eitaa logo
استاد هاشمی طباطبایی
68 دنبال‌کننده
32 عکس
0 ویدیو
0 فایل
🔹لیست دروس استاد سید محمد باقر هاشمی طباطبایی: خارج اصول، خارج فقه(خمس)، نفاق در قرآن و نهج‌البلاغه 🔹مکان: قم_ میدان روح‌الله. دفتر مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی. دو ساعت به اذان ظهر مدیر: @MR0696
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️وفات ام‌المؤمنین حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. 🔻پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: 🔹أيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب. کجاست مثل خديجه؛ در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 📚 بحارالأنوار، ج۴۳ ، ص۱۳۱ 🆔 @ostad_hashemi
🔺آل‌عمران_۵۲: ضربه به جبهه نفاق و به هم ریختن منظومه آنان از طریق جهاد مومنین 🔹بنا برحمل این عنوان(الذین کفروا) بر منافقین، تعبیر قرآنی (لیقطع طرفاً ...) ناظر به این معناست که گروه نفاق أطرافي دارد که مجموعاً جبهه باطل را تشکیل می‌دهند و خدای متعال از طریق تلاش و جهاد مؤمنین در صدد آسیب و ضربه وارد کردن به این منظومه شیطانی نفاق است. 🔹به گونه‌ای که منافقین احساس کنند که بخشی از منظومه‌شان دچار شکست و شکاف شده و دیگر امید آنان به توانمندی جبهه نفاق در ایستادگي در مقابل جبهه حقّ به ناامیدی و یاس مبدّل گردد. 🔹اما تعبیر دیگر قرآن کریم که فرموده (أو یکبتهم ...) به نظر می‌رسد ناظر به بیان یک حقیقت بسیار مهمّي است که در خلال جنگ (أُحد) به روشني نمایان شد و موجب رسوائی هر چه بیشتر منافقین به ویژه سران آنها گردید. ... 🆔 @ostad_hashemi
🔺آل‌عمران_53: اولین اقدام مرموزانه منافقین در جنگ اُحد 🔹آنچه که تاریخ از وقائع جنگ اُحد ثبت کرده است، بیانگر گوشه‌ای از رسوائی و افتضاحی است که گریبان‌گیر جماعت شده بود. بیان برخی از نمونه‌های رفتاری آنان تا حدّي می‌تواند از عمق انحرافشان پرده بردارد: 🔻نمونه اوّل: به همراه آوردن تعداد زیادی از با خود در جنگ احد به بهانه تقویت سپاه اسلام!! بدون هیچگونه با رسول أکرم(ص) در این موضوع!! 🔹زمانی که پیامبر اکرم(ص) از این اقدام مرموز مُطلّع شدند و فرمودند حتّی یک نفر یهودی اجازه همراهی با سپاه اسلام را ندارد، جمع زیادی از منافقین به همراه همین یهودیان مرموز، از سپاه اسلام جدا شده و به مدینه برگشتند که این مساله موجب شد به یک نحوی ضربه روحی و روانی به مسلمین و لشکر اسلام وارد شود و حتی ممکن بود که معادلات جنگ به نفع دشمن تمام شود. 🆔 @ostad_hashemi
🌷اسعدالله ایامکم 💐میلاد با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد. 🌹و قال علیه‌السلام: مَن عَبَدَ اللهَ عَبَّدَ اللهُ لَهُ کُلَّ شَىء؛ هر کس خدا را بندگى کند، خداوند همه چیز را بنده او گرداند. 📚تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۰۸. 🆔 @ostad_hashemi
🔺آل‌عمران_54: خیانت دوم منافقین در جنگ اُحد 🔻نمونه دوّم: در ابتدای جنگ اُحد دشمن دچار شکست اولیه شد اما جمع زیادی از مسلمانان مشغول جمع‌آوری غنائم و رها کردن برخی پست‌های کلیدی خود شدند در حالی که پیامبر اسلام(ص) قبلا این پست‌ها را برای آنان تعیین کرده بود و دستور داده بودند به هیچ وجه آنها را ترک نکنند. این اتفاقات مُنجر به سوء استفاده خالد بن ولید و جمعي از مشرکین شد که با حمله از پشت سر به مسلمانان، آنان را در موقعیّت گازانبری قرار دادند. 🔹تاریخ نقل می‌کند که جمعي از نیروهای ارتش اسلام با دیدن این منظره کلّاً میدان جنگ را رها کرده و نبيّ أکرم(ص) را تنها گذاشته و به کوهی که در نزدیکی میدان جنگ بود، فرار کردند و در آنجا به بالای یک صخره رفته و به تماشای ماجرا نشستند. برخی دیگر از منابع تاریخی نقل می‌کنند که این افراد زمانی که حالت پراکندگی مسلمانان را از بالای صخره دیدند، تصمیم گرفتند فرستاده‌ای به سوی أبوسفیان جهت گرفتن «امان‌نامه» بفرستند. 🔹وقتی به تاریخ مراجعه می‌شود و با برخی از نام‌های این جماعت که بعداً به «أصحاب الصخره» معروف شدند، آشنا می‌شویم، خواهیم دید که آنان همان سران و بودند. 🆔 @ostad_hashemi
🔺آل‌عمران_ 55: سومین خیانت منافقین در جنگ احد 🔻نمونه سوّم: تاریخ نقل می‌کند که برخی دیگر از منافقین پس از دیدن اتّفاقات گفته شده، کلّاً منطقه را رها کرده و به باغات أطراف مدینه فرار کردند و سه روز پس از پایان جنگ اُحد وارد مدینه شدند. 🔹نقل است که رسول أکرم(ص) با همه صبر و تحمّل و بردباری که به آن معروفند، وقتي این جماعت را دیدند، دیگر سکوت را شکستند و به آنها فرمودند: "لقد جئتم بها عریضه". با زبان عرفي یعنی: با این کارتان دیگر شورش را در آوردید. یکی از سران این جماعت، "عثمان ابن عفّان" بود. 🔹اینها برخی از نمونه‌های رفتاری منافقین بود که چه به صورت آشکار و چه مخفیانه در جنگ احد صورت گرفت و سبب شد که این گروه پس از جنگ، با مجموعه‌اي از رسوائی و خواری به جامعه مدینه برگردند‌. 🆔 @ostad_hashemi
⬛️ ایام ضربت‌خوردن و شهادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام تسلیت باد. 🆔 @ostad_hashemi
🔺آل‌عمران_۵۶: هدف قرآن از بیان آیات مربوط به جنگ اُحد 🔹به نظر می‌رسد یکی از اهداف مُهمّي که در آیات مربوط به جنگ احد مورد نظر خداي متعال بود، همین رسوائی گروه منافقین است، و اینکه جامعه مسلمین باید از این گروه آگاهی کافي و کامل داشته باشد تا فریب حرفها و تبلیغات آنان را نخورد. این هدف با تعبیر قرآنی (یَکبتهم) بیان گردیده است. 🔹خدای متعال در آیه کریمه بعد به رسول أکرم(ص) –از باب ایّاک أعني و أسمعي یا جاره - می‌فرماید که نوع برخوردی که با این جماعت اهل نفاق باید صورت گیرد، با خود من است. 🔹این بیان الهی در نظر هر مُحقّق و صاحب‌نظری، نشانه‌ای از مُنتهای غضب و عدم رضایت و تهدید خداوند نسبت به این جماعت فاسد است. 🆔 @ostad_hashemi
💐 عید سعید فطر مبارک 🔰فرازی از دعای وداع با ماه مبارک رمضان نیایش 45 صحیفه سجادیه ✅ اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَایانَا، وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَیئَاتِنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ، وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْماً فِیهِ، وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ. 🔻خداوندا با سپری شدن این ماه جامه گناهان را از ما بر کَن، و با رفتنش، ما را از بند بدی‌هایمان بیرون کن، و از کسانی قرارمان ده که به لطف این ماه سعادتمندترین و در آن پاداش یافته‌ترین و از آن برخوردارترین‌اند. 🆔 @ostad_hashemi
🔻ادامه مباحث نفاق در قرآن 🔺نساء آیه ۷۸: منافقین به دنبال تضعیف حکومت اسلامی‌اند ♦️إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَٰذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ فَمَالِ هَٰؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَايَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا. نساء ۷۸ 🔹منافقین برای تضعیف حکومت و نظام اسلامی، به دنبال پیدا کردن نقاط ضعف و اشکالات پیش آمده در جامعه هستند تا سریعا آنها را به حکومت و حاکمیت اسلامی نسبت دهند. 🔹از سوی دیگر اتفاقات خوب را به هیچ وجه به حکومت اسلامی نسبت نمی‌دهند بلکه به امور ماورائی و خداوند نسبت می‌دهند و هیچ سهمی برای حاکمیت اسلامی در آن اتفاقات خوب قائل نیستند. 🆔 @ostad_hashemi
🔻عمل طبق سنت‌های الهی موجب خوش‌عاقبتی و عمل خلاف آن، سبب بدعاقبتی می‌شود 🔺نساء آیه 79: مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ. مخاطب این آیه هر چند در ظاهر پیامبر اکرم(ص) است اما در واقع همه جامعه مسلمین مخاطب این آیه هستند. 🔹ما أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ: حَسَنه یعنی «کمال» و هر چیز متناسب، معتدل، حساب شده و مطابق با سنت‌های الهی. در امور اعتباری عرفی، امر حَسَن یعنی چیزی که طبق قانون است و نتیجه با مقدمات کاملا سازگار است. در تکوینِ عالم، قوانین و سنت‌های الهی وجود دارند و از آنها به خوبی می‌توان استفاده کرد. هر کس از آنها بهره ببرد، عاقبت خوبی خواهد داشت و اگر کسی به آنها تمسک نکند، عاقبت نامطلوبی خواهد داشت. 🔹و مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ: همه امکانات و قوانین و شرایط را خداوند فراهم کرده است لذا اگر کسی از آنها استفاده نکند و در این چارچوب قرار نگیرد، به کمال و سعادت نمی‌رسد و بدعاقبت می‌شود. این نتیجه مربوط به خود اوست و مقصّر، خود اوست نه خداوند. 🔸در ادامه بیان خواهد شد که چگونه جبهه حق باید در مقابل جنگ رسانه‌ای منافقین در جامعه اسلامی بایستد ... 🆔 @ostad_hashemi
🔺وظیفه جبهه حق در برابر کار روانی و رسانه‌ای جریان نفاق 🔹یکی از برنامه‌های جبهه نفاق، سلب اعتبار از حکومت اسلامی و نفی پیشرفت‌ها و کارهای مثبت صورت گرفته توسط حکومت اسلامی و نسبت دادن آنها به امور دیگر حتی امور ماورایی است. این یک کار رسانه‌ای و روانی از سوی جبهه نفاق است تا جامعه را دچار تردید کرده و از حکومت دینی جدا کنند و آن را با خود همراه کنند. 🔹در مقابل این برنامه، جبهه حق باید از حکومت دینی دفاع کند و پیشرفت‌ها، خدمات و کارهای مثبتی که توسط حکومت اسلامی انجام می‌شود، به حاکمیت اسلامی نسبت دهد و از دستاوردهای آن دفاع نماید و اجازه ندهد جریان نفاق برنامه‌های خود را محقق سازد. 🔹اما آیه 79 نساء (َا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ. ) که قبلا مطرح شد، از یک جهت دفع دخل مقدر می‌باشد و پاسخ به این پرسش است که چرا افراد شایسته و حکومت الهی هم دچار خطاها و اشتباهاتی می‌شوند؟ پاسخ این است که خوبی‌ها از سوی خداوند و بدی‌ها و اشکالات از ناحیه خود انسان‌ها و حکومت دینی است و به خداوند مربوط نمی‌شود. 🔸توضیح بیشتر این مطلب در ادامه ... 🆔 @ostad_hashemi
🔺پیروزی و سعادت جبهه حق، با اسباب عادی و تلاش و کوشش است 🔹در ادامه توضیح آیه 79 نساء باید عرض کنیم که اینطور نیست همیشه خداوند به جای جبهه حق عمل کند و همیشه ملائکه خود را برای کمک به جبهه حق بفرستد چرا که پیشرفت و پیروزی جبهه حق باید از طریق عادی و اسباب طبیعی و با تلاش و کوشش حاصل شود. اگر جبهه حق کوتاهی کند انیطور نیست که خداوند همیشه این کوتاهی را جبران کند. 🔹برنامه‌ها و سنت الهی و معادلات تکوینی کاملا حساب شده است و هیچ خللی در آنها وجود ندارد. تمام شرایط و امکانات موفقیت و کمال در عالم قرار داده شده و اگر فرد یا جامعه و حکومتی از آنها بهره ببرد، به کمال می‌رسد و اگر استفاده نکند، به پیروزی و سعادت نمی‌رسد. 🔹بنابراین مفاد آیه 79 نساء مانند این آیه است :«انّ الله لایُغیِّرُ ما بقَومٌ حتّی یُغیّروا ما بأنفسِهِم». به همین جهت، آیه 79 حاکم بر آیه 78 سوره نساء و مفسّر آن است. 🆔 @ostad_hashemi
🔺نکات مهم پیرامون آیه 80 سوره نساء: 🔻منْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَ مَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا - نساء آیه ۸۰ 1. این آیه مربوط به اطاعت از پیامبر(ص) در احکام حکومتی و ولایی است نه احکام عبادی. 2. این آیه عصمت پیامبر(ص) را در قول، فعل و تقریر نشان می‌دهد چون اطاعت پیامبر(ص) را همان اطاعت خداوند دانسته. 3. این آیه یکی از آیات مهم در اثبات عصمت ائمه(ع) است. حجیت قول، فعل و تقریر پیامبر اکرم(ص) به طور طبیعی به ائمه(ع) منتقل می‌شود و سیره‌ علوی مانند سیره‌ نبوی حجیت پیدا می‌کند. 🔹پس اگر کسی از سیره‌ نبوی و علوی مخالفت کند، در واقع با خدا مخالفت کرده است بنابراین راهی که اهل سنت رفتند، مطابق با منطق قرآن نیست. 🆔 @ostad_hashemi
🔻وَ مَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا: 🔹نوع مفسرین گفته‌اند این بخش از آیه می‌خواهد بگوید که پیامبر فقط مسئول است و اگر مردم در پذیرش دین مخالفت کردند، دیگر پیامبر نمی‌تواند آنها را وادار به پذیرش حکومت اسلامی و احکام الهی کند؛ چون او دیگر مسئولیتی ندارد. 🔹این تفسیر اشکالاتی دارد: ۱. با ظاهر این آیات سوره نساء همخوانی ندارد. ۲. خلاف حکمت الهی از ارسال رسل است. ۳. خلاف تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر و ائمه است. ۴. خلاف تعزیر و مجازات افراد خلافکار توسط حکومت اسلامی است. تفسیر صحیح این بخش از آیه در ادامه ... 🆔 @ostad_hashemi
🔻و مَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا: 🔹تفسیر صحیح این بخش از آیه: 🔹این قسمت از آیه می‌خواهد بگوید اگر افرادی از پیامبر و امر حکومتی او مخالفت کنند دیگر پیامبر آنان نیست و این افراد دیگر و ندارند چون با اساس دین مخالفت کرده‌اند. این افراد دیگر ندارند حاکم و حکومت اسلامی از آنان حفاظت کند و رحمت و رأفت حکومت، شامل حال آنها نمی‌شود. 🔹البته اینکه حکومت اسلامی با این افراد چگونه باید برخورد کند، در هر شرایطی متفاوت است. 🔹بنابراین مفاد این آیه از این افراد است هم از ناحیه حکومت اسلامی و هم از ناحیه خداوند؛ یعنی عذاب و غضب الهی شامل آنها می‌شود. پس این بخش از آیه نمی‌خواهد بگوید پیامبر فقط مسوول ابلاغ دین است و در صورت نپذیرفتن مردم، دیگر مسوولیتی ندارد (آنگونه که نوع مفسرین گفته‌اند). 🆔 @ostad_hashemi
🔻و يَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِنْدِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ- نساء 81 🔹این بخش از آیه می‌خواهد بگوید منافقین قابل اعتماد نیستند لذا در همان روز که به حاکمیت اسلامی تعهد می‌دهند و اظهار فرمان‌برداری از آن می‌کنند اما هنگامی که از نزد رهبر جامعه دور می‌شوند، گروهی از آنان همان شب و در حلقه‌های شبانه خود، خلاف آنچه به حکومت اسلامی تعهد داده‌اند، علیه آن تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کنند. 🔻و اللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا. 🔹قرآن کریم در این بخش از آیه به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: از منافقین اِعراض کن و به آنان اعتماد نکن و بر روی این گروه حساب باز نکن. 🔹این آیه کریمه حاکمیت اسلامی و رهبری جامعه را از اعتماد به منافقین نهی می‌کند بنابراین حاکمیت اسلامی باید از مسوولیت دادن به آنان و یا مشورت گرفتن از آنها خودداری کند. 🆔 @ostad_hashemi
🏴 شهادت پیشوایی راستین شیعیان، حضرت امام جعفر صادق(ع) تسلیت باد. 🔹امام صادق عليه السلام: 🔹مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه. 🔹هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. 📕بحار الأنوار ج 52 ص 126 🆔 @ostad_hashemi
🔺چرایی قرار گرفتن آیه تدبّر در ذیل آیات نفاق 🔻أفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا - نساء 82 🔹 این آیه باید به گونه‌ای معنا شود که متناسب با سیاق و هماهنگ با آیات نفاق باشد لذا تدبّر در قرآن را باید با نفاق و منافقین معنا کرد. 🔹منافقین و افراد ضعیف الایمان به قرآن و خداوند ایمان ندارند لذا قرآن دعوت به چیزی خارج از دین و تعبّد می‌کند و آن اینکه قرآن را بررسی کنید ببینید آیا اختلاف و تهافتی در آن وجود دارد یا خیر؟ حال که اختلافی در آن ندیدید باید به نازل‌کننده آن یعنی خداوند و پیامبر اکرم(ص) ایمان بیاورید. 🔹در قرآن همه چیز آمده به ویژه کسانی که عاقبت بد داشتند لذا قرآن به اهل نفاق توصیه می‌کند که وضعیت آنها را بررسی کنید و از عاقبت آنها پند و عبرت بگیرید و در مسیر صحیح گام بردارید که راه آن اطاعت از رسول اکرم(ص) و رهبر جامعه است که آیات قبل به آن اشاره کردند: «منْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَ مَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً» 🆔 @ostad_hashemi
🔺 مدیریت اطلاعات و رسانه باید در دست حکومت دینی باشد 🔻و إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ - نساء 83 🔹وظیفه افراد، جریان‌ها و تشکیلات مختلف در حکومت اسلامی این است که اخبار و اطلاعات مهم را به حاکمیت و نهادهای حاکمیتی عرضه کنند و آنان با امکاناتی که در اختیار دارند به تحلیل و بررسی آن اطلاعات بپردازند و مواردی که قابلیت انتشار عمومی دارد از مواردی که صلاح نیست منتشر شوند را مشخص کنند. حتی گاهی برخی از اخبار صادق نیز به صلاح جامعه و حکومت نیست در جامعه منتشر شوند. 🔹به عبارت دیگر و باید در دست حکومت دینی باشد و فضای رسانه نباید رها شده باشد تا عده‌ای امنیت فکری و آرامش روانی جامعه را به هم بزنند. 🔹اما خصوصیت این است که خارج از اطلاعات حاکمیت عمل می‌کنند و جوّ رسانه‌ای ایجاد می‌کنند. آنان به دنبال شایعه‌پراکنی و جنگ روانی در جامعه هستند تا حاکمیت را تحت فشار قرار دهند و به خواسته‌های خود برسند. 🆔 @ostad_hashemi
🔺باید جلوی شایعه‌پراکنی منافقین در جامعه گرفته شود 🔻و لَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا - نساء 83 🔹خداوند در این بخش از آیه 83 نساء می‌فرماید اگر فضل و رحمت خاصه من نبود، شما مسلمین از راه منحرف می‌شدید و از شیطان تبعیت کرده و دچار اختلاف، نزاع و تنش می‌شدید. تبعیت از شیظان؛ یعنی در پازل دشمن و بازی می‌کردید. 🔹نکات این بخش از آیه: 1. باید جلوی در جامعه اسلامی گرفته شود، اگر جلوی حرکت این جریان و شایعه‌پراکنی آنها گرفته نشود، یکپارچگی و اتحاد جامعه اسلامی به هم می‌خورد و جامعه از الهی بودن خارج شده و تابع شیطان می‌شود. 2. خداوند نسبت به حکومت اسلامی، عنایت خاصی دارد و همین عنایت ویژه موجب می‌شود بسیاری از توطئه‌ها نسبت به حکومت اسلامی و جامعه مسلمین خنثی شود. 🆔 @ostad_hashemi
🔺ما مامور به وظیفه هستیم نه مامور به نتیجه 🔻فقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفْسَكَ ۚ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ _ نساء 84 🔹خصوصیت رهبر اجتماعی و ولیّ الهی این است که در هر شرایطی در راه خدا اقدام می‌کند و به تعداد اطرافیان خود نگاه نمی‌کند که اگر اندک بودند، از انجام وظیفه خود در راه خدا منصرف شود. از این بخش از آیه استفاده می‌شود که اولیاء الهی فقط کارشان تبلیغ و ابلاغ دین نیست بلکه باید دین را در جامعه تحقق ببخشند. 🔻 عسَى اللَّهُ أَنْ يَكُفَّ بَأْسَ الَّذِينَ كَفَرُوا: در این بخش از آیه قرآن می‌فرماید با مجاهدت شما امید است خدا آسیب کافران را از شما بازدارد. یعنی تصمیم و حرکت و رفتن شما به جلو لازم است اما علت تامه نیست چون شرایط دیگر نیز وجود دارد که اگر آنها محقق شد، پیروزی به دست می‌آید. 🔹یعنی جبهه حق وظیفه‌ای دارد که باید به آن عمل کند و نتیجه آن بستگی به همه شرایط دارد. به تعبیر دیگر ما مامور به وظیفه و تکلیف هستیم نه مامور به نتیجه. 🆔 @ostad_hashemi
🔻منْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا ۖ وَ مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا ۗ وَ كَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا - نساء 85 🔹این آیه و آیه بعد، قاعده کلی و کبرا هستند البته مصداق بارز آنها مربوط به سیاق آیات و موضوع جنگ است. مومنین باید در اموری که منجر به عاقبت به خیری می‌شود، سهیم باشند و از آنها بی‌نصیب نمانند بنابراین باید یکدیگر را به جهاد دعوت کنند که طبق سیاق، این می‌شود «شفاعت حسنه». 🔹بنابراین اگر کسی حرکتی برای گسترش دین الهی انجام نداد و در جهاد شرکت نکرد و یا دعوت به جهاد نکرد، عاقبت سوئی خواهد داشت. این افراد اولین کسانی هستند که آثار منفی انحراف، گریبان آنها را خواهد گرفت. 🔹هر چند از نظر تکوینی خداوند حافظ و نگهدارنده هر دو دسته است اما بر اساس این آیه، نتایج خوب یا بد اعمال هر کس به خود او برمی‌گردد و خود او باعث این نتایج شده است. 🆔 @ostad_hashemi
💐 میلاد با سعادت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه ‌آلاف‌التحیة ‌و الثناء مبارک باد. ✅ سه ويژگى برجسته مؤمن 🔹قال الرضا علیه‌السلام: لا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَكُونَ فيهِ ثَلاثُ خِصال:1ـ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. 2ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ. 3ـ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِيِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. 🔹مؤمن، مؤمن واقعى نيست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد: سُنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پيغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است. 📚 الخصال - الشيخ الصدوق - الصفحة 82 🆔 @ostad_hashemi
🔻و إِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا - نساء 86 🔹تحیّت: الدعاء لبقاء الحیاة 🔹برای این آیه هر چند می‌توان معانی گوناگونی مطرح کرد اما با توجه به سیاق باید آن را خطاب به جامعه اسلامی اینگونه معنا کرد: خداوند به شما و عنایت کرد لذا شما باید در مقابل این نعمت، بهتر از آن پاسخ بدهید. پس بر اساس سیاق آیات، کسی که می‌خواهد به جهاد با دشمنان برود باید از او پشتیبانی کنید و اگر از جنگ بازگشت و زخمی بود، ملاطفت و رسیدگی و محبت کنید. 🔹برخی مفسرین این آیه را اینگونه معنا کردند: اگر منافقین و دشمنان روی باز نشان دادند شما هم با روی باز با آنها برخورد کنید و بهتر از رفتار آنها با آنها برخورد کنید و سریع سراغ جنگ نروید. 🔹این معنا نمی‌تواند صحیح باشد البته با توجه به آیات بعد، این تفسیر در یک محدوده خاص قابل پذیرش است. 🆔 @ostad_hashemi