🔰 مرور محتوا | جلسه اول سلوک اجتماعی
▫️مروری بر محتواهای متنی، صوتی، تصویری و تولیدات رسانهای از جلسه اول سلوک اجتماعی؛
🎧 صوت:
صوت کامل جلسه اول
ذکر توسل جلسه اول
📷 تصویر:
گزارش تصویری اول
گزارش تصویری دوم
گزارش تصویری سوم
📃 متن:
گزیده جلسه اول
🎬 تولیدات رسانهای:
مشکل اصلی خوددیدن ماست
اخ فی الله
بلندهمت باشیم
فطرت انسانی
در جنب خدا بودیم
وصل به خداییم
ذلت وجودی
پر کاه
عشق جبلّی کامن
وجود توحید در نهاد انسان
خدا را میشود دید
هر کس به توان خود
چیستی سلوک
#مرور_محتوا
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 توصیه استاد به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه
🇵🇸 با توجه به جنایات وحشیانه رژیم کودککش صهیونیستی، برای پیروزی رزمندگان اسلام، دعای هفتم صحیفه سجادیه را میخوانیم؛
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ
ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده میشود، و ای آن که سختیِ دشواریها با تو آسان میگردد
وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ
و ای آنکه راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست. سختیها به قدرت تو به نمیگرایند.
وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ وَ جَرَی بِقُدْرَتِکَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ
و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به اراده تو موجود شوند.
فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ
و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند. تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش
وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ لا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلا مَا دَفَعْتَ وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلا مَا کَشَفْتَ
تنها تو برای رفع گرفتاریها خوانده شدی، و در بلاهای سخت پناهگاهی، چیزی از آن بلاهای سخت دفع نگردد جز آنچه تو دفع کردی، و چیزی از آن گشوده نشود مگر آنچه تو گشودی.
وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ
پروردگارم مشکلی به من رسیده که سنگینیاش مرا به زحمت انداخته است، و دشواری بر من فرود آمده که به دوش کشیدنش مرا گرانبار نموده است. آری، آن را تو به قدرت خویش بر من فرود آوردی،
وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ فَلا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ وَ لا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ
و با نیرویت متوجّه من ساختی، پس از آنچه مرا در آن وارد کردی بیرون کنندهای نیست و از آنچه متوجه من نمودی بازگردانندهای وجود ندارد و از آنچه تو بستی گشایندهای نیست
وَ لا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
و از آنچه تو گشودی کسی را یارای بستن نیست و بر آنچه تو سخت گرفتی آسان کنندهای وجود ندارد و برای آن که تو از یاریاش دریغ ورزیدی یاوری نیست، بر محمّد و خاندانش درود فرست.
وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ ،وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ
و گشایش را پروردگارا به کرم و فضلت به روی من بگشا، و چیرگی اندوه را به نیرویت از من برگیر.
وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ وَ أَذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً
و مرا در آنچه از آن به تو شکایت نمودم خوشبینی عطا فرما، و شیرینی رفتارت را نسبت به آنچه از تو خواستم به من بچشان، و از پیشگاه خود مهر و گشایش گوارایی به من ببخش.
وَ فَرَجا هَنِیئا وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجا وَحِیّا وَ لا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ
و از نزد خود راه نجات فوری برایم قرار ده، و از محافظت در انجام واجبات،
وَ اسْتِعْمَالِ سُنَنِکَ [سُنَّتِکَ] فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی
و به کار گرفتن احکامت در زندگی مرا غافل مساز.
یَا رَبِّ ذَرْعا وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّا وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ
پروردگارا از مشکلی که بر من فرود آمده سخت به تنگ آمدم، و وجودم را به خاطر حادثهای که برایم رخ داده اندوه فرا گرفته است، تنها تو توانایی برای برطرف ساختن آنچه به آن دچار شدم.
وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ
و دفع آنچه در آن افتادم را داری، پس به فضل خویش آن را برایم به انجام برسان، هرچند خود را سزاوار آن از سوی تو نمیدانم، ای صاحب عرش بزرگ.
#دعای_هفتم_صحیفه
#طوفان_الاقصی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
دعای هفتم صحیفه سجادیه.mp3
7.73M
🎧 دعای هفتم صحیفه سجادیه
🇵🇸 با توجه به جنایات وحشیانه رژیم کودککش صهیونیستی، برای پیروزی رزمندگان اسلام، دعای هفتم صحیفه سجادیه را میخوانیم.
#دعای_هفتم_صحیفه
#طوفان_الاقصی
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
28.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقطه سقوط!
🇵🇸 جنایات بیسابقه رژیم غاصب صهیونیستی نشان از سقوط او میدهد!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه هفتم: چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 قیود خودخواسته!
🧷 گاه، قساوت قلب ما از این قیود خودخواسته است!
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه دوم: چهارشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📣 درس اخلاق و معنویت آیتالله یزدانپناه در شهر تهران
📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی)
زمان: هر هفته، چهارشنبهها، ساعت ۲۰
مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر
📱پخش زنده:
aparat.com/ostad_yazdanpanah/live
🚩 آدرس جلسه
🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است.
#درس_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
May 11
سلوک اجتماعی - جلسه 9.mp3
19.07M
🎧 سلوک اجتماعی - جلسه نهم
▫️نهمین جلسه سلوک اجتماعی، فصل اول از معنویت دینی در شامگاه چهارشنبه ۱۰ آبانماه ۱۴۰۲ در مسجد خیر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
ذکر توسل - جلسه 9.mp3
4.87M
🎧 ذکر توسل - جلسه نهم
▫️ذکر توسل به حضرت علی اصغر علیهالسلام در پایان جلسه نهم سلوک اجتماعی توسط حاج امیر کاتوزیان انجام شد.
#ذکر_توسل
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 گزارش تصویری | سلوک اجتماعی - جلسه نهم
▫️نهمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) در شامگاه چهارشنبه ۱۰ آبانماه ۱۴۰۲ در مسجد خیّر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزارش_تصویری
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🔰 در حاشیه جلسه نهم سلوک اجتماعی
▫️در حاشیه جلسه درس اخلاق و معنویت استاد یزدانپناه، جمعی از بانوان برای همدردی با مادران داغدار غزه و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، به یاد آنان شمع روشن کردند.
#در_حاشیه
#سلوک_اجتماعی
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
استاد یزدانپناه
🎧 سلوک اجتماعی - جلسه نهم ▫️نهمین جلسه سلوک اجتماعی، فصل اول از معنویت دینی در شامگاه چهارشنبه ۱۰ آ
🏷 پیوست | مراحل بندگی
▫️نهمین جلسه سلوک اجتماعی، فصل اول از معنویت دینی در شامگاه چهارشنبه ۱۰ آبانماه ۱۴۰۲ در مسجد خیر واقع در میدان شهدا شهر تهران برگزار شد که در این جلسه حضرت استاد یزدانپناه به مراحل بندگی انسان اشاره مختصری کردند.
▫️سروران گرامی برای پیگیری این بحث مهم میتوانند صوتهای ۲۳۷ تا ۲۴۸ درس تفسیر المیزان استاد را استماع کنند.
▫️برای این منظور میتوانید با مراجعه به لینک زیر، صوتهای مذکور را دانلود نموده و گوش دهید؛
https://store.nafahat-eri.ir/product/درس-تفسیر-المیزان
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🏷 پیوست | قیام لله
▫️در نهمین جلسه سلوک اجتماعی که در شامگاه چهارشنبه ۱۰ آبانماه ۱۴۰۲ برگزار شد، حضرت استاد یزدانپناه سروران عزیز را به خواندن نامهای از امام خمینی ره که با عنوان "قیام لله" شناخته میشود، توصیه کردند.
▫️این نامه به عنوان تاریخیترین سند مبارزاتی امام خمینی ره محسوب میشود که در تاریخ ۱۱ جمادیالاولی ۱۳۶۳ ه.ق مصادف با ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳ ه.ش به نگارش درآمده است.
#سلوک_اجتماعی
#امام_خمینی ره
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
🏷 پیوست | قیام لله
بسم الله الرحمن الرحیم
قالالله تعالی: قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی.
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیلالرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده.
خلیل آسا درِ علم الیقین زن
ندای «لااُحبّ الآفلین» زن
قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتمالنبیین ـ صلیاللهعلیهوآله ـ را یکتنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقامقابَ قوسیْن أوأدنی رساند.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همۀ جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمۀ مشتی شهوتپرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزهگرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس درنمیآید. قیام برای نفس است که چادر عفت رااز سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین وقانون درمملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هرچه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ایگویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حقپرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس!موعظت خدای جهان رابخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همۀ سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.اِنّ لله فیایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزهگرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطلۀ خود کنند.امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بیسروپا را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب ـ روحی له الفداء ـ آنهمه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمۀ خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همۀ آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشۀ مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند. خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمۀ بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقهزدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سختتر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَیاللهِ.
۱۱ شهر جمادیالاولی ۱۳۶۳
سید روحالله خمینی
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه چهارم (قسمت اول)
▫️چهارمین جلسه درس سلوک اجتماعی (فصل اول از معنویت دینی) چهارشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شده است که خلاصهای از مطالب ایراد شده توسط حضرت استاد یزدانپناه به شرح ذیل است؛
✍️ در این جلسه میخواهیم به نسبت سلوک دینی با اخلاق بپردازیم.
۱. تکمله ای به تعریف چهارم از سلوک
- در آن زیست مؤمنانه موحدانه که در تعریف چهارم از سلوک گفتیم، آنجا انسان موحد فقط دنبال رضای خداست.
- ما در قرآن داریم، «و رضوان من الله اکبر»، از ما خواستند هر کاری میکنی دغدغه خدا داشته باش!
در ادبیات دینی این را با عبارات زیر می یابیم: «ابتغاء وجه رب»، «ابتغاء رضوان رب»، «تبعیت رضوان الهی».
این معنا غیر از دغدغه بهشت داشتن است. آن هم خوب است؛ اما همین ما را آخرش به دغدغه رضوان میرساند و این است که اصل است.
یک وقت یکی می گوید من فلان کار خوب را انجام میدهم که به فلان نعمت بهشتی برسم، فلان چیز را داشته باشم؛ این هنوز اول راه است.
ابنسینا در «اشارات و تنبیهات» راجع به اینگونه افراد میفرماید «مرحومٌ من وجهٍ»
این آدم برای خودش کار می کند. انسان باید بگوید کار خوب را میکنم برای خدا، نه برای نفعم!
- علامه طباطبایی در المیزان می فرمایند که در آخرت عذاب شدید داریم و مغفرت و رضوان، و می گویند مغفرت با رضوان فرق دارد. رضوان خدا بزرگتر است.
از همینرو علامه به جوانی که از او دستور خواسته بود، در مرحله اول یک دستوری داده بود، مرحله دوم فرموده بود سعی کارهایت برای رضای خدا باشد!
- بنابراین آدمی که برای منافع دنیوی و اخروی هم کار خوبی می کند یا گناه نمی کند، مورد رحمت است و همین خوب است و موجب رستگاری است؛ اما این یک رتبه است. رتبه دیگر این است که «الم یعلم بان الله یری»
۲. سه نکته حول قرآن
- با قرآن مأنوس باشید.
قرآن، انسان را به خدا میکشاند. هر روز، ولو دو صفحه قرآن بخوانید. کمکم جان آدم را درگیر می کند. اینطور نباشد که یکبار یک جز بخوانید چند روز نخوانید. مداوم قرآن بخوانید.
- توصیه دیگر حول قرآن اینکه، «گوش جان بسپارید.»
نسبت به قرآن سلم باشید. با این رویکرد که همه اش خیر است و حق است بخوانید. بعضاً بچه ها نسبت به مادرشان اینگونه اند. صرفاً یک سری حرف نخوانید. این هم راه دارد.
- قرآن همه چیز را با منطق توحیدی توضیح میدهد. ما هم با توحید همه چیز را بفهمیم.
۳. یادی از علامه ذوالفنون آیتالله حسنزاده آملی ره
- مرحوم استاد در قله بود. درجاتش بینظیر بود. درجات توحیدیاش برای کل دنیا قابل افتخار است. علامه دستوراتش و زندگیاش همه توحیدی بود.
- مرحوم ملاصدرا را خدا رحمت کند، بعد او خیلی عالم ربانی صدرایی ظهور کردند. این اندیشه شد انقلاب اسلامی و حضرت امام. همه این علمای ربانی، از جمله حضرت استاد حسنزاده آملی، سر آن سفره بودند.
- اگر کتاب الهی نامه را نخواندید، بخوانید. جنس و منطق آدم را تغییر میدهد. این کتاب عمدهاش سال ۴۹ یا ۵۰ نگاشته شده است. با این کتاب محشور باشید.
۴. بحث اصلی این جلسه: نسبت سلوک دینی با اخلاق
- سنتهای اخلاقی متعددند. برخی فضایل و رذایل نفس را مطرح میکنند و راهکار میدهد؛ اما دغدغه توحید ندارد. سنت دیگر، آکنده از دقایق توحیدی است. هر دو را داریم. در حوزه علمیه هم هر دو را داریم. اما در قرون متاخر، اخلاق توحیدی و عرفانی پررنگتر بوده است. در قرآن هم یک بحث اخلاق توحیدی داریم و یک تربیت توحیدی.
- از علامه طباطبایی پرسیدند فلانی که درس اخلاق میگوید چطور است؟
فرمودند بله، راه و رسم اخلاق دارد. اما این اخلاق، آنی نیست که ما سر سفره آن بودهایم. یعنی همین سفره آقای قاضی مدنظر بوده است.
امروزه حتی کسانی هستند که در اخلاق دغدغه توحید ندارند، اما باز هم چاشنی حرفهایشان همین است.
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
📃 گزیده جلسه | سلوک اجتماعی - جلسه چهارم (قسمت دوم)
۵. تفاوت اخلاق توحیدی و غیرتوحیدی
- در راه و رسم اخلاقهای غیرتوحیدی، ما حتی اخلاق دنیوی هم داریم. مثلا میگوید حسادت نداشته باش چون اعصابت به هم میریزد. یعنی یک تبیین دنیوی.
- دسته دیگر تبیین اخروی است. مثلا صبر کردی چه ثواب زیادی دارد. واقعا هم خاصیت صبر این است که اجرش به غیر حساب است. اینها هیچ کدام بد نیستند.
- اما صبر را در اخلاق توحیدی ببینید:
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
صبر را برده به «انا لله و انا الیه راجعون»
صبر توحیدی میگوید. صبری درست میکند که انسان گداخته هم نمیشود. چون در برخی صبرها انسان از درون میسوزد. انسان را آرام میکند. بلکه بالاتر، اینجا بالکل مشکل را رفع میکند. این اخلاق همه چیز را با خدا می بندد.
- به اخلاق توحیدی، اخلاق عرفانی یا به عبارت دقیقتر، اخلاق بندگی هم میگوییم.
اخلاق توحیدی همه چیز را با خدا توضیح میدهد. مثلا میگویند جود و سخاوت داری و انفاق میکنی، طوری انفاق کن که این دست میدهد، دست دیگر نفهمد؛ یعنی خالص برای خدا!
این آدم بعد یک مدت میگوید خدا جواد است، چرا من نباشم؟
- اسماء خدا را مدتی زیاد بگویید. بعد مدتی خودتان می خواهید آن طور شوید. من دیدم کسی را که رحمان و رحیم را زیاد گفت و دیگر مهربانیاش متفاوت شد.
۶. نسبت اخلاق بندگی با سلوک دینی
- سلوک یک اخلاق پویای قرآنی است. پویا به خاطر اینکه صیرورت است و همیشه جلو میروی. این اخلاق همهاش سلوک است، سلوک گسترش این اخلاق در زندگی است.
۷. عمق اخلاق بندگی
- هرچیزی که دین میگوید، عمق دارد؛ بندگی هم همینطور. بندگی هم عمق دارد. بندگی ما کجا و بندگی رسولالله امیرالمؤمنین علیهماالسلام کجا؟
- علامه طباطبایی ره ذیل بحث اسلام و ایمان در آیه «أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ»، بحثی دارند که مرحله رضا، خیلی عالی است. رضایت محض نسبت به خدا. اما مرحله چهارم یکی برسد، میبینید سومی خیلی مقدماتی بود. به طور کلی هر خلقی را در خودت پیاده کنی، تتمهاش را باید در مرحله بالاتر درست کنی!
- نهایت اخلاق توحیدی این است که خُلق الهی در سالک ایجاد میکند. یعنی انفاق که میکنی، برسی به عبدالجواد به معنی دقیق کلمه. یعنی جودش جود خداست و مال خودش نیست و در این آدم اثر کرده است. همانطور که ما اگر با کسی زیاد بنشینیم رنگش را می گیریم، اینجا هم همینطور. با خدا زیاد نشسته است و رنگش را گرفته است.
❓ سوال: آیا دین، اخلاق غیر توحیدی، مانند اخلاق شرافت و اخلاق فضیلت را رد می کند؟
- اخلاق فضیلت و شرافت و فتوت هم در دین داریم. مثلاً ما قبول داریم که خود راستگویی خوب است و دروغ رذیلت است.
کسی همین را انجام دهد راه برایش کمکم باز میشود. مثلا انفاق کرد برای دلسوزی کند نه برای خدا. این خود زمینه صفای فطری است و آن زمینه است برای سلوک. اما اخلاق بنیادین قرآنی، اخلاق توحیدی است، که کل این اخلاق در یک جمله می شود این: «وَأَنِ ٱعبُدُونِي هَٰذَا صِرَٰط مُّستَقِيم.»
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
#گزیده_جلسه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah