این گروه باشند.
🔹خصوصیّتی که مورد إشاره این آیه است، این است که هرگونه موفقیّتی نصیب شما مؤمنین شود، باعث آشفتگی و بههمریختگی منافقین میشود.
🔹بلکه نزدیک شدن شما به یک موفقیّت، آزردگی و ناراحتی آنها را فراهم میکند و چنانچه شما مؤمنین دچار ناکامی در یکی از عرصهها شوید، این موضوع باعث خوشحالی و شادمانی آنها میشود.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آل عمران_ ۴۱: راه فائق آمدن بر منافقین از منظر قرآن
🔹ادامه آیه ۱۲۰ آلعمران میفرماید: "وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لَايَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ"
🔹پس به منافقینی که چنین وضعیتی دارند اعتماد و تکیه نکنید و از اینکه طرف مشورت شما قرار گیرند، پرهیز نمائید.
🔹و در مقابل، تنها راه فائق شدن شما بر این دشمنیها، إعتماد به نفس، صبر و شکیبائی در برابر سختیهای روزگار و پایبندی به دستورات شرع و أوامر حاکمیّت است.
🔹اگر چنین عمل کردید، هیچگونه گزند و یا ضرری از کید و حیله و دشمنی آنان نخواهید دید.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_۴۲: آیات مربوط به اقدامات منافقین در جنگ احد
🔹وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ121، إِذْ هَمَّتْ طَائِفَتَانِ مِنْكُمْ أَنْ تَفْشَلَا وَ اللَّهُ وَلِيُّهُمَا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ122
🔹این آیات سرآغاز ورود قرآن کریم به إتّفاقاتی است که در جنگ (أُحد) رُخ داد.
🔹شبکه وسیعي از دشمنان خارجی(اهل کتاب و مشرکین) و داخلی(أهل نفاق) تشکیل شده بود و با هماهنگی تمام برای شکست جبهه حقّ تلاش میکردند و چون سهم منافقین در این تلاشهای مُخرّب بالا بود لذا میبینیم قرآن کریم، هم در آیات قبل و هم در این آیه کریمه مؤمنین را بیشتر به شناسائی آنها و رصد کردن تحرّکاتشان، دعوت میکند.
🔹لذا خداوند به رسول أکرم(ص) میفرماید: به یاد آور آنگاه که شما در صدد مُهیّا نمودن نقشه رویاروئی و چینش مؤمنین برای رزم و پیکار با قریش بودید، چگونه طرف مقابل به ویژه منافقین برای به هم زدن این نقشه عمل میکردند و مُقدّمات شکست جبهه حقّ را فراهم مینمودند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
💐💐💐 میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، عدالتگستر جهان مبارکباد.
🔹اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّهَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ
🔹اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ
🔹اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ
🔹اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَهَ النَّجَاهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاهِ ...
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_43: هدف اصلی آیات از بیان رخدادهای جنگ احد، معرفی منافقین است.
🔹از طرز بیان این آیات قرآن مشخص میشود که یکی از اهداف و مقاصد اصلی از بیان رخدادهای جنگ أحد، معرّفي بیشتر گروه منافقین و لزوم درس عبرت از رفتارهای آنان میباشد.
🔹در این رابطه چند نکته مهم به نظر میرسد:
1. در صدر آیه کریمه میخوانیم «إذ همّت طائفتان منکم ان تفشلا و الله ولیّهما»: برخي از مُفسّرین بر این عقیده هستند که این فراز ناظر به حرکت إبهام برانگیز و موذیانه سردسته منافقین، عبدالله إبن أُبي، است که موجب إخلال در نظم و آرایش رزمي جبهه حقّ گردید که قبلاً و در آغاز ورود به مباحث این سوره به آن اشاره شد.
🔹ظاهراً عقبنشینی این چهره نفاق و گروه همراه و بازگشت آنها به مدینه قبل از آغاز جنگ،به عنوان إعتراض و دلخوري از دستور قاطع و حکیمانه رسول أکرم(ص) مبني بر عدم مشارکت غیر مسلمانها در جنگ با قریش، موجب شد بعضي از رزمندگان به دلیل عدم شناخت صحیح از دشمنی منافقین و نداشتن بصیرت کافي در لزوم إعتماد به رهبری و حاکمیّت الهی، از ادامه همراهی با رسول أکرم(ص) دچار تردید شوند ولي چون این افراد، از لحاظ عقیده و مبانی دینی، انسانهای مؤمن بودند خدای متعال، آنان را از وقوع در چاله انحراف و گمراهی مصونیت بخشید.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_44: وظیفه اولیاء دین مدیریت جامعه بشری است نه صرفا تبلیغ دین
2. از تعبیر قرآنی «وَ إِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِكَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِينَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ» _ آلعمران 121، به روشني استفاده میشود که وظیفه دین و اولیاء دین، تنها تبلیغ احکام و تشریعات الهي نیست بلکه #مُدیریت جامعه بشري است به نحوی که دین در این جوامع عینیّت پیدا کرده و احکام و تشریعات عملاً پیاده و اجرا شود.
بنابراین مسأله تبلیغ و پیامبری، مقدمه است برای این هدف غائی. اگر غیر از این باشد، این پرسش مطرح میشود که بر اساس این آیه تعیین نقشه جنگی و آرایش نیروي رزمی، چه ارتباطي با وظیفه پیامبری دارد؟!
3. شاید تعبیر قرآني که در ذیل این آیه کریمه آمده «وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»، یک نوع هشداری است به منافقین و بدخواهان که فکر نکنند خدای مُتعال از کارهای مُفسدانۀ آنها بيخبر است بلکه مؤمنینی که آماده دفاع از حقّ هستند را از مکر و حیله این گروه مُنحرف آگاه میکند و نقشه آنان را برملأ خواهد کرد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_۴۵: نصرت الهی، نتیجه توکل به خدا و استقامت است.
"وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (123) إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ (124) بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ (125) وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ" (126)
🔹آیه قبل مؤمنین را به #توکّل به خداي مُتعال توجّه داد و آنها را به آن أمر کرد.
🔹اکنون این آیات شریفه در صدد یادآوری ثمرۀ شیرین توکل بر خدا هستند و اینکه مؤمنین در جنگ بدر، علیرغم ضعف مشهود ظاهري که در عِده و عُدّه در مقابل لشکر مغرور قریش داشتند اما با توکّل واستعانت از درگاه أحدیّت و بروز ندادن هیچگونه نشانهای از عقبنشینی، با کمال قدرت، عزم خود را برای مقابله و جنگ با دشمن تا دندان مُسلّح، جزم کردند.
🔹وقتي مؤمنین چنین پایداری را از خود نشان دادند، خُداي مُتعال نُصرت خود را بر این جماعت اندک نازل فرمود و هزار هزار ملائکه جهت رزم در کنار مؤمنین فرو فرستاد.
🔹پس حالا هم اگر مؤمنین در این جنگی که پیشرو دارند، با این روحیّه عمل کنند، قطعا خداي مُتعال بار دیگر آنها را به همان نحو و یا بیشتر، یاری و نصرت خواهد کرد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_46: یادآوری امداد الهی در جنگ بدر برای مسلمانانی که در جنگ احد دچار ترس شدند
🔹شاید تعبیر قرآنی (فاتّقوا الله لعلّکم تشکرون) که در ذیل آیه 123 آلعمران آمده اشاره به این معنا باشد که بعضی از مسلمین با دیدن عِده و عُدّه دشمن در جنگ أُحد دچار ترس شدند و به دنبال ایجاد هراس در دیگر مسلمانها بودند. حال این آتّفاق یا با قصد و غرض بود و یا نبود، اما ظاهراً این اقدام آنها در تضعیف روحیّه مسلمانان بیتأثیر نبود.
🔹لذا قرآن کریم ابتدا همه را به تقوا و پرهیز از فکر بد و رفتار مُنحرف دعوت میکند و میفرماید استقامت در فکر و عمل و زدودن وسوسههای شیطانی، انسان را از غفلت در میآورد و متوجّه نعمتهای الهی میکند که با شکرگذاری خود، موجب افزایش کیفي و کمّي این نعمتها میشود.
🔹قرآن کریم سپس در آیه بعد مسلمانان را به یادآوری اتّفاقات جنگ بدر، دعوت میکند و اینکه چگونه خدای متعال برای مؤمنین فرشتههای رزمنده فرستاد: «إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ» ...
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_47: بیان دو احتمال در رابطه با آیه 124 آل عمران
🔹«إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ» - آلعمران 124: آیا فرستادن سه هزار فرشته الهی – سه برابر لشکر قریش در جنگ بدر- برای مَددرسانی و نصرت شما کافی و وافی نیست؟!
🔹در بین مُفسّرین اختلاف نظری وجود دارد که تعبیر (إذ تقول) گفتار از نبيّ اکرم(ص) در حین جنگ #بدر بود یا اینکه این گفتار از ایشان در جنگ #احد صادر شده است؟
بنا بر احتمال اوّل معني آیه این میشود: آنگاه - در جنگ بدر- که به مؤمنین میگفتید که آیا کافی نیست که پروردگار، سه هزار فرشته یاریدهنده برای نصرت شما فرو فرستد؟
امّا بنا بر احتمال دوّم معنی این خواهد بود: هنگامی که به مؤمنین در جنگ أحد میگفتید که آیا مَدَد و نصرت إلهی که برای شما در جنگ بدر به واسطه فرستادن سه هزار فرشته صورت گرفت، نشانه کافی به حساب نمیآید که نگرانی شما را در این جنگی که پیش رو دارید، برطرف نموده و با توکّل بر خدای متعال به وظیفه جهاد همّت گمارید؟!
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_ 48: اقرب بودن احتمال دوم در رابطه با آیه 124 آل عمران
🔹بنا بر هر دو احتمال که ذکر شد، سیاق دو آیه شریفه گویای یک نحو تذکّر همراه با ملامت نسبت به وضعیت مسلمین در جنگ أُحد است و اینکه خدای متعال با یادآوری گفتههای پیامبر أکرم(ص) به مؤمنین در جنگ بدر، در صدد دفع نگرانی و بالا بردن سطح توکّل مسلمین در جنگ احد است.
🔹از میان دو احتمالی که قبلا بیان شد، بعید نیست که إدّعا شود إحتمال دوّم أقرب است و شاید آیه کریمه بعدي که میفرماید: «بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ» مُؤیّد همین معنی باشد که خدای متعال مُهر تایید بر این گفته نبيّ أکرم(ص) میگذارد و میفرماید که چنانچه مسلمانان در این جنگ، صبر و مقاومت را پیشه کنند و تقواي إلهی را نصبالعین خود قرار دهند، با مَدَد و یاری بیشتر از گذشته از سوی خداوند روبرو خواهند شد.
🔹آنچه از این آیات کریمه بدست میآید این است که یاری و نصرت خدای متعال فرآیندی دارد و بیحساب و کتاب نیست. ایمان، صبر و إطاعت و تمکین از فرامین إلهی و رهبری دینی، عوامل اصلي دخالت و کمکهای غیبی است.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_ 49: سنت الهی در رابطه با شکست دشمنان دین
🔹ليَقْطَعَ طَرَفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُوا خَائِبِينَ (127) لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ (128)
🔹سنّت خداي مُتعال بر این قرار گرفته که به وسیلۀ جهاد و تلاش مؤمنین در درجه اوّل و یاري غیبي الهي در طول آن، دشمنان دین دچار شکست و خواری شوند و از رسیدن به اهداف شوم خود عاجز و ناتوان گردند و بعید نیست که این مطلب هم جزو سُنّت باشد که این شکستي که برای دشمنان در اثر مجاهدت مؤمنین صورت میگیرد، یک شکست عبرتآموز باشد؛
🔹که هم مؤمنین بدانند که با همّت و تلاش خود، البته با توکّل به خداوند، میتوانند بر زرق و برق و عِده و عُدّه جبهه باطل پیروز شوند و تا زماني که به همین شکل باشند، غلبه از آن آنها خواهد بود.
🔹و هم کفّار مُتوجّه شوند که غرور و عربدهکشي در مقابل مؤمنین راه به جائی نمیبرد و اینکه جبهه حقّ هر چند از لحاظ عِده و عُدّه کم باشد ولي به جهت ایمان به خدا و دین، توان مقابله بلکه غلبه بر آنها را دارد تا شاید کفّار با شناخت این حقیقت، هدایت و تسلیم حقّ شوند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_50: بررسی مقصود از «الَّذِينَ كَفَرُوا » در آیه 127 آلعمران
🔹ليَقْطَعَ طَرَفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُوا خَائِبِينَ (آل عمران آیه 127)
🔹شکّي نیست که حرف(ل) در ابتدای این آیه، برای غایت است و مقصود این است که خداي متعال همه این اتّفاقات را مُدیریّت کرده تا یک طرف از کافران هلاک و یا خوار و ذلیل شوند.
🔹سوال؛ مراد از (الّذین کفروا ) چه کسانی هستند؟! برخی از مُفسّرین گفتند که مقصود از این عنوان، مشرکین و اهل کتاب هستند.
🔹امّا به نظر میرسد که این برداشت از دقّت کافي برخوردار نیست. شاید بتوانیم به کمک ظهورات سیاقي و برخي قرائن لفظي، إدّعا کنیم که مقصود از این عنوان یا خصوص #منافقین است و یا اینکه مقصود یک عنوان عامّ است که علاوه بر منافقین، شامل مشرکین و اهل کتاب هم میشود، ولي نظر آیه کریمه بیشتر متوجّه مصداق اوّل(منافقین) است. ...
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_51: حمل «الذین کفروا» بر «منافقین»، اولویت دارد.
🔹مفسّرینی که میگویند مقصود آیه 127 آلعمران از «الذین کفروا»، اهل کتاب و یا مشرکین است، در توجیه و تفسیر آیه بعد که میفرماید: «لیس لک من الأمر شئ أو یتوب علیهم أو یعذّبهم ...»، دچار مشکل میشوند.
🔹چون تصویر «توبه» در مورد این دو جماعت (اهل کتاب و مشرکین)، سخت است و نیاز به تقدیر دارد مانند تقدیر «ایمان آوردن و مسلمان شدن». حتی اگر از مؤونه تقدیر هم بگذریم، معنای این فراز حتّی با تقدیر، از جهت دیگر دچار مشکل میشود چون با مسلمان شدن، دیگر نیاز به توبه نیست به دلیل اینکه «الأسلامُ یجبُّ ما قبلَه».
🔹اما اگر مقصود «منافقین» باشد، در این صورت به کاربردن تعبیر «توبه» در مورد آنها بدون احتیاج به هیچ تقدیري، سازگاری و تناسب دارد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
▪️وفات امالمؤمنین حضرت خدیجه سلاماللهعلیها تسلیت باد.
🔻پیامبرخدا صلیاللهعلیهوآله:
🔹أيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب.
کجاست مثل خديجه؛
در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود
و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود.
خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم.
📚 بحارالأنوار، ج۴۳ ، ص۱۳۱
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_۵۲: ضربه به جبهه نفاق و به هم ریختن منظومه آنان از طریق جهاد مومنین
🔹بنا برحمل این عنوان(الذین کفروا) بر منافقین، تعبیر قرآنی (لیقطع طرفاً ...) ناظر به این معناست که گروه نفاق أطرافي دارد که مجموعاً جبهه باطل را تشکیل میدهند و خدای متعال از طریق تلاش و جهاد مؤمنین در صدد آسیب و ضربه وارد کردن به این منظومه شیطانی نفاق است.
🔹به گونهای که منافقین احساس کنند که بخشی از منظومهشان دچار شکست و شکاف شده و دیگر امید آنان به توانمندی جبهه نفاق در ایستادگي در مقابل جبهه حقّ به ناامیدی و یاس مبدّل گردد.
🔹اما تعبیر دیگر قرآن کریم که فرموده (أو یکبتهم ...) به نظر میرسد ناظر به بیان یک حقیقت بسیار مهمّي است که در خلال جنگ (أُحد) به روشني نمایان شد و موجب رسوائی هر چه بیشتر منافقین به ویژه سران آنها گردید. ...
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_53: اولین اقدام مرموزانه منافقین در جنگ اُحد
🔹آنچه که تاریخ از وقائع جنگ اُحد ثبت کرده است، بیانگر گوشهای از رسوائی و افتضاحی است که گریبانگیر جماعت #منافقین شده بود. بیان برخی از نمونههای رفتاری آنان تا حدّي میتواند از عمق انحرافشان پرده بردارد:
🔻نمونه اوّل: به همراه آوردن تعداد زیادی از #یهودیان با خود در جنگ احد به بهانه تقویت سپاه اسلام!! بدون هیچگونه #هماهنگی با رسول أکرم(ص) در این موضوع!!
🔹زمانی که پیامبر اکرم(ص) از این اقدام مرموز مُطلّع شدند و فرمودند حتّی یک نفر یهودی اجازه همراهی با سپاه اسلام را ندارد، جمع زیادی از منافقین به همراه همین یهودیان مرموز، از سپاه اسلام جدا شده و به مدینه برگشتند که این مساله موجب شد به یک نحوی ضربه روحی و روانی به مسلمین و لشکر اسلام وارد شود و حتی ممکن بود که معادلات جنگ به نفع دشمن تمام شود.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🌷اسعدالله ایامکم
💐میلاد با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک باد.
🌹و قال علیهالسلام:
مَن عَبَدَ اللهَ عَبَّدَ اللهُ لَهُ کُلَّ شَىء؛
هر کس خدا را بندگى کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند.
📚تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۰۸.
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_54: خیانت دوم منافقین در جنگ اُحد
🔻نمونه دوّم: در ابتدای جنگ اُحد دشمن دچار شکست اولیه شد اما جمع زیادی از مسلمانان مشغول جمعآوری غنائم و رها کردن برخی پستهای کلیدی خود شدند در حالی که پیامبر اسلام(ص) قبلا این پستها را برای آنان تعیین کرده بود و دستور داده بودند به هیچ وجه آنها را ترک نکنند. این اتفاقات مُنجر به سوء استفاده خالد بن ولید و جمعي از مشرکین شد که با حمله از پشت سر به مسلمانان، آنان را در موقعیّت گازانبری قرار دادند.
🔹تاریخ نقل میکند که جمعي از نیروهای ارتش اسلام با دیدن این منظره کلّاً میدان جنگ را رها کرده و نبيّ أکرم(ص) را تنها گذاشته و به کوهی که در نزدیکی میدان جنگ بود، فرار کردند و در آنجا به بالای یک صخره رفته و به تماشای ماجرا نشستند. برخی دیگر از منابع تاریخی نقل میکنند که این افراد زمانی که حالت پراکندگی مسلمانان را از بالای صخره دیدند، تصمیم گرفتند فرستادهای به سوی أبوسفیان جهت گرفتن «اماننامه» بفرستند.
🔹وقتی به تاریخ مراجعه میشود و با برخی از نامهای این جماعت که بعداً به «أصحاب الصخره» معروف شدند، آشنا میشویم، خواهیم دید که آنان همان سران #نفاق و #فتنه بودند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_ 55: سومین خیانت منافقین در جنگ احد
🔻نمونه سوّم: تاریخ نقل میکند که برخی دیگر از منافقین پس از دیدن اتّفاقات گفته شده، کلّاً منطقه را رها کرده و به باغات أطراف مدینه فرار کردند و سه روز پس از پایان جنگ اُحد وارد مدینه شدند.
🔹نقل است که رسول أکرم(ص) با همه صبر و تحمّل و بردباری که به آن معروفند، وقتي این جماعت را دیدند، دیگر سکوت را شکستند و به آنها فرمودند: "لقد جئتم بها عریضه". با زبان عرفي یعنی: با این کارتان دیگر شورش را در آوردید. یکی از سران این جماعت، "عثمان ابن عفّان" بود.
🔹اینها برخی از نمونههای رفتاری منافقین بود که چه به صورت آشکار و چه مخفیانه در جنگ احد صورت گرفت و سبب شد که این گروه پس از جنگ، با مجموعهاي از رسوائی و خواری به جامعه مدینه برگردند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
⬛️ ایام ضربتخوردن و شهادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام تسلیت باد.
🆔 @ostad_hashemi
🔺آلعمران_۵۶: هدف قرآن از بیان آیات مربوط به جنگ اُحد
🔹به نظر میرسد یکی از اهداف مُهمّي که در آیات مربوط به جنگ احد مورد نظر خداي متعال بود، همین رسوائی گروه منافقین است، و اینکه جامعه مسلمین باید از این گروه آگاهی کافي و کامل داشته باشد تا فریب حرفها و تبلیغات آنان را نخورد. این هدف با تعبیر قرآنی (یَکبتهم) بیان گردیده است.
🔹خدای متعال در آیه کریمه بعد به رسول أکرم(ص) –از باب ایّاک أعني و أسمعي یا جاره - میفرماید که نوع برخوردی که با این جماعت اهل نفاق باید صورت گیرد، با خود من است.
🔹این بیان الهی در نظر هر مُحقّق و صاحبنظری، نشانهای از مُنتهای غضب و عدم رضایت و تهدید خداوند نسبت به این جماعت فاسد است.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
💐 عید سعید فطر مبارک
🔰فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان
نیایش 45 صحیفه سجادیه
✅ اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایانَا، وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیئَاتِنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ، وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْماً فِیهِ، وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ.
🔻خداوندا با سپری شدن این ماه جامه گناهان را از ما بر کَن، و با رفتنش، ما را از بند بدیهایمان بیرون کن، و از کسانی قرارمان ده که به لطف این ماه سعادتمندترین و در آن پاداش یافتهترین و از آن برخوردارتریناند.
🆔 @ostad_hashemi
🔻ادامه مباحث نفاق در قرآن
🔺نساء آیه ۷۸: منافقین به دنبال تضعیف حکومت اسلامیاند
♦️إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَالِ هَٰؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَايَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا.
نساء ۷۸
🔹منافقین برای تضعیف حکومت و نظام اسلامی، به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف و اشکالات پیش آمده در جامعه هستند تا سریعا آنها را به حکومت و حاکمیت اسلامی نسبت دهند.
🔹از سوی دیگر اتفاقات خوب را به هیچ وجه به حکومت اسلامی نسبت نمیدهند بلکه به امور ماورائی و خداوند نسبت میدهند و هیچ سهمی برای حاکمیت اسلامی در آن اتفاقات خوب قائل نیستند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔻عمل طبق سنتهای الهی موجب خوشعاقبتی و عمل خلاف آن، سبب بدعاقبتی میشود
🔺نساء آیه 79: مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ.
مخاطب این آیه هر چند در ظاهر پیامبر اکرم(ص) است اما در واقع همه جامعه مسلمین مخاطب این آیه هستند.
🔹ما أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ:
حَسَنه یعنی «کمال» و هر چیز متناسب، معتدل، حساب شده و مطابق با سنتهای الهی. در امور اعتباری عرفی، امر حَسَن یعنی چیزی که طبق قانون است و نتیجه با مقدمات کاملا سازگار است. در تکوینِ عالم، قوانین و سنتهای الهی وجود دارند و از آنها به خوبی میتوان استفاده کرد. هر کس از آنها بهره ببرد، عاقبت خوبی خواهد داشت و اگر کسی به آنها تمسک نکند، عاقبت نامطلوبی خواهد داشت.
🔹و مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ:
همه امکانات و قوانین و شرایط را خداوند فراهم کرده است لذا اگر کسی از آنها استفاده نکند و در این چارچوب قرار نگیرد، به کمال و سعادت نمیرسد و بدعاقبت میشود. این نتیجه مربوط به خود اوست و مقصّر، خود اوست نه خداوند.
🔸در ادامه بیان خواهد شد که چگونه جبهه حق باید در مقابل جنگ رسانهای منافقین در جامعه اسلامی بایستد ...
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi