eitaa logo
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
376 دنبال‌کننده
61 عکس
17 ویدیو
20 فایل
📌 تمامی دروس و تقریرات استاد هر روز در کانال قرار می‌گیرد. 📌 ارائه مطالب گوناگون و قابل استفاده در علوم مختلف اعم از فقه،اصول،حدیث،کلام،ادبیات،فلسفه و.... 📌بيان مسائل کاربردی که در کتب فقهی و اصولی نوعا بيان نشده است. ارتباط با ادمین @Morteza92110
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابی خوب وساده و روان به زبان فارسی در این کتاب نویسنده آیاتی که درک تناسب آنها مشکل است نظیر آیات ۱۸۹ بقره، ۱ و ۲ اسراء ، ۲ و ۳ نساء و... ، را هم بررسی کرده اند.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
اشکالات این روایات را انشاالله فردا باهم صحبت خواهیم کرد. 🌹🌹🌹
اشکالات جمع روایات در زمان خلیفه اول و دوم؛ ۱- روایاتی که در بخش جمع آوری قرآن در حیات پیامبر بیان کردیم کافی است که روایات جمع قرآن در زمان ابوبکر وعمر را از اساس مخدوش سازند. نگارش وحی توسط گروه انبوهی از نویسندگان با اشراف و نظارت پیامبر بر کار آنان و وجود مصاحف متعددی از قرآن در دست صحابه و عرضه آن مصاحف از طرف آنان بر پیامبر همه و همه دلایل روشنی هستند که در آن دوران قرآن در سینه های مسلمانان پراکنده نبوده است تا کسی در زمان خلفا بخواهد آن را جمع کند. ۲- روایات جمع قرآن در زمان خلفا ،حداقل بخشی از آیات قرآن را متکی به گواهی یک یا دو نفر معرفی کردند که با نقل تواتری قرآن مخالفت آشکار دارند و از این رو هیچ تردیدی در رد و انکار آن روایات نباید لحاظ کرد. یعنی چگونه می توان تصور کرد که تنها ابو خزیمه انصاری یا بنابر دیگر نقل ها و خزيمة بن ثابت از آیه و یا آیاتی از قرآن آگاه بودند به گونه ای که دیگر اصحاب حتی امیرالمومنین (ع) از آن بی خبر مانده باشند.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
اشکالات جمع روایات در زمان خلیفه اول و دوم؛ ۱- روایاتی که در بخش جمع آوری قرآن در حیات پیامبر بیا
نکته ای هم در مورد مصحف عثمان بعد از جریان احراق مصاحف توسط ایشان عرض کنم و آن اینکه با عنایت به نقل های گوناگون و روایات مختلف شکی نخواهد ماند که عثمان در زمان خلافت خویش مصحفی فراهم آورد البته نه مصحفی جدید، و برخی از بزرگان صحابه از جمله امیرالمومنین علی (ع) بر آن مهر تایید نهادند و از آن به بعد در سراسر بلاد اسلامی گسترش عام یافت.
دروس و بیانات استاد عباسعلی پور
توجه به این نکته ضروری است که نوع پاسخ ها به سه سوال اساسی مذکور مبحث تناسب، متوقف هستند به پاسخ های
اکنون بعد از بحث ها ونقل وقولها و بیان روایات در مورد جمع قرآن، نوبت به پاسخ سوال سوم و چهارم می‌رسد؛ آیا ترتیب آیه ها در چارچوب سوره ها توقیفی است یا متکی به اجتهاد صحابه می باشد؟ سازمان یافتن سوره ها چگونه است توقیفی است یا اجتهادی؟
یکی از منابع مهم ومفصل در بحث تناسب آلایات والسور در ۸ جلد چاپ شده کتاب حاوی مطالب ظریف ادبی می باشد نویسنده شافعی مذهب بوده
برای ایجاد یک حال خوب، چند تا از ظرائف ولطائف افاضات دوست عزیزم به قول خودش (الاستاذ الغالی) العاملی الارموی را ذیلا می آورم؛ ۱- و لباس التقویٰ «ذالك» خیر (ذالك، نه «هذا») و «آن» لباسِ تقویٰ [که وصف‌اش را به‌خوبی و بارها شنیده‌اید ولی عملاً از تلبّس به آن فرسخ‌ها دور هستید] بهتر [از لباس‌های گران و زیبا] است. ‌ ۲- حاشیه: فرق حاشیه با شرح در این است که حاشیه لزوماً در راستای توضیح اصل مطلب نیست. ۳- ‌مشاجره: منازعه. و شجر را شجر گفته‌اند چون شاخه‌هایش با یکدیگر در نزاع‌اند. ۴- «روزی مرحوم اُزری در بغداد در قهوه‌خانه‌ای نشسته بود. جمعی از افندی‌های عثمانی هم بودند. او هم به مناسبتِ قهوه‌خانه این بیت را سرود: إنّ في البُنّة و التُنّة و الشّاي غثاثة الثلاثُ ضَعَّفوني، لَعَنَ الل‍هُ الثّلاثة همانا در قهوه و توتون و چای، لاغری و کاستی است. این سه مرا ضعیف کردند؛ خدا آن سه را لعنت کند. ۵- ‌مسلمان باید در عداوت هم مروّت داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا