eitaa logo
استاد یزدان‌پناه
5.8هزار دنبال‌کننده
485 عکس
128 ویدیو
3 فایل
🔰کانال استاد یزدان‌پناه ✒ مدیر کانال: @ostad_yazdanpanah_admin 🌐 سایت: Ostad-Yazdanpanah.ir 👥 فضای مجازی (ایتا، بله، تلگرام، اینستاگرام، توییتر): @ostad_yazdanpanah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 تکست استوری | تقرب به خدا 💬 مهم‌ترین دغدغه انسان، باید تقرب به خدا باشد. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
📖 منتشر شد: تأملاتی در فلسفۀ فلسفه اسلامی (دفتر اول: مباحث معرفت‌شناختی و روش‌شناختی) ▫️دفتر اول از مجموعه تأملاتی در فلسفۀ فلسفه اسلامی اثر آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه به کوشش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام منتشر گردید. 📚 عرضه این کتاب در فروشگاه اینترنتی انتشارات آل احمد با ده درصد تخفیف آغاز شد؛ https://Al-Ahmad.ir 📱برای سهولت در دسترسی به آثار و داشتن تجربه خریدی راحت می‌توانید از نرم‌افزار تلفن همراه انتشارات آل احمد، نسخه اندروید استفاده نمایید. 📃 انتشارات آل احمد @al_ahmad
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه ششم (قسمت اول) ▫️ششمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصه‌ای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدان‌پناه به شرح ذیل است؛ ✍️ ابتدا پیرامون جنایت رژیم صهیونیستی در حمله ددمنشانه به غزه نکاتی را عرض می‌کنم: - وقتی انقلاب پیروز شد، تیزهوشان سیاسی گفتند، آینده، متعلق به اسلام است، آن هم اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه‌و‌آله‌و‌سلم. - همان اوایلِ پس از انقلاب کیسینجر (وزیر امور خارجه وقت امریکا) گفت دیگر دعوای ما با شوروی نیست و مسئله ما اسلام است! - اگر پایه اسلامی ما محکم باشد و از منطق اصلی انقلاب دست نکشیم - که بحمدلله، رهبر انقلاب به خوبی مدیریت می کنند - نه تنها فتح فلسطین، بلکه باید منتظر فتح اروپا (در مرزهای عقیدتی) باشیم. - این ماجرای طوفان الاقصی، نه فقط وضعیت کل منطقه را تغییر خواهد داد، بلکه این حرکت یک حرکت جهانی است. - «و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین»؛ خدا بهتر مکر می کند. خدا کاری می‌کند که نقطه قوت دشمن، نقطه ضعفش شود. این سنت الهی را باید توضیح داد. ان تنصروا الله ینصرکم؛ ما خدا را یاری دهیم، بعد ببینیم خدا چه می کند! - در هشت سال دفاع مقدس، حضرت امام برکات می‌دید؛ شهید سلیمانی، آن موقع پرورش پیدا کرد. مکر الهی این‌گونه است که در بطن سختی، آینده راحتی و خوبی پدید می‌آورد. اما ادامه مباحث سلوک اجتماعی؛ ۱. یک توصیه باید حرف بشنویم؛ خیلی حرف بشنویم. بعضاً یک جوان یک نکته از نکات توحیدی را اگر بفهمد، خیلی از مسائلش حل می‌شود. یک منطق ناب، راهگشای زندگی‌اش خواهد شد. ۲. سازگاری سلوک با کنش اجتماعی - در جلسه قبل حول این بحث کردیم که آیا سلوک، با کنش اجتماعی سازگار است؟ در حد یک پاسخ کف، گفتیم که بله، سلوک با کنش اجتماعی سازگار است. و در حد پاسخ سقف، گفتیم که سلوک دینی، نهایتش و اوجش با کنش اجتماعی است. به تعبیر «عارفان مبارزه جو» که امام راحل می فرمایند، دقت کنیم! ۳. فوق آخرت - جلسه گذشته، مقدمه‌ای گفتیم، مقدمه‌مان، نیمی‌اش عرض شد و نیمی‌اش مانده است. گفتیم که معنا ندارد دین بخواهد سعادت انسان را تأمین کند و بدن و دنیا را در نظر نگیرد و اندکی هم گفتیم که معنی ندارد، سعادت را مطرح کند و آخرت را مطرح نکند. اواخر جلسه پیش به این بخش آخرت پرداختیم. گفتیم آخرت، آینده اوست و بلکه همین باطنِ دنیای اوست. - پس ربط سعادت با دنیا و آخرت عرض شد و ماند فوق آخرت! حال در این جلسه می خواهیم به این بپردازیم که «دین که می خواهد انسان را به سعادت برساند، چرا فوق آخرتش را مطرح می کند؟» - ادبیات فوق آخرت را هم خود آل‌الله به ما فرمودند؛ عبادات را می گویند سه دسته است؛ عبادت تاجرگونه (برای رفتن به بهشت)، عبادت برده‌گونه (برای فرار از جهنم) و اما عبادت عشقی؛ عبادت «حباً له»؛ که این عبادت افضل است. «و هی افضل العباده.» - اگر کسی انسان را بشناسد، می داند که معنا ندارد دین به سعادت انسان توجه کند ولی به توحید و معنویت توجه نکند. به نسبت انسان و خدا دقت کنیم. آنچه ما فکر می‌کنیم این است که ما مستقل هستیم و خدایی هم هست که از دور حواسش به ما هست! این اشتباه است. ما بند به حقیم به تمام معنا! در حالی که این برای ما واضح نیست. ۴. رابطه کل عالم با خداوند متعال آنچه در آسمان‌ها و زمین است، ملک خداست. اما این ملک، مانند این نیست که این کتاب ملک من است. این مانند نسبت من با تصویری است که در خیالم ساخته‌ام؛ یا نسبت من با علم من. من اگر علمم را به کسی اعطا کنم، باز هم ملکیتش از من جدا نمی‌شود. - در قرآن کریم، دارد که «وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُون». این که می‌فرماید «کل له قانتون»، یعنی خضوع وجودی کل عالم نسبت به خدا. «انتم الفقراء» یعنی شما عین فقر به خدایید. - حتی در حیطه ای که خدا به ما اراده داده است، باز هم از اراده خدا خارج نیست. مثلا ما حول و قوه‌مان از خداست. یعنی حتی اگر من دستم را تکان داده باشم، باز هم از حول و قوه خدا جدا نیست. خدا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. مثلا جایی می‌فرماید که «یحول بین المرء و قلبه» این یعنی هیچ حیطه‌ای از دست خدا درنمی‌رود؛ حتی فراخنای دلمان هم که به نظر مال خودمان است، حیطه خداست. - اگر حیطه‌ای پیدا کنید که بگویید به خدا مربوط نیست؛ آن حیطه در واقع مخلوق خدا هم نیست و وجود ندارد. بعضی از عرفا، می‌آیند و به مردم نگاه می‌کنند و می‌گویند ما فقط اسماء الله را می‌بینیم. - علامه طباطبایی ره می‌گوید، مثل ما در دنیا، مثل نگاه کردن به آینه است. آینه که شکست، تازه می‌فهمی چه خبر است! 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه ششم (قسمت دوم) ۵. عبودیت تکوینی کل عالم - خداوند می فرماید: «إِن كُلُّ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلارضِ إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحمَٰنِ عَبدٗا»؛ هرآنچه در آسمان و زمین است عبد است. انسان حتی موقع شیطنت از عبد بودن درنمی‌آید. این عبودیت تکوینی است. این حقیقت اصلی ماست. اگر این است دیگر ما بخواهیم خودمان را نگاه کنیم، باید خدا را نگاه کنیم. - پس اگر می‌خواهیم بدانیم چرا فوق آخرت در سعادت انسان مهم است، باید بدانیم که این انسان، همه چیزش ربط به خداست و طبیعتاً نمی‌شود سعادت او بدون خدا معنا شود‌. ۶. شفاف‌شدن رابطه انسان و خدا در قیامت - در قیامت می‌پرسند: لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ، لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ؛ سوال می‌پرسند که امروز پادشاهی از آن کیست؟ جواب می‌آید که لله الواحد القهار! امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند، اینجا، هم سوال از خداست و هم جواب. خدا همه جا را پر کرده است! مضمون این نکته در دعای کمیل هم هست: «ملات ارکان کل شی.» - واحد قهار که این آیه شریفه می‌فرماید یعنی یگانه دارای قهری که دومی برای خود نمی‌گذارد. چون همه جا را می‌گیرد. - در قیامت انسان می‌گوید که «يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» من جنب الله بودم و گناه کردم... - دقت هم کنیم که قیامت باطن همین دنیاست. «قد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد»؛ صرفاً کشف غطا رخ می‌دهد و ما حس می‌کنیم وارد آخرت شدیم. واقع این است که آخرت باطن همین دنیاست. و ما همین جا رابطه‌مان با خدا همین‌گونه است. - کسی بدگویی امام صادق علیه‌السلام را به دروغ نزد حاکم عباسی برد. حاکم امام را خواست. امام فرمود این مطلب درست نیست. آن فرد را حاضر کردند. آن فرد تا امام صادق علیه‌السلام را دید به خود لرزید، ولی به خاطر ترس از حاکم، نگفت اشتباه گفته است و سر حرف خود ایستاد. امام فرمود شهادت بده. او شروع کرد به گفتن اسماء رحمت خدا. امام فرمود این‌طوری نگو، این‌طوری بگو که «اگر من دروغ می‌گویم، از حول و قوه خدا خارج شوم و به حول و قوه خودم وارد شوم.» او این را گفت و در دم افتاد و همان‌جا عاجز شد. ۷. نظریه ربط وجودی ملاصدرا - آن بحث وجود ربطی که فلاسفه می‌گویند اینجاست. ملاصدرا می‌گوید: ما عین ربطیم. ما همین الان وصل به حقیم. - امام خمینی رحمةالله‌علیه راجع به ملاصدرا می‌فرماید: «ملاصدرا و ما ادراک ما ملاصدرا.» امام می‌داند در ملاصدرا چه خبر است. او با نور فکرش و نیش قلمش چه معضلاتی از شریعت را حل می‌کند. ملاصدرا هم به کمک شریعت و به قول خودش با مشکات نبوت به این رسیده است. ۸. ارتباط ساحت‌های سه‌گانه با خود و شریعت - اگر دین به سه ساحت، بدن و دنیا، آخرت، بندگی و معنویت نگاه می‌کند، بدانید این سه ساحت در طول هم است. و مهم‌ترین و عمیق‌ترین ساحت انسان همان معنویت و خداست! خدا کاری کرده که دنیای ما به آخرت وصل است و آخرت ما به بندگی و توحید. مثلا طبقات هشت‌گانه بهشت وصل است به میزان قرب الهی. مثلا حبط عمل که می‌گویند این است که عمل صالح بکنی ولی توحید نباشد، خیلی به درد نمی‌خورد. تمام آنچه دین طراحی کرده است، در راستای این سه ساحت است. آن چه دین بسته را ببینید، بُعد اجتماعی و دستورات اجتماعی در آن بسیار غلیظند. مانند جهاد، انفاق و... . خدا راه را این‌گونه می‌بندد که با این سه تا به خدا برسیم. - کسی نزد آیت‌الله بهاءالدینی آمد و دستور سلوکی خواست. آقای بهاءالدینی فرمودند همین دستورات شریعت را عمل کنید. او گفت نه! من یک دستور خاص سلوکی می‌خواهم! آقای بهاءالدینی فرمودند: من هم همین را گفتم! - رسالة الولایه علامه طباطبایی ره در همین بحث‌هاست. علامه در این رساله فرموده از استادم (که ظاهراً منظور آقای قاضی است) پرسیدم کجای دین سیر و سلوک است. استادشان فرمودند: کجای دین سیر و سلوک نیست؟ غرض آن که کل دستورات شریعت، برای سلوک است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📣 اطلاعیه: درس اخلاق و معنویت آیت‌الله یزدان‌پناه این هفته برگزار نمی‌شود! ▫️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند با توجه به حضور حضرت استاد آیت‌الله یزدان‌پناه در شهر آمل به دلیل برگزاری دروس آمل و اقامه عزای فاطمی، درس اخلاق و معنویت در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۲ آذرماه برگزار نمی‌شود. ▫️لازم به ذکر است جلسات درس اخلاق و معنویت با موضوع سلوک اجتماعی از تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ از سر گرفته می‌شود؛ ان‌شاءالله‌تعالی. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 رنگ دنیا 💬 فطرت اساسش بر توحید است! 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
25.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | ذکر عملی 💬 اولین مرحله در مراقبه چیست؟ 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 یک قدم 💬 سلوک یک قدم بیش نیست؛ پاگذاشتن به روی خود! 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بر اساس فطرت 💬 شخص بازاری اگر بر اساس فطرت عمل کند، صفای فطری‌اش ناب‌تر می‌شود! 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📣 دروس شهر آمل 📖 ادامه مباحث شرح تفسیر شریف المیزان و منازل‌السائرین زمان: از جمعه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ به مدت ده روز، ساعت ۱۵:۱۵ تا ۱۶:۴۵ مکان: شهر آمل، خیابان شیخ فضل‌الله نوری، مسجد ۱۴ معصوم علیهم‌السلام 📱پخش زنده: https://eitaa.com/solookvaerfandaramal 🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای حضور برادران و خواهران فراهم است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اصول برخورد با منافق 🔹یکی از چیزهایی که در صحنه اجتماعی باید انجام داد این است که قبح کار منافق را باید به چشم آورد. بعضی اوقات به چشم آورده نمی شود. خداوند کاری که می کند این است که قبح کار ایشان را به چشم می آورد، نسبت به اقدامات غلطی که می کنند. ◾️مثلا الان در جریان غزه، خاموش به تمام معنی هستند. مثل این که هیچ وجود ندارد، در فرانسه چیزی شد، شمع روشن می کنند، اما این موقع، خبری نیست. این قدر جنایت سنگین، جلوی چشم! نمی شود این را انکار کرد. 🔸اگر خواستی بکشی، خوب رزمندگان حماس را بکش! تو اینجور بچه ها را می کشی؟! این مشخص است، به چشم می آید! ◽️او می بیند، اما حرف نمی زند، زبان را بسته است! می داند اگر این کا را کند، به نفع حاکمیت دینی شده است. اینجاست که خداوند می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه، 67) اینجا جای حرکت است، چرا دست و بالت را می بندی در موضع گیری؟! این یک واقعیت است. 🔹اتفاقا در این پستی و بلندی حرکت های اجتماعی می شود فهمید کی چه جوری و کجایی است؟! 🔸اینجاست که خداوند می فرماید: امر به معروف نمی کند و برعکس عمل می کند. هرچه بد است او دارد تشویق کند. می بیند که اعتیاد و خلاف و فحشاء را باید جمع کرد، اما جوری می کند که این ها تقویت شوند. این یک معنایی دارد، لذا می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ». (شرح تفسیر المیزان، جلسه 470) https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 برنامه سخنرانی آیت‌الله یزدان‌پناه در دهه دوم فاطمیه ▪️صلی الله علیک ایتها الصدیقة الشهيدة همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری ام‌ابیها حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیه، مجلس روضه و سخنرانی آیت‌الله یزدان‌پناه در شهرستان آمل برگزار می‌گردد. 🕌 مسجد حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: شهرستان آمل - میدان ۱۷ شهریور - گرجی‌محله زمان: همراه با اقامه نماز جماعت صبح، از جمعه ۱۷ آذرماه. 🕌 مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام: شهرستان آمل - پایین بازار آمل زمان: همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، از چهارشنبه ۲۲ آذرماه. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 محور دین 💬 محور و مرکز ثقل دین، توحید است. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
16.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 فطرت از دست‌ رفته 💬 چرا فطرت را از دست می‌دهیم؟ 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هفتم (قسمت اول) ▫️هفتمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصه‌ای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدان‌پناه به شرح ذیل است؛ ✍️ ابتدا پیرامون جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه نکاتی را عرض می‌کنم: - در آغاز باید از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان معمدانی بگوییم؛ این واقعه آن‌قدر سنگین بود که کل جهان را عزادار کرد. ذات رژیم صهیونیستی این است که کل دنیا به جز یک نژاد را می‌خواهد ببلعد. از این جهت جای تعجب نیست. تعبیر امام در غده سرطانی، واقعی است؛ یک خباثت ذاتی این رژیم دارد. اما باید به پیام‌های این جنایت فکر کرد. - وقتی یک رژیمی به این نقطه می‌رسد، یعنی در بن‌بست است؛ می‌داند که در دنیا و به لحاظ قوانین بین‌المللی، این کار، خطاست؛ اما وقتی باز هم مرتکب می‌شود، یعنی دیگر چاره‌ای ندارد. - به لحاظ بحث‌های سرالقدری اگر کسی به این شدت از خباثت برسند، این نقطه، شروع نابودی‌اش است. خدا به کسی اجازه می‌دهد جنایت را از حد بگذراند -مانند اجازه خدا برای شیطان- تا دل‌هایی را بیدار کند و آن دل‌ها با شدت و حِدّت رهایی را بخواهند که کم‌کم ان‌شاءالله به نقطه رهایی برسیم. - تزویر هم به جایی نمی‌رسد. نمی‌توانند گول
بزنند؛ «
ولا يحيق المكر السيئ إلا بأهله
» (ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺖ
ﺟﺰ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ). - در مواقع جنایت، نگوییم کمی عقب‌نشینی کنیم؛ اتفاقا باید محکم‌تر ایستاد تا حجت را بیشتر تمام کرد. این مسائل نقطه آغاز حرکات بزرگ جهانی است. ۱. انواع دستورات دینی به جهت اصل هدف تشریع - دستورهای دینی بعضی اولاً و بالذات برای توحید و معنویت تشریع شده‌اند، مانند نماز و دعا، و بعضی اولاً برای دنیا تشریع شده‌اند، مانند کسب روزی و حلال‌خوری.
- 
هنر دین این است که مسائل به ظاهر دنیوی را اخروی و فوق اخروی می‌کند و برای مسائل فوق اخروی، اثر دنیوی می‌گذارد
.
۲. دستورات دسته اول: دستورهای توحیدی که اثر دنیوی دارند. - نماز در اصل برای خدا و معنویت تشریع شده است. اما همان‌گونه که ابن‌سینا می‌گوید، همین نماز، در دل‌های ما احترام به سنت‌گذار (خداوند) را زنده نگه می‌دارد و این اثر دنیوی نماز است. دقت کنیم که با ضمانت اجرای دستورهای دینی هم درآمیخته است. نه تنها خیلی وقت‌ها ضمانت اجرای دنیوی مانند جریمه، زندان و... می‌گذارند، بلکه، رضایت خداوند متعال هم یک ضمانت اجراست. مثلا اگر فلان کار را بکنیم، خداوند متعال از ما راضی می شود. علامه طباطبایی در المیزان می‌فرماید که قانون دینی، دو پشتوانه دارد، پشتوانه این سویی (دنیوی) و پشتوانه درونی؛ این سویی مانند حد، تعزیر و... (البته همین پشتوانه این‌سویی هم اثر اخروی دارد و این‌سوییِ کامل نیست.) درونی هم یعنی پاسخگویی به خدا. - مثال دیگر اینکه به اثر روزه فکر کنیم. با اینکه برای توحید است، اما به آثار دنیوی آن دقت کنیم. چقدر مردم را آرام می‌کند و جرم و جنایت را کمتر می‌کند! - کسی به همراه یک گروه رفتند مشهد که در یک سرقت بزرگ شرکت کنند؛ قبل سرقت خواست برود زیارت و بعد برود به سرقتش برسد! زیارت که رفت بعد دید نمی‌خواهد سرقت کند و خودش رفت و آن گروه را لو داد. می‌بینید که در زیارت چگونه دنیا و آخرت و فوق آخرت در هم آمیخته است؟ ۳. دستورات دسته دوم: دستورهای دنیوی که اخروی و توحیدی می‌شوند. - بعضی امور اساساً برای دنیا تشریع شده است. به این چند مثال دقت کنیم و ببینیم که چگونه در این امور دنیوی، خداوند آخرت و توحید را در آن دستورها پر کرده است؟ - راجع به کسب روزی؛ اندیشه الکاد علی عیالها به ما چه می گوید؟ (الكادُّ على عِيالِهِ كالمُجاهِدِ في سبيلِ اللّه؛ كسى كه براى [كسب روزىِ] خانواده‌اش زحمت بكشد، مانند مجاهدِ در راه خداست.) در روایت دیگر داریم: «الکاسب حبیب الله». این اندیشه می‌گوید ما می‌توانیم در دنیا باشیم، ولی با خدا باشیم. دین، دنیایی‌ترین مسائل را توحیدی می‌بندد. یا کسی می‌آید نزد امام معصوم و می‌گوید من ضعیف العباده هستم و به جز نماز واجب و روزه واجب کار خاصی نمی‌کنم. اما حواسم به دو چیز هست؛ جز حلال نمی‌خورم و به ناموس مردم هم نگاه نمی‌کنم. حضرت در پاسخ فرمود چه عبادتی از این بالاتر؟ یعنی هویت حلال‌خوری را عبادت می‌دانند. یا به این فکر کنیم که اسم رزاق برای ما کی معنادار می‌شود؟ وقتی که شما در فراز و نشیب کسب و کار می‌افتی خدا را صدا می‌کنی: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هفتم (قسمت دوم) -
راجع به سلام
؛
سامان دادن تعاطف اجتماعی است. در روایت از امام باقر علیه‌السلام است که خدا دوست دارد افشای سلام را. -
راجع به مصافحه
؛ این روایت را راجع به مصافحه دقت کنیم و ببینیم که چقدر مضمون سنگینی دارد؛ از امام باقر عليه‌السّلام كه فرمود: چون دو مؤمن به هم بر خورند و با هم دست دهند،
خدای عز و جل دست خود را ميان دست آن‌ها در آورد
 و روى
به آن کسی كند كه رفيقش را بيشتر دوست دارد، و چون خدای عز و جل روى به آن‌ها كند، گناهان از آن‌ها بريزد، چنانچه برگ از درخت مى‌ريزيد.» -
راجع به ادخال سرور در قلب مؤمنین و کمک به دیگران
؛ اگر انسان زحمت دیگران را رفع کند که شاد شوند، آثار عجیب اخروی و توحیدی دارد. به عنوان مثال در روایت داریم، اگر کسی دل مؤمنی را شاد کرد، هر جا سختی پیش بیاید، یک انسان خوش‌سیما جلوی او ظاهر می‌شود و به او بشارت می‌دهد که در این سختی، با تو کاری ندارند. و هر وقت خوشی در مسیر باشد، به او بشارت می‌دهد که به تو نصیبی از این خوشی خواهد رسید. این اثر اخروی ادخال سرور است. حال به نسبت ادخال سرور با خدا دقت کنیم:  «ما عبد الله بشئ أحب إلى الله من إدخال السرور على المؤمن»؛ یعنی خداوند به چیزی محبوب‌تر از ادخال سرور برای مؤمن، عبادت نشده است. در جای دیگر داریم: «قالَ اللّه ُ عزّ و جلّ: الخَلقُ عِيالي، فأحَبُّهُم إلَيَّ ألْطَفُهُم بِهِم، و أسْعاهُم في حَوائجِهِم»؛ اگر کسی به خلق خدا (مهربان باشد و تلاش کند که آن‌ها را) کمک کند، حب خدا را می‌خرد. خلق عیال خدا هستند. روایت دیگر از اهل بیت هست که وقتی اهل بیت انفاق می‌کردند، دست خودشان را می‌بوسیدند و بر سر می‌گذاشتند. چون این دست به دست خدا رسیده است. در روایت است وقتی که مستمند به سمت ما می‌آید، سفیر خدا نامیده شده است. - و بسیار مثال‌های دیگر؛ همین اربعین را در نظر بگیرید، همه مسایل دنیوی راحت می‌گذرد. همین جمعیت را در جایی غیر اربعین جمع کنید فقط بگویید راه بروید. ببینید چقدر دعوا پیش می‌آید؟ - راجع به ازدواج؛ به نظر زمینی‌ترین اتفاق است؛ نیاز به زاد و ولد، نیاز به جنس مخالف. اما در روایت داریم، محبوب‌ترین بنا نزد خداوند است: «ما بُنِيَ بِناءٌ فِي الإِسلامِ أحَبُّ إلَى اللّه ِ تَعالى مِنَ التَّزويجِ» - راجع به فرزندآوری؛ در روایت هست که معصوم می‌پرسد چرا فرزند نمی‌آورید؟ آیا نمی‌خواهید شاید خدا به شما فرزندی دهد که با قول لا اله الا اللهِ او زمین سنگین شود؟ سنگین‌شدن با قول لا اله الا الله هم هر قولی نیست. این قول ولی‌الله است. قول یک عالم ربانی است. یک نکته همین‌جا بگویم اثر نیت را دست‌کم نگیریم. مادر مریم سلام‌الله‌علیهما یک نیت صادق کرد که فرزندی خداوند به او بدهد که خادم معبد باشد، بعد که خداوند دختر می‌دهد می‌گوید که دختر مانند پسر نیست؟ خدا می‌گوید در او خدا چیزی قرار می‌دهد که «أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً». خدا در دل مریم عیسی را قرار می‌دهد که ۲۱ قرن تحت تاثیر اوست. این اثر نیت صادق است. خداوند با یک نیت صادق، یک فرزند می‌دهد که قرن‌ها تحت تاثیر او است. - راجع به ارتباط زن و شوهر؛ اگر کسی می‌خواهد به جایی برسد از همین راه برود. از یکی از عرفا پرسیدند چگونه به این نقطه رسیدی، گفت از طریق این خانم. اگر همسر همراه بود وقت استفاده است و رونق ایمان؛ اگر همراه نباشد باز رونق ایمان. منطقش مانند احدی الحسنین است. کسی تن به دستورات دینی دهد در هر صورت پیروز است. مؤمن بن‌بست ندارد. یک جای دیگر از عارفی پرسیدند، که تو چگونه توانستی این حیوان (نفس) را رام کنی؟ او فرمود، همسرم بداخلاق بود. من این بداخلاقی را تحمل کردم و در نتیجه نفسم رام شد. ۴. جمع‌بندی جمع‌بندی آنکه خدا در دستورات توحیدی و معنوی، اثر دنیوی می‌گذارد و در دستوراتی که به ظاهر برای دنیاست، توحید را اشباع می‌کند و  اتفاقاً اوج آن‌ها را هم با توحید و معنویت قرار می‌دهد. دین ساحتی نیست که به آن توجه نکند. اگر کسی این را بفهمد، بسیاری از کارهای دنیوی ما می‌تواند سلوک باشد. این منطق را بفهمیم. دین ما را به پستو نمی‌برد، در خانواده، کسب و کار و... می‌خواهد ما را به خدا برساند. بدون اینکه از دنیا کم کند، ما را به خدا می‌رساند. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در فراخنای دل 💬 هنگام دعاکردن، وقتی حس و حال دعا بیاید، در فراخنای دل خدا را حس می‌کنیم. 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نسبت سلوک با فطرت آدمی 💬 گاهی ما به خاطر گناه و تعلق به دنیا از فطرت اصلی‌مان خارج می‌شویم؛ کار سلوک بازگشت به آن فطرت اصلی است. 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
27.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پادکست | حفظ دل 💬 قیود پوشش برای ورود در جامعه است! 🎙گفتاری از آیت‌الله یزدان‌پناه. 🎬 گروه هنری رسانه‌ای نفحات @nafahat_artmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روح خداوندی ما 💬 شکوفاکردن خصلت‌های ناب که در روح خداوندی ما نهفته است، عملا کاری سلوکی می‌طلبد. 🏷 گوشه‌ای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هشتم (قسمت اول) ▫️هشتمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصه‌ای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدان‌پناه به شرح ذیل است؛ ✍️
ابتدا به مناسبت وفات 
حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها
، چند جمله‌ای پیرامون شخصیت ایشان
 عرض می‌کنیم؛
- امام کاظم علیه‌السلام، راجع به ایشان می‌فرمایند: «فداها ابوها». وقتی حجت خدا راجع به یک رعیت این را بفرمایند، نشان از مقام والای اوست. - آنچه در مورد فضیلت زیارت ایشان به ما رسیده است، نشان از ارج و قرب ایشان دارد.
زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، 
برای برخی بسان زیارت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است
.
۱. بنیادهای سلوک اجتماعی - در جلسه گذشته به یک بنیاد پرداختیم و آن این بود که دین هر سه ساحت دنیا، آخرت و فوق آخرت را در نظر می‌گیرد و هر چه می‌گوید این سه ساحت در آن اشباع می‌شود.
- این جلسه می‌خواهیم راجع به بنیاد دوم، که «اندیشه بندگی» است، صحبت کنیم.
۲. معنی و اقسام بندگی -
اندیشه بندگی از یک جهت مرکز ثقل کل دستورهای دین است
.
- بندگی بر دو قسم است: تکوینی و تشریعی. بندگی تکوینی یعنی خواه ناخواه همه عالم بنده خدا هستند و ذیل سلطه اویند. بندگی تشریعی یعنی فرد با اراده‌اش، مسیر بندگی خداوند را انتخاب می‌کند. -
در 
بندگی تکوینی
 کار از دست
خدا در نمی‌رود. شیطان و ملک و انسان و کافر و مؤمن عبد خدایند: «إن كُلُّ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضِ إِلَّآ ءَاتِي ٱلرَّحمنِ عَبدا» در بندگی تکوینی، طوعاً او کُرهاً همه بنده خدایند. عالم را طوری چیده که همه بنده‌اند. ملائکه عباد مکرمون هستند. شیاطین بنده‌اند. بت هم بنده است که خود در آخرت به خدا می‌گوید من که نخواستم این‌ها این‌گونه کنند. - خود شیاطین نقش‌شان قابل بحث است. شیطان پارس می‌کند؛ اما موجب می‌شود مؤمن التجاء کند که برسد به خدا. این نقش شیطان است. نقش دیگرش این است که کافر به درگاه خدا نرسد، چون هر ناشُسته‌رویی شایسته این درگاه نیست. یعنی حتی نقش شیطان در سلطه الهی و در نظام احسن الهی است. بایزید بسطامی که به عوالم بالا رفت و هیجده هزار عالم برایش کشف شد، دید خیلی آن عوالم کم رفت و آمد است. جواب آمد که هر ناشسته‌رویی، شایسته این بارگاه نیست. - شیطان ولو شیطنت کند، از حول و قوه الهی خارج نمی‌شود. شیاطین اراده دارند اما این‌گونه نیست که هر کاری بخواهند بتوانند انجام دهند. اراده‌شان کاملا ذیل اراده خداست. مثالی می‌زنم ولی خیلی سخت نگیرید که دستشوییِ ساختمان، از دست مهندس در نرفته است. آن هم باید باشد. - بندگی تشریعی یا ارادی یا سلوکی، یعنی اینکه، خداوند می‌فرماید شما که در نهادتان بنده هستید، در ساحت اراده هم بیایید و من را بندگی کنید و خاضع من باشید و عاشق من باشید. یعنی در دو راهی اگر شیطان، القائی کرد همراهی نکنید. در سوره یس می فرماید «وَأَنِ ٱعبُدُونِي هَٰذَا صِرَٰط مُّستَقِيم». یا در سوره حمد دارد که «ایاک نعبد و ایاک نستعین». برخی از این اعبدونی، عبادت را برداشت می‌کنند؛ در حالی که این اعبدونی یعنی اطاعت. پرستش به معنی اطاعت است. ادبیات قرآنی را نگاه کنیم. تبعیت از خدا، یعنی عبد خدا بودن و تبعیت از طاغوت، یعنی عَبَدَ الطاغوت.
به تعبیر علامه طباطبایی ره، بندگی خود را در مقام بندگی قرار دادن با اراده خود است و این ساحتی دون ساحتی ندارد
.
۳. بندگی تشریعی در هر سه ساحت - اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که بندگی در همه ساحت‌هاست. اگر یک ساحت باشد، احساس تناقض می‌کنیم. یعنی چه که در خانه بندگی کنیم، در جامعه نه؟ مگر می‌شود خدا بگوید در جامعه این کار را نکن، ولی من بکنم و بگویم بنده خدایم؟ آن کسی که می‌گوید دین شخصی است، روح اندیشه اسلامی را در بندگی درک نکرده است. آیةالکرسی را ببینیم؛ به دوگانه خدا و طاغوت توجه کنیم! فقط به همین فکر کنیم که ما چند درصد زندگی‌مان بیرون و در اجتماع است و چند درصد فردی و خلوت؟ به جز دو سه ساعت روز، باقی با نظامات اجتماعی سر و کار داریم؛ مگر می‌شود، دین این ساحت را رها کند؟ مگر می‌شود کسی بگوید من بنده خدایم، اما نه در اجتماع. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه هشتم (قسمت دوم) - ماجرای بُشر حافی؛ مجلس گناهی برپا بود. خادم از خانه بیرون آمد. امام کاظم علیه‌السلام وقتی او را دید، پرسیدند صاحب این خانه، بنده است یا آزاد؟ گفت آزاد است؛ خودش بنده‌ها دارد. وقتی خادم برگشت، بُشر علت تاخیر را پرسید. خادم که این ماجرا را تعریف کرد، بُشر خود را به امام کاظم علیه‌السلام رساند. نفس امام و کلام امام در او اثر کرد و برگشت. به این ماجرا دقت کنید؛ اینجا منظور بندگی تشریعی است.
- آیه‌ای که همیشه باید به جانمان بزنیم و با آن نفس بکشیم؛
«قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»
می گوید، بگو نماز من مال خدا؛ مناسک من مال خدا و حیات و ممات من همه مال خدا. یعنی موضوع فراتر از بهشت و جهنم است. سطح اولیه بندگی با بهشت و جهنم است؛ اما سطح عالی آن توحیدی است. لطفی دارد که از عبادت شروع می کند؛ اما در سطح عبادت محدود نیست. زندگی و مرگ همه‌اش مال خداست. سفارش شده، این آیه را قبل از شروع نماز بگوییم؛ بعد از وجهت وجهی، این را بگو. دین می‌گوید از نماز و نُسک شروع کن و بعد ببین چه می‌شود؟ ۴. اهمیت نماز در سلوک - اگر یادتان باشد در جلسه پنجم توصیه به زیارت امین‌الله کردیم و گفتیم دغدغه سلوک در انسان ایجاد می‌کند. این جلسه از نماز بگوییم. اول کار سخت نمی‌گیریم و می‌گوییم، همین نمازِ اولیه برای جهنم نرفتن خوب است. اما کم‌کم دین ما بالا می‌آید. ما را به این جا می‌رساند که نمازمان را درست کنیم. بلکه یک نمازمان را در روز درست کنیم. بلکه یک بخش از یک نماز. سخت هم نباید گرفت. - در روایت از امام صادق علیه‌السلام است که «همانا از نماز انسان، نصفش، ثلثش، ربعش یا خمسش بالا برده می‌شود و آن مقداری از نماز که توجّه قلبی داشته باشد، بالا برده می‌شود.» - محافظت از نماز که در قرآن آمده است یعنی برنامه برای نماز داشتن. یک وقت خوب برای نماز بگذاریم. اگر صبح راحتیم صبح را انتخاب کنیم، ظهر راحتیم ظهر را انتخاب کنیم. بخشی از آن نماز را با دغدغه خدا درست کنیم. من می‌گویم ولو یک هزارم، تلاش کنیم یک هزارم یک نمازمان را درست کنیم. یک لحظه فقط حضور قلب داشته باشیم، همین خودش ما را بالا می‌برد. - اگر در نماز لحظه‌ای حضور قلب نداشتیم، آخر نماز بگوییم «عفواً عفواً عفواً». در واقع می‌گوییم خدا من می‌خواستم ولی نشد. همین کم‌کم زیاد می‌شود و همین کم‌کم ما را به حس نماز در کل زندگی می‌رساند. دائم با خدا می‌نشینیم؛ «خوشا آنان که دائم در نمازند.» - نمازمان را درست کنیم زندگی‌مان درست می‌شود.
اطاعت در نماز و اطاعت در جامعه ربط جدی بهم دارند. اگر کسی در طول روز به نامحرم نگاه کند، در نماز می‌بیند که دستش بالا نمی‌رود بگوید الله اکبر
.
- مرحوم استاد حسن‌زاده آملی در جمع خصوصی (برای اینکه این افراد شور سلوک پیدا کنند؛ وگرنه در جمع‌های عمومی از این حرف‌ها نمی‌زدند) می‌فرمودند: من مراقبه مع‌الله‌ام بیست است. یعنی مثلاً حتی وقتی درس می‌خوانم (که نوعاً همه می‌بینیم در هنگام درس، تمرکز روی درس است و جای دیگر حواس آدم جمع نمی‌شود)، حواسم از خدا پرت نمی‌شود. - به این مثال دقت کنیم، اگر مادری فرزند از دست دهد؛ ولو چندماه بعد کسی مطایبه‌ای کند، ممکن است آن مادر بخندد، اما اگر حتی بخندد، اگر به صورتش دقت کنیم، باز هم یک بغض و غمی در پس چهره‌اش هست.
یعنی قابل جمع است که به این فرمان استاد حسن‌زاده آملی ره عمل کنیم که «با همه باش و بی همه باش.»
با نماز خواندن به مرور زندگی فرد اصلاح می‌شود.
خصوصاً اگر ترفندهایش را یاد بگیریم. ۵. انس جدی با آیات قرآن اساتید می‌گفتند اگر دیدید آیه‌ای خوش است، بگذارید به جانتان بخورد. درگیرش شوید. من دیدم عده‌ای می‌گویند: ما گُر گرفتیم با آیات، همه چیز درست شد. به ویژه با آیات توحیدی باید زندگی کرد.
انس با این آیات هم همت می‌دهد، هم برکت می‌دهد، هم مدد می‌دهد، هم نور می‌دهد. همه چیز می‌دهد
.
💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah