🔺منافقین به قول و عهد خود پایبند نیستند
🔻و لَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَايُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَ كَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْئُولًا/ احزاب آیه 15
🔹این آیه اشاره به سران منافقین یا بخشی از آنها دارد؛ آنها کسانی بودند که در جریان جنگ #اُحد، به مدیریت عبدالله بن اُبی(رئیس منافقین)، جمعیتی از #یهودیان را آوردند در لشکر مسلمانان که به همراه آنان با مشرکین بجنگند.
🔹پیامبر (ص) فرمود اول اسلام بیاورند بعد بجنگند، اما آنها نپذیرفتند و برگشتند که به همراه آنها، ابن اُبی و جمعیتی از منافقین هم برگشتند و در واقع با این اقدام آنها یک سوم ارتش اسلام به هم خورد.
🔹این موضوع باعث شد برخی از مسلمانان که ضعیفالایمان بودند نیز دچار تزلزل شوند در نتیجه قصد برگشت داشتند که مؤمنین آنها را منصرف کردند.
🔹بعد از جنگ #اُحد آنها به پیامبر اکرم(ص) قول دادند که دیگر این عمل را تکرار نمیکنیم اما باز در جنگ #خندق همین عمل را تکرار کردند و به لشکر اسلام ضربه زدند. این موضوع نشان میدهد که قول منافقین به حاکمیت اسلامی، بیفایده است و آنها به قول خود نمیکنند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺فرار از جنگ سودی به حال منافقین ندارد
🔻قُل لَّن يَنفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا/ احزاب آیه ۱۶
ﺑﮕﻮ: ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻥ ﻳﺎ ﻛﺸﺘﻪﺷﺪﻥ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﻨﻴﺪ، ﻫﻴﭻ ﺳﻮﺩی ﺑﻪﺣﺎﻟﺘﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ و ﭼﻨﺪ ﺻﺒﺎﺣﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪ ﻧﻤﻲﺷﻮﻳﺪ.
🔹این آیه خطاب به منافقین است و اشاره به یک موضوع اعتقادی دارد و آن اینکه چه بمانید و به زندگی خود بچسبید و چه به جنگ بروید، در هر دو حالت تحت قدرت خداوند هستید و البته اگر جنگ را رها کنید، به گناه شما افزوده میشود.
🔹این آیه شبیه آیه ۱۷۸ آلعمران است که حضرت زینب(س) آن را در مجلس یزید قرائت کرد: وَ لَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ/ آل عمران آیه ۱۷۸
🔹حضرت زینب(س) با این آیه کل برنامه و نقشه یزید و سرمستی او را منهدم کرد. بعد از خطبه حضرت، مردم متنبّه شدند و شروع به گریه و زاری کردند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺منافقین، مومنین را از جهاد بازمیدارند
🔻قدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَ الْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا ۖ وَ لَايَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا/ احزاب 18: قطعا خداوند از حال منافقینی که مسلمین را از جنگ میترسانند و باز میدارند و به برادران (و طایفه) خود میگویند: نزد ما بیایید، به خوبی آگاه است، و آنها جز اندک زمانی (آن هم برای نفاق و ریا کاری) به جنگ حاضر نمیشوند.
🔹و الْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا: در رابطه با این بخش از آیه دو دیدگاه وجود دارد: 1. برخی گفتهاند این گروه(قائلین)، «یهودیان» هستند و «اخوانهم»، همان «منافقین» هستند. 2. دیدگاه دوم بر اساس شان نزول آیه است؛ یکی از مومنین در جنگ احزاب از پیامبر(ص) اجازه گرفت به مدینه برگردد و به خانواده خود سر بزند، وقتی برگشت دید برادرش گوسفندی کباب کرده و دارد میخورد و میگوید مشرکین در جنگ پیروز میشوند و کار تمام میشود لذا تو هم همینجا بمان و به جنگ برنگرد. این موضوع نشان میدهد برخی از منافقین به جنگ نیامدند و در مدینه حضور داشتند و هیچ حمایتی از لشکر اسلام نمیکردند.
🔹بأس: به معنای «سختی» است اما اینجا مراد «جنگ» است. لَايَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا: یعنی منافقین مقدار اندکی در جنگ و جهاد حضور پیدا میکنند و خود را نشان میدهند تا ظاهر را حفظ کنند و در واقع اهل ریا و نفاق هستند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺منافقین حاضر نیستند برای کمک به جامعه از خود مایه بگذارند
🔻أشِحَّةً عَلَيْكُمْ ۖ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَىٰ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ/ احزاب آیه 19: منافقین از هر نوع کمکی به شما مؤمنان بخل میورزند و هر گاه جنگ و خطری پیش آید آنها را میبینی چنان سراسیمه نگاهت میکنند که مانند انسان رو به موت، چشمهایشان گرد شده است.
🔹منافقین آنچه از امکانات در اختیار دارند و در وسعشان است و دیگران به آنها احتیاج دارند، آنها را از جامعه دریغ میورزند و کمک نمیکنند. این افراد هرگز حاضر نیستند از خود مایه بگذارند آن هم در جایی که مردم و جامعه به آنها احتیاج دارند.
🔹ترس منافقین همیشگی است اما زمانی که اتفاق خاصی میافتد مانند جنگ یا قحطی و یا ...، ترس آنان شدیدتر میشود.
🔹ينْظُرُونَ إِلَيْكَ: این تعبیر 2 معنا میتواند داشته باشد: 1. این تعبیر پیام ملامت از منافقین به پیامبر اکرم(ص) است که تو ما را درگیر جنگ و خطر کردی. بر اساس این معنا میتوان گفت منافقین همیشه مشکلات جامعه را به گردن #رهبر و #حاکم_جامعه میاندازند. 2. منافقین منتظرند که در مشکلات، رهبر جامعه اقدام کند و آنها کاری انجام نمیدهند. بر اساس این معنا، این تعبیر شبیه تعبیر «اِذهَب أنتَ و رَبُّک ...» است.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺منافقین هنگام تقسیم غنائم از همه مدعیترند
🔻فإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ ۚ أُولَٰئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ ۚ وَ كَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا/ احزاب 19
🔹سلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ: این تعبیر به دو معنا میتواند باشد: 1. منافقین مطالب خود را با داد و سر و صدا مطرح میکنند. 2. منافقین زبان حادّ و تیز و همراه با طعنه دارند.
🔹بعد از اینکه حضرت علی(ع) عمروبن عبدود را در جنگ احزاب کشت و بقیه مشرکین فرار کردند، منافقین سراغ پیامبر اکرم(ص) رفتند و به ایشان اعتراض کردند.
🔹أشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ: 3 احتمال درباره این تعبیر وجود دارد:
1. جمله معترضه و تاکید مطلب ابتدای آیه باشد(أشِحَّةً عَلَيْكُمْ)
2. جمله جدید و معنای جدید باشد. یعنی اینکه منافقین هنگام تقسیم غنائم صداشان از همه بالاتر است و از همه مدعیترند. در جنگ احزاب بعد از کشته شدن عمرو، باد و طوفان شدیدی آمد و مشرکین نتوانستند مال و اموال خود را جمع کنند و بدون آنها فرار کردند که منافقین برای دریافت غنائم آمدند و از همه مدعیتر بودند. این معنا مناسبتر است.
3. هنگام خوف و خطر باید جامعه را به سمت حضرت رسول(ص) و رهبر جامعه دعوت کرد، باید وحدت جامعه را حفظ کرد اما منافقین حاضر نیستند این کار را انجام دهند و از خودشان بُخل نشان میدهند و جامعه را به آرامش دعوت نمیکنند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺کار منافقین بزرگنمایی از دشمن و نادیده گرفتن پیروزی جبهه حق است
🔻يحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا ۖ وَ إِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ ۖ وَ لَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا/ احزاب آیه 20
🔹بعد از شکست و فرار مشرکین در جنگ احزاب، باز منافقین شروع کردند به بزرگنمایی قدرت آنان و ایجاد ترس در لشکر اسلام، لذا میگفتند: فرار مشرکین تاکتیک بود و آنها هنوز اطراف مدینه هستند و مجدد برمیگردند. بنابراین تمام سعی منافقین نادیده گرفتن پیروزی جبهه حق و از بین بردن آثار آن است.
🔹و إِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ وَ لَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا: به فرض اگر احزاب بار دیگر برگردند، منافقین آرزوشان این است که در بیابان میان اعراب بادیه (از جنگ آسوده و برکنار) باشند و از اخبار جنگی شما جویا شوند، و اگر هم در میان (سپاه) شما در آیند جز اندکی (آن هم به ریا و نفاق) به جنگ نپردازند. بنابراین نمیتوان به منافقین دل بست.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺مومنین بر خلاف منافقین، در عملکرد خود صادقند
🔻و لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ۚ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا/ احزاب آیه 22
🔹قبل از جنگ احزاب پیامبر اکرم(ص) هم خبر آمدن مشرکین را داده بود و هم وعده پیروزی را که هر دو محقق شد لذا مومنین به شایعات منافقین درباره بازگشت مشرکین بعد از شکست و فرار، توجه نمیکردند.
🔹این آیه ویژگیهای مومنین را بیان میکند و به اتفاق مفسرین در نقطه مقابل ویژگیها و رفتار منافقین است. مومنین بر خلاف منافقین، در سختی امور و فشارها از وظیفه خود کنار نمیکشند.
🔻منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا/ احزاب آیه 23
🔹این آیه درباره امام علی(ع)، حضرت حمزه، جعفر برادر امام علی(ع) و حارث پسر عموی علی(ع) است که با پیامبر اکرم(ص) عهد بستند. همگی قبل از جنگ احزاب شهید شدند و فقط علی(ع) در جنگ احزاب بود که منتظر شهادت بود. هر چند این آیه مصداق خاص دارد اما یک قاعده کلی است.
🔹صدَقُوا : درجه بالای صدق این است که انسان نسبت به عهد و پیمان و قول و عملکرد خود پایبند باشد و در امور مهم و سخت مانند جنگ که برای حکومت اسلامی پیش میآید، در میدان بماند و مانند منافقین از این امور کنار نکشد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺لطف و عنایت خداوند در صورتی است که مومنین ثابت قدم باشند
🔻ليَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ .../ احزاب آیه 24
🔹عقبنشینی کفار و مشرکین در جنگ احزاب، لطف خدا بود اما این لطف و عنایت خداوند بدون وجه نبود بلکه به این دلیل بود که مشرکین با مشارکت یهودیان و با تمام قبایل و احزاب خود و همچنین با همه امکانات به سوی مدینه آمدند برای نابود کردن مسلمین و از بین بردن اسلام اما مومنین با ایمانی که به خداوند و پیامبر اکرم(ص) داشتند به میدان آمدند و در سختیهای جنگ ثابت قدم ماندند لذا خداوند عنایت ویژهای به آنان کرد.
🔻و رَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْيَنَالُوا خَيْرًا ۚ وَ كَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ ۚ وَ كَانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًا/ احزاب آیه 25
🔹در جنگ احزاب مشرکین که به جنگ مسلمانان آمدند، با خشم و غضب آمده بودند که کار را تمام کنند اما با شکست در این جنگ، با چند برابر ناراحتی و غیظ، برگشتند و به هیچ پیروزی و غنیمتی نرسیدند.
🔹در این جنگ خداوند خودش به طور خاص امور مسلمین را به عهده گرفت و بعد از کشته شدن عمرو بن عبدود توسط امام علی(ع)، با فرستادن باد شدید و فرشتگانی، بدون اینکه جنگی صورت بگیرد، مشرکین وحشتزده فرار کردند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺 پیروزی چند جانبه مسلمانان در جنگ احزاب
🔹با رشادتهای حضرت علی(ع) و صبر مومنین، جنگ احزاب به پیروزی چند منظوره برای مسلمانان تبدیل شد و مشرکین و احزاب شکست بسیار بزرگ متحمل شده و ذلت فوقالعادهای پیدا کردند.
🔹علاوه بر آن به دلیل خیانت و پیمانشکنی یهودیان بنیقریظه و همکاری آنان با مشرکین در جنگ علیه مسلمین، فرصت بسیار مناسبی فراهم شد که حکومت اسلامی با آنها نیز تسویه حساب کند.
🔹این یهودیان در مدینه دائما در حال آزار و اذیت مسلمانان بودند که در جنگ احزاب به امر خداوند با آنها برخورد شد؛ زنان و فرزندانشان اسیر شدند و مردان جنگی آنها کشته شدند. نحوه برخورد با یهودیان را «سعدبن معاذ» حکم کرد که برخی #منافقین چون با یهودیان ارتباط داشتند تلاش کردند در حکم ایشان تشکیک کنند که پیامبر اکرم(ص) با آنها برخورد کرد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺میزان ثروتی که از یهودیان مدینه به دست مسلمانان افتاد
🔻و أَوْرَثَكُمْ أَرْضَهُمْ وَ دِيَارَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَرْضًا لَمْتَطَئُوهَا ۚ وَ كَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرًا/ احزاب آیه 27
🔹این آیه اشاره به زمینها و ثروتهایی دارد که از یهودیان مدینه به دست مسلمانان افتاد. «ارث» در اینجا به معنای اصطلاحی نیست بلکه به معنای به دست آوردن مال بدون زحمت است.
🔹یهودیان بهترین و حاصلخیزترین زمینههای مدینه را در اختیار داشتند و همچنین(مانند زمان کنونی) اهل ربا بودند به همین جهت طلا و نقره و اموال فراوانی جمع کرده بودند.
🔹در رابطه با این آیه تفسیرهای گوناگونی شده اما آنچه به نظر میرسد صحیح میباشد این است که در قلعهای که یهودیان مدینه ساکن بودند و یا در اطراف آن، زمینهایی بود که هیچ کس حق ورود به آنها را نداشت؛ یا به دلیل اینکه مقدس بودند و یا اینکه مکانهای سرّی و امنیتی بودند که در آنجا برای مسلمین و ... نقشه میکشیدند و یا اینکه مانند خزانهای بودند که محل انباشت ثروت آنها بود. در هر صورت این زمین و تمام ثروت یهودیان به دست مسلمانان افتاد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺حاکم اسلامی باید زندگىاش ساده باشد
🔻يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا/ احزاب آیه 28
🔹ترجمه: اى پيامبر! به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زينت (و زرق و برق) آن را مىخواهيد، بياييد تا شما را (با پرداخت مَهرتان) بهرهمند سازم و به وجهى نيكو (بدون قهر و خشونت) رهايتان كنم.
🔹شان نزول آیه: زمانی که در اثر غنائم جنگی مقداری دست مسلمانان باز شد توقع زنان پیامبر(ص) بالا رفت و از آن حضرت وسايل و امكانات رفاهى طلب كردند اما رسول اکرم(ص) با خواسته آنان مخالفت کرد.
🔹این آیه نشان میدهد رهبر جامعه مسلمین بايد زندگىاش ساده باشد و او نبايد تحت تأثير تقاضاهاى نابجاى همسر و یا سایر بستگانش قرار گيرد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺مجازات عمل خلاف بستگان مسوولین حکومت اسلامی باید دو برابر دیگران باشد
🔻و إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا/ احزاب آیه 29
🔹ترجمه: و اگر شما زنان پیامبر(ص)، خدا و رسولش و سراى آخرت را مىخواهيد، پس (بدانيد كه) قطعاً خداوند براى نيكوكاران از شما پاداش بزرگى را آماده كرده است.
🔹«لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ» این تعبیر آیه نشان میدهد همه زنان پيامبر يكسان نبودند بلکه برخی مُحسن و نیکوکار و برخی دیگر مسیء بودند. همچنین این آیه نشان میدهد که همسر پيامبر بودن كمال نيست، بلکه نيكوكار بودن لازم است.
🔻يا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَ كَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا/ احزاب آیه 30
🔹ترجمه: اى همسران پيامبر! هر كس از شما كار زشت (و گناهى) آشكار مرتكب شود، عذابش دو چندان خواهد بود و اين (كار) براى خدا آسان است.
🔹كسانى كه چهره دينى و اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران #سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است. بر اساس این آیه خانواده و بستگان مسئولان نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شوند، نه تنها آزادی ندارند، بلكه باید چند برابر ديگران مجازات ببينند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺دو برابر محاسبه شدن ثواب عمل صالح بستگان مسوولین حکومت اسلامی
🔻وَ مَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا/ احزاب آیه ۳۱
🔹ترجمه: و هر كس از شما نيز كه در برابر خدا و رسولش فروتنى كند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را مضاعف خواهيم داد و برايش روزى كريمانه و پر ارزشى فراهم كردهايم.
🔹یَقنُت: تمکین کردن خاضعانه
🔹علت اینکه عمل صالح زنان پیامبر(ص) دو برابر محاسبه میشود، این است که آنان برای جامعه #الگو هستند لذا هر کس بر اساس این الگو عمل کند، ثوابش برای این زنان نیز ثبت میشود.
🔹این موضوع یک قاعده کلی است و شامل خانواده و منسوبین مسوولان و کارگزاران حکومت اسلامی میشود.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔻يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً/ احزاب آیه ۳۲
🔹ترجمه: اى همسران پيامبر! شما مثل يكى از زنان (عادّى) نيستيد. اگر تقوا پيشهايد پس به نرمى و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيمارى است طمعى پيدا كند، و نيكو و شايسته سخن بگوييد.
🔹اصل گفتگو بین مردان و زنان حرام نیست اما نحوه گفتار باید طبیعی و عادی باشد نه همراه با غمزه و رقّت صدا. همچنین نباید به نحوی باشد که نامحرم تصور خاصی پیدا کند بنابراین گفتگو با نامحرم باید درباره مسائلی باشد که متعارف و عادی باشد نه در رابطه با مسائل بیهوده و لاطائلات
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔻وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَ أَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَ آتِينَ الزَّكَاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ/ احزاب آیه ۳۳
🔹ترجمه: و در خانههاى خود قرار گيريد و همچون دوران جاهليّتِ نخستين، با خودآرايى ظاهر نشويد (و زينتهاى خود را آشكار نكنيد)، نماز را بر پا داريد و زكات بدهيد، و از خدا و رسولش اطاعت كنيد.
🔹قرن: یعنی ماندن در خانه و وقار و متانت داشتن
🔹«تَبَرُّجَ» از «برج» به معناى خودنمايى است، همان گونه كه برج در ميان ساختمانهاى ديگر جلوه خاصّى دارد. یعنی ظاهر شدن زن در جامعه به گونهای که جلب نظر کند، چه از روی عمد باشد و چه سهوی باشد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺تطهیر تکوینی اهل بیت(ع)
🔻إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
🔹این قسمت از آیه ۳۳ احزاب درباره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است و به دستور رسول اکرم(ص) در این آیه قرار داده شد.
🔹حدود ۷۰ روایت از طریق شیعه و اهل سنت وجود دارد که میگویند این بخش از آیه مستقلا برای پیامبر(ص) نازل شد و درباره زنان ایشان نیست.
🔹اما برخی اهل سنت گفتهاند چون این قسمت از آیه در سیاق عبارات مربوط به زنان پیامبر است پس باید آنان را هم شامل شود.
🔹این نظر قابل قبول نیست چون: ۱. ضمایر و سایر اسلوب از نظر معنایی تناسب ندارند. ۲. آیه درباره زنان پیامبر به گونهای سخن میگوید که کانّه اقتضای عمل خلاف درباره آنها وجود دارد اما این قسمت از آیه بیانگر "تطهیر تکوینی" است چون میگوید "یرید الله" و همچنین در این قسمت "حصر" وجود دارد که نشان از عصمت است.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔻وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَ أَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَ آتِينَ الزَّكَاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ/ احزاب آیه ۳۳
🔹وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَه: اطاعت زنان پیامبر(ص) هم در مسائل حکومتی و سیاسی اجتماعی است و هم در مسائل داخل خانه رسول اکرم.
🔹زیرا با توجه به جایگاهی که دارند، اطلاعات فراوانی در اختیار دارند که باید نسبت به آنها تحفّظ داشته باشند.
🔹بنابراین زنان نیز مانند مردان باید از احکام ولایی و حاکمیتی تبعیت کنند.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔻وَ اذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا/ احزاب آیه ۳۴
🔹حکمت به دو معناست: ۱. معانی و دادههای آیات؛ تمام اقتضائات و لوازم و پیامدهایی که مترتب بر آیات است. ۲. رفتار، سیره و سخنان پیامبر اکرم(ص)
🔹همه مفسرین گفتهاند مراد از آیات، قرآن کریم است. پس تلاوت قرآن در خانه بسیار مهم است و آثار فراوان دارد.
🔹در روایات آمده خانهای که در آن قرآن تلاوت میشود، شیطان در آن راه ندارد، این خانه مانند ستارگان آسممان نور دارد، مورد لطف خداست و ...
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔻و مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا/ احزاب آیه 36
🔹ترجمه: هيچ مرد و زن با ايمانى حقّ ندارد هنگامى كه خدا و رسولش امرى را مقرّر كنند، از سوى خود امر ديگرى را اختيار كند و هر كس خدا و رسولش را نافرمانى نمايد، بدون شك به گمراهى آشكارى گرفتار شده است.
🔹بر اساس شان نزول این آیه، پیامبر اکرم(ص) زینب، دختر عمهاش، را به زیدبن حارثه، غلام آزاد کرده خود تزویج کرد که زینب گفت: من از اشراف قریشم غلامی را به شوهری نمیپذیرم که این آیه نازل شد و او پذیرفت.
🔹این آیه بسیار مهم است و در رابطه با مساله ولایت فقیه نیز مطرح میشود.
🔹پیام آیه: اگر فردی به دستور پیامبر(ص) و امام جامعه تمکین نکند، 1. مومن نیست 2. عصیان کرده 3. گمراهی آشکار دارد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺معنای دقیق ابلاغ دین
🔻الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا/ احزاب ۳۹
🔹تبلیغ دو جنبه دارد؛ جنبه فاعل که مبلّغ است و جنبه قابل، که جامعه و مخاطب است.
🔹برخی میگویند وظیفه حضرت رسول(ص) فقط رساندن پیام است و بس(مانند کشیشان) که نتیجه آن جدایی دین از سیاست است.
🔹اما معنای (ابلاغ) و (تبلیغ) خلاف این دیدگاه است. ابلاغ یعنی رساندن پیام و فراهم کردن بستر برای به ثمر رسیدن آن.
🔹مهمترین و بهترین حالت برای فراهم کردن بستر و شرایط ابلاغ، تشکیل حکومت اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و ... است.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺دین با آگاهی جامعه باید پیش برود
🔺ابلاغ دین هزینه دارد
🔹دین اهل شبیخون و غافلگیری نیست که از غفلت مردم سوء استفاده کند و بر جامعه و مردم مسلط شود بلکه از همان ابتدا به مردم آگاهی میدهد تا با التفات، دین را بپذیرند.
🔹به همین دلیل از همان اول، نزاع و درگیری بین جبهه حق و جبهه باطل پیش میآید. انتقال حال جامعه به حال دیگر، چالش دارد.
🔹 بنابراین ابلاغ دین هزینه دارد لذا قرآن کریم میفرماید مبلّغ دین در این مسیر از کسی غیر از خداوند نباید بترسد:
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَ كَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا/ احزاب ۳۹
🔹کسی که در مقابل سختیها و موانع، عقبنشینی میکند "مبلّغ" نیست بلکه صرفا مُعلِن(اعلام کننده) است.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
▪️شهادت مظلومانه حضرت فاطمه(س) تسلیت باد.
🔹حضرت فاطمة(س) : مَن أصعَدَ إلَی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهبَطَ اللّهُ عز و جل إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ.
🔹ترجمه: هر که عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا بفرستد، خداوند عز و جل بهترین کاری را که به صلاح اوست برایش فرو فرستد.
📚 عدّة الداعي : ص ۲۱۸
🆔 @ostad_hashemi
🔺رابطه جامعه با امام جامعه، فراتر از رابطه پدری است
🔻ما كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَ لَٰكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا/احزاب آیه ۴۰
🔹ترجمه: محمّد (ص) پدر هیچ یک از مردان شما (زید یا دیگری) نیست (پس زینب زن فرزند پیغمبر نبود و پس از طلاق، او را میتواند بگیرد). او رسول خدا و خاتم انبیاست، و خدا همیشه (حکمش وفق حکمت و مصلحت است) و بر همه امور عالم آگاه است.
🔹بنابراین پسرخوانده هرگز پسر نيست و پدرخوانده نيز پدر نيست تا ازدواج او با همسر مطلّقه پسرخواندهاش جايز نباشد: «ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ»
🔹از این آیه معنای مهم دیگری هم میتوان استفاده کرد و آن اینکه جایگاه رسولالله(ص) بسیار بالاتر از رابطه #پدری است، او رسول الله و پیامبر الهی است و جامعه اسلامی باید آن جایگاه را مد نظر داشته باشد و تبعیتش از امام جامعه با این بینش باشد.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺شرط داشتن رهبر الهی
🔻يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا/احزاب آیه ۴۱
🔹در آیه قبل خداوند جایگاه بالای رسولالله را به مومنین گوشزد کرد که باید برای پذیرش این جایگاه آمادگی و صلاحیت داشته باشند.
🔹 در آیه ۴۱ یکی از علل آمادگی و صلاحیت پیدا کردن را، ذکر الله و ذکر کثیر میداند.
🔹اینکه فرد مسلمان و جامعه اسلامی توجه داشته باشند که خداوند بر آنها نظارت دارد و آنها در محضر خدا هستند موجب میشود مقیّد شوند و هر عملی را انجام ندهند.
🔹اگر این حالت در افراد و جامعه ایجاد شد، خدا به آنها صلاحیتی میدهد که لیاقت داشتن رهبر الهی را خواهند داشت.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi
🔺عنایت الهی برای رسیدن به کمال ضروری است.
🔻هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا/احزاب آیه ۴۳
🔹صلاه از سوی خداوند یعنی تمامی انواع رحمت. بالاتر از رحمت، "عنایت" است یعنی خداوند هوای فرد را دارد.
🔹هُوَ الَّذِي يُصَلِّي ... لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ: انسان در خارج شدن از ظلمات، به امداد الهى و دعای ملائکه نياز دارد و عقل و علم بشر به تنهایی كافى نيست.
🔹لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ: هدف خلقت است که فقط با عنایت الهی حاصل میشود. حتی پیامبر اکرم(ص) فرمود اگر فضل و عنایت الهی نباشد، به مراحل کمال نمیرسم.
#نفاق_در_قرآن
🆔 @ostad_hashemi