eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
371 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت‌الله سید احمد مددی (حفظه‌الله‌تعالی) کتابِ فوائد {یعنی فوائد الاصول - تقریرات درسِ مرحوم نائینی} واقعاً کتاب بسیار خوبی است و اگر موجز بشود، به نظر من به خوبی می‌تواند به جای کفایه قرار بگیرد. 1️⃣
این کتاب درعلم اصول فقه و در واقع تقریرات درس مرحوم میرزا محمد حسین غروی نائینی است که به وسیله شاگرد وی شیخ محمدعلی کاظمی خراسانی نوشته و تدوین شده است. این کتاب مهم و معتبر، مورد توجه علمای متأخر در حوزه های علمیه شیعه بوده است و به همت انتشارات مؤسسه نشر اسلامی، در قم در ۴ جلد چاپ و منتشر شده است. 2️⃣
کاملترین کانال آموزش،فروش و خدمات عمّامه استان آذربایجان غربی لطفا عضو شوید👇 https://eitaa.com/Ammameh_Azarbayjangharbi
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
در علم اصول،علاوه بر مناسبت‌ حکم وموضوع امور دیگری هم به عنوان موجبات تعدیه حکم ویا اسباب تضییق و تو
فرق مناسبت حکم وموضوع ومذاق شرع؛ مذاق شرع از جمله اسبابی است که به وسیله آن می توان توسعه و تضییق حکم را انجام داد. در توضیح مذاق شرع گفته شده که فقیه متبحر با توجه به مبانی احکام روح شریعت را استخراج کرده و در موارد فقدان ادله به آن تمسک می کند البته مذاق شرع مستقل از دلیل شرعی نیست بلکه مستند به دلیل شرعی است. با توجه به توضیحات بالا فرق های مذاق شرع با مناسبت موضوع عبارت اند از؛ ۱- در مذاق شرع فقیه با بررسی مجموع ادله و احکام و مواضع شارع حکم مسئله ای را که دلیل خاصی ندارد، کشف می کند ولی در قرینه مناسبت فقط سازگاری عقلی و عرفی کاشف است ۲-در مذاق شارع ملاک تسریه حکم،تشخیص ذوق و سلیقه شارع است که با عرف یا عقل به دست نمی آید به خلاف قرینه مناسبت که ملاک تلائم عرفی و عقلی است ۳-گاهی مناسبت بین حکم و موضوع، با صرف مواجهه با یک دلیل حاصل می شود اما در مذاق شرع تسلط بر همه احکام و ادله لازم است. 8️⃣
سلام خدمت همراهان عزیز؛ 🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷 قرار شده پنج شنبه‌ها وجمعه ها مطالب کانال، به معرفی کتاب وبیان نکته های ادبی اختصاص پیدا کند البته بشرط توفیق الهی
🔸به استحضار همگی طلاب عزیز می رساند کلاس "تطبیقات الاصول" استاد عباسعلی پور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار در مدرس پایه ۸ برگزار خواهد شد. 📌شرکت برای عموم طلابی که کلاس دیگری ندارند آزاد خواهد بود. 📌طلابی که در این جلسات حاضر شوند و از مطالب استاد، مقاله آماده کنند و تحویل معاون پژوهش بدهند برایشان نمره پژوهشی لحاظ خواهد شد.
نكتة ادبية مهمة "لولا" یکی از ادات تحضیض(طلب با شدت و تندی) و توبیخ(سرزنش بخاطر ترک عمل) است، که هم بر فعل ماضی و هم فعل مضارع داخل میشود. باتوجه به این مطلب هرگاه "لولا" بر فعل ماضی داخل شود از دو حال خارج نیست: ١- اگر ازفعل بعد "لولا" ماضی اراده شود،"لولا" برای توبیخ است مانند قول خداوند تبارک وتعالی {فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ}‌ هود - 116 ٢- اگر از فعل بعد "لولا" مستقبل اراده شود، تحضیض بوده که به منزله ی امر است مانند قول خداوند تبارک و تعالی {فَلَوْلَا نَفَرَ...} توبه - 122 یعنی "لینفر" باتوجه به مطلب مذکور، طریقه ی دلالت آیه نفر {وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَآفَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوٓا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ} بر وجوب تفقه در دین نیز مختلف است: اگر از فعل "نَفَرَ" ماضی اراده شود، توبیخ بوده و توبیخ علامت وجوب فعل بعد "لولا" میباشد چون ترکِ واجب است که توبیخ دارد نه ترک مستحب و مباح،پس آیه دلالت بر وجوب "نفر" میکند و از آنجایی غایت نفر، تفقه میباشد پس تفقه در دین نیز واجب است. ولى اگر از فعل "نَفَرَ" اراده مستقبل شود، امر است پس آیه دلالت بر طلب فعل میکند و هرگاه طلب فعل از مولا خالی از قرائن باشد (همانطور که در این آیه نیز چنین است) دلالت بر وجوب میکند. بنابراين از ظاهر مطالبی که بیان شد وجه اول، در دلالت آیه نفر بر وجوب تفقه، أصح از وجه دوم است، زیرا نیازی به تاویل فعل ماضی به مضارع ندارد. https://eitaa.com/ostadabasalipoor