eitaa logo
استاد یزدان‌پناه
5.8هزار دنبال‌کننده
485 عکس
128 ویدیو
3 فایل
🔰کانال استاد یزدان‌پناه ✒ مدیر کانال: @ostad_yazdanpanah_admin 🌐 سایت: Ostad-Yazdanpanah.ir 👥 فضای مجازی (ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام، توییتر): @ostad_yazdanpanah
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ذکر توسل - جلسه سیزدهم ▫️ذکر توسل به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در پایان جلسه سیزدهم سلوک اجتماعی توسط حجت الاسلام رشدی انجام شد. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 گزارش تصویری ۱ | سلوک اجتماعی - جلسه سیزدهم ▫️سیزدهمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) در شامگاه چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در مسجد خیّر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد. ▫️در این جلسه حضرت استاد به بیان بنیادهای نظری در سلوک که برگرفته از قرآن کریم است، پرداختند. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 گزارش تصویری ۲ | سلوک اجتماعی - جلسه سیزدهم ▫️سیزدهمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) در شامگاه چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲ در مسجد خیّر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد. ▫️در این جلسه حضرت استاد به بیان بنیادهای نظری در سلوک که برگرفته از قرآن کریم است، پرداختند. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه پنجم (قسمت اول) ▫️پنجمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصه‌ای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدان‌پناه به شرح ذیل است؛ ✍️ در این جلسه می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سلوک دینی با کنش اجتماعی سازگار است؟ ۱. توصیه‌ای قبل از ورود به بحث - با زیارت امین الله روزانه مأنوس باشید. روایت از امام باقر علیه‌السلام هست که این زیارت که اصلش برای امیرالمومنین علیه‌السلام است، برای سایر ائمه هم می‌توان خواند. زیارت امین الله سه بخش است: بخش اول: در باب ولایت که من معتقدم همیشه ولایت در کنار توحید بهترین راه‌ها برای ماست. بخش دوم: در باب توحید که خودش دو بخش است. بخش اولش دعا است که شکر و صبر و تقوا و خلقیات ناب اولیاء الهی را از خدا می‌خواهد. کسی این دعاها را زیاد بخواند به مرور دغدغه سلوکی پیدا می‌کند. دغدغه فرحة لقاء الهی پیدا می‌کند. این دعاها هم دعاهایی است که خدا را خوش می‌آید. بخش سوم: در باب ثنای الهی ناز دادن خدا و حمد و ثنای خدا، اول زیارت هم با این شروع می‌شود؛ اللهم ان قلوب المخبتین الیک والهة، چهار فراز اولش فضای ناب عرفانی دارد. - می‌دانیم در آداب دعا هست که اول حمد خدا بگوید و کمی گُر که گرفت، بعد از خدا بخواهد، حال در روایت است اگر کسی مشغول حمد باشد و دعای اصلی یادش برود، خدا بهتر از آن را به او می‌دهد. چرا؟ چون همین حمد بهتر از آن است. متاسفانه ما شعر و ادبیات در باب ثنای حق کم داریم. - آخر زیارت هم عجیب است، می‌گوید خدایا از ما بپذیر به حق پنج تن آل عبا. کلا یاد بگیریم اسم پنج تن را زیاد ببریم. - هر چه داریم از آل الله است. بهترین راه ما این بزرگواران است. همیشه کنار توحید و خدا، ولایت را داشته باشیم. - بعضی ها، هر روز برنامه ثابت روزانه امین‌الله دارند، علاوه بر آن چون زیارت کوتاهی است و راحت می‌شود حفظ کرد، هر وقت فرصت دارند باز هم می‌خوانند. در اوایل سخت نگیرید، بخوانید و رد شوید؛ ولی به مرور به معانی توجه کنید. ۲. آیا سلوک اجتماعی می‌شود داشت؟ اگر سلوک، گذر از ظاهر و توجه به باطن است، آیا خود اجتماع مانع سلوک نیست؟ - پاسخ این است که حتما سلوک اجتماعی داریم. تصریح جناب رسول‌الله و قرآن است که می‌رسیم، ان‌شاء‌الله. در سلوک و عرفان از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که بالاتر نداریم. همه عرفا افتخارشان این است که سرسلسله‌شان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. در خود دوره رسول‌الله هم امیرالمؤمنین سردمدار اصحاب سلوکی و معنوی بودند. ۳. تعاریف سلوک اجتماعی -
تعریف حداقلی
: سلوکی
که با کنش اجتماعی سازگار است.
تعریف حداکثری
: سلوکی
که با کنش اجتماعی سلوک می‌کند. - دین راه حداکثری را می‌گوید. حداقلی (رهبانیت) را هم امضا می‌کند و اجازه می‌دهد؛ اما اصل حرف شریعت، تعریف حداکثری از سلوک اجتماعی است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه پنجم (قسمت دوم) ۴. یک مقدمه راجع به کیفیت دستورهای شریعت - دستورات دین در سه ساحت است. دنیا و آخرت و فوق آخرت؛ یعنی هر چه دین می‌گوید انجام بده، هر سه ساحت را آباد می‌کند. و اگر چیزی را منع می‌کند، هر سه را ویران می‌کند. - منظور ما از دنیا یعنی آنچه در این هفتاد هشتاد سال نیاز داریم برای زندگی معنوی (لذا دنیا به معنی دنیای حیوانی نیست). منظور ما از آخرت یعنی یعنی بهشت و جهنم. منظور ما از فوق آخرت یعنی یعنی توحید و معنویت ناب. ۵. چند مثال از سه ساحتی بودن دستورات شریعت - نماز: بوعلی سینا از قانون دین ابراز تعجب می‌کند و آن اینکه مثلا نماز هر سه ساحت را تامین می‌کند. خود بوعلی می‌داند که قانونگذار هنر کند به فکر دنیاست؛ اما نماز هر سه ساحت را تامین می‌کند. ۱- اصل نماز که برای قرب الی الله و معنویت است. این که معلوم است. ۲- حال نماز برای آخرت است. این هم کلی روایت دارد که اولین سوال از نماز است؛ ان قبلت قبل ما سواها و... . ۳- همین نماز دنیا را هم آباد می‌کند. در حافظه مردم همیشه احترام به قانونگذار و سنت‌گذار باید باشد. یک فایده دنیوی نماز این است که احترام به سنت‌گذار را می‌خواهد دائما در ذهن مردم حفظ کند. - ازدواج: ۱- به لحاظ دنیوی که ازدواج و تشویق به برخی حالات ازدواج معلوم است سامان ویژه‌ای به جامعه می‌دهد. ۲- به لحاظ اخروی کلی روایت راجع به ازدواج داریم که مطلب معلوم است. ۳- اما در مورد اثر فوق اخروی، روایت داریم که «هیچ بنایی نزد خداوند محبوب‌تر از بنای ازدواج نیست.» بنای محبوب نزد خداوند یعنی چیزی که خشنودی خدا را می‌آورد. و این یعنی اثر فوق آخرت. - ای کاش ما در جمهوری اسلامی کمی جلو می‌رفتیم؛ احکام دین را بیشتر اجرا می‌کردیم و آن وقت می‌دیدیم که چه بهشتی می‌شود ساخت. مثل همین اربعین. واقعا بهشت است. بعضی‌ها تعجب می‌کنند. در حالی که بهشت را می‌توان در دنیا ساخت. ۶. آثار و تبعات گناه در هر سه ساحت - دقیقاً نقطه مقابل احکام و واجبات، همین ماجرا برای گناهان هم صادق است. الحمدلله تمدن غرب جلوی چشم ماست و می‌شود نشان داد که عدم پایبندی به احکام دین، چه نتیجه‌ای را دارد؟ مثلا ربا یا تهمت یا غیبت. این‌ها دنیا را هم خراب می‌کنند. حواسمان باشد بخواهیم دنیای‌مان شیرین باشد باید غیبت را ترک کنیم. غیبت با اینکه از یک گناه پنهانی یک نفر خبر می‌دهد، ولی دنیا را خراب می‌کند. در برزخ و آخرت هم مانند خوردن گوشت مرده برادر است و در ساحت سوم هم بدانیم که «کدورت باطن می‌آورد»، آن هم «دوری از خدا» می‌آورد. در ادبیات دینی برخی چیزها را با خدا می بندد. مانند تجری، جرم، عصیان، تعدی، یا مثلا در معارف دینی داریم که کسی اگر شراب بخورد تا چهل روز نمازش قبول نمی‌شود، معنی‌اش این است که راه تقرب را می‌بندد؛ این خیلی معنی دارد، یعنی اثر ساحت سوم. ۷. آیا اصلاً ممکن است شارع حکیم، به یک ساحت بپردازد و به ساحتی دیگر نپردازد؟ - جناب ملاصدرا در کتاب «الشواهد الربوبیة» می‌فرماید که اصلا نفس یک شأن پایین و نازلش بدن است. بدن از پله‌های وجودی انسان است. لذا نمی‌شود به سعادت انسان بپردازد و به جسم او نرسد. و می‌گوید مگر می‌شود کسی بگوید من به سعادت انسان فکر می‌کنم، اما به ساحت بدن فکر نمی‌کنم؟ - اما دنیا را آباد کردن دو نوع است؛ دنیا برای دنیا یا دنیا برای آخرت و تقرب. اینگونه مفهوم توسعه و عدالت و ... متفاوت می‌شود. معنی ندارد دین که برای سعادت انسان آمده، به ساحت بدن توجه نکند. ۸. نسبت دنیا و آخرت چیست؟ آیا می‌توان یکی را آباد کرد و دیگری را نه؟ - آخرت جدای از این دنیا نیست. اساسا انسان با آنچه در دنیا می‌کند خود را می‌سازد. جان خود را می‌سازد. یک اعمالی نیست که انجام می‌دهی و تمام می‌شود. اگر چیزی بگویی، خوب بگویی نور می‌شود، بد بگویی ظلمت. کسی این منطق را بفهمد، برخی از کارهای غربی‌ها جفاست. مگر می‌شود بگویید به دنیایش کار دارم، اما به آخرت نه؟ بلکه بالاترش را می‌گوییم. آخرت ما همین الان حاضر است. - علامه طباطبایی ذیل آیه شریفه «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» (22 ق) می‌فرماید: به جان خودم قسم، آخرت هم اکنون حاضر است. لذا کسانی که قوی شدند اگر کسی را ببینند، می‌توانند بگویند او بهشتی است یا جهنمی. ۹. برای مطالعه بیشتر -دو کتاب اتحاد عاقل به معقول حضرت علامه حسن زاده آملی ره که یکی رساله مختصری است و دیگری مفصل و نیز بحث‌های جناب صدرا ذیل بحث ملکات و اتحاد عاقل و معقول را مطالعه کنید. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 تکست استوری | تقرب به خدا 💬 مهم‌ترین دغدغه انسان، باید تقرب به خدا باشد. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
📖 منتشر شد: تأملاتی در فلسفۀ فلسفه اسلامی (دفتر اول: مباحث معرفت‌شناختی و روش‌شناختی) ▫️دفتر اول از مجموعه تأملاتی در فلسفۀ فلسفه اسلامی اثر آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه به کوشش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام منتشر گردید. 📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛ https://Al-Ahmad.ir 📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت می‌توانید از نرم‌افزار تلفن همراه انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید. 📃 انتشارات آل احمد @al_ahmad
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه ششم (قسمت اول) ▫️ششمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصه‌ای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدان‌پناه به شرح ذیل است؛ ✍️ ابتدا پیرامون جنایت رژیم صهیونیستی در حمله ددمنشانه به غزه نکاتی را عرض می‌کنم: - وقتی انقلاب پیروز شد، تیزهوشان سیاسی گفتند، آینده، متعلق به اسلام است، آن هم اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه‌و‌آله‌و‌سلم. - همان اوایلِ پس از انقلاب کیسینجر (وزیر امور خارجه وقت امریکا) گفت دیگر دعوای ما با شوروی نیست و مسئله ما اسلام است! - اگر پایه اسلامی ما محکم باشد و از منطق اصلی انقلاب دست نکشیم - که بحمدلله، رهبر انقلاب به خوبی مدیریت می کنند - نه تنها فتح فلسطین، بلکه باید منتظر فتح اروپا (در مرزهای عقیدتی) باشیم. - این ماجرای طوفان الاقصی، نه فقط وضعیت کل منطقه را تغییر خواهد داد، بلکه این حرکت یک حرکت جهانی است. - «و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین»؛ خدا بهتر مکر می کند. خدا کاری می‌کند که نقطه قوت دشمن، نقطه ضعفش شود. این سنت الهی را باید توضیح داد. ان تنصروا الله ینصرکم؛ ما خدا را یاری دهیم، بعد ببینیم خدا چه می کند! - در هشت سال دفاع مقدس، حضرت امام برکات می‌دید؛ شهید سلیمانی، آن موقع پرورش پیدا کرد. مکر الهی این‌گونه است که در بطن سختی، آینده راحتی و خوبی پدید می‌آورد. اما ادامه مباحث سلوک اجتماعی؛ ۱. یک توصیه باید حرف بشنویم؛ خیلی حرف بشنویم. بعضاً یک جوان یک نکته از نکات توحیدی را اگر بفهمد، خیلی از مسائلش حل می‌شود. یک منطق ناب، راهگشای زندگی‌اش خواهد شد. ۲. سازگاری سلوک با کنش اجتماعی - در جلسه قبل حول این بحث کردیم که آیا سلوک، با کنش اجتماعی سازگار است؟ در حد یک پاسخ کف، گفتیم که بله، سلوک با کنش اجتماعی سازگار است. و در حد پاسخ سقف، گفتیم که سلوک دینی، نهایتش و اوجش با کنش اجتماعی است. به تعبیر «عارفان مبارزه جو» که امام راحل می فرمایند، دقت کنیم! ۳. فوق آخرت - جلسه گذشته، مقدمه‌ای گفتیم، مقدمه‌مان، نیمی‌اش عرض شد و نیمی‌اش مانده است. گفتیم که معنا ندارد دین بخواهد سعادت انسان را تأمین کند و بدن و دنیا را در نظر نگیرد و اندکی هم گفتیم که معنی ندارد، سعادت را مطرح کند و آخرت را مطرح نکند. اواخر جلسه پیش به این بخش آخرت پرداختیم. گفتیم آخرت، آینده اوست و بلکه همین باطنِ دنیای اوست. - پس ربط سعادت با دنیا و آخرت عرض شد و ماند فوق آخرت! حال در این جلسه می خواهیم به این بپردازیم که «دین که می خواهد انسان را به سعادت برساند، چرا فوق آخرتش را مطرح می کند؟» - ادبیات فوق آخرت را هم خود آل‌الله به ما فرمودند؛ عبادات را می گویند سه دسته است؛ عبادت تاجرگونه (برای رفتن به بهشت)، عبادت برده‌گونه (برای فرار از جهنم) و اما عبادت عشقی؛ عبادت «حباً له»؛ که این عبادت افضل است. «و هی افضل العباده.» - اگر کسی انسان را بشناسد، می داند که معنا ندارد دین به سعادت انسان توجه کند ولی به توحید و معنویت توجه نکند. به نسبت انسان و خدا دقت کنیم. آنچه ما فکر می‌کنیم این است که ما مستقل هستیم و خدایی هم هست که از دور حواسش به ما هست! این اشتباه است. ما بند به حقیم به تمام معنا! در حالی که این برای ما واضح نیست. ۴. رابطه کل عالم با خداوند متعال آنچه در آسمان‌ها و زمین است، ملک خداست. اما این ملک، مانند این نیست که این کتاب ملک من است. این مانند نسبت من با تصویری است که در خیالم ساخته‌ام؛ یا نسبت من با علم من. من اگر علمم را به کسی اعطا کنم، باز هم ملکیتش از من جدا نمی‌شود. - در قرآن کریم، دارد که «وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُون». این که می‌فرماید «کل له قانتون»، یعنی خضوع وجودی کل عالم نسبت به خدا. «انتم الفقراء» یعنی شما عین فقر به خدایید. - حتی در حیطه ای که خدا به ما اراده داده است، باز هم از اراده خدا خارج نیست. مثلا ما حول و قوه‌مان از خداست. یعنی حتی اگر من دستم را تکان داده باشم، باز هم از حول و قوه خدا جدا نیست. خدا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. مثلا جایی می‌فرماید که «یحول بین المرء و قلبه» این یعنی هیچ حیطه‌ای از دست خدا درنمی‌رود؛ حتی فراخنای دلمان هم که به نظر مال خودمان است، حیطه خداست. - اگر حیطه‌ای پیدا کنید که بگویید به خدا مربوط نیست؛ آن حیطه در واقع مخلوق خدا هم نیست و وجود ندارد. بعضی از عرفا، می‌آیند و به مردم نگاه می‌کنند و می‌گویند ما فقط اسماء الله را می‌بینیم. - علامه طباطبایی ره می‌گوید، مثل ما در دنیا، مثل نگاه کردن به آینه است. آینه که شکست، تازه می‌فهمی چه خبر است! 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه ششم (قسمت دوم) ۵. عبودیت تکوینی کل عالم - خداوند می فرماید: «إِن كُلُّ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلارضِ إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحمَٰنِ عَبدٗا»؛ هرآنچه در آسمان و زمین است عبد است. انسان حتی موقع شیطنت از عبد بودن درنمی‌آید. این عبودیت تکوینی است. این حقیقت اصلی ماست. اگر این است دیگر ما بخواهیم خودمان را نگاه کنیم، باید خدا را نگاه کنیم. - پس اگر می‌خواهیم بدانیم چرا فوق آخرت در سعادت انسان مهم است، باید بدانیم که این انسان، همه چیزش ربط به خداست و طبیعتاً نمی‌شود سعادت او بدون خدا معنا شود‌. ۶. شفاف‌شدن رابطه انسان و خدا در قیامت - در قیامت می‌پرسند: لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ، لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ؛ سوال می‌پرسند که امروز پادشاهی از آن کیست؟ جواب می‌آید که لله الواحد القهار! امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند، اینجا، هم سوال از خداست و هم جواب. خدا همه جا را پر کرده است! مضمون این نکته در دعای کمیل هم هست: «ملات ارکان کل شی.» - واحد قهار که این آیه شریفه می‌فرماید یعنی یگانه دارای قهری که دومی برای خود نمی‌گذارد. چون همه جا را می‌گیرد. - در قیامت انسان می‌گوید که «يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» من جنب الله بودم و گناه کردم... - دقت هم کنیم که قیامت باطن همین دنیاست. «قد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد»؛ صرفاً کشف غطا رخ می‌دهد و ما حس می‌کنیم وارد آخرت شدیم. واقع این است که آخرت باطن همین دنیاست. و ما همین جا رابطه‌مان با خدا همین‌گونه است. - کسی بدگویی امام صادق علیه‌السلام را به دروغ نزد حاکم عباسی برد. حاکم امام را خواست. امام فرمود این مطلب درست نیست. آن فرد را حاضر کردند. آن فرد تا امام صادق علیه‌السلام را دید به خود لرزید، ولی به خاطر ترس از حاکم، نگفت اشتباه گفته است و سر حرف خود ایستاد. امام فرمود شهادت بده. او شروع کرد به گفتن اسماء رحمت خدا. امام فرمود این‌طوری نگو، این‌طوری بگو که «اگر من دروغ می‌گویم، از حول و قوه خدا خارج شوم و به حول و قوه خودم وارد شوم.» او این را گفت و در دم افتاد و همان‌جا عاجز شد. ۷. نظریه ربط وجودی ملاصدرا - آن بحث وجود ربطی که فلاسفه می‌گویند اینجاست. ملاصدرا می‌گوید: ما عین ربطیم. ما همین الان وصل به حقیم. - امام خمینی رحمةالله‌علیه راجع به ملاصدرا می‌فرماید: «ملاصدرا و ما ادراک ما ملاصدرا.» امام می‌داند در ملاصدرا چه خبر است. او با نور فکرش و نیش قلمش چه معضلاتی از شریعت را حل می‌کند. ملاصدرا هم به کمک شریعت و به قول خودش با مشکات نبوت به این رسیده است. ۸. ارتباط ساحت‌های سه‌گانه با خود و شریعت - اگر دین به سه ساحت، بدن و دنیا، آخرت، بندگی و معنویت نگاه می‌کند، بدانید این سه ساحت در طول هم است. و مهم‌ترین و عمیق‌ترین ساحت انسان همان معنویت و خداست! خدا کاری کرده که دنیای ما به آخرت وصل است و آخرت ما به بندگی و توحید. مثلا طبقات هشت‌گانه بهشت وصل است به میزان قرب الهی. مثلا حبط عمل که می‌گویند این است که عمل صالح بکنی ولی توحید نباشد، خیلی به درد نمی‌خورد. تمام آنچه دین طراحی کرده است، در راستای این سه ساحت است. آن چه دین بسته را ببینید، بُعد اجتماعی و دستورات اجتماعی در آن بسیار غلیظند. مانند جهاد، انفاق و... . خدا راه را این‌گونه می‌بندد که با این سه تا به خدا برسیم. - کسی نزد آیت‌الله بهاءالدینی آمد و دستور سلوکی خواست. آقای بهاءالدینی فرمودند همین دستورات شریعت را عمل کنید. او گفت نه! من یک دستور خاص سلوکی می‌خواهم! آقای بهاءالدینی فرمودند: من هم همین را گفتم! - رسالة الولایه علامه طباطبایی ره در همین بحث‌هاست. علامه در این رساله فرموده از استادم (که ظاهراً منظور آقای قاضی است) پرسیدم کجای دین سیر و سلوک است. استادشان فرمودند: کجای دین سیر و سلوک نیست؟ غرض آن که کل دستورات شریعت، برای سلوک است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah