اثرپذیری انسان در دوستی و همنشینی
خداوند در یک حدیث قدسی فرموده است:
أَنَا جَلِيسُ مَنْ ذَكَرَنِي.
من همنشین کس ی هستم که مرا یاد کند.
انسان از همنشین و همجوار خودش رنگ می گیرد. یاد خدایی که برگرفته از تفکر در سنت های الهی، تفکر درباره انسان هایی که عاقلانه (عادلانه) زیستند و عاشقانه رفتند، یا کسانی که کور شدند و خداوند رحمت خود را بر آنها فروریخت ولی آنها کاسه خودشان را از رحمت الهی پر نکردند. باید پرسید نمرودها و فرعون ها کجا رفتند؟
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
کسی که با خدا مأنوس شود رنگ خدایی می گیرد و همه او را دوست می دارند. حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام را کسانی دوست نداشتند که خودشان تاریک بودند. کسانی با حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام مخالف بودند که نور را برنمی تافتند. در مکه چه کسانی با حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مخالفت کردند؟ انسان های تاریکی مثل اب وجهل و ابولهب و ابوسفیان و ...! اما کسانی مثل سلمان و ابوذر مثل پروانه حول این نور و حقیقت چرخیدند و رنگی خدایی گرفتند و خودشان هم عالمی را روشن کردند. کسانی با حضرت علی علیه السلام درافتادند که ظلم و جهل و تاریکی سراسر وجود آنها را فراگرفته بود.
@ostad_maleki
D1737551T12832785(Web).Mp3
831.9K
خداوند در آیات ۳۸ و ۳۹ سوره مدثر می فرماید «هرکسی در گرو چیزی است که کسب کرده است. مگر اصحاب یمین». چرا خدا فقط اصحاب یمین را استثنا کرده است؟
@ostad_maleki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مفاهیم قرآنی راهی برای دفع فتنه های آخرالزمان
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@ostad_maleki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#مقام_معظم_رهبری
🔴موضوع : اقسام ظلم و ستم
#نهج_البلاغه
✨أَلَا وَ إِنَّ الظُّلْمَ ثَلَاثَةٌ: فَظُلْمٌ لَا يُغْفَرُ وَ ظُلْمٌ لَا يُتْرَكُ و ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لَا يُطْلَبُ؛ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يُغْفَرُ فَالشِّرْكُ بِاللَّهِ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ»، وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي يُغْفَرُ فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ عِنْدَ بَعْضِ الْهَنَاتِ، وَ أَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يُتْرَكُ، فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً، الْقِصَاصُ هُنَاكَ شَدِيدٌ، لَيْسَ هُوَ جَرْحاً بِاْلمُدَى وَ لَا ضَرْباً بِالسِّيَاطِ وَ لَكِنَّهُ مَا يُسْتَصْغَرُ ذَلِكَ مَعَهُ.
🔹 ظلمى كه هرگز آمرزيده نشود و ظلمى كه بازخواست گردد و ظلمى كه بخشوده است و بازخواست نشود. ظلمى كه هرگز آمرزيده نشود، شرك به خداست. خداى تعالى گويد: «خدا نمى آمرزد كسى را كه به او شرك آورده باشد» و ظلمى كه آمرزيده شود، ظلم بنده است به خود به ارتكاب برخى كارهاى ناشايست و ظلمى كه بازخواست مى شود، ظلم كردن بندگان خداست به يكديگر.] قصاص در آنجا سخت است و آن زخم زدن به كارد يا به تازيانه نيست، چيزى است كه اينها در برابر آن خرد نمايند.
📚 #خطبه ۱۷۶
@ostad_maleki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آسیب بزرگی که اغلب انسانها به آن دچار می شوند چیست
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@ostad_maleki
رابطه فکر و ذکر؛ چگونه و چه ذکری بگوییم؟
در سوره آل عمران خداوند به ما آموزش می دهد که فکر کنیم و از آن فکر، ذکر به وجود می آید و وقتی متذکر شدیم چه وقت و چگونه ذکر بگوییم:
إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ ، آنها که اهل فکر هستند، خلقت آسمان ها و زمین آنها را به تفکر وا می دارد، و آنها را متوجه می کند که این معلول علت دارد، این همه نشانه ای است برای یک ناظم و یک خالق بزرگ!
الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ ، فعل مضارع یذکرون یعنی دائما (در حال ایستاده و نشسته و خوابیده) به یاد خالق هستند، یه یاد آن کسی که شب و روز را به وجود آورده است. به دشت نگاه می کنند و می فهمند که این ها نشانه و علامت است و در نتیجه به خالق این نشانه ها توجه پیدا می کنند.
حضرت آیة الله حجت وقتی به گل نگاه می کردند اشک از چشمانشان جاری می شد، به ایشان می گفتند مگر نگاه کردن به گل گریه دارد؟ می فرمودند: من از دریچه این گل به خالق گل نگاه می کنم!
اطراف خود را نگاه کنیم! همه مخلوقات، فرزندان، پیران، بچه ها و ... اگر خوب نگاه کنیم می بینیم همه می گویند: ما نشانه ایم! همه ما خالق داریم! افرادی که اهل لُبّ و اندیشه هستند از دیدن این مخلوقات یاد خدا می افتند.
ادامه دارد...
@ostad_maleki
D1737552T12564267(Web)(1).Mp3
348.1K
تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ
آیا ابولهب را در آتش می سوزانند با این فرض که سادات در آتش نمی سوزند؟
@ostad_maleki
وَ يَتَفَكَّرُونَ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ، از دین این ها به یاد خدا می افتند و درباره خالق وافعال او و صفات فعل او تفکر می کنند . پس باید با دیدن مخلوق به خالق پی ببریم و وقتی پی به خالق بردیم هرگز او را از یاد نبریم، چه در حال ایستاده و چه در حال نشسته و چه در حال خوابیده، سپس باز هم در مورد خالق ومخلوقاتش فکر کنیم و بگوییم: رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً ، ای پروردگار ما و ای مالک ما، ای کسی که لحظه به لحظه به ما هستی می دهی، این عالم باطل و بی هدف خلق نشده، این موجودات، مورچه ها، پرنده ها، همه حیوانات و گیاهان و ... باطل خلق نشده اند و همه آنها اهدافی دارند که در مسیر اهدافشان قدم برمی دارند. من هم برای هدفی خلق شده ام که باید در مسیر رسیدن به هدفم قدم بردارم، سُبْحانَكَ ، خدایا من برای تو حد و حدودی می بینم و تو را منزه می کنم از همه این حدودی که برایت در ذهنم ایجاد شده است، فَقِنا عَذابَ النَّارِ ، ما را از عذاب آتش جهنم حفظ کن !
@ostad_maleki
بسم الله الرحمن الرحیم
سبک زندگی نبوی و علوی
درس یازدهم
جمع بندی
اهل بیت علیه السلام سبک زندگی و حیات خود را بر اساس قناعت تنظیم می کردند
اهل حرص و طمع و آرزوهای دست نیافتنی نبودند لذا همیشه آرام بودند و مداومت در آرامش نداشتند.
صاحب حیات طیبه بودند حیات طیبه و پاک بویی از بهشت دارد راه رسیدن به بهشت از حیات طیبه است .
نوریان مرنوریان را جاذبند
ناریان مر ناریان را طالبند
إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ
جهنم در همین دنیا بر جهنمیان احاطه دارد
تکبر منیت غرور حسد و خودخواهی و حرص و طمع شعله های از آتش جهنم هستند.
تواضع
قناعت
مهربانی
و صفا و صمیمیت
بارقه هایی از بهشت هستند پس بعضی از روش های زیبای زندگی نبوی و علوی قناعت است رضایت و طهارت و پاکی است تلاش و جهاد است. داشتن حس و حال خوب نسبت به خود و اطرافیان است.
کسانی که این خصوصیات را دارند همیشه در حال رشد و تعالی هستندو بوی بهشت از سبک زندگی آنان به مشام میرسد.
@ostad_maleki