eitaa logo
استاد رجبی (نور هدایت)
99 دنبال‌کننده
22 عکس
120 ویدیو
29 فایل
ارتباط با مدیر کانال و پاسخ به سوالات @Srajabi1399
مشاهده در ایتا
دانلود
روز یگانگی باورها و رفتارها روز میلاد پیامبررحمت صلی الله علی وآله و سلاله آن حضرت امام صادق علیه السلام را به تمامی مسلمانان واساتید محترم تبریک می گویم. 1. پیامبراسلام بلکه سایر پیامبران الهی واسطه بین خدا وخلق در رساندن یک پیام بودند، پیام توحید ویگانگی، پیامی که تمامی بشریت را به ذات یگانه، یگانگی دربندگی، درگفتار، رفتار و کردار برسانند. این پیام در بیش از شش هزار آیه قرآن کریم تفسیر شده است و آن رساندن جامعه وافراد به توحید نظری و عملی است، زیرا سعادت بشریت جز در سایه یگانگی تحقق نمی یابد. 2. یگانگی یعنی رسیدن بشر به یک باور توحیدی، به یک صراط و مصیر، به یک مقصد، به یک دین ومذهب توحیدی، به یک جامعه سالم وبدون نقص، به یک جامعه توحیدی که در او دوگانگی وجود نداشته باشد؛ در او ظلم، دروغ و هر گناهی که نماد شرک و دوگانگی است، وجود نداشته باشد. 3. دراین پیام راه، مصیر و مقصد هر سه توحیداست تا انسان به توحید ویگانگی دست یابد. هرچه افراد وجامعه در دوئیت غرق باشند از سعادت و مقام قرب دورتر می شوند. 4. انسان های بزرگ نظیر: رسول خاتم، امام صادق وسایر ائمه اهل بیت و پیروان صادق آنان در مسیر ومقصد به یگانگی دست یافتند ولی اکثری انسان ها با گرفتار شدن واسارت در دوگانگی راه، مصیر و مقصد نتوانستند همراه آنان و با آنان به یگانگی دست یابند. امیدوارم که جامعه اسلامی با بیداری وبصیرت همراه رسول رحمت واهل بیت وتلاش نخبگان و اساتید به یگانگی همه جوانبه دست یابند.
بنام خداوند جان وخرد 1. الهی فرمودی: فساد و تباهی در زمین ودریا به دست خود انسان است «ظهر الفساد فی البر والبحربما کسبت أیدی الناس» چنان که رهایی از آن نیز بدست خود او است «إن الله لایغیرما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم». 2. حادثه درناک وتلخ نسل کشی در غزه و وبیمارستان المعمدانی غزه امشب، مصداق این دوآیه است که انسان ها به جای بندگی تو واطاعت از فرستادگان به حق و جانشینان آنان، دست به سوی طاغوتیان دراز نموده وبندگی شیطان و طاغوت را برگزیدند چنان که واقعیت های موجود و نحوه برخورد حاکمان دست پرورده طاغوت امریکا و انگلیس این واقعیت را روشن می کند به گونه ای که جرئت اعتراض وکمک به مظلومان غزه را ندارند . دانشمندان، مراکز علمی وحوزوی مهم کشورهای اسلامی بی تفاوت یا درحد یک اطلاعیه اکتفا نموده اند . 3. دراینجا برای حقیر وامثال بنده راهی جز پناه به تو ودرخواست کمک وعنایاتت وجود ندارد. ازسویی به تقصیر و کوتاهی دانشگاه ها و حوزه های علمیه جهان اسلام نسبت به فعالیت های علمی ومعنوی ، ایجاد بصیرت و اتحاد مسلمانان در راستای شناخت دشمن مشترک ونابودی آنان، اعتراف می کنیم. پس باید با تلاش خود ورفع اختلافات، این خلأ و کاستی مهم را برطرف نموده تا توبه وتقصیرامت مقبول واقع شود. 4. این جنبش علمی، معنوی و اتحاد امت جز با خلوص و دعا برای ظهورحضرت مهدی علیه السلام محقق نخواهد. 5. اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ زمانه به زیان ما پس درود فرست بر محمد و آلش و کمک ده ما را بر این اوضاع به گشایش تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ فورى از طرف خود و برطرف کردن رنج وناراحتى و یارى با عزت و ظاهر ساختن سلطنت حقه و مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ رحمتی از جانب تو که ما را فراگیرد و تندرستى از طرف تو که ما را بپوشاند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان
✅چرا ایران و ایرانی در طول تاریخ و در هر زمان ومکان به صدای مظلومان پاسخ مثبت داده، از جهت مادی ومعنوی مساعدت کرده و می کند؟✅ 🔷 پاسخ این پرسش را باید نخست در باورهای صحیح وحق آن جستجو کرد. کرامت وایثارگری که قرآن و وحی الهی برای انسان های بزرگ معرفی فرموده است « وبؤثرون علی أنفسهم ولو کان بهم خصاصة». ثانیا الگوهای بزرگی مانند پیامبراکرم، حضرت علی، فاطمه، حسن وحسین که سلام خدا برآنان باد، این سبک صحیح را به آنان آموخته است. ثالثا برخورداری از شجاعت و نترسیدن از فرعون های زمان. این الگو ها آموخته است که نباید انسان تنها خود را ببیند . انسان های بزرگ به خاطر برخورداری از روح بزرگ، سختی ها و مظلومیت ستمدیدگان، زندگی را برآنان تنگ و دشوار می سازد. پس جامعه پیش رفته هم خود وهم نیازمندان و ستم دیدگانی که فریادشان بلند است، می بیند. بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار حال به نظر شما کدام شعار با روح انسان بزرگ همسو است: فقط خود را دیدن یا هم دیدن خود وهم دیگران، گاهی دیدن دیگران در اولویت است. @ostad_rajabi
••✾•🌿🌺🌿•✾•• 💠 به کانال مدرسه تخصصی فقه و اجتهاد مقارن 💠 👇 ♨️https://eitaa.com/ejthadmogharen ••✾•🌿🌺🌿•✾••
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها صدیقه است یکی از ویژگی ها سازنده و کمال آفرین این است که به هرچه ازخوبی ها علم دارید در وجود بلکه درجان خود تجلی بخشید. ازاین ویژگی به صداقت تعبیر می شود. زیرا صدق یعنی مطابقت و همسو بودن علم با عمل. دانستن خوب است اما کافی نیست، مهم پیاده کردن علم در خود است که با پرورش جان حاصل می شود. اما اگر برخلاف علم جان پرورش یابد چیزی جز خسارت نصیب انسان نمی شود. پس در عالم وجود محرومیت وجود ندارد بشرط این که صادق باشید. حضرت فاطمه زهرا علیها سلام الله مصداق کامل صادق بلکه صدیقه است.
چند نکته درباره انقلاب اسلامی: - خدای بزرگ انسان را به نیروی اراده مجهز فرمود تا بهترین ارزش ها را ایجاد وانتخاب نماید. برترین ارزش برای انسان بندگی در پرتو ولایت خدا وبدترین آن، بندگی شیطان و طاغوت صفتان است. مردم به رهبری حضرت امام قدس سره در راستای بندگی خدا و رهایی از بندگی شیطان وطاغوت، جمهوری اسلامی را تاسیس کردند. - انقلاب اسلامی احیای راه تمامی مبارزان ومصلحان از صدر تا کنون است که همه فراز وفرود ها، شکست وپیروزی ها برای تحقق حاکمیت الهی بوده است .این راه تا ظهورحضرت مهدی علیه السلام استمرار دارد. جلودار نهضت های توحیدی، شخصیتی بزرگ از اهل بیت علیهم السلام بوده است. هرگز راه حق را با همه سختی ها اعم ازتبعید، آورگی، سختی های معیشتی، زندان ها و شهادت ها رها نکردند. - مردم ایران بحق در این چهل سال با تمام وجود همانند باغبانی ماهر نهال انقلاب را از آسیب های داخلی و خارجی حفظ و حراست کردند زیرا انسان دست آوردهای زحمت خود را که در تحقق آن نقش داشته، دوست دارد و حاضر است با جان ومال از آن دفاع می کند. - مردم ایران با تجربه نزدیک به دو قرن مبارزه از دست آوردهای ایستادگی خود و راه شهدا نا امید نشده بلکه با تلاش همه جانبه، سختی های اقتصادی ومعیشتی را برطرف خواهد نمود. - راه عینیت بخشیدن اهداف بلند انقلاب اسلامی در همه ابعاد، همسویی مردم و مسؤولان با رهبری و رهنودهای ایشان است که همواره دور نما و خطوط کلی و جزئی را بیان می نمایند.
✅فقه و انتخابات و حراست از ارزش‌های انسانی و اسلامی یکی از موضوعات مهم امروز، انتخابات و رأی مردم نسبت به سرنوشت حکومت، تدبیر امور سیاسی و قانونگذاری کشور است. چند مطلب در تبیین این موضوع نقش اساسی دارد: 1⃣ از نیازهای جدی انسان وجود حاکم عادل است. زیرا در پرتو انسان های شایسته ومدیر، هدف پیامبران الهی حاکم می گردد. مطالعه زندگی پیامبران الهی، امامان اهل بیت علیهم السلام و مصلحان از صدر تا کنون این واقعیت را روشن می‌سازد که همواره دشمنان و طاغوتیان با پدیده‌‌ای به نام حکومت الهی مخالف بوده و وجود آن را مخالف ایده ها و اهداف دنیا طلبی خود می‌دانستند. 2⃣ نقشه راه تحقق حکومت توحید، از جانب وحی مشخص شده است اما عملی کردن این نقشه با هدایت رهبران الهی و همت و حضور فعال مردم و پشتیبانی از مصلحان جامعه امکان پذیر است. از روایات قطعی این مطلب استفاده می‌شود که ولایت حاکم عادل هم‌ردیف نماز و روزه بلکه فراتر از آنها معرفی شده است. روایت «بنی الاسلام علی خمس (با جمله) و لم یناد بشیئ کما نودی للولایة» مشهوراست. هرچند ولایت خدا و معصوم علیه السلام مقصود اصلی است اما ولایت حاکم عادل و جامع شرایط مشمول برخی آیات و روایات می‌شود، چنان که دلیل عقل و عقلا نیز چنین حکومتی را لازم می داند. از نگاه عقل و عقلا برای ولایت مراتب وجود دارد از این رو برای تحقق ولایت معصوم باید مراتب ولایت را تجربه نمود و به قول معروف: «ما لایدرک کله لایترک کله». تا وقتی که دست‌رسی به حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود ندارد تکلیف اجرای احکام در سطح جامعه از هیج کسی برداشته نشده است، هرچند با ایثار مال و جان باشد. چنان که شیعیان با هدایت فقیهان و عالمان برجسته در طول تاریخ در صدد تحقق این نقشه راه بودند و هرگز از این راه دست برنداشتند تا به نسل امروز رسید. 3⃣ دراین راستا جمهوری اسلامی با حضور همه جانبه امت و امام خمینی تحقق یافت، نهالی که دست آورد همه شهدای تاریخ از زمان آدم تا خاتم و تا زمان خاتم اوصیا بوده و هست، به درختی تنومند تبدیل شده است و با هوشیاری امت و امامت در برابر تمامی دسیسه های شیاطین دنیا که هر روز در پی شکست آن بوده و هستند، حراست شده است. 4⃣ خدای نخواسته نباید به بهانه هایی که آرزوی عوامل نفوذی، فرصت طلبان و دسیسه های دشمنانی است که جنگ های گوناگون از جمله جنگ اقتصادی را ایجاد کردند، ما را از ادامه راه مقدسی که مورد رضای خدا، امام زمان و همه انبیا و شهدای تاریخ است، مأیوس نماید. از این رو شرکت در همه ابعادی که به نحوی به تقویت انقلاب اسلامی و نظام بشود از نظر عقل، وحی و عرف عقلا لازم و ضروری است. قواعد و دلایل نقلی و عقلی و عقلایی ضرورت حضور مردم را ثابت می کند. کوتاهی از حضور مانند کوتاهی سایر واجبات و محرمات بلکه فراتر از آنان خواهد بود زیرا حفظ و تقویت نظام موجب پاسداشت دست‌آورد تمامی شهدا از صدر تاکنون و پیشبرد آن است که شعار آنان همواره حفاظت از اسلام و جامعه و ارزش های اسلامی بوده است. 5⃣ روشن است که حضور همه جانبه امت، تکالیف سنگینی را بر عهده منتخبان می گذارد، آن‌ها که بار سنگین امانت الهی که بوسیله مردم به ایشان واگذار می شود را به دوش می کشند. بار سنگین حفاظت از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی و خون شهیدان، پس از انتخابات بر دوش آنان است‌ حسین رجبی (نور هدایت) @ostad_rajabi
💫 سبک اجتهاد در ادیان الهی نسبت به مفاهیم دینی 💫 دانشکده مذاهب اسلامی با همکاری مدرسه فقه و اجتهاد و دانشکده ادیان تقدیم می‌کند: 📍اجتهاد در یهودیت 🕍 سخنران: «دکتر یونس حمامی لاله‌زار» رهبر کلیمیان ایران 📍 اجتهاد در مسیحیت ⛪️ سخنران: «دکتر احمدرضا مفتاح» عضو هیئت علمی دانشکده ادیان 📍 اجتهاد در اسلام 🕌 سخنران: «دکتر حسین رجبی» مدیر مدرسه فقه و اجتهاد 🖊دبیر جلسه: «دکتر رضا سمیعی» ⏳زمان: پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ساعت: ۱۰ صبح مکان: پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی 📲لینک ورود به جلسه: https://yun.ir/71qsq1 نام کاربری:نام و نام خانوادگی رمزمهمان:۲۲ 🟢 با ما همراه باشید 👇👇 @Mazaheb_Eslami 🍁 کانال پذیرش دانشگاه ادیان و مذاهب قم پیام رسان ایتا https://eitaa.com/adaynqom https://eitaa.com/oe_urd https://eitaa.com/oe_urd2 توضیحات کامل در کانال قرار دارد.
خبرگزاری اهل بیت(ع)- ابنا در دانشگاه ادیان و مذاهب؛ سبک اجتهاد در ادیان الهی بررسی شد/ منابع ادیان مختلف برای رسیدن به احکام دینی https://fa.abna24.com/story/1442903 لغو11
توفیق شناخت حق در شب های قدر بهترین دعا ودرخواست - هر انسانی به فرا خور همت و ظرفیتی که در خود ایجاد کرده درخواست هایی دارد. یکی همسر وزندگی، مال وجاه ومقام، یکی علم وعقل، دیگری شناخت حقیقت ودست یابی به حقیقت که تمام عالم از او نشئت گرفته است. درخواست هر سه خوب است اما فاصله خوبی ها با یکدیگر فراوان است. یک خوبی می تواند همه خوبی ها را داشته باشد ویک خوبی فقط محدود است و بعد از مدتی نابود می شود بلکه انسان را نیز نابود می کند زیرا تمام عمر باید آن را حفظ نماید واز دست رسی سارق حفظ نماید مانند مال و مقام. یک خوبی که ناقص بلکه حجاب می شود وانسان را ازکمالات بالاتر محروم می کند مثل علم وعقل هرچند از مال و مقام بسیار بهتر است اما همین دو گاه حجاب می گردد وانسان را از مسیر صحیح منحرف می سازد. - درخواست سوم که همه خوبی ها و کمالات در او جمع است وانسان را از محدودیت ها وأفت وخیزها رها می کند درخواست دست یابی به حق وحقیقت است. این نیاز همه انسان هاست اما چون موانع فراوان است نمی تواند به او دست یابد مگر اندکی از افراد مثل پیامبران، ائمه اهل بیت (علی علیه السلام وفرزندانش). این گروه هم حقیقت را شناختند وبه او دست یافتند وهم در راه تحقق و عینیت او تلاس مجاهدت نمودند و جان ومال خودشان را فدا کردند. بنابراین ما دراین ماه وشب های قدر باید تلاش کنیم در ضمن دعا و مناجات، قرائت قرآن، تفکر و نماز گوشه هایی از این حقیقت برای ما باز شود. اگر به این حقیقت رسیدید هرگرهی در زندگی باز می شود، هرگز حزن واندوه، ترس و خوفی ندارید، از مال و مقام دنیا مغرور نمی شوید، به دیگران ظلم نمی کنید. ازاین که دیگران دنبال گناه وظلم حرکت می کنند رنج می برد. اگر به این مقام از شناخت رسیدید تلاش خواهید کرد از همه پستی ها رها شده و به حق پیوند بزنید. - حق جز خدا واوصاف واسمای حسنای او، قرآن و انبیای الهی چیزی نیست. به دین جهت تمام اعمالی که از نماز واستغفار، دعا و قرآن خوانده می شود وارزش فراوانی دارد برای این است که راه های رسیدن به حق را فراهم می سازد. - خدایا دراین ماه و شب های قدر به بندگانت توفیق شناخت حق را عنایت فرما ، توفیق عنایت فرما تو را خوب بشناسیم وحق را به دیگران معرفی نماییم، زمینه های گسترش حق را با ظهور مظهر حق که حضرت حجت است فراهم فرما، موانع گسترش حق را که گناهان، ظلم به یکدیگر، غفلت و جهالت است برطرف فرما. - آمین یارب العالمین
👈👈👈فقه و قواعد دعا 🟢برداشت صحیح از مفاهیم بلند دینی مانند دعا، نیازمند تبیین قواعد و آداب مربوط به آن دارد؛ زیرا افراط و تفریط افزون بر آثار منفی و مخرب، موجب ترخیص در گناه یا ناامیدی می‌شود. ازاین رو در این شب‌ها باید به قواعد و آداب دعا بیشتر توجه شود. 🟠در روایات آمده: دعا بهترین عمل نزد خدای بزرگ و شفای هر دردی است. دعا بلاها را دور کرده و مخ عبادت است. 🟡دعا چیست؟ آیا فقط لفظ است یا حقیقتی غیر از لفظ یا هر دو؟ بلا و دردها چیست؟ درمان چه نوع دردهایی با دعاست؟ آیا دعا با علوم مرتبط است؟ آیا امکان دارد دعا در درمان نقش داشته باشد، ولی علم نقش نداشته باشد یا برعکس؟ آیا دعا جایی اثر دارد که علم از درمان آن عاجز باشد؟ آیا هر نوع دعایی در هر دردی موثر است یا باید رابطه‌ای بین دعا و درمان باشد؟ آیا شرایطی برای درمان درد با دعا وجود دارد یا خیر؟ آیا اتکای به دعا موجب افت علمی نمی‌شود؟ در صورتی که درد با دعا درمان نشود، آیا نقص از دعاست یا دعا کننده یا هر دو؟ آیا تعقل و عمل در کنار دعا نقش دارد؟ 🟣نیازها مادی، معنوی، اخلاقی، مغفرت، توبه، بصیرت، دانش، عقل، مال و منال، زن و فرزند نمونه‌هایی از نیازهای انسان است، آیا همه نیازها با دعا رفع می‌شود یا برخی نیازها در مرحله اول با عمل و تلاش انسان رفع می‌شود، ولی در استمرار و ادامه اگر مشکل با تلاش رفع نشود، باید به دعا متوسل شد؟ چه گناهانی مانع استجابت دعاست؟ نقش دعا و شفاعت‌طلبی از خدا در رفع نیازها چیست؟ 📝مدرسه تخصصی اجتهاد مقارن https://eitaa.com/ejthadmogharen
تاثیر و تأثر باور و عمل در عالم تکوین و تشریع - اعمال انسان مانند عالم تکوین ازبین نمی رود وبگونه ای باقی است. در عالم تکوین و خارج هر حرکت و دگرگونی در افلاک و پدیده ها واقع شود نابود نمی گردد هرچند شکل آن عوض شود، در عالم تشریع ودین نیز این اصل جاری است هرکاری انجام شود خواه خوب یا بد باقی است. شما به کسی اهانت کنید، دروغ بگویید، تهمت بزنید، به دیگران کمک کنید، دست فقیری را بگیرید، حتی به حیوانی کمک نمایید، آب وغذا بدید و سایر اعمال ازبین نمی رود. - این سؤال مطرح می شود که به چه صورت می ماند؟ به چند صورت امکان بقا دارد: یا خود عمل درعالم واقع باقی است یا یک صورتی از اعمال باقی می ماند. در سوره زلزال می فرماید: فمن یعمل مثقال ذرة شرا یره ومن یعمل مثقال ذرة خیرا یره» یعنی خود عمل را انسان در زمان مناسب می بیند. پس طبق آیات خود عمل را روزی می بیند. توضیح بیشتر: - تشابه عالم خارج و تکوین با عالم تشریع ورفتار و گفتاردر تاثیر وتأثر: تاثیر وتأثر اعمال وایمان در افعال، رفتار دیگران و در سرنوشت آینده، انسان. بلکه اثر اعمال در تمام عالم تکوین نیز اثر دارد. چنان که اعمال عالم تکوین در یکدیگر اثر دارد. مثلا افلاک و ستارگان و سیاره ها هر حرکتی داشته باشند در وجود دیگر موجودات نقش دارد. همچنین اعمال ورفتاروگفتار نیز چنین است،ه یک سخن منشأ آثار خوب و ترغیب مردم وجامعه به خوبی ها و عدالت ونفی ظلم می گردد. کارخوب شما در فرزندان و دیگران اثر مثبت می گذارد . رفتار و گفتار بد وظالمانه، حسادت، دروغ وغیبت نیز چنین است یعنی هم در خود انسان وهم در دیگران که با حسادت به فکر نابودی برمی آید. صله رحم، انجام حج وعمره، زیارت امام حسین در دگرگونی زندگی و عمر تاثیر دارد. همچنین در آمرزش و موفقیت، فراهم نمودن اسباب و عوامل سعادت دنیوی و أخروی، تاثیر ونقش اساسی دارد. خلاصه: کشاورز یک نوع تاثیر دارد، معلم، نویسنده، کارخانه دار، بمپ اتم و سایر فعالیت ها تاثیر مناسب خود را در عالم دارد. اخلاق خوب وبد هرکدام یک نوع تاثیر را دارد. رفتار پدر ومادر وخوراک آنان از قبل از تولد تا بعد از تولد تاثیراساسی در آینده فرزند دارد. پس تمام عالم تاثیر وتأثر است. - تمام باور های درست، رفتار و گفتارهای موافق با دستورات الهی، نور است و انسان را در تاریکی ها نجات می دهد. بیش ترین نقش نور در تاریکی ها وتنهایی است به ویژه در گرفتاری های دنیوی و پس ازمرگ. در برخی روایات آمده است که نماز و پرداخت زکات و سایر واجبات برای انسان بشگل یک نوری در می آید وبا او سخن می گوید که من نماز تو یا روزه تو هستم و دستت را می گیرم. واگر ایمان و باورها الهی نباشد بلکه شیطانی و منحرف باشد در عذاب تاریکی ها و تنهایی ها یاوری ندارند. این واقعیت را از آیات قرآن بهتر می توان اثبات کرد. در سوره تحریم آیه 8 می فرماید: أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ ۖ نُورُهُمْ يَسْعَىٰ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». اى كسانى كه ايمان آورديد! به درگاه خدا توبه كنيد، توبه‌اى خالصانه. اميد است كه پروردگارتان بدى‌هاى شما را بپوشاند و شما را به بهشت‌هايى كه نهرها از زير آنها جارى است وارد كند. روزى كه خداوند، پيامبر و كسانى را كه به او ايمان آورده‌اند خوار نكند، نورشان پيشاپيش آنها واز سوى راستشان مى‌شتابد، مى‌گويند: پروردگارا! نور ما را كامل كن و ما را بيامرز، همانا تو بر هر چيز توانايى. - این نوری که پیشاپیش انسان در قیامت حرکت می کند جز باور، گفتار و رفتار صحیح نیست. بنابراین تمام حرکات وسکنات ما باقی است و ازبین نمی رود، ودر جهان وسایر پدیده ها تاثیر می گذارد و مهمترین تاثیر خوبی ها نور است و تاثیر بدی ها ظلمت وعذاب است. پس عالم جز تاثیر وتأثر و بقا چیزی نیست. سعی کنیم چه چیزی را در عالم باقی می گذاریم.
این نکات نشانگر جایگاه انسان در عالم تکوین وتشریع است همچنین انسان تاثیر گذار و تاثیر پذیراست البته بحث عمیق است ویک نمونه ای یاداشت شد. منتظر نظرات هستم
وداع با ماه رمضان یک رفیق خوب ودوست داشتنی 1. مرافقت و دوستی از ویژگی های خوبی است که بین دو فرد یا افرادی پدید می آید. این صفت طرفینی است زیرا امکان ندارد از فردی یا او از شما نفرت داشته باشد دراین صورت دوستی بین انسان ها برقرار نمی شود جز در موردی که دل او را تغییر دهید. 2. رفاقت وقتی پیدا می شود که دیگزی او را مفید و همکار حوب در زندگی ببیند. اگر همکاری از یک طرف باشد ورفیق سوء استفاده نماید، این دوستی تبدیل به جدایی و نفرت می شود. بدین جهت رفاقت دارای شرایطی است که با نبود آنها رفاقت نتیجه مطلوب ندارد. 3. رفیق ودوست گاه استاد، معلم، پدر ومادر، هم کلاسی، همکار وسایر گروه ها هستند و گاه رفیق انسان کتاب ومطالعه است، که اختصاص به رفیق زنده ندارد بلکه کتاب هر نویسنده ای را مطالعه کنید وآن را مفید وراهنما ببینید ، دوست شماست. با مطالعه کتاب بوعلی، کتاب امام خمینی، شهید مطهری و سایر بزرگان رفاقت محقق می شود و از نظرات آنان در پیش رفت خود بهره می گیرد. 4. یک نوع رفاقت وجود دارد که بالاتر ، باارزش تر و با دوام تر ازهمه رفاقت ها ست، و آن دوستی با خدای یزرگ است. رفاقت با خدا رفاقت های انسان متفاوت است زیرا در رفاقت خدا با انسان قبل ار رفاقت انسان با او برقرار می شود ازاین رو رفاقت خدا در مرحله نخست طرفینی نیست ، رفاقت با خدا مراتب دارد، خدای بزرگ چون اهل جود ورحمت است تمامی مخلوقات را دوست دارد وبا محبت همه را آفریده است. اما استمرار محبت در مراتب بالاتر و برخوردار شدن از عطایا و جوایز بزرگتر، دست یابی به مقامات عالی مادی ومعنوی نیاز به تحول در انسان دارد. 5. در این مرحله دوم است که باید انسان محبت خودش را نسبت به خدای بزرگ ثابت نماید. اینجا باید انسان با شناخت خدا محبت خودش را بیشتر نماید، رفاقت و ودوستی با خدا در پرتو شناخت بهتر واین که خداوند از هرشخص دیگر حتی از پدر ومادر انسان را بیشتر دوست دارد، حاصل می گردد. باید با عمل به دستورات او، دعا ومناجات، ارتباط، سخن گفتن و کمک گرفتن وعشق و معاشقه با او، رفاقت را کامل نماید. ازاین مرحله هرچه بنده با خدا ارتباط و عشق بیشتر داشته باشد به رفاقت ودوستی با خدا نزدیک تر می شود. گشایش های بیشتری برای انسان حاصل می شود. 6. یکی از راه های کمال رفاقت، أنس، محبت وعشق به خدا، ماه رمضان و بندگی او دراین ماه است. هرچند همه ایام راه برای حضور وبندگی خدا وجود دارد ولی به خاطر محبت فراوان خدا به بندگانش این فرصت زمانی را قرار داده تا حضور یابند وبه خدا نزدیک تر ورفاقت خود را کامل نمایند زیرا دراین فرصت زمانی یک نوع مسابقه است تا در این مسابقه شرکت نمایند و باشرکت خود از همه عطایا وجوایزی که خدا با انجام روزه فراهم ساخته به بندگانش اعطا فرماید. 7. جوایز و عطایای الهی دراین ماه فراوان است: افزون بر درک شب قدر و برخورداری از ارزش ها و فضایل آن، تقدیر امور زندگی وحیات، پاک شدن ازگناهان، آزادی از آتش جهنم، کسب مقامات معنوی وبهره مندی از نعمت های فراوان بهشتی است که نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده است. 8. ازمهمترین جایزه خدا در ماه رمضان افزون برآنچه ذکر شد، دست یابی به زیرساخت های زندگی دنیوی ازقبیل : امید، آرامش، تقوا، خودشناسی و درک قابلیت های انسان، امام شناسی و شناخت حجت خدا وانسان های کامل. بنابراین پاک شدن انسان روزه دار همراه با این ویژگی ها می تواند آینده دنیوی و أخروی خوب وسعاتمندی را بسازد. 9. حال رها کردن این ماه ووداع با آن، جدا شدن ازچنین رفیق ودوستی برای انسان سخت خواهد بود. این سختی و تنگ دلی وقتی آسان می گردد که خدا را شاکر باشیم و بخاطر محبت و عشق او به بندگانش ما نیز عشق وارتباط معنوی خود را داشته باشیم نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات مراقب باشیم از گناه پرهیز کنیم وهمواره قلب خود را بخدا بسپاریم وبا محبت دنیا و مظاهر آن آلوده نسازیم. در.اقع دست آورد ماه رمضان أنس بیشتر با خدا ورشد علمی وعقلانی، درک حقایق و ریاضت نفسانی تا ماه رمضان آینده باشد وبا درک ماه خدا در سال آینده خلأ ها و کمبودهای دیگر را برطرف سازیم. بنابراین یازده ماه دیگر برای تمرین و ظهور کسری ها و کمبودهاست تا در ماه رمضان بعدی جبران شود.. 10 . دراین روز پایانی ماه مبارک رمضان 1445 قمری از خدای بزرگ درخواست دارم که ما را از برکات و جوایز بسیار فراوان ، و از رحمت بی پایانش برخوردار فرماید. تا در هر ماه رمضان پله های دیگر را بالا برویم.. اللهم لا تجعلنی من المحرومین و اجعلنی من المرحومین
معنی افتادگی آموز اگر طالب فیضی چیست؟ ۱- یعنی اگر می خواهی زندگی ات سرشار از برکت و نعمت های الهی شود، همیشه با مردم و بخصوص با زیردستان خود با تواضع و فروتنی رفتار کن. ۲- این ضرب المثل دارای پند اخلاقی است که لازم است همگان آن را رعایت کنند اما ۲ گروه بیشتر از دیگران باید خود را ملزم به رعایت تواضع و فروتنی کنند: 💙 علماء و دانشمندان؛ هنگامی که با مردم و بخصوص افراد جاهل برخورد می کنند، باید با صبر و حوصله آنان را پاسخ دهند و به خاطر علم و دانشی که خداوند بهشان عطا کرده، خودشان را برتر و دیگران را ذلیل ندانند. 💙 ثروتمندان؛ این گروه نیز باید در برابر همگان با تواضع و فروتنی رفتار کنند بخصوص با فقرا. مبادا رفتار ناپسندی همچون خودبرتربینی، تمسخر، فخرفروشی و … داشته باشند که دل دیگران به درد آید. ۳- گفته اند که این بیت از پهلوان ایرانی، پوریای ولی است که وقتی به خاطر مادر حریف هندی اش، او را شکست نداد، این بیت را سرود. افتادگی آموز اگر طالب فیضی هرگز نخورد آب زمینی که بلند است یعنی: اگر می خواهی به فیوضات الهی دست یابی، تکبر را کنار بگذار و در عین قدرت، فروتن و متواضع باش. زیرا زمینی که در بلندی واقع شده، آبی به او نمی رسد. (انسان متکبر را به زمین بلندی تشبیه کرده که هیچ خیری در زندگی اش نمی بیند.)
حضرت امام صادق علیه السلام الگوی همه عصرها 1. گاه انسان های متفکر و مصلح فرزند زمان خود و در راستای درمان دردهای زمان خود راه نشان می دهند. گاه در محدوده زمان نمی گنجند، زیرا چراغ راه، زمان ومکان نمی شناسد. 2. محدودیت افکار ونشان راه، ناشی از محدویت منبع اندیشه است، هرچند مستند درک آنان علم ، عقل یا نقل باشد. اثر محدودیت فکر این است که گاه پس از مدتی بطلان آن آشکار می گردد. اندیشه کسانی که فراتر از تاریخ قرار دارند، به اقیانوس علم و معدن حقیقت اتصال پیدا کرده و هرگز نیازی به رأی و ظنون برخواسته از محدودیت اندیشه ندارند. عقل و دل آنان مانند آئینه ای صاف و پاک است که حقایق در آن منعکس یافته است. در آن مرتبه، نه ظن و رأی جای دارد و نه به آن نیازی است. 3. شخصیت های فراتر از تاریخ به معنای واقعی، خلیفه خدا در زمین می باشند زیرا صفات مستخلف عنه در روح وعقل قدسی مستخلف تجلی یافته است. سخنان وراه گشایی های جانشینان مانند کلام خدای بزرگ محدود به زمان و مکان خاص نیست. راه نور از تاریکی را در جهات اعتقادی، عملی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، تعامل با مخالفان و سایر نیازهای بشر ، به گونه ای تبیین وتفسیر می نمایند که تمامی بشریت با آن نیازهای خود را برآورده می سازند . 4. حضرت امام صادق علیه السلام از کسانی است که آثار و روش علمی و عملی ایشان فراتر از عصر و نسل خاصی است، منبع فکر آن حضرت با برخورداری از ویژگی هایی، از واسطه ها عبور کرده و به سرچشمه زلال حقیقت دست یافته اند. هرگز حقایق دین را با رأی و اجتهادات ظنی تفسیر نفرمود، ( در روایات صحیح از آن حضرت نقل شده است). تفسیر صحیح در باورها، احکام و سایر رشته ها بویژه دستور العمل هایی که هر یک مصداق جوامع الکلم است، قابل انطباق بر نیازهای زمان های مختلف است. 5. سبک و سنت حاکم درتفسیر آموزه های دین به وسیله آن حضرت، به گونه ای است که ناظر به تمامی افکارادیان ومذاهب، بلکه نظریات الحادی بوده وهست. تمامی آنان از محضر پر فیض جعفربن محمد بهره مند می شدند. تأسف نسبت به کسانی که در عصر ظهور ایشان و وامروزه در مراکز علمی و پژوهشی به ظن و گمان خود به تفسیر دین پرداخته و می پردازند. 6. از ضروریات مراکز علمی زمان حاضر این است که درگسترش مکتب آن حضرت در همه ابعاد بویژه در نحوه اجتهاد و تمرکز بر اصول تبیین شده در سیره وسنت، تلاش کنند تا مکتب نورانی ایشان با عقل ناقص و گستره تعلیل احکام و آرای ظنی که راه به جایی نمی برد، به وادی انحراف کشانده نشود. 7. حقیقت همواره در حجاب های تصور و أوهام، حب و بغض های ظالمانه وغیر اصولی گم شده و مظلوم می شود و نتیجه این شد که : پا برهنه بدون عمامه، روح اسلام را کجا بردند؟ سال خورده ترین امامم را بی عبا و عصا کجا بردند؟ قصه تکرار می شود یعنی... 8. در سالروز شهادت آن حضرت در برابر عظمت روح و عقل قدسی ایشان با تمام وجود زانو زده و در خواست داریم اهل فکر واندیشه را ، در درست اندیشیدن و عمل کردن کمک فرماید. امید است از مقام عجله و تصور در تفسیر دین عبور نموده و در مقام تصدیق همه جانبه به داوری و تفسیر صحیح بپردازیم زیرا تصورات حجاب وصول به حقیقت می گردد. 14/ 2/ 403
فقه الحوادث( به مناسبت حادثه بظاهر بسیار تلخ أخیر) 1. حوادث جدا ناپذیر از دینا، بلکه ذاتی دنیا است. 2. رود خانه هستی با حوادث رو به جلو می رود، چنان که قرآن فرمود: لقد خلقنا الانسان فی کبد». 3. گاه حوادث به ظاهر تلخ یا شیرین است و در باطن آثارمنفی یا مثبتی دارد که به مرور زمان آشکار می گردد « عسی أن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم وعسی أن تحبوا شیئا و هو شر لکم والله یعلم و أنتم لاتعلمون»، خدا حقایقی را می داند که برای بشر پنهان است. لقذ 4. سختی ها، استعدادهای نهاده شده در درون انسان را به فعلیت می رسد « إنا خلقنا الانسان من نطفة أمشاج نبتلیه فجعلناه سمیعا بصیرا». 5. با اعتقاد به اصول پیش و آیه « إن مع العسر یسرا» بایستی، از حادثه ها عبور نمود و با امید و اتکای به قدرت الهی، سختی ها و دشواری ها را در راستای اهداف آفرینش انسان مدیریت نمود. زیرا خدای بزرگ بندگان پر تلاش و با اخلاص خود را رها نمی سازد. 3/3/403
توصیه مهم امام باقر علیه السلام در کمال انسان: 1.«اَلْکَمَالُ کُلُّ اَلْکَمَالِ اَلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَی اَلنَّائِبَهِ وَ تَقْدِیرُ اَلْمَعِیشَهِ. همه کمالات در سه چیز است؛ ۱- دین‌شناسی ۲- صبر بر ناگواری ۳- به اندازه درآمد خرج کردن.(تحف العقول، جلد یک، صفحه ۲۹۲) 2. . شیخ صدوق در کتاب علل‌الشرایع به نقل از عمروبن شمر آورده است: از حابر جعفی پرسیدم چرا به امام پنجم، باقر می‌گفتند؟ گفت: «چون علم را می‌شکافت و اسرار آن را آشکار می‌کرد.» در مناقب ابن شهر آشوب آمده است: گفته‌اند برای هیچ‌یک از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) این اندازه از علوم، از قبیل تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام فراهم نشد که برای امام باقر (ع). محمد بن مسلم نقل کرده است که از آن حضرت سی‌هزار حدیث پرسش کردم. 4. اهتمام به راه‌اندازی حوزه‌های علمیه: امام محمدباقر (ع) برای نشان دادن چهره واقعی اسلام در برابر مکتب‌های نوظهور، تأسیس حوزه‌های علمیه و مدارس مختلف را در دستور کار قرار دادند که زیر نظر مستقیم خود وی یا شاگردانشان اداره می‌شد. در همین ارتباط ایشان مدرسه‌ای در مدینه تأسیس کرد که مدت‌ها محل رفت ‌وآمد حتی غیرشیعه بود و این مدرسه زیر نظر ایشان اداره می‌شد.
- قربانی از قرب و نزدیکی انسان به خداست که با ذبح حیوان و سایر اعمال عبادی برای تقرب به اومحقق می شود . عید قربان از دو لفظ مرکب است یکی عید که از عود وبازگشت است ودر اصطلاح به معنای روز مبارک و شادی و موفقیت است. از نظر اسلام روز مبارک و شادی روزی است که انسان را به جلو ببرد و پله ها معنوی را بپیماید . - نخستین مرحله قرب ، قصد ونیت امتثال امر خدا است چنان که گناه و مخالفت با دستور خدا موجب دوری می گردد . هر گناهی موجب دوری می شود مگر از روی جهالت و همراه با توبه باشد چون توبه و استغفارموجب قرب است . یکی از دستورات قربانی کردن است که انسان از مال یا جان خود در راه خدا می گذرد و به خدا هدیه می کند یعنی معامله با خداست . - این نوع قرب تا وقتی است که همراه اعمال صالح باشد نظیر: کمک به یکدیگر، رفع گرفتاری ها از برادر دینی و مسلمان، حضور در محافل و مجالس جشن و عزای یکدیگر، سخنی که ایجاد نزدیگی دل ها و هم قرب دل ها به خداست در روایات آمده است که هر جا دل ها به خاطر عدم اطلاع و جهالت از یکدیگر دور شده و کینه وجود دارد در بین این دل ها شیطان وجود دارد وهر جا دل ها با محبت ودلسوزی همراه بشود در این دل ها خدا حضور دارد . - اما نوع دیگری از قرب است که با قلب و توجه به یک حقیقت (خدا ) حاصل می شود، هر چه توجه و تمرکز بیشتر، دل وقلب انسان از محبت خدا پرباشد ، قرب به خدا بهتر احساس می خواهد شد ، این مرحله اختصاص به زمان انجام تکالیف ندارد . در این مرحله هرچه از محبوب رسیده انجام می دهد وهر چه را او ناپسند بداند رها می کند و دنبال او نمی رود. این حقیقت قرب با محبت قلبی حاصل می شود و محبت غیر او را ، جز محبت او ومحبت محبان او از دل خارج نماید. « القلب حرم الله فلاتسکن حرم الله غیرالله». این قرب بسیار سخت است ودست یابی به آن ریاضت می خواهد « و قلیل من عبادی الشکور». گر میان مشک تن را جا شود وقت مردن گند آن پیدا شود مشک را برتن مزن برجان بزن مشک چبود نام پاک ذوالجلال - از آثار این قرب دوری از گناه بلکه از گناه بدش می آید و آن را لجن می داند یا آتش می بیند وخود را در آتش نمی اندازد . تقوا ، عدالت بلکه عصمت نتیجه این مرتبه قرب است.
براساس روایات وقتی انسان بین دو دلیل قرار گیرد دو صورت برای او حاصل می شود یا یکی مرجح ودلیلی بر ارجحیت دارد یا مساوی هستند اگر مساوی بودند انسان مخیر است به هریک عمل کند آنگاه در پیش گاه خدا حجت دارد واگر یکی به خاطر دلایلی افضل است و بر دیگری ترجیح دارد باید به او عمل کند درغیراین صورت حجتی در پیش گاه خدا ندارد. بین دو نامزد ریاست جمهور این قاعده قابل تطبیق است هر دو شایسته اند چون شورای نگهبان تایید کرده اند اما افضلیت یکی بردیگری از جهات گوناگون قابل تشخیص است . از جهت تقوا وعدالت و تعهد از جهت علمی وتوانمندی برای ریاست . برای کسی که به دقت مناظرات را گوش کرده باشد می تواند اصلح را تشخیص دهد که چه کسی دارای اخلاق وتعهد واطلاعات والتزام به خطوط قرمز اسلام وانقلاب اسلامی و استکبار ستیزی وازجهت علمی وتوانمندی برخوردار است و چه کسی تند خو و مسخره کردن مخالف وعدم استکبارستیزی و تکیه به بیگانگان وعدم اشراف بربرنامه های لازم برای ریاست برخوردار است؟ پس هر کس باتوجه ورعایت همه جوانب می تواند واقع بینانه این شخص را انتخاب نماید تا حجت تمام داشته باشه. از خدا بخواهید دل ها را به سوی کسی سوق دهد که در جهت رضای او گام برمی دارد
نقد تفکیک بین آدمیت و دین چند روز قبل فردی به نام تمسکی در کلیپی که به ظاهر جذاب، گفته بود دین در رتبه بعد از آدمیت و انسانیت است زیرا رفتار افراد دین دار با دین در تضاد است و گاه افراد بی دین به دستورات دین بهتر عمل می کنند پس باید نخست به مقام انساتیت رسید ، سپس دین دار شد. ایشان چند مطلب را در آمیخته و نتوانسته نتیجه مطلوبی بگیرد: بین اسلام و مسلمانی، بین اسلام واقعی و انحرافی، بین اهل ایمان با منافقان، بین اسلام وایمان و مراتب آن. در نتیجه دستورات دین را جدای از شرایط آدمیت و انسانیت دانسته است و با یک تعبیر کلی و نامفهوم می گوید نقش دین شبیه شدن انسان به خداست. 1. اولا: مقام آدمیت وانسانیت چیست و چگونه بدست می آید؟. آیا عقل و فطرت انسان کافی است یا به راه دیگری به نام وحی ودین لازم دارد. برفرض که عقل نقش داشته باشد آیا همه انسان ها به این مقام رسیده اند یا بسیاری از عقلا از مقام آدمیت دورند و اشکال گوینده برخود ایشان وارد می شود. ثانیا: آیا دین در انسان سازی و آدمیت نقش ندارد؟. اگر دین نباشد ضمانت اجرایی برای انجام خوبی ها و ترک بدی ها برای رسیدن به مقام آدمیت چیست؟. ثالثا: دین چگونه می تواند انسان را شبیه خدا بسازد؟. توضیح بیشتر در نکات بعد. 2. اسلام مجموعه ای از باورهای صحیح و دستورات عملی است که هر مکلفی باید به آن ملتزم باشد. اگر سعدی گفته: آدمی را آدمیت لازم است یعنی برای آدمی دو چیز مانند دو بال برای پرواز لازم است: باور و عمل صحیح، اسلام و آدمیت تفکیک ناپذیر است هر چند بسیاری در جامعه اسلامی به خاطر غفلت و عدم شناخت آسیب ها و گاه حب و بغض های نفسانی و قومی موفق به جمع بین این دو نمی شوند. 3. انسان ها در آغاز سوره بقره به سه گروه تقسیم شده اند:« متقین، کافرین ومنافقین» و تمام آیات قرآن در شناسایی بلکه هدایت این سه گروه است که فقط گروه نخست از هدایت قرآن بهره مند می شوند « ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین»، در باره کافران فرمود: خواه انذار شوند یا نشوند ایمان نمی آورند. اما منافقان: فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا». دراین آیات به معرفی متقین ومنافقین پرداخته اما در باره کافران از معرفی این دو گروه شناخته می شوند. در باره متقین فرمود: الذین یؤمنون بالغیب، و یقیمون الصلاة ...و بالآخرة هم یوقنون أولئک علی هدی من ربهم و أولئک هم المفلحون» کسانی که از صفات : ایمان به غیب، اقامه نماز، انفاق از اموال، ایمان به پیامبران الهی و یقین به جهان آخرت برخوردارند ، در پرتو هدایت قرآن قرار می گیرند و رستگارند. بنابراین مقام آدمیت به نحو کامل در پرتو عمل وباور صحیح به وحی الهی حاصل می شود. 4. دستورات دینی همسو و مطابق فطرت است مانند مبارزه با ظلم ودفاع از مظلوم، ازاین رو ممکن است یک انسان دین دار به خاطر ضعف های درونی و بیرونی موفق به عمل نشود اما یک فرد غیر متدین بر اساس فطرت به آن عمل نماید پس این یک قاعده کلی نیست. چرا گوینده بلکه نوع انسان ها در داوری دینداری ، افراد منفی را که مرفه، بی درد ، بی تفاوت و بی بصیرت اند می بیند اما گروهی که به اسلام عمل می کنند و در جامعه وتاریخ درخشیده و تاریخ را دگرگون ساخته اند دیده نمی شود، برای داروی باید ملاک آدمیت و اسلامیت را در کسانی قرار داد که همراه با اسلام و با عمل به دستورات دین، تاریخ را در مسیر درست متحول ساختند نه گروهی که به نظر گوینده ، مسیر تاریخ را در جهت سقوط وانحراف و غیر صحیح قرار داده اند. 5. اسلام واقعی، آدمی را مانند چرخ بازی به دور خود نمی گرداند بلکه در مسیر کمال جلو می برد و هرگز متوقف نمی شود . دین و دستورات آن اگر همراه با بصیرت ، اراده و انتخاب درست باشد هر لحظه به مقامی جدید دست پیدا می کند . دین راه را برای عقل و عقلا باز می کند تا نه فقط از مقام حیوانیت بلکه از مقام آدمیت به مقام خلافت الهی برسند. 6. دین نقش قانونی را دارد که برای پیش رفت، نظم، انسجام، امنیت و کسب اهداف بلند ، مسیر را هموار می سازد. اگر گروهی به قانون بر طبق هوا و هوس خود رفتار نمایند به این معنا نیست که قانون در رتبه پس از مقام انسانیت و آدمیت قرار دارد. دین و قانون برای ساختن انسان و رسیدن به مقام بندگی آمده است. اگر بدون دین، امکان سعادت وجود داشت ارسال پیامبران لغو بوده است. پس عقل و عقلا در توان عقلی خود می توانند برخی از مقامات را بدست آورند اما مقام کامل انسانیت و خلافت الهی جز در پرتو عقل و وحی حاصل نمی شود. پس دین مکمل عقل و عقلا ست و عقل وعقلا نیز در رشد دین اثر دارند و هردو در کمک به آدمیت و انسانیت بشر نیازاست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا بجای زیارت مکه و کربلا هزینه اش را خرج ساخت بیمارستان و مدرسه نکنیم؟ 🔰پاسخ استاد شهید مطهری به این سوال مهم •┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈• @meftahgolestan